m

Elon Musk utlovar mobilt rymdinternet i slutet av året
Till större fordon

SpaceX vd Elon Musk uppgav förra veckan att företagets rymdinternet-satsning Starlink kommer att vara helt mobil senare i år för de som önskar det. Musk uppgav redan förra månaden att man arbetade på att göra Starlink mobilt. Han säger nu i en tweet att så kommer att bli fallet när företaget skickat upp några satelliter till samt gjort en mjukvaru-uppgradering i systemet, något som kommer att ske innan årets slut enligt Musk. Det handlar dock inte om att användare kommer att kunna använda Starlink direkt i sina mobiltelefoner. Tanken bakom en mobil Starlink-uppkoppling är än så länge att Starlinks mottagare ska kunna installeras i större fordon som till exempel flygplan, lastbilar och husbilar har Musk tidigare uppgett. Tumnagel
36.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volvokoncernen och SSAB ska fixa fossilfritt stål
Till lastbilar

Häromdagen skrev vi om att Polestar vill tillverka en bil som är helt klimatneutral och i dag är det Volvokoncernen som vill bygga en klimatneutral lastbil. En del av detta är att se till att stålet man använder inte smutsar ner och därför har man nu ingått ett samarbetsavtal med SSAB som rör forskning, utveckling, serieproduktion och kommersialisering av världens första fordon av fossilfritt stål. Man kommer redan i år att visa ett konceptfordon och konceptmaskiner som är tillverkade med stål från SSAB som har framställts med hjälp av vätgas. Redan nästa år kommer man att börja produktion i mindre skala och sedan öka takten. SSAB bidrar alltså med fossilfritt stål men man ska också tillsammans forska på hur stålet kan användas bättre i lastbilarna och maskinerna. Volvo kommer också bidra med fordon till SSAB som drivs med hjälp av batterier eller bränsleceller. Tumnagel
52.8°
+
Roger Åberg
0

Aurora hjälper Volvo att utveckla självkörande lastbilar
Ska klara nivå 4

Vi har tidigare skrivit om företaget Aurora som sysslar med självkörande bilar. Nu står det klart att de tillsammans med Volvo ska utveckla autonoma lastbilar i nivå 4 som man tänker skicka ut på vägar i Nordamerika. Aurora ska hjälpa till med tillverkningen av bilarna och sedan stå för logistiken och supporten när grejerna väl börjar rulla, när det kommer att ske är dock oklart för tillfället. Man kommer att använda sig av molnet för att se till att lastbilarna tar de mest effektiva vägarna som möjligt. Mer om samarbetet kommer att presenteras längre fram. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Boston Dynamics presenterar roboten Stretch
Ska kunna hjälpa till på lagret

Robotföretaget Boston Dynamics har visat upp en ny robot. Den här gången handlar det om en rullande logistikrobot som är tänkt att användas på lager och i liknande anläggningar. Roboten har fått namnet Stretch och är väl kanske inte riktigt lika spektakulär som Boston Dynamics robothund Spot eller deras humanoida robot Atlas. Dock så kanske roboten kan vara den första från Boston Dynamics som riktar sig till en lite större köpekrets än den lite mer specialiserade Spot. Atlas, som i ärlighetens namn inte kan göra särskilt mycket praktiska grejer i dagsläget, går inte att köpa än så länge. I dagsläget kan Stretch plocka paket från lastbilar och även arrangera paket i fina staplar på pallar. Framöver ska den även kunna användas för att packa in paket i lastbilar såväl som att kunna integreras med andra logistiksystem. Boston Dynamics planerar att börja producera Stretch-robotar i sommar och kommer att börja sälja dessa någon gång under nästa år. Vad de kommer att kosta finns det än så länge inga uppgifter om men det sägs handla om priser som är jämförbara med liknande, ickerörliga, logistikrobotar. Här nedanför hittas ett videoklipp som visar upp vad Strech kan pyssla med. Tumnagel
40.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

SpaceX vill fixa rymdinternet till flygplan, båtar och bilar
Har ansökt om tillstånd för att få installera mobila Starlink-terminaler

