m

Grundaren av Vector Motors har somnat in
Gerald Wiegert drömde om att bli nästa stora superbilstillverkare

Vector Motors Corporation grundades av amerikanen Gerald Alden "Jerry" Wiegert. 1978 presenterades modellen Vector W2 och Gerald plöjde ner pengar i företaget för att kunna sätta bilen i produktion. Det dröjde dock till 1989 och då hette modellen istället W8. Den såg typ ut som ett jetplan på hjul och hade en dubbelturbomatad V8:a på 625 hästar bakom sittbrunnen. Man hävdade att bilen skulle klara 0-100 km/h på 3,9 sekunder och sedan kunna toppa hela 390 km/h, men detta bevisades aldrig. Mellan 1989 och 1993 blev 17 stycken exemplar av W2 till. Initialt skulle bilen kosta 250.000 dollar men när den väl började säljas hade priset stigit till över 400.000 dollar istället. Det gjorde den till en av de dyraste bilmodellerna i världen. En av personerna som ändå köpte sig ett exemplar var tennisspelaren Andre Agassi. Han krävde dock pengarna tillbaka efter att bilen överhettat vid en körning i öknen i närheten av Las Vegas. Enligt Andres bror beskrevs även bilen som en dödsfälla. Totalt har det tillverkats runt 50 stycken Vector-bilar. och 2008 visade man ett helt nytt koncept - WX-8. Den lovade upp till 2000 hästar och toppfart på 443 km/h. Bilen har dock aldrig blivit verklighet. Nu har Gerald somnat in 76 år gammal. Tumnagel
35.3°
+
Bobby Green
0

Hyperions vätgasdrivna XP-1 ute och rör på sig
Skulle till Las Vegas och köra lite tester

I augusti förra året presenterade Hyperion Motors den vätgasdrivna superbilen XP-1. Då handlade det om renderingar men man har faktiskt byggt en rullande prototyp och den får vi se här, om än i maskerat utförande. Enligt tillverkaren ska det finnas kapacitet för att ta sig 163 mil på en tank i den här. När den är tom ska det ta under fem minuter att fylla upp igen. Den har flera elmotorer, fyrhjulsdrift och en trestegad växellåda. 0-100 km/h ska gå på under 2,2 sekunder och toppfarten ska ligga på 356 km/h. Vikten på hela ekipaget ska ligga på runt 1032 kilo. Målet är att börja tillverka bilen nästa år och totalt ska 300 stycken exemplar bli till. Vad man får betala framgår dock inte. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

I dag öppnar Lynk & Co's klubb i Göteborg
Annorlunda sätt att skaffa bil på

Lynk & Co har varit på gång under en längre tid nu men i dag så öppnar man sin första klubb i Göteborg. Och det handlar alltså inte om en bilhall eller inte ens ett showroom, utan Lynk & Co försöker att skapa något mer liknar en mix mellan en bar och en trendig butik där man kan köpa lite snygga saker och också skaffa sig en bil. Bland kläder, elfordon och möbler hittar man alltså även en bil. På platsen kommer man även att hålla event, ha spelningar och föreläsningar och annat ungefär två gånger i veckan. Tumnagel
34.7°
+
Roger Åberg
0

Tut i luren! Lexus LFA firar tio år!
Grattis och tack för ditt avgasljud

Det har nu gått tio år sedan Lexus lanserade superbilen LFA. Idag är den ett riktigt samlarobjekt som få förunnade kan njuta av. Modellen har varit en inspiration till flera senare modeller och en testbänk för både ny teknik och nya materialval. Endast en bil tillverkades om dagen på fabriken i Motomachi och totalt tillverkades 500 stycken exemplar. Alla är utrustade med en oerhört välljudande frontmonterad V10:a på 4,8 liter som ger 560 hästar vid 8700 varv. Till motorn sitter en sexstegad sekventiell växellåda som tar bilen från 0-100 km/h på 3,7 sekunder. Toppfarten anges till 325 km/h. Grattis LFA och tack för allt! Hoppas jag får tillfälle att i alla fall höra en live någon gång. Tumnagel
47.9°
+
Bobby Green
0

