m

Lamborghini planerar att släppa en el-superbil
Men det kan dröja till i slutet av årtiondet

Lamborghini har snackat lite om sina framtida superbils-planer och när vi kan komma att få se en helt elektrifierad Lamborghini-modell. Först kommer dock företaget att satsa på hybridmodeller och man planerar att rulla ut hybridversioner av Aventador, Huracán, Urus och Sián inom de kommande tre åren skriver The Verge. Därefter verkar fokuset ligga på att ta fram en helt ny eldrivan modell av Lamborghini. Det kan dock dröja ända tills i slutet av årtiondet innan denna når marknaden. Huruvida Lamborghini har planer på att framöver börja fasa ut sin bensindrivna modeller är inget som har nämnts än så länge. På bilden ovan syns elbilskonceptet Terzo Millennio som Lamborghini 2017 utvecklade tillsammans med det amerikanska universitetet MIT. Det kan ni läsa lite mer om här. Tumnagel
40.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nya iMac 24 tum är en färgglad fullträff
Vi har testat en väldigt gul dator

Apple fortsätter sitt segertåg med sitt M1-chip och senast i raden av maskiner som får chippet är nya iMac 24". Till skillnad mot de som tidigare fått M1-chipet så är det här den första maskinen som är helt omgjord från grunden. MacBook Air, MacBook Pro 13, Mac mini och iPad Pro har ju alla fått chipet, men ser ut precis som de gjorde innan. Vi gissar att det beror på att man helt enkelt inte har haft tid att göra om allt från början, så nya iMac skvallrar lite om framtiden för Apple. TL;DR När Apple har kontrollen över allt blir det smått magiskt. I princip klanderfri hårdvara som är perfekt anpassad för att funka i hemmet och kraftfull nog för att klara allt som en normal användare kastar på den. Tycker man att gult är fult finns det sex andra färger att välja mellan. Vi börjar med en video där vi packar upp datorn och alla dess tillbehör och saker. Sedan blir det en till video, här går jag igenom vad jag tycker om datorn efter en veckas användning. Så, nu blir det recension i textform! Som vanligt, ställ frågor bland kommentarerna om ni har några! Tumnagel
46.4°
+
Roger Åberg
0

En Drako GTE sladdar på isen
Drako on ice

Drako Motors superbil GTE har 1 217 hästar och galna 8.800 newtonmeter i vrid samt en toppfart på 332 km/h. Det har endast tillverkat 25 stycken exemplar av bilen som kostar hela 1,25 miljoner dollar. Men vad ska man göra med en sådan superbil då? Jo man tar ut den på isen och sladdar runt så klart! Tumnagel
36.9°
+
Frode Wikesjö
0

Brabus presenterar ny superbil
Värstingversion av en liten eldriven Smart

Brabus har flertalet gånger piffat till Mercedes minsting i koncernen - Smart, och nu är det dags igen med specialversionen 92R. Man beskriver den här som en "Urban Supercar" och den lilla eldrivna krabaten blir din för 46.284 euro. För pengarna får du en Smart EQ Fortwo Cabrio där man "trimmat" elmotorn till 92 hästar och 180 newtonmeter - tio hästar och 20 newtonmeter mer än originalet. Toppfarten är spärrad till 130 km/h och 0-100 km/h ska gå på inte så raska 10,9 sekunder. I övrigt får 92R ett lite fräsigare utseende, större fälgar (16 tum fram, 17 tum bak) och en mörk utsida överlag, insidan är desto färggladare med röda skinnstolar. Här finns även "driving fun switch" som låter dig välja mellan de fyra olika körlägena Basic, Eco, Sport och Sport +. Räckvidden på en full laddning anges till 12,5 mil så det här kanske inte är något man pendlar till Italien med i första taget. Endast 50 stycken exemplar kommer att tillverkas. Tumnagel
29.1°
+
Bobby Green
0

Ian Callums företag ska designa ungersk eldriven superbil
Hur den ser ut får vi reda på senare i år

