m

Snubbe bygger pappersmodell av KTM 1190 RC8
Med en enorm detaljrikedom

Här kan ni kolla in ett ambitiöst modellbygge där YouTube-kanalen "Paper Modelling" tar sig an uppgiften att bygga en modell av motorcykeln KTM 1190 RC8 i papper. Vi får under närmare 20 minuter följa hur modellbyggaren går till väga för att skissa upp de delar som behövs för att sedan klippa ut dessa och modellera ihop dessa till en väldigt detaljerad modell av motorcykeln. På bilden nedan kan ni kolla in hur en riktig KTM 1190 RC8 ser ut. Tumnagel
44.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Husqvarna visar upp konceptet E-Pilen
En elmotorcykel för stadskörning

Husqvarna har visat upp ett koncept på en elmotorcykel som kallar för E-Pilen vilken kanske kan tilltala dem som föredrar motorcyklar framför mopeder och elsparkcyklar när de tar sig fram i städer. E-Pilen har effekt på 8kW vilket ska motsvara ungefär 10 hästkrafter. Motorcykelns batteri ge en räckvidd på cirka 100 kilometer och det går enkelt att byta batterier om man har två och det första skulle laddas ur. Husqvarna säger inget om eller när man planerar att släppa E-Pilen på marknaden. Här nedan hittas ett litet klipp på härligheten samt lite fler bilder. Tumnagel
56.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Harley-Davidson släpper klassisk version av Electra Glide
Med modern teknik

Harley-Davidson har skapat en radda med ikoniska motorcyklar och nu ska man släppa dessa på nytt, men i modern form. Serien kallar man så klart för Icons och först ut är Electra Glide. Modellen har ju funnits kvar i sortimentet men den här begränsade upplagan på 1500 exemplar har samma stil som den hade 1969 men med alla moderna saker man vill ha. Här hittar vi Milwaukee-Eight 114-motorn, CarPlay, ABS och annat gött. Det bästa av två världar kanske. Prislappen i Sverige ligger på 327.900 kronor. Tumnagel
38.2°
+
Roger Åberg
0

Days Gone 2 kunde ha haft en delad värld med co-op
Första spelets regissör talar ut

Nyligen fick vi lite insikt i Playstation Studios släpplaner och vi fick bland annat reda på att en uppfräschad version av The Last of Us är under utveckling och att Days Gone inte kommer få någon uppföljare. Vidare fick vi även reda på att Playstations fokus på stora blockbuster-spel har satt lite käppar i hjulen för moralen i bygget då utvecklarna inte känner att de får göra vad de vill. Troligtvis har stämningen inte varit allt för härlig hos Days Gone-utvecklarna Bend Studios som pitchade en uppföljare till sitt zombiespel strax efter releasen av första, men pitchen nekades och utvecklarna beordrades att hjälpa Naughty Dog med The Last of Us: Part 2 i stället för att göra någonting eget. Nyligen medverkade Days Gone-regissören Jeff Ross i God of War-pappan David Jaffes livestream för att prata om sin karriär och under strömmen fick vi reda på vad vi skulle fått göra i Days Gone-uppföljaren. Och det hela låter onekligen lite intressant. För det första verkar det som att Deacons berättelse skulle fortsätta, men vid sidan av detta skulle ett multiplayer-läge implementeras där spelvärlden skulle delas med andra spelare och fokus skulle ligga på att utföra co-op-uppdrag och skapa egna grupper. Lite som Red Dead Online, fast med motorcyklar och zombies. Mer specifikt sades detta: It wouldx27ve been a secondary mode if wex27d have done it in the first one, or even in another one. I wouldnx27t have complicated the main narrative... because thatx27s really what wex27re good at. That was the strength of the first title, so build on that and make it better. But then take this world that youx27ve built, and all these assets and systems, and repurpose them for some sort of similarly themed multiplayer version of this universe. So it would be with guys like Deacon trying to survive, building up a clubhouse or a crew. I think it would be fun to be in that world cooperatively and see what horde battles could be like. Vi har fortfarande inte fått det bekräftat att Days Gone-berättelsen kommer läggas ner helt och i strömmen säger Ross även att man aldrig ska säga aldrig. Days Gone kommer för övrigt vara nästa Playstation-titel som kommer släppas till PC och om spelet blir poppis där så finns det en möjlighet att Sony ger tummen upp för en uppföljare. Nedan har ni David Jaffes ström i sin helhet. Tumnagel
36.7°
+
André Stray
0

