-

Gästrecension Dragon Ball: Xenoverse

We be ballin'

Play
Spel / Multiplattform

Xenoverse är inte det jag väntade mig, men är på många sätt det jag önskade av ett Dragonball-spel. I konsolgenerationer har spelen baserade på Akira Toriyamas världsberömda anime-serie tagit form av brawlers eller fightingspel. Ett fåtal japanska rollspel till trots har Xenoverses föregångare; Hyper Dimension samt serierna Budokai och Tenkaichi alltid följt ”gubbe-mot-gubbe-slåss”-ramverket och lämnat mycket annat att önska. Xenoverse är i grunden väldigt likt, men också så mycket mer.

Allt börjar med att du som spelare blir utvald av draken Shenlong att hjälpa Trunks och att bli en Time Patroller. Trunks, som är en van tidsresenär, är medlem i en grupp som upprätthåller ordningen i tiden, ledd av The Supreme Kai of Time. Det är någon som ändrar historien och skapar alternativa tidslinjer, och det är upp till Time Patrollers att rädda tiden innan den löses upp. Det kan ju tilläggas att det redan här är mer story än vad det har funnits i alla spel tillsammans fram till Xenoverse. Har man aldrig läst eller sett Dragonball är det nog nästintill omöjligt att uppskatta storyn, däremot är den lätt att följa så ser det roligt ut tycker jag att man borde ge det en chans. Utseendemässigt följer spelet verkligen Toriyamas grafiska stil och det är en kostant explosion av färger och effekter.

En av de kanske viktigaste nyheterna är att man får skapa sin egen karaktär när man börjar spela. Man kan välja mellan att skapa en människa, Sayan, Namekian, Freeza race eller Buu. De har olika styrkor och svagheter där till och med kön, höjd och kroppsbyggnad påverkar bland annat styrka och smidighet. När väl valet är gjort uppenbarar sig det bästa i alla spel: loot.

Det finns en uppsjö med olika kläder, rustningar och ikonisk utrustning som Trunks svärd och Scouters som man kan samla och köpa under tidsresans gång. Allt ger bonusar till dina stats och påverkar vad din karaktär specialiserar sig på. Utrustningen går att köpa för intjänade pengar men ges också ut som belöning i olika uppdrag där de är relevanta. Har man tur kan man till exempel få Piccolos häftiga cape ifall man gör uppdrag där han är med.

Ens kämpe är dock ingenting utan stridstekniker. De finns en drös av dem och de införskaffas på samma sätt som utrustningen. Med dem kan du skräddarsy din karaktär om du så vill använda attacker som Kamehameha och Final Flash eller buffa upp med Kaioken eller Super Sayan. Alla karaktärer som finns med i spelet har sina egna tekniker från serien som till exempel Ginyu Force bisarra poser och Mr. Satans machotrams. Detta skapar verkligen förutsättningar för att man ska kunna skapa sin egen, unika karaktär.

Framstegen i Xenoverse blir dock tyvärr på bekostnad av själva stridssystemet. Alla manövrar och attacker är väldigt grundläggande vilket leder till tjatigt användande av starka super-attacker, istället för det mer dynamiska flödet i ett fightingspel. Det hör till viss del hemma i temat men när man inte kan undfly attacker från fiender man inte har låst kameran på är det lätt att bli överrumplad av flera fiender vilket känns orättvist. Om man kombinerar det med det faktum att det kostar stamina att ta sig ur en combo, och att det därför inte alltid är möjligt, blir aggressiva motståndare ofta nästintill omöjliga att få bukt med.

Med det sagt så är ett par levlar och ny utrustning ofta allt som behövs för att underlätta en fight som tidigare känts omöjlig. Det finns också ljuspunkter. Strider kan ta plats på flera olika platser samtidigt, det finns till och med ett sorts capture the flag-läge där man måste samla alla drakkulor och försöka plocka dem från fienderna, eller hitta rätt med hjälp av drakkompassen. Det känns väldigt troget serien och är något jag alltid har velat göra.

Xenoverses multiplayerintegration är limmet som får alla bitar att passa så bra. Du kan slåss en mot en, delta i den klassiska turneringen, eller ge dig ut på sidouppdrag med andra Time Patrollers för att få loot och erfarenhet. På många sätt är det likt Destiny i både loot- och uppdragsstruktur. Att sätta ihop ett team och spela med flera är riktigt kul, och det är många som kör uppdrag om och om igen eller hjälper folk. Det är en häftig känsla att se Toki Toki City full av andra karaktärer ute på egna bestyr för att rädda tiden.

Framstegen runtomkring fighterna är det bästa med spelet och känns så självklara att de inte kan ge ut ett spel framöver utan dem. Tyvärr kan det bli lätt nötigt längre in, och det ganska grunda stridssystemet drar ner ett annars riktigt bra spel.

Xenoverse är en kompetent brawler och riktigt kul, förutsatt att man inte tar det på så stort allvar.

38.5°
0