LIVE 17:00 NASA presenterar upptäckt på månen
m
Artiklar i kategorin Vetenskap / Rymden

NASA ska avslöja något spännande om månen
Kolla in det live här

NASA kommer strax att presentera något spännande som man har upptäckt om månen under en livesändning som ni kan följa här ovanför. Det ska handla om en upptäckt som NASA:s luftburna observatorium Stratospheric Observatory for Infrared Astronomy (SOFIA) har gjort. NASA skriver själva i pressmeddelandet om vad man ska presentera: "This new discovery contributes to NASA’s efforts to learn about the Moon in support of deep space exploration. Under NASA’s Artemis program, the agency will send the first woman and next man to the lunar surface in 2024 to prepare for our next giant leap – human exploration of Mars as early as the 2030s. Understanding the science of the Moon also helps piece together the broader history of the inner solar system." Livesändningen om NASA:s månupptäckt drar igång 17:00 svensk tid. Tumnagel
Wille Wilhelmsson

NASA:s besök hos en asteroid lyckades
OSIRIS-REx touchade Bennu i natt

I natt svensk tid lyckades NASA:s asteroidjagare OSIRIS-REx att få närkontakt med asteroiden Bennu då farkosten flög förbi asteroiden på nära håll. Under förbiflygningen så använde OSIRIS-REx sin teleskopsarm TAGSAM (Touch-And-Go Sample Acquisition Mechanism) för att försöka samla in material från Bennu, något som NASA tror man lyckades med. För att det hela ska anses lyckat så hoppas NASA att OSIRIS-REx lyckades samla in minst 57 gram av material från Bennu men det kan ta några dagar innan vi får reda på om så blev fallet. Skulle det visa sig att OSIRIS-REx inte fick med sig tillräckligt med material från Bennu så kommer NASA att göra ett nytt försök att samla in material från en annan del av Bennu 12 januari 2021. OSIRIS-REx kommer att bege sig hemåt i mars nästa år och förväntas landa på jorden 24 september 2023. I animationen nedan kan ni kolla in hur det såg ut när TAGSAM touchade Bennu. Tumnagel
Wille Wilhelmsson

SpaceX Starship testat med tre motorer för första gången
Raptor-motorerna ser ut att leverera

Tidigare idag testade SpaceX en prototyp av sin jätteraket Starship försedd med tre motorer, något som man aldrig gjort tidigare. Starship-prototypen SN8 (Serial Number 8) hade försetts med tre stycken så kallade Raptor-motorer och genomförde ett så kallat "static engine test", ett test på några sekunder när raketen står fast förankrad vid marken. SpaceX har än så länge inte själva uttalat sig om testet av SN8 men bedömare anser att testet såg lyckat ut. Hoppa fram 2 timmar och 27 minuter i klippet ovan för att kolla in när SN8:s tre Raptor-motorer drar igång. Tumnagel

Nu är InSights mullvad helt under Mars yta
Ska dock ännu längre ner

Ända sedan NASA:s farkost InSight började borra på Mars förra året har man haft problem med detta. Nu uppger dock NASA att man lyckats få ner sin "mullvad" så att denna inte längre är synlig från ytan. Som synes på animationen ovan är det nu bara den kabel som går till InSight som är synlig efter det att InSights teleskopsarm hjälpt mullvaden lite på traven. Mullvadens officiella namn är "Heat Flow and Physical Properties Package" (HP3) och är utvecklad av den tyska rymdmyndigheten DLR (Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt) Tanken är att HP3 ska ta sig åtminstone tre meter under Mars yta. Där kommer borrens sensorer börja mäta temperaturer och annat under ytan på Mars. När detta kommer att vara klart finns det inga uppgifter om. NASA skriver att man som tidigast nu kommer att återuppta sitt borrande någon gång i början av 2021. Här nedan hittas en illustration på "mullvaden" HP3. Tumnagel

I natt ska NASA hälsa på hos Bennu
Kolla in när OSIRIS-REx skopar upp grejer från en asteroid

