m

Volvo Pentas nya teknik gör det enklare att lägga till med båten
En hybrid mellan automatisk och manuell tilläggning

CES-mässan är digital i år men det går som väntat utmärkt att presentera nyheter ändå. Volvo Penta delar nu med sig av branschens första helt integrerade Assisted Docking System för båtar. Detta ska ge kaptenen en helt ny kontroll och är ytterligare ett steg mot automatiserad tilläggning när båten väl ska parkeras. Systemet kompenserar för vind och strömmar och hjälper automatiskt båten att hålla den avsedda kursen. Så här säger Ida Sparrefors som är Director of Autonomous Solutions and New Business Models på Volvo Penta: "Assisted Docking är en hybrid mellan automatisk tilläggning och manuell tilläggning. Trots att det på vissa sätt skulle ha varit enklare att införa en fullständig automatisering är det fina med det här systemet att det ger kaptenen bättre kontroll. Med vårt team av experter, med allt från mjukvaruutvecklare till testförare, har vi gjort så att det beter sig intuitivt i alla lägen, så att vem som helst kan känna sig som en erfaren kapten." Läs mer om tekniken i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
49.3°
+
Bobby Green
0
2020

I år sökte vi efter hundar, husbilar och skrivbord på Blocket
Pandemieffekten

I år har varit ett annorlunda år, helt klart, och så även på Blocket. Med runt 100 miljoner besökare per månad så är sajten en bra måttstock för trender i våra konsumtionsmönster. - Det har varit ett intressant år, och när vi tittar på vad svenskarna sökt efter mest så är det saker kopplat till det typiska “Svensson-livet”. Det har sökts hejvilt efter hundar, husvagnar, Volvo och båtar under året. Kanske är det trygghet vi söker efter när omvärlden är osäker, säger Annette Karlberg, marknadsplatsdirektör för Köp & Sälj på Blocket. Hundar är alltså den populäraste sökningen på Blocket i år, framför till och med bilar. Hela topplistan osar hemmaliv och hemester med soffor, katter, husbilar, båtar, husvagnar och utemöbler. Även skrivbord har det sökts mycket efter, vilket inte är så konstigt när folk har jobbat hemma. På techsidan är det faktiskt inte tv som är i topp utan iPhone regerar. Tumnagel
36.8°
+
Roger Åberg
0

Självkörande båtar har börjat trafikera Amsterdams kanaler
MIT visar upp Roboat II

Förra året skrev vi om den självkörande båten Roboat som utvecklats av amerikanska MIT CSAIL och Amsterdam Institute for Metropolitan Solutions (AMS). Nu har MIT visat upp efterföljaren till denna, en lite större båt som fått namnet "Roboat II" Roboat II har plats för två passagerare och kan med hjälp av GPS och LiDAR ta sig fram på egen hand i Amsterdams kanaler. Båten är försedd med fyra propellrar som ger den möjlighet att färdas i vilken riktning som helst utan att behöva svänga med hjälp av ett roder. Professor Daniela Rus säger om Roboat II: "Roboat II navigates autonomously using algorithms similar to those used by self-driving cars, but now adapted for water. We’re developing fleets of Roboats that can deliver people and goods, and connect with other Roboats to form a range of autonomous platforms to enable water activities." Framöver planerar MIT på att utveckla en ännu större version av Roboat som ska kunna transportera fyra till sex passagerare på egen hand. Här nedanför hittas ett videoklipp där Roboat II visas upp lite närmare. Tumnagel
37.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