James May spanar in Lotus Evija
Älskar den

Captain Slow har tagit sig en titt på något som är långt från långsamt - Lotus kommande helt eldrivna superbil Evija. Den har 2000 hästar och blir din för två miljoner pund. Här får vi se vad man får för pengarna. Tumnagel
42.1°
+
Bobby Green
0

Gordon Murray pratar om fläkten på T.50
Den som hjälper till med aerodynamiken

I rumpan på Gordon Murrays nya superbil T.50 sitter det en fläkt. Det kan ju kännas lite lustigt men den sitter inte där för att blåsa bort löv från vägen när du backar, utan för att ge bilen ännu bättre aerodynamik. I dessa två klipp berättar Gordon mer om hur det hela fungerar. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

Picasso PS-01 - ny superbil från Schweiz
Har 600 hästar och väger runt 900 kilo

Picasso Automotive är tydligen ett schweiziskt bilföretag och nu får vi se ett par usla bilder på deras kommande superbil PS-01. Den ska väga runt 900 kilo och ha 600 hästar ur en mittmonterad dubbelturbomatad V6:a som ska vara hämtad från någon befintlig italiensk bil. Till motorn sitter en växellåda från Sadey som i sin tur driver bakhjulen. Fjädringen till bilen ska komma från Öhlins och bromsarna från tyska Carbo Brake. När PS-01 ska presenteras officiellt och vad den då kan tänkas kosta är oklart, men enligt uppgift ska man redan ha fått in några beställningar på bilen. Tumnagel
35.9°
+
Bobby Green
0

Dragrace med över 5000 hästar
Hej vad det går!

Motor Trend har i tio års tid nu kört "World’s Greatest Drag Race" och så här såg det ut i år. De brukar köra tolv stycken bilar i bredd, men i år har de bara åtta stycken totalt. Och vägen var för smal så man kunde bara köra två åt gången. Men race blev det i alla fall och så här såg det ut. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Eldrivna NIO EP9 fungerar som filmbil i dragrace
Drar ifrån både Lamborghini Aventador SVJ och Koenigsegg Agera R

2001 släppte BMW en rätt så fräsig reklamfilm för M5 E39. I den såg man en sån där bil byggd för att komma upp i så snabb hastighet det bara går köra på rätt så duktigt innan den fällde ut sin fallskärm. Men vad filmade bilen? En M5:a såklart. Klassisk reklam som blivit lite kult. Bugatti gjorde typ samma grej när de filmade rekordkörningen med Chiron då man använde en annan Chiron för att filma. Nu har kinesiska NIO också gjort något liknande när de ställde upp en Lamborghini Aventador SVJ och Koenigsegg Agera R som fick köra dragrace mot varandra. Detta filmades alltså med en NIO EP9 som givetvis drar ifrån de båda superbilarna så att det visslar om det. Bonusklipp nedan. Tumnagel
35.3°
+
Bobby Green
0
2020

Illyrian Pure Sport - ny superbil från Albanien
Finns endast i datorn än så länge

I den digitala världen kan man skapa vad som helst, som exempelvis en ny superbil. Illyrian Pure Sport är precis just detta och den kommer från Albanien. Finns för tillfället endast i datorn och kanske även blir kvar där. För renderingarna står Qendrim Thaqi som är utbildad fordonsdesigner. Man tänker sig att bilen har en V8:a på 6,2 liter hämtad från General Motors. Den får i sin tur dubbla turbo och sedemera effekten 850 hästar. Till den ska det kopplas en åttastegad dubbelkopplingslåda som i sin tur driver alla fyra hjulen. 0-100 km/h säger man ska gå på 2,7 sekunder och toppfarten ska ligga på 375 km/h. Tumnagel
28.2°
+
Bobby Green
0