Lite efter midnatt idag svensk tid kommer NASA:s rymdfarkost OSIRIS-REx använda sin teleskopsarm för att försöka plocka med sig material från asteroiden Bennu när farkosten flyger förbi asteroiden. Det här kommer att bli höjdpunkten på ett uppdrag som NASA:s forskare arbetar på i två decennier för att lyckas med. OSIRIS-REx lämnade jorden för lite över fyra år sedan och befinner sig nu 333 miljoner kilometer från jorden där farkosten har legat i omloppsbana runt Bennu sedan i januari förra året. För att uppdraget ska räknas som lyckat anser forskarna att OSIRIS-REx måste lyckas få med sig 60 gram material från asteroiden. Huruvida detta lyckas helt kommer vi dock inte att få reda på förrän 24 september 2023 när OSIRIS-REx förväntas landa någonstans i öknen i den amerikanska delstaten Utah. OSIRIS-REx kommer att lämna sin omloppsbana runt Bennu på cirka en kilometers höjd 19:50 idag svensk tid. Därefter kommer den långsamt att ta sig närmare asteroiden och 00:12 i natt är det tänkt att insamlingen av materialet ska ske. Ni kan följa det hela live i NASA:s direktsändning här nedanför. Tumnagel
Wille Wilhelmsson

Nokia ska utveckla mobilnätverk som ska byggas på månen
NASA pröjsar

2018 började Nokia och Vodafone snacka om att bygga ett mobilnätverk på månen och nu ser detta ut att kanske kunna förverkligas. I veckan som gick meddelade NASA vilka företag som kommer att få dela på 370 miljoner dollar för att förse rymdorganisationen med olika tjänster på månen. Nokias amerikanska dotterföretag kommer att få 14,1 miljoner dollar, motsvarande cirka 125 miljoner kronor, för att utveckla ett LTE/4G-nätverk för mobiltelefoni som skulle kunna tas i drift på månen. NASA skriver lite kort i ett blogginlägg om detta: "Inspired by terrestrial technology, Nokia proposes to deploy the first LTE/4G communications system in space. The system could support lunar surface communications at greater distances, increased speeds, and provide more reliability than current standards." Förutom Nokia kommer cirka ett dussin företag få dela på de 370 miljoner dollarna för olika typer av tjänster som ska kunna göra att astronauter ska kunna bo och arbeta på månen i framtiden. NASA har som ambition att ha astronauter permanent boende på en månbas redan 2028 vilket är en rätt så optimistisk men spännande tidsplan. På länken nedan hittas mer information om de andra företagen, bland andra SpaceX, ULA, Lockheed Martin och Sierra Nevada, som får dela på NASA:s senaste mån-pengar och vad de ska använda dessa pengar till. Tumnagel

Swedish Space Corporation ska börja skjuta upp satelliter
Regeringen satsar 90 miljoner kronor på det

Igår meddelade Swedish Space Corporation (SSC) att man framöver kommer att börja skjuta upp satelliter från den svenska rymdbasen Esrange utanför Kiruna. För att åstadkomma det krävs bland annat tre gånger så stora raketer som de Maxus-raketer som är de största raketerna som hittills skjutits upp från Esrange. Även den svenska regeringen verkar vara med på SSC:s satellit-planer och kommer att skjuta till 90 miljoner kronor till satsningen. Stefan Gardefjord, vd för SSC, säger i ett pressmeddelande: "We are pleased that the Swedish government has now decided to establish the capability to launch satellites from Esrange. The decision means that Sweden will become a launching state, providing a capability that only a few countries have, of great importance for research, technology development and expanded international collaboration." Någon gång under 2022 hoppas SSC kunna rymdsätta den första satelliten som skjutits upp från Esrange. Tumnagel

Sju länder ansluter sig till USA:s Artemis Accords
USA:s rymdfördrag om hur månens naturresurser ska utvinnas

