m

Vi kollar in nya Kia EV6
Verkar riktigt lovande!

Det är nu de kommer, de riktiga elbilarna. Och med riktiga så menar jag de som bygger på en plattform som liksom är gjord för elbilar och bara för elbilar. Volkswagens plattform MEB har vi tjatat om och nu är det dags för Hyundai/Kias plattform E-GMP att börja leverera på riktigt. Eller leverans blir det i september, men nu finns det en bil att kolla på i alla fall! Kia och Hyundai är verkligen kompisföretag och de släpper varsin bil på plattformen i år, Hyundai med supersnygga Ioniq 5 och Kia med klart annorlunda EV6. Jag måste säga att båda dessa modeller är vågade och Kias version är nog den mest vågade. På bild har jag inte varit så övertygad om snyggheten, men i verkligheten gjorde den sig bättre. Jag är fortfarande lite tveksam till fronten, vad tycker ni om den? Som alltid med elbilar som byggs på plattformar för just elbilar blir det väldigt mycket mer innerutrymmen och så även här. på utsidan är detta inte en speciellt stor bil men på insidan är det väldigt gott om plats. Det är luftigt och härligt både fram och bak och man kan vara riktigt lång utan att det tar i varken vid benen eller huvudet. Plattformen som EV6 bygger på är intressant framförallt för att den har snabbladdning (249 kW) och det är coolt att systemet kör på 800V, något som inte är så vanligt hos konkurrenterna i samma prisklass. Det gör att man kan snabbladda som sagt, men man kan också få till en riktig prestandabil, toppversionen kommer att klara 0 till 100 på 3,5 sekunder. Men då blir det dyrt, GT-versionen med 585 hästar kostar 749.600 kronor men ska ha fått en hel del köpare redan! Instegsversionen har 228 hästar och bakhjulsdrift och kostar 569.900 kronor och mellan dem finns en hög med versioner (scrolla ner här för hela prislistan). Provkörning och leverans väntas till september och det ska bli väldigt intressant att testa denna på riktigt, inte bara kika. För om Kia kan leverera hela vägen och inte bara flådig design och snabba 0-100-tider så har de nog en liten succé med denna. Tumnagel
54.9°
+
Roger Åberg
0

Hyundai släpper N-version av Kona
Liten SUV med 290 hästar

Hyundai vill att förarens ska le oavsett drivlineteknik eller karrosstyp så därför tycker man att även Kona är värd N-behandling. Man kallar det för en "hot SUV" med tydlig koppling till "hot hatch" och säger att "Kona N kan verkligen skära kurvor på banan och addera spänning till vardagskörning". Hyundai är ju verkligen på gång när det gäller elbilar, men Kona N drivs av en bensinmotor på två liter som ger 280 hästar och ett vrid på 392 Nm. Med ett läge som Hyundai kallar för N Grin Shift får man ut 290 hästar istället, fast bara under 20 sekunder. Det läget får man genom en knapptryckning på ratten och efter de 20 sekunderna får man vänta 40 sekunder innan man kan få extra push igen. En annan funktion kallas för N Power Shift och detta kickar in när man ger mer än 90 procents gaspådrag. Då reduceras minskningen av vridmomentet vid uppväxling så att man får ut mer effekt till hjulen. Det ska ge en extra känsla av knuff och det ska även låta lite extra ur avgasröret. Skoj! N Track Sense Shift gör att bilen känner av att man håller på och leker på bana och ser till att rätt växel ligger i vid rätt tidpunkt och växlingstiden minskas. Växellådan är förresten en åttaväxlad våt dubbelkopplingslåda som man kan stänga av Creep på. När man ligger i D-läget och står still och inte bromsar så börjar ju bilen i vanliga fall att rulla sakta framåt, detta försvinner när man stänger av Creep. Bilen har launch control och med det aktiverat klarar man 0 till 100 på 5,5 sekunder. Standard är också variabelt avgassystem och en elektronisk differentialbroms. Förstärka lättviktsfälgar på 19 tum är också standard liksom prestandabromsar och prestandadäck. Kona N kommer att lanseras efter sommaren och priser kommer framöver. Tumnagel
38.2°
+
Roger Åberg
0

