m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Jämför priser
Razer BlackWidow tangentbord kostar nu bara 999 kr (tidigare 1449 kr)
Artiklar i kategorin Vetenskap / Forskning

Forskare tar fram färg som reflekterar solljus effektivt
Kanske kan minska användningen av luftkonditionering

Forskare på amerikanska Purdue University har utvecklat en ny typ av färg som man säger reflekterar 95,5% av det solljus som träffar den, något som leder till att saker som målats med färgen kan hålla en temperatur på upp till 8 grader lägre än annat i dess omgivning. Forskarna bakom färgen tänker sig att deras färg bland annat skulle kunna fungera som ett komplement till luftkonditionering i byggnader. Enligt deras undersökningar så skulle man kunna tjäna in en dollar om dagen på driftskostnaden för luftkonditionering om en byggnad på 100 kvadratmeter målades med färgen. Joseph Peoples är en av forskarna som varit med och utvecklat färgen och han säger: "Your air conditioning kicks on mainly due to sunlight heating up the roof and walls and making the inside of your house feel warmer. This paint is basically creating free air conditioning by reflecting that sunlight and offsetting those heat gains from inside your house." Färgen reflekterar även solljuset bort från jorden så att värmen från solljuset inte stannar i vår atmosfär och bidrar till den globala uppvärmingen av vår planet. Det finns redan idag färg på marknaden som reflekterar 80% - 90% av solljuset som träffar den. Dessa färger har dock inte förmågan att sänka temperaturen lägre än det som finns i färgens omgivningar. Forskarna tror att deras nya vita färg skulle kunna produceras till en lägre kostnad än de typer av färger som reflekterar solljus som finns på marknaden idag. Det nämns dock inget om när denna "superfärg" eventuellt skulle kunna bli kommersiellt tillgänglig. Tumnagel
Wille Wilhelmsson

Nobelpriset i kemi går till gensaxen
Går för ovanlighetens skull till två kvinnor

Årets Nobelpris i Kemi går till de båda forskarna Emmanuelle Charpentier och Jennifer A. Doudna för upptäckten av den så kallade "gensaxen" CRISPR/Cas9. Emmanuelle Charpentier upptäckte 2011 den okända molekylen tracrRNA när hon studerade Streptococcus pyogenes, en av de bakterier som har orsakat mänskligheten stor skada. Hennes kartläggningar visade att tracrRNA är en del av bakteriers uråldriga immunförsvar, CRISPR/Cas, som oskadliggör virus genom att klippa sönder deras DNA. Samma år slog hon sig samman med RNA-experten Jennifer A. Doudna och de båda kunde tillsammans 2012 visa att det går att styra gensaxen så att den klipper av vilken DNA-molekyl som helst på ett förutbestämt ställe. Där klippet ligger är det sedan lätt att skriva om livets kod skriver Kungliga Vetenskapsakademien i ett pressmeddelande: Kungliga Vetenskapsakademien skriver vidare om upptäckten av gensaxen CRISPR/Cas9: "Sedan Charpentier och Doudna upptäckte gensaxen CRISPR/Cas9 2012 har användningen av den exploderat. Den har bidragit till mängder av viktiga grundvetenskapliga upptäckter och växtforskare har kunnat framställa grödor som motstår mögel, skadedjur och torka. Inom medicinen pågår kliniska prövningar av nya terapier mot cancer och drömmen om att kunna bota svåra genetiska sjukdomar håller på att bli sann. Gensaxen har tagit livsvetenskaperna in i en ny era och den gör på många vis mänskligheten den största nytta." Tumnagel
Wille Wilhelmsson

Kolla in vem som vinner Nobelpriset i kemi
Blir det nanokristaller i år?

Lite senare idag kommer det att avslöjas vem som vinner årets Nobelpris i kemi och här kan ni följa det direkt. Det har som vanligt spekulerats en del om vad och vilka som kommer att få årets Nobelpris i kemi. Bland upptäckterna som nämns som tänkbara kandidater hittas bland annat forskning om nanokristaller, supramolekulära strukturer och arbeten om bioorganisk kemi. Ni kan följa live-sändningen från Stockholm när vinnaren av årets Nobelpris i kemi tillkännages här ovanför. Det hela drar igång 11:45. Tumnagel

Upptäckten av hepatit C-viruset belönas med Nobelpriset
Årets första Nobelpris tillkännagett