I våras presenterade USA ett rymdfördrag som man kallade för "Artemis Accords" vilket är ett slags regelverk för hur utvinning av månens naturresurser, och på sikt rymden i övrigt, ska kunna fungera rent juridiskt i framtiden. Nu har NASA meddelat att sju länder har anslutit sig till Artemis Accords och kommer följa de regler som detta innebär för framtida rymdutforskning. De sju länderna som nu anslutit sig till Artemis Accords förutom USA är Australien, Kanada, Italien, Japan, Luxemburg, Förenade Arabemiraten samt Storbritannien. De sju länderna kommer tillsammans med USA att räknas som grundarna till Artemis Accords och förbinder sig att följa ett gäng med regler för utvinning av naturresurser i rymden. Dessa inkluderar följande skriver NASA i ett pressmeddelande: Peaceful Exploration: All activities conducted under the Artemis program must be for peaceful purposes Transparency: Artemis Accords signatories will conduct their activities in a transparent fashion to avoid confusion and conflicts Interoperability: Nations participating in the Artemis program will strive to support interoperable systems to enhance safety and sustainability Emergency Assistance: Artemis Accords signatories commit to rendering assistance to personnel in distress Registration of Space Objects: Any nation participating in Artemis must be a signatory to the Registration Convention or become a signatory with alacrity Release of Scientific Data: Artemis Accords signatories commit to the public release of scientific information, allowing the whole world to join us on the Artemis journey Preserving Heritage: Artemis Accords signatories commit to preserving outer space heritage Space Resources: Extracting and utilizing space resources is key to safe and sustainable exploration and the Artemis Accords signatories affirm that such activities should be conducted in compliance with the Outer Space Treaty Deconfliction of Activities: The Artemis Accords nations commit to preventing harmful interference and supporting the principle of due regard, as required by the Outer Space Treaty Orbital Debris: Artemis Accords countries commit to planning for the safe disposal of debris Som synes har varken Ryssland, Kina eller EU som helhet anslutit sig till Artemis Accords. NASA uppger dock att flera länder är på väg att ansluta sig till Artemis Accords inom en överskådlig framtid. Vilka dessa är dock än så länge oklart. Tumnagel

Blue Origin har testflugit New Shepard igen
Skickade 10.000 vykort till rymden

Jeff Bezos rymdföretag Blue Origin har för sjunde gången testat sin rymdfarkost New Shepard, farkosten som i framtiden ska ta rymdturister på kortare tripper till rymden. Precis som vid tidigare tester av New Shepard handlade det om en obemannad resa där raketen tog sig till cirka 100 kilometer höjd. Därefter separerades farkostens två delar och rymdkapseln landade på jorden med hjälp av en fallskärm medan själva raketen landade på egen hand med hjälp av sina bromsraketer, något som ni kan kolla in i klippet ovan. Ombord på New Shepard fanns ett gäng instrument och experiment från NASA och några amerikanska universitet. NASA skickade bland annat upp instrumentet SPLICE ("Safe and Precise Landing – Integrated Capabilities Evolution"). Det är ett instrument som samlar in data som ska användas för att kanske i framtiden genomföra liknande landningar på månen som New Shepard nu gör på jorden. Förutom det så skickade Blue Origin även upp 10.000 vykort som efter att de nu har varit uppe och vänt i rymden ska skickas tillbaka till dem som sänt dessa till Blue Origin. Här nedanför kan ni kolla in en repris av Blue Origins egna livesändning från New Shepards senaste test. Tumnagel
Wille Wilhelmsson

Vespera är ett teleskop med inbyggd kamera
Dagens kombo?

Gillar du att kolla in rymden och är ute efter en astrograf till en rimlig kostnad så har det franska företaget Vaonis nu tagit fram ett teleskop kombinerat med en kamera som man kallar för Vespera. Samma företag släppte förra året den liknande produkten Stellina som då kostade 4000 dollar. Vespera är dock vara både mindre och betydligt mycket billigare än Stellina. Vespera väger bara 5 kilo och ska gå att få ner i en ryggsäck. Astrografen är försedd med Sonys sensor IMX462 som är optimerad för att ta fotografier i låga ljusförhållanden. Vespera styrs direkt i mobilen via den tillhörande appen. Vaonis har dragit igång en crowdfunding-kampanj på Kickstarter för Vespera och där kostar astografen 1100 dollar, 400 dollar mindre än vad Vaonis planerar att ta för Vespera när det släpps i butik. Det ska dock observeras att leverans av Vespera inte är planerad förrän tills som tidigast i december 2021. Tumnagel

Uppskjutet av Crew Dragon-1 framflyttat
SpaceX Falcon-9-raket ska ha betett sig lite udda

NASA meddelade i helgen att man kommer att flytta fram den första reguljära resan till ISS med SpaceX Crew Dragon. Tanken var att Crew Dragon-1 skulle ta de tre NASA-astronauterna Shannon Walker, Victor Glover och Michael Hopkins samt JAXA-astronauten Soichi Noguchi till den internationella rymdstationen ISS i slutet av den här månaden. Nu skriver dock NASA i ett inlägg att detta flyttats fram och kommer att som tidigast ske i mitten av november. Anledningen till att NASA och SpaceX har beslutat sig för att flytta fram Crew Dragon-1-uppdraget uppges vara att de ska undersöka ett udda beteende som en av SpaceX Falcon 9-raketer visade upp under ett tidigare uppskjut av raketen. Falcon 9 är den raketmodell från SpaceX som används för att skjuta upp den bemannade rymdkapseln Crew Dragon från jorden. Tumnagel
Wille Wilhelmsson

Nobelpristagare tror att det funnits tidigare universum
Vårt universum är inte det första

Tidigare i veckan blev det klart att Sir Roger Penrose blev en av tre som får dela på Nobelpriset i fysik för sin forskning om svarta hål. I samband med det snackade Penrose lite mera om den teori som anser att det funnits ett eller flera universum innan det vi nu lever i och att det någon gång i framtiden kommer att uppstå ett nytt universum när vårt eget slutar existera, något som han kallar för "Conformal cyclic cosmology". Det här är en teori som även den berömde fysikern Stephen Hawking ansåg kunde stämma. Att de båda, och en del andra, tror att det funnits tidigare universum baseras bland annat på att Penrose anser sig hittat bevis för att döda svarta hål från tidigare universum är observerbara i vårt nuvarande universum. Dessa döda svarta hål kallas för "Hawking Points" och ska ha en diameter på upp till åtta gånger diametern av vår egen måne. Penrose uppger att det har hittats sex "varma" punkter i universum som han anser är det han kallar för "Hawking Points" och fortsätter: "I claim that there is observation of Hawking radiation.The Big Bang was not the beginning. There was something before the Big Bang and that something is what we will have in our future.We have a universe that expands and expands, and all mass decays away, and in this crazy theory of mine, that remote future becomes the Big Bang of another aeon. So our Big Bang began with something which was the remote future of a previous aeon and there would have been similar black holes evaporating away, via Hawking evaporation, and they would produce these points in the sky, that I call Hawking Points.We are seeing them. These points are about eight times the diameter of the Moon and are slightly warmed up regions. There is pretty good evidence for at least six of these points." Ser man till hur livscykler för i stort sett allt som existerar ser ut så låter det inte helt ologiskt att även universum kan födas och dö kan jag personligen tycka. Huruvida vi någonsin kommer att kunna fastställa om så är fallet återstår dock att se. Tumnagel
Wille Wilhelmsson

Nu har ISS fått två nya kylskåp
Ska användas för att förvara mat och medicin

Tidigare den här månaden var det dags för NASA att skicka upp nya grejer till den internationella rymdstationen ISS, något man gör någorlunda regelbundet. Ombord på farkosten Cygnus NG-14 som då skickades till ISS fanns bland annat två kylskåp som nu levererats till ISS. Kylskåpen kallas för FRIDGE (Freezer Refrigerator Incubator Device for Galley and Experimentation) och är ungefär lika stora som en mikrovågsugn. Det finns möjlighet att ställa in kylskåpen ända ner till -15 graders temperatur vilket borde innebära att de även kan användas frysskåp. FRIDGE är utvecklat av BioServe Space Technologies på University och Colorado och Robby Aaron, en av kylskåpens utvecklare säger om dessa: "There are no rotating parts, no fans, which is really big for reliability. A normal fridge on Earth is also hot in the back. We can’t have that in space. Warm air doesnx27t rise in microgravity; it stays stationary and can cause things to overheat, so you must get rid of heat some other way. ISS has a water-cooling system we’ll be tapped into to directly dump the waste heat and keep the system cool." Sammanlagt har NASA beställt åtta FRIDGE. De två som nu levererats till rymdstationen ska användas för att kyla ner mat och medicin. De övriga sex kylskåpen ska användas för att förvara olika typer av temperaturkänsliga experiment som besättningen ombord på ISS genomför. Tumnagel
Wille Wilhelmsson

Ryssland ska utveckla återanvändingsbar raket
Amur-raketen ser ut att hämtat en hel del inspiration från SpaceX

Den ryska nyhetsbyrån TASS rapporterar att Rysslands rymdmyndigheter Roscosmos ska utveckla en raket som går att återanvända tillsammans med det statliga raketföretaget Progress Space Rocket Center. Raketen har fått namnet Amur-SPG och av skisserna att döma så har man hämtat en hel del inspiration från SpaceX återanvändningsbara raket Falcon-9. Amur-SPG kommer att bli 55 meter hög och väga 360 ton. Raketen ska klara av att skicka 10,5 ton material till jordens lägre omloppsbana LEO och varje raket är tänkt att kunna användas upp till tio gånger innan de ska anses som förbrukade. Roscosmos uppger att utvecklingskostnaden för Amur-SPG kommer att landa på runt 900 miljoner dollar. Man siktar på att varje uppskjut kommer att kosta cirka 22 miljoner dollar. Någon gång runt 2026 hoppas Roscosmos kunna skicka den första återanvändningsbara Amur-SPG-raketen till rymden. Här nedanför hittas SpaceX grundare Elon Musks kommentar till det hela. Tumnagel
Wille Wilhelmsson

Tre får dela på årets Nobelpris i fysik
För sina upptäckter om svarta hål

De tre forskarna Roger Penrose, Reinhard Genzel och Andrea Ghez får dela på årets Nobelpris i fysik meddelade Kungliga Vetenskapsakademien tidigare idag. De tre belönas för sina banbrytande upptäcker om svarta hål. Roger Penrose belönas för att han1965 visade att svarta hål faktiskt kan bildas och beskrev dem i detalj: innerst inne i alla svarta hål göms en singularitet där alla de kända naturlagarna upphör. Hans banbrytande artikel ses fortfarande som det viktigaste bidraget till den allmänna relativitetsteorin sedan Einstein skriver Kungliga Vetenskapsakademien i en pressrelease. Reinhard Genzel och Andrea Ghez får Nobelpriset för upptäckten av ett supermassivt kompakt objekt i Vintergatans centrum. De båda har forskat inom detta sedan i början av 1990-talet och försett oss med de mest övertygande bevisen hittills för att ett supermassivt svart hål finns längst inne i Vintergatan. David Haviland, ordförande för Nobelkommittén för fysik, säger om årets Nobelpristagare i fysik: "Årets pristagare har med sina upptäckter brutit ny mark i studier av kompakta och supermassiva objekt. Men dessa exotiska objekt väcker fortfarande många frågor som manar till vidare studier. Inte bara frågor om deras innersta uppbyggnad, utan även om hur vi mer exakt kan testa vår gravitationsteori under extrema förhållanden i deras omedelbara närhet." Tumnagel
Wille Wilhelmsson

Snart får vi reda på vem som vinner Nobelpriset i fysik
Blir det fotografiet på ett svart hål som kammar hem priset i år?

Snart är det dags för tillkännagivandet av vem eller vilka som vinner årets Nobelpris i Fysik. Det har spekulerats om att det finns goda möjligheter för gänget som förra året lyckades fotografera ett svart hål för första gången kan komma att belönas med årets Nobelpris i Fysik. Det finns även spekulationer som gör gällande att vissa upptäckter om galaxbildningar, kaosberäkningar och kvantdatorer kan få priset i år. Hör ovanför kan ni kolla in livesändingen när Nobelpriset i Fysik presenteras med start 11:45. Tumnagel
Wille Wilhelmsson

Strålningen på månen uppmätt för första gången
Den är 200 gånger högre än här på jorden