Lyft säljer sin division för självkörande bilar till Toyota
Det är dyrt att göra bilar självkörande

Lyft har beslutat sig för att sluta utveckla självkörande bilar på egen hand och säljer nu sin division för detta till Toyota för 550 miljoner dollar. Det var 2017 som Uber-konkurrenten Lyft drog igång utvecklingen av att ta fram självkörande bilar men verkar nu ha kommit fram till att det var något som var alldeles för kostsamt för företaget. Hela Lyfts verksamhet gick 2,6 miljarder dollar back 2019 medan företaget förlust för förra året landade på 1,6 miljarder dollar. Lyft har än så länge aldrig uppgett när man tror att deras verksamhet kommer att gå med vinst. Lyfts konkurrent Uber utvecklade även de självkörande bilar tidigare men gav sig ur den branschen när man i slutet av förra året sålde sitt dotterföretag för självkörande bilar till Aurora, ett startupföretag för självkörande bilar som delvis ägs av Hyundai och Amazon. Tumnagel
37.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Så mycket kostar Hyundai Ioniq 5
Nu kan man boka First Edition

Ioniq 5 väckte stor uppmärksamhet när vi skrev om den här på Feber och Hyundai säger själva att man aldrig tidigare har upplevt ett så stort intresse för en modell. Från och med i dag kan man boka Ioniq 5 First Edition. Den levereras med, enligt Hyundai, hög utrustningsnivå och batteristorleken 72,6 kWh. Antingen så väljer man bakhjulsdrift och då får man 217 hästar eller så väljer man fyrhjulsdrift och då får man 305 hästar. Räckvidden enligt WLTP är 481 respektive 460 kilometer. Bakhjulsdrift kostar 544.900 kronor och fyrhjulsdrift kostar 579.900 kronor och bokar man någon av dessa så är leverans satt till efter sommaren. Tumnagel
51.3°
+
Roger Åberg
0

Ioniq 5 är fetare än man kan tro
Stor och rymlig

Hyundais kommande elbil Ioniq 5 ser rätt liten ut på bild, som en Golf typ. Men i verkligheten är den betydligt större och en Tesla Model 3 ser faktiskt lite tanig ut vid sidan av Hyundaien. I den här videon får vi även kolla in inredningen lite, som jag inte tycker är så spännande, men baksätet verkar riktigt stort och att det är elektroniskt flyttbart är lite coolt. Vi får även se hur bilen kan backas in och köra ut ur parkeringsfickor med bara en nyckel. Alltså utan att man sitter i bilen. Tumnagel
39.8°
+
Roger Åberg
0

Hyundai släpper pickupen Santa Cruz
Variant av Tucson

För i tiden fanns det en kategori bilar som var hälften personbil, hälften pickup. Kategorin har varit död rätt länge nu men nu gör Hyundai ett nytt, modernt försök där hälften är SUV och hälften är pickis. Låter ju som en helt vanlig pickis tänker du, men nä, det här är lite mer vanlig bil i sin form ändå eftersom SUV-delen egentligen är en Tucson och det inte är någon Land Cruiser direkt utan snarare en crossover. Modellen kallar man för Santa Cruz och här i Europa lär vi inte se den. Faktum är att det nog bara blir USA som den kommer att säljas i. Modellen har fyra dörrar och så klart en pickisbädd och drivs av en bensinfyra på antingen 190 eller 275 hästar. Frågan är om den här bilen kommer att träffa helt rätt i USA eller om de tycker att den är alldeles för liten. Tumnagel
40.8°
+
Roger Åberg
0

Genesis skickade upp 3281 drönare i himlen
Ritade bland annat bilmodeller

Genesis är Hyundais lyxmärke och nu har man börjat sälja bilar i Kina. För att fira det skickade man för några dagar sedan upp 3281 drönare i Shanghais natthimmel. Bland annat använde man drönarna för att rita företagets logotyp, men man gjorde även en hand och två av märkets modeller. Imponerande, och rekord vad det verkar! Tumnagel
46.3°
+
Roger Åberg
0

