LIVE i kväll 22.30 Tesla Battery Day
m

Airbus visar koncept på flygplan med nollutsläpp
Vätgasdrivna ZEROe siktar på att vara i luften 2035

Den europeiska flygplanstillverkaren Airbus har visat upp ett nytt koncept som man kallar för ZEROe vilket innefattar vätgasdrivna flygplan med nollutsläpp. Det handlar om tre olika flygplans-modeller vilka kommer att utvecklas med lite olika tekniker för att göra dem helt utsläppsfria. Airbus skriver i ett pressmeddelande: "These concepts each represent a different approach to achieving zero-emission flight, exploring various technology pathways and aerodynamic configurations in order to support the Company’s ambition of leading the way in the decarbonisation of the entire aviation industry." De tre konceptmodellerna kommer att ha en kapacitet på att ta mellan 100 - 200 passagerare och en räckvidd från cirka 1600 kilometer till över 3200 kilometer. Någon gång runt 2035 hoppas Airbus att de ZEROe-koncepten man nu visat upp flyger i reguljär trafik. Ni hittar lite fler bilder på de tre modellerna här nedanför och i videoklippet finns även lite mer specifik information för varje modell. Tumnagel
57.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Det här är Mercedes nya vätgasdrivna lastbil
Ska ha en räckvidd på 100 mil

Mercedes presenterar nu konceptet GenH2 som är en vätgasdriven lastbil i full storlek. Den här är tänkt för långväga transporter och det är en 40-tonnare som kan lasta 25 ton. Ombord finns två stycken vätgastankar som tillsammans rymmer 80 kilo. Bränslecellen är på 300 kW och det finns även ett batteripack på 70 kWh som tillfälligt kan skjuta till ytterligare 400 kW kraft. Lastbilen har två stycken elmotorer på vardera 312 hästar och 1577 newtonmeter i vrid. Med fulla tankar anges räckvidden till 100 mil. GenH2 är som sagt ett koncept men enligt Mercedes en förhandsvisning av en produktionsversion som ska dyka upp inom några år. De sista två bilderna visar även eActros LongHaul och det är en helt eldriven lastbil som ska ha en räckvidd på 50 mil. Målet är att sätta denna i produktion 2024. Tumnagel
50.6°
+
Bobby Green
0

Origo Concept - en ratt för framtiden?
Framtagen för att minimera distraktion hos föraren

Det finska konsortiet Origo Concept består av företagen Canatu, Siili Auto, TactoTek, Rightware och Northern Works och de presenterar nu Origo Steering Wheel. Det är en ratt för framtidens bilar som skiljer sig lite från de vi är vana vid. Tanken med denna är att man ska sköta allt från ratten och därmed slippa flytta fokus till andra knappar och reglage. Alla funktioner man kan tänkas behöva styrs nämligen med tummarna. Ratten vann nyligen German Design Award 2021 för "outstanding design quality" i kategorin "Excellent Product Design – Human-Machine Interface". Om den någonsin kommer att hitta in i en bil återstår att se. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Bild på Hondas nya eldrivna konceptbil
Bara för den kinesiska marknaden

Beijing Motor Show anordnas nästa månad och där kommer Honda visa upp en ny konceptbil. Den går på el och den här bilden är det första vi får se av den. Den nya modellen är tänkt för den kinesiska marknaden och alltså inget vi kommer att få ta del av här. Mer än så här får vi tyvärr inte reda på för tillfället. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Det här är nya Hyundai Tucson
Ser ganska frän ut

Teaserbilderna vi nyligen fick på nya Hyundai Tucson visade att designen var på väg att ändras radikalt, och det kändes nästan som att det var en konceptbil på gång snarare än en produktionsbil. Men så var det inte, utan det här är the real deal. Man kallar designspråket för Sensuous Sportiness och det är en herrans massa linjer som ska samsas med varandra överallt. Kanske stökigt enligt vissa men det är svårt att göra en SUV snygg, jag tycker ändå att Hyundai har lyckats helt okej här. Speciellt fräsig är fronten i mina ögon, som blir helt mörk när strålkastarna inte är tända eftersom dessa smälter ihop ganska bra med hela grillen. Insidan är inte lika spännande som utsidan men här finns i alla fall ett digitalt instrumentkluster och en pekskärm på 10,25 tum för infotainmentsystemet i mittkonsolen. Bilen kommer att erbjudas med en rad olika motoralternativ och där bland finns både hybrid och en laddhybrid som ska klara fem mil körning på bara el. Några fler detaljer kring den sistnämnda har man tyvärr inte släppt än. På den svenska marknaden kommer nya Tucson att erbjudas med tre stycken olika elektrifierade drivlinor - mildhybrid, hybrid och laddhybrid. Den sistnämnda kombinerar en bensinfyra på 1,6 liter och 265 hästar med en elmotor. Lansering av denna sker någon gång nästa år. Mild- och hybridversionen ska finnas hos återförsäljare i slutet av året. Vad bilen kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Lucid Air är äntligen här
Billigaste versionen kostar under 80.000 dollar