Forskare har för första gången någonsin uppmätt den kosmiska bakgrundsstrålning som framtida månresenärer kommer att utsättas för och den är betydligt mycket högre än vad den är här på jorden. Med hjälp av ett instrumentet Lunar Lander Neutron and Dosimetry (LND) som monterats på Kinas månlandare Changx27e 4 har forskarna mätt upp att strålningen på månen i genomsnitt ligger på 60 mikrosieverts per timma på månen. Det är 2,6 gånger högre än den strålning som besättningen på den internationella rymdstationen ISS utsätts för och hela 200 gånger än den strålning vi utsätts för på jordens yta. Forskaren Robert Wimmer-Schweingruber från tyska Kiel University säger i en kommentar om den nya undersökningen: "We humans are not really made to withstand space radiation. However, astronauts can and should shield themselves as far as possible during longer stays on the moon, for example by covering their habitat with a thick layer of lunar soil." De nya forskningsresultaten kommer att användas när det i framtiden ska tillverkas rymddräkter, bostäder och annat för framtida resor till månen och Mars. Wimmer-Schweingruber säger: "Measurements taken by the LND will also be used to review and further develop models that can be used for future missions. For example, if a manned mission departs to Mars, the new findings enable us to reliably estimate the anticipated radiation exposure in advance. Thatx27s why it is important that our detector also allows us to measure the composition of the radiation." Tumnagel
Wille Wilhelmsson

Forskare säger sig ha hittat mängder av nya månar runt Jupiter
Solsystemets största planet kanske har mer än 600 månar

De senaste åren har modern teknik gjort att vi upptäckt allt fler månar runt solsystemets största planet Jupiter. I dagsläget har Jupiter 79 officiella månar men nu uppger forskare från kanadensiska University of British Columbia att det finns åtskilliga fler månar i omloppsbana runt Jupiter. Detta är något forskarna har kommit fram till efter att ha studerat fotografier som den fransk-kanadensiska 340-megapixels-kameran MegaPrime på Hawaii fotograferade av Jupiter 2010. I sin undersökningen ska forskarna ha hittat 45 tidigare okända himlakroppar med en diameter på 800 meter eller mer som ligger i omloppsbana runt jätteplaneten. Baserat på detta uppskattar forskarna att det borde finnas runt 600 objekt av den här storleken runt Jupiter. Officiellt kommer dock Jupiter tillsvidare "bara" ha 79 månar. Det krävs ytterligare studier för att någon eller alla av de nyupptäckta objekten ska klassificeras som månar. Edward Ashton är en av forskarna bakom den nya undersökningen om månar runt Jupiter och han säger: "It would be nice to confirm them but there is no way to track them without starting from scratch. However, the tiny moons will certainly be found again by future instruments like the Vera C. Rubin Observatory. They will then be linked back, so our observations will eventually be incorporated." Här nedanför hittas omloppsbanor för de 79 bekräftade månar som vi känner till runt Jupiter idag. Tumnagel

Liten läcka på ISS hittad
Ska dock inte utgöra någon fara för rymdstationens besättning

NASA skriver i ett blogginlägg att man har kommit något närmare med att hitta varifrån det internationella rymdstationen ISS läcker ut luft, ett problem man upptäckte redan i slutet av förra året. Det ska dock handla om en väldigt liten läcka som inte ska utgöra någon som helst fara för besättningen ombord på rymdstationen. Nu har besättningen ombord på ISS lokaliserat läckan till modulen "Zvezda Service Module" i den ryska delen av ISS. Exakt var det läcker ut luft är fortfarande oklart och något man fortsätter att undersöka. När väl besättningen har hittat varifrån ISS läcker ut luft kommer man givetvis att försöka reparera detta. Tumnagel

Förenade Arabemiraten planerar att landa på månen 2024
Ska skicka dit rovern Rashid

Förenade Arabemiraten fortsätter att storsatsa på rymdresor och nästa mål för landet är att landa en farkost på månen. Det var landets ledare Mohammed bin Rashid Al Maktoum som igår meddelade att landet planerar att landa ett fyrhjuligt fordon på månen 2024. Rovern har fått namnet "Rashid" efter den nuvarande ledarens far och ni kan kolla in en illustration på den här nedanför (På skissen verkar dock inte höjden på fordonet stämma om inte jag misstar mig helt). Skulle Förenade Arabemiraten lyckas mjuklanda på månen blir man det fjärde landet efter USA, Ryssland och Kina som klarar av den bedriften. Förutom USA, Ryssland och Kina har sedan tidigare Indien och Israel försökt att mjuklanda på månen vilket dock de än så länge in lyckats med. Tumnagel

Snart drar SpaceX reguljära astronautflygningar till ISS igång
Första sker nästa månad