Det här är Hyundais pickup Santa Cruz
Har premiär den 15 april

2015 visade Hyundai upp en koncept-pickup och snart är det dags för tillverkaren att lansera sin allra första modell med flak. Den behåller namnet Santa Cruz och så här ser den ut. Den 15 april kommer bilen att visas upp ordentligt och då lär vi även få bilder från insidan. Till skillnad mot konceptet så är detta en bil med fyra dörrar och designmässigt hämtar den mycket från nya Tucson, i alla fall i fronten. När lanseringen ska ske är dock oklart för tillfället. Tumnagel
39.9°
+
Bobby Green
0

Hyundai Tucson som laddhybrid kostar från 414.900 kronor
Nu drar försäljningen igång

Hyundai öppnar nu upp försäljningen för nya Tucson som laddhybrid och därmed får vi även reda på priset - från 414.900 kronor kostar den. För pengarna får du en SUV som bland annat tar sig 5,2 mil på bara el. Drivlinan består av en bensinfyra på 1,6 liter som är parad med en elmotor på 66,9 kW som får sin kraft från ett batteripack på 13,8 kWh. Den sammanlagda effekten anges till 265 hästar och 350 newtonmeter. Till paketet sitter en sexstegad automatlåda som driver alla fyra hjulen. Tumnagel
37.9°
+
Bobby Green
0

60 minutes besöker Boston Dynamics
Robotföretaget bakom Spot och Atlas

Här är ett inslag där 60 Minutes webbshow 60 Minutes Overtime tar sig ett besök hemma hos det amerikanska robotföretaget Boston Dynamics. I programmet intervjuar programledaren Anderson Cooper Boston Dynamics grundare Marc Raibert och han berättar lite mer om företagets robothund Spot och den humanoida roboten Atlas. Raibert berättare även att företaget grundades efter det att han fått i uppgift att göra robotar till actionfilmen Rising Sun när denna spelades in 1992. Raibert får även frågan om hur han tror att robotar kommer att utvecklas de kommande 50 åren. Det är inga direkt spektakulära tankar han har om det men Raibert avslöjar att man har börjat experimentera att låta människor tala med deras robotar. Boston Dynamics ägs idag av Hyundai efter det att företaget tidigare ägts av både japanska SoftBank såväl som Google/Alphabet. Tumnagel
38.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Top Gear provkör Hyundai i20 N
Är den bättre än Ford Fiesta ST?

I oktober förra året rullade Hyundai ut busiga lilla i20 N vilket är den minsta i N-familjen. Nu har Top Gear testat bilen för att se om det är en sån här man ska satsa på istället för en Ford Fiesta ST. Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0

En liten genomgång av Hyundai Ioniq 5
Dock ingen provkörning än

Motorgraph World tar här en liten titt på Hyundais Ioniq 5 vilket är Hyundais första eldrivna modell under Ioniq-namnet. Ioniq 5 gör 0-100 km/h på 5,2 sekunder, tar sig upp till 48,1 mil på en laddning och kan ladda tio mil på bara fem minuter. Från 10-80 procent batteri ska också bara ta 18 minuter tack vare 800-voltsteknik vilket ju är rätt så tufft. En annan tuff sak är att man kan få bilen med solcellstak dock är det oklart vad det ska ge för strömstyrka. Tumnagel
46.1°
+
Frode Wikesjö
0

Hyundai visar upp minibussen Staria
The real MPV

Efter den dunkla smygtitten drar nu Hyundai täcket av den nya modellen Staria som är en minibuss med plats för upp till nio stycken personer. Dock berättar man inte så mycket utan det är bara bilder det handlar om nu. Det vore ju väldigt intressant om bilen exempelvis skulle erbjudas med eldrift eller så. Inspirationen till bussen säger Hyundai att de har hämtat från loungerna som finns på stora kryssningsfartyg. All information kring Staria ska släppas nu under årets första halva, men exakt när är fortfarande oklart. Tumnagel
42.8°
+
Bobby Green
0

Kia visar första bilderna på elbilen EV6
Baseras på samma plattform som Ioniq 5

Efter en liten smygtitt lyfter Kia nu täcket helt på den nya elbilen EV6. Det här blir Kias första elbil baserad på plattformen E-GMP som även Hyundai Ioniq 5 baseras på. Det sägs att EV6 även får samma batteripack på 72,6 kWh och runt 50 mil i räckvidd. Bilen visar Kias nya designspråk Opposites United som många kommande modeller kommer anamma. EV6 kommer att ha världspremiär i slutet av månaden och då kommer vi få alla specifikationer kring den. Tumnagel
49.6°
+
Bobby Green
0

Hyundai Ioniq 5 ute i det fria
Vad tycker ni?

