Teknik
Motor
Samhälle
Spel
Popkultur
Fritid
Tjock
Tester
Dagens fråga
Tipsa!
Skaffa Feber+
Mitt konto
Annons
lördag
Koenigsegg i Lego är ännu fetare än jag trodde
Hur bra funkar bromsar i Lego?
För en vecka sedan visade Koenigsegg upp en fullskalig Lego-version av sin Sadair's Spear. En imponerande sak som man körde i 111 km/h ner för Goodwood-backen. Idag på The Aurora kollade vi in den och den var ännu mer imponerande än vad jag trodde. Den var väldigt svår att fota i det starka solljuset, men nedan har ni ett videoklipp på skönheten som bland annat visar upp bromsarna som är i Lego...
Bil,
Feature,
Koenigsegg,
Lego,
Jesko,
Goodwood,
The Aurora
Koenigsegg har byggt världens snabbaste Lego-bil
Kom upp i 111 km/h!
46.3°
37.4°
Roger Åberg
idag kl 01:20
Vi har kollat in BMW M Concept Neue Klasse
Ännu bättre i verkligheten!
Idag var det första dagen på The Aurora, bileventet i Norrvikens trädgårdar. En kul gäst var BMW:s relativt nysläppta M Concept Neue Klasse, en bil som må vara ett koncept men som ska visa både hur kommande M3 kommer att se ut, men även hur M-bilarna i framtiden kommer att se ut överlag.
Vi fick oss en titt och även ett snack med Michael Scully, designchef för alla M-bilarna. En trevlig herre som jag måste säga har gjort ett alldeles lysande arbete med det här konceptet. Jag tycker nämligen att man kan ha åsikter om man gillar den här bilen eller inte, all design är subjektiv. Men rent hantverksmässigt är det en otroligt bra produkt man har tagit fram. Tyvärr är det ett koncept och den färdiga bilen kommer inte att bli riktigt lika vågad eller fet som denna. Det kommer en produktionsversion relativt snart, men om de fläskiga detaljerna som de gula lyserna, fälgarna med centrumbultar och skalstolarna i baksätet kommer att komma med i produktionsversionen ville inte Michael svara på. "You just wait and see my friend" var det enda svaret jag fick på vilka detaljer som kommer att komma till produktionsversionen.
Men vi hade ändå ett trevligt samtal. Michael lovade att även om det finns lagar och regler som måste följas för att man ska sälja en bil idag, som krocksäkerhet, sensorer överallt och så vidare, man har inte lagt till saker på den här bilen utan anledning. Det är en race-bil och man har tittat väldigt mycket på motorsport i detaljerna. På utsidan hittar vi centrumbultar i fälgarna, och de är röda på ena sidan och blåa på andra så att däckbytet ska gå snabbt. På insidan fortsätter det. Panoramaskärmen under vindrutan finns kvar och är fylld av nödvändig fakta, likaså är skärmen i mitten. Men annars är det mesta borta i konceptet. Det ger en rå känsla som verkligen gör att den här sticker ut från den vanliga i3-modellen. Det är inte bara samma gamla vanliga med lite kolfiber på.
Något som inte lär följa med till produktionen är skalstolarna. Och det är inte bara skalstolar i framsätet, även i baksätet finns det två skalstolar, och en bur. Otroligt fett faktiskt. Det ser sjukt trångt ut men BMW-gänget lovade mig att det går att sitta där, framstolarna är i sitt allra bakersta läge på bilden. Den här bilen gjorde mig glad på bild, och ännu gladare i verkligheten. Jag gör mig redo för att produktionsbilen kommer att vara helt galet mycket tråkigare, för då kommer jag inte att bli besviken. Men jag hoppas samtidigt att man lyckas behålla det allra mesta från konceptet, för det är rakt igenom lysande. En sista sak. Om produktionsversionen blir som konceptet måste BMW få en applåd för att man inte bara tar den vanliga i3:an, slänger på en liten spoilerläpp och breddan skärmarna lite. Den här rackaren är ju något helt annat.
Bil,
Feature,
BMW,
M Concept Neue Klasse,
The Aurora,
Michael Scully,
Bil,
Design,
Motorsport
Vanliga i3 som referens...
BMW M Concept Neue Klasse en försmak på eldriven M3
Ser arg ut!