I december 2016 dök det nya företaget Lucid Motors upp med sin helt eldrivna modell Air. Den verkade rätt spännande och man lovade mycket. Som vanligt när det ploppar upp helt nya elbilstillverkare var många skeptiska till om det ens skulle bli något mer än snygga renderingar. Men företaget hängde kvar och nu presenterar de den helt färdiga produkten som i princip ser exakt ut som konceptet som nu alltså har hunnit bli fyra år. Man beskriver Air som världens mest kraftfulla eldrivna lyxbil och det stämmer troligtvis också. Som bäst ska man på en laddning kunna ta sig hela 83,2 mil. Denna ska även vara snabbast att ladda på marknaden och batteripacket som är på 113 kWh ska palla upp till 3,2 mils laddning per minut. Det innebär att man skulle kunna tanka i 48,2 mil på bara 20 minuter. Bilen kommer att erbjudas i fyra stycken olika versioner - Lucid Air, Lucid Air Touring, Lucid Air Grand Touring och Lucid Air Dream Edition. Air är insteget och den kommer att börja på under 80.000 dollar och lanseras 2022. Det är inte annonserat vad den här har för effekt eller hur lång den tar sig på en laddning än. Air Touring som har ännu mer utrustning och 620 hästar lanseras i slutet av 2021 och kostar från 95.000 dollar. Den här gör 0-100 km/h på 3,2 sekunder, klarar kvartsmilen på 11,4 sekunder och toppar 250 km/h. Air Grand Touring är maxad med prylar, bjuder på 800 hästar, kostar från 139.000 dollar och lanseras i mitten av nästa år. Det är denna som har den bästa räckvidden - 83,2 mil. 0-100 km/h går på tre sekunder och toppfarten anges till 270 km/h. Kvartsmilen klaras av på 10,8 sekunder. Air Dream Edition har allt man kan önska sig och kommer bara i en begränsad upplaga. Det är denna som lanseras nästa vår och priset börjar på 169.000 dollar. Det är också denna som får mest effekt - 1080 hästar. 0-100 km/h går på snabba 2,5 sekunder, kvartsmilen tar 9,9 sekunder och toppfarten ligger på 270 km/h. Räckvidden anges till 74,8 mil med 21-tumsfälgar och 80,9 mil med 19-tumsfälgar. Bilen mäter 4,97 meter på längden, 1,93 på bredden och är 1,41 meter hög. Initialt kommer man inte att kunna få den med dragkrok men det kanske kommer i framtiden. Man ska dock kunna smälla på ett räcke på taket om man vill lasta större saker som inte ryms i bilen. Tillverkningen kommer att dra igång i fabriken i Casa Grande i Arizona de närmaste månaderna. De första leveranserna ska äga rum i Nordamerika i början av nästa år. I slutet av 2021 är planen att 20 stycken Lucid Studios och Services Centers ska ha öppnat, även dessa i Nordamerika. Leveranser till Europa och Mellanöstern, exakta priser för dessa marknader och liknande kommer att annonseras vid ett senare tillfälle. Bland de sista bilderna hittar ni teasers på Lucid Motors nästa modell som är en SUV. När den lanseras är dock oklart. Tumnagel
56.2°
+
Bobby Green
0

KLM har testat modell av Flying-V
Det bränslesnåla framtidsplanet

Nu har KLM och nederländska universitetet TU Delft testflugit en modell av den futuristiska flygplansmodellen Flying-V som man visade upp ett koncept på förra året. Förhoppningen med Flying-V:s design är att denna ska kapa bränsleförbrukningen med upp till 20 procent jämfört med flygplan som har en lite mera traditionell flygplansdesign. Modellen som KLM och TU Delft nu har testat är dock bara tre meter lång och väger endast 22,5 kilo. Huruvida vi någonsin själva kommer att kunna flyga i ett Flying-V-plan återstår att se. Tidigare har KLM och TU Delft uppgett att de siktar på att ha flygplan av Flying-V-typ i reguljär passagerartrafik någon gång runt 2040 - 2050. Här nedanför kan ni kolla in hur det gick när man testflög en modell av flygplanet. Tumnagel
48.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Tested recenserar Droplabs EP 01
Skor med haptisk feedback