De tre forskarna Harvey J. Alter, Michael Houghton och Charles M. Rice får årets Nobelpris i fysiologi eller medicin meddelade Nobelförsamlingen vid Karolinska Institutet tidigare idag. De tre får priset för att sin forskning som ledde fram till upptäckten av viruset hepatit C. Varje år smittas över 70 miljoner människor av hepatit C och viruset ligger bakom flera tusen dödsfall varje år. Nobelförsamlingen skriver om årets pristagare: "Harvey J. Alter, Michael Houghton och Charles M. Rice gjorde banbrytande upptäckter som innebar att ett helt nytt virus – hepatit C-virus – kunde identifieras. Redan tidigare hade hepatit A- och B-virus upptäckts vilket var stora medicinska genombrott, men en stor andel fall av blodöverförd hepatit förblev oförklarade. Upptäckten av hepatit C-virus innebar att den kvarstående höga risken för blodsmitta kunde förklaras. Genombrottet möjliggjorde utveckling av blodtester och nya läkemedel som har räddat miljontals människoliv." Årets nobelpris delas ut 10 december men i år kommer det på grund av pandemin inte att bli någon traditionell nobelbankett i samband med utdelningen. Exakt hur själva prisutdelningen kommer att gå till är något som Nobelstiftelsen fortfarande planerar inför. De har tidigare skrivit i ett pressmeddelande: "Nobelstiftelsen planerar för att kunna genomföra prisceremonierna i Oslo och Stockholm i nya former som tar hänsyn både till restriktionerna kring social distansering och det faktum att bara några eller kanske inga pristagare deltar på plats. Samtidigt undersöks olika sätt att överlämna medalj och diplom till pristagare i deras hemländer. Vi andra tillfällen då pristagare haft svårt att resa har överlämningen exempelvis skett på konsulat och ambassader." Här ovanför kan ni kolla in en repris av årets tillkännagivande av vinnarna av Nobelpris i fysiologi eller medicin. Tumnagel
Wille Wilhelmsson

Forskare tar fram super-enzym som bryter ner plast snabbt
Kanske kan användas för återvinning av PET-plast i framtiden

Forskare har utvecklat en slags enzym-cocktail som man uppger kan bryta ner PET-plast på betydligt mycket kortare tid än vad som är möjligt idag. Cocktailen består av två enzym som både återfinns in den plastätande bakterien Ideonella sakaiensis som japanska forskare upptäckte 2016. Med det första enzymet, PETase, kunde man redan 2018 visa att PET-plast bröts ner på bara några dagar istället för de århundraden det vanligtvis skulle ta. Nu har man lyckats kunna kombinera detta även med bakteriens andra enzym, MHETase, vilket har gjort att det går upp till sex gånger snabbare att bryta ner plasten. Forskare arbetar nu bland annat på att se om man kan modifiera sin enzym-cocktail så att denna skulle kunna bryta ner PET-plast ännu snabbare. Förutom det så undersöker man givetvis hur detta skulle kunna användas i stor skala för att bryta ner alla de miljontals ton med PET-plast som produceras varje år. Forskarna tror att man eventuellt skulle kunna använda det nya super-enzymet eller en modifierad version av detta för att börja återvinna plast om ett till två år. Tumnagel
Wille Wilhelmsson

Håll inte i en katt på din profilbild
I alla fall inte om du vill gå på dejt

En bra profilbild är rätt viktigt om man vill uppnå succé med dejtingsappar. Det finns väl många aspekter som man måste tänka på vid val av bra profilbild och en av dem är tydligen om man ska hålla i katt eller ej. Några forskare som studerar interaktioner mellan människor och djur tog en närmare titt på hur folk reagerar när de ser någon, i synnerhet manliga kattägare, hålla en katt i sin profilbild. Forskarnas tog in 1 388 heterosexuella amerikanska kvinnor från 18 till 24 år som alla fick definiera sig själva som en "kattperson", "hundperson", "varken" eller "båda". Forskarna visade dessa kvinnor bilder på män som antingen poserade med eller utan en katt. Varje deltagare betygsatte sedan männen på flera personlighetsegenskaper så som maskulinitet, kvinnlighet och dejtbarhet. Majoriteten av kvinnorna tyckte att de män som poserade med katter var mindre dejtbara. De tyckte också att männen som höll katter verkade vara mindre utåtriktade och mer neurotiska. Många kvinnor såg också dessa män som mindre maskulina och eftersom tidigare studier visar att kvinnor ofta söker sig till maskulina män, både utseende- och beteendemässigt, trodde forskarna att katten gjorde att kvinnorna uppfattade männen som mindre dejtbara. Prior research suggests that women often seek masculine men – both in terms of physical appearance and behaviors. So the fact that women in our study found the photo of the man alone more masculine and more dateable supports the idea that women are likely to look first for clues related to masculinity when determining dateability. En annan tes om varför katt i dejtbild kan vara negativt var att uppfattningen kvinnorna kände mer att dessa män passade bättre i vän- än dejtzonen. Alternatively, the perception of male cat owners as less extroverted and more neurotic, agreeable, and open may have nudged our respondents to put these men in the “friend zone.” In other words, perhaps seeing a man pose with the cat suggests he might be a better confidant than date. Resultaten förvånade dock forskarna eftersom tidigare studier föreslog att kvinnor bedömde en potentiell manlig partner baserat på om han har husdjur. Dessa studier visade att män med hundar och katter hade en fördel jämfört med icke-husdjursägare. Värt att nämna dock var att kvinnorna som identifierade sig själva som kattmänniskor var mer benägna att se de män som poserade med katt som mer dejtbara än de som inte var kattmänniskor. Forskarna var tydliga med att säga at studien har begränsningar då urvalet av kvinnor var begränsat till heterosexuella, främst vita kvinnor, i åldern 18 till 24 år från USA. Men de tyckte ändå resultatet var spännande och ser nu ett växande forskningsområde framför sig kring förhållandet mellan husdjursägande samt första intryck på dejtingsappar. Tumnagel
Frode Wikesjö