John McAfee gripen i Spanien
USA vill ha honom utlämnad för skattebrott

John McAfee, grundaren till antivirusföretaget McAfee som numera ägs av Intel, verkar återigen ha hamnat i klämmeri med rättvisan. Nu har McAfee gripits i Spanien då amerikanska myndigheter vill ha honom utlämnad till USA där han anklagas för skattebrott. Enligt det amerikanska justitiedepartementet har McAfee inte lämna några inkomstuppgifter eller betalat någon skatt i USA mellan 2014 - 2018. Han anklagas även för att ha använt andra personers namn för att dölja sina egna intäkter och för att införskaffa hus, båtar och annat. Skulle McAfee lämnas ut till USA och där dömas för de brott han nu anklagas för så riskerar han att dömas till fängelse i upp till 30 år. Tumnagel
39.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu har den självkörande båten Mayflower sjösatts
IBM:s AI-kapten ska korsa Atlanten på egen hand

Efter att ha arbetat med att utveckla den självkörande båten Mayflower Autonomous Ship (MAS) under två års tid har IBM och forskningsorganisationen ProMare nu sjösatt denna inför den kommande resan över Atlanten. Tanken är att MAS på egen hand ska ta sig samma rutt som det berömda brittiska segelfartyget med samma namn gjorde för 400 år sedan. Dagens Mayflower har dock ingen mänsklig kapten utan tanken är att IBM:s "AI-kapten" ska navigera skutan över pölen till Nordamerika. Andy Stanford-Clark, CTO på IBM UK & Ireland, säger i ett pressmeddelande: "Able to scan the horizon for possible hazards, make informed decisions and change its course based on a fusion of live data, the Mayflower Autonomous Ship has more in common with a modern bank than its 17th century namesake," said Andy Stanford-Clark, Chief Technology Officer, IBM UK & Ireland. "With its ability to keep running in the face of the most challenging conditions, this small ship is a microcosm for every aspiring 21st century business." MAS ligger nu i hamn och kommer att genomgå tester till sjöss det kommande halvåret. När IBM först presenterade Mayflower-projektet var det tänkt att MAS skulle lämna brittiska Plymouth med destinationen Plymouth, Massachusetts, i USA nu i september, samtidigt som ursprungliga Mayflower hade 400-årsjubileum. Så blev inte fallet och nu siktar IBM och ProMare istället på att MAS ska påbörja sin färd mot USA 19 april 2021. Tumnagel
44.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kolla in trailern för Estonia - fyndet som ändrar allt
Ny dokumentärserie om Estoniakatastrofen börjar sändas snart

Snart har det gått 26 år sedan färjan Estonia förliste på Östersjön och tog med sig 852 människor i djupet. Snart kommer en ny dokumentärserie om Estonia och förlisningen från Discovery Networks. I Estonia - fyndet som ändrar allt får tittarna ta del av vad som hände vid Nordens största och mest omtalade sjöolycka i modern tid skriver Discovery i ett pressmeddelande. Dokumentären kommer bland annat innehålla flera berättelser från vittnen som tidigare aldrig uttalat sig om katastrofen i media. Henrik Evertsson från produktionsbolaget Monster som producerat den nya tv-serien säger: "Dokumentärserien är skapad utifrån ett gediget journalistiskt arbete, där vi har djupintervjuat flertalet förstahandskällor med en direkt koppling till Estoniakatastrofen. Många källor har aldrig tidigare ställt upp i media med sin historia." Estonia - fyndet som ändrar allt består av fem delar och kommer att börja sändas på Discoverys streamingtjänst DPlay från och med 28 september, årsdagen av Estonias förlisning. Här nedanför hittas trailern. Tumnagel
41.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Wallenius Marine och KTH ska bygga jättestor "segelbåt"
Oceanbird ska frakta bilar över Atlanten