48.7°
37.1°
Roger Åberg
idag kl 01:00
Första fasen av Toyotas mobilitets-stad igång
Här testas innovationer i verklig skala
Det har nu gått över sex år sedan vi skrev om att Toyota skulle bygga en egen stad där de skulle testa olika innovationer inom mobilitet i verklig skala. Nu är arbetet i den första fasen av Toyota Woven City som staden heter igång.Här blandar man Inventors (partnerföretag, startups och entreprenörer) med invånarna som kallas för Weavers som ser till att utveckla och testa produkterna och tjänsterna. Samhället ligger vid foten av Mount Fuji i Shizuoka-prefekturen i Japan. Här ska människor bo, arbeta och leva medan de agerar testbänk för saker som senare ska nå marknaden. Nu är de första invånarna och innovatörerna på plats och för tillfället finns här runt 100 personer fördelat på 50 hushåll. Planen är att expandera till runt 300 invånare. Hittills har omkring 20 Inventors anslutit och hälften av dessa kommer från Toyota-gruppen medan resterande från externa företag. Några av projekten som ska forskas kring är plattformar för självkörande fordon, robotbaserad logistik, nästa generations kommunikationslösningar, bärbara energisystem som är baserade på vätgas och innovation inom säkerhet.
news.cision.com
Bil,
Toyota,
Toyota Woven City,
stad,
innovation,
mobilitet
Nu har Toyotas framtidsstad öppnat
Vill bli framtidens mobilitetsstad
42.1°
Toyotas framtidsstad Woven City börjar bli klar
Inflytt sker senare i år
48.6°
Toyota ska bygga smart stad i Japan
Ska börja testa framtiden vid Mount Fuji
49.0°
38.2°
Bobby Green
igår kl 20:00
Foto: Jaguar
Jaguar Type 01 presenteras i oktober
Men inte i Storbritannien
Nyligen fick vi reda på att Jaguars kommande eldrivna flaggskepp fått det oerhört spännande namnet Type 01. Nu får vi även reda på när den kommer att presenteras i produktionsutförande och detta kommer att ske i oktober. Någon exakt dag denna månad har vi dock inte än. Premiären kommer att äga rum i New York och inte på "hemmaplan" Storbritannien som man först kanske hade förväntat sig.
robbreport.com
Bil,
Jaguar,
Type 01,
presentation,
oktober,
elbil,
lansering
Foto: Jaguar
Jaguars kommande flaggskepp har fått ett namn
00 blev 01
33.5°
Jaguar säger att nya modellen bär arv från klassiker
GT presenteras i september
35.3°
Autocar har fått åka med i nya eldrivna Jaguar Type 00
Och fått sig en teknisk genomgång
34.3°
35.2°
Bobby Green
igår kl 19:00
Facelift av Urus Performante på gång
Frode jublar
Den 1 juli kommer Lamborghini att visa upp en ny version av Urus. Det handlar om en uppdatering av prestanda-fokuserade Performante som nu kommer som laddhybrid. Den tjocka suven väntas bjuda på över 800 hästar vilket såklart är fullt rimligt i denna typ av bil. Det vi får se för tillfället är en bit av baken som visar att det blir vingfest i kolfiber.
caranddriver.com
Bil,
Lamborghini,
Urus Performante,
facelift,
teaser,
SUV,
prestanda,
Performante,
Urus
Lamborghini vässar Urus ytterligare
Performante får 666 hästar och lägre vikt
35.7°
Lamborghini Urus nu som laddhybrid
800 hästar och elräckvidd på 5,9 mil
35.5°
Lamborghini Urus slutsåld till 2026
Och det är två års väntetid på Revuelto
38.2°
Går det att göra en fulare bil än detta?
Brabus har gett sig på Lamborghini Urus
28.5°
Vill du ha en fulare Lamborghini Urus - ring Rezvani!
Dock är den skottsäker
33.1°
Nu har Lamborghini sålt sin sista rena fossilbil
Elektrifierat från och med nu
42.2°
Rory brummar med en Lamborghini Urus Performante
Fullt orimlig familjebil
36.2°
36.1°
Bobby Green
igår kl 17:30
Nästa sida
Sponsrat: Se aktuella uttagstider och jämför alla casinon med svensk licens hos Casinorino.se.
Teknik
Internet
Mac
Mobil
PC
Pryl
Vetenskap
Motor
Bilar
Motorcyklar
Båtar
Eldrivet
Lastbilar
Samhälle
AI
Ekonomi
Brott
Hälsa
Spel
Xbox
Playstation
Nintendo
Brädspel
Popkultur
Film
TV-serier
Trailers
Om Feber
Redaktionen
Tipsa
Annonsera
Statistik
Feber+
+
Per månad
39 kr
Betala löpande per månad. Ingen bindningstid.
Starta prenumeration
Per år
299 kr
Enklast och billigast, bara 25 kronor i månaden. Betala löpande per år. Ingen bindningstid.
Prova 14 dagar gratis innan du bestämmer dig.
Starta gratis provperiod
Engångsköp
349 kr
Slipp återkommande betalningar, betala ett år i taget. Betala med kort eller Swish.
Köp utan prenumeration