LIVE 17:00 Microsoft presenterar nya Surface
m
Artiklar i kategorin Vetenskap / Miljö

Jättehål i ozonlagret har öppnat upp över Antarktis
Största ozonhålet på ett årtionde

Ett stort hål i ozonlagret har återigen öppnat upp över Antarktis och i år är detta större än det varit sedan 2010 rapporterar Copernicus, EU:s observationssystem för global miljöövervakning och säkerhet. Hålet i ozonlagret är årligt återkommande och årets ozonhål är även större än 75 procent av alla ozonhål som förekommit sedan 1979. Även förra året öppnades jättestora ozonhål upp, både över Arktis och Antarktis. Ozonlagret skyddar jorden från skadlig solstrålning och den så kallade ozonhåls-säsongen brukar på södra halvklotet vanligtvis pågå mellan augusti och oktober. Vanligtvis återgår ozonhalten i atmosfären till det normala i december då temperaturen högt upp i stratosfären börjar stiga och polarvirveln försvagas. I diagrammet nedan kan ni kolla in storleken på ozonhål i den södra hemsfären från 1979 fram till idag. Tumnagel
Wille Wilhelmsson

Första detaljerade kartan över världens korallrev färdigställd
Allen Coral Atlas är framställd av två miljoner satellitbilder

Forskare har nu färdigställt arbetet med att skapa en omfattade korallkarta över världens korallrev rapporterar nyhetsbyrån AFP. Allen Coral Atlas har fått sitt namn efter Microsoft-grundaren Paul Allen som genom sitt företag Vulcan inc. har bidragit med hjälp och finansiering till forskning avsedd att bevara korallrev. Korallkartan har framställts av två miljoner satellitbilder vars data har scannats igenom av en artificiell intelligens som utvecklats på australiensiska University of Queensland. I dagsläget använder myndigheter från 14 olika länder Allen Coral Atlas för i sitt arbete med 48 stycken olika projekt skriver Allen Coral Atlas i ett blogginlägg. I inslaget nedan kan ni kolla in hur Allen Coral Atlas kan användas för att upptäcka korallrev som drabbats av så kallad korallblekning. Tumnagel
Wille Wilhelmsson

Gamla pappersbruk verkar vara miljöbovar
Helt enkelt obra för miljön

Metangas från gamla utsläpp av pappersmassa och flis kan vara en stor källa för utsläpp av växthusgaser i Sverige. Anledning till det verkar vara faktumet att pappers- och skogsindustrin släppte ut restavfall i vattenmassor fram till 1970-talet. Detta avfall bildar så kallade fiberbankar längs kusterna och innehåller diverse miljögifter som skadar det marina djurlivet. Dessa fiberbankar kan bli flera meter tjocka och sprida ut sig tusentals kvadratmeter och nu har forskare vid SLU samt Uppsala universitet upptäckt att också växthusgasen metan läcker från dessa fiberbankar. Anna-Karin Dahlberg, forskare vid SLU, säger till SVT att de kom fram till att fiberbankarna har potential att producera upp till sju procent av Sveriges alla växthusgaser. Att den var så hög ändå förvånade forskarna även om det är en grov uppskattning. Hur som helst så anser forskarna att den höga siffran visar att det finns ännu en anledning att sanera dessa fiberbankar. Forskarna ska nu göra fler mätningar ute för att bekräfta deras beräkningar samt kartlägga och undersöka fiberbankar i Sverige. Enligt Sveriges geologiska undersökningar, SGU, finns det 400 gamla pappersbruks- och skogsindustrier över hela Sverige där det kan finnas fiberbankar där endast ett 40-tal som har undersökts. Tumnagel
Frode Wikesjö

Kolla in världens kraftfullaste tidvattenturbin
Orbital O2 har nu sjösatts utanför Orkneyöarna