För några veckor sedan rullade Hyundai ut den eldrivna modellen Ioniq 5. Det är en liten bil med stora utrymmen och en del roliga lösningar - som exempelvis en förarstol som går att fälla rejält för när du vill ta en vilostund. Här har vi en video som visar bilen ute i det fria. Föredrar ni tyska finns även en genomgång av den här nedan. Tumnagel
46.9°
+
Bobby Green
0

Första titten på Hyundai Staria
En ny minibuss

En ny minibuss är inget man ser så ofta nu för tiden men det är precis vad Hyundai har på gång. Den här heter Staria och dessa bilder är det första vi får se av den. Enligt tillverkaren ska den yttre designen påminna om ett rymdskepp. Om de med detta menar att man har hämtat inspiration från Eagle 5 i filmen Spaceballs är oklart, men det på bilderna känns inte överdrivet rymdigt om ni frågar mig. När Staria ska presenteras och vilka marknader den kommer att säljas på är för tillfället oklart. Tumnagel
40.3°
+
Bobby Green
0

Fler bilder på Hyundai Kona N
Första sportiga suven

Vi har tidigare fått bilder på en maskerad version av Hyundai Kona N men nu bjuds vi på ett gäng avklädda bilder, om än dunkla sådana. Det här är den första suven som får den sportigare N-behandlingen och förutom lite fräsigare utseende har den alltså en motor med lite mer knuff. Hyundai ska komma med mer information kring versionen inom kort. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Porsche investerar ytterligare 70 miljoner euro i Rimac
Äger nu 24 procent

Nu står det klart att Porsche lastar in ytterligare 70 miljoner euro i elbilstillverkaren Rimac. Därmed går man från att tidigare ha ägt 15 procent av företaget till att äga 24 procent. Lutz Meschke säger följande i ett uttalande: "Porsche has already placed its first orders with Rimac for the development of highly innovative series components. Rimac is excellently positioned in prototype solutions and small series. Mate Rimac and his team are important partners, especially when it comes to supporting us in the development of components. Rimac is well on its way to becoming a Tier 1 supplier for Porsche and other manufacturers in the high-tech segment." Förutom Porsche samarbetar Rimac även med Hyundai, Aston Martin, Koenigsegg, Renault och Pininfarina. Tumnagel
46.1°
+
Bobby Green
0

Hyundai presenterar Bayon
En till kompakt SUV

Hyundai har nu presenterat den nya modellen Bayon som är ytterligare en kompakt SUV. Modellen som är i B-segmentet vill sno kunder från exempelvis Ford Puma, Nissan Juke och Volkswagen T-Cross. Namnet uttalas "Bye-Onn" och det kommer från franska Basque Country. Man valde detta för att påvisa ytterligare att bilen designats specifikt för den europeiska marknaden. Måtten är 4,1 meter på längden, 1,77 på bredden med en hjulbas på 2,58 meter. Bayon baseras på i20 och drivningen sker endast på framhjulen. Kraften kommer dit via en av två stycken versioner av en turbomatad trecylindrig bensinmotor på 1,0 liter. Den kan man få med antingen 100 eller 120 hästar. Vridet är oavsett val 172 newtonmeter. Båda är mildhybrider och sexstegad manuell växellåda är standard, sjustegad DCT finns som tillval. Insidan hämtar mycket från i20 och man får ett digitalt instrumentkluster på 10,25 tum och antingen en infotainmentskärm på åtta eller 10,25 tum beroende på utrustningsval. Bayon börjar säljas i sommar och priset väntas ligga på runt 17.000 pund. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