Det svenska rederiet Wallenius Marine har designat ett fartyg som man kallar för en "wind Powered Car Carrier" (wPCC) vilket är ett 200 meter långt vinddrivet fartyg som primärt är tänkt att användas för att transportera bilar över Atlanten. Båten kommer att heta Oceanbird och Wallenius Marine har tagit fram designen tillsammans med KTH och det göteborgs-baserade företaget SSPA. Oceanbird drivs framåt med hjälp av enorma vindkrafts-konstruktioner som gör att fartyget får en höjd på hela 100 meter. "Seglen" är dock en slags teleskopshistoria som synes i klippet nedan och går att sänka så att totalhöjden över vattenytan bara blir 50 meter. Wallenius Marine räknar med att Oceanbird ska kunna leverera 6000 - 7000 bilar på en färd över Atlanten som beräknas ta cirka 12 dagar. Det är fem dagar långsammare än vad fossildrivna fartyg med samma fraktkapacitet tar sig över Atlanten. Utsläppen från Oceanbird är dock 90 procent lägre än vad de är för likvärdiga fossildrivna fartyg, något som kanske kan motivera den lite längre frakttiden. Någon gång i slutet av 2024 hoppas Wallenius Marine och de andra inblandade att kunna sjösätta Oceanbird. Tumnagel
71.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Sealegs visar upp ny amfibiebåt
Om du vill ta dig fram både till havs och på land

Det Nyazeeländska båtföretaget Sealegs har släppt en ny modell av sitt amfibiefordon vilket man säger ska vara det största serietillverkade amfibiefordonet som finns att köpa på marknaden. Sealegs 12M Cabin RIB är 11,7 meter lång och har en kapacitet på 9-12 personer. På vatten kan de dubbla motorerna på 400 hästkrafter var få båten att susa fram i 40 knop (74 km/h) men på land är det lite beskedligare hastigheter som gäller. Där drivs fordonet framåt av en elmotor och maxhastigheten ligger på 8 km/h. Sealegs planerar att börja sälja Sealegs 12M Cabin RIB nästa år men vad de kommer att kosta finns det än så länga inga uppgifter om. Här nedanför hittas ett videoklipp där man visar upp lite tidigare modeller som använder sig av Sealegs amfibiesystem. Tumnagel
38.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Dubai har världens snabbaste polisbåt
Såklart de har

Att polisen i Dubai har snabba bilar har vi skrivit om tidigare så det vet ni säkert redan. Därför kanske det inte kommer som en överraskning att de även har snabba båtar, och en sådan har nu Supercar Blondie fått testköra. Bonusklipp nedan. Tumnagel
34.6°
+
Bobby Green
0

I morgon dyker bilar upp i Fortnite
Brum brum!

Fortnite-spelare har troligtvis upptäckt att båtar försvunnit från spelet, men inom kort kommer nya fordon bli tillgängliga. Epic Games har meddelat att de beryktade bilarna är på ingång och de kommer bli tillgängliga från och med i morgon. Fordonen som kommer bli tillgängliga är vanliga bilar, till lite mer sportigare modeller samt lastbilar. Tumnagel
36.0°
+
André Stray
0

Kommande laddhybrider från BMW klarar 10 mil på el
Räcker det för er?

I slutet av året är BMW:s plan att ha inte mindre än tolv stycken laddhybrider i utbudet. Nu meddelar styrelsemedlemmen Pieter Nota att några av dessa kommer att kunna ta sig tio mil på bara el. Vilka modeller det kommer att röra sig om är dock oklart än så länge. Framöver kommer BMW även att lanseras ett belöningssystem för laddhybrider. Det innebär att användare kommer att få poäng för varje kilometer de kör på bara el. Poäng som de sedan kan byta mot något, vad det kan vara får vi se. Kanske glassbåtar? Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

Evinrude slutar tillverka utombordare
Lägger dock inte ner helt och hållet

1907 grundade Ole Evinrude företaget Evinrude Outboard Motors i Milwaukee, Wisconsin. Sedan dess har de tillverkat utombordare till båtar i alla möjliga olika utföranden. Men nu lägger man ned produktionen och tillverkningen av motorerna E-Tec och E-Tec G2 kommer att upphöra direkt. Anledningen sägs vara pandemin som stökar till det i alla branscher. Hans Petter Slang som är vd för Frydenbø Marine säger till Hamnen.se att man kommer fortsätta att finnas där när det gäller service, reservdelar och support. Evinrude kommer dock i fortsättningen att ta fram olika saker till båtvärlden men exakt vad det rör sig om är oklart för tillfället. En av de kommande produkterna ska gå under namnet Ghost. Den sägs vara en ny typ av inombordare. Tumnagel
30.2°
+
Bobby Green
0