Ig Nobel Prize utdelat för 30:e gången
Här är vinnarna av det lite tokigare Nobelpriset

Igår delade den vetenskapliga humortidningen Annals of Improbable Research (AIR) ut priser i vetenskapstävlingen "Ig Nobel Prize", en prisutdelning som belönar lite mer humoristisk och kanske underhållande forskning. Sammanlagt delades det ut priser i tio olika vetenskapliga kategorier under gårdagens prisutdelning på Ig Nobel Prize. I akustikklassen av Ig Nobel Prize fick ett forskningslag som undersökte hur en alligators lockrop lät när alligatorn fått i sig helium pris för detta. Årets fredspris i Ig Nobel Prize gick till regeringarna i Indien och Pakistan med motiveringen: "The governments of India and Pakistan, for having their diplomats surreptitiously ring each other’s doorbells in the middle of the night, and then run away before anyone had a chance to answer the door." Det handlar med andra ord om lite udda händelser och forskningsinsatser under 2020 som igår kväll belönades med ett slags alternativt nobelpris. Ni hittar samtliga vinnare på länken nedan och här ovanför hittas ett inslag från prisutdelningen som i år skedde online på grund av pandemin. Tumnagel
Wille Wilhelmsson

Forskare lyckas lagra energi i tegelstenar
Kanske kan fungera som batterier i framtiden

Forskare på amerikanska Washington University har utvecklat en metod som gör det möjligt att lagra energi i de klassiska röda tegelstenar som används vid konstruktionen av hus och annat. Det hela har blivit möjligt genom att man lagrar energi i kemiskt behandlade rostpartiklar som används för att ge tegelstenarna sin röda färg. Professorn Julio Dx27Arcy som varit med och utvecklat tekniken säger: "We discovered that if you actually treat rust chemically, it actually becomes reactive. So something that we typically think of as waste turns out to be a useful chemical for producing materials that can be used for storing energy." I dagsläget har forskarna lyckats driva en LED-lampa med energi som lagrats i tegelstenar men hoppas i framtiden kunna utöka tegelstenarnas lagringskapacitet. Då skulle dessa till exempel kunna användas som batterier till nödbelysning vid strömavbrott, energikälla för olika smarta hemmet-sensorer och annat. När eller om vi skulle kunna få se något sådant i en kommersiell produkt finns det dock ingen information om än så länge. Tumnagel
Wille Wilhelmsson

Cannabis dödar cancerceller i forskningstest
Kanske kan användas som botemedel mot cancer i framtiden

Forskare på University of Newcastle i Australien och biotech-företaget Australian Natural Therapies Group (ANTG) har tagit fram en cannabis-sort som i framtiden kanske kan använda för att bota vissa typer av cancer. Forskarna har testat cannabis-sorten Eve på cancerceller och sett att den klarar av att döda leukemi-celler medan den lämnar kroppens övriga celler orörda. I en pressrelease från universitetet står bland annat: "Laboratory tests conducted at the University of Newcastle and Hunter Medical Research Institute have shown that a modified form of medicinal cannabis can kill or inhibit cancer cells without impacting normal cells, revealing its potential as a treatment rather than simply a relief medication." Forskarna planerar nu att testa cannabis-sorten på andra typer av cancer-celler och se om resultaten blir lika lovande där. Huruvida vi någonsin kan komma att se ett cannabis-baserat botemedel mot cancer i framtiden beror antagligen på det och att hur myndigheter runt om i världen skulle ställa sig till det hela. Tumnagel
Wille Wilhelmsson

Forskare skapade oavsiktligt en ny fiskart
Säg hej till sturddle-fisken

Från Ungern kommer uppgifter om att forskare där oavsiktligt skapat en ny fiskart efter att man försökt sig på att använda konstgjord befruktning för att rädda två utrotningshotade fiskarter. Det var när forskarna oavsiktligt råkade använda en sperma från en skedstör för att befrukta ägg tillhörande arten rysk stör som den nya hybridarten uppstod. Forskarna har nu gett den nya fiskarten namnet "Sturrdlefish" efter deras engelska namn "Russian sturgeon" respektive "American paddlefish". Sannolikheten att vi kommer att få se sturrdle-fiskar i det vilda bedöms dock som liten. Även om det nu är bevisat att det går att skapa hybrider av de båda arterna brukar dessa oftast vara sterila och själva inte ha någon möjlighet att föröka sig. Tumnagel
Wille Wilhelmsson

Forskare tar fram kameraryggsäck till skalbaggar
Så att vi kan se världen ur deras perspektiv

