-
m

Annonsörer arga på Apple för cookie-blockering i Safari

Anser att den sabbar deras ekonomiska modell

Bild till artikel
Webb / Verktyg

Tidigare i år meddelade Apple att man skulle implementera en funktion i sin webbläsare Safari som begränsade företag och andra från att använda cookies i den utsträckningen man ville. Detta har nu USA:s största annonsörs-organisationer kommenterat och de är mycket kritiska mot Apple. De säger bland annat att det kommer att försämra användarupplevelsen och sabotera vissa företags ekonomiska modell.

Safari använder sig av ett system som kallas för "Intelligent Tracking Prevention" vilket gör att annonsörer enbart kan göra så kallad retargeting-annonsering inom 24 timmar efter det att användaren fått cookien på en webbsajt. Retageting-annonsering innebär att användare får annonser för saker som de tidigare visat intresse för. Till exempel så kanske en användare varit inne på en sajt och kollat in en speciell klocka och därefter kommer det att dyka upp annonser för den klockan på Facebook, Google och andra sajter där det publiceras annonser.

Apple försvarar dock sitt beslut om att göra det svårare för annonsörer att spåra och följa användare. Till The Verge säger Apple i en kommentar:
"Apple believes that people have a right to privacy — Safari was the first browser to block third-party cookies by default and Intelligent Tracking Prevention is a more advanced method for protecting user privacy. Ad tracking technology has become so pervasive that it is possible for ad tracking companies to recreate the majority of a person's web browsing history."

Ni hittar det fullständiga brevet från de sex amerikanska annonsörs-organisationerna nedan.

September 14, 2017

An Open Letter from the Digital Advertising Community

The undersigned organizations are leading trade associations for the digital advertising and marketing industries, collectively representing thousands of companies that responsibly participate in and shape today’s digital landscape for the millions of consumers they serve.

We are deeply concerned about the Safari 11 browser update that Apple plans to release, as it overrides and replaces existing user-controlled cookie preferences with Apple’s own set of opaque and arbitrary standards for cookie handling.

Safari’s new “Intelligent Tracking Prevention” would change the rules by which cookies are set and recognized by browsers. In addition to blocking all third-party cookies (i.e. those set by a domain other than the one being visited), as the current version of Safari does, this new functionality would create a set of haphazard rules over the use of first-party cookies (i.e. those set by a domain the user has chosen to visit) that block their functionality or purge them from users’ browsers without notice or choice.

The infrastructure of the modern Internet depends on consistent and generally applicable standards for cookies, so digital companies can innovate to build content, services, and advertising that are personalized for users and remember their visits. Apple’s Safari move breaks those standards and replaces them with an amorphous set of shifting rules that will hurt the user experience and sabotage the economic model for the Internet.

Apple’s unilateral and heavy-handed approach is bad for consumer choice and bad for the ad-supported online content and services consumers love. Blocking cookies in this manner will drive a wedge between brands and their customers, and it will make advertising more generic and less timely and useful. Put simply, machine-driven cookie choices do not represent user choice; they represent browser-manufacturer choice. As organizations devoted to innovation and growth in the consumer economy, we will actively oppose any actions like this by companies that harm consumers by distorting the digital advertising ecosystem and undermining its operations.

We strongly encourage Apple to rethink its plan to impose its own cookie standards and risk disrupting the valuable digital advertising ecosystem that funds much of today’s digital content and services.

Signed,

American Association of Advertising Agencies (4A’s)

American Advertising Federation (AAF)

Association of National Advertisers (ANA)

Data & Marketing Association (DMA)

Interactive Advertising Bureau (IAB)

Network Advertising Initiative (NAI)

Läs mer
75.1°
0

Annonsörer arga på Apple för cookie-blockering i Safari

Anser att den sabbar deras ekonomiska modell

Populäraste
Microsofts nya Windows Terminal släppt
Aktivera kommandorörelser! 
Tumnagel
47.8°
+
André Stray
0
Netflix testar bild-i-bild-läge i webbläsaren
Smidigt! 
Tumnagel
41.2°
+
André Stray
0
John Oliver snackar Everest
Klockrent som vanligt 
Tumnagel
27.1°
+
André Stray
0
Rasperry Pi Foundation visar upp Raspberry Pi 4
Uppgradering! 
Tumnagel
52.1°
+
André Stray
0
Hugh Jackman hjälper snubbe att fria
Efter sex månaders planering 
Tumnagel
43.6°
+
Frode Wikesjö
0
Depalo hjälper dig att hitta Instagram-vänliga platser
Perfekt för Wille 
Tumnagel
32.1°
+
Frode Wikesjö
0
Sommarversionen av Games Done Quick drar snart igång
Snabbt ska det gå 
Tumnagel
43.4°
+
Frode Wikesjö
0
Nu finns Neon Genesis Evangelion på Netflix
Dök upp där för två dagar sedan 
Tumnagel
47.0°
+
Frode Wikesjö
0
Netflix testar vibrationer i serier
För folk som tittar på mobila enheter 
Tumnagel
28.0°
+
Frode Wikesjö
0
Religös grupp vill att Netflix stoppar Good Omens
Vilken tur att det går på Amazon Prime då! 
Tumnagel
51.4°
+
Frode Wikesjö
0
Här kommer sista trailern till Stranger Things 3
Kommer på Netflix nästa månad 
Tumnagel
47.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Glad midsommar!
Hoppas ni får en skön dag! 
Tumnagel
61.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Senaste
Apex Legends-turnering avgörs på X Games
Esport återvänder till actionsport-gala 
Tumnagel
37.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Forskare lär sälar sjunga ledmotivet till Star Wars
Här kan ni lyssna på hur det låter 
Tumnagel
37.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Drako GTE - ny eldriven superbil med 1200 hästar
Presenteras i augusti 
Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0
Smarta assistenter skulle kunna upptäcka hjärtinfarkter
Om de lyssnar efter dödsandningar 
Tumnagel
37.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Tom Holland snackar dräkter i Spider-Man: Far From Home
Spoilervarning! 
Tumnagel
37.3°
+
André Stray
0
Kinas Netflix sugna på att lansera utomlands
iQiyi vill börja sända i Nordamerika och Japan 
Tumnagel
34.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Xiaomi vill åt en yngre publik med Mi CC
Camera+Camera 
Tumnagel
35.4°
+
André Stray
0
Nya Mini John Cooper Works GP har varit på Ringen
Tog sig runt på under åtta minuter 
Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0
Microsoft tveskärmade Surface ryktas köra Android-appar
Intressant om sant 
Tumnagel
38.2°
+
André Stray
0
Nashville förbjuder elsparkcyklar
4000 sådana ska bort från stadens gator efter dödsolycka 
Tumnagel
38.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Gears 5 kommer inte ha något säsongspass
Även Gear Pack har skrotats 
Tumnagel
39.0°
+
André Stray
0
Ford teasar GT med stor vinge
Har premiär på Goodwood 
Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0