Annons
söndag
Använder du otillåtna AI-verktyg på jobbet?
Helgens fråga
Foto: Immo Wegmann / Unsplash
Chefen säger nej, men verkligheten säger ja. Det kan ju ibland kännas när man vill använda sig av lite AI på jobbet men inte får. Att få lite digital avlastning verkar ha högre prioritet än respekten för företagets IT-policy hos många. En ny rapport visar nämligen att var tredje jurist, revisor och skatteexpert i smyg idag använder AI-verktyg som faktiskt är helt förbjudna på arbetsplatsen.Hur ser det ut på din arbetsplats? Använder du AI-verktyg på jobbet som inte är godkända av chefen?
breakit.se
Feber,
Dagens fråga,
AI,
IT-policy,
Jurister,
Revisorer,
Skatteexperter,
Arbetsplats
Använder du otillåtna AI-verktyg på jobbet?
1302 röster
Ja, absolut. Hur ska man annars hinna med allt?
Ja, men bara till helt harmlösa saker (som att formulera snälla mejl).
Nej, jag följer IT-policyn slaviskt.
Nej, min arbetsgivare har redan godkänt de verktyg jag behöver.
Jag vet ärligt talat inte vilka AI-verktyg som är tillåtna eller inte.
Min chef vet knappt vad AI är, så ingen har satt upp några regler.
Vi använder inte AI över huvud taget på min arbetsplats.
Annat (berätta gärna i kommentarerna!).
Vet ej
Ja, absolut. Hur ska man annars hinna med allt?
15%195 röster
Ja, men bara till helt harmlösa saker (som att formulera snälla mejl).
9%123 röster
Nej, jag följer IT-policyn slaviskt.
11%145 röster
Nej, min arbetsgivare har redan godkänt de verktyg jag behöver.
32%419 röster
Jag vet ärligt talat inte vilka AI-verktyg som är tillåtna eller inte.
7%91 röster
Min chef vet knappt vad AI är, så ingen har satt upp några regler.
3%33 röster
Vi använder inte AI över huvud taget på min arbetsplats.
8%110 röster
Annat (berätta gärna i kommentarerna!).
3%39 röster
Vet ej
11%147 röster
Ändra svar
Du har röstat
Anthropic anklagar Alibaba för AI-stöldHävdar att de stulit deras teknik via fejkade konton
34.9°
0
37.2°
0Frode Wikesjö
idag kl 17:00
Reddit rullar ut ID-kontroll för att se innehåll
Användare måste verifiera åldern för att komma åt vissa delar
Allt fler svenska användare på Reddit har börjat rapportera om att de inte längre kan komma åt vissa sidor eller funktioner på sajten om de inte verifierar sin ålder. Detta kan göras genom att skicka in ID-handlingar vilket ju alltid är lite sisådär skoj att göra.Dessa nya krav har väckt en våg av irritation och oro kring den personliga integriteten. Många användare uttrycker en ovilja att dela känsliga personuppgifter med plattformen, då faktumet att informationen kan säljas vidare eller läcka ut ju är en allt för vanlig verklighet.Det återstår att se hur de nya reglerna kommer att påverka Reddits aktiva användarantal på sikt.
reddit.com
Internet,
Reddit,
Integritet,
Personuppgifter,
ID-handlingar,
Säkerhet
Tack till du som tipsade
23.3°
0Frode Wikesjö
idag kl 16:00
2 miljoner poäng i NES Tetris
Första gången någonsin det görs i tävling live
39.5°
0Frode Wikesjö
idag kl 15:30
Sony raderar filmer folk betalat för
Klassiker som Terminator 2 ryker när licenserna dör
Sony meddelade några av sina användare i veckan att de kommer plocka bort hundratals filmer från användarnas bibliotek, trots att de har betalat för dem. Från och med den 1 september 2026 försvinner över 500 titlar från tjänsten Studio Canal, däribland klassiker som Terminator 2 – Domedagen, Total Recall och Deer Hunter.Anledningen till att innehållet tas bort är förändrade licensavtal mellan Sony och filmstudion. Händelsen har uppenbarligen väckt stark irritation bland de PlayStation-användare som då betalat för dessa filmer i tro om att de skulle ha tillgång till dem för pengarna de lagt ut. Men tyvärr är det ju ännu ett exempel som belyser en osäkerhet i den digitala tidsåldern, det vill säga att "köpa" en digital produkt ofta bara innebär att man betalar för en tillfällig licens snarare än ett faktiskt ägande. En juridisk detalj som oftast finns inskriven i de användarvillkor som godkänns vid köptillfället.
eurogamer.net
Spel,
Sony,
PlayStation,
Studio Canal,
Terminator,
Total Recall,
The Deer Hunter,
GTA
Tack till du som tipsade
17.3°
0Frode Wikesjö
idag kl 15:00
Esse kollar in Volkswagens krocktester
Crash! Boom! Bang!
YouTubern Peter Esse besöker här Volkswagens huvudkontor i Wolfsburg för att kolla in hur den tyska biljättens nya ID.Polo presterar när den ställs inför skarpa krocktest.
youtube.com
Bil,
Volkswagen,
Peter Esse,
Wolfsburg,
ID.Polo,
Krocktest
37.3°
0Frode Wikesjö
idag kl 14:00
Nästa sida
Sponsrat: Se aktuella uttagstider och jämför alla casinon med svensk licens hos Casinorino.se.
TeknikInternetMacMobilPCPrylVetenskapMotorBilarMotorcyklarBåtarEldrivetLastbilarSamhälleAIEkonomiBrottHälsaSpelXboxPlaystationNintendoBrädspelPopkulturFilmTV-serierTrailersOm FeberRedaktionenTipsaAnnonseraStatistikFeber++
Per månad
39 kr
Betala löpande per månad. Ingen bindningstid.
Starta prenumeration
Per år
299 kr
Enklast och billigast, bara 25 kronor i månaden. Betala löpande per år. Ingen bindningstid.
Prova 14 dagar gratis innan du bestämmer dig.
Starta gratis provperiod
Engångsköp
349 kr
Slipp återkommande betalningar, betala ett år i taget. Betala med kort eller Swish.
Köp utan prenumeration