Hoppsansa, en ny eldriven superduperhyperbil är på gång, spännande! Denna ska komma från den ungerska startupen Kincsem som nu fått klart att Ian Callum och hans företag är de som kommer att designa bilen. Modellen som kallas för Liv ska presenteras någon gång senare i år. Namnet Kincsem kommer från en ungersk tävlingshäst som obesegrad kammade hem 54 stycken tävlingar i rad. För att hedra hästen kommer endast 54 stycken exemplar av bilen att bli till. Tillverkningen ska ske i Storbritannien. Kraften ska enligt uppgift komma från ett hybridsystem hämtat från Formel 1-världen. Det här blir alltså inte en ren elbil utan en hybrid. Det snackas om att det kan handla om fyra stycken elmotorer och en V10:a som fungerar som räckviddsförlängare. Tumnagel
36.6°
+
Bobby Green
0

Pagani presenterar Huayra R
Har V12:a utan överladdning på 850 hästar

Pagani visar nu upp den mest extrema versionen av modellen Huayra hittills - Huayra R. Den här är speciellt utvecklad för banan och får inte köras på allmän väg. Grunden i paketet är en ny V12:a på 6,0 liter som utvecklats från grunden i samarbete med HWA AG. Den saknar överladdning men lämnar ändå hela 850 hästar och 750 newtonmeter i vrid. Varvstoppet ska ligga på 9000. Man säger att motorn är "lightest, most powerful and efficient track-ready V12 ever created". Till paketet sitter en ny sexstegad sekventiell växellåda som driver bakhjulen. Torrvikten på bilen ska ligga på 1050 kilo. Endast 30 stycken exemplar kommer att tillverkas och varje har en prislapp på 2,6 miljoner euro, innan skatt. Läs allt om bilen på länken nedan. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Gordon Murray kör den första prototypen av T.50
På Top Gears testbana

Det går framåt för Gordon Murrays superbil T.50 och nu har man inlett de första riktiga testerna med en prototyp. Här ser vi när Gordon själv testar den. Eftersom bilen fortfarande är under utveckling är motorns varvtal spärrat till bara 3000 varv så det blir ingen buskörning riktigt än. Tillverkningen av kundbilar väntas dra igång i januari nästa år. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Carfection kör Lamborghini Sián FKP 37
En uppdaterad Aventador med hybridteknik

I september 2019 presenterade Lamborghini den nya modellen Sián FKP 37. Förutom ett helt nytt utseende jämfört med Aventador bjöd den här på ytterligare en nyhet - en elmotor ihopbyggd med växellådan vilket gjorde modellen till en hybrid. Nu har Carfection fått provköra superbilen som bjuder på inte mindre än 819 hästar. Tumnagel
38.6°
+
Bobby Green
0

Gordon Murray presenterar T.50s Niki Lauda
Banracer som kan producera upp till 1500 kilo i marktryck

I augusti förra året presenterade Gordon Murray Automotive superbilen T.50. En månad efter det fick vi en skiss på T.50s som är en ännu vassare version endast avsedd för bankörning. Nu är denna presenterad som T.50s Niki Lauda och som väntat är den mer extrem på alla sätt och vis. Vikten anges till löjligt låga 852 kilo vilket är en bantning med hela 134 kilo jämfört med T.50. Den 3,9 liter stora V12:an utan överladdning har även vässats från 633 till 736 hästar. Varvstoppet ligger på sjuka 12.100 varv. Till motorn sitter en nydesignad sexstegad X-Trac-lådan med paddlar bakom ratten. Den skickar i sin tur kraften vidare till bakhjulen och toppfarten anges till mellan 322 och 338 km/h. Alla karosspaneler skiljer sig mellan T.50 och T.50s och de är inte helt oväntat tillverkade i kolfiber. Allt glas är också lättare. Vidare har fjädrar, dämpare och krängningshämmare uppgraderats för att prestera ännu bättre. Bilen är även 87 millimeter lägre fram och 116 millimeter lägre bak. Fläkten där bak som hjälper till med marktrycket får sällskap av en ännu större diffusor och en ny fetare vinge. Tillsammans med en front som fått större splitter kan bilen producera upp till 1500 kilo i marktryck. Insidan har en stol i kolfiber för föraren i mitten och på vänster sida finns det plats för en passagerare. I T.50 kan man som ni säkert vet ha en passagerare på varje sida om sig. I T.50s har den högra stolen ersatts av ett brandsläckarsystem istället. Där man tidigare hade fötterna på denna sida sitter det nu en panel med massa knappar. Endast 25 stycken exemplar kommer att tillverkas och varje har en prislapp på 3.1 miljoner pund. Dessa kommer att börja tillverkas efter att alla 100 stycken exemplar av vanliga T.50 är klara vilket ska vara i januari 2023. Det allra bästa är att lyssna på Gordon själv berätta om bilen för Harry Metcalfe i klippet nedan. Tumnagel
41.7°
+
Bobby Green
0

