Quantcast
m

Nästa år blir även rallycross eldrivet
Nya serien eRX2 lovar att vara lika fartfylld

Formel 1 knoppades av till Formel E och Extreme E får väl ses som en slags Dakar-tävling fast med elbilar. Nu ska även rallycross börja med eldrift i den nya serien eRX2 som ska dra igång nästa år. Förarna kommer att köra en specialutvecklad bil som just nu genomgår tester, och det är den ni ser maskerad här ovanför. Den är framtagen av QEV Technologies och OSM Olsberg och här ska finnas ett batteripack på 32 kWh som matar en elmotor framtill och en baktill som tillsammans genererar 340 hästar. Drivningen sker som väntat på alla fyra hjulen. Batteriet ska hålla för racing i 25 minuter innan det är dags att ladda igen, något som ska ta 20 minuter. Enligt OSM Olsberg ska en hel säsong kosta omkring 150.000 euro att genomföra vilket ska vara betydligt mindre än vad traditionell rallycross kostar. Serien ska genomföras på sex stycken olika platser i Europa men vilka vet vi inte för tillfället. Tumnagel
42.5°
+
Bobby Green
0

BlackTea - en scrambler-inspirerad eldriven moped
Lek att du är 15 igen

Minns ni när man var 15 år gammal och sladdade runt med moppen i något övergivet grustag? Man byggde små hopp, gjorde ringar och var typ coolast i hela världen. Det är den känslan tyska BlackTea vill återskapa med det här bygget. Det är en eldriven moped med inspiration från Scrambler-stuket som råkar toppa 80 km/h men så fort vet vi ju att man inte får köra, och det gjorde man ju heller aldrig med sin moped back in the days. Räckvidden på en laddning ska vara sju mil. Detta kan dock dubblas om man köper till ytterligare ett batteri. Man vände sig till IndieGoGo där man sökte motsvarande en miljon kronor, i skrivande stund är man dock redan uppe i 2,8. Hakar man på kampanjen nu ska man få ett exemplar för 2290 euro. Planen är att börja leverera i april nästa år. Tumnagel
41.4°
+
Bobby Green
0

Nästa BMW 5-serie och X1 kommer som helt eldrivna
Nya 7-serie är dock först ut

2022 kommer en ny 7-serie från BMW och som vi tidigare har berättat kommer den i ett helt eldrivet utförande. Modellen kommer att erbjudas med fyra stycken olika motoralternativ (bensin, diesel, laddhybrid, eldrift) och nu bekräftar BMW att nästa 5-serie och X1 kommer att få samma behandling. 2023 är BMW:s mål att ha presenterat 25 stycken hybrider och eldriftsmodeller. Oliver Zipse som sitter i BMW:s styrelse säger följande: "We are not just making abstract statements – we have developed a detailed ten-year plan with annual interim goals for the timeframe up to 2030. We will report on our progress every year and measure ourselves against these targets. The compensation of our Board of Management and executive management will also be tied to this." Tumnagel
40.9°
+
Bobby Green
0

43 procent kan tänka sig en elbil vid nästa bilköp
32 procent säger nope

Elbilar blir bättre och bättre och är, enligt mig, bättre än fossilbilar på väldigt många sätt. Inte på alla, men många. Tyvärr är de fortfarande dyra och faktiskt rätt svåra att få tag på. Men det börjar äntligen finnas en begagnatmarknad så därför har gänget på Blocket tillsammans med Yougov frågat svenskarna om deras nästa bil skulle kunna bli en elbil. Hela 43 procent svarar ja på den frågan medan 32 procent säger nej. Andelen osäkra är väldigt högt, hela 25 procent svarar vet ej. Den främsta anledningen att välja eldrivet är så klart att det skulle vara miljömedvetet (52 procent) medan 27 procent säger att man skulle välja elbil på grund av minskade bränslekostnader. Elbilar som läggs upp på Blocket säljer allt snabbare men de blir också dyrare, antagligen för att Tesla Model 3 har börjat dyka upp till försäljning. Det är också bilen som toppar sett till antal sökningar. Tumnagel
38.3°
+
Roger Åberg
0

Tarforms eldrivna motorcykel är redo för produktion
Luna erbjuds som Scrambler och som caféracer