Nu är den här - Hyundais eldrivna retrotuffing Ioniq 5
Kan laddas riktigt snabbt

Efter en lång smygtitts-kampanj är nu väntan över. Det här är Hyundais första modell under den eldrivna Ioniq-flaggen och man kallar den kort och gott för Ioniq 5. Precis som bland annat Honda flörtar Hyundai rejält med retro-fantaster och den härligt kantiga designen och valet att pixla strålkastare och baklampor tilltalar i alla fall mig oerhört mycket. Men alla bryr sig inte bara om utseendet och vill se bra siffror på pappret också. Ioniq 5 gör 0-100 km/h på 5,2 sekunder, tar sig upp till 48,1 mil på en laddning och kan ladda tio mil på bara fem minuter. Från 10-80 procent batteri ska också bara ta 18 minuter tack vare 800-voltsteknik och att den kan laddas med upp till 350 kW. Köparen får välja mellan batteripack på 58 eller 72,6 kWh. Instegsversionen ger dig en elmotor på bakaxeln och den har 170 hästar och 350 newtonmeter i vrid. Då gör bilen 0-100 km/h på 8,5 sekunder. Den fyrhjulsdrivna ger dig även en motor på framaxeln som är på 72 hästar och 255 newtonmeter. Här går 0-100 km/h på 6,1 sekunder istället. Väljer man det stora batteriet och bara bakhjulsdrift ger motorn 218 hästar och 350 newtonmeter. 0-100 km/h på 7,4 sekunder. Snabbaste får man om man väljer stora batteriet och fyrhjulsdrift. Samma motor på bakaxeln här med men den där fram ger istället 95 hästar. 0-100 km/h går då på 5,2 sekunder och den sammanlagda effekten anges till 306 hästar och 605 newtonmeter i vrid. Med fyrhjulsdrift får man hänga upp till 1,6 ton på dragkroken. Bilen mäter 4,63 meter på längden, 1,89 på bredden och 1,6 på höjden. Hjulbasen anges till tre meter. I bagagerummet ska man få in upp till 531 liter, fäller man baksätet ökas detta istället till 1600 liter. Det finns även en frunk och i den får man ner 57 liter. Men väljer man versionen med fyrhjulsdrift minskar detta till 24 liter. Instrumenteringen består av två stycken skärmar på tolv tum vardera. Det finns även en head up display med AR-teknik i sig. Växelväljaren sitter bakom ratten. Solcellstak finns på tillvalslistan men vad det ska ge för strömstyrka är oklart. Bilen har även V2L-teknik vilket gör det möjligt att ta ström från bilen och ladda andra saker. Bilen ska lanseras här i Sverige i sommar men några svenska priser har vi tyvärr inte än. I Storbritannien snackas det om ett pris på 48.000 pund men vilken version det rör sig om då är oklart. Ioniq 5 följs upp av Ioniq 6 2022 som är produktionsversionen av konceptbilen Prophecy. Efter den kommer Ioniq 7 som är en SUV planerad för 2024. Tumnagel
54.7°
+
Bobby Green
0

Imorgon presenteras Hyundai Ioniq 5
Följ eventet live här

Imorgon klockan 08.00 kommer Hyundai att dra igång en livesändning på länken nedan och avtäcka den nya elbilen Ioniq 5. Precis som vi har visat tidigare får bilen som beskrivs som en mellanklass-CUV en retroinspirerad design och kul lösningar som exempelvis ett 230-uttag som gör att du kan ladda prylar genom bilen - som typ elcykeln. Tumnagel
43.5°
+
Bobby Green
0

Inte heller Nissan vill göra bilar med Apple
Är inte intresserade av att bli bilindustrins Foxconn

Vem som eventuellt ska hjälpa Apple att tillverka en framtida bil har det ryktats en hel del om den senaste tiden. Nu rapporterar Financial Times att Apple fört diskussioner med japanska Nissan om att bygga en bil tillsammans. Diskussionerna verkar dock ha strandat då Nissan, precis som så många andra biltillverkare, är rädda för att ett samarbete med Apple skulle leda till att de blev bilbranschens motsvarighet till Foxconn. Det vill säga en underleverantör som inte alls håvar in samma typer av pengar som Apple gör på de produkterna företaget tillverkar åt dem. Financial Times skriver: "Talks faltered after the US company asked that Nissan make Apple-branded cars, a demand that would effectively downgrade the automaker to a hardware supplier. Many carmakers have expressed a fear of becoming “the Foxconn of the auto industry,” a reference to the Taiwanese manufacturing group that assembles iPhones." Även Nissans COO har uttalat sig om eventuella samarbeten med Apple och säger till Financial Times: "We have to check who has got the best competency to catch what the customer is thinking. For this, we can do the partnership, but that is to adapt their services to our product, not vice versa." Förra veckan stod det klart att diskussionerna mellan Apple och Hyundai om att bygga en bil tillsammans även de har avslutats. Även dessa samtal ryktas ha avslutats på grund av att Hyundai var oroliga för att ett samarbete med Apple framöver skulle leda till att de enbart skulle komma att fungera som en underleverantör till Apple. Tumnagel
48.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Så här ser insidan på Ioniq 5 ut
Ska kännas som ett vardagsrum