Norm från Tested har fått ett par Droplabs EP 01, vilket är skor men haptisk feedback. Det innebär att man kan få lite mysiga tryck mot fötterna när man lyssnar på musik eller kollar film. Oklart hur vettigt detta egentligen är men klart kul koncept. Tumnagel
33.0°
+
Frode Wikesjö
0

Jeep presenterar Grand Wagoneer och Wrangler 4xe
Ett koncept och en laddhybrid

Jeep återupplivar nu modellnamnet Grand Wagoneer genom att visa upp detta koncept som man säger ska vara nära hur bilen ser ut när den väl går i produktion. Det här kommer att bli Jeeps största modell och en SUV i premium-segmentet. Den kommer som laddhybrid och får vad som sägs vara den första infotainment-skärmen för passagerare i en SUV. Skärmen mäter 10,25 tum och via den ska man kunna kika på videos, surfa på nätet eller leta upp resmål som man sedan kan dela med föraren. Föraren ser inte skärmen från sin vinkel utan kan istället fokusera på instrumentklustret som består av en skärm på 12,3 tum eller mittkonsolen som har en skärm på 12,1 tum och en på 10,25. Som om inte detta vore nog finns det även tre stycken 10,1 tum stora skärmar för de i baksätet. Skärmfest alltså! Allt rullar på FCAs nya Android-baserade infotainmentsystem Uconnect 5. Bilen har tre rader och plats för sju stycken personer. Så mycket mer än så här får vi inte reda på för tillfället. Tillverkningen av Grand Wagoneer och snik-versionen Wagoneer ska dra igång under andra kvartalet nästa år. Om vi hoppar vidare till Wrangler 4xe så är det laddhybrid-versionen av modellen som det har snackats om ett tag nu. Den kombinerar en turbomatad bensinfyra på 2,0 liter med två stycken elmotor och har en sammanlagd systemeffekt på 380 hästar och 637 newtonmeter i vrid. Batteripacket är på 17 kWh och det sitter under baksätet. Räckvidden på bara el anges till fyra mil. Versionen ska lanseras tidigt nästa år men vad den kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
38.9°
+
Bobby Green
0

TCL visar upp ny version av sina "bioglasögon"
Kolla på film direkt i glasögonen

Idag presenterade TCL upp lite kommande grejer och då visade man bland annat upp en ny version av konceptet "Project Archery", ett par glasögon där man kolla på film direkt i glasögonen. Tanken bakom "bioglasögonen" är att glasögonens båda OLED-skärmar ska erbjuda tittaren något som påminner om en bio-upplevelse. Det här är den tredje versionen av Project Archery som TCL visat upp och den här modellen ska vara lättare än sina föregångare. Project Archery 3.0 påminner även mer om ett par glasögon än föregångarna som mera sett ut som några slags VR-grunkor. I samband med att TCL visade upp Project Archery 3.0 uppgav man även att man arbetade på teknik som gjorde det möjligt för dem som har synfel att kunna använda Project Archery. Det innebär att de med synfel ska kunna använda Project Archery utan att behöva stoppa in linser eller ha sina vanliga glasögon under TCL:s "bioglasögon". När vi eventuellt skulle kunna få se Project Archery på marknaden var inget som nämndes. Tumnagel
39.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Elcykel och liten bil i ett
Nytt påhitt från Canyon Bicycles

Canyon Bicycles som vanligtvis bara tillverkar cyklar har tagit fram konceptet Canyon Capsule Concept som är en blandning av en elcykel och en liten bil. Den här är framtagen som ett alternativ till de som vill cykla året runt men som inte är så förtjusta i regn och rusk. För tillfället är det här bara ett påhitt som kanske aldrig når produktion, men Canyon vill ändå testa lite vad man kan hitta på som skulle kunna fylla tomrummet en del cyklister känner när det dåliga vädret är här och cykeln måste stå parkerad en längre tid. Det lilla åkdonet har trampor och man får hjälp med framfarten av en elmotor. Denna får i sin tur kraft från ett batteri på 2000 Wh som ska räcka i 15 mil, toppfarten anges till 37 km/h. Styrningen sker med joysticks som sitter vid varsin sida om höften. Vikten på ekipaget ligger på 95 kilo. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

