m

Ytterligare en smygtitt på Hyundai Ioniq 5
Har premiär i mitten av februari

Här ser vi ännu en smygtitt på Hyundais kommande elbil Ioniq 5. Återigen är det lite av fronten och baken vi får se, samtidigt som vi får reda på att premiären kommer att ske mitten av nästa månad. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Biden ska byta ut 645.000 federala bilar mot elbilar
Och de måste vara tillverkade i USA

USA:s nya president Joe Biden har meddelat att alla federala bilar ska bytas ut mot elbilar. Och det är ett gäng vi snackar om här - 645.000 stycken närmare bestämt. Av dessa är 22 procent postbilar. När det hela kan vara klart är svårt att säga men det lär ta en stund. Alla de nya bilarna ska också vara elbilar tillverkade i USA och inget man ska importera från andra länder. Pres. Biden: "The federal government also owns an enormous fleet of vehicles, which wex27re going to replace with clean electric vehicles made right here in America, by American workers."https://t.co/figJbDMrpt pic.twitter.com/racgwk9VGw— ABC News Live (@ABCNewsLive) January 25, 2021 Tumnagel
76.3°
+
Bobby Green
0

Volvos XC40 P8 Recharge är dyr, kvick och lovande
Men långt ifrån perfekt

Volvo XC40 har funnits i några år nu och är rätt vanlig på våra vägar, det är ju trots allt en Volvo. Den lite udda designen har i alla fall nått in i mitt hjärta och är en skön mix av lite udda utan att vara för konstig. Nu har den kommit i en helt elektrisk variant och den spontana känslan när man hoppar in och kör iväg är faktiskt kärlek. Har man nyckeln i fickan, vilket man lär ha om man har lyckats öppna dörren, så är det bara att lägga i D-läget och köra iväg. Du behöver inte starta bilen, faktum är att det där lilla fina reglaget för att starta en Volvo som har funnits sedan senaste XC90 hade premiär nu är borta. Det går alltså inte att sätta på eller stäng av bilden manuellt. Eller det går att stänga av, men det är en fyra-fem klick bort så Volvo vill verkligen inte att man ska göra det. Tumnagel
37.2°
+
Roger Åberg
0

BMW ska slimma sitt utbud
Och fokusera på elbilar

De senaste åren har BMW snurrat till det ganska så rejält med alla sina modeller och versioner på bilar. Designen också men det vet ni ju redan. Nu verkar det som att de själva har insett att något måste göras, så därför kommer utbudet att slimmas ned framöver. Fokus kommer även att läggas på eldrivna bilar, något som är på duktig frammarsch just nu. Det hela gör man självklart för att få lite bättre lönsamhet, speciellt efter ett tufft coronaår. När rockaderna inom utbudet kommer att träda i kraft återstår att se, men vi kan nog förvänta oss att en del modeller inom kort börjar plockas bort. Alla på bilden kanske, eller kommer någon att sakna dem? Bonusklipp nedan på kommande eldrivna i4. Tumnagel
47.1°
+
Bobby Green
0

Volkswagen har en ny elbil kallad Trinity på gång
Ett flaggskepp som ska revolutionera företaget

Volkswagen har ett nytt eldrivet flaggskepp på gång som man lovar ska revolutionera företaget. Bilen heter Trinity och lanseringen av den ska ske 2026. Den är utvecklad med hjälp av Audis Artemis-program som använder sig av en vidareutveckling av MEB-plattformen. Bilen kommer att byggas på fabriken i Wolfsburg och man räknar med att kunna trycka ut 300.000 stycken exemplar om året. 1/2 @Volkswagen CEO, Ralf Brandstätter, has lifted the lid on a new electric-powered model from the German car maker that goes under the name Project Trinity. It is described as a "highly efficient flat seat concept with an iconic design". @VWGroup @VWGroup_DE @VWnews pic.twitter.com/D3wJheNf2w— Greg Kable (@GregKable) January 20, 2021 Trinity comes after NEO (ID.-Project) and will revolutionize Volkswagen - and especially Wolfsburg even more! A huge challenge for our most traditional and historic site to compete against a greenfield in Grünheide. But we take on the challenge!— Herbert Diess (@Herbert_Diess) January 21, 2021 Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Tre elbilstillverkare hjälpte Volkswagen att få ner utsläppen
Slapp därmed att betala EU:s utsläppsböter

