m

Annonsörer arga på Apple för cookie-blockering i Safari

Anser att den sabbar deras ekonomiska modell

Webb / Verktyg

Tidigare i år meddelade Apple att man skulle implementera en funktion i sin webbläsare Safari som begränsade företag och andra från att använda cookies i den utsträckningen man ville. Detta har nu USA:s största annonsörs-organisationer kommenterat och de är mycket kritiska mot Apple. De säger bland annat att det kommer att försämra användarupplevelsen och sabotera vissa företags ekonomiska modell.

Safari använder sig av ett system som kallas för "Intelligent Tracking Prevention" vilket gör att annonsörer enbart kan göra så kallad retargeting-annonsering inom 24 timmar efter det att användaren fått cookien på en webbsajt. Retageting-annonsering innebär att användare får annonser för saker som de tidigare visat intresse för. Till exempel så kanske en användare varit inne på en sajt och kollat in en speciell klocka och därefter kommer det att dyka upp annonser för den klockan på Facebook, Google och andra sajter där det publiceras annonser.

Apple försvarar dock sitt beslut om att göra det svårare för annonsörer att spåra och följa användare. Till The Verge säger Apple i en kommentar:
"Apple believes that people have a right to privacy — Safari was the first browser to block third-party cookies by default and Intelligent Tracking Prevention is a more advanced method for protecting user privacy. Ad tracking technology has become so pervasive that it is possible for ad tracking companies to recreate the majority of a person's web browsing history."

Ni hittar det fullständiga brevet från de sex amerikanska annonsörs-organisationerna nedan.

September 14, 2017

An Open Letter from the Digital Advertising Community

The undersigned organizations are leading trade associations for the digital advertising and marketing industries, collectively representing thousands of companies that responsibly participate in and shape today’s digital landscape for the millions of consumers they serve.

We are deeply concerned about the Safari 11 browser update that Apple plans to release, as it overrides and replaces existing user-controlled cookie preferences with Apple’s own set of opaque and arbitrary standards for cookie handling.

Safari’s new “Intelligent Tracking Prevention” would change the rules by which cookies are set and recognized by browsers. In addition to blocking all third-party cookies (i.e. those set by a domain other than the one being visited), as the current version of Safari does, this new functionality would create a set of haphazard rules over the use of first-party cookies (i.e. those set by a domain the user has chosen to visit) that block their functionality or purge them from users’ browsers without notice or choice.

The infrastructure of the modern Internet depends on consistent and generally applicable standards for cookies, so digital companies can innovate to build content, services, and advertising that are personalized for users and remember their visits. Apple’s Safari move breaks those standards and replaces them with an amorphous set of shifting rules that will hurt the user experience and sabotage the economic model for the Internet.

Apple’s unilateral and heavy-handed approach is bad for consumer choice and bad for the ad-supported online content and services consumers love. Blocking cookies in this manner will drive a wedge between brands and their customers, and it will make advertising more generic and less timely and useful. Put simply, machine-driven cookie choices do not represent user choice; they represent browser-manufacturer choice. As organizations devoted to innovation and growth in the consumer economy, we will actively oppose any actions like this by companies that harm consumers by distorting the digital advertising ecosystem and undermining its operations.

We strongly encourage Apple to rethink its plan to impose its own cookie standards and risk disrupting the valuable digital advertising ecosystem that funds much of today’s digital content and services.

Signed,

American Association of Advertising Agencies (4A’s)

American Advertising Federation (AAF)

Association of National Advertisers (ANA)

Data & Marketing Association (DMA)

Interactive Advertising Bureau (IAB)

Network Advertising Initiative (NAI)

Läs mer
Volkswagens kommande elbil ska vara för alla
I.D. Neo ska kosta under 250.000 kronor 
53.6°
+
Bobby Green
0
Ytterligare rykte pekar på Netflix-producerad Diablo-serie
Stay awhile and listen 
46.7°
+
André Stray
0
Bethesda lät döende 12-åring spela Fallout 76
Fint! 
54.8°
+
André Stray
0
Det blir verkligen ingen diesel i en Porsche i framtiden
Yihaaa! 
48.3°
+
Roger Åberg
0
Trailer för Operation Finale
Oscar Isaac går på nazistjakt 
42.8°
+
André Stray
0
Tut i luren - 10 år sedan första Android-luren släpptes
Operativsystemet som idag dominerar mobilmarknaden 
46.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Devil May Cry 5 får mikrotransaktioner
Köp Red Orbs för riktiga pengar 
20.1°
+
André Stray
0
En första titt på säsong 22 av South Park
Nya säsongen drar igång i veckan 
47.4°
+
André Stray
0
Kingsman 3 har premiär november 2019
Matthew Vaughn skriver och regisserar 
42.4°
+
André Stray
0
Nepal har fördubblat antalet vilda tigrar på nio år
Hoppas fler länder gör samma sak 
67.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Kojima Productions visar lite mer Death Stranding
Ny trailer med Troy Baker! 
42.1°
+
André Stray
0
Nu slutar Stockholm med papper i parkeringautomater
Allt blir digitalt 
52.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Ny trailer för Bumblebee
Verkar vara Transformerfilmen vi väntat på 
44.3°
+
André Stray
0
Bragi stämmer OnePlus
För användandet av varumärket Dash 
31.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Pryltjuvar snabbt gripna efter klantig stöld
Pro tip. Sno inte GPS-sändare 
48.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Det verkar bli Comcast som köper Sky
Fox och Disneys bud räckte inte till 
31.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Disneys VD anser att det kanske har blivit för mycket Star Wars
Ska bli lite lugnare på Star Wars-fronten framöver 
53.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Danmark fixar körkort i mobilen
På sikt ska alla danska id-kort digitaliseras 
60.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Facebooks ryktas visa upp Portal nästa vecka
Första prylen för smarta hemmet från Facebook 
22.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Eric Schmidt förutspår att Internet delas i två delar till 2028
En "amerikansk" del och en "kinesisk" del 
20.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
WHO: Alkohol ansvarigt för fem procent av världens dödsfall
1 av 20 dör på grund av alkohol 
30.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Rykte Blir Apples streaming-tjänst en barnkanal?
Apple vill inte ha sex och våld i sin kommande tv-tjänst 
11.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Japan har landat på asteroiden Ryugu
Två av deras farkoster genomförde en lyckad landning i helgen 
51.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Cancersjuk kille fick spela Super Smash Bros. Ultimate
Fick testa demo av Nintendos kommande spel på sin dödsbädd 
58.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Kina blockerar Twitch
För att minska spelandet i landet? 
22.2°
+
Wille Wilhelmsson
0