Norska Zyrus presenterar galen Huracán med 1200 hästar
Får köras på gatan

Zyrus är ett norskt customföretag som nu presenterar Zyrus 1200 Strada. Det är en helt galen Lamborghini Huracán som man breddat rejält och smiskat upp till 1200 hästar. Skapelsen som ser ut som ett rymdskepp får faktiskt köras på gatan. För att nå den nya effekten har V10:an på 5,2 liter fått dubbla turbo och massa annat godis. Gateffekten ligger på 900 hästar och 1200 får man först när man växlar över till track mode. Totalt har bilen fått över 600 stycken nya delar och på vågen står det efter att allt är monterat 1427 kilo. På prislappen står det från 595.000 euro. Det finns även en version som endast får köras på bana som heter LP1200 R. Den väger istället bara 1200 kilo, har mer downforce och kostar från 525.000 euro. Bonusklipp på plats två där Peter Björck besöker Zyrus i Norge. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Det här är McLaren Sabre
Speciellt framtagen för USA

Nu var den så presenterad - McLarens senaste modell Sabre. Det här är lite av en specialare i endast 15 stycken exemplar som tagits fram av MSO (McLaren Special Operations) tillsammans med kunder. Den första bilen ska redan vara levererad och det kan vara den vi ser i klippet här nedan. Bilen kommer endast att rulla i USA och den är speciellt framtagen för den amerikanska marknaden. Den har "ideas and innovations that global homologation would not permit" men exakt vad det innebär är oklart. Under det rejsiga skalet sitter den välbeprövade dubbelturbomatade V8:an på 4.0 liter. Här ger den hela 836 hästar och 800 newtonmeter i vrid vilket gör den till den starkaste icke-hybridiserade McLaren-motorn hittills. Toppfarten ska ligga på 350 km/h vilket också innebär att det här är den snabbaste tvåsitsiga McLaren någonsin. De resterande 14 stycken exemplaren ska levereraras inom de närmaste månaderna. Vad kunderna har fått betala får vi inte reda på för tillfället tyvärr. Tumnagel
34.1°
+
Bobby Green
0

McLaren Sabre läcker ut
Läcker?

McLarens nya modell i Ultimate Series-serien heter Sabre och nu har följande två bilder på skapelsen läckt ut. Den går under kodnamnet BC-03 där BC står för Bespoke Commission vilket innebär att det här är ett specialbygge skapat av McLaren Special Operations. När Sabre visas upp officiellt är oklart men eftersom bilder nu har läckt ut lär det nog inte dröja för länge. Visa det här inlägget på Instagram Ett inlägg delat av CocheSpias (@cochespias) Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Rimac drar igång förserietillverkningen av C_Two
Det närmar sig fullskalig produktion

2021 ska full produktion av Rimacs nya modell C_Two dra igång. Inför detta har man nu startat tillverkningen av de första förseriebilarna. Det handlar om sex stycken exemplar och genom att få ihop dessa kan man se var i produktionen man kan tänkas behöva finslipa saker. Bilarna ska vara nästintill identiska med produktionsversionerna och endast småsaker ska skilja. När alla är klara efter cirka åtta veckors montering ska de användas som testbänkar innan man drar igång på allvar. Tumnagel
42.8°
+
Bobby Green
0