Den 23 februari kommer Hyundai att dra täcket av den eldrivna coolingen Ioniq 5. Nu får vi en bild som visar lite hur interiören kommer att se ut. Tyvärr handlar det just bara om en enda bild, resten får vi helt enkelt vänta snällt på. Man berättar att inredningen främst består av miljövänliga material och textilier. Stolarna är klädda i eko-bearbetat läder som är färgat och behandlat med växtoljeextrakt från linfrön. Ytorna på instrumentbrädan, knappar, ratt och dörrpaneler är belagda med en polyuretanbiofärg gjord på oljor från rapsblommor och majs. "Ioniq 5 är ett ställningstagande för design och erbjuder en optimistisk insyn i vad kunder kan förvänta sig av den nya EV-eran. Den långa hjulbasen medför en helt ny dimension av utrymme. Vi designade det här speciella rummet som en perfekt plats för att hämta energi, ett hem hemifrån." Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Tiger - fyrbent mobilitetskoncept från Hyundai Motor Group
Ska ta hand om transporter i avlägsen och svår terräng

I början av 2019 visade Hyundai upp ett fyrbent koncept där man tänkte att detta åkdon skulle kunna vara behjälpligt där terrängen är riktigt svår eller när jorden har gått under. Nu visar man TIGER (Transforming Intelligent Ground Excursion Robot) som är något liknande. Fordonet är helt självkörande och är framtaget för att kunna frakta olika saker där vi människor inte kan vara. Den bygger på en plattform som gör det möjligt att använda olika karosser på chassit beroende på ändamålet. Under skalet finns en elmotor som får sin kraft från en räckviddsförlängare som består av en förbränningsmotor. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Apple och Hyundai har slutat snacka bilutveckling
Oklart vem som kommer att göra Apples bil nu

Den sydkoreanska biltillverkaren Hyundai meddelade igår att varken de eller deras dotterföretag KIA längre för några diskussioner med Apple om att utveckla en bil tillsammans. Den senaste månaden har det kommit uppgifter som gjort gällande att Apple eventuellt skulle utveckla sin "iCar" tillsammans med Hyundai eller KIA, något som Hyundai bekräftade men som Apple inte velat kommentera. Exakt varför samarbetet mellan Apple och Hyundai inte blir av finns det inga uppgifter om. Hyundais aktie föll med 6 procent medan KIA:s föll med 15 procent efter Hyundai meddelade att man inte längre för några diskussioner med Apple om att utveckla en bil tillsammans. Tumnagel
39.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Rykte Apples bilsamtal med Hyundai har lagts på is
Sägs också föra samtal med andra biltillverkare

Bloomberg är i farten med sina Apple-rykten igen och denna gång meddelar de att Apple nu har pausat samtalen med Hyundai Motor angående Apples beryktade bilplaner. Förra månaden började det nämligen surras om att Apple hade börjat prata med den sydkoreanska biltillverkaren om en eventuell bil men enligt en anonym källa som Bloomberg pratat med så ligger dessa samtal nu på is. Samma källa meddelar också att de har fört samtal med andra biltillverkare vilket låter rätt väntat. Varken Apple eller Hyundai Motor har än så länge inte kommenterat dessa rykten. Tumnagel
38.7°
+
Frode Wikesjö
0

Rykte Apple ryktas investera 30 miljarder kronor i KIA
Sägs släppa en bil tillsammans 2024

