m

Ni No Kuni II: Revenant Kingdom är helt fantastiskt

Mer action, större äventyr och mer styrande

Spel / Feature

Bandai Namco bjöd nyligen in oss till Hever Castle söder om London för att få ta en ordentlig titt på det kommande spelet Ni No Kuni II: Revenant Kingdom. Tidigare har media endast fått testa korta sekvenser från spelet och detta var första gången hela kapitel från spelet var tillgängliga. Vi fick hoppa in i spelet precis i början av kapitel tre och vi fick lira fram till slutet av fjärde kapitlet, vilket gav oss en bra överblick om hur spelet kommer bli i slutändan. Och jag är villig att säga redan nu att Ni No Kuni II: Revenant Kingdom är ett av årets måsten.

Men vi tar det från början. Ni No Kuni II: Revenant Kingdom ett rätt annorlunda spel jämfört med föregångaren. I alla fall gameplaymässigt. Designmässigt är det likt föregångaren med cel-shade-grafik och en Studio Ghibli-lik karaktärsdesign, vilket är lika härligt att se på. På tal om härligt att se på så kommer spelet renderas i upp till 4K/30fps och vill du hellre köra 1080p så kommer spelet rulla i 60 fps oavsett om du sitter på PS4 Pro eller ej.


Ni No Kuni II har två stycken huvudkaraktärer; pojkkungen Evan och den lite mer vuxna Roland. Evan var kung i Ding Dong Dell, men blev utkastad från kungadömet efter en kupp och Roland kommer från den riktiga världen och har kastats in detta universum av en oklar anledning. Du har möjlighet att skifta fritt mellan karaktärerna precis när du vill och under spelets gång får du tillgång till fler medhjälpare som du också kommer kunna kontrollera. Alla karaktärer har vitt skilda fightingstilar och erbjuder på så vis en hel del variation under spelets gång.

Som sagt så fick vi spela igenom två kapitel precis i början av spelet och varav ena utspelade sig i Taiwan-inspirerade staden Goldpaw där vi fick lösa lite mysterium och det andra kapitlet fokuserade en hel del på de nya spellägena Kingdom Mode och Skirmish Mode. Vi har tidigare fått reda på att storyn i spelet kommer rikta sig till en mer vuxen publik jämfört med föregångaren, vilket framgick en del under vår tid med spelet.

Musiken i spelet har tagits fram av Joe Hisaishi, som tidigare levererat musik till diverse Studio Ghibli-filmer samt det första Ni No Kuni, och kompositionerna har framförts av Tokyo Philharmonic Orchestra. Musiken är riktigt lekfull och härlig och under mer seriösa tillfällen, som strider och liknande, ändras ton och tempo och bygger på de episka ögonblicken med en lika episk ljudbild.

I Ni No Kuni: Wrath of the White Witch var striderna mer tur-baserade och du fick inte kontrollera några av karaktärerna, utan endast monster som du fångat på resans gång. I Revenant Kingdom har Level-5 gjort om hela fightsystemet och gjort det hela betydligt mer actionspäckat. Du kontrollerar Evan eller någon av de andra karaktärerna och du har tillgång till närstridsvapen och magi för att sänka fienden på ett effektivt sätt. Under striderna har du också möjlighet att aktivera de nya figurerna som döpts till Higgledies som kommer i olika färger och beroende på vilken färg som aktiveras så utförs olika åtgärder. Gröna Higgledies skapar ett område som healar dina hjältar, vita skadar fienden och röda skapar ett område som skyddar dig från massiva attacker. Det känns riktigt bra att fritt kunna springa runt på stridsfältet för att klå fiender på bästa sätt och jämfört med fightsystemet i föregående spel så föredrar jag det lite mer actionspäckade systemet.

De nya tillskotten Kingdom Mode och Skirmish Mode är också riktigt roliga och välutförda. I Kingdom Mode får du styra och ställa i ett nytt kungadöme och där du får bygga olika byggnader som i sin tur kan förse dig med hjälp under resans gång. Till exempel kan du bygga en smed som ger dig tillgång till bättre vapen och du forska fram olika uppgraderingar som låter dig slåss mer effektivt. För att forska snabbare så får du rekrytera olika karaktärer från runt om i världen som du i sin tur kan placera i olika byggnader. Karaktärerna är olika och är mer effektiva på specifika ställen. En vapensmed är till exempel mer effektiv hos just smeden, men det finns även karaktärer som är lite mer varierade och passar bra i olika hus. För att se hur effektiva befolkningen är så har varje karaktär en nivåmätare, vilket gör det lätt att se var du bör placera ut dem. Under tidens gång genererar ditt kungadöme pengar som du i sin tur kan använda för att fortsätta bygga ut dina ägor.

