m

Dogecoin är nu världens fjärde största kryptovaluta
Meme-valuta har stigit med över 13.500 procent sedan årsskiftet

Kryptovalutan Dogecoin som skapades som ett slags skämtalternativ till bitcoin 2013 har ökat rejält i värde sedan årsskiftet, något som innebär att valutan nu blivit den fjärde största kryptovalutan på marknaden. Vid årsskiftet handlades en dogecoin för 0.005 dollar och i skrivande stund är kursen uppe på 0.683 dollar, något som innebär en kursökning på över 13.500 procent sedan årsskiftet. Sammanlagt är alla världens dogecoin nu värda över 88 miljarder dollar, mer än vad till exempel BMW, Daimler och General Motors värderas till. Det är framför allt den senaste tiden som Dogecoins värde har ökat raketartat, något som antagligen har att göra med att många av världens andra kryptovalutor ökar i värde. Dessutom har Teslas grundare Elon Musk ofta talat sig varm för valutan och det tros att han kommer att nämna dogecoin under sitt framträdande på Saturday Night Live nu på lördag 8 maj. Tumnagel
33.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

BMW M3 och M4 finns nu med fyrhjulsdrift
Första gången för modellerna

En BMW ska vara bakhjulsdriven, men ibland är de också fyrhjulsdrivna. M3 och M4 har dock inte funnits med fyrhjulsdrift tidigare men nu är det alltså dags. xDrive-systemet jobbar i bilarna tillsammans med en aktiv M Differential som ska till att fördelningen av kraft är anpassad efter situation. Bilarna har differentialer både fram och bak och kraften mellan dessa hanteras av drivaxlar som har skapats speciellt för M3 och M4. Standardläget är att mer kraft finns på bakhjulen och BMW försöker så långt det gör se till att bilen bara drivs på bakhjulen eftersom det är roligare, men om man helt enkelt inte får ner all kraft i baken så flyttas kraft till framhjulen. Detta gör bilarna snabba, en M4 competition med xDrive behöver 3,5 sekunder för att ta sig till 100 km/h och det är 0,4 sekunder snabbare är den bakhjulsdrivna versionen. Även om systemen jobbar på automatiskt efter vad som behövs så kan föraren också påverka hur kraften fördelas. I sport-läget så får bakhjulen mer av kraften även när man trycker på hårt och vill man så kan man stänga av fyrhjulsdriften och bara köra på bakhjulen. Precis som de bakhjulsdrivna versionerna så finns M1- och M2-konfigurationer och man kan så klart lägga in i dessa hur man vill att fyrhjulsdriften ska fungera så att man slipper fippla med det på någon skärm. Prislapparna för Sverige är klara och en M3 Competition xDrive börjar på 957.000 SEK och en M4 Competition xDrive kostar 977.000 SEK. Som ni ser i vår video på de bakhjulsdrivna bilarna så får man räkna med att hosta upp en slant till för att få bilarna precis som man vill ha dem. Tumnagel
42.8°
+
Roger Åberg
0

Matchbox släpper Tesla Roadster-modell
Kommer även modeller av andra elbilar och hybrider

De flesta av oss hade nog några Matchbox-bilar i leksakslådan när vi var små och nu släpper de en serie nya modeller av olika elbilar och hybrider. Matchbox släpper bland annat en modell av Tesla Roadster vilken kan ses solo på bilden ovan och tillsammans med bland andra elbils- och hybridmodellerna Nissan Leaf, BMW i3 och BMW i8 här nedanför. Bilarna ska vara tillverkade i 99 procent återvunnet material men Matchbox siktar framöver högre än så. Roberto Stanichi, som är Global Head of Vehicles på Matchbox ägare leksaksföretaget Mattel, säger: "Matchbox is committing to using 100 per cent recycled, recyclable or bio-based plastic materials to do our part in addressing the environmental issues we face today, and empower the next generation of Matchbox fans to help steer us towards a sustainable future." Matchbox senaste elbils- och hybridmodeller kommer att börja säljas på marknaden någon gång under nästa år. Tumnagel
35.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Få din BMW 5-serie E60 att se ut som nya 3-serien
Krill är gott