Bollinger Motors visar transportbilen Deliver-E
Ska börja tillverkas 2022

Vi har tidigare sett de eldrivna modellerna B1 och B2 från företaget Bollinger Motors. Den förstnämnda är en SUV och den andra en pickup. Nu visar man renderingar på Deliver-E som är en stor skåpbil avsedd för transporter av olika saker. Den här ska erbjuda batteripack från 70 till 210 kWh beroende på hur mycket räckvidd man kan tänkas behöva. Skåpbilen är än så länge bara ett koncept men om allt går vägen ska den komma i produktion 2022. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Vi har provkört Volkswagens första riktiga elbil ID.3
Lovande start på en ny era

Elbilar är framtiden. Eller i alla fall en stor del av framtiden. Efter att ha varit rätt så motsträviga på den här punkten börjar bilvärldens jättar nu äntligen vakna på riktigt och nu vill även de leverera elbilar i stor skala. Problemet är att det går långsamt och segt, lanseringen av Volkswagens första riktiga elbilar ID.3 har blivit uppskjuten flera gånger. TL;DR Volkswagen ID.3 är imponerande rolig att se på och köra, men inredningen känns riktigt billig. Oavsett så kan det här bli en riktig succé för Volkswagen om de bara får igång tillverkningen! Tumnagel
47.1°
+
Roger Åberg
0

Ta en titt på bedårande Ni No Kuni: Cross Worlds
Mobil-MMO:t verkar tyvärr endast släppas i Japan

Vi har hittills fått två spel och en film från Ni No Kuni-världen och det stillar hungern en aning, men man vill ju tillbringa mer tid i den fantastiska världen. Och det verkar japanerna få göra i framtiden. En trailer har släppts för Ni No Kuni: Cross Worlds vilket är ett MMO som är på igång till iOS och Android i Japan. Berättelsen i spelet handlar om möjligheten att åka mellan de två världarna, det vill säga den verkliga världen och Ni No Kuni-fantasivärlden, och detta ska man få göra i spelet genom att betatesta ett VR-spel. Men VR-spelet verkar inte vara påhittat, utan världen spelarna åker in i är verklig. Det hela låter som ett rätt intressant koncept, helt enkelt. Ni No Kuni: Cross Worlds kommer släppas någon gång senare i år till iOS och Android i Japan. Hur det ser ut med release i väst är för tillfället okänt, men vi håller tummarna att det kommer ske. Tumnagel
38.1°
+
André Stray
0

Ford visar upp konceptbilen Project P1
Som man utvecklat tillsammans med gamers

Under Gamecom-mässan har Ford visat upp resultatet av den konceptbil som man utvecklat tillsammans med gamers och här kan ni kolla in det. Det handlar om en bil som än så länge kallas för "Project P1" eller "Fordzilla-P1", det sistnämnda efter Fords egna esports-lag Fordzilla. För att ta fram designen lät Ford spelare själva designa den ultimata spelbilen och därefter fick andra spelare rösta på dessa i sociala medier. Det vinnande konceptet har gjorts av exteriördesignern Arturo Ariño och han säger om sin design: "Projektet P1 tog mig tillbaka dit allt började. Anledningen till att jag blev bilsdesigner från allra första början var att kunna designa något som ingen har sett tidigare och som suddar ut gränserna. Den här bilen kommer vara fantastisk för ögat, och samtidigt som den kommer utmana spelaren bortom sina begräsningar för fokus och reflexer kommer den också vara oerhört givande att köra." Ford skriver i ett pressmeddelande att man är i förhandlingar med ett större spelföretag om att låta P1 ta plats i ett av deras racingspel under nästa år. Vilken spelutvecklare eller spel det handlar om är än så länge okänt. Ford meddelar även att man kommer att utveckla en fysisk version av P1 och att denna kommer att visas upp någon gång i slutet av året. Tumnagel
31.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boom Supersonic siktar på att testa överljudsplan nästa år
Företaget vill bygga en ny Concorde