Nu är den här - Hennessey Venom F5
Siktar på toppfart över 500 km/h

Precis som utlovat presenterar nu Hennessey Performance deras helt egentillverkade superbil Venom F5. Som tidigare är målet att kunna pressa den här kärran över 500 km/h och för att göra det har man tryck in rejält med effekt under skalet. Bilens design har förändrats en aning sen vi såg den första gången för ett par år sedan. I mina ögon ser den rätt så välbyggd ut med en trevlig interiör och dörrar som öppnas på ett sådant vis som signalerar framgång hos den som kliver in och ur bilen. Venom F5 firar företagets 30-årsjubileum och är uppföljaren till Venom GT. F5 kommer från tornadon med samma namn, dessa kan nå vindstyrkor på upp till 512 km/h. Venom F5 baseras kring en kolfibermonocoque som väger 86 kilo. Tack vare användandet av lättviktsmaterial genom hela bilen stannar vågen till slut på 1360 kilo. Motorn är en speciellt framtagen V8:a på 6,6 liter. Man kallar den för Fury och den baseras på ett motorblock i gjutjärn. Topparna är i aluminium och det finns ett torrsumpsystem. På motorn sitter två stycken turbosnurror och dessa hjälper till att göra denna maskin till "the most powerful production road car engine ever made". Effekten anges till 1842 hästar och 1617 newtonmeter i vrid. Till paketet kopplas en sjustegad semiautomatisk växellåda som driver bakhjulen. 0-100 km/h ska gå på under tre sekunder, 0-200 på under fem. Bilen är designad för att klara hastigheter över 500 km/h, men det återstår att se om den klarar att spräcka den gränsen. Endast 24 stycken exemplar kommer att tillverkas och priset börjar på 2,1 miljoner dollar - innan skatt och leveranskostnader. De första kunderna ska få sina bilar i början av nästa år. Nästa år ska Hennessey också testa bilens prestanda på riktigt då man ska genomföra ett oberoende verifierat toppfartstest på den 5,2 kilometer långa flygraka som finns på Kennedy Space Center. Man ska genomföra testet enligt konstens alla regler så att det inte blir samma härva som det blev för SSC. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

Hennessey Venom F5 har premiär den 15 december
Preddan?

Hennessey meddelar nu att superbilen Venom F5 i produktionsutförande kommer att ha sin premiär den 15 december. Den kommer då att avtäckas under en livesändning som drar igång klockan 19.00 svensk tid. Bilen har en V8:a på 6,6 liter, dubbla turbo och en effekt på 1843 hästar. Detta ska vara tillräckligt för att ge den en toppfart på över 500 km/h. Enligt Hennessey ska den bil man nu visar upp skilja sig avsevärt exteriört jämfört med konceptet som visades upp 2017. Den ska även ha blivit ännu mer aerodynamisk, ha mer kolfiber och en interiör som inspirerats av flygindustrin. Tumnagel
35.9°
+
Bobby Green
0

Hur står sig Corvette C8 mot C7?
C7 håller fortfarande måttet

Corvette C8 är något helt annat än Corvette C7. Här har man placerat motorn baktill istället och hoppat in i superbilsvärlden, typ. Men en C7 är inte så dum den heller, och eftersom C8 nu finns har "gamlingen" droppat en hel del i pris och blivit rätt så överkomlig. Så är C8 så mycket bättre än C7 och vad är skillnaden egentligen? Det tar man upp i följande klipp. Bonus-C8:a nedan. Tumnagel
36.8°
+
Bobby Green
0

Patentritningar avslöjar McLaren Sabre
Kanske tillverkas i en begränsad upplaga

För mer än ett år sedan läckte bilder på en ny superbil från McLaren ut. Då trodde man att den hette BC3 Concept. I somras såldes en byggslot till modellen och då var namnet istället BC-03. Nu har patentritningar på bilen läckt ut och förutom att få se mer av hur den ser ut verkar det officiella namnet vara Sabre. McLaren har tidigare sagt att det här handlar om en specialversion framtagen åt en kund. Rykten säger dock att det handlar om en begränsad serie om 5-15 stycken bilar. Dessa rykten säger även att ett exemplar kostar från 2,7 miljoner euro. Drivlinan ska tydligen vara samma som i konceptbilen Ultimate Vision Gran Turismo vilket innebär en dubbelturbomatad V8:a på 4,0 liter som driver bakhjulen och två stycken elmotorer som driver framhjulen. När McLaren kan tänkas presentera bilen officiellt är oklart än så länge. Tumnagel
36.2°
+
Bobby Green
0

Ducati Diavel inspirerad av Lamborghini Sian FKP 37
Kolfiberfest!