Nya 3-serien från BMW har minst sagt fått kritik för sin nya grill med gigantiska njurar i fronten. Men det hindrar inte folk från att vilja göra om sin gamla E60 till samma look och därför har ett kinesiskt företag börjat sälja kit så att din gamla front kan få en ny look. Jag måste säga att BMW-folket verkligen har lyckats dölja de gigantiska njurarna väl eftersom det ser helt bananas ut på en gammal 5-serie. Här nedan kan ni se när vi kollade in senaste M3 och M4. Tumnagel
39.3°
+
Roger Åberg
0

Är nya BMW M4 med manuell låda den du ska köpa?
Matt Farah tar reda på det

Man kan säga vad man vill om nya BMW M4 men den är ju faktiskt byggd för att köras med, och gör man det sitter man på insidan och slipper titta på den från utsidan. Ni vet när man vänder sig om efter bilen efter att man har parkerat? Kanske inte något som händer här, men oavsett. Hur den är att köra är minst lika viktigt, och här försöker Matt Farah bena ut om det är den manuella sexpetade växellådan du ska välja om du är spekulant. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Vi kollar in helt nya BMW M3 och M4!
Vad gillar ni fronten?

BMW M3 och senare M4 har alltid varit en favorit men den nya generationens feta njurar har fått en hel del kritik. Så när vi fick reda på att de fanns i Sverige drog vi och kikade in dem. Spontant så måste jag säga att jag gillar dem, med svart grill och ingen ram runt njurarna är de faktiskt riktigt läckra. De ska ju liksom vara feta. De här två har Competition-paketen och M4:an har även M Race Track Package (endast 174.300 kronor) som innehåller keramiska bromsar och två fantastiska stolar. M3 exteriör M4 exteriör M3 interiör M4 interiör Jag ska köra dessa om några veckor, då återkommer vi med hur de låter och känns! Tumnagel
39.7°
+
Roger Åberg
0

Alpina rullar ut B8 Gran Coupé
En något snällare BMW M8 Competition

Det har blivit dags för BMW-förädlaren Alpina att presentera sin senaste modell och det är B8 Gran Coupé. Den här kan väl enklast beskrivas som ett mellanting mellan BMW M850i och BMW M8. Som vanligt när det kommer till Alpina har det förfinats i alla hörn utan att bli för extremt. Bilen har fått sig en ny stötfångare fram med en diskret lite läpp på sig, självklart med Alpina-texten. Man har även monterat andra sidokjolar, en svart diffusor baktill med fyra stycken runda pipor från ett nytt rostfritt avgassystem och en liten läpp på bakluckan. Pricken över i:et är de 21 tum stora fälgarna i hjulhusen och de blåa bromsoken innanför dessa. Dessa är från Brembo och greppar 396 millimeter stora skivor fram, 399 millimeter bak. Motorn är som vanligt också ombyggd och man har utgått från den dubbelturbomatade V8:an på 4,4 liter. Den ger hela 620 hästar och 800 newtonmeter i vrid. M8 Competition har 625 hästar så effektmässigt är B8 väldigt nära. Motorn är kopplad till en åttastegad automatlåda som driver alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på 3,4 sekunder och toppfarten anges till 323 km/h. Prislappen börjar på 161.200 euro. Det går bra att beställa ett exemplar nu och de första leveranserna ska äga rum i juli. Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0

Harry Metcalfe kör BMW M3 E46 CSL med manuell låda
Ger sin syn på saken

Vi har redan visat när Henry Catchpole kör den BMW M3 E46 CSL som fått manuell låda i sig istället för SMG II-lådan som alla bilar kom med från fabrik. Men det spelar liksom ingen roll, för när Harry Metcalfe laddar upp en video på samma sak tittar man på den också, så här kommer den. Tumnagel
40.8°
+
Bobby Green
0