Hemmabyggd "Ferrari" 488 GTB
Tog två månader att snickra ihop

Det är alltid kul när folk bestämmer sig för att skapa egna grejer, även om det handlar om replikor av något som redan finns. Här ser vi ett gäng grabbar från Vietnam som väldigt gärna ville ha en Ferrari 488 GTB men då en sådan inte är helt gratis bestämde de sig för att bygga en själva istället. Det handlar inte helt oväntat bara om något som liknar originalet till utseendet, men ändå. Bygget väcker som vi kan se en hel del uppmärksamhet och i alla fall jag gapskrattade rätt ut när jag såg den komma körande. Som motor har man nämligen valt en gammal luftkyld sak som brukar driva vattenpumpar och den för en herrans massa liv och gör att "superbilen" mest bara puttrar fram. Toppfarten ska ligga på 60 km/h men det hade jag aldrig vågat dra upp den här kärran i. Här kan ni spana in fler byggen från det kreativa gänget. Tumnagel
40.7°
+
Bobby Green
0

Vi har provkört vätgasbilen Toyota Mirai!
Spännande men går inte att köpa...

Toyota tror verkligen på vätgas och när man pratar om det är man noga med att poängtera att det inte bara är ett bränsle utan mer av en energibärare. Till skillnad mot el så går det att flytta och lagra fysiskt och det har ju sina fördelar. Nackdelarna är just det fysiska, det behövs platser att tanka på och det finns det bara tre stycken i Sverige, en vid Arlanda, en vid Mariestad och en vid Sandviken. Första generationen Mirai, som alltså är Toyotas vätgasbil, lanserades 2016 i Sverige och sedan dess har man levererat hiskeliga 14 stycken bilar. Ingen supersuccé alltså. Det beror så klart på att det bara finns tre mackar men också på att den första generationen inte vara vacker alls och så var den rätt dyr. Men nu är andra generationen här och den här snygg! Kolla in vår video om bilen här! Tyvärr så kvarstår problemet med mackarna och Toyota kommer därför inte att sälja bilen i Sverige. Istället kommer man att göra den tillgänglig via deras bilpoolstjänst Kinto. Där ska du kunna hyra bilen per timme (för 150 spänn), per dag eller på längre tid om du så vill. Det handlar alltså om att få ut lite bilar som syns på stan och som gör att man kanske, kanske bygger fler mackar. Om du verkligen vill ha en så kan nog Toyota ordna det, men du får inte köpa utan i sånt fall är det leasing som gäller. Nya Mirai kan ha en så mycket vackrare form till stor del för att tekniken har utvecklats. Istället för en stor bränslestack placerad under bilen så är den nu betydligt mindre och placerad under huven. Det gör att bilen är 65 millimeter lägre och 70 millimeter längre. Det finns numera tre tankar istället för två och man får plats med 5,6 kilo vätgas i dessa tre. Bränslestacken tar vätgasen och gör om denna till energi som sedan kan driva motorn. Tillsammans med ett mindre batteri som sitter bak i bilen så får man ut 134 kW vilket tar bilen från noll till hundra på nio sekunder. Inte toksnabbt, men du har den där elbilsknuffen i början i alla fall. Men som referens känns en VW ID.3 betydligt snabbare. Körkänslan är ändå sportig, sittpositionen i bilen är som hämtad från en Lexus-coupé. Man har även lagt till en funktion som gör att det låter när man accelererar, men det blir mest pinsamt och tramsigt. Se hur bilen ser ut på insidan här! Toyota har haft problem att leverera Mirai främst för att man inte fått fart på tillverkningen av bränslestackarna. Men nu är det mer fart och de 330 cellerna som stacken består av tar nu sekunder istället för en kvart styck att tillverka. Det gör att man kommer att leverera 30.000 bränslestackar i år vilket är tio gånger fler än tidigare, men alla dessa kommer inte att hamna i Mirai utan även i kommersiella fordon. Så fler bilar kommer att tillverkas, men inga stora mängder. Vätgas känns fortfarande som något som inte är så ett självklart drivmedel för framtiden och fokus kommer nog att vara på kommersiella fordon, även om de tester som gjorts med bussar i bland annat Stockholm och Göteborg har lagts ner. Men det är hur som helst roligt att Toyota fortsätter fokusera på detta! Vi bad om lite frågor på Instagram och här kommer svaret på några av dessa! Tumnagel
42.6°
+
Roger Åberg
0