Ducati och Lamborghini presenterar nu tillsammans en specialversion av hojen Diavel inspirerad av superbilen Sian FKP 37. Det här är det första samarbetet mellan företagen sedan Volkswagen-koncernen köpte Ducati 2012. Hojen har utrustats med luftintag, kylarskydd, tankskydd och skärmar i kolfiber. Den lilla flärpen ovanför strålkastaren, det runt strålkastaren och skyddet över ljuddämparen är också i detta ädla material. Vidare är den lackad i samma Gea Green-kulör som bilen. Ramen är i lacken Electrum Gold. Fälgarna som är smidda är på 17 tum. Motorn är orörd vilket innebär att den fortfarande bjuder på 162 hästar. Hojen släpps nästa månad och endast 630 stycken exemplar kommer att tillverkas. På prislappen står det 31.995 dollar. Tumnagel
41.8°
+
Bobby Green
0

En Cizeta V16T ägd av sultanen av Brunei är till salu
Köp!

Bilfirman Curated i Miami har just nu en Cizeta V16T från 1993 till salu. En inte helt vanlig bil som beställdes ny av sultanen av Brunei. Samma bil stod utställd på Genève-mässan 1993 innan den skeppades vidare till sultanen. Tyvärr, precis som många andra av hans bilar, blev den aldrig inregistrerad och på mätaren står det under 100 mil. Nu är den alltså till salu och kan bli din! Vad man får betala framgår dock inte av annonsen men det är troligtvis en ansenlig summa som behövs för att du ska få nycklarna i din hand. Ryktet säger att det handlar om 609.580 euro. Den som köper får i alla fall ett stycke fräsig superbil med V16-motor på 6,0 liter som ger nästan 550 hästar. Du hittar annonsen här. Bonusklipp nedan. Tumnagel
39.3°
+
Bobby Green
0

Naran Automotive presenterar hyperbilen Naran
Har plats för fyra stycken personer

I somras smygvisade ett företag vid namn Naran Automotive en hyperbil som lovade över tusen hästar. Nu är bilen som kort och gott heter Naran officiell. Och det som gör den lite speciell är att den faktiskt har plats för fyra stycken personer. Eller man benämner den som 2+2 så det handlar troligtvis om ett nöd-baksäte och säkerligen inget för långa vuxna att placera sig i. Designat har Jowyn Wong gjort och det är han som ligger bakom linjerna på Apollo IE och De Tomaso P72. Motorn som är en dubbelturbomatad V8:a på 5,0 liter är monterad framtill, fast bakom framaxeln så bilen räknas som en mittmotorbil. Maskinen är framtagen av tyska Racing Dynamics och utvecklar 1048 hästar och 1036 newtonmeter i vrid. Det är tillräckligt för att skicka bilen från stillastående till 100 km/h på runt 2,3 sekunder och för att ge den en toppfart på över 370 km/h. Kraften skickas till alla fyra hjulen men man kan välja att den bara ska driva på bakhjulen. Endast 49 stycken exemplar kommer att tillverkas och premiär blir i början av nästa år. Vad man får betala för en bil framgår tyvärr inte just nu. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Tiff Needell kör en Porsche 911 GT1
Och en Ferrari F50

Tiff Needell verkar ha det ganska bra även om han inte är med i Fifth Gear längre. Här får vi se honom köra två stycken drömbilar - Porsche 911 GT1 och Ferrari F50. Luta er tillbaka och njut. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Elation Freedom - ny eldriven superbil från USA
Har fyra motorer och upp till 1929 hästar

Elation är en nystartad biltillverkare från Kalifornien grundad av Carlos Satulovsky och Mauro Saravia. Nu visar de upp sin första modell Freedom och det är en helt eldriven superbil som ska bjuda på upp till 1929 hästar. 0-100 km/h ska gå på 1,8 sekunder och toppfarten ska vara elektroniskt begränsad till 418 km/h. Kraften kommer från fyra stycken elmotorer och dessa får i sin tur kraft från batteripack på 100 till 120 kWh vilket ska ge en räckvidd på mellan 48,3 till 64,4 mil på en laddning. Bilen bygger kring en kolfibermonocoque som ska väga 82 kilo. Det ska även erbjudas en version med tre stycken elmotorer och då är effekten istället 1434 hästar. Gillar man förbränningsmotorer bättre än elmotorer kan man istället välja Freedom Iconic. Den har en V10:a på 5,2 liter parad med en sjustegad S-tronic-låda. Som väntat kommer detta paket från Audi och deras R8. Effekten har dock pumpats upp till 760 hästar och 664 newtonmeter i vrid. Den här ska klara 0-100 km/h på 2,5 sekunder och toppa 386 km/h. Enligt Elation har deras ingenjörer jobbat med F1 på Le Mans 24-timmars och i flera andra olika europeiska racingdivisioner. Startpriset för en Freedom ligger på 1,7 miljoner euro. Freedom Iconic kostar från 1,9 miljoner euro. Som väntat är detta endast renderingar för tillfället och det återstår att se om det någonsin kommer att bli verklighet av projektet. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

Hennessey Venom F5 visas i produktionsform innan året är slut
Preddan jublar

Det har nu gått hela sex år sedan Hennessey presenterade superbilen Venom F5 och fortfarande har den inte dykt upp i produktionsutförande. Men nu lovar trimfirman att den ska ha premiär innan året är slut. Bilen ska vara nästan helt klart redan nu och fullt funktionsduglig. De ordentliga testerna väntas dra igång i början av nästa år och 24 stycken exemplar är planerade för tillverkning. Bilen bygger runt en kolfibermonocoque som bara väger 86 kilo. Motorn är en dubbelturbomatad V8:a på 7,6 liter som ska ge 1843 hästar och 1617 newtonmeter i vrid. Målet är att passera 500 km/h-gränsen och sätta ett nytt hastighetsrekord för produktionsbilar. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

Ferrari SF90 nu även som Spider
Låt de 1000 hästarna stöka till din frisyr

Förra våren presenterade Ferrari den nya superbilen SF90 Stradale. Nu visar man bilen i cabbat utförande och då heter den istället SF90 Spider. Som väntat får bilen en liten takbit som kan fällas bort när man vill släppa in världen och detta ska ta 14 sekunder. Den nya konstruktionen lägger på 100 kilo i vikt vilket gör att vågen stannar på 1670 kilo totalt. Under skalet finns en hybriddrivlina som består av en dubbelturbomatad V8:a som ger 780 hästar tillsammans med tre stycken elmotorer som ger ytterligare 220 hästar. Den sammanlagda effekten är 1000 hästar och 900 newtonmeter i vrid. Till paketet kopplas en åttastegad dubbelkopplingslåda och drivningen sker på alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på 2,5 sekunder, 0-200 på sju sekunder blankt och toppfarten anges till 340 km/h. Den blåa bilen på bilderna är utrustad med tillvalspaketet Assetto Fiora. Detta ger dig Multimatic-dämpare optimerade för bankörning, mer kolfiber och titan vilket lättar bilen med 21 kilo, en bakvinge i kolfiber och Michelin Pilot Sport Cup 2-däck. Vad man får betala för en SF90 Spider framgår inte just nu. Tumnagel
43.4°
+
Bobby Green
0