För två år sedan tog forskare på University of Washington fram en liten kameraryggsäck för humlor med avsikt att denna skulle kunna använda för att till exempel inspektera åkrar. Nu har samma forskarlag vidareutvecklat sin kameraryggsäck och anpassat denna för att bäras av två olika arter av skalbaggar. Kameran är designad så att den enbart filmar när skalbaggarna rör på sig vilket gör att den kan filma rörligt material sex timmar på en laddning. Forskarna verkar primärt ha utvecklat kameran för att få reda på mer om skalbaggarnas beteende och Vikram Iyer, en av forskarna som varit med och utvecklat kameraryggsäcken, säger: "There are so many questions you could explore, such as how does the beetle respond to different stimuli that it sees in the environment? But also, insects can traverse rocky environments, which is really challenging for robots to do at this scale. So this system can also help us out by letting us see or collect samples from hard-to-navigate spaces." Skalbaggarna ska inte ha blivit skadade varken under utvecklingen av kameraryggsäcken eller när de bär med sig sin lilla lifelogging-kamera enligt forskarna. Här nedanför hittas ett klipp som beskriver forskarnas arbete lite närmare. Tumnagel
Wille Wilhelmsson

Svenskar väldigt skeptiska till klimatförändringar
Nio procent anser inte att det är något problem alls

Oxford University har tillsammans med Reuters Institute genomfört en undersökning där de gått igenom hur stort problem klimatförändringarna som sker anses vara i olika länder. Lite överraskande, åtminstone för mig själv, så var skepsisen mot klimatförändringar påtagligt stor här i Sverige. Enligt undersökningen så ansåg 9 procent av svenskarna att klimatförändringar inte utgjorde något som helst problem. Genomsnittet i undersökningen låg på 3 procent. Amerikaner verkar dock ännu mera skeptiska till att klimatförändringarna skulle innebära något slags problem och där svarade 12 procent att de inte ansåg att dessa var ett problem. I den andra tabellen som hittas nedan visas en graf över hur allvarligt boende i olika länder anser klimatförändringarna vara. Den toppas av Chile och Kenya där 90 procent av invånarna anser att klimatförändringarna är ett stort eller extremt stort problem. Nästan längst ner i tabellen hittas Sverige där bara 50 procent anser det samma. Efter Sverige följer Norge och Nederländerna där 42 respektive 41 procent anser att de pågående klimatförändringarna är ett stort eller extremt stort problem. Tumnagel
-8.1°
Wille Wilhelmsson

CERN siktar på att bygga en ny partikelaccelerator
Future Circular Collider kommer att kosta över 220 miljarder kronor

CERN har godkänt planer på att i framtiden börja bygga en ny partikelaccelerator som ska bli 100 kilometer lång, något som skulle göra den betydligt mycket kraftfullare än deras nuvarande partikelaccelerator Large Hadron Collider (LHC) vars längd är 27 kilometer. Den nya partikelaccelerator går för tillfället under namnet Future Circular Collider (FCC) och tanken är att denna skulle kunna hitta fler av de mytomspunna Higgs boson-partiklarna, en partikel som forskare med hjälp av LHC kunde bekräfta fanns 2012. Detta skulle i sin tur kunna hjälpa forskare att förstå mer av så kallad mörk materia och andra mysterier runt den fysiska Standarmodellen. CERN vill börja bygga Future Circular Collider någon gång runt 2038 men för det krävs det antagligen mer pengar än EU:s medlemsstater är villiga att bidra med. Nature skriver att det kommer att kosta 21 miljarder euro, motsvarande över 220 miljarder kronor, att bygga FCC. Därför hoppas CERN att nationer även utanför EU vill bidra med pengar för att bygga deras framtida partikelaccelerator. Här ovan hittas ett klipp från förra året där CERN beskriver FCC lite närmare. Tumnagel
Wille Wilhelmsson

Forskare lyckas avlyssna rum via glödlampor
Foliehatt på varje glödlampa framöver!

Några forskare från Cyber Security Labs vid Ben Gurion University och Weizmann Institute of Science har lyckats använda sig av glödlampor för att avlyssna rum. Med hjälp av utrustning som kostar endast 10 000 kronor mäter de subtila ändringar i ljuset som skapas av ljudvågor som vibrerar glödlamporna i rummet. Forskarna säger att denna teknik kan användas även på längre avstånd så länge man har någon form av direktvy av rummet man vill avlyssna. Kruxet är väl bara att lamporna måste vara tända. En längre förklaring av denna teknik fungerar kan hittas i klippet ovan. Tumnagel
Frode Wikesjö

Forskare utvecklar transparenta munskydd
Se lite mer av ansiktet med HelloMask

Forskare på schweiziska École polytechnique fédérale de Lausanne (EPFL) och materiallaboratoriet Empa har utvecklat ett material till munskydd som är nästan helt transparent, något som kanske kan vara intressant för dem som vill visa lite mer av sitt ansikte i framtiden. Man kallar sina munskydd för "HelloMask" och dessa är tillverkade i återvinningsbar biomassa vilket även gör dem lite miljövänligare än en del andra munskydd som finns på marknaden. Maskerna är tillverkad med en teknik som kallas för "electrospinning" där man använder elektrisk spänning för att skapa ultratunna trådar som sedan används för att tillverka munskydden. Fibrerna i masken har ett avstånd på endast 100 nanometer vilket ger dem samma egenskaper som traditionella munskydd. Det vill säga, de släpper igenom luft men stoppar bakterier och virus. EPFL och Empa har redan dragit igång företaget HelloMask vilket kommer att börja sälja de transparenta munskydden när dessa är redo för det. Man tror att det kommer att ske någon gång under nästa år. Initialt kommer munskydden att säljas till olika vårdinstitutioner men på sikt hoppas man även kunna erbjuda HelloMask-munskydd till allmänheten. Tumnagel
Wille Wilhelmsson