Idag skickade Volkswagen ut pressmeddelandet ni kan läsa nedan där man berättar att koncernen avsevärt har minskat sitt genomsnittliga koldioxidutsläpp från fordonsflottan i EU. Minskningen ska vara runt 20 procent när man jämför 2019 med 2020 och genomsnittssiffran landade på 99,8 gram per kilometer (Utsläppen från Bentley och Lamborghini mäts tydligen separat och ingår inte i denna siffra). Och siffran är ju bra såklart, men Volkswagen fick draghjälp för att få till den. Aston Martin gjorde ett liknande drag när de plockade in oskyldiga lilla Toyota iQ och gjorde om den till Cygnet. Det gjorde att hela snittet på utsläppen drogs ned rejält. I Volkswagens fall handlar det om att man tagit in elbilstillverkarna Aiways, LEVC (London Electric Vehicle Co.) och Next E.Go Mobile i utsläppspoolen. Avtalen med dessa knöt man i december 2020 vilket gör att Volkswagen får tillgodose sig elbilarnas snittutsläpp under året som är noll. Det hela resulterar att man slipper höga utsläppsböter från EU. Tumnagel
13.0°
+
Bobby Green
0

Rykte DeLorean DMC-12 gör comeback med eldrift?
Låter vettigt

DeLorean DMC-12 är ju en frän bil men den trötta motorn man stoppade i har alltid varit dess Akilleshäl. Företaget DeLorean Motor Company finns fortfarande, om än med nytt styre sedan 1995, och nu sägs det att den klassiska måsvingebilen ska göra comeback med eldrift istället. Det kanske passar den betydligt bättre? Så här säger man i en ny bloggpost: "With EVs becoming more mainstream, we’ve been considering switching to an all-electric as the future. It certainly makes for an easier path through emissions maze which still looms large over any internal combustion engine. While an electric Cobra or Morgan may be a little extreme for their potential market, we’ve already seen that an EV DeLorean – as we displayed at the 2012 New York International Auto Show – is not such an ‘out there’ idea." Vi får väl se om det kan bli verklighet av idéerna men det vore väl kul? Klippet visar en eldriven prototyp som byggdes 2011. Tumnagel
48.0°
+
Bobby Green
0

Det här är Mercedes nya elbil EQA
Tar sig över 42 mil på en laddning

Nu presenterar Mercedes sin instegsmodell i elbilsutbudet och den heter EQA. Det är crossover i kompaktklassen som ska kunna klara över 42 mil på en laddning. Förbrukningen anges till runt 1,8 kWh per mil. Batteripacket är på 66,5 kWh och det sitter integrerat i chassit. Har man en snabbladdare på 100 kW ska man kunna ladda från 10-80 procent på 30 minuter. Har man en laddbox laddar ombordladdaren på 11 kW bilen från 10-100 procent på runt sex timmar. Först ut är EQA 250 som driver på framhjulen. Kraften dit kommer via en elmotor på 190 hästar och 375 newtonmeter. 0-100 km/h ska gå på 8,9 sekunder och toppfarten anges till 160 km/h. En fyrhjulsdriven version med 270 hästar och 50 mils räckvidd kommer att presenteras längre fram. Man kan utrusta bilen med dragkrok och den framhjulsdrivna versionen får då dra upp till 750 kilo. EQA börjar säljas nästa månad och de första kunderna ska få sina bilar nu under våren. Vad priset ligger på framgår tyvärr inte just nu. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Rivian får in ytterligare en säck med kosing
2,65 miljarder dollar till

Det krävs en hel del pengar om man vill dra igång en ny elbilstillverkare. Rivian är duktiga på att få in investeringar och nu har det skett igen. Ytterligare 2,65 miljarder dollar har plöjts in och bakom pengarna står flera tidigare investerare, T. Rowe Price Associates, Fidelity Management and Research Company, Amazon’s Climate Pledge Fund, Coatue och D1 Capital Partners. Rivians vd RJ Scaringe säger följande: "This is a critical year for us as we are launching the R1T, the R1S and the Amazon commercial delivery vehicles. The support and confidence of our investors enables us to remain focused on these launches while simultaneously scaling our business for our next stage of growth." Rivians modeller R1T (pickup) och R1S (SUV) ska börja tillverkas nu i sommar. Tumnagel
42.8°
+
Bobby Green
0

Porsche släpper instegsmodell av Taycan till alla
Blir din för 980.000 kronor

Precis som vi skrev igår var det den bakhjulsdrivna versionen av Taycan som Porsche släppt en dunkel bild på. Den har funnits i Kina ett tag men görs nu alltså tillgänglig för hela världen. Det här blir insteget i Taycan-världen och för att få bli en del av den får du snällt hosta upp 980.000 kronor. Med denna finns det alltså fyra stycken versioner att välja mellan - Taycan, Taycan 4S, Taycan Turbo och toppversionen Taycan Turbo S. Instegsversionen går att få med två stycken olika batteristorlekar - Performance Battery på 79,2 kWh som ger dig 408 hästar och 43,1 mils räckvidd eller Performance Battery Plus på 93,4 kWh som ger dig 476 hästar och 48,4 mils räckvidd. Den nominella motoreffekten anges till 240 kW (326 hästar) respektive 280 kW (380 hästar). 0-100 km/h ska gå på 5,4 sekunder oavsett vilket batteripack man väljer och toppfarten är 230 km/h. Det ska gå att ladda bilen med upp tilll 225 kW för det mindre batteriet och 270 kW för det större. Från 5 till 80 procent ska ta 22,5 minuter med dessa effekter. Bilen kommer till återförsäljare i mitten på mars. Tumnagel
45.2°
+
Bobby Green
0

En närmare titt på Nissan Ariya
Den helt eldrivna suven

Nissans framtid är som alla andra biltillverkares eldriven. I juli rullades Ariya ut som är en helt eldriven SUV som vi får en närmare titt på här. De första leveranserna ska dra igång i höst. Bonusklipp nedan. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

Sondors presenterar den eldrivna motorcykeln Metacycle
Blir din för 5000 dollar

Minns ni Sondors? Senast vi skrev om företaget var i slutet av 2017 när deras trehjuliga elbil provkördes. De säljer även eldrivna cyklar och det här är deras senaste skapelse som är en eldriven motorcykel. Den heter Metacycle, har 20 hästar, tar sig 12,8 mil på en laddning, toppar 130 km/h och kostar 5000 dollar. Ramen är i aluminium och hela hojen ska väga in på lätta 91 kilo. Man ska kunna förhandsboka ett exemplar för 100 dollar nu och de första leveranserna ska ske under årets fjärde kvartal. Tumnagel
47.1°
+
Bobby Green
0

Så här låter Amazon och Rivians budbil
Störande?

I oktober förra året presenterade Amazon deras nya budbil som de tagit fram tillsammans med Rivian. Nu har de första exemplaren börjat rulla och här får vi se ett av dem leverera lite paket. Eftersom det handlar om en helt eldriven bil måste den ge från sig ljud som uppmärksammar folk om att den kommer farande. Men har man inte tagit i lite väl mycket här? Den låter till och med när den står still. Stackars chaufförer som måste lyssna på det här hela dagarna. Tumnagel
12.5°
+
Bobby Green
0

Sono Motors visar uppdaterad version av Sion
Ska vara nästan produktionsklar nu

Precis innan det blev nytt år stod det klart att Sono Motors fått en stor säck med pengar för att kunna förverkliga den delvis solcellsdrivna elbilen Sion. Nu under den digitala upplaga av CES-mässan visar man upp en uppdaterad version av bilen och så här ser den ut. Det här är fortfarande en prototyp men som ska ha mycket av det som den produktionsklara bilen kommer att få. Det som skiljer sig från det vi har sett tidigare är bland annat att solpanelerna är bättre integrerade i karossen och inte längre sticker ut så mycket visuellt. Panelerna ska kunna ge upp till 3,5 mil extra räckvidd per dag. Batteripacket är på 35 kWh och det ska räcka för att kunna ta sig 25,5 mil. Man ska kunna snabbladda med upp till 50 kW och laddaren ombord är på 11 kW. Elmotorn är på 163 hästar och 270 newtonmeter. Insidan ska även ha fått ett nytt infotainmentsystem och ett omarbetat digitalt instrumentkluster. Mossan på instrumentpanelen är kvar sedan tidigare och den ska hjälpa till att reglera fuktigheten och filtrera luften. Tillverkningen ska dra igång i NEVS gamla fabriker i Trollhättan någon gång under nästa år. På prislappen står det 25.500 euro. Tumnagel
34.8°
+
Bobby Green
0

Nissan visar nytt rullande kontor
Data loss i en NV350

Nissans senaste koncept är inte någon flådig rymdinspirerad elbil utan ett rullande kontor. Man har tagit en NV350 och gjort om den till en "Office Pod" där man ska kunna hänga och diska undan dagens arbete. På insidan finns ett skrivbord och en stol och hela paketet går att skjuta ut bakåt från bilen om man skulle vilja ta in lite mer av omgivningen och inte bara häcka inne. När man har jobbat klart kan man istället ta sig en våning upp, till taket, där det finns en vilstol och ett parasoll att fälla upp. Tumnagel
42.7°
+
Bobby Green
0

Alibaba och SAIC lanserar elbilsmärket IM
Vill bli de nya ledarna

Alibaba och SAIC har nu slagit sina påsar ihop och lanserat elbilsmärket IM. Man siktar, som alla andra, på att bli de nya ledarna inom eldrivna bilar och först ut är sedanmodellen ni ser på bilderna här och en crossover. Sedanen ska ha två stycken elmotorer under skalet som ser till att driva alla fyra hjulen. Den sammanlagda effekten anges till 544 hästar och 700 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på 3,9 sekunder. Batteripacket är på 93 kWh men det finns även ett större på 115 kWh. Det sistnämnda ska enligt NEDC-cykeln ge upp till 87,4 mils räckvidd. Enligt uppgift ska det med bilen lanseras världens första masstillverkade trådlösa laddare. Denna ska kunna ladda med upp till 11 kW vilket skulle kunna ge bilen sju till åtta mils räckvidd på en timme. På insidan sitter en stor skärm som löper längs med hela instrumentpanelen och ytterligare en separat skärm på mittkonsolen. Övrigt på tekniksidan är 15 stycken kameror, tolv stycken ultraljudssensorer och radar som är till för de självkörande funktionerna. Bilarna använder sig av NVIDIAs DRIVE Orin-plattform. Sedanen ska ställas ut på Shanghai Auto Show i april, crossovern dröjer dock till 2022. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

Kia presenterar ny strategi och varumärkets nya syfte
Sju nya elbilar lanseras till 2027

I början av veckan fick vi se Kias nya logga och slogan - "Movement that inspires". Nu presenterar man den kommande strategin och varumärkets nya syfte. Bland annat ska sju stycken nya elbilar dyka upp innan 2027 och den första ska presenteras snart. Den kommer ha en helt ny designfilosofi och är byggd som en elbil från grunden. Det är en crossover som ska klara över 50 mil på en laddning och kunna snabbladdas från 0-80 procent på under 20 minuter. De övriga kommande bilarna ska vara personbilar, suvar och MPV-fordon i olika storleksklasser. Alla kommer att baseras på den nya plattformen E-GMP (Electric-Global Modular Platform). Kia säger också att man ska gå från att bara ha tillverkat bilar till att även skapa och leverera hållbara mobilitetslösningar. Därför byter man även namn från Kia Motors till bara Kia. Tumnagel
41.3°
+
Bobby Green
0

Nu finns Volvo XC40 P8 Recharge i Feber-garaget
Syskonet till Polestar 2

Polestar 2 har fått stor uppmärksamhet under förra året men syskonet Volvo XC40 i elbilsversion har inte riktigt fått samma plats i diskussionen. Nu är det ju två olika varumärken så klart, men en gång i tiden så presenterades koncepten till de två bilarna samtidigt, som väldigt nära syskon. Och det märks så klart när man kör de två bilarna när de nu är här som elbilar. På gott och ont. På uppsidan finns en imponerande elbilsprodukt när man lägger in det faktum att plattformen faktiskt inte är gjord för elbilar utan för fossilbilar. På uppsidan finns också allt det som är bra med XC40, för det är ju en härlig liten SUV som inte skäms för sin existens och den blir knappast sämre som elbil. För spontant är det här en riktigt trevlig bil att umgås med. Har du nyckeln i fickan så är det väldigt lätt att hoppa in, lägga i drive och flyga i väg, noll till hundra går på 4,9 sekunder. På nedsidan finns just det där med plattformen, jämfört med ID.3 och ID.3 från Volkswagen så är det speciellt i baksätet en trång bil detta, framförallt i mitten av baksätet. XC40 Recharge har precis som Polestar 2 ett nytt system som bygger på Android Automotive. Det är inte riktigt lika fräckt som i Polestar utan mer likt det som vi är vana med från andra Volvobilar. Tyvärr är systemet väldigt omoget och saknar många appar och saker som CarPlay. Prislappen på XC40 P8 Recharge ligger på 699.000 kronor, alltså en smula högre än Polestar 2 som kostar från 659.000 kronor. Har du frågor om XC40 P8 Recharge? Posta dem bland kommentarerna här, eller på Instagram om det känns roligare. Tumnagel
40.4°
+
Roger Åberg
0

Lotus och Alpine ska bygga eldriven sportbil ihop
Blir en uppföljare till nya A110

Nu får vi reda på att Alpine Cars, Renault Sport Cars (RSC) och Renault Sport Racing (RSR) förenas under Alpines flagg med syfte att utveckla prestandasportbilar. Med i Alpines produktplan finns en helt eldriven "Hot hatch" i B-segmentet baserad på plattformen CMF-B, en helt eldriven crossover i C-segmentet baserad på CMF-plattformen och en eldriven uppföljare till A110 som utvecklas tillsammans med Lotus. När den sistnämnda kan tänkas presenteras är dock oklart för tillfället. Tumnagel
41.7°
+
Bobby Green
0

Renault 5 gör comeback
Nu som retrotuff elbil

Renualt vill förvandla sitt företag till ett varumärke som står för teknik, service och ren energi och detta ska man göra under namnet "Nouvelle Vague" (nya vågen). Fram till 2025 ska man lansera 14 stycken huvudmodeller varva sju stycken är rena elbilar och sju stycken är bilar i C/D-segmentet. Alla nya bilmodeller kommer lanseras som el- eller hybridversioner. Man kallar den strategiska planen för "Renaulution" och en prototyp man tagit fram för att visa hur man tänker är en liten elbil som flörtar med klassikern Renault 5. Tyvärr berättar man inte vad som finns under skalet eller om tanken är att den här ska tillverkas längre fram. Kör på säger jag för den här var tuff! Tumnagel
53.0°
+
Bobby Green
0

Rykte Apple köper elbilsstartupen Canoo?
Bitarna börjar falla på plats

Rykten är ju kul så vi kör ett till. Nu sägs det att Apple har ögonen på elbilsstartupen Canoo vi har skrivit om tidigare. Vi har skrivit om Apples bilplaner och att de kanske snackat ihop sig om att ta fram något tillsammans med Hyundai. I början av året skrev vi även att Hyundai skulle ta fram en ny elbilsplattform tillsammans med just Canoo, så bitarna kanske börjar falla på plats. Ryktena säger att Apple snackat med Canoo i början av förra året om att kanske bli delägare eller att köpa upp dem helt och hållet. Canoo ska dock ha varit mer intresserade av att ha Apple med på tåget än att de tog över helt, men nu kanske det ser annorlunda ut. Hur det kommer att bli är bara för oss att vänta och se. Canoo är baserat i Kalifornien och grundat av före detta Faraday Future-chefer. Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0

Smygtitt på insidan av Chevrolet Bolt EUV
Första Chevan med Super Cruise

I klippet nedan får vi en snabb titt på hur kommande Chevrolet Bolt EUV kommer att se ut på insidan, eller rättare sagt hur instrumentklustret i elbilen kommer att se ut. På kåpan framför ratten sitter en liten kamera som håller koll på att du håller koll på vägen när du kör. Lite hjälp kan du dock få eftersom den här blir Chevrolets första modell med det självkörande systemet Super Cruise. Nya Bolt kommer att presenteras nästa månad. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Cadillac smygvisar Celestiq
Det eldrivna flaggskeppet

Ytterligare en modell i Cadillacs kommande elsatsning är Celestiq - en sedanmodell som räknas som flaggskeppet i iq-familjen. Nu får vi en första smygtitt på bilen och det vi kan se är att den får ett stort glastak och en stor skärm på insidan. Det roliga med taket är att det är uppdelat i fyra stycken zoner så alla i bilen kan välja hur mycket eller hur lite ljus som ska släppas igenom. Rykten säger att Celestiq kommer att kunna ta sig 65 mil på en laddning och att man ska kunna snabbladda med upp till 350 kW. Den ska även få fyrhjulsdrift och fyrhjulsstyrning. Lansering väntas dock inte ske förrän 2023, ett år efter suven Lyriq. Bonusklipp nedan på General Motors presentation av sin eldrivna framtid. Tumnagel
37.3°
+
Bobby Green
0

Första bilderna på Hyundai Ioniq 5
Ser tokfrän ut!

Minns ni när Honda rullade ut eldrivna EV Concept 2017? Alla gick bananas för att bilen var så retrotuff och jag väntade typ bara på att trycka på beställknappen. Men som oftast när det handlar om koncept så blir det inte riktigt så där kul när den färdiga produkten väl är här. Så blev det tyvärr även för Hondan som gick från att vara en kaxig liten pitbull till en söt liten Shih tzu. I september förra året presenterade Hyundai konceptbilen 45 och även denna var en retroinspirerad liten eldriven sak. Även här trodde man ju att det som skulle komma i produktion hade suddat bort allt det fräna men oj så fel detta var. Nu får vi de första bilderna på den färdiga produkten Ioniq 5 och Hyundai verkar ha fattat att man inte ska visa flådiga koncept och sen leverera disktrasor. Det här blir Hyundais första modell baserad på E-GMP-plattformen (Electric-Global Modular Platform) som är speciellt framtagen för elbilar. Ioniq 5 är en så kallad CUV (Crossover Utility Vehicle) och den kommer bland annat att få V2L-teknik (Vehicle to Load) som gör att du kan driva apparater som typ en cirkelsåg direkt från bilen. Världspremiären för Ioniq 5 äger rum nästa månad. Habegäret är på topp! Tumnagel
50.9°
+
Bobby Green
0

Sony har börjat testa sin elbil på allmänna vägar
Snabbt jobbat!

Under förra årets CES-mässa överraskade Sony genom att presentera den eldrivna konceptbilen Vision-S. I somras sa man att tester på allmän väg skulle inledas senare under året, men pandemin gjorde att det drog ut lite på tiden. Nu har man dock gjort just detta och därför får vi följande klipp. Det säger inte så mycket men det är kul att se bilen på rull så kort efter att konceptet presenterades. Under skalet ska det finnas två stycken motorer som tillsammans genererar över 560 hästar, vilket ska vara tillräckligt för att kunna klara av 0-100 km/h på under fem sekunder. Några fler specifikationer har vi inte fått än tyvärr, och det är oklart om Sony någonsin kommer att sälja bilen till kunder eller om det bara är en rullande testbänk för teknik. Skulle ni vilja att den här släpptes lös till folket? Tumnagel
54.2°
+
Bobby Green
0

Geely bekräftar att de ska bygga elbilar med Baidu
Ska baseras på SEA-plattformen

För en månad sedan skrev vi om ett rykte som sa att den kinesiska sökmotorjätten Baidu skulle utveckla en elbil. Det snackades då om att Geely kanske var inblandade i detta, och nu får vi det bekräftat av Geely själva att så är fallet. Baidu har i många år utvecklat mjukvara för andras självkörande bilar och nu får de alltså nytta av den själva också. I det nya bolaget som kommer att bildas kommer Baidu stå för bilarnas mjukvara medan Geely kommer att tillverka dem genom att utgå från plattformen SEA (Sustainable Experience Architecture). Mer information om den kommande bilen ska presenteras senare. Tumnagel
35.8°
+
Bobby Green
0

Över 100.000 beställningar av Lordstowns eldrivna pickup
Tillverkningen drar igång i september

Lordstown Motors meddelar nu att de passerat över 100.000 stycken förhandsbeställningar av den helt eldrivna pickupen Endurance. Reservationen är inte bindande så därför kanske en del hoppar på tåget bara för att, men det visar ju samtidigt att detta är något folket vill ha. Många av beställningarna kommer från företag som vill bredda sin flotta med elbilar och den genomsnittliga beställningen här ligger på 600 stycken bilar. Steve Burns som är CEO för Lordstown Motors säger följande: "Receiving 100,000 pre-orders from commercial fleets for a truck like the Endurance is unprecedented in automotive history. Adding in the interest we have from federal, state, municipal and military fleets on top of that, I think you can see why we feel that we are about to revolutionize the pickup truck industry." Endurance ska ha 600 hästar sammanlagt från sina fyra stycken navmotorer och på en laddning ska man kunna ta sig upp till 40 mil. Bilen får även dra upp till 3,4 ton efter sig. Produktionen ska dra igång i september och prislappen börjar på 52.500 dollar. Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

Samarbetet mellan Ken Block och Ford är över
Dags att gå vidare efter tio år

Under tio års tid har nu Ken Block och Ford samarbetat kring bland annat Gymkhana-filmerna, men nu har detta nått ett slut. Inte för att de båda parterna är osams eller så, utan för att det är dags att gå vidare helt enkelt. Det kan vara så att Ford hellre vill lägga krut på sina elbilssatsningar och då kanske det ser bättre ut om man inte förknippas med supertrimmade förbränningsmotorer. Även om man haft en del el med i kalaset också. Det verkar även som att Ken är sugen på att leka med andra leksaker än bara de som det står Ford på. Så här säger Ford: "All of us at Ford are very grateful for Ken Block and his bringing the thrill of Ford Performance vehicles to a whole new generation of car buyers. He did it in ways that were uniquely Ken - with fun, energetic and extraordinary driving exhibitions that were unmatched in the automotive world, along with important victories and performances in rally & rallycross worldwide. Ken, thanks for 10 great years of Hooning." Och så här säger Ken: "Working with Ford over the past decade has been awesome. From racing all over the world, to accumulating a half billion views from Gymkhana THREE to Gymkhana TEN, to creating the Emmy nominated series The Gymkhana Files for Amazon Prime – along with building a fleet of Fords including the iconic AWD Mustang Hoonicorn and F-150 Hoonitruck – it’s been a great partnership." Tumnagel
39.0°
+
Bobby Green
0

James May spanar in Lotus Evija
Älskar den

Captain Slow har tagit sig en titt på något som är långt från långsamt - Lotus kommande helt eldrivna superbil Evija. Den har 2000 hästar och blir din för två miljoner pund. Här får vi se vad man får för pengarna. Tumnagel
42.1°
+
Bobby Green
0
Nästa sida