Första skisserna på eldrivna Triumph Project TE-1
Ett samarbete med Williams Advanced Engineering

Våren 2019 skrev vi att Triumph och Williams Advanced Engineering skulle utveckla eldrivna motorcyklar tillsammans och nu får vi en första försmak på detta samarbete. Det vi ser här är skisser på Project TE-1 som är en prototyp man håller på att ta fram. Hojen ser riktigt vass ut och där en vanlig förbränningsmotor brukar sitta sitter här nu en elmotor och ett batteripack som är integrerat i chassit. Motorn som bara väger tio kilo ska ge 178 hästar. Man är tyvärr knapphändiga med information men säger att målet är att ha bäst räckvidd i segmentet. Det ska gå att snabbladda från 0-80 procent på under 20 minuter. Ramen och chassit är speciellt utvecklat för eldrivna motorcyklar och kommer att finslipas ytterligare allt eftersom projektet fortskrider. När prototypen kommer att visas upp för allmänheten är än så länge oklart. Tumnagel
43.9°
+
Bobby Green
0

Motorcykeltillverkare samarbetar kring utbytbara batterier
Honda, KTM, Piaggio och Yamaha går samman

Honda, KTM, Piaggio och Yamaha har nu skrivit på ett gemensamt avtal och bildat ett konsortium där målet är att utveckla och ta fram utbytbara batterier till motorcyklar och andra mindre elektriska fordon. Ett standardiserat system för batteribytena skulle göra allt så mycket enklare och att omställningen till el skulle kunna gå snabbare. Systemet ska fungera för de fordon som är i kategorin L vilket innebär motorcyklar, mopeder, trehjulingar och fyrhjulingar. Den gemensamma verksamheten drar igång i maj. Tumnagel
62.9°
+
Bobby Green
0

Häng med och spana in världens största motorcykelsamling
Mäktigt ställe

I Alabama ligger The Barber Vintage Motorsports Museum och här finns världens största motorcykelsamling. Innanför dörrarna samsas över 1600 stycken hojar från flera olika tidsepoker. I det här två timmar långa klippet får vi hänga med på en rundtur och se vad som finns att titta på. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Michelin tar patent på ett backsystem för motorcykel
Ska fungera på alla hojar

Bilderna vi ser här tillhör ett patent som Michelin nyligen tagit på ett backssystem för motorcyklar. En liten batteridriven manick monteras på svingen och sedan lägger man an ett par rullar mot däcket som då får hojen att backa. Systemet ska fungera på alla hojar och kanske kan hjälpa den som har lite svårt att baxa omkring sin tvåhjuling. Backväxel finns idag på ett flertal olika motorcyklar av den större sorten, men detta skulle alltså göra det hela tillgängligt för fler. När och om den här produkten någonsin kommer att komma i produktion återstår som vanligt att se. Tumnagel
36.3°
+
Bobby Green
0

Museum fullt med klassiska motorcyklar har brunnit ner
Fler än 230 stycken historiska hojar har gått upp i rök

Fordon är bara materiella ting som går att ersätta tycker en del. Det kanske gäller en helt ny bil eller ny motorcykel, men inte gamla klassiker. Vissa finns det liksom bara ett fåtal exemplar av, och då går dessa inte att ersätta. Därför är det oerhört tungt och tråkigt att få reda på att Top Mountain Motorcycle Museum i Österrike brunnit ner till marken med över 230 stycken historiska motorcyklar och en hel del bilar i sig. Museet som öppnade 2016 är det högst belägna i Europa och skulle öppna för säsongen igen nu den 24 januari. Vad som orsakade branden är ännu inte klarlagt. Bonusklipp nedan. Tumnagel
11.3°
+
Bobby Green
0
2020