Det fortsätter komma rykten från Sydkorea angående Apple och deras eventuella partnerskap med någon av landets biltillverkare. Nu skriver Sydkorenska DongA Ilbo att Apple planerar att investera 4 biljoner won, motsvarande lite över 30 miljarder kronor, i biltillverkaren KIA. Det har även tidigare sagts att Apple fört diskussioner med KIA om ett framtida samarbete om att utveckla en bil. Vidare sägs det att Apple planerar att lansera en bil 2024 och att man siktar på att tillverka cirka 100.000 av denna årligen initialt. Varken Apple, KIA eller KIA:s moderbolag Hyundai Motor har än så länge kommenterat de senaste ryktena. KIA:s aktie verkar dock ha påverkats positivt av ryktet och steg med 14,5 procent rapporterar nyhetsbyrån Bloomberg. Tumnagel
40.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boston Dynamics presenterar Spot Enterprise
En lite mer självgående version av deras robothund

Det numera Hyundai-ägda robotföretaget Boston Dynamics har presenterat en ny version av sin robothund vilken man har gett namnet Spot Enterprise. Spot Enterprise har bland annat försetts med en lite kraftfullare än CPU än den nuvarande modellen Spot Explorer, något som gör att den ska kunna köra mer avancerade algoritmer för autonomi i framtiden. Den största nyheten är dock att roboten nu försetts med en tillhörande batteriladdar-station som den kan använda på egen hand. Det innebär att företag kan placera Spot Enterprise i någon av sina anläggningar och aktivera den via fjärrstyrning när anläggningen behöver inspekteras. I samband med att Boston Dynamics presenterade Spot Enterprise så visade man även upp Spots tillhörande arm som vi skrev om lite häromdagen samt den nya mjukvaran Scout. Med mjukvaran Scout kan en operatör styra och se vad roboten ser på liknande sätt som många företag idag använder så kallade telepresence-robotar. Scout kommer att fungera både med Spot Explorer och den nya modellen Spot Enterprise. Under en presentation igår sa Boston Dynamics att man sålt cirka 400 exemplar av Spot Explorer, en robot som kostar 74.500 dollar. Boston Dynamics har än så länge inte berättat vad man kommer att ta för Spot Enterprise och den tillhörande batteriladdar-stationen men säger att den kommer att bli dyrare än Spot Explorer. Vad robotarmen kommer att kosta finns det heller inga uppgifter om. Här nedanför hittas ett videoklipp som visar upp Spot Enterprise samt ett lite länge klipp med hela gårdagens presentation från Boston Dynamics. Tumnagel
39.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Toyota passerar Volkswagen i storlek
Störst för första gången på fem år

Under förra året sålde Toyota 9,53 miljoner bilar vilket gör att de nu är världens största biltillverkare och därmed passerar Volkswagen i storlek för första gången på fem år. Volkswagens siffror för 2020 blev 9,31 miljoner bilar. Europa är den bilmarknad som har drabbats mest av pandemin och där säljer Volkswagen i vanliga fall mängder av bilar, men jämfört med 2019 minskade siffrorna med 15,2 procent under förra året. Totalt minskade bilförsäljningen i Europa med 24 procent. På tredje plats hittar vi Renault-Nissan-alliansen, på fjärde Hyundai-Kia och på femte General Motors. Tumnagel
40.4°
+
Bobby Green
0

Så här ser nya Hyundai Tucson ut i N Line-kläder
Lanseras innan sommaren

Förra Hyundai Tucson erbjöds i det lite sportigare utförandet N Line och det ska givetvis även den senaste upplagan göra, och så här ser den ut. Det här är alltså inte en renodlad N-version utan bara en vanlig Tucson som hottats upp med lite sportigare detaljer på både in- och utsidan. Det handlar om ett fräsigare kjolpaket runt om, större fälgar på 19 tum, en diffusor baktill och dubbla avgaspipor. På insidan får man lite mer skålade säten, annan ratt och röda kontrastsömmar. Sju stycken olika lackalternativ erbjuds och man kan även få tvåtonsfärgat tak. Lansering sker någon gång innan sommaren men något pris har vi tyvärr inte fått än. Läs allt i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
36.7°
+
Bobby Green
0
Nästa sida