Smygtitt på kinesiska Hongqis hybrid-superbil S9
Kommer att tillverkas i Italien

Hösten 2019 visade vi bilder på kinesiska Hongqis hybrid-superbil S9. Det handlade då om ett koncept och smygtitten vi ser här är på den produktionsklara modellen. Bilen är framtagen av Silk EV och First Automobile Works (FAW) och den kommer att tillverkas i Terra dei Motori (motordalen) i Italien. Som designchef för företaget har man anställt den välkända italienaren Walter de Silva som ligger bakom många kända former. Han säger följande: "I am excited to be designing the Hongqi’ S’ series of new energy vehicles. We are in the final styling phase for the Hongqi S9. The S9 has core elements of beauty and elegance, ultimately embracing the ‘Essence of Beauty’. China and Italy are leading automobile innovation with this joint venture, establishing a new cultural model that believes in the beauty of design and technology as the link between these two great countries." När S9 ska presenteras är fortfarande oklart. Tumnagel
34.9°
+
Bobby Green
0

Mercedes släpper nytt klipp på Project One
Hyperbilen som snart är här, kanske

Hösten 2017 presenterade Mercedes sitt nya hyperbilskoncept Project One men ännu har inga kunder fått sina bilar. Ett år senare bestämde man sig för att byta namn från Project One till bara One, men när man nu släpper ett färskt klipp på bilen benämner man den återigen som Project One. Förvirrande. Men den är alltså på väg men exakt när den släpps lös är fortfarande oklart. Alla 250 stycken byggslotar är dock redan bokade och för dessa har kunderna fått betala 2,5 miljoner dollar var. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Racerföraren Nick Heidfeld testar Pininfarina Battista
Kör en prototyp på bana

Pininfarina visar här racerföraren Nick Heidfeld bakom ratten på den eldrivna superbilen Battista och det här är vad han har att säga om den upplevelsen. Nu är Nick Test and Development Driver hos just Pininfarina så han kommer inte helt oväntat inte säga att bilen är skit, men den verkar faktiskt riktigt vass. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Destruction AllStars ute nu till PS5
Bara att norpa om man är PS Plus-prenumerant

Idag är det månadens första tisdag och det betyder att Sony roterat spelen som erbjuds med Playstation Plus. Och idag är det en liten specialare då det är release för Destruction AllStars, som PS Plus-prenumeranter kan lägga vantarna på utan extra kostnad. Spelet är ett kaotiskt spel där du kontrollerar en av de färgstarka karaktärerna som får hoppa in i olika bilar utspridda på banorna och sedan är det bara att ha sönder fiendens bilar. Har du sönder nog med bilar kan du frammana din karaktärs egna superbil som ska ge dig en extra edge på stridsfältet med unika förmågor. Kika på videon ovan om ni vill ha en ordentlig genomgång av spelet. Eller sätt er framför ert PS5 och lira själva. Länk till Destruction AllStars, samt de andra PS Plus-spelen Control: Ultimate Edition och Concrete Genie, har ni här nere till vänster. Tumnagel
38.0°
+
André Stray
0