Företaget Orbital Marine Power har nu sjösatt sin enorma tidvattenturbin Orbital O2 utanför Orkneyöarna i norra Skottland. Orbital O2 är världens största tidvattenturbin och den ska kunna leverera elektricitet för att driva 2000 hushåll när den tas i drift. Anläggningen är försedd med två stycken enorma rotorerna som genererar energi när tidvattnet höjs och sänk. De båda rotorerna går att fällas upp till vattenytan i händelse av att de behöver repareras eller underhållas. I klippet här ovanför kan ni kolla in hur sjösättningen av Orbital O2 gick till och där berättar man även lite mer om världens för tillfället kraftfullaste tidvattenturbin. Tumnagel
Wille Wilhelmsson

Artificiell intelligens räknar elefanter från rymden
Effektivare och snabbare sätt att hålla koll på var de befinner sig

Forskar från University of Bath, University of Oxford och University of Twente i Storbritannien och Nederländerna har utvecklat en metod där de med hjälp av artificiell intelligens kan räkna elefanter i Afrika med hjälp av satellitbilder. Satellitbilderna hämtas in från företaget Maxar Technologies dotterföretag Digital Globes WorldView-3-satellit som tar bilder på jorden när den susar fram 600 kilometer ovanför vår planet. Bilderna körs sedan igenom AI:n, som forskarna har tränat upp med hjälp av Googles TensorFlow-API, för att hitta elefanter i terrängen, något som ni kan se exempel på hur det ser ut på bilden här ovanför. Med hjälp av systemet kan forskarna räkna elefanter på ett område på 5000 kvadratkilometer stort område på bara några timmar, något som skulle tagit månader att göra om forskarna skulle analysera bilderna manuellt. Det blir även enklare att hålla koll på elefanter som korsar landgränser vilket kan vara besvärligare om man räkna elefanterna från ett flygplan som inte kan flyga över olika länder hur som helst. Tumnagel
Wille Wilhelmsson

Amerikaner varnas för att plantera mystiska fröer
Obeställda fröprover har börjat levereras till en del i USA

Amerikanska myndigheter har nu gått ut och varnat sina medborgare från att plantera okända fröprover som de fått med posten. De mystiska fröproverna ska ha levererats till ett okänt antal amerikaner utan att dessa beställt dessa. Det är än så länge oklart vad det handlar om för fröer och därför avråder nu myndigheterna i USA mottagarna från att plantera fröerna. I värsta fall skulle fröerna kunna bära på skadliga patogener eller insekter enligt Carolee Bull, professor vid Penn State University. Delstaten Kentuckys jordbrukskommissionär Ryan Quarles säger till CBS News: "We donx27t know what they are, and we cannot risk any harm whatsoever to agricultural production in the United States. We have the safest, most abundant food supply in the world and we need to keep it that way. At this point in time, we donx27t have enough information to know if this is a hoax, a prank, an internet scam or an act of agricultural bio-terrorism. Unsolicited seeds could be invasive and introduce unknown diseases to local plants, harm livestock or threaten our environment." Fröproverna som har börjat dyka upp i en del amerikaners brevlådor verkar ha postats i Kina och har dykt upp i flera amerikanska delstater. Tumnagel
Wille Wilhelmsson

Microsoft vill bygga en "planetdator"
Dator som ska hålla koll på hur jorden mår

Microsoft har snackat lite mer om sina planer på att utveckla något som man kallar för "planetary computer", en slags dator som skulle samla in och lagra data om i stort sett allt som kan påverka vår planet. Tanken bakom ett sådant datorsystem är att vi med hjälp av artificiell intelligens skulle kunna få svar om vad som skulle kanske skulle kunna hota miljön på vår planet på kort och lång sikt samt kanske förse oss med förslag på hur dessa skulle kunna undvikas. Lucas Joppa, Microsofts miljöchef, skrev förra året i en debattartikel om en eventuell "planetary computer": "Think of this less as a giant computer in a stark white room and more of an approach to computing that is planetary in scale and allows us to query every aspect of environmental and nature-based solutions available in real time. We currently lack the data, compute power and scalability to do so. Only when we have a massive amount of planetary data and compute at a similar scale can we begin to answer one of the most complex questions ever posed—how do we manage the earthx27s natural resources equitably and sustainably to ensure a prosperous and climate-stable future?" Microsofts planetdator är fortfarande i stort sett bara ett koncept och i det nysläppta klippet ovan berättar Microsoft lite om hur ett sådant datorsystem skulle kunna fungera. I ett lite längre klipp från förra året som hittas nedan utvecklas dessa tankar lite mer. Tumnagel
Wille Wilhelmsson