Det här är BMW i4
En eldriven sedan som tar sig upp till 59 mil

BMW rullar nu ut ytterligare en helt eldriven modell och det är i4. Det här är en sedan som troligtvis vill sno kunde från exempelvis Tesla Model 3. Bilen är byggd som elbil från grunden och baseras inte på någon befintlig modell. i4 liknar nya 3- och 4-serien men har även en hel del egna linjer. Den stora vertikala grillen är givetvis på plats och den verkar vara här för att stanna. Bilen erbjuds med flera stycken olika effektnivåer och den starkaste blir den som har 530 hästar. Den kommer göra 0-100 km/h på runt fyra sekunder. Versionen med längst räckvidd är den som kommer 59 mil på en laddning. Lansering sker under årets fjärde kvartal. Tumnagel
48.3°
+
Bobby Green
0

BMW iX kostar från 865.000 kronor
Släpper information om de två första versionerna

Det börjar att närma sig lansering för BMW:s eldrivna SUV iX och därför får vi mer information och pris för de två stycken versionerna som lanseras först - iX xDrive40 och iX xDrive50. Båda två bjuder på fyrhjulsdrift och har en elmotor på vardera axel. Man kan utrusta bilen med dragkrok och den får dra upp till 2,5 ton. iX xDrive40 blir instegsmodellen och den har ett batteripack på 70 kWh vilket ska räcka för 40 mils körning om det är fulladdat. Elmotorerna ger över 300 hästar och från 0-100 km/h går på sex sekunder, toppfarten ligger på 200 km/h. Man ska kunna ladda med upp till 150 kW och gör man det ska man kunna gå från 10-80 procent på runt 40 minuter. Laddar man med 11 kW tar tomt till fullt batteri runt åtta timmar. Energiförbrukningen ska ligga på under 20 kWh/100 km. iX xDrive50 är den lite kralligare versionen och den har batteripack på 100 kWh vilket ska ge en räckvidd på 60 mil. Effekten ur elmotorerna är här istället 500 hästar vilket gör att man kan ta sig från stillastående till 100 km/h på fem sekunder. Även här är toppfarten 200 km/h. Den här kan man ladda med upp till 200 kW men eftersom batteripacket är såpass mycket större tar det lika lång tid att gå från 10-80 procent även här. Laddar man med 11 kW tar en full laddning elva timmar. Energiförbrukningen ska ligga på under 21 kWh/100 km. iX xDrive40 kommer att kosta från 865.000 kronor och iX xDrive50 från 1.065.000 kronor. Tillverkningen drar igång nu i sommar och man räknar med att lansering kan ske någon gång i höst. Från den 6 april kan du lägga en beställning. Tumnagel
25.8°
+
Bobby Green
0

BMW presenterar iDrive 8
Nästa generation av infotainmentsystemet är här

I januari smygvisade BMW lite av den senaste generationen av infotainmentsystemet iDrive som nu är uppe i nummer 8. Nu presenterar man alla nyheter och det handlar om bättre grafik, smartare teknik och nya funktioner. Hjärtat i systemet är en ny kurvad skärm som består av ett instrumentkluster på 12,3 tum och en skärm för infotainment på 14,9 tum. Båda två är vinklade mot föraren. Man har städat upp bland innehållet och säger att det nu ska vara lättare att navigera runt och hitta det man söker. Funktionerna ska vara enkla att förstå för att man ska tillbringa så lite tid som möjligt med att titta på skärmen och istället titta på vägen. iDrive 8 har sin premiär i den eldrivna modellen iX och kommer även att finnas i den kommande elbilen i4. Systemet kommer gradvis att rullas ut till fler modeller. Hur allt fungerar och ser ut ser ni i videon här som tyvärr inte går att bädda in. Tumnagel
41.4°
+
Bobby Green
0

En närmare titt på en gammal BMW M8-prototyp
Har oljeledningar i taket

E31 är internbeteckningen på BMW:s numera klassiska 8-serie. Värstingen man kunde få från dem när det begav sig var 850 CSi med 5,5 liter stor V12:a som gav 380 hästar. Men man byggde faktiskt en M8 - dock bara i ett enda exemplar. Den har också en V12:a under locket men den är borrad till 6,0 liter och bjuder istället på hela 640 hästar! Och nej, här finns ingen överladdning. Allt är specialbyggt och ingenjörerna placerade motorn så långt bak och lågt i chassiet som de bara kunde. Eftersom motorn hamnade så långt ner kunde man inte köra med ett vanligt oljetråg utan istället fick det bli ett torrsumpssystem. Tanken till detta placerades i bagagerummet och oljeledningarna dit går alltså genom taket! I klippet får vi lära oss lite mer om denna udda och fantastiska skapelse. Läs mer om bilen på länken nedan. Tumnagel
44.8°
+
Bobby Green
0

Nya BMW M3 och M4 mot motståndarna
Håller de måttet?