Indisk miljardär vill återuppliva motorcykeltillverkaren BSA
Och bygga eldrivna versioner

BSA är en anrik motorcykeltillverkare som byggde hojar mellan 1903 och 1973. Nu vill indiern Anand Mahindra som har ganska så gott om pengar återuppliva märket igen fast denna gång se till att motorcyklarna även går på el. Nya hojar med förbränningsmotor ska börja tillverkas redan nästa år och i slutet av 2021 planerar man att presentera en eldriven version. Tumnagel
41.8°
+
Bobby Green
0

Småtrimmad Lamborghini Huracán kör på bakhjulen
Bra höjd

Tiden då bara motorcyklar körde på bakhjulen är förbi. Nu gör även bilarna det. Här får vi se en Lamborghini Huracán med 1800 hästar som får till bra höjd när den kör på strippen. Orkar du inte titta på hela klippet äger bakhjulskörningen rum efter fem minuter. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Eldrivna arbetsmaskiner från startupen Volcon
Tvåhjulingen Grunt lanseras till våren

Volcon är en startup från Texas och de har planer på att sälja eldrivna offroad-maskiner som motorcyklar och UTV:er. Motorcykeln man presenterar nu heter Grunt och den har en elmotor som ger 50 hästar och 102 newtonmeter. 0-100 km/h ska gå på sex sekunder och det är också toppfarten. Ingen raket men det är heller inte tanken med denna typ av fordon. På en laddning ska man kunna ta sig 16 mil. Man ska kunna byta ut batteriet när det är urladdat och på så vis ha med sig ett extra om man skulle behöva åka längre. Lansering av Grunt är planerad till nästa vår och den ska då kosta 5995 dollar. Om det här bara är ett fordon för att kunna bränna omkring med på sin gård är oklart, men på bilderna syns det i alla fall inga blinkers eller regplåt så man kanske inte får köra med denna på allmän väg. Nästa fordon är den lilla UTV:n Stag. Den har plats för två stycken personer och har en motor som ger 230 hästar och 406 newtonmeter. 0-100 km/h går på fem sekunder och toppfarten ska ligga på 116 km/h. Räckvidden anges till 24 mil på en laddning. Lanseras i slutet av 2021. Sist ut är Beast som är en UTV med plats för fyra. Denna ska ha hela 450 hästar och 813 newtonmeter i vrid. Det räcker för att göra 0-100 på 4,5 sekunder och kunna toppa 128 km/h. Även här är räckvidden 24 mil. Lanseras i slutet av 2022. Tumnagel
44.1°
+
Bobby Green
0

Två väldigt populära små motorcyklar jämförs
Honda Super Cub och Honda Grom

En av världens mest populära motorcyklar är Honda Super Cub. Den har tillverkats ända sedan 1958 och 2017 passerade man 100 miljoner sålda exemplar. Givetvis har den uppdaterats genom åren men inte så värst mycket ändå. En annan populär hoj från Honda är modellen Grom som också den är en liten och smidig maskin för den som inte behöver det allra värsta utan bara vill ta sig fram. Här jämförs de båda modellerna med varandra. Tumnagel
38.4°
+
Bobby Green
0

Polaris och Zero Motorcycles går samman
Ska bygga eldrivna offroad-maskiner

Polaris är kända för sina snöskotrar, fyrhjulingar och ATV:er. Zero Motorcycles för sina eldrivna motorcyklar. Nu går de båda företagen samman för att ta fram både offroad-maskiner och snöskotrar som går på el. Planen är att samarbetet ska sträcka sig över minst tio år och 2025 ska det finnas en eldriven version av varenda modell som Polaris erbjuder. Tumnagel
43.1°
+
Bobby Green
0

Klassisk Honda CB360T mot modern Honda CB300R
Det har hänt en del genom åren

1974 lanserade Honda modellen CB360T. En liten trevlig tvåcylindrig fyrtaktare med 34 hästar. YouTube-kanalen FortNine har plockat ut en ny Honda CB300R för att jämföra den med klassikern och se vad som har hänt på 46 år. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