Nästa månad kommer NASA att skicka upp fyra astronauter till den internationella rymdstationen ISS med SpaceX Crew Dragon. Det kommer att bli den första bemannade så kallade "operational flight" till ISS som genomförs av SpaceX. Tidigare i år skickade SpaceX astronauter till ISS för första gången under NASA:s Demo-2-uppdrag vilket gick precis som planerat. Den 31 oktober är det tänkt att NASA och SpaceX ska göra sin första "reguljära" flygning till ISS. Då kommer de tre NASA-astronauterna Michael Hopkins, Victor Glover och Shannon Walker samt JAXA:s astronaut Soichi Noguchi att borda en Crew Dragon för att därefter flyga till den internationella rymdstationen ISS. Precis som under tidigare flygningar med SpaceX Dragon-kapslar kommer nästa flight med Crew Dragon lämna jorden med hjälp av en SpaceX Falcon 9-raketer. Tumnagel
Wille Wilhelmsson

Forskare säger sig ha hittat nya spår av flytande vatten på Mars
Kan finnas sjöar med saltvatten under planetens istäckta sydpol

För två år sedan upptäckte forskare vad man tror kan vara en underjordisk sjö under istäcket på Mars sydpol och nu har man hittat ytterligare tecken som pekar på att så kan vara fallet. ESA:s rymdfarkost Mars Express ligger i omloppsbana runt Mars och med hjälp av sitt instrument MARSIS (Mars Advanced Radar for Subsurface and Ionosphere Sounding) har den samlat in data som pekar på att det kan finnas flera sjöar med saltvatten under ytan vid Mars sydpol. Man tror att trycket från istäcket samt saltet i vattnet gör att vattnet inte fryser till is i det extremt kalla klimatet. I en ny forskningsrapport baserad på data från MARSIS Elena Pettinelli, huvudförfattare till den senaste rapporten, säger: "Our results strengthen the claim of the detection of a liquid water body at Ultimi Scopuli and indicate the presence of other wet areas nearby. We suggest that the waters are hypersaline perchlorate brines, known to form at Martian polar regions and shown to survive for geologically significant periods of time at temperatures well below the freezing point." Forskarna bakom den senaste rapporten om eventuellt flytande vatten på Mars ska nu fortsätta studera områdena runt Mars poler i sin jakt efter vatten. Man planerar även att använda samma teknik som man nu använt för att undersöka andra områden på planeten för att förhoppningsvis hitta spår av flytande vatten även på andra platser på Mars. Tumnagel

NASA skjuter upp resa till Saturnus måne Titan
Dragonfly får vänta ytterligare ett år på att åka till rymden

NASA har meddelat att man kommer att flytta fram sin resa till Saturnus måne Titan med ytterligare ett år och nu kommer resan bli av 2027. Ursprungligen var det tänkt att NASA skulle skicka drönaren Dragonfly till Titan 2025 men detta flyttades sedan fram till 2026. Nu säger dock NASA att "externa faktorer", varav den pågående coronapandemin är en, gör att man måste flytta fram resan till Titan med ytterligare ett år. Dragonfly kommer att bli den först multirotor-drönaren som NASA kommer att flyga med på en annan himlakropp. Drönaren kommer att undersöka ett dussintal platser på Titan och bland annat undersöka om dessa eventuellt skulle kunna gå att bosätta sig på i framtiden. Lori Glaze, som är chef för NASA:S Planetary Science Division, säger vidare om det kommande uppdraget: "NASA has the utmost confidence in the Dragonfly team to deliver a successful mission that conducts compelling science. Dragonfly will significantly increase our understanding of this richly organic world and help answer key astrobiology questions in our search to understand the processes that supported the development of life on Earth." Dragonflys uppdrag på Titan är tänkt att pågå i minst nio år. Tumnagel

Nu är NASA:s nya rymdtoalett redo för avfärd till ISS
Är detta världens dyraste toalett?

Den här veckan kommer NASA att skicka sin nya rymdtoalett Universal Waste Management System (UWMS) till den internationella rymdstationen ISS där den på sikt ska ersätta rymdstationens nuvarande toalett-lösning. UWMS tar upp 65% mindre plats och väger 40% minde än den toalett som används på ISS idag. Den beskrivs ha samma storlek som de toaletter som återfinns i till exempel husbussar och husvagnar. Förutom att vara lite mindre har UWMS även försetts med lösningar som ska göra det lite smidigare för astronauter, framför allt kvinnliga astronauter, att göra en sittning på hemlighuset. Det har kostat NASA 23 miljoner dollar, motsvarande nästan 210 miljoner kronor, att utveckla UWMS sedan det arbetet påbörjades för några år sedan. Går allt enligt plan så kommer UWMS lämna jorden nu på lördag 3 oktober ombord på en Cygnus-farkos från Northrop Grumman. Tumnagel
Wille Wilhelmsson

Nu är det dags för Astronomins dag och natt igen
Följ rymddagen live här

I morgon, lördag 26 september, är det återigen dags för den årligt återkommande rymddagen "Astronomins dag och natt". Under dagen kommer det fokuseras på olika rymdrelaterade grejer på en lång rad platser runt i Sverige. Här i Stockholm kommer till exempel Tekniska Museet få besök av Institutet för Rymdfysik, IRF, som kommer att visa upp en del av de instrument som används inom rymdforskning och som är utvecklade i Sverige. Ni kan läsa mer om morgondagens program på Tekniska Museet här. På grund av pandemin kommer många av morgondagens tillställningar ute i landet visas online vilket ger de som inte kan vara på plats möjlighet att kolla in det på distans. Ni hittar hela programmet samt i vilka städer Astronomins dag och natt arrangeras här. Det går även att följa en sändning med både förinspelade inslag och livesändningar på länken nedan eller här ovanför. Tumnagel

NASA behöver 28 miljarder dollar för att ta sig till månen igen
Det är inte billigt att resa till rymden

2024 är det tänkt att USA ska landa en manlig och en kvinnlig astronaut på månen och nu har NASA räknat på vad man tror att det kommer att kosta, och det är inga små summor vi snackar om. Från och med nästa år fram till 2025 uppskattar NASA att det kommer att behövas cirka 28 miljarder dollar, motsvarande 255 miljarder kronor, för att finansiera byggandet, transporten och boende på månen samt annat som krävs för att fullborda NASA:s månlandarprogram Artemis. I sammanhanget kan nämnas att 28 miljarder är nästan lika mycket som vårt grannland Estlands totala BNP vilken landade på lite över 30 miljarder dollar 2018. NASA planerar att skicka den obemannade farkosten Artemis I till månen redan nästa år och under 2023 planerar man att skicka upp Artemis II med besättning för att testa rymdkapseln Orion. Någon gång under 2024 är det sedan tänkt att Artemis III ska ta en man och den första kvinnan till månen. Ni hittar en översikt för budgeten här nedanför. Där hittas även en länk till den över 70 sidor långa pdf:en där NASA går igenom Artemis-programmets budget lite mera detaljerat. Tumnagel

Kometer kan ha norrsken
Nu observerat för första gången

Forskare som studerat bilder från ESA:s insomnade kometjagare Rosetta har nu observerat något som man kallar för norrsken runt kometen 67P/Churyumov-Gerasimenko. Bilderna härstammar från när Rosetta tillammans med kometlandaren Philae besökte kometen 67P under två års tid 2014 till 2016. Norrskenet på kometen går dock inte att se med blotta ögat då det består av ultraviolett ljus. Fenomenet uppstår när elektroner från solvindar kolliderar med den gas som omger kometen. Science News skriver om norrskenet på 67P: "Electrons strike oxygen in Earth’s atmosphere to paint the sky red and green. But solar wind electrons strike water molecules in 67P’s coma, or shroud of gas. That shatters the water molecules and makes some of the resulting oxygen and hydrogen atoms glow ultraviolet." Till skillnad från jorden så saknar 67P ett magnetfält som skulle kunna dra elektronerna till sig och skapa de vackra mönster som oftast bildas under norrsken här på jorden. Det innebär att även om vi hade kunnat se 67P med blotta ögat så hade dess norrsken mest sett ut som en suddig halo runt kometen. Tumnagel
Wille Wilhelmsson

Kan Isar Aerospace bli ett europeiskt SpaceX?
Tyskt rymdföretag ska börja skicka raketer till rymden