USA:s flotta testar laservapen
Pew pew pew

USA har testat ett nytt laservapen som kan skjuta ner flygplan, drönare eller mindre båtar. Testet genomfördes på slagskeppet USS Portland där de använde vapnet för att skjuta ner en drönare. Hur kraftig lasern är har den amerikanska militären inte avslöjat men en rapport från 2018 säger att den sannolikt ligger på runt 150-kilowatt. Militären verkar gilla laservapen då de inte behöver tänka så mycket på vind och andra faktorer när de ska skjuta ner saker. Tumnagel
39.3°
+
Frode Wikesjö
0

Netflix kommer inte att visa Into the deep
Dokumentären om Peter Madsens mord på Kim Wall

Kulturnyheterna rapporterar att Netflix har beslutat sig för att inte sända dokumentären Into the deep efter det att denna fått kritik efter premiärvisningen tidigare i år. Into the deep var ursprungligen tänkt att bli en dokumentär om den danske uppfinnaren Peter Madsen och hans raketbyggen. Filmen ändrade dock fokus efter det att Madsen mördade den svenska journalisten Kim Wall på sin ubåt 2017. Filmen hade premiär på Sundance-festivalen tidigare i år och fick då motta en del kritik. En del av dem som medverkade i filmen kritiserade då de båda filmmakarna Emma Sullivan och Mette Heide för att de inte klippts bort från filmen, något de hade önskat då filmen ändrade fokus från raketer till mord och ubåtar. Huruvida det är kritiken mot filmen som fått Netflix att inte sända filmen är inget Netflix vill bekräfta. Man bekräftar dock att man inte har några planer på att sända filmen. Tumnagel
40.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Delfiner siktade i Cagliari
Vattnet i stadens hamn har börjat klarna upp

Det har inte funnits mycket positivt att rapportera om det pågående virusutbrottet. Ska vi hitta något positivt så verkar det dock som om djurlivet i virusdrabbades närmiljö har blivit lite mera intressant i takt med att allt fler människor har gått i frivillig och ofrivillig karantän. Från den italienska turistmagneten Cagliari kommer uppgifter om att vattnet i stadens hamn nu har blivit så pass klart att det faktiskt går att se vad som sker under ytan där. I klippet här ovanför kan ni till exempel kolla in hur det såg ut när en delfin simmade in i Cagliaris hamn. Att vattnet i Cagliari nu är mycket klarare beror dock inte på att vattnet blivit mindre förorenat. Vanligtvis trafikeras vattnen utanför Cagliari av båtar som river upp sediment från botten som grumlar vattnet. Förutom delfiner i Cagliari så rapporteras det om att det siktats vildsvin inne i italienska städer, ankor i Roms fontäner samt en massa fisk i Venedigs kanaler. Här nedan kan ni kolla in en livestream från ett av Vendigs alla hotell. Det kanske kan vara roligt för er som tvingats ställa in en planerad semestertripp eller för alla er som tröttnat på utsikten från ert eget fönster i största allmänhet. Tumnagel
57.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Världens största sjukhusfartyg på väg till New York
USNS Comfort ska vårda patienter som inte drabbats av coronaviruset

Igår meddelade den amerikanska flottan att deras sjukhusfartyg USNS Comfort nu lägger kursen mot New York för att hjälpa till med sjukvården där. USNS Comfort är världens största sjukhusfartyg och är försedd med tusen sjukhusplatser och 13 operationssalar. Tanken är att patienter som är i behov av sjukvård som inte har med coronaviruset att göra ska kunna få vård på USNS Comfort. På det sättet hoppas man kunna avlasta New Yorks sjukhus vilka nu börjar fyllas upp av patienter som smittats av Covid-19. Ni hittar ett lite äldre klipp om USNS Comfort och livet ombord på fartyget här nedanför. Tumnagel
52.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Roboten HullSkater rengör fartyg
Ska minska fartygs bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp

Det norska företaget Jotun, som vanligtvis pysslar med färg och ytbeläggningar, har tagit fram en robot som är tänkt att rengöra fartygsskrov så att dessa håller sig fräscha och håller längre. Man kallar sin robot för HullSkater och den är försedd med fyra magnetiska hjul som ger den möjlighet att åka upp och ner på fartygssidorna samtidigt som dess borstar rengör skrovet. Roboten är försedd med fyra stycken kameror och en 4G-uppkoppling vilket gör att den kan styras från mer eller mindre valfri plats på jorden. Det ska ta cirka 2 - 8 timmar för HullSkater att inspektera och proaktivt rengöra ett fartyg beroende på storlek och skick. Då rengöringen minskar förekomsten av alger och annan växtlighet på skrovet så ska detta minska fartygets bränsleförbrukning. Enligt Jotun kan utsläppen från ett genomsnittligt bulkfartyg minskas med 22,000 ton koldioxid, eller 12,5 procent, över en 60-månaders period. Det sägs motsvara en total kostnadsbesparing på 4 miljoner dollar. Förutom det så minskas spridningen av vattenlevande inkräktande organismer mellan olika hamnar om fartyg rengörs kontinuerligt. Här nedan hittas lite bilder och illustrationer samt en video på HullSkater. Tumnagel
50.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Autonoma båten Mayflower ska korsa Atlanten på egen hand
400 år efter den ursprungliga Mayflower gjorde samma resa

IBM och forskningsorganisationen Promare har utvecklat en "AI-kapten" som ska göra det möjligt för den autonoma båten Mayflower att korsa Atlanten på egen hand. Tanken är att båten ska ta någorlunda samma rutt som den ursprungliga Mayflower gjorde för 400 år sedan när den tog de första pilgrimerna från England till den nya världen i Amerika. Det är inte första gången ett skepp som utger sig för att vara självkörande korsar Atlanten men Don Scott, CTO för Mayflower Autonomous Ship, säger att deras AI-kapten ska ha förmåga att klara av betydligt mycket mer avancerade situationer än vad andra liknande autonoma båtar har haft: "While the autonomous shipping market is set to grow from $90BN today to over $130BN by 2030, many of today’s autonomous ships are really just automated – robots which do not dynamically adapt to new situations and rely heavily on operator override.Using an integrated set of IBM‘s AI, cloud, and edge technologies, we are aiming to give the Mayflower the ability to operate independently in some of the most challenging circumstances on the planet." IBM och Promare kommer att börja testa Mayflower Autonomous Ship i vattnen utanför brittiska Plymouth i mars. Går allt som det ska så planerar man att låta den nya versionen av Mayflower avsegla från brittiska Plymouth till amerikanska Plymouth i delstaten Massachusetts i samband med att man firar Mayflowers 400-årsjubileum i september. Här nedan hittas ett kort klipp om den nya versionen av Mayflower. Tumnagel
38.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