Svedea visar mc-förare om var det finns rullgrus
Vill att vi ska upplysa varandra om trafikfaran

Försäkringsbolaget Svedea fortsätter sin kamp mot det förrädiska rullgruset som finns på våra vägar, en trafikfara som leder till ökad olycksrisk för framför allt motorcyklister. Tidigare i år gick försäkringsbolaget ut och varnade för rullgrus och man har även tagit bort självrisken för mc-olyckor orsakade av rullgrus under årets sommarmånader. Nu har Svedea även dragit igång en tjänst där man varnar för vägar där det finns rullgrus. Det handlar om en tjänst där motorcyklister och andra själva kan anmäla var det finns rullgrus på vägar runt om i landet. Dessa rapporter läggs sedan in på en karta så att andra trafikanter kan uppmärksammas om den eventuella faran. Tjänsten är med andra ord långtifrån heltäckande över var det kan finnas rullgrus på vägarna. Svedeas verkar med sin nya tjänst även vilja rikta en känga mot Sveriges väghållare och skriver i ett pressmeddelande: "Svedea och Sveriges MotorCyklister, SMC, har i flera år lyft problemet med rullgrus, det vill säga löst grus på belagda vägar, ofta som följd av vägarbeten. Gruset utgör stor risk för mc- och mopedförare som lätt kan förlora vägfästet, men det drabbar även bilister genom kostsamma glas- och lackskador. Väghållaren har ansvar att följa Trafikverkets riktlinjer, men här slarvas det ganska ofta och mc-förarna drabbas." Ni hittar Svedeas rullgrus-tjänst på länken nedan och där går det även att skicka in sina egna tips om var det eventuellt kan finnas rullgrus på vägen. Tumnagel
47.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple TV+ ska sända Long Way Up
Ewan McGregor hoppar upp på motorcykeln igen

Apple meddelade idag att de kommer att sända tv-serien Long Way Up där vi ännu en gång kommer att få följa med när Ewan McGregor och Charley Boorman ger sig ut på en episk motorcykelresa. McGregor och Boormans tidigare motorcykelresor har dokumenterats i Long Way Round från 2004, då de körde motorcykel runt hela världen, samt Long Way Down från 2007 då de båda tog sig från norra Skottland till Sydafrika på motorcykel. I den kommande tv-serien Long Way Up kommer McGregor och Boorman att köra från den argentinska staden Ushuaia längst ner i Sydamerika upp till Mexiko. Det handlar om en resa där de båda ska ta sig 21.000 kilometer genom 13 länder på 100 dagar. Den här gången ska de göra sin resa på två stycken av Harley Davidsons eldrivna LiveWire-motorcyklar. Long Way Up har premiär på Apple TV+ 18 september. Det har inte släppts någon trailer för Long Way Up och tills det gör det får ni hålla till goda med trailern för Long Way Round som hittas nedan. Tumnagel
44.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Snart får även BMW:s motorcyklar adaptiv farthållare
Semestergas deluxe

Adaptiv farthållare i bilen är ingenjörernas gåva till mänskligheten och oerhört härlig teknik att använda när man är ute och kör. Nu meddelar BMW Motorrad att denna teknik även kommer att leta sig in i motorcyklarna man tillverkar. Systemet är framtaget tillsammans med Bosch och precis som i bilen kan du ställa in hur nära eller långt från framförvarande fordon hojen ska befinna sig. Med ett enkelt knapptryck på höger sida av styret väljer du avståndet i tre steg och sen är det bara att njuta av teknikens under. Enligt BMW ska systemet automatiskt minska hastigheten om det behövs, exempelvis i kurvor för att på så vis ge en bekvämare lutning av hojen. Exakt vilka modeller som kommer att erbjudas med tekniken är oklart för tillfället. Tumnagel
43.0°
+
Bobby Green
0