YouTube svämmar nu över av provkörningar av nya BMW M3 och M4 och i några av testen har man ställt bilarna mot sina motståndare. Här ovan ser ni en M4 Competition mot kanske lite otippade Porsche 911 Carrera och här nedan en lite mer likvärdig jämförelse mellan BMW M3 Competition och Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio. Som bonus får ni ytterligare tester av bilarna bland klippen nedan. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Chris Harris kör nya BMW M3
Går att sladda med trots sin stora grill

Den sjätte generationen av BMW M3 (G80) presenterades i september förra året. Som väntat var det inte prestandan folk snackade, och snackar om, utan utseendet. Den massiva grillen må flörta med dåtidens BMW för en herrans massa år sedan, men det betyder ju inte att man måste tycka om den för det. Och det verkar få göra. Men mycket kring den här modellen handlar ju om hur den är att köra, och det har nu Chris Harris gjort. Tumnagel
42.8°
+
Bobby Green
0

En Volvo V90 som A-traktor
Duger inte 740 längre alltså?!

Minns ni när en Epa var baserad på Volvo Duett och när en A-traktor var en sliten Volvo 740 med en klase Wunderbaums i vindrutan? Även om dessa kanske fortfarande finns kvar i några hörn är det i alla fall mycket annat som rullar med LGF-skylt på vägarna nu för tiden. Bland myllret av överprisade moppebilar börjar det dyka upp helt vanliga bilar som ligger och skapar kö. Bara där jag bor har jag sett Porsche Cayenne och nu förra veckan en nyare BMW med den orange:a triangeln där bak. Detta är möjligt tack vare nya regler kring A-traktorerna vilket gör att man även kan spärra nyare bilar och slipper lasta in en växellåda till och lite sånt. Här får vi oss en titt på en hyfsat färsk Volvo V90 som numera rullar som traktor med toppfart på 30 km/h. Tumnagel
0.9°
+
Bobby Green
0

Nya BMW M3 och M4 med M Performance-avgassystem
Bara jag som tycker det låter skit?

Turbo är ju kul och så men det är ett väldigt effektivt sätt att döda härligt motorljud. Nu för tiden finns det få nya bilar som inte har turbo så vi får väl helt enkelt leva med detta. För att kompensera är det många tillverkare som erbjuder roligare avgassystem till bilarna för att liva upp ljudbilden lite. Här får vi höra hur nya BMW M3 och M4 låter med M Performance-avgassystem, och även med standardsystem. Som en gräsklippare om ni frågar mig. Nedan kan du lyssna på skillnaderna mellan M3/M4 (G80/G82), M4 (F82) och M3 (E92 med V8:a). Vilken av dessa tycker du låter bäst? Tumnagel
21.3°
+
Bobby Green
0

Genomgång av en Hongqi H9
Den kinesiska S-Klassen

Förra året hade Hongqis stora lyxlimpa H9 premiär. Många tycker att den är en dålig Rolls-Royce-kopia, ripoff av BMW 7-serie eller plagiat av Mercedes S-Klass. I det här klippet går Wheelsboy igenom bilen för att ta reda på vad det egentligen handlar om. Tumnagel
33.8°
+
Bobby Green
0

Bilen Jeremy Clarkson ångrar mest att han sålde
En BMW 3.0 CSL

Att Jeremy Clarkson älskar Alfa Romeo och klassikern GTV6 i synnerhet är ingen hemlighet, men det är inte den bilen han ångrar mest att han sålde. Han köpte visserligen en "ny" igen för några år sedan så det kan ju bero på det. Men den han tycker är mest surt att han släppte taget om är en gammal BMW 3.0 CSL. Skulle han vilja ha en idag kostar de visserligen en rejäl slant men det har han nog råd med. Vilket fordon ångrar du mest att du sålde? Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Karma presenterar GS-6
Ser ut som en Revero GT men är betydligt billigare