CES 2020 Första båten på CES-mässan i Las Vegas
Sea Ray SLX-R 400e

Att det är många bilar som visas på CES i Las Vegas vet vi sedan tidigare men båtar? Tydligen är Sea Ray SLX-R 400e Outboard den första båten att visas på mässan och så här ser den ut. Båten baseras på modellen SLX 400 men har lite mer teknik och det där e:et i namnet innebär elektrifiering. Det gör den till den mest effektiva och smartaste båten från Sea Ray hittills. Som vi kan se har den utombordare och det är tre stycken Mercury Racing 450R-snurror. 450 hästar styck och vinkelåtta. Dessa jobbar tillsammans med något man kallar för Fathom e-Power System som ska kunna ta hand om alla båtens tillbehörssystem. Det gör bland annat att man inte behöver guppa omkring med motorerna igång för att kunna använda det som kräver el. Båten som mäter 12,1 meter på längden har plats för upp till 22 stycken personer om man knör och fyra stycken vuxna ska kunna sova över. På tekniksidan hittar vi även något som man kallar för Future Helm Concept som låter en kommunicera med båten via gester och röstkommandon. Vidare finns det även en funktion som gör att båten kan lägga till själv. Modellen lanseras senare i år men vad den kommer att kosta är oklart för tillfället. Fler och bättre bilder finns på länken nedan. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0
2019

Icke-stockholmare gillar Stockholm
Men de gillar inte stockholmarna

Stockholm, Stockholm stad i världen, Stockholm, Stockholm världens stad sjunger ju Pugh Rogefeldt men är det resten av landets stad? Strömma kör turistbåtar här i stan och gör regelbundet undersökningar om hur Stockholm uppfattas. I den senaste framkommer det bland annat att folk från andra län bland annat uppskattar skärgården, Vasamuseet och Gamla stan. Men annat är det med stockholmarna. 40 procent av de tillfrågade säger att man känner ett avstånd för att människorna i Stockholm är "annorlunda". Man tycker även att det är rörigt och mycket folk. Bara sju procent tycker att stockholmarna är hjälpsamma och sex procent tycker att det är lätt att få kontakt med stockholmarna. Personligen tycker jag att stockholmare är rätt så hjälpsamma men om jag skulle erbjuda min hjälp till alla som kanske behövde den skulle det ta mig timmar att röra mig i stan. Men frågar man om hjälp får jag det oftast och erbjuder det i princip alltid. Tumnagel
40.5°
+
Roger Åberg
0

Två passagerarfärjor kolliderade i Mexiko
Så här såg det ut

Här kan ni kolla in ett kort klipp på hur det såg ut när en passagerarfärja kolliderade med en annan färja när den skulle lägga till i hamnen i mexikanska Cozumel igår. Fartygen Carnival Glory och Carnival Legend ägs av det amerikanska rederiet Carnival Cruise Line, ett kryssningsföretag som arrangerar passagerarkryssningar på olika platser runt om i världen. Ingen i besättningen eller av passagerarna på de båda färjorna rapporteras ha fått allvarliga skador. Sex passagerare på Carnival Glory, fartyget som anses ha orsakat kollisionen, fick föras till sjukstugan på färjan för mindre allvarliga skador och omplåstring. Carnival Glory har kapacitet att ta nästan 3000 passagerare medan den lite mindre Carnival Legend kan inhysa lite över 2100 passagerare. Tumnagel
35.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Det flygs en del för att hjälpa Greta Thunberg över Atlanten
Seglatserna verkar inte ha varit den klimatsmartaste lösningen

Den svenska klimataktivisten Greta Thunberg har fått en enorm uppmärksamhet för sina båda seglatser där hon korsat Atlanten fram och tillbaka för att medverka på diverse miljö- och klimatarrangemang. Anledningen till att Thunberg valt segelbåt istället för att helt enkelt flyga fram och tillbaka förklaras med att segelbåtar är betydlig mycket miljövänligare än flygplan. Nu påpekar dock flera källor att fem besättningsmän fick flyga över till USA för att segla hem den segelbåt som tog Thunberg till USA. The Times uppger även att den brittiske proffsseglaren Nikki Henderson tog flyget från Storbritannien till USA för att segla den båt som nu tar Thunberg till klimatkonferensen i Madrid. De besättningsmän som flög över till USA för att segla hem båten därifrån har tidigare uppgett att de ska klimatkompensera dessa flygresor ekonomiskt. Flera kritiker menar dock att Thunbergs resor fram och tillbaka över Atlanten hade bidragit till mindre koldioxidutsläpp om Thunberg själv istället hade valt att flyga istället för att låta en massa besättningsmän göra det. Det ska väl dock påpekas att oavsett hur det ligger till med klimatvänligheten i Thunbergs seglatser så har det hela med stor sannolikhet genererat uppmärksamhet och pr-värden för miljontals kronor till kampen för klimatet. Men ja, det blir väl ändå lite ironiskt oavsett vilka glasögon man har på sig kan jag tycka. Tumnagel
27.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu skickas knark till Europa i ubåtar
Spansk polis upptäckte ubåt med tre ton kokain