I oktober kommer det amerikanska startup-företaget Boom Supersonic att visa upp sin första flygplansmodell XB-1 vilket är ett ensitsigt överljudsflygplan. Flygplanet utvecklas som en testmodell inför Booms framtida planer på att bygga ett överljudsplan för passagerartrafik, något vi inte har haft sedan Concorden skrotades 2003. Boom planerar att göra en första testflygning med XB-1 någon gång under nästa år för att testa om material och teknik som utvecklats till flygplanet även skulle kunna fungera i en lite större modell. Boom siktar framför allt på att kunna sänka priset på att bygga överljudsplan och hoppas kunna utveckla ett överljudsplan för passagerare för "bara" 6 miljarder dollar. Det kan jämföras med de 32 miljarder dollar det kostade Boeing att utveckla 787 Dreamliner. Skulle Booms tester med XB-1 bli framgångsrika så kommer företaget att fortsätta utveckla det kommersiella överljudsplanet Overture. Det är tänkt att kunna flygas i hastigheter på upp till Mach 2,2 vilket är cirka 10 procent snabbare än de 2,04 Mach som Concorden kom upp i. Lyckas Boom med sitt mål så skulle det innebär att Overture skulle kunna avverka sträckan London - New York på lite över 3 timmar. När vi eventuellt skulle kunna få se Overture i luften är oklart men det har tidigare snackats om att det kanske skulle kunna se någon gång i mitten av det här årtioendet. Här nedan hittas ett klipp som visar lite av konstruktionen Boom Supersonics testflygplan XB-1 samt en konceptbild på Overture. Tumnagel
45.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Dream Chaser ska åka till ISS nästa år
Sierra Nevadas första rymdfärja kommer att heta Tenacity

Sierra Nevada Corporation (SNC) har nu börjat förbereda sin lilla rymdfärja Dream Chaser för att denna ska börja leverera material till den internationella rymdstationen ISS nästa år. Den första Dream Chasern som ska bege sig till ISS har fått namnet "Tenacity", vilket kan översättas till "orubblig" eller "envishet" på svenska, och är tänkt att göra sin första leveransrunda till ISS i slutet av nästa år. Till skillnad från andra farkoster som fraktar saker till och från ISS så har Dream Chaser-farkosterna möjlighet att landa på en traditionell landningsbana när de återvänder till jorden, ungefär som USA:s numera skrotade rymdfärjor. När Dream Chaser började utvecklas hade Sierra Nevada Corporation som mål att denna skulle börja frakta astronauter till ISS redan 2017. Så blev inte fallet och till slut blev SNC snuvade på kontraktet för att flyga astronauter till ISS, dessa gick istället till SpaceX och Boeing. Då riktade SNC istället in sig på att börja använda Dream Chaser som transportfarkost till ISS. Huruvida Dream Chaser någon gång i framtiden kommer att användas för att skicka astronauter till och från ISS finns det i dagsläget inga uppgifter om. Här nedan kan ni kolla in en konceptvideo om Dream Chaser från när denna presenterades för första gången 2014. Tumnagel
39.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nordisk Film öppnar 4DX-salong i Malmö
Fortsätter sin blixt- och dundersatsning

Nordisk Film har meddelat att man är på gång att öppna sin andra salong med ett så kallat 4DX-system, ett system som ska leverera mer effekter till biobesökarna än de vanligtvis får när de besöker biografer. Med 4DX-effekter så får besökarna även ta del av lite fysiska effekter kopplade till filmen. Nordisk Film beskriver systemet: "4DX-konceptet som gör dig som besökare till en del av filmens handlingmed hjälp av 19 olika effekter. Ett hydrauliskt system rör stolarna i flera riktningar medan vind blåser, det kittlar under fötterna och munstycken runt om i salongen sprutar vatten, dimma, doft, snö, såpbubblor och värme vid utvalda tillfällen i filmen." Nordisk Film har sedan tidigare installerat ett 4DX-system i en salong i Uppsala och nu är det dags att öppna upp en sådan även i Malmö. På grund av pandemin är dock vissa av effekterna i 4DX-systemet avstängt och Nordisk Film skriver i ett pressmeddelande. "För tillfället har några enstaka effektspår tagits bort i vår 4DX-salong med tanke på rådande världsläge. Även antalet personer i våra salonger har begränsats till 50 per visning. Renligheten är även den större än någonsin då mer tid mellan visningarna innebär med tid för städning." Här nedan kan ni kolla in en demofilm som visar upp lite vad 4DX-salonger kan erbjuda. Tumnagel
38.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Nu är den här - Ram 1500 TRX
Pickis med 712 hästar