Stora barriärrevet drabbat av massiv korallblekning igen
Tredje gången på fem år bådar illa för korallrevet

Från Australien kommer uppgifter om att Stora barriärrevet har drabbats av ännu en massiv korallblekning, något som händer för tredje gången på fem år enligt forskarna. Med hjälp av bland annat flygbilder har forskare kunnat konstatera att i stort sett hela revets kuststräcka på 2300 kilometer drabbats av korallblekning. Terry Hughes som är chef för ARC Center of Excellence for Coral Reef Studies på James Cook University som genomfört den senaste inventeringen av Stora barriärrevet säger till CNN: "We are all in shock really at how quick this has happened. Three severe bleaching events in five years is not something we anticipated happening until the middle of the century.For the first time, severe bleaching has struck all three regions of the Great Barrier Reef -- the northern, central and now large parts of the southern sectors." Att korallblekning uppstår beror på att varmare vatten stressar korallerna att göra sig av med de alger som ger dem näring och dess färg. Därför tappar korallerna sitt pigment vilket har gett upphov till uttrycket korallblekning. Blekningen dödar inte korallerna men om vattentemperaturen förblir hög kan de dö. Det skulle i sin tur innebära att en marint liv i stor omfattning skulle bli av med sitt naturliga habitat. Forskarna tror att det kan ta årtionden för korallrev att återhämta sig från den typen av massiv korallblekning som Stora barriärrevet utsatts för. Man är därför mycket oroliga för att Stora barriärrevet aldrig kommer att återhämta sig om korallblekningen fortsätter i samma omfattning som den gjort de senaste fem åren. Tumnagel

Rekordtemperatur uppmätt på Antarktis
18,3 grader uppmätt på forskningsstation

Från Antarktis kommer uppgifter om att en spansk forskningsstation på kontinenten uppmätte en temperatur på 18,3 grader den 6:e februari, något som innebär att värmerekordet från mars 2015 på 17,5 grader nu slagits. Det här är antagligen inte så konstigt givet att januari 2020 var den varmaste januarimånaden som någonsin uppmätts globalt, något som alltså även ser ut att ha påverkat klimatet på Antarktis. Antarktis nya värmerekord har än så länge inte bekräftats av World Meteorological Organization (WMO) och Randall Cerveny från WMO säger i ett uttalande: "Everything we have seen thus far indicates a likely legitimate record, but we will of course begin a formal evaluation of the record once we have full data from SMN and on the meteorological conditions surrounding the event." Antarktis förväntas få ytterligare värme den kommande tiden så det är inte helt omöjligt att Antarktis senaste värmerekord, om det bekräftas, kommer att stå sig särskilt länge. Tumnagel

Kryssningsfartyg i Europa stora miljöbovar
Släpper ut 20 gånger mer svaveldioxid än alla Europas bilar

Det har snackats en hel del om flygets utsläpp sedan klimatångesten tog oss i sitt grepp men att färjetrafiken med kryssningsbåtar även de släpper ut mängder med bland annat svaveloxid har det inte snackats så mycket om. I en nyligen publicerad rapport så står de lite över 200 kryssningsfartyg som trafikerar europeiska hamnar för tjugo gånger så mycket utsläpp av svaveloxid som alla Europas 260 miljoner bilar gjorde 2017. Carnival Corporation är världens största lyxkryssarföretag och bara deras fartyg i Europa står för tio gånger mer utsläpp av svaveloxid än samtliga Europas bilar. Motsvarande siffra för världens nästa största kryssningsarrangör, Royal Caribbean Cruises, är fyra gånger så mycket som alla Europas bilar. De europeiska länder som främst drabbas av utsläppen av svaveloxid är Spanien, Italien, Grekland, Frankrike och Norge. De städer i Europa som drabbas värst av svaveloxids-utsläpp från kryssningsfartyg hittar ni i tabellen här nedanför. Tumnagel