Triumph släpper sin första elhoj
Dock är det en sån där med trampor

Triumph Trekker GT. Det låter ju som en motorcykel med offroad-egenskaper som när man känner för det är redo för lite grusbus. Eldriven också? Wow, framtiden är här. Men nja, riktigt så kul ska vi inte ha än. Triumph Motorcycles presenterar nu visserligen sin första eldrivna hoj, men det är en sån däringa med trampor på. Man kan tycka att det är hur tokigt som helst att Triumph säljer trampcyklar men faktum är att det var så det hela började 1884. Det var inte förrän 1902 man började bygga motorcyklar. Batteriet, sladdarna och drivlinan har man byggt in i aluminium-ramen för att få en så slimmad design som möjligt. Motorn och batteriet kommer från Shimano och det handlar om 250W motor som ger 60 newtonmeter i vrid och batteri som räcker för 15 mils körning. Hela drivlinan ska väga in på tre kilo och hela cykeln i medium-utförande väger 24 kilo. Bromsarna är Shimano Deore M6000-skivor på 180 millimeter fram, 160 bak. Växlingen står Deore Shadow för och det finns tio stycken. Dämparna fram är RockShox Paragon. På prislappen står det 3750 dollar. Läs allt om cykeln på länken nedan. Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0

Lightning Motorcycles jobbar på en helt täckt motorcykel
Fokus på aerodynamik

Vi har tidigare skrivit om Lightning Motorcycles eldrivna motorcyklar. Nyligen började det florera rykten om att de hade en ny elhoj på gång, något som skulle skilja sig väldigt mycket mot vad som finns på marknaden idag. Nu bekräftas ryktena då man har sett en helt täckt hoj vara ute och köra på gatorna. Medier har pratat med vdn Richard Hatfield som bekräftar den nya prototypen och förklarar att det är en idé om att få till aerodynamiken så mycket bra det bara går för att på så vis få ännu bättre räckvidd. Om det vi ser i videon någonsin kommer att nå ända fram till produktion återstår att se. Tumnagel
36.3°
+
Bobby Green
0

Digitalt system för motorcyklar larmar automatiskt vid olycka
Nytt från Bosch

Bosch har utvecklat ett digitalt uppkopplat nödsamtals-system för modernare motorcyklar. Man kallar det för Help Connect och beskriver det hela som en "digital skyddsängel". Med hjälp av en smart algoritm inbyggd i en sensor som monteras på motorcykeln samlas det in massa data om acceleration, vinkel och liknande. Systemet kan skilja på om man råkar tappa hojen när den står parkerad eller om det faktiskt inträffar en olycka. Gör det det så skickas massa uppgifter till Bosch Service Center som i sin tur kontaktar ambulans eller vad det nu är man behöver. Informationen kan även skickas till anhöriga om man så vill. Enligt Bosch skulle tekniken kunna kapa tiden innan hjälp är på plats med hälften. Initialt kommer den här servicen lanseras i Tyskland men den ska även fungera i Storbritannien, Frankrike, Italien, Österrike, Belgien, Irland, Luxemburg, Spanien, Schweiz och Nederländerna. Tumnagel
45.1°
+
Bobby Green
0

Studie visar att män farligare i trafiken än kvinnor
Orsakar fler olyckor med dödlig utgång för andra personer

SVT rapporterar om en brittisk studie som visar att män utgör en högre risk för dödsolyckor i trafiken än kvinnor. Studien fokuserade på olyckor med dödlig utgång för andra personer än den som orsakat olyckan. Forskarna studerade data från 14 425 olyckor med dödlig utgång i England mellan 2005 och 2015. Datan visade att män var överrepresenterade i statistiken i olyckor som skadade andra personer. Högst var risken hos män som kör motorcykel där de råkade ut för tio gånger fler olyckor jämfört med kvinnliga motorcykelförare. Av de sex fordonstyper (cyklar, bussar, bilar, taxi, skåpbilar, lastbilar och motorcyklar) som jämfördes var det endast bussar som visade sig hålla samma risknivå mellan könen för olyckor. Lastbilar stod för 16,5 procent av dödsfallen i studien och två tredjedelar av olyckorna orsakades av bilar samt taxibilar. Men när datan för risken per kilometer visar att lastbilar är inblandad i fem gånger fler dödsolyckor än bilar. En av rekommendationerna som forskningsrapporten lägger fram är att myndigheter bör försöka få in fler kvinnor i föraryrket. Detta för att de anser att en jämnare könsfördelning bland förarna skulle ha en positiv inverkan på den här typen av skador. Sonja Forward, senior forskare vid Statens väg- och transportforskningsinstitut, säger till SVT att ett liknande mönster kan ses här i Sverige trots att statistiken här mäter vilka som dör i trafiken och inte vem som orsakat en olycka. Ser vi på andelen omkomna för 2018 och 2019 är 77 procent av de omkomna män och 23 procent kvinnor. Och skillnaden kvarstår även då man tar hänsyn till att kvinnor inte kör lika mycket bil som män. Tumnagel
40.6°
+
Frode Wikesjö
0