I Skirmish Mode får du slåss mot horder av fiender med din armé i stället för specifika karaktärer. Du har möjlighet att välja trupper som ska medverka i striden och du har några specialförmågor du kan använda under stridernas gång. Själva striderna sker på stora fält och du springer runt med en miniversion av Evan som har möjlighet att utföra diverse specialattacker för att krossa fienden.

Både Kingdom Mode och Skirmish Mode är riktigt trevliga tillskott som kommer göra spelupplevelsen betydligt roligare och i alla fall jag kommer troligtvis spendera lite väl många timmar med att optimera kungadömet för att generera så mycket kosing som möjligt.

För att sammanfatta så lämnade jag eventet med en positiv känsla. Efter att ha spelat några av spelets inledande kapitel så vill jag bara lira mer. Den nya slagsmålsmekaniken kändes tight, storyn var intressant och jag kommer definitivt spendera otaliga timmar i det nya läget Kingdom Mode. Och på det en fantastisk design, härlig musik och en touch av Studio Ghibli spelet ännu mer intressant.

Ni No Kuni II: Revenant Kingdom kommer släppas 23 mars till Playstation 4 och PC. Här under hittar ni några fler preview-videor från andra medier.

Läs mer
Gående ska hålla till vänster på gång- och cykelbanor
Nya regler börjar gälla idag 
47.4°
+
Bobby Green
0
Nu kan du ha en svävande måne hemma
Lysande! 
42.9°
+
Roger Åberg
0
Uppdaterat Swish ligger nere
Ingen kan betala 
25.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Mica är Magic Leaps virtuella assistent
Mycket realistisk AI-assistent 
47.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Spela NES-spel på retrokonsolen Pyua
Hyllning till Nintendo från Love Hultén 
47.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Hejdå Iron Fist
Netflix lägger ner Marvel-serie efter två säsonger 
51.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Facebooks spelportal släppt i betaversion till Android
Vill konkurrera med Twitch på alla plan 
24.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Jony Ive hoppar av framtidskonferens i Saudiarabien
Efter påstått journalistmord 
71.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Opener börjar sälja VTOL-planet BlackFly nästa år
Larry Page tredje företag för framtidens flygmaskiner 
41.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
29 miljoner konton drabbade av Facebooks dataläcka
14 miljoner lite mer än de andra 
23.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Rykte Jaguar F-Type får turbomatad V8:a från BMW
Och fyra säten 
41.8°
+
Bobby Green
0
Adam Savage smyger runt på New York Comic Con
Låtsas vara astronaut 
42.6°
+
André Stray
0
EA verkar vilja satsa på remaster av Command & Conquer
För att fira 25-årsdagen 
58.4°
+
André Stray
0
True Detective återvänder 14 januari
Peppen! 
51.3°
+
André Stray
0
Klassiska Porsche 930 får F1-motor
Nu snackar vi 
45.3°
+
Bobby Green
0
Teasertrailer för Aladdin
Äventyret börjar 24 maj 
54.1°
+
André Stray
0
Stockholms nya ledning stoppar Apple Store Kungsträdgården
Stoppar även OS 2026, Nobelmuseet och stinkande bilar 
64.0°
+
Roger Åberg
0
Facebook raderar trollkonton inför amerikanskt val
För att slippa fake news 
41.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Det blir ingen eldriven 3 Wheeler från Morgan
Strul med leverantören av drivlinan 
33.4°
+
Bobby Green
0
Amy Winehouse blir nästa hologram-artist som åker på turné
Sju år efter sin död 
12.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Skön unge snackar goja med mamma
Que? 
48.6°
+
Roger Åberg
0
Nokia släpper 3.1 Plus i Indien
Kostar bara 1400 kronor! 
45.5°
+
Roger Åberg
0
Förr i tiden åt Europas fåglar upp barn
Hårt liv på istiden 
42.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Är kamerahål istället för flärp nästa grej?
Visar bild på Oppo R19 framtiden? 
58.7°
+
Roger Åberg
0