m
Artiklar i kategorin Webb / YouTube

YouTube testar dubbla videoannonser
Nej tack

Breakit rapporterar att YouTube just nu testar en ny grej med sina videoannonser. Det nya här är att man helt enkelt visar två reklamfilmer innan klippet man vill se startar istället för en. Googles kommunikationschef för Sverige, Farshad Shadloo, hade detta att säga om det hela till Breakit: – Vi experimenterar genomgående med såväl funktion som utseende på Youtube för att förbättra upplevelsen för användare, kreatörer och annonsörer. I detta fall håller vi för närvarande på att testa multipla annonser, det vill säga två annonser i taget. Experimentet omfattar endast en väldigt liten del av vår trafik på sidan. Detta kan ju bli klart störigt för slutanvändaren men om nu YouTube väljer att implementera detta över hela plattformen så kommer det ju ge dem, och innehållsskaparna, en fördubblad intäktsökning. Tumnagel
-34.1°
+
Frode Wikesjö
0

PewDiePie inte längre bäst betald på YouTube
DanTDM tar över ledarflaggan

Forbes har sammanställt en lista på de tio youtubers som tjänade mest pengar på sina videoklipp på Googles videotjänst under ett år och för ovanlighetens skull så toppar inte svenske Felix "PewDiePie" Kjellberg denna lista längre. PewDiePie hittas med sina cirka 12 miljoner intjänade dollar först på plats nummer sex på Forbes inkomstlista. Den som drog in mest på YouTube under under året är youtubern DanTDM, a.k.a. Daniel Middleton, som tjänade 16,5 miljoner under året på sina youtube-klipp. DanTDM har cirka 17 miljoner följare och hans videos har visat runt 11 miljarder gånger på YouTube. Ni kan kolla in hans senaste alster här ovan. En kanske lite anmärkningsvärd sak på årets topplista är att sexårige Ryan drog in 11 miljoner dollar från sin YouTube-kanal "Ryan ToysReview" vilket gav honom en delad åttondeplats på årets lista. Ni hittar hela topp-tio-listan nedan. Tumnagel
32.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Den ärligare versionen av året på Youtube
Youtube Rewind honest edition

Youtube är en fantastisk tjänst som gör att vem som helst kan publicera saker till hela världen. Men den lite glorifierade synen på Youtube fick sig en rejäl törn under 2017 och några av anledningarna till det ser ni i den här videon. Tumnagel
48.6°
+
Roger Åberg
0

YouTuber cementerar in sitt huvud i en mikrovågsugn
Det föds en idiot varje dag

Att så kallade youtubers kan gå långt för att skapa uppmärksamhet runt sina klipp känner vi till men här har vi en snubbe som antagligen fick lite mer uppmärksamhet än han hade tänkt sig. Det handlar om en brittisk kille som tänkte att det kanske kunde bli ett bra youtube-klipp om han filmade sig själv samtidigt som han cementerade in sitt huvud i en mikrovågsugn. Genomförandet verkar ha gått som det var tänkt men när killen ville bli av med sitt "mikrovågshuvud" gick det inte riktigt lika bra. Det hela slutade med att hans vänner fick tillkalla brandkåren som frigjorde den extra vikten från killens axlar. West Midlands Fire Department var måttligt roade av killens tilltag som synes i den inbäddade tweeten nedan. Tumnagel
-16.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kommer Youtube släppa musiktjänst nästa år?
En som strömmar vanlig, hederlig musik alltså

Jag ljuger nog om jag säger att Spotify får leka ostört på marknaden för strömmad musik men tydligen tycker Google att det är dags att spänna musklerna. De har redan i dag Google Play Music och Youtube har en musik-app men det räcker tydligen inte. I planerna, om man får tro ryktena, ligger nämligen att Youtube ska släppa en tjänst för strömmad musik a la Spotify som man kallar intern för Remix. Och det kanske är helt genialiskt. Google i all ära, men Google Play Music känns inte direkt svinhippt. Youtube har däremot blivit mer eller mindre synonymt för musik, framförallt bland de där vi populärt kallar för kidsen. Man har alla rättigheterna mer eller mindre klara från Google Play Music, mer musikvideos än någon annan med Youtube och förhoppningsvis bra kontakter hos artisterna. Om detta kan mixas ihop på ett bra sätt, smekas ihop med ett ypperligt Chromecast-stöd och snabbt tryckas ut till alla länder och alla former av enheter så har man kanske en vinnare. Tumnagel
38.0°
+
Roger Åberg
0