Motorcyklister i kö fångar voltande bil på film
Nära ögat

YouTube-användaren Shadetree Surgeon har kamera monterad på sin hjälm när han är ute och kör. Den fångade nyligen den här kraschen där en Kia kommer tumlandes alldeles bredvid hojåkarna som står i kö. Som tur var landade bilen på hjulen utan att träffa motorcyklarna, och föraren verkar tämligen oskadd. Tumnagel
39.5°
+
Bobby Green
0

RadRunners nya elcykel är inspirerad av klassiska motorcyklar
Hrm, var då?

Rad Power Bikes tillverkar elcyklar och nu presenterar de den nya modellen RadRunner Plus. Det är en cykel som fungerar bra både till att transportera människor och mindre varor, och man sägs ha inspirerats av både klassiska motorcyklar och lyxbilar från 60/70-talet när man tog fram den. Var den kopplingen återfinns i den färdiga produkten är lite oklart, men ni kanske ser något jag inte ser? RadRunner Plus är en uppdaterad version av vanliga RadRunner och den skiljer sig bland annat genom den sjustegade växellådan, fjädring på framhjulet, skärmar fram och bak, LCD-display och LED-bakljus. Hjulen är fortfarande 20 tum stora skodda med 3,3 tum breda allterräng-däck. Maxlast för ekipaget ligger på 136 kilo. Cykeln går att förbeställa nu och leveranserna ska dra igång i juni. Priset börjar på 1600 euro och för den slanten får du en hoj med elmotor på 250 watt, toppfart på 25 km/h och en räckvidd på 8,8 mil. Tumnagel
35.3°
+
Bobby Green
0

KTM har byggt ny bil för GT2-racing
Det här är X-Bow GTX

Det var länge sedan KTM bara tillverkade motorcyklar. Nu visar man upp den senaste skapelsen man ska tävla i GT2-racing med och den heter X-Bow GTX. Under skalet sitter en turbomatad femma på 2,5 liter som man har lånat från Audi. Här levererar den hela 600 hästar vilket låter mer än tillräckligt med tanke på att bilen bara väger ett ton. Debuten sker senare i år. Tumnagel
45.3°
+
Bobby Green
0

Zero visar ny eldriven motorcykel
Toppversionen ska kunna laddas på en timme

Första gången vi skrev om Zero Motorcycles och deras eldrivna motorcyklar var 2009 och en hel del har hänt sedan dess. Nu presenterar företaget modellen SR/S som är en touringmaskin med kåpa som i toppversion ska ta sig upp till 32 mil på en laddning vid stadskörning. Kör man bara motorväg sjunker detta dock drastiskt till runt 17 mil. Med snabbladdare ska det inte ta mer än en timme att ladda. SR/S använder sig av samma 100 hästar starka motor och samma batteripack som sitt nakna syskon SR/F men räckviddssiffrorna är något bättre även fast den väger nio kilo mer - totalt 229. Toppfarten anges till 200 km/h. Hojen går att köpa nu och prislappen börjar på 19.995 dollar vilket är 500 dollar mer än vad SR/F kostar. Toppversionen kostar från 21.995 dollar och snabbladdaren 2.895 dollar extra. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0
Nästa sida