Karma Automotive presenterar nu modellen GS-6. Utseendet känns direkt igen så vad är nytt egentligen? Det här är en Revero GT fast med en betydligt lägre prislapp - 83.900 dollar istället för 144.800 dollar. Exakt vad man har gjort för att kunna kapa priset såpass mycket är dock oklart. Under skalet på bilen finns precis som tidigare ett system med räckviddsförlängare. Det består av en trecylindrig bensinmotor från BMW som i sin tur laddar ett batteripack på 28 kWh som är det som driver bilens elmotorer. Den sammanlagda effekten anges till 544 hästar och 746 newtonmeter i vrid. På bara el ska man kunna köra runt 13 mil. Den totala räckvidden ska ligga på 58 mil. Precis som vi har skrivit tidigare är en helt eldriven version av GS-6 på gång och den ska släppas senare i år. Den ska erbjudas med batteripack på 85 till 105 kWh och klara minst 50 mil på en laddning. GSe-6 som denna heter kommer faktiskt att vara billigare än versionen med räckviddsförlängare och ska börja på 79.900 dollar. Karma har även en SUV på gång som vi visade patentskisser på förra veckan. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

BMW förklarar saker kring nya M3 och M4
Går in mer på djupet

BMW har gjort ett antal olika klipp där man går igenom olika saker kring nya M3 och M4. I klippet ovan snackas det exempelvis om den manuella växellådan vilket kanske kan vara intressant att lyssna på. Övriga klipp som gjorts hittills hittar ni här nedan. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Morgan visar skisser på specialaren Plus 8 GTR
Endast nio stycken exemplar ska byggas

Biltillverkaren Morgan visar nu upp skisser på en kommande specialare av modellen Plus 8. Denna får tilläggsnamnet GTR och endast nio stycken exemplar kommer att bli till. Det som skiljer denna från en vanlig Plus 8 kommer vara stora fälgar med centrumbult, fetare skärmar, annan front med en splitter, en hardtop och ett överlag kaxigare utseende. Under huven kommer BMW:s N62-maskin sitta vilket är en V8:a utan överladdning på 4,8 liter. I standardutförande ger den 370 hästar men vad den kommer att bjuda på i GTR återstår att se. Till motorn kommer man att kunna få antingen en sexpetad manuell låda eller en sexstegad automat från ZF. Drivningen sker på bakhjulen. Tillverkningen ska dra igång i sommar. Vad man kommer att få betala för ett exemplar framgår inte för tillfället. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

Rykte Tillverkningsstarten för BMW iX försenas till mars 2022
Är halvledare orsaken?

I november förra året presenterade BMW den eldrivna suven iX. Då sa man att tillverkningen skulle dra igång i Dingolfing-fabriken i mitten av 2021. Nu säger dock rykten att detta har skjutits fram till mars 2022 istället. Anledningen är oklar men den globala bristen på halvledare som elbilen är beroende av skulle kunna vara en av orsakerna. Ni som har beställt ett exemplar kanske alltså måste vänta ytterligare en stund innan ni får er bil. Tumnagel
35.1°
+
Bobby Green
0

Top Gear America testar framtida klassiker
Vad tycker ni om de nya programledarna?

I december 2019 blev det klart att den amerikanska upplagan av Top Gear skulle få helt nya programledare. Dessa är Rob Corddry, Jethro Bovingdon och Dax Sheppard. Här får vi se när trion testar varsin framtida klassiker. Rob valde en Saab 900 Turbo, Jethro gick på BMW E46 330Ci och Dax rattar en gammal Ford Mustang V8. Tumnagel
35.9°
+
Bobby Green
0

Nya BMW M3 sladdar i snön på Jarama
Ser kul ut

Det kom massa snö i Spanien vilket bland annat täckte racerbanan Jarama. Det stoppade inte BMW:s lokala avdelning som bestämde sig för att ta ut nya M3 och sladda lite. Tumnagel
35.6°
+
Bobby Green
0

