Öppet brev till Bredbandsbolaget
Det är fortfarande samtal före... tack för att du väntar

Hej Bredbandsbolaget. För några veckor sedan jag var extremt exalterad. Efter flera års väntan skulle vi äntligen få fiber. Borta skulle de trånga vägarna in och ut ur huset vara och äntligen skulle vi kunna se på teve, surfa, spela och ladda upp bilder samtidigt. Perfekt tajming med tanke på att jag dessutom precis blivit egen företagare och behöver snabb uppkoppling hemma. Nu några veckor senare sitter jag här och sliter mitt hår i frustration.
Men vi kan egentligen börja några veckor innan vi ens blev kunder hos er. Någon gång i oktober skickade jag ett mejl till er med några frågor gällande mobilt bredband. Jag vet också att ni läste det. För ja, det finns ju sådana där fiffiga funktioner som kan kontrollera det. Jag inser nu att det är närmare fyra månader sedan jag skickade det där mejlet. Men jag har ännu inte fått svar.
Redan när jag kontaktade er första gången visste jag ju att vår förening slutit avtal med er. Och när två veckor gått. Tre veckor. Fyra. Och inget svar kommit från er. Ja, då började jag bli lite orolig. Jag undrade stilla hur det egentligen stod till med er support och funderade på att ta upp det med föreningen. Men det rann ut i sanden och julen kom emellan.
Eftersom jag själv jobbat med sociala medier i många år i nära samarbete med en supportavdelning har jag personligen svårt att se hur kunder inte kan få svar inom ett dygn per mejl. I sociala medier räknar jag med under en timme och i telefon max tio minuter eller en kvart. Det meddelade jag lämnade på Facebook misstänker jag att ni inte ens har läst, eller bara ignorerat. Och på Twitter finns ni ju inte ens. Men det kanske är för mycket begärt att ett företag som sysslar med internettjänster ska finnas på internet. Snickare är ju exempelvis kända för att aldrig snickra hemma.
Men vi hoppar fram till nutid istället. Låter det gamla vara glömt.
När vårt fiber kickade igång den där lördagen i mitten av januari var både jag och min man väldigt glada. Det verkade gå snabbt också! Vi har ju uppgraderat basutbudet till 250/100 så det vore väl konstigt annars. Men ändå. Det var sådan skillnad från våra tidigare 25 megabit. Bilderna jag lade upp på Dropbox bara swischade upp på en blinkning. Äntligen, sa jag och min man tillsammans.
Sen började problemen. Ert bredband är absolut snabbt. Inget snack om det. När det bestämmer sig för att vara det. Redan andra kvällen med fiber upptäckte vi dock att det slog ifrån hela tiden. Slog ifrån och startade. Slog ifrån igen och startade. Min man blev konstant utkastad från det spel han spelade online. Vi ringde. Ni kollade. Vi insåg också att vi inte hade den hastighet vi betalade för utan mindre än hälften. Ni bad om ursäkt. Vred på lite reglage (eller vad ni nu gör) och det blev bättre. Vi tackade och tänkte att den där timmen det tog att komma fram i alla fall var värd det.
Men problemen fortsatte, fast i annan form. Nätet blev extremt segt emellanåt. Hastigheten varierade. Vi ringde. Igen. Satt i kö i över en timme. Igen. Ni bad om ursäkt. Lovade att ni ska kolla på problemen och att det hela är konstigt. Givetvis ska vi inte betala fullpris. Det ordnar ni. Vi tackade och tänkte att nu lär det väl i alla fall lösa sig. Fast vi var skeptiska. Började göra egna undersökningar. För bredbandskollen visar att vi har bra uppkoppling. Och ändå är nätet emellanåt extremt slött. Vi pratar "det tar en minut att få fram innehållet på Aftonbladet och Facebook"-slött. Så vi började göra TPtester som visar mer exakt vilket bandbredd vi faktiskt har. Och jag använder sällan uttrycket chockad. Men det var precis vad jag blev när jag såg resultaten. Visst har vi varit uppe på runt 230 megabit. En eller två gånger. Vanligtvis ligger vi runt 40 megabit ner. Ofta, alltså runt 25 procent av tiden, ligger vi på mellan fyra och tio megabit ner.
Nu ska vi inte klaga. Vi fick ju ändå igång teve och bredband redan första dagen. Telefonen struntade vi i den här gången. Men vi har vänner och bekanta i socknen som först efter några veckor fick igång alla funktioner. Pensionärer som suttit med kontantkortstelefoner och ringt till er med kötider på mellan en och en och en halv timme.
Vi sitter just nu och ringer till er igen. När vi valde alternativet att bli uppringda av er blev vi ändå placerade i kö och nu vågar vi inte chansa. Nätet är segt, teven gick ner igår och vi vill veta varför vi inte får valuta för pengarna. Vi är nu uppe i över en timme och tio minuter i kö och fick precis meddelat att ny beräknad väntetid är mellan 30 och 60 minuter. Vi får väl se om vi hinner komma fram innan vi ska iväg på alla hjärtans-dags middag ikväll.
Ni lovade att ni håller på att korta era köer. För vår del har kötiderna endast ökat. Men problemet är inte kötiderna. Problemet är att ni inte levererar det ni lovar. Gjorde ni det hade ni inte haft så många människor i kö.
En slogan är en slogan är en slogan. Men vi upplever i alla fall just nu mycket mer med Bredbandsbolaget än tidigare.






När fibern kom till byn
Vi på landet behöver också snabbt bredband

Frustrerande supportsamtal resulterade i en låt
Bredbandsbolagets support "föräras" egen låt

Bredbandsbolagets support får massiv kritik
Ohållbart långa väntetider på hjälp