SpaceX rymdinternet-operatör Starlink har skickat in en ansökan till den amerikanska myndigheten FCC (Federal Communications Commission) om att få börja installera mobila Starlink-terminaler i olika typer av fordon. I ansökan står det bland annat att SpaceX vill ha licens för att installera så kallade "Earth Stations in Motion" (ESIM), mobila satellitmottagare, vilka man tänker sig ska kunna installeras på flygplan, båtar samt lastbilar och husbilar. SpaceX grundare Elon Musk klargjorde på Twitter att det i dagsläget inte handlar om några mottagare i personbilar då Starlinks terminaler för att ta emot internet från rymden i dagsläget anses vara för stora för det. Starlink drog igång ett betaprogram för rymdinternet på den nordamerikanska marknaden i oktober förra året. Terminalerna kostar i detta program 500 dollar och själva tjänsten kostar 100 dollar i månaden. Förra månaden uppgavs det att tjänsten hade över 10.000 användare. Tumnagel
41.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Daimler Truck AG och Volvokoncernen bildar bränslecellsbolag
Vill bli ledande global tillverkare av bränsleceller

Nu har Daimler Truck AG och Volvokoncernen gått samman och dragit igång bränslecellsbolaget cellcentric. Volvokoncernen har förvärvat 50 procent av aktierna i befintliga Daimler Truck Fuel Cell GmbH & Co. KG för cirka 6,3 miljarder kronor. Målet är att göra det nya joint venture-bolaget till en ledande global tillverkare av bränsleceller. Tillsammans ska man som huvudfokus utveckla, producera och kommersialisera bränslecellsystem för användning i tunga lastbilar. Målet är att börja med kundtester inom tre år och att påbörja serietillverkning under andra halvan av detta decennium. Tumnagel
45.0°
+
Bobby Green
0

Nikola Motors tuffar på
Presenterar framtidsplaner

Det har varit tyst kring Nikola Motors sedan härvan i september där vdn avgick och när det i november stod klart att den överenskommelse man hade med General Motors inte alls skulle bli av den storlek som först var tänkt. Men företaget finns kvar och nu presenterar de lite hur framtiden är tänkt att se ut. Målet är att först lansera den helt eldrivna lastbilen Tre i Nordamerika. Denna ska ha upp till 48 mils räckvidd. Efter den ska en bränslecellsdriven version av modellen lanseras. Med fulla vätgastankar ska denna kunna ta sig upp till 80 mil. Man planerar även för Two FCEV Sleeper som är en bjässe tänkt för transporter över långa sträckor. Den ska ha en räckvidd på upp till 144 mil. Jason Roycht som är global head of FCEV hos Nikola säger följande: "Our plan is to enter the market in steps. We are building on the current Tre platform with the planned launch of our fuel-cell and hydrogen storage systems in 2023. These systems are designed to be scalable in order to handle the greater power and longer-range requirements for long-haul, which allows for concurrent integration into the chassis design of the Nikola Two FCEV Sleeper. Utilizing common components and systems for hydrogen propulsion will support greater economies of scale and also allow Nikola to continuously expand and adapt our FCEV truck portfolio to address the diverse requirements of commercial trucking." Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Trafikverkets rapport om elektrifiering av vägar för tung trafik
I första hand behövs en infrastruktur för stationär laddning

Trafikverket har nu skickat ut sin rapport kring hur man kan bygga ut elvägar och laddinfrastruktur för den tunga trafiken. Arbetsprogrammet bytte förra året namn från Elvägar till Elektrifiering av det statliga vägnätet för tunga transporter. Magnus Lindgren som är senior sakkunnig på Trafikverket säger följande: "Det speglar utvecklingen och vår ökade kunskap. De eldrivna lastbilar som finns på marknaden och som förväntas komma den närmaste tiden är hybrider eller batteridrivna lastbilar. För att dessa ska kunna användas, och ge ett betydande bidrag till klimatmålen, behövs i första hand en infrastruktur för stationär laddning." Kenneth Natanaelsson som är biträdande programledare hos Trafikverket säger: "Elvägar är en lösning som har potential att reducera utsläppen för de så kallade fjärrtransporterna. Vi har tagit fram en plan för en etappvis utrullning och bedömer att kvarvarande frågetecknen kring exempelvis juridiken, kan lösas fram till en eventuell utbyggnad startar. Det finns stor potential att reducera de fossila utsläppen från den tunga trafiken över tid med olika typer av åtgärder. Klimateffekterna från elvägar är lägre än vad tidigare bedömningar har visat men förväntas ändå kunna bidra med en reduktion på upp emot ca 15 procent av de totala utsläppen från tung trafik 2040." Rapporten hittar ni på länken nedan. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0
2020

RFID-chip blir standard i Michelins personbilsdäck
Så att bilister kan hålla bättre koll på sina däck

Michelin har sedan 2017 experimenterat med att sätta in RFID-chip i sina däck till lastbilar och nu meddelar företaget att detta framöver även kommer att bli standard i deras personbilsdäck. Det innebär att däcken kan kopplas upp till bilen och meddela denna om däckens slitage och annat så att bilföraren enkelt kan se det via bilens inbyggda system. Vidare skulle det gå att skicka denna information direkt till bilverkstäder så att även de har koll på i vilket skick bilens däck är när den rullar in på verkstaden. Anders Svensson, Senior Commercial Manager OE, Michelin Nordic, säger i ett pressmeddelande om detta: "I den utsträckning som bilens dator kan kommunicera direkt med verkstaden, öppnar våra RFID-anslutna däck en helt ny värld. Det som sker är att man enkelt kan identifiera däcket och genom att följa körmönstret på bilen, så kan man via algoritmer förutsäga när det är dags att titta på däcken. Verkstaden kan proaktivt följa kundens däck och förbereda däckbyte vid nästa service eller verkstadsbesök." Tekniken kan även komma väl till pass i framtidens självkörande bilar då dessa mer exakt skulle kunna anpassa sin körning efter skicket på bilens däck, till exempel vid kraftiga inbromsningar och liknande. De RFID-försedda däcken gör även hela logistikkedjan runt däcken enklare att hantera vilket Michelin beskriver lite mer ingående i videoklippet här nedanför. Från och med 2023 kommer Michelin att införa RFID-chip som standard i sina personbilsdäck. Tumnagel
41.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Toyota testar bränslecellsdrivna lastbilar i Los Angeles
Ska köra runt i hamnar

I Los Angeles och Long Beachs hamnar kommer snart Toyotas prototyper av bränslecellsdrivna lastbilar att börja köra. De tunga lastbilarna går tyst och släpper inte ut några avgaser, bara vatten. Bilarna är tillverkade genom ett samarbete mellan Kenworth och Toyota och det är Kenworths modell T680 som har tekniken under skalet. Man har utgått från bränslecellerna som finns i Toyota Mirai och utvecklat dessa vidare. Bakom hytten finns sex stycken vätgastankar som i sin tur ger kraft till litiumjon-batteri som matar elmotorerna. Räckvidden med fulla tankar och full last på 36,3 ton ska ligga på 48,3 mil. Tumnagel
46.1°
+
Bobby Green
0

Quebec kommer förbjuda försäljning av nya bensinbilar 2035
British Columbia kommer göra samma sak 2040

Igår skrev vi att Storbritannien kommer att förbjuda nyförsäljning av bilar som endast går på bensin eller diesel från och med 2030. Den kanadensiska staden Quebec meddelar nu att de också har ett liknande förbud på gång. Från och med 2035 kommer det nämligen att bli förbjudet att sälja nya personbilar som går på bensin där. Det hela är en del av en plan värd 5,1 miljarder dollar där man ska sänka sina koldioxiutsläpp med 29 miljoner ton till 2030. Provinsen British Columbia i Kanada har också som plan att fasa ut fossilbilar och fossillastbilar och målet där är att nyförsäljningen av dessa ska upphöra 2040. För att få kunder att byta till eldrivna bilar kommer Quebec återinföra rabatter både när det kommer till att köpa och hyra en elbilar, och när det kommer till priset för att ladda på laddstationer. Det pratas om en rabatt på upp till 6100 dollar om man köper en ny elbil. Regeringen har även planer på att elektrifiera sin flotta med bilar och 2030 vill man att alla ska gå enbart på el. Tumnagel
51.7°
+
Bobby Green
0

Volvo presenterar komplett program med eldrivna lastbilar
Rullar ut nästa år

Volvo Lastvagnar presenterar nu ett komplett program med eldrivna lastbilar. Nästa år kommer åkerier i Europa att kunna beställa bilarna som ska kunna tillgodose de flesta olika branscherna. Just nu genomförs testar av eldrivna Volvo FH, Volvo FM och Volvo FMX som kommer att användas i Europa för regionala transporter och för anläggningstransporter i stadsmiljöer. Räckvidden ska vara upp till 30 mil. Fordon för krävande och tunga fjärrtransporter kommer att lanseras under det här decenniet. De kommer då att vara både batteri-elektriska och bränslecells-elektriska lastbilar med längre räckvidder. Tumnagel
61.8°
+
Bobby Green
0

Daimler Trucks och Waymo ska bygga självkörande lastbilar
Ska klara av nivå 4

Daimler Trucks och Waymo har ingått ett partnerskap och ska tillsammans utveckla lastbilar som ska vara självkörande i nivå 4. Nivå 4 är den näst högsta nivån och den innebär att bilen kan köra helt själv, utan att föraren ska behöva ingripa. Waymo ska bistå med sin kunskap kring autonoma fordon och det är Daimlers lastbil Cascadia man kommer att utrusta med tekniken. Målet är att man ska ha en fungerande produkt ute på vägarna inom några år. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Scania testar släp med solceller på sig
Ska hjälpa till att få ner förbrukningen

För att få ned utsläppen i sina lastbilar testar Scania just nu ett specialbyggt släp fullproppat med solceller - 140 kvadratmeter totalt. Dessa ger i sin tur ström till lastbilen som har laddhybridteknik i sig. Exakt hur mycket panelerna ger får vi dock inte reda på men man säger att förbrukningen sänks med mellan 5-10 procent här i Sverige. Skulle man köra på ställen som typ Spanien skulle man istället kunna få ut en sänkning på mellan 10-20 procent. Här i Sverige kommer tester med släpet att utföras av transportföretaget Ernst Express. Tumnagel
50.8°
+
Bobby Green
0

Scania presenterar helt eldriven lastbil
Och uppdaterar laddhybriden

Lastbilstillverkaren Scania presenterar nu två stycken nya modeller. Båda är elektrifierade och den ena är en uppdateringen av den tidigare laddhybriden som ska klara sex mil på en laddning medan den andra bara går på el och har en räckvidd på 25 mil. Den helt eldrivna går att få med batteripack på 165 eller 300 kWh. Den förstnämnda tar sig 13 mil. Man ska kunna snabbladda med CCS-kontakt och har man 130 kW tar det under 55 minuter att ladda det mindre batteripacket fullt. Det större ska ta under 100 minuter. Effekten i elmotorn ligger på 310 hästar. Laddhybriden har en dieselmotor på 9,0 liter som går att få med 280 till 360 hästar. Denna får sällskap av en elmotor på 156 hästar. Den här har tre stycken batteripack som sammanlagt ger 90 kWh. Laddar man med 130 kW ska det ta 35 minuter att ladda 80 procent. Exakt när nyheterna ska lanseras är oklart för tillfället. Tumnagel
57.5°
+
Bobby Green
0

Elon Musk dissar Bill Gates
För att inte Microsoft-grundaren riktigt tror på ellastbilar

Teslas vd Elon Musk har genom åren gjort sig känd för att vara rätt rättfram när han uttrycker sig på Twitter. Nu har han kommenterat ett utspel Microsoft-grundaren Bill Gates har gjort angående framtiden för eldrivna lastbilar. Det var förra månaden som Gates i ett blogginlägg skrev att han inte var helt säker på att framtidens vägtransporter kommer att skötas av eldrivna lastbilar. Anledningen till det ansåg Gates bland annat var att batterierna som krävs för att driva lastbilarna både är stora och tunga. Gates skrev bland annat i sitt blogginlägg: "Even with big breakthroughs in battery technology, electric vehicles will probably never be a practical solution for things like 18-wheelers, cargo ships, and passenger jets. Electricity works when you need to cover short distances, but we need a different solution for heavy, long-haul vehicles." Detta verkar ha retat upp Musk som verkar anse att Gates är helt fel ute som synes i den inbäddad tweeten nedan. I sitt blogginlägg nämner Gates företag som GM, Ford, Rivian och Bollinger men utelämnar Tesla, kanske även det kan ha retat upp Musk. Musk sa även tidigare i år att han inte var imponerad av de diskussioner han haft med Bill Gates, en kommentar som kom kort efter att det blev känt att Gates köpt en eldriven Porsche Taycan vilket Musk kanske tog som en diss mot Tesla. Tumnagel
23.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volta Trucks presenterar eldrivna lastbilen Zero
Ska sköta leveranser i city

Idag har den eldrivna lastbilen Zero från den svenska startupen Volta Trucks premiär. 16-tonnaren är byggd från grunden som en elbil och är tänkt som ett miljövänligare alternativ för transporter och paket-leveranser i city. Företaget är grundat i Sverige och baserat i Stockholm, bilarna byggs dock i England. Räckvidden för Zero ligger på mellan 15 och 20 mil beroende på batteripack (160-200 kWh). Toppfarten är 90 km/h. Målet är att bli den säkraste tillverkaren av stora kommersiella fordon. Föraren sitter i mitten och lägre än i vanliga lastbilar. I kombination med de stora glasytorna ska detta göra att man ännu bättre kan upptäcka exempelvis gångtrafikanter. De första kommersiella exemplaren av Volta Zero kommer att rulla i Stockholm, London och Paris. Postnord och Bring blir först i Sverige att använda lastbilarna. En prototyp är under tillverkning just nu och den kommer ut på vägarna senare i år. Pilot-tester med kunder ska dra igång i början av nästa år. Tumnagel
47.6°
+
Bobby Green
0

Voltas eldrivna lastbil Zero presenteras den 3 september
Framtagen för city-transporter

Vi har tidigare skrivit om den svenska startupen Volta Trucks som ska bygga eldrivna lastbilar. Nu släpper de en teaser inför Volta Zero som kommer att presenteras online klockan 10.00 torsdag den 3 september. Zero är ett transportfordon i 16-tonsklassen som är speciellt designat för frakt av varor och gods i innerstan. Räckvidden ska ligga på mellan 15 och 20 mil. Den första prototypen tillverkas just nu och lansering ska ske senare i år. De första riktiga testerna ska dra igång under första kvartalet nästa år. Så här säger Rob Fowler som är Chief Executive Officer hos Volta: "Three years after the Volta Zero was first conceived, I am delighted that we will soon be able to reveal the vehicle. In 2017, we realised the opportunity that delivering a large zero-emission inner-city delivery vehicle could bring to the logistics industry, but also to the inhabitants of the city that it serves. Reducing pollution, improving safety, offering fleet operators a credible alternative to the internal combustion engine, and helping them with the migration to electrification, were our main drivers at the outset. The Volta Zero has over-delivered on all of these ambitions. Despite the headwinds we have all experienced in 2020, we will launch the Volta Zero on time, which is testament to a strong team, and fantastic partners. I’m really looking forward to revealing the Volta Zero, and seeing the truck used in our first pilot trials soon." Mer om Zero finns på länken nedan. Tumnagel
42.4°
+
Bobby Green
0

I morgon dyker bilar upp i Fortnite
Brum brum!

Fortnite-spelare har troligtvis upptäckt att båtar försvunnit från spelet, men inom kort kommer nya fordon bli tillgängliga. Epic Games har meddelat att de beryktade bilarna är på ingång och de kommer bli tillgängliga från och med i morgon. Fordonen som kommer bli tillgängliga är vanliga bilar, till lite mer sportigare modeller samt lastbilar. Tumnagel
36.0°
+
André Stray
0

Nyregistreringarna av personbilar halverades i maj
Men siffran för antalet laddbara bilar har mer än fördubblats

Färsk statistik från Bil Sweden visar att nyregistreringar av både personbilar och lätta lastbilar minskat avsevärt i maj månad. För lätta lastbilar handlar det om 51 procent minskning, för personbilar 50 procent. Anledningen är som väntat den rådande pandemin. Sett över hela året är minskningen 44 respektive 26 procent. En positiv trend är dock antalet laddbara bilar som ökade med 21,6 procent i maj vilket är mer än en fördubbling jämfört med förra året. Läs hela pressmeddelandet på länken nedan. Tumnagel
42.9°
+
Bobby Green
0

Hitta prissänkta viner på Systembolaget
Köp innan de skeppas tillbaka till Europa

Systembolaget har på sätt och vis två verksamheter, en med butiker och saker på hyllan och en med ett stort beställningssortiment där produkterna fysiskt inte finns hos Systembolaget utan hos importörerna. Ibland beställer dessa helt enkelt för mycket av en vara och blir inte av med sitt lager. Det vanliga är då att det skeppas tillbaka ner i Europa och kanske hamnar på en bordershop, men innan dess så sänks priset här på Systembolaget. Systembolaget varken får eller vill berätta om detta, alkohol och REA är två ord som inte fungerar så bra ihop i Sverige. Vinbörsen är en ny tjänst som håller koll på dessa prissänkningar åt oss konsumenter. Man har helt enkelt koll på Systembolagets sortiment och noterar när ett vins pris sänks. Resultatet blir att vi konsumenter kan köpa vin till bra pris, vin slipper skeppas runt på lastbilar och Systembolaget slipper fortfarande ha en REA-skylt på sin hemsida. Win win så att säga. Tumnagel
653kg
+
Roger Åberg

Studie visar att män farligare i trafiken än kvinnor
Orsakar fler olyckor med dödlig utgång för andra personer

SVT rapporterar om en brittisk studie som visar att män utgör en högre risk för dödsolyckor i trafiken än kvinnor. Studien fokuserade på olyckor med dödlig utgång för andra personer än den som orsakat olyckan. Forskarna studerade data från 14 425 olyckor med dödlig utgång i England mellan 2005 och 2015. Datan visade att män var överrepresenterade i statistiken i olyckor som skadade andra personer. Högst var risken hos män som kör motorcykel där de råkade ut för tio gånger fler olyckor jämfört med kvinnliga motorcykelförare. Av de sex fordonstyper (cyklar, bussar, bilar, taxi, skåpbilar, lastbilar och motorcyklar) som jämfördes var det endast bussar som visade sig hålla samma risknivå mellan könen för olyckor. Lastbilar stod för 16,5 procent av dödsfallen i studien och två tredjedelar av olyckorna orsakades av bilar samt taxibilar. Men när datan för risken per kilometer visar att lastbilar är inblandad i fem gånger fler dödsolyckor än bilar. En av rekommendationerna som forskningsrapporten lägger fram är att myndigheter bör försöka få in fler kvinnor i föraryrket. Detta för att de anser att en jämnare könsfördelning bland förarna skulle ha en positiv inverkan på den här typen av skador. Sonja Forward, senior forskare vid Statens väg- och transportforskningsinstitut, säger till SVT att ett liknande mönster kan ses här i Sverige trots att statistiken här mäter vilka som dör i trafiken och inte vem som orsakat en olycka. Ser vi på andelen omkomna för 2018 och 2019 är 77 procent av de omkomna män och 23 procent kvinnor. Och skillnaden kvarstår även då man tar hänsyn till att kvinnor inte kör lika mycket bil som män. Tumnagel
40.6°
+
Frode Wikesjö
0

Antalet laddbara bilar ökar
Ny statistik från Bil Sweden

Bil Sweden har idag släppt lite statistik kring nyregistrerade bilar. Försäljningen dippade i mars - ner med 8,6 procent för personbilar och 39 procent när det kommer till lätta lastbilar. Detta är inte på grund av Coronaviruset utan dessa ordrar har tecknats flera månader tidigare. Nyregistreringarna de närmaste månaderna lär dock vara påverkade av viruset. Av de totala nyregistreringarna ökade andelen laddbara (elbilar och laddhybrider) bilar som låg på 28,2 procent i mars. Förra året var samma siffra 14,6 procent. Även eldrivna lätta lastbilar har ökat till 4,1 procent jämfört med 3,3 procent som var siffran i mars förra året. Läs mer på länken nedan. Tumnagel
44.3°
+
Bobby Green
0

Truck Driver kommer till Nintendo Switch
Är du redo att bli kung på vägen?

Den nederländska spelutvecklaren Soedesco meddelade idag att deras lastbilsspel Truck Driver kommer att släppas till Nintendo Switch. Truck Driver släpptes till PS4 samt Xbox One i höstas och har fått en del uppdateringar sedan dess. Spelet är delvis en lastbils-simulator men har även funktioner för att sköta hela ekosystemet runt lastbilstransporter. Så spelaren ska även hantera logistik och annat runt transporterna som görs. Soedesco har än så länge inte avslöjat när Truck Driver släpps till Nintendo Switch. Tills så blir fallet kan ni kolla in lite gameplay från Xbox One-versionen av spelet här nedanför. Tumnagel
37.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volvo Lastvagnar presenterar sina nya tunga lastbilar
Säkrare, effektivare och mer fokus på föraren

Efter den påkostade reklamfilmen vi skrev om häromdagen är Volvos nya tunga lastbilar nu officiellt presenterade. Modellerna heter FH, FH16, FM och FMX och gemensamt för alla är att det är föraren som är i fokus. Man har lagt mycket tid på att få till förarmiljön, säkerheten och produktiviteten i bilarna. FM och FMX har fått helt nya hytter och en ny instrumentdisplay. Hyttvolymen är numera upp till en kubikmeter större och sikten har förbättrats tack vare större fönster, en sänkt dörrlinje och nya backspeglar. Roger Alm som är vd för Volvo Lastvagnar säger följande: "Förare som hanterar sin lastbil säkert och effektivt är en ovärderlig tillgång för alla transportföretag. Ett ansvarsfullt körbeteende kan bidra till att minska CO2-utsläppen och sänka bränslekostnaderna. Det hjälper även till att minska risken för olyckor, skador och oplanerade driftstopp. Våra nya lastbilar hjälper förarna att arbeta ännu säkrare och mer produktivt. De ger våra kunder ännu bättre argument när de konkurrerar om att locka till sig de bästa förarna. Vi fokuserade därför på sikten, komforten, ergonomin, ljudnivån, manövrerbarheten och säkerheten när vi utvecklade våra nya lastbilsmodeller. Lastbilarnas exteriör har dessutom uppgraderats för att återspegla de nya inneboende egenskaperna och skapa ett attraktivt helhetsintryck." Läs allt om de nya lastbilarna i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
45.1°
+
Bobby Green
0

Volvo staplar fyra lastbilar på varandra i ny reklamfilm
Vdn Roger Alm står på toppen

Volvo Lastvagnar lanserar nu de fyra nya lastbilarna FH, FH16, FM och FMX och vad kan vara ett bättre sätt att göra det på än att stapla de fyra modellerna på varandra? Det var precis vad man gjorde och som om inte det var nog placerade man vdn Roger Alm på toppen som en gud. 15 meter högt och 58 ton tungt blev tornet som sakta körde rakt fram för att man skulle kunna ta ovanstående feta bild och göra filmen nedan. Hur man gjorde reklamfilmen ser ni i klipp nummer två. Tumnagel
65.8°
+
Bobby Green
0

Nikola visar upp eldrivna pickupen Badger
Kommer med batteri och bränslecell

Elbilsföretaget Nikola började med att visa upp lastbilar men den senaste tiden har de även presenterat en UTV och en vattenskoter. Nu är det dags för ytterligare en modell - pickupen Badger. Den mäter 5,9 meter på längden, 2,16 på bredden och 1,85 på höjden. Badger kommer att erbjudas som ren elbil med ett batteripack på 160 kWh och en räckvidd på 48,3 mil och med en vätgasdriven bränslecell. Den versionen ska ha hela 96,6 mils räckvidd och har också en eldrivlina man kan köra på om vätgasen tar slut. På dragkroken ska man kunna släpa upp till 3,6 ton och det ska finnas ett eluttag på 15 kW där man ska kunna plugga in verktyg, lampor och luftkompressorer. Den officiella premiären blir på Nikola World 2020 i september. När pickisen ska lanseras och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Tumnagel
48.3°
+
Bobby Green
0

Laddbara bilar är nu en tredjedel av försäljningen
Men är det bara tillfälligt?

Vid årsskiftet började nya regler för utsläpp att gälla och alla som ville köpa en bensinslukande bil passade på att göra det innan nyåret. Bilhandlarna passade också på att registrera så många smutsiga bilar de bara kunde. Att försäljningssiffrorna därför gick ner i januari var inte så förvånande, personbilar minskade med 18 procent och lätta lastbilar med höga 57,5 procent. En effekt av de nya reglerna blev att andelen registrerade laddbara bilar ökade till 30,7 procent i januari, vilket är rekord, men frågan är om de höga siffrorna kommer att bestå. De nya reglerna gjorde också att Kia Niro slog sin in på topp tre, efter Volvo S/V60 och VW Passat. Kia överlag går starkt, deras modell Optima är femma och Ceed är elva på topplistan. Inte helt oväntat finns alla tre i laddbara varianter. Tumnagel
39.6°
+
Roger Åberg
0
Nästa sida