Nu lanseras BMW Charging i Sverige
Ger dig tillgång till 3300 laddpunkter i landet

BMW Charging är ett kort eller app du använder när du ska ladda din elbil eller laddhybrid från tillverkaren. Nu lanseras detta i Sverige och ger kunder tillgång till 3300 stycken laddpunkter i landet. 160.000 stycken finns i Europa och i hela världen finns det över 450.000 stycken. Laddpunkterna finns markerade i BMW:s navigationssystem, i appen eller på hemsidan och det kan handla om allt från parkeringsplatser inne i städerna till Ionitys snabbladdningsstationer. Carl Lindwall som är informationschef på BMW Group Sverige säger följande: "BMW Charging gör det enklare för kunder att ta klivet över till elektrisk mobilitet genom tillgång till ett stort utbud av laddpunkter och attraktiva priser för publik laddning. E-mobilitetens framgång på marknaden är beroende av den här sortens lösningar och vi hoppas att detta kan få fler svenskar att välja elektrifierade fordon. Ionitys kraftulla laddstolpar har en kapacitet upp till 350 kW och är en nyckelfaktor i arbetet med att göra laddning lika enkelt som att tanka. Med BMW Charging ger vi nu våra kunder tillgång till detta nätverk och kan samtidigt erbjuda en fördelaktig laddtaxa på 2,88kr/kWh. I dagsläget finns 22 stationer i Sverige som är placerade i närhet till huvudleder och motorvägar." BMW Charging-kunder kan välja mellan abonnemangen Active eller Flex och tillägget Ionity Plus. Active är anpassat efter den som kör ofta och då betalar man en rabatterad enhetstaxa för alla laddningsstationer i nätverket mot en fast månadsavgift som ligger på 49 kronor. AC-laddning kostar då 3,60 SEK/kWh + 0,40 SEK/min (efter 180 min). DC-laddning kostar 4,00 SEK/kWh och snabbladdning med Ionity 8,70 SEK/kWh. Väljer man Flex betalar man ingen månadsavgift och det här ska passa den som kör mer sällan. Här styrs priset för laddningen istället av laddningsoperatören. Ionity Plus kostar 137 kronor i månaden och då betalar man istället 2,88 SEK/kWh. Köper man en ny elbil eller laddhybrid av BMW ingår månadskostnaden för Active i ett år. Köper man en ny iX3 får man även Ionity Plus i ett år. Läs mer hur det hela fungerar på länken nedan. Tumnagel
34.9°
+
Bobby Green
0

Tesla levererar första året med vinst
Hade ett riktigt bra kvartal

Tesla har släppt lite uppdaterade versioner av Model S och X och de verkar riktigt, riktigt grymma. Men storsäljarna hos bolaget är helt klart Model 3 och Y som stod för 161.701 av de 180.667 bilar som man sålde under sista kvartalet förra året. Totalt sålde man nästan en halv miljon bilar under året, vilket är rätt imponerande med tanke på att fabrikerna var stängda under en tid. Men nu börjar det bli riktigt intressant för Tesla eftersom Shanghai-fabriken rullar på i bra takt och kommer att leverera minst 250.000 bilar under året men målet ligger på att tillverka 450.000 bilar per år där. Fabriken i Freemont har kapacitet att leverera 100.000 Model S/X och 500.000 Model 3/Y, vilket gör att man totalt har kapacitet att tillverka över miljonen. Samtidigt har de första maskinerna börjat rulla in i fabriken i Tyskland och när den fabriken och fabriken i Texas rullar kan man växla upp rejält. Men målet är att leverera 750.000 bilar under året vilket i sånt fall skulle göra Tesla större än Volvo. Som jämförelse säljer BMW två miljoner bilar per år. Ekonomiskt var det så där ett tag för Tesla, men nu har man levererat fem kvartal på raken med vinst. En stor del av vinsten är dock utsläppsrätter som man säljer till andra företag som tillverkar skitiga bilar. Bara under det sista kvartalet fick man in fyra miljarder dollar på detta, så man förstår att de andra tillverkarna också vill leverera elbilar. Tumnagel
36.1°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida