m

Rykte Amazon sägs vara intresserade av att köpa Zoox
Ska Amazon börja med självkörande bilar?

Wall Street Journal har varit i kontakt med källor som uppger att Amazon är intresserade av att köpa det amerikanska startup-företaget Zoox, ett företag som drog igång 2014 och som utvecklar teknik till självkörande bilar. Zoox har även siktet inställt på att utveckla egna självkörande bilar som skulle kunna användas som robot-taxis utan chaufförer i framtiden. Innan pandemin värderades Zoox till 3,2 miljarder dollar men marknadsvärdet har sannolikt sjunkit sedan dess. Det sägs även att Zoox kan ha svårt att skaffa nytt kapital, något som behövs för att utveckla verksamheten vidare. Därför skulle kanske ett uppköp från superrika Amazon kunna vara av intresse för företaget om de över huvud taget ska finnas kvar som företag framöver. Varken Amazon eller Zoox har än så länge kommenterat Amazons eventuella uppköpsplaner av företaget. Amazon har tidigare investerat i elbilstillverkaren Rivian såväl som Aurora Innovation, ett företag som startats av Chris Urmson som har en bakgrund som chef för Googles utveckling av självkörande bilar. Tumnagel
37.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Mercedes EQV blir din för 855.000 kronor
Priset klart för den åttasitsiga elbilen

I augusti förra året presenterade Mercedes den eldrivna minibussen EQV. Nu drar man igång försäljningen av denna och i samband med det får vi reda på det svenska priset som är från 855.000 kronor. För den slanten får man en bil med sex separata fåtöljer, MBUX med navigation, ett batteripack på 100 kWh och en räckvidd på 38 mil. Drivningen sker på framhjulen och elmotorn som sköter detta är på 204 hästar och har ett vrid på 362 newtonmeter. Toppfarten ligger på 160 km/h och förbrukningen anges till 2,63 kWh/mil. Laddar gör man med en CCS-kontakt. Kör man växelströmsladdning (AC) används en ombordladdare på 11 kW. Med den laddar man fullt på tio timmar via en vanlig laddbox. Kör man likströmsladdning (DC) kan man ladda med upp till 110 kW. Då kan man gå från 10 till 80 procent på 45 minuter. EQV går som sagt att beställa nu och levereras senare i år. Tumnagel
41.5°
+
Bobby Green
0

Eldrivna Hummer får avtagbara takpaneler
Luftigt värre

GMC har släppt ytterligare ett kort teaserklipp på den kommande helt eldrivna versionen av Hummer. Här får vi reda på att bilens tak består av paneler som går att plocka bort för att släppa in lite mer ljus. Det handlar om en större takbit över föraren och passageraren fram och två mindre bitar över baksätet. Som vi kan se verkar även dörrarna vara bortplockade så att det kanske går att strippa bilen på ganska många delar för att få en lite luftigare upplevelse. Den eldrivna Hummern kommer att få inte mindre än 1014 hästar och hela 15.574 newtonmeter i vrid. Exakt hur man har räknat här framgår inte just nu. 0-100 km/h ska i alla fall gå på runt tre sekunder. Det sägs att batteripacket ska sträcka sig från 50 till 200 kWh och max räckvidd ska ligga på runt 65 mil. Det ska finnas 800-voltsteknik och man ska kunna snabbladda med 350 kW. Exakt när bilen kommer att ha sin premiär är oklart för tillfället. Lanseringen är i alla fall planerad till nästa höst. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Volkswagen har fortfarande problem med mjukvaran i nya Golf
Leveranserna stoppas

För ett år sedan skrev vi att nya Volkswagen Golf försenades eftersom man hade problem med mjukvaran. I februari i år var det samma visa med elbilen ID.3. Nu kommer ytterligare rapporter om Golfen som säger att leveranserna stoppas eftersom man inte får bukt med ettorna och nollorna. Problemen sägs ligga i systemet som gör att bilen kan kontakta räddningspersonal om man är med om en olycka. Den här funktionen har sedan två år tillbaka varit ett krav på nya bilar i Europa. Hur Volkswagen ska fixa det hela är oklart för tillfället och det är inte bestämt om redan levererade bilar ska återkallas eller inte. Man planerar att kunna skicka ut en mjukvaruuppdatering mellan den 15 och 21 juni som ska fixa problemet. Produktionen av modellen kommer fortgå i Tyskland men alla tillverkade bilar kommer lagerhållas tills man har åtgärdat buggarna. Tumnagel
32.5°
+
Bobby Green
0

Tut i luren! Dacia har nu funnits i Europa i 15 år
Har sålt 6,4 miljoner bilar här sedan dess

Biltillverkaren Dacia firar nu att de har funnits i Europa i 15 år. Under denna tid har man lyckats sälja 6,4 miljoner bilar. Till Sverige kom man 2009 och sedan dess har det sålts 40.000 stycken Dacia-bilar här. Den mest populära modellen är den lilla suven Duster. Dacia grundades 1966 i Rumänien och man har haft en koppling till Renault sedan start. Den allra första Dacian som hette Dacia 1100 var en Renault 8 med annan logga. 1999 köptes Dacia upp av Groupe Renault. 2004 lanserades modellen Logan och av den har man hittills sålt 1,8 miljoner exemplar. Nästa steg för Dacia är att göra verklighet av den eldrivna konceptbilen Spring Electric Showcar som man visade upp i mars. Den har en räckvidd på 20 mil och när den lanseras nästa år blir den Europas billigaste elbil. Bonusklipp nedan. Tumnagel
35.0°
+
Bobby Green
0

Volkswagens R-divison kommer utvecklas till ett elbilsmärke
Det måste bli så enligt Jürgen Stackmann

Om det finns ett R med i beteckningen på din Volkswagen innebär det att den är lite sportigare än vanligt. I sin renodlade form handlar det om bättre prestanda och mer effekt. Nu får vi reda lite på hur man tänker kring R:ets framtid och enligt styrelsemedlemmen Jürgen Stackmann kommer divisionen att utvecklas till ett elbilsmärke. Om man med detta menar att R-bilarna kommer att vara helt eldrivna eller hybridiserade framgår inte för tillfället. Nyligen släppta Touareg R är exempelvis en laddhybrid. "The future of R needs to be, and will be, electric. We’re still working on what we started two and a half years ago – which was obviously not electric, though exciting – but the work going forward is and will be electrified." Härnäst i R-gänget blir nya Golf R som man håller på att finslipa innan lansering. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Dyson visar upp elbilen som inte blev av
Sjusitsig och 95 mils räckvidd

Hösten 2017 presenterade Dyson att de hade storslagna planer som innefattade att de skulle bygga en elbil. Våren därpå snackades det om inte mindre än tre stycken elbilar. Förra hösten meddelade man dock att man la ner all utveckling kring detta och anledningen var inte helt oväntat att det blev för dyrt. Nu visar man dock upp det man hann göra innan spiken slogs i kistan i en intervju med The Times. Bilen som gått under kodnamnet N526 är en sjusitsig minibuss med solid state-batterier och en räckvidd på runt 95 mil. Den skulle trots sina 2,6 ton klara 0-100 km/h på bara 4,8 sekunder och toppa 200 km/h. Under skalet fanns två stycken elmotorer som tillsammans genererade 544 hästar och 651 newtonmeter i vrid. Måtten på bilen är fem meter på längden, två meter på bredden och 1,7 på höjden. James Dyson ska ha kört prototypen på ett inhägnat hemligt område, så den ska ha varit fungerande. Enligt James ska bilprojektet ha kostat honom 500 miljoner pund ur egen ficka och för att ens kunna täcka kostnaderna skulle varje exemplar av bilen behövt ha en prislapp på 150.000 pund. Sir James Dyson, Britain’s richest man, spent £500m developing an electric car to rival Tesla’s. Then he scrapped it before the first prototype took to the road. He tells John Arlidge why https://t.co/mIVmVFnN6D— The Sunday Times Magazine (@TheSTMagazine) May 17, 2020 Tumnagel
35.4°
+
Bobby Green
0

Första laddstationerna för elflyg tas nu i drift
Invigning idag på Dala Airport

Idag klockan 14.00 inviger man de första laddstationerna för eldrivna flygplan på Dala Airport. Det kommer att finnas tre stycken laddstolpar på plats och här är tanken att mindre elektrifierade passagerarflyg ska kunna ladda sina batterier. Stolparna är projekterade och installerade av Hybrida tillsammans med CTEK. De är av samma typ som de standardladdare man laddar elbilar med. Tumnagel
52.1°
+
Bobby Green
0

Bjørn Nyland spanar in el-suven Xpeng G3
Fick låna den i fyra dagar

Våren 2018 skrev vi om den kinesiska elbilstillverkaren Xpeng för första gången. Ett år senare visade de upp suven G3 och nu har norrmannen Bjørn Nyland fått testa just denna under fyra dagars tid. Han ger oss en rejäl genomgång av bilen, testar räckvidd, hur infotainmentsystemet fungerar och hur många banankartonger som ryms i den. Tumnagel
36.7°
+
Bobby Green
0

Rykte Eldriven SUV på gång från Smart?
Eller blir det bara en höjd version av nya ForTwo?

Hösten 2016 stod det klart att alla Smarts modeller skulle bli eldrivna. Förra våren köpte Geely 50 procent av företaget och tillverkningen flyttades till Kina. Nu kommer nya rykten som säger att en eldriven SUV med Smart-loggan är på gång. Det sägs även att helt nya ForTwo och ForFour kommer att presenteras om några månader. Om det kommer en separat SUV-modell utöver dessa är lite oklart, vilket kan innebära att det kanske bara rör sig om en höjd version av ForTwo eller ForFour. Tumnagel
35.4°
+
Bobby Green
0

Acceleration och toppfartstest med Porsche Taycan Turbo S
Kvick rackare

Här får vi se lite hur Porsche Taycan Turbo S presterar när det kommer till acceleration och toppfart. 0-100 km/h går på snabba 2,84 sekunder, 0-200 på strax över tio sekunder och 250 km/h når man efter 18,62 sekunder. Det roliga är slut först vid 257 km/h. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Kias eldrivna crossover gör 0-100 km/h på under tre sekunder
Och kan snabbladdas på 20 minuter

2025 är Kias plan att ha elva stycken elbilar ute på marknaden globalt. Gänget kommer att innehålla suvar, minibussar och vanliga personbilar. Nu får vi reda på lite mer kring en kommande crossover som baseras på en helt ny plattform. Modellen blir först ut i den eldrivna satsningen och vi har fått en liten försmak på den genom konceptbilarna Futuron och Imagine som ni kan se inlänkade här nedan. Den nya bilen som internt går under namnet Kia CV bygger på en plattform man kallar E-GMP. Den är utvecklad tillsammans med Rimac. Räckvidden anges till runt 50 mil och man ska kunna snabbladda batteriet på 20 minuter. Snabbladdningen görs möjlig tack vare ett laddsystem på 800 volt liknande det som Porsche Taycan använder sig av. Prestandamässigt ska den nya Kian inte skämmas för sig och det snackas om en 0-100-tid på under tre sekunder. Målet är att den nya elbilen ska lanseras någon gång nästa år. Tumnagel
47.8°
+
Bobby Green
0

Lotus ingår partnerskap med Centrica
Ska ta fram en ny modell kring elbils-ägande

Centrica är moderbolag för British Gas. Nu har de ingått partnerskap med Lotus för att tillsammans ta fram en ny modell när det gäller ägande av elbilar. Tanken är att koppla ihop eldrivna bilar med smarta hem och att göra bilen till en förlängning av själva boendet. Man ska alltså kunna lagra energi i bilen och använda den som en backup-generator om strömmen i huset går. Man ska även kunna skicka ut ström på nätet och på så vis tjäna lite pengar. Phil Popham som är vd för Lotus Cars säger följande: "Our journey to net-zero carbon is absolutely lock-in-step with the Vision80 strategy for Lotus – taking us to eighty years of the business in 2028. By then we will have transformed Lotus into a truly global player in the high-performance high-technology sector with a new range of cars that remain true to our fundamental promise of always being ‘For The Drivers’. The difference is the energy and infrastructure that will power and support these products in the future – this new partnership demonstrates the progress being made and the ambition of our vision." Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Teaserbilder på MG Cyberster Concept
Är en eldriven tvåsitsig roadster

Biltillverkaren MG visar nu upp konceptskisser på en ny eldriven liten roadster som de kallar för Cyberster. Den ska vara designad och utvecklad både av teamet i Storbritannien och de som sitter i Shanghai. Det vi får se är en ganska slank liten bil med sportiga former och en ganska kaxig bakdel. Vad det finns under skalet får vi dock inte reda på nu, inte heller om den här någonsin kommer att bli verklighet. Med bilderna får vi dock texten "preview of something very exciting in the making" och "stay tuned for more". MG:s senaste roadster var modellen TF som slutade tillverkas 2011. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Maven - ny konceptbil från Weltmeister
Lovar 80 mils räckvidd

Den kinesiska elbilstillverkaren Weltmeister erbjuder i dagsläget modellerna EX5 och EX6 Plus. Nu visar de upp konceptbilen Maven som är en slank sedan med sluttande taklinje som sägs ha 80 mils räckvidd. Men värk väl, eftersom det handlar om Kina, så snackar vi siffror enligt NEDC här. En nästan full laddning av batteriet ska ta under en timme. Några fler uppgifter kring bilen får vi inte just nu. Weltmeister siktar på lansering runt 2022. Tumnagel
36.4°
+
Bobby Green
0

Tesla Roadster blir antagligen också försenad
Till tidigast 2022

Hösten 2017 visade Tesla upp nya Roadster som koncept. Det har pratats hit och dit om när den ska komma och förra året snackades det om att produktionen kanske skulle dra igång i år. Så blir det inte, och det finns risk att det dröjer ett bra tag innan vi får se bilen på vägarna. I en intervju med Joe Rogan hintar Elon Musk om att modellen försenats till 2022, men det kan dröja längre än så. Det finns ett helt gäng saker som måste göras innan man lägger krut på en ny Roadster och det är bland annat att rampa upp produktionen av Model Y, dra igång Gigafactory i Berlin och att börja tillverka lastbilen Semi och Cybertruck. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

Mer information om Skodas eldrivna SUV Enyaq
Två olika batteripack, fyra olika effektlägen

Vi har tidigare berättat att Skodas kommande eldrivna SUV får namnet Enyaq. Nu berättar tillverkaren lite mer om bilen och bland annat får vi reda på att den kommer att erbjudas med två olika batteripack och inte mindre än fyra stycken olika effektlägen. Det här är Skodas första modell som baseras på MEB-plattformen och den mäter 4,64 meter på längden, 1,87 på bredden och är 1,61 meter hög. Hjulbasen anges till 2,76 meter. I bagagerummet ska det gå in 585 liter. Instegsversionen som man kallar för Enyaq 60 har en elmotor bak som driver bakhjulen. Motorn ger 180 hästar och den får sin kraft från ett batteripack på 62 kWh. Räckvidden anges till 38 mil. Nästa steg är Enyaq 80 som har 204 hästar, batteripack på 82 kWh och längst räckvidd av alla versioner - 50 mil. Sen har vi 80X som har samma batteripack som 80 men en extra elmotor där fram. Den här bjuder alltså på fyrhjulsdrift och en kombinerad effekt på 265 hästar. "Värstingen" blir vRS som har 306 hästar, fyrhjulsdrift och som klarar 0-100 km/h på 6,2 sekunder. Toppfarten ligger på 180 km/h. Båda de sistnämnda versionerna ska komma 46 mil på en laddning. Enyaq kan laddas med vanlig växelström från en laddbox upp till 11 kW. Då tar en laddning från tomt till fullt batteri 6-8 timmar. Bilen går att snabbladda med upp till 125 kW och gör man det får man från 10-80 procent på 40 minuter. Den nya modellen har världspremiär i höst och produktionen drar igång strax efter detta. Lansering blir det under första kvartalet nästa år men vad bilen kan tänkas kosta är oklart för tillfället. Teknikens Värld har provkört Enyaq och vad deras första tankar är kan du läsa här. Tumnagel
43.7°
+
Bobby Green
0

Det här är Rimacs testförare
Miroslav verkar ha ett kul jobb

Igår var det måndag och Rimacs grundare Mate släppte ytterligare ett Mondays with Mate-klipp. I detta handlar det om Miroslav "Mrgud" Zrncevic som är testförare hos elbilstillverkaren. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Kinesiska BYD kommer till Europa i år
Börjar i Norge med eldriven SUV

BYD Auto är Kinas största tillverkare av elbilar. Snart kommer de hit till Europa och man börjar i Norge med SUV-modellen Tang EV600. Lanseringen kommer att ske senare i år men några prisuppgifter har vi tyvärr inte för tillfället. I Kina bjuder bilen på ett 82,8 kWh batteripack som driver antingen en eller två elmotorer beroende på om man vill ha endast framhjulsdrift eller fyrhjulsdrift. Motorn är på 245 hästar och räckvidden enligt NEDC-cykeln ligger på 52 mil. Om allt går bra för BYD i Norge är det inte helt omöjligt att deras modeller även kommer att börja säljas här i Sverige. Tumnagel
34.5°
+
Bobby Green
0

En rundtur i Lordstown Motors fabrik
Premiären av den eldrivna pickupen flyttas fram

Lanseringen av Lordstown Motors eldrivna pickup-modell Endurance har flyttats fram till nästa år istället för i år, schemat går helt enkelt inte ihop som det är just nu. Planen är fortfarande att visa upp pickupen i sommar, men det hela kommer troligtvis att ske över nätet. Fram tills dess får vi nöja oss med det här klippet där vi får en rundtur genom fabriken som just nu är väldigt öde. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

Eldriven Land Rover Defender får drivlina från Tesla
ECD har nytt projekt på gång

East Coast Defender (ECD) från Florida är ett företag som skrämmer liv i gamla Land Rover Defenders. Nu meddelar man att en helt eldriven version är på gång, och i den ska det sitta drivlina hämtad från Tesla. Batteripacket ska vara på 100 kWh och räckvidden anges till 35 mil. 0-100 km/h ska gå på runt fem sekunder. Exakt hur mycket grejer man plockar från Tesla är oklart för tillfället, precis som priset. Förhandsbeställningar ska man dock ta emot redan nu om någon känner sig sugen. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Stefan försöker bli av med sin kassa Audi e-tron
Verkar inte alls vara kär i bilen

Att köpa elbil är dyrt, speciellt om man köper en Audi. Deras e-tron kostar från 799.000 kronor vilket är svettigt mycket pengar. Lägger man så mycket pengar vill man så klart bli nöjd. Stefan är inte nöjd, långt därifrån. Man skulle kunna säga att han är tvärtom mot nöjd. I en riktigt syrlig Blocket-annons försöker han nu bli av med bilen som enligt honom är defekt. Audis app fungerar inte som den ska, farthållaren lever sitt egna lilla liv, den bromsar utan anledning på motorvägen och kommer hela 16 mil på en laddning när temperaturen ligger runt nollan. Men radion fungerar bra! "Så, är du sugen på en tysk skitbil från en skithandlare som hotar med rätten när de inte kan lösa problemen? Hör av dig!" Bilen är köpt på Bilmetro i Borlänge och de verkar inte ha samma åsikt som Stefan. Vem som har rätt låter vi vara osagt, men vi tvekar på att Stefan lyckas bli av med bilen med annonsen... Tumnagel
83.1°
+
Roger Åberg
0

Teslas lastbil försenas till nästa år
Ingen är förvånad

I november 2017 presenterade Tesla lastbilen Semi men ännu har den inte nått ut till någon kund. Nu får vi reda på att lanseringen försenas till nästa år och därmed är den minst två år försenad mot vad som tidigare har sagts. Vad som är den största bidragande orsaken till förseningen är oklart men pandemin har säkerligen ett finger med i spelet. Det spekuleras även att det kan vara designförändringar som gör att det dröjer. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Hur bra är en Nissan Leaf 10 år senare?
Långtidstest deluxe