Vi har tidigare skrivit om Tarform och deras eldrivna caféracer. Nu presenterar de Luna som är en vidareutveckling av den prototyp som visades 2018, och den kommer att erbjudas både som caféracer och Scrambler. Luna har ett batteripack på 10 kWh som matar en elmotor på 56 hästar. 0-100 km/h ska ta 3,8 sekunder. Räckvidden anges till 19 mil och med ombordladdaren som är på 3,3 kW ska det ta 50 minuter att ladda 0-80 procent. Hojens tank och cuts är tillverkad av återvunnet material går att byta ut och återvinna igen om man skulle råka krascha. Motorn har delar i bioplast och sätet är i veganskt läder. På tekniksidan hittar vi bromsar med bromskraftsåtervinning, tre stycken olika körlägen, trådlöst tändningslås, backkamera och döda-vinkeln-varnare med haptisk respons. Det är att förhandsboka en Luna nu för 500 dollar och det finns två stycken versioner att välja mellan - bas och Founder Edition. Priset börjar på 24.000 dollar medan Founder Edition kostar hela 42.000 dollar. För den ganska rejäla extra slanten får man en hoj som bara tillverkas i 54 stycken exemplar och som är kittad med Öhlins-dämpare och aluminiumfälgar frästa ur ett stycke. Den ska även ha lite annan design överlag. Tillverkningen ska dra igång nu i sommar och de första leveranserna ska ske någon gång nästa år. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Daniel Abt ska börja köra Formel E för Nio istället
Efter att ha fått sparken från Audi

I maj anordnas ett esport-race i Formel E och en av deltagarna var Daniel Abt som kör för Audi Sport ABT Schaeffler i Formel E. Men Daniel tog inte tävlingen så seriöst och lät ett proffs köra för honom så att han skulle få bättre placeringar. Detta kom han givetvis inte undan med och både diskades och bötfälldes för sitt ofog. Dessutom fick han sparken av Audi. Nu, fem veckor senare, står det klart att han kommer att återvända till Formel E fast hos den kinesiska elbilstillverkaren Nio istället. Daniel kommer att ersätta den kinesiska föraren Ma Qinghua i teamet Nio 333 och tävla tillsammans med britten Oliver Turvey i de sex återstående tävlingarna. Tumnagel
34.8°
+
Bobby Green
0

Arrival ska även tillverka eldrivna bussar
Tester med prototyper pågår för fullt

Vi har tidigare skrivit om företaget Arrival och deras små eldrivna transportbilar. Men det är inte det enda området de vill verka i och just nu håller de på att även testa eldrivna bussar. Prototyper ska som vi ser i klippet nedan redan vara ute på vägarna för tester. Bussen sticker inte ut något nämnvärt designmässigt men enligt Kwame Nyanning som är chief experience officer hos Arrival ska den vara "pretty radically different" än mot vad som redan finns. Insidan får givetvis mängder av skärmar som visar olika saker, exempelvis var på bussen det är bäst att kliva på för tillfället. Föraren får också en stor skärm framför sig istället för traditionella instrument. Vi lär få reda på mer kring dessa bussar när, och om, de går i produktion. Tumnagel
39.7°
+
Bobby Green
0

Triumph släpper sin första elhoj
Dock är det en sån där med trampor

Triumph Trekker GT. Det låter ju som en motorcykel med offroad-egenskaper som när man känner för det är redo för lite grusbus. Eldriven också? Wow, framtiden är här. Men nja, riktigt så kul ska vi inte ha än. Triumph Motorcycles presenterar nu visserligen sin första eldrivna hoj, men det är en sån däringa med trampor på. Man kan tycka att det är hur tokigt som helst att Triumph säljer trampcyklar men faktum är att det var så det hela började 1884. Det var inte förrän 1902 man började bygga motorcyklar. Batteriet, sladdarna och drivlinan har man byggt in i aluminium-ramen för att få en så slimmad design som möjligt. Motorn och batteriet kommer från Shimano och det handlar om 250W motor som ger 60 newtonmeter i vrid och batteri som räcker för 15 mils körning. Hela drivlinan ska väga in på tre kilo och hela cykeln i medium-utförande väger 24 kilo. Bromsarna är Shimano Deore M6000-skivor på 180 millimeter fram, 160 bak. Växlingen står Deore Shadow för och det finns tio stycken. Dämparna fram är RockShox Paragon. På prislappen står det 3750 dollar. Läs allt om cykeln på länken nedan. Tumnagel
41.2°
+
Bobby Green
0

Buss Borg visar hur man kör en elbuss
Verkar kul

Vi har tidigare skrivit om busschauffören Buss Borgs eskapader och i sitt senaste klipp visar han hur man kör en buss som går på el. Tumnagel
42.3°
+
Bobby Green
0

Nu börjar den eldrivna rullbrädan WalkCar säljas
Ser ut som en laptop på hjul

För fem år sedan skrev vi om det lite udda fordonet WalkCar och nu verkar det som om detta har börjat säljas rapporterar Gizmodo. WalkCar är en liten hjulförsedd platta som är försedd med fyra stycken hjul och en eldriven motor som tar ekipaget framåt. I normalläget så har WalkCar en topphastighet på 10 km/h och ett batteri som räcker för cirka 7 kilometers körning. Det finns även ett sportläge där hastigheten ligger på 16 km/h men använder man det så minskas körsträckan till 5 kilometer på en batteriladdning. Företaget Cocoa Motors som har utvecklat WalkCar vill ha 198.000 yen för sin lilla rullbräda vilket motsvarar lite över 17.000 svenska kronor, något som nästan får oss att undra om man byggt ihop det hela med Apples löjligt dyra hjul till Mac Pro. Tumnagel
23.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Clean Motion ska utveckla självkörande Zbee
Eldriven tuktuk ska användas för autonoma leveranser

Det svenska elfordonsföretaget Clean Motion meddelade igår att man kommer att börja utveckla en självkörande variant av sitt trehjuliga fordon Zbee, det tuktuk-liknande fordonet som idag framför allt används för kortare taxi-resor. Tanken är att den självkörande versionen av Zbee framför allt ska användas för leveranser i citytrafik i framtiden. Den självkörande varianten av Zbee kommer Clean Motion att utveckla tillsammans med Aptiv, Combitech, Högskolan i Halmstad och RISE Research Institutes of Sweden skriver företaget i ett pressmeddelande. Projektet har blivit beviljat bidrag från Trafikverket och deras Projektet GLAD; "Gods delivery under the Last-mile with Autonomus Driving vehicles". Hamid Zarghampour, Strategichef på Trafikverket, säger om satsningen: "Trafikverket vill ha god överblick och öka sin kunskap kring vad som krävs av infrastrukturen vid nyttjandet av självkörande fordon samt för att säkerställa att anpassningar sker på ett sätt som främjar trafiksäkerheten, minskar miljöpåverkan och ökar kapaciteten i vägnätet." Projektet med att försöka göra Zbee självkörande drar igång nu och kommer att pågå i två år. Tumnagel
38.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

eCaravan är världens största helelektriska flygplan
Ombyggd Cessna har gjort sin jungfruflygning

De båda företagen Magnix och AeroTEC har för första gången flugit med sin eCaravan, ett flygplan som man säger ska vara världens största flygplan som helt drivs på el. eCaravan är en ombyggd Cessna 208B Grand Caravan där flygplanets turbo-prop-motor är utbytt mot Magnix motor Magni500 vilken levererar 750 hästkrafter. Under premiärturen flög eCaravan runt i cirka en halvtimma och testet ska ha gått som planerat enligt de båda företagen. I dagsläget tar batterierna till flygplanets motor upp så pass mycket plats att flygplanet, som vanligtvis kan ta 14 passagerare, som max nu kan flyga 4 - 5 passagerare sträckor på upp till cirka 160 kilometer. De båda företagen har som mål att en produktionsklar version av modellen ska kunna ta 9 passagerare samma sträcka. Här nedan hittas ett klipp på eCaravans jungfruflygning. Tumnagel
43.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Företag fixar cab av din Tesla Model 3
Men vill du verkligen det?

Simone Giertz satte vinkelkapen i sin Tesla Model 3 och skapade en pickup. Men är det en cabriolet du vill ha istället och inte har verktygen kan Newport Convertible Engineering hjälpa dig med jobbet. De kapar helt enkelt av taket, monterar en störtbåge och hänger dit ett tygtak du kan fälla över sittbrunnen när vädret är trist. Men så vidare värst vackert blev det inte, eller vad tycker ni? Företaget tar 29.500 dollar för konverteringen, men då är cabtaket fortfarande manuellt. Vill du att det ska vara eldrivet får du lägga på ytterligare 10.000 dollar. Tumnagel
23.0°
+
Bobby Green
0

Mercedes EQV blir din för 855.000 kronor
Priset klart för den åttasitsiga elbilen

I augusti förra året presenterade Mercedes den eldrivna minibussen EQV. Nu drar man igång försäljningen av denna och i samband med det får vi reda på det svenska priset som är från 855.000 kronor. För den slanten får man en bil med sex separata fåtöljer, MBUX med navigation, ett batteripack på 100 kWh och en räckvidd på 38 mil. Drivningen sker på framhjulen och elmotorn som sköter detta är på 204 hästar och har ett vrid på 362 newtonmeter. Toppfarten ligger på 160 km/h och förbrukningen anges till 2,63 kWh/mil. Laddar gör man med en CCS-kontakt. Kör man växelströmsladdning (AC) används en ombordladdare på 11 kW. Med den laddar man fullt på tio timmar via en vanlig laddbox. Kör man likströmsladdning (DC) kan man ladda med upp till 110 kW. Då kan man gå från 10 till 80 procent på 45 minuter. EQV går som sagt att beställa nu och levereras senare i år. Tumnagel
41.6°
+
Bobby Green
0

POIMO - en uppblåsbar elscooter
Får plats i ryggsäcken

En elscooter kan ju vara kul att ha med sig när man får feeling och inte orkar gå längre men de allra flesta är ganska så osmidiga att bära omkring på. Det är inte POIMO som är uppblåsbar och som går ner i en ryggsäck. Packa upp den, blås upp med handpumpen eller annan pump, montera elmotorn, sätt fast hjulen och susa iväg mot solnedgången. Vad man har för batteri och vad räckvidden ligger på får vi inte reda på, vikten på ekipaget ska dock ligga på 5,5 kilo. Om POIMO någonsin kommer att bli något man kan köpa återstår att se. Tumnagel
35.9°
+
Bobby Green
0

Krasch med trimmad enhjuling i över 60 km/h
Så kan det gå

Eldrivna enhjulingar är ju lite spännande. Jag har testat en gång och det gick inte alls bra men det ser ganska kul ut när folk bemästrar dessa fordon och snyggt susar fram på ett hjul. En del tycker dock att det går lite för långsamt och trimmar därför sina åk. En av dem som gjort detta är "Kamikaze Joe" och hans enhjuling gör över 60 km/h. Det är väl kul, ända tills man ramlar. Som tur var hade han ordentlig skyddsutrustning på sig så det enda som flög i tusen bitar var hans enhjuling. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

RadRunners nya elcykel är inspirerad av klassiska motorcyklar
Hrm, var då?

Rad Power Bikes tillverkar elcyklar och nu presenterar de den nya modellen RadRunner Plus. Det är en cykel som fungerar bra både till att transportera människor och mindre varor, och man sägs ha inspirerats av både klassiska motorcyklar och lyxbilar från 60/70-talet när man tog fram den. Var den kopplingen återfinns i den färdiga produkten är lite oklart, men ni kanske ser något jag inte ser? RadRunner Plus är en uppdaterad version av vanliga RadRunner och den skiljer sig bland annat genom den sjustegade växellådan, fjädring på framhjulet, skärmar fram och bak, LCD-display och LED-bakljus. Hjulen är fortfarande 20 tum stora skodda med 3,3 tum breda allterräng-däck. Maxlast för ekipaget ligger på 136 kilo. Cykeln går att förbeställa nu och leveranserna ska dra igång i juni. Priset börjar på 1600 euro och för den slanten får du en hoj med elmotor på 250 watt, toppfart på 25 km/h och en räckvidd på 8,8 mil. Tumnagel
35.3°
+
Bobby Green
0

Det blir ingen eldriven trehjuling från Morgan
Men tekniken får leva vidare

Morgans rätt roliga trehjuling 3 Wheeler presenterades som ett eldrivet koncept för fyra år sedan. I slutet av 2017 sa man att den skulle gå i produktion men sedan dess har det varit tyst. Nu får vi besked om att versionen läggs ned istället. Lite av tekniken i "bilen" kommer dock att få leva kvar och användas i kommande projekt. Tumnagel
35.1°
+
Bobby Green
0

Uppdaterade Volkswagen Transporter med eldrift
Tack vare ABT

Det tyska tuning- och stylingföretaget ABT Sportsline har tidigare samarbetat med Volkswagen och byggt en eldriven version av modellen Transporter kallad e-Transporter. Förra året fick Transporter sig en facelift och nu presenterar ABT den nya bilen i eldrivet utförande. Bilen som heter ABT e-Transporter 6.1 går att få som skåp med lång hjulbas, Kombi eller Caravelle. Under skalet har man placerat en elmotor på 113 hästar och 200 newtonmeter som får sin kraft från ett batteripack på 32,5 kWh. Räckvidden anges till 13,8 mil enligt WLTP vilket kanske inte låter jätteimponerande men det är som det är. Föregångaren tog sig bara 11,5 mil. En full laddning av batteriet ska ta omkring 5,5 timmar via en laddbox på 7,2 kW. Det ska gå att snabbladda och kör man via en CCS-station med 50 kW tar det 45 minuter att gå från 0-80 procent. Max lastvikt anges till mellan 977 och 1096 kilo och i versionen med störst utrymme ska man få in upp till 6,7 kubik med grejer. Kör man hellre människor än saker väljer man Caravelle som sväljer upp till nio stycken personer. Bilen går att beställa via utvalda Volkswagen Transportbilar-ställen och ABT e-Line-ställen. Priset i Tyskland börjar på 44.990 euro för skåpet, 49.623 euro för Kombi och 56.475 euro för Caravelle. Här i Sverige kostar pre-facelift från 529.900 kronor, priser för den faceliftade versionen har inte släppts än. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Arcimotos eldrivna trehjuling får jobb hos brandkåren
Testas just nu i Oregon

2011 skrev vi om Arcimotos eldrivna trehjuling första gången och förra hösten började företaget leverera de första exemplaren till privatkunder. Men man vill alltså inte stoppa där utan tycker även att fordonet passar bra hos räddningstjänsten och har därför tagit fram en version för brandkåren. Den här kallar man för Rapid Responder och de första har nu börjat testas hos Eugene Springfield Fire Department i Oregon. Med den här ska man komma fram där stora brandbilar inte får plats och kanske då kunna släcka något med en handsläckare eller hjälpa någon i nöd snabbare. Man hoppas även kunna dra ned på både bränslekostnader och sina utsläpp med fordonet. Räckvidden ligger på 16 mil och toppfarten anges till 120 km/h. Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

DS Automobiles teasar ny modell
Kan vara flaggskeppet DS9

DS Automobiles kommer att ta med sig en ny konceptbil och en ny produktionsbil till Genève och nu får vi en första titt på dessa. Produktionsbilen kan vara det nya flaggskeppet DS9 och konceptbilen troligtvis något eldrivet eftersom man säger så här om den: "The concept is particularly sophisticated and technically advanced to portray the beginning of a new era". DS9, eller vad det nu är man ska visa, har Facebook-premiär den 24 februari. #DSautomobiles will introduce its new creation from an iconic location on 24/02/20, and you can follow the reveal online: https://t.co/3u1n7soICF pic.twitter.com/ngQqJj8pvk— DS Automobiles (@DS_Official) February 20, 2020 Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Patent visar flygande farkost från Porsche
Helt eldriven

Patent är ju alltid roliga även om det såklart inte innebär att det man tar patent på någonsin kommer att tillverkas eller liknande. Ett nytt från Porsche är det här som visar en flygande farkost. I oktober förra året blev det känt att Porsche och Boeing skulle samarbeta och ta fram en "flygande bil" och det kan mycket väl vara det som detta patent handlar om. Farkosten är av så kallad VTOL (vertical take-off and landing)-typ vilket innebär att den kan lyfta och landa utan en landningsbana. Två stycken personer får plats på insidan och hela rasket ska vara eldrivet. När det nya samarbetet kan dykas upp är oklart för tillfället. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

CES 2020 Damon Motorcycles visar eldriven sporthoj
Upp till 48 mil på en laddning och 320 km/h i toppfart

Damon Motorcycles är ett företag från Kanada och nu visar de upp sin eldrivna sporthoj Hypersport i Las Vegas. Den kommer i versionerna Hypersport HS och Hypersport Premier och den senare är lite lyxigare med bland annat sving i kolfiber, dämpare från Öhlins och bromsar från Brembo. Motorn är på hela 200 hästar och har 200 newtonmeter i vrid. Det räcker för att kunna göra 0-100 km/h på runt tre sekunder och toppa hela 320 km/h vilket jag inte sett någon annan eldriven motorcykel för folket klara tidigare. Räckvidden på en laddning anges till skapliga 32 mil vid landsvägskörning och upp till 48 mil i stan. Har man en Level 2-laddare ska man kunna tanka upp batteripacket som är på 20 kWh fullt på tre timmar. På teknikfronten hittar vi något som man kallar för CoPilot Advanced Warning System som med hjälp av ljus och vibrationer uppmärksammar föraren på andra trafikanter och hinder. En annan grej är The Shift System som gör att du via en knapp kan ändra var sadeln, styret, fotpinnarna och vindrutan befinner sig så att du kan få optimal körställning för stunden. Man kan reservera ett exemplar nu för 100 dollar. Prislappen börjar på 24.995 dollar och de första kunderna ska få sina exemplar någon gång nästa år. Tumnagel
53.4°
+
Bobby Green
0

CES 2020 NIU presenterar den eldrivna motorcykeln RQi
Och trehjulingen TQi

NIU som tillverkar eldrivna scootrar presenterar nu sin första eldrivna motorcykel och den har man döpt till RQi. Man visar även en trehjuling med tak som heter TQi. RQi toppar 160 km/h och har en räckvidd på upp till 12,9 mil om man rullar omkring i stadsfart. Motorn är på 40 hästar och den är designad och utvecklad av NIU själva. Den drivs av två stycken batterier man kan plocka ur och tillsammans är dessa på 7 kWh. Hur lång tid det ska ta att ladda framgår tyvärr inte. TQi går lite långsammare och toppar 80 km/h men har istället en räckvidd på 24 mil. Den har en navmotor från Bosch som driver bakhjulet. Trehjulingen är självbalanserande och den kan parkera själv. Produktionen ska dra igång under andra halvan av året och de första leveranserna ska ske några månader efter detta. Vad man får betala vet vi inte än. Tumnagel
39.2°
+
Bobby Green
0

CES 2020 Hyundai ska göra flygande bilar åt Uber
Har visat upp VTOL-planet PAV

Taxi-tjänsten Uber storsatsar som bekant på en framtid där vi kommer att transporteras kortare sträckor i luften. På årets CES-mässa visar Hyundai visat upp ett eVTOL-flygplan som man utvecklar för Ubers kommande tjänst för "flygande bilar". Hyundai kallar konceptet för Personal Air Vehicle (PAV) och det handlar om ett eldrivet flygplan som har möjlighet att starta och landa vertikalt. PAV har kapacitet att transportera fem personer upp till 100 kilometer på en laddning. Tanken är att flygplanet ska ta sig fram i cirka 290 km/h på en höjd av mellan 300 - 600 meter. Att vi någon gång i framtiden antagligen kommer att susa fram i luften i våra storstäder är sannolikt men när vi kan få se maskiner som det Hyundai nu har visat upp är oklart. Det lär antagligen ta ett tag då tekniken än så länge är i sin linda. Det kommer antagligen även krävas en del anpassningar av dagens regleringar för hur man får framföra flygplan och helikoptrar i och över städer för att Uber och andra ska kunna börja flyga maskiner som dessa där. Hyundai är inte de enda som utvecklar "flygande bilar" åt Uber och företaget har sedan tidigare liknande projekt på gång med företagen Joby, Jaunt, Embraer, Pipistrel, Karem Aircraft, Aurora Flight Sciences och Bell. Ni hittar ett sammandrag på några minuter från Hyundais CES-presentation här nedanför. Tumnagel
37.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
2019

En närmare titt på Neurons elbilar
El är hett

För några veckor sedan skrev vi om den nya amerikanska elbilsstartupen Neuron som har en pickup och lastbil på gång. Då handlade det bara om renderingar men som vi kan se här har man byggt ett gäng prototyper också. Föraren i båda bilarna sitter i mitten i en kaptensstol och det verkar ganska så rymligt i kupén. Man ska ha tagit fram grejerna med autonom körning i åtanke men hur långt detta är utvecklat är oklart. När Neurons bilar kan tänkas lämna prototypstadiet vet vi inte just nu. Tumnagel
38.3°
+
Bobby Green
0

Volkswagen fimpar alla racingsatsningar som inte är elektriska
Nu är det eldrivet och Volkswagen ID.R som gäller

Volkswagen meddelade i fredags att man kommer att lägga ner alla satsningar på banracing för bilar som inte drivs på el. Anledningen till det är att Volkswagen antagligen inte ser någon vidare framtid för bilar som drivs på förbränningsmotorer. I ett pressmeddelande säger Volkswagens styrelseledamot Dr. Frank Welsch: "Volkswagen Motorsport broke new ground with the ID.R, and with its records around the world it demonstrated the enormous potential of electric drive. Now is the time for the next step towards the future: in motorsport, Volkswagen is resolutely committing to e-mobility and will say goodbye to factory-backed commitments using internal combustion engines." Det här innebär rent praktiskt att Volkwagen kommer att lägga ner produktionen och framtida utveckling av Golf GTI TCR. Man uppger dock i pressmeddelandet att man fortfarande kommer att förse sina nuvarande TCR-kunder med reservdelar så länge de behöver det. Volksvagen Polo GTI R5 kommer fortsatt produceras för de racingteam som vill ha dem men Volksvagen själva kommer inte att vara delaktig i de team och de eventuella tävlingarna bilarna deltar i. Tumnagel
46.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Seat presenterar e-Scooter och e-Kickscooter
Skapar speciell avdelning för urban mobilitet

Seat presenterar nu det nya eldrivna scooter-konceptet som man släppte teaserbild på för två veckor sedan. Man har skapat en speciell avdelning för urban mobilitet som fyndigt nog har fått namnet Urban Mobility och e-Scooter och nya e-Kickscooter är två av produkterna man lyfter fram med detta. Planen är att lansera e-Scooter nästa år och den ska erbjudas till både privatpersoner och hos bilpooler/uthyrningsföretag. Motorcykeln har en elmotor på 7 kW men toppeffekten anges till 11 kW (14,8 hästar). Vridet är 240 newtonmeter och toppfarten ligger på 100 km/h. 0-50 km/h ska ta 3,8 sekunder. På en laddning ska man enligt WMTC-körcykeln (World Motorcycle Test Cycle) kunna ta sig 11,5 mil. Batteriet kan man plocka ut och ta med sig för att ladda hemma om man vill. e-Kickscootern är en uppdaterad version av det Seat har erbjudit tidigare. Den här tar sig 6,5 mil på en laddning och har två av varandra oberoende bromssystem. Vad prylarna kostar och när de lanseras är oklart just nu. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Bird släpper sparkcykeln Birdie
För barn som vill försöka hänga på sina föräldrar

Elsparkcykel-tjänsten Bird har tidigare utvecklat eldrivna sparkcyklar till sin tjänst för sådana men nu har företaget även tagit fram en modell som inte är eldriven. Den traditionella sparkcykel-modellen kallas för "Birdie" och är framtagen för de lite yngre som inte är tillräckligt stora för att använda Birds eldrivna sparkcyklar. Birdie kommer dock inte att gå att hyra via Birds tjänst för elsparkcyklar utan kommer istället säljas för 130 dollar. Bird skriver i ett pressmeddelande att man kommer att tillverka Birdie i en begränsad upplaga och sannolikheten att den kommer att börja säljas här i Sverige är antagligen inte särskilt stor. Tumnagel
27.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nästa sida