Forntida romersk stad kartlagd med hjälp av radar
Staden Falerii Novi grundades för över 2000 år sedan

Arkeologer har första gången använt markpenetrerande radar för att kartlägga en hel stad som ligger begravd under jorden rapporterar nyhetsbyrån Reuters. Det handlar om en stad i det gamla romarriket vilken ligger begravd under jord cirka 50 kilometer norr om Italiens huvudstad Rom. Staden Falerii Novi ska ha upptagit en yta på runt 75 hektar och grundades 241 år innan år 0 enligt vår tideräkning. Staden tros ha varit bebodd till någon gång på 700-talet i början på medeltiden. Man tror att det ska ha bott runt 3000 personer i staden vilken ska ha haft både ett badhus och marknadsplatser. Är ni intresserade av att veta mer om hur man använder markpenetrerande radar för att hitta städer och annat som begravts under jord så hittas ett klipp som beskriver det lite mera ingående här nedanför. Tumnagel
Wille Wilhelmsson

Helios är ett material som kan båda lysa och läka sig själv
Kanske används i framtidens skärmar och robotar

Forskare på National University of Singapore (NUS) har utvecklat ett flexibelt material som de kallar för Helios vilket både kan lysa upp sin omgivning och läka sig själv. Som synes i videoklippet lyser materialet upp med ungefär samma ljusstyrka som en mobilskärm och enligt forskarna bakom Helios så ska det vara förhållandevis strömsnålt. Det böjbara materialet kan även läka ihop sig själv såväl som klara av att "punkteras" vilket även det visas upp i videon ovan. Forskarna bakom Helios hoppas att materialet i framtiden skulle kunna användas till böjbara skärmar av olika slag såväl som ytbeläggning på robotar som arbetar i så kallade "dark factories" och på andra platser. Tumnagel
Wille Wilhelmsson

Forskare får solpaneler att svettas
Panelerna blir effektivare när de kyls ner

Solcellspaneler som fångar upp solens strålar och omvandlar dessa till energi kan precis som vi människor överhettas. Detta löser oftast kroppen genom att svettas och nu har forskare använt en teknik som ska kunna imitera en svettliknande funktion på solpaneler. För att åstadkomma detta har forskarna använt sig av ett geleliknande material som kan samla upp och lagra vatten under dygnets mörka timmar. Vattnet kan sedan användas för att kyla ner solcellspanelerna under dagtid så att dessa fungerar effektivare skriver ScienceMag. I testar kunde man visa att de vattenkylda solpanelernas temperatur sjönk med 10 grader när man använde tekniken. Detta ledde i sin tur till att de kunde generera 15 procent mer energi vid tester inomhus. I ett test som genomfördes utomhus så höjdes effekten med 19 procent, sannolikt då vind vid solpanelen hjälpte till att kyla ner denna. Det framgår inte hur mycket dyrare det skulle bli att tillverka eller underhålla vattenkylda solpaneler som använder den här typen av teknik. Tumnagel
Wille Wilhelmsson

Forskare tar fram självlysande växter
Kanske kommer att lysa upp våra hem i framtiden

Forskare har ännu en gång lyckats odla fram självlysande växter och den här gången har man använt en teknik som man säger ska göra växterna ljusstarkare än vad andra forskare tidigare åstadkommit. Det är startupföretaget Planta, som drogs igång av forskare på Imperial College London, som har använt sig av gener från den svamparten Neonothopanus nambi och med dessa fått en tobakplanta lysa i grönt ljus, både dag- och nattid. Enligt forskarna ska deras tobaksplantor ha lyst upp till 10 gånger klarare än när det vid andra försök har använts gener från bakterier för att göra växter självlysande. Förutom att öppna upp ett helt nytt produktområde när det gäller att inreda med växtbaserad belysning i våra hem så kan den här tekniken även användas för vidare växtforskning. Gary Foster, som är professor på University of Bristol, säger till The Guardian om den nya tekniken för att göra växter självlysande: "Many luminescent marker genes have up until now required special light sources and/or cameras to visualise the location of expression. The system reported here will make that process easier." Tumnagel
Wille Wilhelmsson

Forskare har fått kisel att lysa
Kan göra framtidens datorer bra mycket snabbare

Forskare på nederländska Eindhoven University of Technology uppger i en ny forskningsrapport att man lyckats få en blandning av kisel och germanium att avge ljus, något som forskare ska ha arbetat med i 50 för att åstadkomma. Fristående kisel är inte särskilt bra på att avge ljus vilket gör att data som transporteras mellan olika komponenter i till exempel en dator måste överföras elektroniskt. Med den nya kiselblandningen kommer det i framtiden kanske bli möjligt att transportera datan med ljus, något som skulle kunna göra våra datorer betydligt mycket snabbare än vad de är idag. För att det hela skulle bli möjligt så har forskarna tillverkat hexagonala nanotrådar i kisel-legeringen som släpper igenom ljus, se bild nedan. För att det ska bli möjligt att överföra data genom den här kisel-legeringen krävs det dock att man utvecklar en pytteliten laser som kan transportera ljuset mellan olika kisel-komponenter. Enligt forskarna så ska utvecklingen av denna typ av laser dock vara betydligt enklare att ta fram än det man nu har åstadkommit med att få kisel att avge ljus. Man tror att en sådan laser kan komma att utvecklas redan i år. Hur länge det sedan kan dröja innan vi får praktisk användning av teknik som denna nämns det dock inget om. Tumnagel