Nissan och deras Leaf var en av de första riktiga elbilarna. Den var inte speciellt vacker, inte alls vacker faktiskt, och den bullrade rätt mycket men den fungerade. Men hur står den sig så här tio år senare? Den är, föga förvånande, fortfarande ful men verkar vara extremt bekymmersfri. Här får vi kolla in Roberts tio år gamla Leaf. Tumnagel
40.5°
+
Roger Åberg
0

Opel presenterar eldrivna Vivaro-e
Har en räckvidd på upp till 33 mil

Opel rullar nu ut sin första helt eldrivna transportbil och det är en Vivaro som man valt att stoppa ner en elmotor i. Den ger 136 hästar, 260 newtonmeter och på en laddning ska man kunna ta sig upp till 33 mil om man väljer versionen med batteripacket på 75 kWh. Det finns även ett på 50 kWh och där blir räckvidden istället 23 mil. Batterierna sitter under lastutrymmet. Det finns en 11 kW-trefasladdare eller en 7,4 kW enfasladdare och man ska kunna snabbladda från tomt till 80 procent på en halvtimme. Vivaro-e finns i tre olika längder - 4,6, 4,95 eller 5,3 meter. Den sistnämnda kan lasta 6,6 kubik och föremål som är upp till 4,02 meter långa. Maxlast i vikt ligger på 1275 kilo och på dragkroken får man hänga upp till ett ton. Vad Vivaro-e kostar är oklart för tillfället. Opel ska börja ta emot beställningar nu i sommar, och sen blir det leverans i höst. Tumnagel
48.9°
+
Bobby Green
0

Audi lämnar DTM och fokuserar på Formel E
Kör årets säsong men sen är det slut

Audi ändrar nu inriktning för märkets motorsportprogram och meddelar att man inte kommer att förlänga engagemanget i DTM efter årets säsong. Istället kommer man att lägga fokus och krut på elbilsracingen Formel E. En anledning är vägen mot C02-neutral mobilitet men också corona-pandemin och de ekonomiska utmaningarna detta har fört med sig. Tumnagel
37.0°
+
Bobby Green
0

Eldrivna Xpeng P7 lanseras i Kina
En utmanare till Tesla Model 3

För två år sedan skrev vi om den nya kinesiska elbilstillverkaren Xpeng Motors. Precis som så många andra hade de storslagna planer och ville bli landets motsvarighet till Tesla. Förra året visade man upp den lilla suven G3 och nu lanseras sedanen P7 så allt var kanske inte bara snack och konceptskisser. P7 är en direkt konkurrent till Tesla Model 3 och batteripacket är på 80,9 kWh. Vad det handlar om för elmotorer under skalet får vi dock inte reda på. Instegsversionen driver bara på bakhjulen och har en räckvidd på 56,8 mil, dock enligt NEDC-cykeln. Den man kallar för Super-Long Range har istället upp till 70,6 mil enligt NEDC. Sen finns det en prestandaversion med dubbla motorer (och antagligen fyrhjulsdrift) som ska göra 0-100 km/h på 4,3 sekunder men vad den har för räckvidd framgår inte. Att ladda från 30 till 80 procent ska ta under en halvtimme och laddar man tio minuter ska man kunna få upp till tolv mils räckvidd. Bilen ska ha självkörning i nivå 3 och ett system med 14 stycken kameror, tolv stycken ultraljudssensorer och radar. P7 går att beställa i Kina nu och de första leveranserna ska ske i juni. Priset börjar på motsvarande strax under 30.000 euro och dyrast blir prestanda-versionen som kostar från 45.000 euro. Tumnagel
31.4°
+
Bobby Green
0

BMW iX3 i produktionskläder läcker ut
Läcker?

BMW iX3 kan bli det som i3 aldrig blev och snart är den här. Nu har två bilder på hur bilen ser ut i produktionsutförande läckt ut efter att vi tidigare bara sett konceptbilder och en bil under kraftig maskering. Så här kommer den alltså att se ut när den rullar på gatorna och endast de som vet kommer ha koll på att det handlar om en elbil. Kanske bra, för många tyckte nog att i3 var lite för konstig. När lanseringen kan ske är dock oklart med tanke på pandemin. Tumnagel
31.3°
+
Bobby Green
0
Nästa sida