McLaren Artura presenteras den 17 februari
Snart är hybriden här

McLarens kommande superbil heter som vi redan berättat om Artura och nu får vi reda på att den kommer att presenteras den 17 februari. Den här kommer ha en hybridiserad dubbelturbomatad V6:a under skalet och ersätter dagens Sport Series. Artura baseras även på en helt ny plattform som heter McLaren Carbon Lightweight Architecture (MCLA). Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Dags för Rimac C_Two att genomgå sina sista vindtunneltester
Kan dippa nosen rejält för extra downforce

I det här klippet får vi se en prototyp av Rimacs kommande eldrivna superbil C_Two när den hänger i vindtunneln och gör sitt för att visa hur den kommer att skära genom luften när den väl är lössläppt på vägarna. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

SSC Tuatara ska nu vara världens snabbaste produktionsbil
Men man missade 300 mph-gränsen

Soppan kring SSC North Americas superbil Tuatara började i oktober förra året när man hävdade att man toppat 532,9 km/h med bilen och därmed satt ett nytt rekord för produktionsbilar. Det hela visade sig vara knas och företaget lovade att återkomma med en ordentlig rekordkörning där inget skulle vara felaktigt. Nu säger man sig ha klått rekordet för snabbaste produktionsbilen i världen genom att snitta 455,2 km/h (282,9 mph) under körningar på Kennedy Space Center. Målet var ju såklart 300 mph (482,8 km/h) men det räckte inte den 3,7 kilometer långa raksträckan till. Det tidigare rekordet hålls av Koenigsegg som 2017 fick upp en Agera RS i 447,2 km/h. Grundaren Jerod Shelby säger följande: "We had Racelogic there with their VBOX equipment, we had Life Racing, we had Garmin, and we had IMRA, which is the International Mile Racing Association. We used equipment from all four groups and had staff there from three of those groups. But when it came down to it, it seems that everyone in the car community looks at Racelogic and VBOX as the most respected measurement tool, so they had multiple redundant systems in the car, and they had a gentleman named Jim Lau, their American representative, present for all the tests." Tumnagel
28.8°
+
Bobby Green
0

Grundaren av Vector Motors har somnat in
Gerald Wiegert drömde om att bli nästa stora superbilstillverkare

Vector Motors Corporation grundades av amerikanen Gerald Alden "Jerry" Wiegert. 1978 presenterades modellen Vector W2 och Gerald plöjde ner pengar i företaget för att kunna sätta bilen i produktion. Det dröjde dock till 1989 och då hette modellen istället W8. Den såg typ ut som ett jetplan på hjul och hade en dubbelturbomatad V8:a på 625 hästar bakom sittbrunnen. Man hävdade att bilen skulle klara 0-100 km/h på 3,9 sekunder och sedan kunna toppa hela 390 km/h, men detta bevisades aldrig. Mellan 1989 och 1993 blev 17 stycken exemplar av W2 till. Initialt skulle bilen kosta 250.000 dollar men när den väl började säljas hade priset stigit till över 400.000 dollar istället. Det gjorde den till en av de dyraste bilmodellerna i världen. En av personerna som ändå köpte sig ett exemplar var tennisspelaren Andre Agassi. Han krävde dock pengarna tillbaka efter att bilen överhettat vid en körning i öknen i närheten av Las Vegas. Enligt Andres bror beskrevs även bilen som en dödsfälla. Totalt har det tillverkats runt 50 stycken Vector-bilar. och 2008 visade man ett helt nytt koncept - WX-8. Den lovade upp till 2000 hästar och toppfart på 443 km/h. Bilen har dock aldrig blivit verklighet. Nu har Gerald somnat in 76 år gammal. Tumnagel
35.3°
+
Bobby Green
0

Hyperions vätgasdrivna XP-1 ute och rör på sig
Skulle till Las Vegas och köra lite tester

I augusti förra året presenterade Hyperion Motors den vätgasdrivna superbilen XP-1. Då handlade det om renderingar men man har faktiskt byggt en rullande prototyp och den får vi se här, om än i maskerat utförande. Enligt tillverkaren ska det finnas kapacitet för att ta sig 163 mil på en tank i den här. När den är tom ska det ta under fem minuter att fylla upp igen. Den har flera elmotorer, fyrhjulsdrift och en trestegad växellåda. 0-100 km/h ska gå på under 2,2 sekunder och toppfarten ska ligga på 356 km/h. Vikten på hela ekipaget ska ligga på runt 1032 kilo. Målet är att börja tillverka bilen nästa år och totalt ska 300 stycken exemplar bli till. Vad man får betala framgår dock inte. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

I dag öppnar Lynk & Co's klubb i Göteborg
Annorlunda sätt att skaffa bil på

Lynk & Co har varit på gång under en längre tid nu men i dag så öppnar man sin första klubb i Göteborg. Och det handlar alltså inte om en bilhall eller inte ens ett showroom, utan Lynk & Co försöker att skapa något mer liknar en mix mellan en bar och en trendig butik där man kan köpa lite snygga saker och också skaffa sig en bil. Bland kläder, elfordon och möbler hittar man alltså även en bil. På platsen kommer man även att hålla event, ha spelningar och föreläsningar och annat ungefär två gånger i veckan. Tumnagel
34.8°
+
Roger Åberg
0

Tut i luren! Lexus LFA firar tio år!
Grattis och tack för ditt avgasljud

Det har nu gått tio år sedan Lexus lanserade superbilen LFA. Idag är den ett riktigt samlarobjekt som få förunnade kan njuta av. Modellen har varit en inspiration till flera senare modeller och en testbänk för både ny teknik och nya materialval. Endast en bil tillverkades om dagen på fabriken i Motomachi och totalt tillverkades 500 stycken exemplar. Alla är utrustade med en oerhört välljudande frontmonterad V10:a på 4,8 liter som ger 560 hästar vid 8700 varv. Till motorn sitter en sexstegad sekventiell växellåda som tar bilen från 0-100 km/h på 3,7 sekunder. Toppfarten anges till 325 km/h. Grattis LFA och tack för allt! Hoppas jag får tillfälle att i alla fall höra en live någon gång. Tumnagel
47.9°
+
Bobby Green
0

James May spanar in Lotus Evija
Älskar den

Captain Slow har tagit sig en titt på något som är långt från långsamt - Lotus kommande helt eldrivna superbil Evija. Den har 2000 hästar och blir din för två miljoner pund. Här får vi se vad man får för pengarna. Tumnagel
42.2°
+
Bobby Green
0

Gordon Murray pratar om fläkten på T.50
Den som hjälper till med aerodynamiken

I rumpan på Gordon Murrays nya superbil T.50 sitter det en fläkt. Det kan ju kännas lite lustigt men den sitter inte där för att blåsa bort löv från vägen när du backar, utan för att ge bilen ännu bättre aerodynamik. I dessa två klipp berättar Gordon mer om hur det hela fungerar. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

Picasso PS-01 - ny superbil från Schweiz
Har 600 hästar och väger runt 900 kilo

Picasso Automotive är tydligen ett schweiziskt bilföretag och nu får vi se ett par usla bilder på deras kommande superbil PS-01. Den ska väga runt 900 kilo och ha 600 hästar ur en mittmonterad dubbelturbomatad V6:a som ska vara hämtad från någon befintlig italiensk bil. Till motorn sitter en växellåda från Sadey som i sin tur driver bakhjulen. Fjädringen till bilen ska komma från Öhlins och bromsarna från tyska Carbo Brake. När PS-01 ska presenteras officiellt och vad den då kan tänkas kosta är oklart, men enligt uppgift ska man redan ha fått in några beställningar på bilen. Tumnagel
35.9°
+
Bobby Green
0

Dragrace med över 5000 hästar
Hej vad det går!

Motor Trend har i tio års tid nu kört "World’s Greatest Drag Race" och så här såg det ut i år. De brukar köra tolv stycken bilar i bredd, men i år har de bara åtta stycken totalt. Och vägen var för smal så man kunde bara köra två åt gången. Men race blev det i alla fall och så här såg det ut. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Eldrivna NIO EP9 fungerar som filmbil i dragrace
Drar ifrån både Lamborghini Aventador SVJ och Koenigsegg Agera R

2001 släppte BMW en rätt så fräsig reklamfilm för M5 E39. I den såg man en sån där bil byggd för att komma upp i så snabb hastighet det bara går köra på rätt så duktigt innan den fällde ut sin fallskärm. Men vad filmade bilen? En M5:a såklart. Klassisk reklam som blivit lite kult. Bugatti gjorde typ samma grej när de filmade rekordkörningen med Chiron då man använde en annan Chiron för att filma. Nu har kinesiska NIO också gjort något liknande när de ställde upp en Lamborghini Aventador SVJ och Koenigsegg Agera R som fick köra dragrace mot varandra. Detta filmades alltså med en NIO EP9 som givetvis drar ifrån de båda superbilarna så att det visslar om det. Bonusklipp nedan. Tumnagel
35.3°
+
Bobby Green
0
2020

Illyrian Pure Sport - ny superbil från Albanien
Finns endast i datorn än så länge

I den digitala världen kan man skapa vad som helst, som exempelvis en ny superbil. Illyrian Pure Sport är precis just detta och den kommer från Albanien. Finns för tillfället endast i datorn och kanske även blir kvar där. För renderingarna står Qendrim Thaqi som är utbildad fordonsdesigner. Man tänker sig att bilen har en V8:a på 6,2 liter hämtad från General Motors. Den får i sin tur dubbla turbo och sedemera effekten 850 hästar. Till den ska det kopplas en åttastegad dubbelkopplingslåda som i sin tur driver alla fyra hjulen. 0-100 km/h säger man ska gå på 2,7 sekunder och toppfarten ska ligga på 375 km/h. Tumnagel
28.3°
+
Bobby Green
0

Norska Zyrus presenterar galen Huracán med 1200 hästar
Får köras på gatan

Zyrus är ett norskt customföretag som nu presenterar Zyrus 1200 Strada. Det är en helt galen Lamborghini Huracán som man breddat rejält och smiskat upp till 1200 hästar. Skapelsen som ser ut som ett rymdskepp får faktiskt köras på gatan. För att nå den nya effekten har V10:an på 5,2 liter fått dubbla turbo och massa annat godis. Gateffekten ligger på 900 hästar och 1200 får man först när man växlar över till track mode. Totalt har bilen fått över 600 stycken nya delar och på vågen står det efter att allt är monterat 1427 kilo. På prislappen står det från 595.000 euro. Det finns även en version som endast får köras på bana som heter LP1200 R. Den väger istället bara 1200 kilo, har mer downforce och kostar från 525.000 euro. Bonusklipp på plats två där Peter Björck besöker Zyrus i Norge. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Det här är McLaren Sabre
Speciellt framtagen för USA

Nu var den så presenterad - McLarens senaste modell Sabre. Det här är lite av en specialare i endast 15 stycken exemplar som tagits fram av MSO (McLaren Special Operations) tillsammans med kunder. Den första bilen ska redan vara levererad och det kan vara den vi ser i klippet här nedan. Bilen kommer endast att rulla i USA och den är speciellt framtagen för den amerikanska marknaden. Den har "ideas and innovations that global homologation would not permit" men exakt vad det innebär är oklart. Under det rejsiga skalet sitter den välbeprövade dubbelturbomatade V8:an på 4.0 liter. Här ger den hela 836 hästar och 800 newtonmeter i vrid vilket gör den till den starkaste icke-hybridiserade McLaren-motorn hittills. Toppfarten ska ligga på 350 km/h vilket också innebär att det här är den snabbaste tvåsitsiga McLaren någonsin. De resterande 14 stycken exemplaren ska levereraras inom de närmaste månaderna. Vad kunderna har fått betala får vi inte reda på för tillfället tyvärr. Tumnagel
34.1°
+
Bobby Green
0
Nästa sida