Kolfiber-monocoquen till Gordon Murrays T.50
Väger bara 100 kilo

I det senaste klippet från Gordon Murrays YouTube-kanal om hur det går kring superbilen T.50 får vi oss en närmare titt på den väldigt lätta kolfiber-monocoquen. Den väger in på 100 kilo och är en viktig del i bilens konstruktion. Det färdiga resultatet när man bultat fast alla prylar visar bara 986 kilo på vågen så man har verkligen lyckats hålla nere vikten på alla komponenter i detta bygge. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

Gordon Murrays T.50 eller Aston Martins Valkyrie?
Chris Harris är mer pepp på T.50

I det här klippet från Top Gear får Chris Harris frågan vilken av superbilarna Gordon Murray T.50 eller Aston Martin Valkyrie han föredrar? Både har fördelar säger han, men även nackdelar. Men Valkyrie vet han inte riktigt vad man ska ha till eller hur man ska använda den. T.50 skulle han dock kunna leva med. Så även jag. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

Jason tror att Tuatara "bara" toppade 391 km/h
Inte 532,9 km/h som man hävdade

Enligt SSC toppade superbilen Tuatara 532,9 km/h och klockade en genomsnittlig toppfart på 508,73 km/h. Men det är fortfarande oklart om det här faktiskt stämmer. Jason som kör Engineering Explained har räknat lite och enligt honom kom man "bara" upp i 391 km/h som mest. SSC har lovat att köra en ny repa för att råda bot på alla tveksamheter. När detta ska ske är dock oklart för tillfället. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

SSC lovar att göra ett nytt rekordförsök med Tuatara
Så att det inte blir några tveksamheter

Efter SSC North Americas rekordkörning med superbilen Tuatara dök det upp mängder med frågetecken och Internet började säga att det hela bara var uppgjort och inte äkta. SSC svarade med att videoklipp hade blivit förväxlade och att man skulle rätta till detta. Men förtroendet kring rekordkörningen är redan borta och det enda rätta är att bara göra om hela grejen igen, vilket man nu säger att man ska göra. Grundaren Jerod Shelby säger i följande videoklipp att han inte vill att det ska vara några tveksamheter kring vad hans bil klarar av och att det nya försöket ska göras med mer GPS-utrustning och fler kontrollanter på plats. Han bjuder även in de YouTubers som fått mest spridning på sina klipp om att det var något skumt med körningen. Bonusklipp nedan. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

SSC North America uttalar sig om hastighetsrekordet
"Videoklippen har blivit förväxlade"

För tio dagar sedan växlade SSC North America upp hastighetsrekordkriget då man lyckades köra hela 532,9 km/h med superbilen Tuatara. Men något stämde inte och flera frågetecken dök upp. YouTubern Shmee150 började gräva i det hela och fick fram att det var fysiskt omöjligt att bilen kan ha nått de hastigheterna, i alla fall av videomaterialet att döma. Antingen så hade SSC mixtrat med något eller så var det inte rätt videomaterial som visades i rekordklippet. Nu uttalar sig företaget och säger att de som redigerade klippet förväxlade några klipp och att det därför blev som det blev. Bilen ska visst ha kommit upp i de hastigheter man hävdar. Hur man kan vara så naiva och inte tro att Internet skulle sätta tänderna i det man skickade ut är dock oklart. I pressmeddelandet som ni kan läsa på länken nedan säger grundaren Jerod Shelby bland annat att det ska finnas två stycken olika klipp från cockpiten och att man nu jobbar med mediaföretaget som klippt för att kunna släppa den korrekta versionen av rekordkörningen. Man säger även i ett tidigare pressmeddelande att rekordet validerats av den österrikiska mätinstrument-tillverkaren Dewetron som hade sin GPS-utrustning monterad i bilen. Men Dewetron själva säger att de inte ens var på plats och att de inte har validerat någon data alls från varken tidigare test eller under rekordförsöket. Något luktar riktigt surt här och det ska bli intressant att se hur den här soppan utvecklar sig. Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0
Nästa sida