För snart fyra år sedan visade Ram upp konceptet Rebel TRX och nu har denna förvandlats till en produktionsversion. Ram 1500 TRX är namnet och här har vi en monster-pickup med kompressormatad V8:a på 6,2 liter som pumpar ur sig inte mindre än 712 hästar och 880 newtonmeter i vrid. Borde räcka för att dra ekan bakom och för att kunna lasta riktigt stora stenar på flaket. Maskinen är kopplad till en åttastegad automatlåda som i sin tur ser till att driva alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på 4,6 sekunder och kvartsmilen (om man nu vill ge sig på den) klaras av på 12,9 sekunder med en hastighet på 174 km/h. Toppfarten anges till 190 km/h. Till det som lurar under huven får man ett höjt chassi, 18-tumsfälgar klädda med 35-tumsdäck, svarta skärmbreddare, en maffig front och små gula LED-ljus i huvscoopet. Baktill hittar vi bland annat ett avgassystem med dubbla fem tum stora runda pipor. Insidan bjuder på tre olika interiör-alternativ och det lyxigaste innebär bland annat läderklädda stolar med mocka-inlägg. Framstolarna har fått bättre sidostöd och det finns en ny ratt med flat botten och aluminiumpedaler. I mittkonsolen sitter en ny skärm på tolv tum varifrån man sköter det mesta. På flaket får man lasta upp till 594 kilo och på kroken går det bra att hänga upp till 3,6 ton. Tillverkningen drar igång senare i år och priserna börjar på 69.995 dollar. Tumnagel
41.6°
+
Bobby Green
0

Human Horizons elbil HiPhi nu i produktionskläder
Har märklig lösning för bakdörrarna

För ett år sedan skrev vi om den kinesiska elbiltillverkaren Human Horizons när de visade upp konceptbilen HiPhi 1. Nu har den förvandlats till en produktionsversion och i samma veva ändrat namn till HiPhi X. Påhittigt! Bilen som ska tillverkas i Yancheng är en crossover-SUV med lite Faraday Future-inspirerad design och halva bakdörrs-lösningen från Tesla Model X. Här öppnar sig nämligen bara takdelen och själva dörren är hängd i bakkant. På insidan får sex stycken personer plats uppdelat på tre stycken rader. Bilen erbjuds med bak- eller fyrhjulsdrift och den vassaste ska klara 0-100 km/h på 3,9 sekunder. Den ska ha ett batteripack på 96 kWh och en räckvidd på 61 mil enligt NEDC-cykeln. Man ska ha ingått samarbete med Microsoft för att ta fram ett system med artificiell intelligens som ska finnas i bilen, och den ska ha självkörande teknik i nivå 3. Målet är att modellen ska lanseras på den kinesiska marknaden under första halvan nästa år. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Smart fodral ger mobilen ben
Så att den kan krypa fram till batteriladdaren själv

Forskare från Sydkoreas Biorobotics Laboratory på Seoul National University har utvecklat ett smart mobilfodral som gör att mobiltelefonen får möjlighet att förflytta sig på egen hand. Forskarna kallar fodralet för "CaseCrawler" och tanken bakom fodralet är att mobilen själv ska kunna krypa upp och lägga sig på laddplattan när mobilens batteri behöver laddas. Fodralet innehåller en liten motor och utfällbara ben vilket gör att fodralet gör mobiltelefonen 16 millimeter tjockare än vad den ursprungligen var. CaseCrawler kan bara trava åt ett håll och innehåller ingen intelligens för att hitta eventuella laddplattor i närheten. Det innebär att användaren själv måste styra telefonen i rätt riktning så att den hittar fram till sitt mål. I dagsläget verkar CaseCrawler mest vara ett koncept. Vad forskarna bakom fodralet har för framtida planer när det gäller vidareutveckling och eventuell försäljning av fodralet finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
35.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Hyundai gör Ioniq till ett eget varumärke
Tre nya elbilar lanseras de kommande fyra åren

Hyundai har en modell som heter Ioniq som man kan få som hybrid, laddhybrid och elbil. En rätt smart bil vars namn nu förvandlas till ett eget varumärke. Hyundai säger att man under Ioniq-varumärket ska erbjuda "kundcentrerade eldrivna upplevelser som kretsar runt uppkopplade livestylelösningar" och det kommer att bli helt dedikerat till batteridrivna elbilar. Under de kommande fyra åren ska tre stycken elbilar lanseras under epitetet och konceptbilarna 45 och Prophecy är två av dem. Den tredje blir en ny SUV som vi ser längst bak på bilden ovan. 45 är först ut att förvandlas till produktionsbil och den får då namnet Ioniq 5 med lansering 2021. 2022 kommer Prophecy att bli Ioniq 6 och i början av 2024 lanseras Ioniq 7 som är suven. Tumnagel
44.9°
+
Bobby Green
0

Cadillac presenterar äntligen konceptet Lyriq
Försmak på eldriven SUV som kommer 2022

Nu är första delen av Cadillacs eldrivna framtid äntligen presenterad. Det här är konceptbilen Lyriq som är en försmak på vad som ska lanseras 2022. Enligt tillverkaren kommer produktionsversionen att vara 80-85 procent likt konceptet som visas nu. Lyriq är ungefär i samma storlek som modellen XT5 som mäter 4,8 meter på längden. Den bygger på en ny modulär elbilsplattform och kraften kommer från den nya drivline-familjen Ultium. I toppen här hittar vi ett batteripack på 100 kWh som ska ge mer än 48 mils räckvidd. Lyric går att snabbladda med 150 kW och går att få med bara bakhjulsdrift eller med drivning på alla fyra. Insidan får som vi tidigare har sagt en stor skärm och denna mäter hela 33 tum. Här finns all information man behöver, kameravyer, infotainmentsystem och liknande. Heads-up-displayen har augmented reality i sig. Självklart får bilen den senaste versionen av det semi-självkörande systemet Super Cruise. Den får även ett nytt anti-vägbuller-system som använder massa mikrofoner och accelerometers för att se till att dämpa oljudet i kupén så mycket det bara går. Vad Lyriq kommer att kosta när den väl dyker upp i produktionsform är oklart för tillfället men enligt Cadillac ska prislappen vara konkurrenskraftig i lyx-SUV-segmentet. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Cadillac reggar namnen Symboliq, Optiq och Celestiq
Hamnar säkert på framtida elbilar

Lyriq är namnet på Cadillacs kommande elbil som ska visas upp som koncept den 6 augusti. Men fler är som väntat på gång, och de fortsätter på iq-temat. Nu har tillverkaren varumärkesskyddat namnen Symboliq, Optiq och Celestiq och dessa lär användas till framtida elbilsmodeller. Mellan 2021 och 2025 ska Cadillac lansera fem helt eldrivna modeller. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Fisker presenterar tre nya modeller
Ska lanseras mellan 2023 och 2025

Fisker har en kommande eldriven SUV vid namn Ocean på gång men nu får vi reda på att ytterligare tre stycken modeller kommer att göra den sällskap. Dessa ska lanseras mellan 2023 och 2025 och det handlar om en sportig crossover, en pickup och en supersportig sedan-modell. Den sistnämnda är en vidareutveckling av konceptet Emotion som visades upp för två år sedan. Vdn Henrik Fisker säger följande: "When we created Fisker Inc., we set out to create a company that could deliver electric mobility as a service, but do so through a range of highly emotional and differentiated vehicles. Together with our innovative lease program, we will be able to bring a diverse choice of products to suit a wide variety of customers across many different budget points." Hittills ska 7062 reservationer och handpenningar för Ocean trillat in, och målet är att den ska sättas i produktion hösten 2022. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

Cadillac visar mer av kommande elbilen Lyriq
Snart premiär för konceptet

Den 6 augusti kommer Cadillac att dra täcket av den eldrivna suven Lyriq i konceptutförande. Inför detta får vi nu ytterligare några teasers och en av dessa är en bild på hur laddluckan vid framhjulet ser ut. Lyric ska dyka upp i produktionsutförande först 2022. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Sonys eldrivna konceptbil är nu i Tokyo för vidare tester
Ska börja testas på väg senare i år

I början av året rullade Sony lite oväntat ut en eldriven konceptbil som de döpt till Vision-S. Bilen är utvecklad tillsammans med Bosch, NVIDIA, Continental och Qualcomm. Nu har den transporterats till Tokyo för ytterligare tester och utveckling och i samband med detta gjorde man detta lilla klipp. Målet är att man ska ta ut bilen på ordentliga väg-tester senare under året. Tumnagel
46.7°
+
Bobby Green
0
Nästa sida