Android: Facebook dränerar batteri med senaste uppdateringen

Android / Mjukvara
Så, senaste uppdateringen av den rätt så populära facebook-appen lider av en bugg. Den går aldrig ner i viloläge och suger ut batteri med väldans fart så länge den ligger i minnet.

Du berörs inte av buggen om du inte startat appen eller kört appen och den ligger kvar i minnet, lättast att se det är ju helt enkelt att hålla in hemknappen och se om du kan starta appen från snabbmenyn. Finns den i din lista på de sex senast använda apparna, är risken också stor att facebook ligger och drar batteri.

Skälet till det här enorma misstaget är att API-anropet partial_wake_lock används på ett allt för burdust sätt. Jag som inte kodar Android (ännu i vilket fall) vet till och med om att det inte är enligt konstens regler att göra på det här sättet. En partial_wake_lock ska i stort sett endast används när en app verkligen inte ska kunna petas undan av Android, som i fallet med en musikspelare till exempel. En musikspelare vill man kunna ha igång även när man låst telefonen, när man trycker på paus och kliver ur musikspelaren så ska partial_wake_lock stoppas, där med basta.

Varför facebook använt sig av det här API-anropet över huvud taget känns väldigt oklart, jag tippar på att de har en hel del nyanställda eller praktikanter på Android-appen, det är ju trots allt semestertider.

En rekommendation är att avinstallera appen tills en fix kommer eller se till att trycka ut den ur minnet genom att öppna ett gäng andra appar. Appkillers funkar ju för det här syftet men är ingenting jag själv rekommenderar folk att använda, de gör i praktiken större skada än nytta.
  tack Rickard P

geekfor.me +

Trailer för sista episoden av The Walking Dead: Season 2

Spel / Multiplattform
Det femte och sista avsnittet av Telltales The Walking Dead-spel kommer släppas till Windows, Mac, PlayStation 3, PlayStation Vita, Xbox 360 och iOS under nästa vecka. Denna episod heter No Going Back och en trailer för den kan beskådas ovan.
www.polygon.com +

Lite gameplay från The Vanishing of Ethan Carter

Spel / Multiplattform
Här har vi lite gameplay från The Astronauts kommande spel The Vanishing of Ethan Carter.

Windows-versionen av spelet har även fått ett släppdatum vilket är den 25 september. Om man vill kan man förköpa det via länken nedan.
ethancartergame.com +

Intel samarbetar med Unity för native x86-stöd

PC / Mjukvara
Intel har länge försökt slå sig in på Android-marknaden och det inkluderar att försöka få fler utvecklare att släppa native x86 appar. Företaget har nu tillkännagett att de går ihop med Unity Technologies, firman bakom spelmotorn Unity, för att ge native stöd till x86-baserade Android-plattformar.

I Intels egna ord så säger man innebär att miljontals utvecklare nu kan släppa sina spel och appar till Intel-baserade mobila enheter:

SANTA CLARA, Calif. and SEATTLE, Aug. 20, 2014 – Intel Corporation and Unity Technologies today announced a strategic collaboration to advance the development of Android*-based applications on Intel® architecture. The agreement accelerates Intel’s mobility push as millions of developers using the Unity development platform can now bring native Android games and other apps to Intel-based mobile devices. Unity adds support for Android across all of Intel’s current and future processors including both the Intel® Core™ and Intel® Atom™ families.

Unity will ensure Intel product enhancements, including both graphics and CPU performance improvements and features, will be seamlessly integrated into future releases of the Unity 4 and Unity 5 product lines. As Intel architecture continues to gain market segment share on mobile devices, these improvements will help ensure that the Unity developers' games run natively as well as look great and perform beautifully on Intel platforms.

In addition, developers using Unity can now easily add support for Intel architecture in their applications or produce native applications for Intel architecture only with minimal extra effort.


När det gäller prestanda i spel så fungerar de bra på Intel-baserade Android-enheter via ett ARM translation layer, enligt Intels Christos Georgiopoulos, men de ligger lite efter när det gäller starttider och frame rates. Med native stöd så kan starttider minska med omkring hälften och frame rates kan ökas dramatiskt.

De första spelen med native Unity bör komma ut i Google Play store någon gång under fjärde kvartalet. En version av Unity med x86 support finns redan ute och kommer bli tillgängligt till alla utvecklare under andra halvan av året.
techreport.com +
Redaktionen Annonsera Cookies
bloggportalen