Det har länge varit känt att knarksmugglare i Sydamerika ibland använder miniubåtar för att transportera narkotika till USA. Nu verkar det även som om man ha börjat använda sådana även för att smuggla knark till Europa rapporterar flera källor. Spansk polis och kustbevakning upptäckte i veckan en miniubåt som man misstänkte försökte smuggla knark till Europa. Efter att spansk polis ska ha följt ubåten en tid så sänkte besättningen ubåten avsiktligt och i samband med det greps två personer. Enligt spansk polis ska den 20 meter långa knark-ubåten ha innehållit runt tre ton kokain som var avsett för den europeiska marknaden. Ubåten i fråga misstänker man har färdats cirka 3000 kilometer under cirka 20 dagars tid. Ubåtarna som används för narkotikasmuggling är endast avsedda att användas en gång och man tror att de tillverkas djunglerna i Surinam och Guyana skriver den spanska tidningen El Pais. Tumnagel
34.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Forskare tar fram metallstrukturer som flyter
Kanske kan leda till osänkbara skepp i framtiden

Ett forskarlag på amerikanska Rochester University har utvecklat metallstrukturer som är mer eller mindre osänkbara i vatten så länge de inte skadas allt för mycket. För att åstadkomma detta har man använt laser för att göra mönster i metallen som gör denna extremt vattenavvisande. Detta gör att strukturen inte släpper in vatten och skapar en luftficka inuti strukturen om den sänks ned i vatten, en luftficka som ska innehålla tillräckligt med luft för att strukturen åter ska flyta upp till ytan när det som tynger ner den försvinner, något som ni kan se exempel på i animationen här nedanför. I rapporten skriver forskarna att man testat att sänka ner metallstrukturer i vatten under två månaders utan att luften i strukturen ska ha sipprat ut från luftfickan. I sina experiment har forskarna använt metallen aluminium men man tror att tekniken även skulle kunna användas på andra metaller och andra material. I dagsläget kanske inte den här tekniken har något praktiskt område. I framtiden kanske den dock kan komma att användas för att bygga osänkbara båtar, mobiltelefoner som flyter upp till ytan när man tappat dem och andra grejer som kanske helst inte vill sjunka när de tappas i vatten. Tumnagel
48.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ta en närmare titt på en kärnkraftsdriven ubåt
Ett studiebesök på USS Florida

Ubåtar är kanske de fordonen som personligen fascinerar mig mest och tills jag får möjlighet att åka med i en sådan får jag fortsätta att kolla på filmer och tv-program om ubåtar. Här är ett klipp från när den amerikanska nyhetskanalen ABC gjorde ett studiebesök på den amerikanska ubåten USS Florida, en ubåt som susat runt under vattnet sedan 1981. Förutom att kolla in ubåten så får vi ta del av lite snack när matroserna på ubåten snackar om den pågående konflikten med Ryssland. Tumnagel
40.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Regalskeppet Vasas systerskepp Äpplet kan vara hittat
Stort vrak hittat utanför Vaxholm