Årets populäraste YouTube-klipp
Swedish Fika gick bäst på tuben i Sverige

YouTube har släppt årets topplistor och jag ska inte säga att det var mycket jag kände igen på den svenska topplistan för 2017. Årets mest populära YouTube-video i Sverige var "Swedish Fika" med Go Royal som sedan i januari haft lite över 3 miljoner visningar. Därefter hittas en parodi på Melodifestivalen och en akustisk version av årets sommarplåga Despacito. Här nedan hittas hela topp-tio-listan över de populäraste YouTube-klippen i Sverige. 1. Swedish Fika - Go Royal 2. Melodifestivalen 2017 PARODI - Andra chansen 3. DESPACITO (SVENSK AKUSTISK VERSION) By Tarequito & Maysa Chouba 4. Christoffer Kläffords mäktiga tolkning av "Imagine" i Idol 2017 (TV4) 5. Spökjakt | Frammegården 6. Bröderna Norberg - Parodi 7. Davids Mellokavalkad 8. Störig granne 9. Youx27ve Got a Friend In Me - LIVE Performance by 4-year-old Claire Ryann and Dad 10. Jag föder barn - FÖRLOSSNINGS VLOGG När det gäller årets mest populära musikvideo i Sverige på YouTube så blev inte det helt oväntat Luis Fonsis Despacito ft. Daddy Yankee som ni kan kolla in ännu en gång nedan. Här nedan listas även årets tio mest tittade musikvideos i Sverige på YouTube under året som gått. Tumnagel
22.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

10.000 på Google ska granska YouTube-videos i framtiden
För att bättra på tjänstens rykte

Google verkar nu hårdsatsa på att få bort tveksamma videoklipp från sin videotjänst YouTube och kanske även höja sajtens något skamfilade rykte. YouTube har genom åren fått motta kritik för både upphovsrättsbrott och att man publicerat våldsamma videoklipp med extremist-inslag. I år har tjänsten dessutom kritiserats för att publicera olämpliga videoklipp riktade till barn samt att ha varit delaktiga att sprida så kallade "fake news". För att komma till rätta med de här problemen säger YouTubes VD Susan Wojcicki att man planerar att ha en arbetsstyrka på 10.000 personer som kommer att arbeta med att granska YouTube-klipp i framtiden. Förutom det så ska man låta den AI som idag flaggar extremistklipp även börja flagga videoklipp som kan räknas som olämpliga för barn skriver Wojcicki i ett blogginlägg. Till sist meddelar YouTube att man även kan komma att bli mer restriktiv gällande vilka kanaler man låter annonsera på YouTube och man ska även bli mer transparenta och börja publicera statistik över flaggade och borttagna videoklipp på tjänsten. Tumnagel
43.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Youtube blockar musikvideor i Finland
På grund av licensstrul

Youtube och den finska upphovsrättsorganisationen Teosto kan inte komma överens om licenserna för musikklipp. Därför har nu Youtube blockat videos från alla 30.000 artister som Teosto representerar. Tydligen verkar dock blockeringen påverka fler artister än så enligt användare på reddit. Rättare sagt i princip allt i musikväg inkluderat inhemska och internationella artister samt den egna nationalsången. Inte helt oväntat börjar frustrationen sprida sig bland invånarna i Finland och om några dagar firar landet dessutom 100 år av självständighet. En dag då många antagligen kommer att vilja spela nationalsången. Tumnagel
28.9°
+
Emmy Zettergren
0

Flera stora företag slutar att annonsera på YouTube
Ogillar att deras annonser syns tillsammans med vidriga videoklipp

Brittiska The Times rapporterar att flera stora företag omedelbart kommer att sluta annonsera på Googles videotjänst YouTube efter att deras annonser förekommit i en del rätt så vidriga videoklipp. Det ska handla om videoklipp med lättklädda barn vars kommentarsfält ska ha lockat till sig hundratals pedofiler. The Times skriver bland annat att ett videklipp med en underårig flicka i nattlinne ska ha visats 6,5 miljoner gånger på YouTube. En talesperson för YouTube kommenterar The Times undersökning med: "There shouldn’t be any ads running on this content and we are working urgently to fix this." Bland företagen som nu slutar annonsera på YouTube finns bland andra Lidl, Smirnoff-tillverkaren Diageo, Deutsche Bank och Adidas. Tumnagel
52.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

YouTube ska ta ännu hårdare tag mot "barnvideos"
ElsaGate får konsekvenser

Den senaste tiden har många uppmärksammat att det finns en hel del olämpliga videoklipp på YouTubes barnkanal YouTube kids och nu har YouTubes moderbolag Google berättat vad man gjort för att försöka komma till rätta med det problemet. Det hela har på nätet kallats för "ElsaGate", efter huvudrollsinnehavaren i Disney-filmen Frozen, och på Reddit har en mängd klipp på YouTube Kids uppmärksammats då de innehåller material som absolut inte passar för barn. Google uppger att man nu raderat 50 stycken kanaler på YouTube Kids och tagit bort möjligheten att köra reklam på 3,5 miljoner videoklipp. YouTube Kids har sedan tidigare fått motta kritik för att det överhuvudtaget är möjligt att köra reklam i videoklipp som riktar sig mot barn. YouTubes chef Johanna Wright säger i ett uttalande: "Across the board we have scaled up resources to ensure that thousands of people are working around the clock to monitor, review and make the right decisions across our ads and content policies. These latest enforcement changes will take shape over the weeks and months ahead as we work to tackle this evolving challenge." I klippet ovan kan ni kolla in när Philip DeFranco snackar lite om ElsaGate och även kolla in en del videoklipp som absolut inte bör ses av barn. Tumnagel
43.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Google flaggar egen video på Youtube som spam
Dags att se över algoritmerna?

Det senaste året har varit aningen jobbigt för Youtube-producenter då Youtube algoritmer har blivit hårdare när det kommer till att flagga videor för tveksamt innehåll. Det är inte bara Youtubers i allmänhet som lidit av detta. Det verkar även som att Google själva har fastnat i flaggträsket då en av deras annonsvideor om nya Chromebook flaggats som spam, vilket ni kan se i videon ovan. Troligtvis var detta bara endast en liten glitch, men det känns ändå som att Youtube-utvecklarna borde se över algoritmerna som flaggar videor automatiskt. Tumnagel
48.4°
+
André Stray
0

Snart kan man köpa konsertbiljetter via Youtube
I anknytning till artisternas videos

Utvalda artister kommer snart att kunna sälja biljetter till sina konserter via Youtube. I och med ett nytt samarbete mellan Youtube och Ticketmaster ska användare direkt under artisternas videos kunna köpa biljetterna. Till en början kommer tjänsten endast att finnas tillgänglig i Nordamerika och det ska handlar om hundratals artister som är med i satsningen. Resten av världen kommer att få tillgång till tjänsten i ett senare skede. Tumnagel
39.0°
+
Emmy Zettergren
0

Youtube sätter ner foten för suspekta "barnvideor"
Flaggade videor blockas automatiskt från Youtube Kids

Youtube Kids är en rätt bra app som håller yngre tittare från diverse vuxenmaterial som finns på Youtube. Det finns dock ett litet problem med vissa kanaler som gör till synes harmlösa videor riktade till barn, men som i själva verket inte bör ses av ungar. Youtube har nu ändrat i sin contentpolicy för att se till att videorna inte dyker upp i Youtube Kids. Mer specifikt kommer videor som flaggats för innehåll som inte lämpar sig för barn automatiskt plockas bort från Youtube Kids. Youtubes policy-chef Juniper Downs säger detta i ett uttalande om ändringarna. Wex27re in the process of implementing a new policy that age restricts this content in the YouTube main app when flagged. Age-restricted content is automatically not allowed in YouTube Kids. Dessa ändringar kommer gå igenom inom de kommande veckorna. Ovan ser ni en video där Ethan Klein från H3H3 Productions pratar om fenomenet. Om ni vill läsa lite mer om vad många anser vara fel med YouTube Kids så läs gärna författaren James Bridles tankar vars artikel om YouTube Kids har titeln "Something is wrong on the internet". Tumnagel
47.8°
+
André Stray
0

En liten genomgång av YouTubes historia
Den där videositen ni vet

YouTube är något som internet typ inte skulle fungera utan och kids runt om i världen hade inte haft något att kolla på. Helt ärligt så hade Feber inte varit vad det är i dag och YouTube inte hade funnits. Men hur hur började allt? Historien är faktiskt lite intressant och något som hör allmänbildningen till, så kolla in den här videon! Tumnagel
37.7°
+
Roger Åberg
0

Nu kan ungen få egen profil i Youtube Kids
Smidigt!

Youtube Kids har fått en uppdatering som gör att användaren kan lägga till profiler till varje unge i appen. Varje egen profil kan på så vis spara videor på sin egen användare och får relevanta rekommendationer. Och beroende på vilken ålder som ställs in så justeras mängden text i appen. Profilerna sparas i molnet och är tillgängliga på samtliga enheter med Youtube Kids och det är även möjligt att sätta lösenord på profilerna så syskonen inte kan förstöra rekommendationer för varandra. Tumnagel
39.5°
+
André Stray
0

Google öppnar YouTube Pop-up Space Stockholm
Öppet mellan 28-30 oktober

Vi är tydligen rätt bra på det där med YouTube här i Sverige, för nu öppnar Google upp en liten tillfällig yta där folk som jobbar med YouTube ska kunna samlas och slå sina kloka huvuden ihop. Tanken är att alla stora och små youtubers ska kunna träffa andra youtubers men också folk från YouTube. En och annan stjärna lär väl dyka förbi också. Tumnagel
37.5°
+
Roger Åberg
0

Man i Pikachu-kostym klättrade in till Vita huset
För att han ville bli YouTube-stjärna

Tidigare i veckan så försökte en man klädd som Pikachu klättra över staketet vid Vita huset för att springa runt lite på gräsmattan där. Det låter väl inte helt smart kan man tycka och man undrar ju lite vad som drev mannen att göra det. Det var faktiskt så pass att han helt enkelt hoppades på att bli YouTube-kändis. Så något politiskt ställningstagande kring Pokémons eller annat låg fanns alltså inte på tapeten. Mannen åtalades för olaga intrång och nästa datum i rätten blir den 9 november. Det är inte första gången en person med Pikachu kläder klättrade över staketet vid Vita huset. En liknande incident skedde den 11 september 2015. Tumnagel
34.3°
+
Frode Wikesjö
0

Youtube bannar videor om vapenmodifieringar
Efter skjutningen i Las Vegas

Efter massakern i Las Vegas förrförra helgen har Youtube satt ner foten för vissa videor som demonstrerar vapenmodifikationer. Mer specifikt videor som handlar om så kallat Bump Stock som låter användaren skjuta semiautomatvapen nästan lika snabbt som med ett automatvapen, vilket användes av gärningsmannen i Las Vegas. En talesperson från Youtube säger att videotjänsten har i sin policy att inte visa innehåll som är skadligt eller allmänt farligt, vilket inkluderar videor där vapen visas upp samt videor som visar hur man modifierar vapen. Innan Las Vegas verkar Youtube inte jobbat aktivt med att plocka bort sådana videor, men nu verkar gänget anstränga sig lite mer. Tumnagel
62.1°
+
André Stray
0

YouTube ändrar sökalgoritm efter masskjutning i Las Vegas
Trollrensning

YouTube har precis som Google och Facebook råkat ut för så kallade "fake news" och konspirationsteorier i sina flöden efter veckans masskjutning i Las Vegas och därför har man nu beslutat sig för att ändra i sin sökalgoritm. Wall Street Journal rapporterade att YouTube tidigare listade en video med titeln "Proof Las Vegas Shooting Was a FALSE FLAG attack -- Shooter on 4th Floor" på fjärde plats när man sökte efter "Las Vegas shooting". Denna konspirationsvideo dyker nu inte längre upp bland toppresultaten när man söker efter samma sak. Uppdateringen av YouTubes sökalgoritm påverkar inte bara sökningar efter masskjutningen i Las Vegas utan kommer att gälla alla större nyhetshändelser. Ändringen innebär att "officiella" källor kommer att prioriteras i YouTubes sökresultat. Vad som betecknar en "officiell" (authoritative) källa uppges inte men jag antar att man kommer att prioritera etablerade nyhetsmedier framför privata YouTubers med stora följarskaror. Tumnagel
40.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Youtube stänger av annonser på insamlingsvideo för Las Vegas
Youtube vill inte köra reklam på videor relaterade till tragedi

Casey Neistat drog nyligen igång en insamling för offren i Las Vegas och slängde i samma veva upp en video om insamlingen. Efter några timmar bestämde sig Youtube att stänga av annonser för insamlingen och Casey blev inte precis nöjd med Youtubes beslut och vände sig till Twitter och la upp inlägget nedan. literally a video about charity.. where i state all Adsense is going to that charity.. youtube says NOT SUITABLE FOR ADVERTISERS pic.twitter.com/PBvHFNNuGy— Casey Neistat (@CaseyNeistat) October 5, 2017 Youtube svarade på Caseys kritik med att deras policy är att inte visa annonser på videor som relaterar till tragedi. We ?? what youx27re doing to help, but no matter the intent, our policy is to not run ads on videos about tragedies.— Team YouTube (@TeamYouTube) October 5, 2017 Här hade historian kunnat vara över då det handlar om Youtubes policy, men så är inte fallet. Youtube är nämligen inte helt konsekventa när det kommer till denna regel. Youtubern Philip DeFranco levererade ett exempel på en video som handlade om tragedin i Las Vegas som hade annonser. Mer specifikt handlar det om Jimmy Kimmels känslomässiga video om dådet. Dear @YouTube @TeamYouTube,Your response is bullshit. Itx27s not true. People are tired this. Be better. pic.twitter.com/XWh6eMVQWG— Philip DeFranco (@PhillyD) October 6, 2017 Förhoppningsvis kommer Youtube skärpa sig och antingen börja se över tragedivideor var för sig eller börja vara lite mer konsekventa i sin bedömning. Trots att Casey inte får in några reklampengar för sin insamlingsvideå så rullar insamlingen på ordentligt på GoFundMe. För tillfället har nästan 10 000 personer donerat 250 000 dollar. Tumnagel
44.5°
+
André Stray
0

Gröna Lunds reklamfilm för Halloween är för läskig
Får inte längre användas som reklamfilm på YouTube

Nöjesfältet Gröna i Lund släppte nyligen en reklamfilm för årets Halloween-satsning där man kommer erbjuda fem skräckhus som man kan hänga i. Reklamfilmen kan beskådas på Gröna Lunds egna YouTube-kanal men har även dykt upp som reklamfilm på andra klipp. Men antagligen fick den väl lite för många klagomål då YouTube valde att klippet inte längre skulle få användas som reklamfilm för andra videoklipp. Gröna Lund funderar nu att klipp om den så den inte är lika skrämmande längre och då godkänns som reklam igen. Dagens Medias rapporterar även att Liseberg också råkat ut för detta med sin reklamfilm för Halloween-satsningen där. Tumnagel
45.1°
+
Frode Wikesjö
0

Tekniska Museet startar Tekniska Tuben
YouTube-kanal för barn och unga

Tekniska Museet har presenterat en ny YouTube-satsning riktad mot barn och unga som man kallar för Tekniska Tuben. På Tekniska Tuben är det tänkt att visas program med teknisk inriktning som ska få barn och unga intresserade av ny teknik och vetenskap. Den första programserien på Tekniska Tuben heter "Klart vi kan!". Den består av tolv avsnitt och programleds av nioåriga Margaux. Projektledaren Sebastian Flavet från Tekniska Museet säger om Tekniska Tuben: "Tekniska museet har ett nationellt uppdrag och med vår Youtube-satsning vill vi ge fler barn och unga en del av den inspirationen och nyfikenheten som ett besök på museet i Stockholm ger." Tekniska Tuben drar igång i morgon 29 september och kanalen hittas på länken nedan. Tumnagel
39.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

YouTube listar sommarens 25 mest spelade låtar
Despacito i topp så klart

Även Youtube har släppt sin lista över vilka låtar som var de största hitsen på deras plattform under sommaren. Även här regerade Despacito följt av Ed Sheeran med Shape of You. Några exempel på andra artister som lyckades ta sig på denna lista är DJ Khaled, Shakira, The Chainsmokers & Coldplay, Major Lazer och, såklart, Enrique Iglesias. Tumnagel
29.1°
+
Frode Wikesjö
0

YouTube uppdaterar YouTube Live
Nu går det bland annat att streama appar från iOS

Engadget rapporterar att YouTube har uppdaterat sin live-plattform med lite smått och gott som kanske kan underlätta livet för alla livestreamers som använder YouTube för livesändningar. Bland annat är det nu möjligt att skicka innehållet från iOS-appar direkt till YouTube Live om man till exempel vill livestreama vad man pysslar med i en specifik iOS-app. Det ska vara möjligt att livestreama via YouTube från alla iOS-appar som har stöd för Apples ReplayKit. Vidare har YouTube även implementerat stöd för en funktion som gör att sändningens fördröjning kapas drastiskt vilket kanske gör det enklare för de livestreamare som vill kommunicera med sina tittare. Förutom det så har YouTube även gjort lite förändringar i live-funktionens chatt/kommentars-flöde vilket kanske gör det lite lättare att administrera detta. Tumnagel
38.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

YouTube-MP3 stänger ner
Efter juridisk tvist med skivbolag

Tjänsten YouTube-MP3, en tjänst som under flera års tid gjort mp3-filer av ljud som funnits i YouTube-klipp, kommer att stänga ner rapporterar TorrentFreak. Google hotade att stämma YouTube-MP3 redan 2012 men det verkar ha varit stämningen från flera stora skivbolag under ledning av branschorganisationen RIAA (Recording Industry Association of America) som slutligen gjorde att YouTube-MP3 kastade in handduken. Enligt TorrentFreak har de båda parterna gjort upp i godo vilket har inneburit att mannen bakom YouTube-MP3 erkänner sig skyldig till det han anklagas för. Uppgörelsen innebär även att han kommer att lämna över tjänstens domän till RIAA samt betala ett okänt skadestånd till skivbolagen. Tumnagel
24.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Taylor Swift slog rekord på YouTube och Spotify
Look What You Made Me Do populär på streamingtjänster

Taylor Swifts senaste singel Look What You Made Me Do släpptes på YouTube och Spotify i fredags och har sedan dess slagit fyra stycken rekord på de båda tjänsterna. Bland annat så spelades låten upp 10.129.087 gånger på Spotify första dagen den fanns där vilket är ett nytt rekord för antalet visningar på en dag. Givetvis innebär det även att låten tog över förstaplatsen som den mest spelade låten första dagen den fanns på Spotify. Vidare så slog videon även nytt dagsrekord på YouTube då den spelades upp 43,2 miljoner gånger där under de första 24 timmarna på tjänsten. Swift släppte även en textad version av låten, se nedan, på YouTube och även denna slog rekord med 19 miljoner visningar första dagen på tjänsten. Look What You Made Me Do är en singel från Swifts kommande album Reputation som släpps i november. Tumnagel
26.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

YouTube ändrar sin logga
Flyttar det röda till vänster

I dag gjorde YouTube en rätt radikal ändring, man gjorde nämligen sin störta ändring på logga på tolv år. Som man kan se i bilden ovan så har man flyttat den röda grejen i bakgrunden från ordet Tube till vänster om ordet YouTube och gjort den till en play-knapp. En annan stor grej är att man nu kommer spela upp videoklipp så de anpassas för plattformen eller formatet videon spelas. Detta ska bland annat innebära att man inte längre ska få svarta kanter när man tittar YouTube-klipp. En tredje stor grej är att man kan spola fram eller bak genom att dubbeltrycka på respektive sida av skärmen. Tumnagel
40.0°
+
Frode Wikesjö
0

Japan har en YouTube-akademi
Där barn lär sig att bli en bättre YouTubers

Tidigare i år så gjorde ett japanskt försäkringsbolag en undersökning där man kollade vad skolungdomar vill bli när de växte upp. För pojkar var det mest populära svaret IT-ingenjör, det andra var spelskapare och det tredje var YouTube-stjärna. För flickor hamnade YouTube-stjärna på tionde plats. Det kanske talar för varför det finns något som heter YouTuber Academy i Japan. Denna akademi håller två timmar långa seminarium som lär barn hur man gör bättre YouTube-videos. Här lär man sig hur man gör stora reaktioner för kameran, hur man introducerar produkter för kameran och vikten av tumnaglar. 3 240 yen (runt 300 kronor) kostar det att delta och akademin planerar att expandera sina seminarium från Tokyo till Osaka inom kort. Tumnagel
30.0°
+
Frode Wikesjö
0

Ethan och Hila Klein vinner fair use-dom
Hade varit rätt trist annars

Ethan och Hila Klein, som driver Youtubekanalen H3H3Productions hamnade i trubbel förra året när de gjorde en reaktionsvideo på en av Matt Hoss videor. Matt Hoss uppskattade inte detta och stämde H3H3 för upphovsrättsintrång, vilket inte bara var en jobbig situation för Ethan och Hila utan också för praktiskt taget alla Youtubers som gör reaktionsvideor. Nu är äntligen fighten över och en domare i New York ställer sig på Ethan och Hilas sida i frågan och att H3H3:s användning av Matt Hoss videor faller under fliken Fair Use. Bland annat skriver domare Katherine B. Forrest detta: The key evidence in the record consists of the Klein and Hoss videos themselves. Any review of the Klein video leaves no doubt that it constitutes critical commentary of the Hoss video; there is also no doubt that the Klein video is decidedly not a market substitute for the Hoss video. For these and the other reasons set forth below, defendants’ use of clips from the Hoss video constitutes fair use as a matter of law. Forrest skriver dock att denna dom inte skapar ett skottsäkert försvar i liknande domar när det kommer till reaktionsvideor. I vissa reaktionsvideor, som H3H3:s, kommenteras det aktiv och i andra är det praktiskt taget bara en person som tittar på en video utan någon någon form av kommentar. Hela domen kan ni läsa via länken här nere till vänster och ovan kan ni se H3H3:s senaste video där de pratar om segern. Tumnagel
57.7°
+
André Stray
0

Nu kan man få förhandsvisning på YouTube-videos i mobilen
Få en liten känsla för vad som händer i klippet

Google har rullat ut en lite uppdatering till Chrome och Googles sökapp till Android som gör det möjligt att få en kort förhandsvisning på YouTube-videos som listas i Googles sökresultatet. Förhandsvisningen består av några korta sekvenser och ser ut ungefär som det gör i animationen här nedanför. Förhandsvisningen kommer som standard bara att visas när mobiltelefonen är uppkopplad till wifi. Skulle man även vilja aktivera förhandsvisning av YouTube-videons när man befinner sig på mobilnätet eller kanske känner för att stänga av det helt så görs det under respektive apps inställningar. Tumnagel
39.9°
+
Wille Wilhelmsson
0