Stor polarforskningsexpedition flyttas fram
Isbrytaren Oden får stanna hemma

Polarforskningssekretariatet meddelade igår att den internationella polarforskningsexpedition "Synoptic Arctic Survey" som man hade tänkt att delta i nu flyttas fram. Tanken var att expeditionen skulle dra igång 1 augusti och från svenskt håll var det tänkt att den svenska isbrytaren Oden skulle delta i expeditionen. Så blir nu inte fallet och Katarina Gårdfeldt, Polarforskningssekretariatet direktör, säger: "Vi har arbetat intensivt med att undersöka flera karantänmöjligheter för att undvika eventuell smittspridning ombord, men bedömer att ingen av lösningarna kan eliminera risken. Beslutet är taget efter dialog med Folkhälsomyndigheten och i samråd med vår medicinskt ansvariga grupp vid Polarforskningssekretariatet." Oden var en av åtta isbrytare som skulle deltagit i Synoptic Arctic Survey. När expeditionen nu kan bli av är oklart men det lär antagligen inte hända i år. Tumnagel

3D-utskriven mat lurar hjärnan att äta mindre
Mat som ser större ut gör oss mättare

Forskare på amerikanska MIT har börjat experimentera med att skriva ut olika typer av mat med 3D-skrivare. Man hoppas att detta kanske kan få dem som lider av ätstörningar att äta mindre mat och ändå känna sig mätta. Tanken bakom experimentet var att om man skrev ut maten i komplexa former fyllda av hålrum med luft så skulle hjärnan eventuellt luras av att tro att man satte i sig mer kalorier än vad man faktiskt gjorde. Det finns sedan tidigare studier på att hjärnan kan luras att tro att den äter mer än vad den faktiskt gör om maten är utformad att se större ut och detta verkar ha gällt även för 3D-utskriven mat. I MIT:s experiment har man även försökt skriva ut maten så att denna ska längre tid att tugga än likvärdig mat med samma antal kalorier och ingredienser. Även detta ska ha ökat mättnadskänslan bland försökspersonerna skriver forskarna i sin rapport. Forskarna har nu börjat kommersialisera sina upptäckter genom att utveckla ett system som man kallar för FoodFab. Det består av en 3D-skrivare anpassad för mat där användaren själv kan ställa in hur många kalorier maten som skrivs ut ska innehålla. Därefter skrivs maten ut så att denna förhoppningsvis ska ge så mycket mättnadskänsla så möjligt genom att lura hjärnan att man äter mer kalorier än vad man faktiskt gör. FoodFab går även att anpassas för de som lider av ätstörningar som till exempel anorexi genom att skriva ut ultrakompakt mat som lurar hjärnan att man äter färre kalorier än vad som är fallet. När vi eventuellt kan köpa hem ett eget FoodFab-system finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
Wille Wilhelmsson

Fossil från jättesköldpaddor hittade i Sydamerika
Stupendemys geographicus var lika stora som bilar

Forskare har hittat nya fossil i Colombia och Venezuela efter den jättelika sköldpaddsarten Stupendemys geographicus, en art man hittade fossil från för första gången på 1970-talet. Stupendemys geographicus var jättelika sköldpaddor som levde i Sydamerika för mellan 5 - 9 miljoner år sedan. De kunde bli upp till fyra meter långa och väga upp till 1,25 ton. Edwin Cadena från colombianska Universidad del Rosario i Bogota har lett den senaste studien om den numera utdöda sköldpaddsarten och säger till nyhetsbyrån Reuters: "Stupendemys geographicus was huge and heavy. The largest individuals of this species were about the size and length of a sedan automobile if we take into account the head, neck, shell and limbs.Its diet was diverse including small animals - fishes, caimans, snakes - as well as mollusks and vegetation, particularly fruits and seeds. Putting together all the anatomical features of this species indicates that its lifestyle was mostly in the bottom of large freshwater bodies including lakes and large rivers." Stupendemys geographicus är trots sin storlek inte den största sköldpaddsarten som funnits på jorden. För runt 70 miljoner år sedan, i slutet av perioden då dinosaurier vandrade på jorden, fanns det en sköldpaddsart som man gett namnet Archelon vilken man tror kunde bli upp till 4,6 meter lång. Den idag största levande sköldpaddsarten är havslädersköldpaddan vilka ofta kan bli över 2 meter lång. Den största havslädersköldpaddan man hittills hittat var 291 centimeter lång och vägde över 900 kilo. Tumnagel
Wille Wilhelmsson

Forskare testar transparenta solpaneler på växthus
Skulle kunna göra dem självförsörjande på energi

Forskare på amerikanska North Carolina State University har tagit fram en modell som visar på hur man skulle kunna använda en slags semi-transparentera solceller på växthus för att göra dessa helt eller delvis självförsörjande på energi rapporterar New Atlas. Det handlar om solpaneler försedda med så kallade "organiska solceller", solceller som är delvis transparenta och samlar upp en del av solens energi samtidigt som en del av solljuset släpps igenom och kan förse växter med det solljus de behöver för att växa. Forskaren Brendan O’Connor som varit med och tagit fram modellen på North Carolina State University säger: "Plants only use some wavelengths of light for photosynthesis, and the idea is to create greenhouses that make energy from that unused light while allowing most of the photosynthetic band of light to pass through. However, until now it wasn’t clear how much energy a greenhouse could capture if it was using these semitransparent, wavelength selective, organic solar cells." Enligt forskarnas modell kan ett växthus med organiska solcellspaneler bli helt självförsörjande på energi på solrika platser som till exempel delstaten Arizona. Där uppskattar man att det skulle räcka med att använda cirka 10 procent av solljuset för att driva ett växthus. På lite mer solfattiga platser, som till exempel delstaten Wisconsins, tror man att teknik som denna skulle kunna användas för att förse växthus med cirka hälften av den energi som krävs för att driva dem. Tumnagel
Wille Wilhelmsson

Forskare ska utveckla en anti-sol-panel
Ska kunna generera energi när solen inte lyser

Att använda solpaneler för att alstra energi från solkraft är nu för tiden vardagsmat och nu har forskare börjar kolla på att utveckla en slags paneler som skulle kunna användas för att generera energi även när solen inte lyser på dem. Man kallar det hela för "anti-sol-paneler" och de är tänkta att fungera på mer eller mindre motsatt sätt som dagens solpaneler. Solpaneler genererar energi genom att fånga in solens värme här på jorden och konvertera denna till energi men anti-sol-paneler är istället tänkta att fånga upp värmen som jorden genererar och göra om denna till energi när infraröda strålar lämnar jorden på väg mot rymden. Enligt forskarna skulle paneler som dessa kanske kunna generera en fjärdedel energi som solpaneler av motsvarande storlek skulle kunna generera. Forskarna bakom rapporten om anti-solar-paneler planerar nu att försöka ta fram en prototyp för att bevisa att det går att generera energi på det här sättet. När vi kan få se exempel på en sådan har man dock inte nämnt än så länge. Tumnagel
Wille Wilhelmsson

Forskare har fixat kvantumteleportation mellan två chip
Kan öppna upp för mer kvantdatorer i framtiden

Forskare på University of Bristol uppger i en avhandling att man har lyckat åstadkomma kvantumteleportation mellan två stycken chip, något som man ska vara först med i världen att åstadkomma. Det innebär att man har lyckats skicka information från ett chip till ett annat utan att dessa är fysiskt eller elektroniskt kopplade till varandra. Detta är möjligt tack vare något som kallas för "quantum entanglement" (kvantsammanflätning) vilket innebär att två partiklar är så sammanflätade att när den ena byter tillstånd gör även den andra det, oavsett vilket avstånd det är mellan dem. Teoretiskt gör det att något skulle kunna färdas snabbare än ljuset, något som fick Albert Einsten att kalla det hela för "spooky action at a distance". Forskarnas framsteg skulle en dag kunna leda till att kvantdatorer blir mer allmänt tillgängliga. Ett av problemen man idag har med kvantdatorer är att de så kallade kvantbitarna, qbits, är lite svårhanterliga. Detta skulle teknik som denna kanske kunna förbättra och forskarna skriver: "These chips are able to encode quantum information in light generated inside the circuits and can process the ‘quantum information’ with high efficiency and extremely low noise. This demonstration could enable a significant boost in the ability to produce more complex quantum circuits that are required in quantum computing and communications." Det har tidigare skickats information via kvantsammanflätning, något som ibland kallas för kvantkryptering vilket bland annat Kina gör genom ett av sina senaste satellitprojekt. Det forskarna på University of Bristol nu har gjort för första gången är att skicka information mellan två chip med hjälp av kvantsammanflätning. Tumnagel
Wille Wilhelmsson

Forskare bakom designerbebisar döms till fängelse
Man ska inte leka gud i Kina

För lite mer än ett år sedan meddelade den kinesiske forskaren He Jiankui att han och hans team redigerat generna hos ett par tvillingar som hade fötts. Det handlar om så kallade designerbebisar och det hela fick mycket kritik då det fortsatt återstår både medicinska och etiska frågor när det gäller genredigering på människor. He Jianku och hans forskarkollegor använde den förhållandevis nya Crispr-Cas9-tekniken när de "klippte" lite i embryon för att de båda tvillingarna som det hela resulterade i skulle bli immuna mot HIV. Tvillingarna sägs ha varit välskapta när de föddes men huruvida de faktiskt är immuna mot HIV verkar man än så länge inte kunna säkerställa. Då sådana här experiment är olagliga i många av världens länder greps He Jianku och två av hans forskarkollegor en tid efter experimenten blivit kända. Nu har alla tre dömts till fängelse. He Jianku själv dömdes till tre års fängelse och att betala motsvarande närmare 4 miljoner kronor i skadestånd skriver The Guardian. I domen mot de tre står bland annat: "The three accused did not have the proper certification to practise medicine, and in seeking fame and wealth, deliberately violated national regulations in scientific research and medical treatment. They’ve crossed the bottom line of ethics in scientific research and medical ethics." Tumnagel
Wille Wilhelmsson

Forskare har tagit fram ultraljudslaser
Kan göra det smidigare att göra ultraljudsundersökningar

Forskare på MIT har visat upp resultaten efter det att man testat att genomföra ultraljudsundersökningar på en människa med hjälp av laser. Det innebär att vi i framtiden kanske kan genomföra ultraljudsundersökningar med apparater som inte behöver vara i kontakt med en människas hud, till exempel på nyfödda bebisar, patienter med brännskador och nyopererade patienter. New Atlas beskriver den nya metoden för att göra ultraljudsundersökningar med laser: "The challenge in developing the new method has been figuring out a way to use a laser to produce sound waves. Traditional ultrasound uses sound waves to penetrate a human body and bounce back off different tissues. Light, of course, cannot penetrate a human body as deeply as sound. The new method has found a laser, pulsing at a wavelength of 1,550 nanometers, can generate sound waves when it hits human skin. A second laser, tracking the same wavelength, can subsequently detect the reflected sound waves and generate a picture similar to that of a conventional ultrasound." I dagsläget kan den nya metoden dock inte ge riktigt lika bra resultat som traditionella ultraljudsundersökningar, se bildexempel nedan, men det hoppas forskarna kunna fixa till i framtiden. Ultraljud är en av de mer ekonomiska och enklare metoderna läkare har för att undersöka människans kropp. Till skillnad från till exempel röntgen så uppstår ingen skadlig strålning vid ultraljudsundersökningar. Det behövs inte heller några stora och dyra maskiner för att genomföra ultraljudsundersökningar. Brian Anthony är en av forskarna som utvecklat ultraljudslaser-tekniken och han ser en framtid där vi eventuellt själva kommer att undersöka oss med ultraljud: "We’re at the beginning of what we could do with laser ultrasound. Imagine we get to a point where we can do everything ultrasound can do now, but at a distance. This gives you a whole new way of seeing organs inside the body and determining properties of deep tissue, without making contact with the patient. I can imagine a scenario where you’re able to do this in the home. When I get up in the morning, I can get an image of my thyroid or arteries, and can have in-home physiological imaging inside of my body. You could imagine deploying this in the ambient environment to get an understanding of your internal state." På bilden nedan kan ni se hur en ultraljudsundersökning av en mänsklig arm ser ut. Bilden till vänster (c) visar resultatet med ultraljudslaser medan bilden till höger (d) visar hur samma arm ser ut med en traditionell ultraljudsundersökning. Tumnagel
Wille Wilhelmsson

Snart kommer tandkräm i tablettform
Ett miljövänligare alternativ till tandkrämstuben

Tycker du det är jobbigt att trycka fram tandkräm från tandkrämstuben så lanserar nu det kanadensiska företaget Change Toothpaste tandkräm i tablettform skriver Ny Teknik. Förutom att det kanske kan vara lite smidigare att inta tandkräm i tablettform så ska den här lösningen vara mycket miljövänligare än traditionell tandkräm, detta då man helt gjort sig av med tandkrämstuben i plast. Tanken är att man ska tugga lite lätt på tabletten innan man borstar tänderna och när tabletten går sönder så utsöndras ett skum som ska fungera som traditionell tandkräm. Påsarna som tabletterna levereras i är helt komposterbara, något man inte kan säga om en tandkrämstub vars plast kan ta runt 500 år att bryta ner. Varje påse innehåller 65 tandkräms-tabletter och en påse kostar motsvarande cirka 100 kronor, något som gör att tandkrämskostnaden för varje tandborstning landar på cirka 1,50 kronor. Tumnagel

3D-utskriven kanin lagrar tillverkningsinstruktioner i DNA
Kan göra en kopia av sig själv. Typ.

Forskare har det senaste årtiondet experimenterat med att lagra data i DNA, en lagringsform som är den enda man känner till där man kan lagra data i flytande form. Tack vare detta kan man göra "hårddiskar" som inte alls ser ut som traditionella lagringsmedium. Forskare på ETH Zurich har nu skrivit ut en den så kallade Stanford-kaninen i en 3D-skrivare och i denna bakat in instruktioner för hur kaninen ska kunna dupliceras. Det innebär att man enbart med datan från det inbäddade DNA:t i den utskrivna kaninen kan återskapa denna. För att bevisa det hela så klippte forskarna av en bit av kaninens öra och använde sedan informationen från DNA:t för att skriva ut ytterligare fem kaniner. Teoretiskt sett kan man väl jämföra det med hur man går tillväga om man skulle klona en riktig kanin även om det rent praktiskt skiljer sig åt en hel del. Den 3D-utskrivna Standford-kaninen innehåller bara 100KB data men i teorin skulle man kunna lagra upp till 250.000 terabyte med data i bara ett enda gram DNA skriver Ars Technica. Tumnagel