Dykare uppges ha hittat ett örlogsskepp utanför Vaxholm i Stockholm vilket eventuellt kan vara regalskeppets Vasas systerskepp Äpplet rapporterar DN. Regalskeppet Vasa antar jag att de flesta känner till men betydligt mycket mindre än känt om Äpplet, ett regalskepp som stod färdigbyggt 1628. Äpplet ska ha sänkts 1659 men sedan det verkar inte finnas särskilt mycket information om vad Äpplet pysslade med under sina lite drygt 30 år i drift. Huruvida det faktiskt är Äpplet som dykarna har hittat utanför Vaxholm verkar lite oklart men skeppet uppges ha liknande dimensioner som Äpplet ska ha haft. Senare idag kommer museet Vrak lämna lite mer detaljer om det upphittade fartyget. Tumnagel
55.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Hyr båt med fast månadsavgift
Ha båt utan att äga

Skipperi är en tjänst där privatpersoner kan hyra ut och hyra båt av varandra. Men nu börjar man också med egen uthyrning som man kallar för Cityboat och den som fungerar som en tjänst. Man betalar en månadsavgift och så får man helt enkelt hyra båt i princip hur mycket man vill, eller snarare så mycket man kan och det finns båtar lediga. Passen är på 7,5 timmar och tanken är att man kör från morgon till eftermiddag eller från eftermiddag till morgon. Man får ha två aktiva bokningar samtidigt. Det finns två olika typer av abonnemang, ett som kostar 1399 kronor per månad och ett som kostar 2499 kronor per månad. Det billigare gäller bara på vardagar. Man måste vara medlem under hela säsongen som är mellan maj och oktober, totalkostnaden blir alltså 8394 kronor respektive 14.994 kronor. Då ingår allt utom bränsle. Man ska ha löst bränslemätning digitalt så använder man bara lite behöver man inte tanka, kostnaden debiteras på det registrerade kortet. Använder man mycket ska man så klart fylla på så att nästa användare har bränsle i båten. Tjänsten har funnits i Finland under året och nu har man köpt in ett stort antal båtar och flyttar även tjänsten till Oslo och Stockholm. I Stockholm kommer det finnas båtar i tre hamnar. Det går säkert att komma undan billigare om man köper en begagnad skorv, men spontant känns detta som något som är perfekt för den som vill ha en ny och fräsch båt utan att hålla på och köpa, underhålla och vinterförvara. Tumnagel
213kg
+
Roger Åberg

Ny Fortnite-läcka antyder ny karta
Vad är Fortnite: Chapter 2?

Italienska App Store råkade publicera en bild på produktsidan för Fortnite som avslöjar att det populära spelet inom kort kommer döpas om till Fortnite: Chapter 2. Bilden verkar också antyda att detta andra kapitel kommer komma med en helt ny bana. På denna nya bana verkar det finnas större floder och båtar som spelare då kan åka omkring i. Nu på söndag, klockan 20:00, kommer Epic hålla ett Fortnite-event som heter The End och antagligen kommer vi där få se mer hur framtiden för Fortnite kommer se ut. Tumnagel
37.3°
+
Frode Wikesjö
0

Valross sänkte en av ryska flottans båtar
Man ska vara försiktig i närheten av jättedjuren

Från Ryssland kommer uppgifter om att en valross ska ha attackerat och sänkt en av den ryska flottans båtar när denna var på väg mellan sitt moderskepp och land. Det är Russian Geographical Society som i en pressrelease uppger att båten sänktes under en tripp där forskare var på väg till den ryska skärgården långt ovanför polcirkeln. Samtliga ombord ska ha klarat sig utan skador och man vet inte heller varför valrossen ska ha attackerat båten. Eventuellt kan det ha varit så att valrossen såg båten som ett hot mot sin kalvar. Det är inte helt ovanligt att valrossar attackerar mindre båtar och biologen Lori Quakenbush säger till Gizmodo: "We have to be careful during research not to get surrounded by ice and walruses without an escape route. Calves are curious and will approach a boat, which makes the mother aggressive to defend the calf. Groups of young males can also be aggressive and dangerous to small boats." Tumnagel
44.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida