m

Tesla Semi kommer inte att släppas i år
Svårt att få fram batterier till jätteteslan

Det verkar som om Teslas trailerdragare Tesla Semi dras med ytterligare förseningar och antagligen inte kommer att släppas på markanden i år. Det är TechCrunch som rapporterar att Tesla under ett aktieägare-samtal i samband med presentationen av företagets resultat uppgav att släppet Tesla Semi kommer att försenas ytterligare. Huvudanledningen till förseningen uppges vara att Tesla har svårt att få fram batterier till modellen. Tesla Semi presenterades 2017 och det var då sagt att den skulle släppas på marknaden 2019. Sedan dess har detta flyttats fram flera gånger och senaste budet verkar vara att modellen lanseras på marknaden någon gång under nästa år. Tumnagel
40.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Circle K ska bygga vätgas- och elstation för tung trafik
I Göteborgs Hamn

Även lastbilar som är miljövänliga behöver tankas. Tyvärr är det inte bara att dra in till närmsta laddstolpe eftersom en lastbil inte är helt enkel att parkera vart som helst. Tidigare har vi skrivit om att Daimler, Volvo och Traton gör gemensam sak och investerar stora slantar i ett laddnätverk. Nu berättar Circle K att man ska öppna Nordens första station för el och vätgas i Göteborgs hamn, vid Vädermotet. Bygget görs tillsammans med Göteborgs Hamn, Volvokoncernen, Scania och Stena Line. Nästa år kommer första delen vara klar och då kommer man att kunna ladda. Senare kommer även tankning av vätgas. Tumnagel
52.7°
+
Roger Åberg
0

Nu ska laddnätverk för lastbilar byggas
Volvo, Daimler och Traton gör gemensam sak

I Europa står Volvo, Daimler och Traton (som säljer Scania och MAN) ska bygga ett gemensamt laddnätverk för lastbilar. Ett nytt bolag ska startas under nästa år som ägs till lika stora delar av de tre. De tre företagen ska investera 500 miljoner euro och 1700 laddningspunkter ska byggas. Dessa ska byggas inom fem år och placeras nära motorvägar, logistik- och destinationspunkter. Man siktar på att anpassa dessa punkter så att de dels passar den lagstadgade 45-minuterspaus som krävs och laddning över natten. Alla lastbilar ska kunna ladda på punkterna. De tre företagen säger att man kommer att samarbeta kring detta, men fortsätter vara konkurrenter på alla andra områden. Tumnagel
53.1°
+
Roger Åberg
0

Klart för elväg mellan Hallsberg och Örebro
Ska vara färdig 2025

El är bra, speciellt härligt är det för transporter. Tunga lastbilar har inte riktigt slagit som elfordon eftersom man inte riktigt löst räckvidden, men i förra veckan visade Mercedes upp sin lastbil som i alla fall har 40 mils räckvidd och trevlig snabbladdning. En annan lösning är så kallade elvägar där lastbilar laddas på ungefär samma sätt som tåg gör. Region Stockholm och Örebro och har tävlat om vilken av dessa som skulle få den första permanenta elvägen och det blev E20 mellan Hallsberg och Örebro som vann. Trafikverket säger "Örebro och Hallsberg ligger mitt i logistiktriangeln mellan Stockholm, Göteborg och Malmö. Dessutom har vi sett att ett flertal företag använder just den här sträckan för en stor del av sina transporter. Det ger tillsammans goda förutsättningar för att piloten ska realisera förväntade resultat och det är även viktiga förutsättningar för en framtida fortsatt utbyggnad." Tanken med elvägar är god, hybridlastbilar körs på diesel i normala och på el där det finns en elväg. Hinner man ladda upp med mer el än man gör av med under sträckan kan den så klart användas även utanför elvägen. Smolket i bägaren är att den här vägsträckan ska vara färdig 2025. Frågan är hur länge den kommer att vara modern och hur många som kommer att anpassa sina fordon för vägtypen. Tumnagel
37.0°
+
Roger Åberg
0

Mercedes visar tung lastbil som drivs på el
Med räckvidd på 40 mil

Det är inte bara bilar som ska elektrifieras, även lastbilar är på gång. Men de åker ofta långa sträckor och är väldigt tunga vilket inte blir bättre men en massa batterier. Nu har Mercedes släppt sin första eldrivna tunga lastbil och den har fått namnet eActros. Roligt är att Sverige är en av tolv marknader där den kommer att säljas. Bilen har 536 hästar och kan levereras med tre eller fyra batteripaket om 105 kWh styck, alltså 315 eller 420 kWh totalt. Med fyra batteripaket får man ut 40 mil, med tre troligen runt 30 mil. Laddningen ligger på 160 kW och 10-80 procent ska gå på en dryg timme vilket ju är helt ok. Batterierna är placerade längs ramen på lastbilen och ska vara lätta att byta ut. Totalvikten är 19 ton om man väljer två axlar och 27 ton om man väljer tre axlar. Motorn levererar alltså 536 hästar men det är en maxeffekt, 440 hästar levererar kontinuerligt. Föraren kan ställa in bromskraftåtervinning i fem steg, perfekt i nerförsbackar. Att den är tyst ska vara riktigt trevligt för föraren, i hytten är ljudvolymen hela 10 dB lägre än med en dieselmotor. eActros börjar levereras i höst. Tumnagel
51.6°
+
Roger Åberg
0

Malmö kan få stor batterifabrik
Av svensk-amerikanska TEXEL Energy Storage

Sydsvenskan rapporterar att Malmö stad nu har erbjudit det svensk-amerikanska företaget TEXEL Energy Storage mark i norra hamnen för att de där ska bygga en stor batterifabrik. Om TEXEL nappar kan det ge cirka 5 000 nya jobb i regionen. Bolagets vd, Lars Jacobsson, säger att platsen som Malmö erbjuder är riktigt bra då den har snabb tillgång till både järnväg och hamnen. TEXEL har i samarbete med bland annat amerikanska DOE, SRNL och Australien utvecklat en ny batteriteknik som bygger på energilagring med en termokemisk lösning. Tekniken ska vara betydligt billigare än befintliga Litiumbatterier, har ingen cyklisk degradering, innehåller inga ovanliga jordartsmetaller, är 100% återvinningsbart och ska ha en mycket hög energidensitet. Batterierna som de utvecklar riktar sig från energilagring i mindre skala så som för bussar, lastbilar, färjor och kommersiella byggnader upp till storskalig energilagring för vind- samt solkraftsproduktion. Tumnagel
49.7°
+
Frode Wikesjö
0

Hybrit-projektet har producerat 100 ton järnsvamp!
På ett fossilfritt sätt

Att producera stål är otroligt energikrävande. Antingen så gör man det i masugn eller så gör man det genom att framställa järnsvamp, så kallad direktreducerat järn. Detta går att göra med naturgas eller kol, men det är inte speciellt härligt för miljön. Tvärtom står framställandet av järn för en väldigt stor del av utsläppen på vår planet. LKAB, SSAB och Vattenfall har i några år nu drivit projektet Hybrit där man istället använder vätgas för att ta fram järnsvampen, något som då blir fossilfritt. Nu rullar pilotanläggningen i Luleå och man kan producera ett ton i timmen och har nu totalt producerat 100 ton. Utsläpp av 170 ton koldioxid har sparats. – Det är ett stort genombrott, för oss och hela den globala järn- och stålindustrin. LKAB är framtidens leverantör av järnsvamp och det här är ett avgörande steg i rätt riktning. Framstegen med HYBRIT ger oss möjlighet att hålla takten i vår omställning och redan 2026 inleder vi övergången till produktion i industriell skala med en första demonstrationsanläggning i Gällivare. När LKAB har ställt om hela sin produktion till järnsvamp möjliggör vi stålindustrins omställning och minskar utsläppen globalt med 35 miljoner ton per år, vilket motsvarar två tredjedelar av hela Sveriges utsläpp, säger Jan Moström, vd och koncernchef LKAB. Målet som de tre bolagen har är skapa en fossilfri kedja från gruva till färdigt stål. Man säger att detta kan minska utsläppen totalt med 10 procent i Sverige. Att kunna skapa fossilfritt stål är alltså en inte helt oviktig del av resan mot en planet med mindre utsläpp. Även om det just nu kostar massor av pengar att forska på detta så verkar själva produktionen inte bli dyrare, i alla fall inte i långa loppet. Själva produktionen är 10-20 procent dyrare, men detta verkar kompenseras av att utsläppen från den vanliga processen kommer att beskattas högre. Men enormt mycket energi måste skapas för att detta ska fungera, när man är klar med omställningen 2045 kommer man att behöva 55 TWh per år. Volvo har sagt att man ska köpa fossilfritt stål till både sina bilar och lastbilar. Tumnagel
75.6°
+
Roger Åberg
0

Hur går det för förbifart Stockholm?
En liten rapport

Förbifart Stockholm är ett jättebygge som dels görs för att bilar och framförallt lastbilar som kommer söder ifrån inte ska behöva åka in i Stockholm för att åka norr ut. Men projektet gör också att Stockholmare får en annan väg att ta sig från norr till söder av stan och tvärtom. Här kommer en rapport från Trafikverket om vad statusen är just nu. Nedan kan du se kanalen Stockholmshjärta prata om projektet. Tumnagel
48.6°
+
Roger Åberg
0

Nu ska även Volvo Cars köpa fossilfritt stål till sina bilar
Från SSAB

I april gick Volvokoncernen ut med att man startat ett samarbete med SSAB. Volvo skulle leverera fordon till SSAB och SSAB skulle leverera fossilfritt stål som Volvo kunde använda i sina lastbilar. Nu startar även Volvo Cars ett samarbete med SSAB för att kunna få fossilfritt stål i sina bilar. SSAB har på sin sida startat HYBRIT tillsammans med LKAB och Vattenfall, ett projekt där man ersätter kokskolet i den järnmalmsbaserade ståltillverkningen med fossilfri el och vätgas. Volvo blir första biltillverkaren som gör detta, men just nu handlar det om prov och stålet kan komma att användas i en konceptbil. Enligt SSAB står den globala stålindustrin för sju procent av koldioxidutsläppen globalt eftersom man eldar masugnarna med kokskol. Man har som mål att sänka Sveriges utsläpp med tio procent med hjälp av HYBRIT-tekniken. För Volvos del står 35 procent av koldioxidutsläppen i en fossilbil av utsläpp relaterade till stål- och järnproduktion. I en elbil är den siffran 20 procent. Tumnagel
60.6°
+
Roger Åberg
0

Waymos självkörande lastbilar börjar rulla i USA
Ska frakta gods i Texas

Waymo kommer i ett samarbete med det amerikanska transportföretaget J.B. Hunt snart att börja testa sina självkörande lastbilar på allmänna vägar. Waymos självkörande lastbilar kommer att köra godstrafik mellan Houston och Forth Worth i den amerikanska delstaten Texas, en sträcka som är lite över 40 mil lång. Till en början kommer det dock både att sitta en professionell lastbilschaufför samt en tekniker från Waymo i hytten när lastbilarna framförs. Waymo kallar sin lastbilstjänst för Waymo Via och lastbilarna som används är försedda med en mjukvara som kallas för Waymo Driver, samma mjukvara som används i Waymos taxitjänst Waymo One. Här nedan hittas ett klipp från när Jalopnik kollade in Waymos självkörande lastbilar förra året. Tumnagel
36.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Enbart eldrivna transporter i Stockholm 2030
Om de blågröna får bestämma

I en debattartikel i SvD har det blågröna styret i Stockholm gått ut med att man har som mål att all trafik i Stockholms innerstad ska vara utsläppsfri 2030. Man säger att det betyder att alla resor och transporter ska gå på el, om andra lösningar som är utsläppsfria kommer att godkännas är oklart. Elektrifieringen är en av de mest centrala åtgärderna för att på allvar inleda vägen mot det fossilfria samhället. Men för Stockholm innebär det så mycket mer. Vi ser möjligheten att förena våra ambitiösa klimat- och miljömål med en växande stad, genom att elektrifiera våra transporter. Vi ger närings­livet långsiktighet och en utmärkt jordmån för innovationer. Vi ger Stockholmarna en tydlighet om vart vi är på väg, samtidigt som vi skapar en hälsosammare och mer levande stad. För att det ska fungera behövs inte bara en massa elbilar utan även andra delar måste till. De blågröna sätter nu som mål att hälften av alla stadens garageplatser ska ha laddningsmöjligheter inom tre år och alla gatuparkeringar ska ha laddutrustning till 2030. Man säger att alla stockholmare ska känna sig trygga med att gå över till elbilar. Debattörerna är hoppfulla om vad elen ska göra för staden. Bland annat säger man att "när företagsbilar och lastbilar inte längre bullrar kan fler leveranser skötas på natten, vilket gynnar näringslivet och avsevärt förbättrar framkomligheten på dagen". En personlig reflektion är att debattörerna inte har lyssnat på hur lite en modern motor faktiskt låter och att det kanske inte är det som är problemet för staden. Artikeln är underskriven av Anna König Jerlmyr (M), Jan Jönsson (L), Daniel Helldén (MP), Karin Ernlund (C) och Erik Slottner (KD). Tumnagel
49.1°
+
Roger Åberg
0

Nu lanseras Klicket
Ny tjänst för fordonsköpare

Idag slår den nya marknadsplatsen Klicket upp sina portar och där kommer besökare att kunna hitta bilar och andra fordon från svenska fordonshandlare. Tjänsten ser primärt ut att vara en konkurrent till liknande tjänster som till exempel Wayke och Blocket. I skrivande stund finns över 75.000 både nya och begagnade bilar listade på Klicket. Förutom personbilar så går det även att söka i kategorier som till exempel Arbetsmaskiner, ATV, bilar, bussar, båtar, husbilar, husvagnar, hästbilar, hästsläp, lastbilar, mopeder, motorcyklar, släpfordon, snöskotrar och transportbilar .Clas Lundh, försäljningschef på Klicket, säger i ett pressmeddelande om den nya tjänsten: "Vi vill skapa fordonsbranschens träffsäkraste sökmotor och är nu redo att utmana de andra aktörerna på marknaden för sundare konkurrens genom bättre funktioner, innehåll och pris." Här nedanför hittas en bil på Klickets gränssnitt för sökningar och ni hittar själva tjänsten på länken nedan. Tumnagel
35.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Elon Musk utlovar mobilt rymdinternet i slutet av året
Till större fordon

SpaceX vd Elon Musk uppgav förra veckan att företagets rymdinternet-satsning Starlink kommer att vara helt mobil senare i år för de som önskar det. Musk uppgav redan förra månaden att man arbetade på att göra Starlink mobilt. Han säger nu i en tweet att så kommer att bli fallet när företaget skickat upp några satelliter till samt gjort en mjukvaru-uppgradering i systemet, något som kommer att ske innan årets slut enligt Musk. Det handlar dock inte om att användare kommer att kunna använda Starlink direkt i sina mobiltelefoner. Tanken bakom en mobil Starlink-uppkoppling är än så länge att Starlinks mottagare ska kunna installeras i större fordon som till exempel flygplan, lastbilar och husbilar har Musk tidigare uppgett. Tumnagel
37.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volvokoncernen och SSAB ska fixa fossilfritt stål
Till lastbilar

Häromdagen skrev vi om att Polestar vill tillverka en bil som är helt klimatneutral och i dag är det Volvokoncernen som vill bygga en klimatneutral lastbil. En del av detta är att se till att stålet man använder inte smutsar ner och därför har man nu ingått ett samarbetsavtal med SSAB som rör forskning, utveckling, serieproduktion och kommersialisering av världens första fordon av fossilfritt stål. Man kommer redan i år att visa ett konceptfordon och konceptmaskiner som är tillverkade med stål från SSAB som har framställts med hjälp av vätgas. Redan nästa år kommer man att börja produktion i mindre skala och sedan öka takten. SSAB bidrar alltså med fossilfritt stål men man ska också tillsammans forska på hur stålet kan användas bättre i lastbilarna och maskinerna. Volvo kommer också bidra med fordon till SSAB som drivs med hjälp av batterier eller bränsleceller. Tumnagel
52.8°
+
Roger Åberg
0

Aurora hjälper Volvo att utveckla självkörande lastbilar
Ska klara nivå 4

Vi har tidigare skrivit om företaget Aurora som sysslar med självkörande bilar. Nu står det klart att de tillsammans med Volvo ska utveckla autonoma lastbilar i nivå 4 som man tänker skicka ut på vägar i Nordamerika. Aurora ska hjälpa till med tillverkningen av bilarna och sedan stå för logistiken och supporten när grejerna väl börjar rulla, när det kommer att ske är dock oklart för tillfället. Man kommer att använda sig av molnet för att se till att lastbilarna tar de mest effektiva vägarna som möjligt. Mer om samarbetet kommer att presenteras längre fram. Tumnagel
40.5°
+
Bobby Green
0

Boston Dynamics presenterar roboten Stretch
Ska kunna hjälpa till på lagret

Robotföretaget Boston Dynamics har visat upp en ny robot. Den här gången handlar det om en rullande logistikrobot som är tänkt att användas på lager och i liknande anläggningar. Roboten har fått namnet Stretch och är väl kanske inte riktigt lika spektakulär som Boston Dynamics robothund Spot eller deras humanoida robot Atlas. Dock så kanske roboten kan vara den första från Boston Dynamics som riktar sig till en lite större köpekrets än den lite mer specialiserade Spot. Atlas, som i ärlighetens namn inte kan göra särskilt mycket praktiska grejer i dagsläget, går inte att köpa än så länge. I dagsläget kan Stretch plocka paket från lastbilar och även arrangera paket i fina staplar på pallar. Framöver ska den även kunna användas för att packa in paket i lastbilar såväl som att kunna integreras med andra logistiksystem. Boston Dynamics planerar att börja producera Stretch-robotar i sommar och kommer att börja sälja dessa någon gång under nästa år. Vad de kommer att kosta finns det än så länge inga uppgifter om men det sägs handla om priser som är jämförbara med liknande, ickerörliga, logistikrobotar. Här nedanför hittas ett videoklipp som visar upp vad Strech kan pyssla med. Tumnagel
40.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

SpaceX vill fixa rymdinternet till flygplan, båtar och bilar
Har ansökt om tillstånd för att få installera mobila Starlink-terminaler

SpaceX rymdinternet-operatör Starlink har skickat in en ansökan till den amerikanska myndigheten FCC (Federal Communications Commission) om att få börja installera mobila Starlink-terminaler i olika typer av fordon. I ansökan står det bland annat att SpaceX vill ha licens för att installera så kallade "Earth Stations in Motion" (ESIM), mobila satellitmottagare, vilka man tänker sig ska kunna installeras på flygplan, båtar samt lastbilar och husbilar. SpaceX grundare Elon Musk klargjorde på Twitter att det i dagsläget inte handlar om några mottagare i personbilar då Starlinks terminaler för att ta emot internet från rymden i dagsläget anses vara för stora för det. Starlink drog igång ett betaprogram för rymdinternet på den nordamerikanska marknaden i oktober förra året. Terminalerna kostar i detta program 500 dollar och själva tjänsten kostar 100 dollar i månaden. Förra månaden uppgavs det att tjänsten hade över 10.000 användare. Tumnagel
41.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Daimler Truck AG och Volvokoncernen bildar bränslecellsbolag
Vill bli ledande global tillverkare av bränsleceller

Nu har Daimler Truck AG och Volvokoncernen gått samman och dragit igång bränslecellsbolaget cellcentric. Volvokoncernen har förvärvat 50 procent av aktierna i befintliga Daimler Truck Fuel Cell GmbH & Co. KG för cirka 6,3 miljarder kronor. Målet är att göra det nya joint venture-bolaget till en ledande global tillverkare av bränsleceller. Tillsammans ska man som huvudfokus utveckla, producera och kommersialisera bränslecellsystem för användning i tunga lastbilar. Målet är att börja med kundtester inom tre år och att påbörja serietillverkning under andra halvan av detta decennium. Tumnagel
45.0°
+
Bobby Green
0

Nikola Motors tuffar på
Presenterar framtidsplaner

Det har varit tyst kring Nikola Motors sedan härvan i september där vdn avgick och när det i november stod klart att den överenskommelse man hade med General Motors inte alls skulle bli av den storlek som först var tänkt. Men företaget finns kvar och nu presenterar de lite hur framtiden är tänkt att se ut. Målet är att först lansera den helt eldrivna lastbilen Tre i Nordamerika. Denna ska ha upp till 48 mils räckvidd. Efter den ska en bränslecellsdriven version av modellen lanseras. Med fulla vätgastankar ska denna kunna ta sig upp till 80 mil. Man planerar även för Two FCEV Sleeper som är en bjässe tänkt för transporter över långa sträckor. Den ska ha en räckvidd på upp till 144 mil. Jason Roycht som är global head of FCEV hos Nikola säger följande: "Our plan is to enter the market in steps. We are building on the current Tre platform with the planned launch of our fuel-cell and hydrogen storage systems in 2023. These systems are designed to be scalable in order to handle the greater power and longer-range requirements for long-haul, which allows for concurrent integration into the chassis design of the Nikola Two FCEV Sleeper. Utilizing common components and systems for hydrogen propulsion will support greater economies of scale and also allow Nikola to continuously expand and adapt our FCEV truck portfolio to address the diverse requirements of commercial trucking." Tumnagel
37.5°
+
Bobby Green
0

Trafikverkets rapport om elektrifiering av vägar för tung trafik
I första hand behövs en infrastruktur för stationär laddning

Trafikverket har nu skickat ut sin rapport kring hur man kan bygga ut elvägar och laddinfrastruktur för den tunga trafiken. Arbetsprogrammet bytte förra året namn från Elvägar till Elektrifiering av det statliga vägnätet för tunga transporter. Magnus Lindgren som är senior sakkunnig på Trafikverket säger följande: "Det speglar utvecklingen och vår ökade kunskap. De eldrivna lastbilar som finns på marknaden och som förväntas komma den närmaste tiden är hybrider eller batteridrivna lastbilar. För att dessa ska kunna användas, och ge ett betydande bidrag till klimatmålen, behövs i första hand en infrastruktur för stationär laddning." Kenneth Natanaelsson som är biträdande programledare hos Trafikverket säger: "Elvägar är en lösning som har potential att reducera utsläppen för de så kallade fjärrtransporterna. Vi har tagit fram en plan för en etappvis utrullning och bedömer att kvarvarande frågetecknen kring exempelvis juridiken, kan lösas fram till en eventuell utbyggnad startar. Det finns stor potential att reducera de fossila utsläppen från den tunga trafiken över tid med olika typer av åtgärder. Klimateffekterna från elvägar är lägre än vad tidigare bedömningar har visat men förväntas ändå kunna bidra med en reduktion på upp emot ca 15 procent av de totala utsläppen från tung trafik 2040." Rapporten hittar ni på länken nedan. Tumnagel
40.1°
+
Bobby Green
0
2020

RFID-chip blir standard i Michelins personbilsdäck
Så att bilister kan hålla bättre koll på sina däck

Michelin har sedan 2017 experimenterat med att sätta in RFID-chip i sina däck till lastbilar och nu meddelar företaget att detta framöver även kommer att bli standard i deras personbilsdäck. Det innebär att däcken kan kopplas upp till bilen och meddela denna om däckens slitage och annat så att bilföraren enkelt kan se det via bilens inbyggda system. Vidare skulle det gå att skicka denna information direkt till bilverkstäder så att även de har koll på i vilket skick bilens däck är när den rullar in på verkstaden. Anders Svensson, Senior Commercial Manager OE, Michelin Nordic, säger i ett pressmeddelande om detta: "I den utsträckning som bilens dator kan kommunicera direkt med verkstaden, öppnar våra RFID-anslutna däck en helt ny värld. Det som sker är att man enkelt kan identifiera däcket och genom att följa körmönstret på bilen, så kan man via algoritmer förutsäga när det är dags att titta på däcken. Verkstaden kan proaktivt följa kundens däck och förbereda däckbyte vid nästa service eller verkstadsbesök." Tekniken kan även komma väl till pass i framtidens självkörande bilar då dessa mer exakt skulle kunna anpassa sin körning efter skicket på bilens däck, till exempel vid kraftiga inbromsningar och liknande. De RFID-försedda däcken gör även hela logistikkedjan runt däcken enklare att hantera vilket Michelin beskriver lite mer ingående i videoklippet här nedanför. Från och med 2023 kommer Michelin att införa RFID-chip som standard i sina personbilsdäck. Tumnagel
41.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Toyota testar bränslecellsdrivna lastbilar i Los Angeles
Ska köra runt i hamnar

I Los Angeles och Long Beachs hamnar kommer snart Toyotas prototyper av bränslecellsdrivna lastbilar att börja köra. De tunga lastbilarna går tyst och släpper inte ut några avgaser, bara vatten. Bilarna är tillverkade genom ett samarbete mellan Kenworth och Toyota och det är Kenworths modell T680 som har tekniken under skalet. Man har utgått från bränslecellerna som finns i Toyota Mirai och utvecklat dessa vidare. Bakom hytten finns sex stycken vätgastankar som i sin tur ger kraft till litiumjon-batteri som matar elmotorerna. Räckvidden med fulla tankar och full last på 36,3 ton ska ligga på 48,3 mil. Tumnagel
46.1°
+
Bobby Green
0

Quebec kommer förbjuda försäljning av nya bensinbilar 2035
British Columbia kommer göra samma sak 2040

Igår skrev vi att Storbritannien kommer att förbjuda nyförsäljning av bilar som endast går på bensin eller diesel från och med 2030. Den kanadensiska staden Quebec meddelar nu att de också har ett liknande förbud på gång. Från och med 2035 kommer det nämligen att bli förbjudet att sälja nya personbilar som går på bensin där. Det hela är en del av en plan värd 5,1 miljarder dollar där man ska sänka sina koldioxiutsläpp med 29 miljoner ton till 2030. Provinsen British Columbia i Kanada har också som plan att fasa ut fossilbilar och fossillastbilar och målet där är att nyförsäljningen av dessa ska upphöra 2040. För att få kunder att byta till eldrivna bilar kommer Quebec återinföra rabatter både när det kommer till att köpa och hyra en elbilar, och när det kommer till priset för att ladda på laddstationer. Det pratas om en rabatt på upp till 6100 dollar om man köper en ny elbil. Regeringen har även planer på att elektrifiera sin flotta med bilar och 2030 vill man att alla ska gå enbart på el. Tumnagel
51.7°
+
Bobby Green
0

Volvo presenterar komplett program med eldrivna lastbilar
Rullar ut nästa år

Volvo Lastvagnar presenterar nu ett komplett program med eldrivna lastbilar. Nästa år kommer åkerier i Europa att kunna beställa bilarna som ska kunna tillgodose de flesta olika branscherna. Just nu genomförs testar av eldrivna Volvo FH, Volvo FM och Volvo FMX som kommer att användas i Europa för regionala transporter och för anläggningstransporter i stadsmiljöer. Räckvidden ska vara upp till 30 mil. Fordon för krävande och tunga fjärrtransporter kommer att lanseras under det här decenniet. De kommer då att vara både batteri-elektriska och bränslecells-elektriska lastbilar med längre räckvidder. Tumnagel
61.8°
+
Bobby Green
0

Daimler Trucks och Waymo ska bygga självkörande lastbilar
Ska klara av nivå 4

Daimler Trucks och Waymo har ingått ett partnerskap och ska tillsammans utveckla lastbilar som ska vara självkörande i nivå 4. Nivå 4 är den näst högsta nivån och den innebär att bilen kan köra helt själv, utan att föraren ska behöva ingripa. Waymo ska bistå med sin kunskap kring autonoma fordon och det är Daimlers lastbil Cascadia man kommer att utrusta med tekniken. Målet är att man ska ha en fungerande produkt ute på vägarna inom några år. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Scania testar släp med solceller på sig
Ska hjälpa till att få ner förbrukningen

För att få ned utsläppen i sina lastbilar testar Scania just nu ett specialbyggt släp fullproppat med solceller - 140 kvadratmeter totalt. Dessa ger i sin tur ström till lastbilen som har laddhybridteknik i sig. Exakt hur mycket panelerna ger får vi dock inte reda på men man säger att förbrukningen sänks med mellan 5-10 procent här i Sverige. Skulle man köra på ställen som typ Spanien skulle man istället kunna få ut en sänkning på mellan 10-20 procent. Här i Sverige kommer tester med släpet att utföras av transportföretaget Ernst Express. Tumnagel
50.8°
+
Bobby Green
0

Scania presenterar helt eldriven lastbil
Och uppdaterar laddhybriden

Lastbilstillverkaren Scania presenterar nu två stycken nya modeller. Båda är elektrifierade och den ena är en uppdateringen av den tidigare laddhybriden som ska klara sex mil på en laddning medan den andra bara går på el och har en räckvidd på 25 mil. Den helt eldrivna går att få med batteripack på 165 eller 300 kWh. Den förstnämnda tar sig 13 mil. Man ska kunna snabbladda med CCS-kontakt och har man 130 kW tar det under 55 minuter att ladda det mindre batteripacket fullt. Det större ska ta under 100 minuter. Effekten i elmotorn ligger på 310 hästar. Laddhybriden har en dieselmotor på 9,0 liter som går att få med 280 till 360 hästar. Denna får sällskap av en elmotor på 156 hästar. Den här har tre stycken batteripack som sammanlagt ger 90 kWh. Laddar man med 130 kW ska det ta 35 minuter att ladda 80 procent. Exakt när nyheterna ska lanseras är oklart för tillfället. Tumnagel
57.5°
+
Bobby Green
0

Elon Musk dissar Bill Gates
För att inte Microsoft-grundaren riktigt tror på ellastbilar

Teslas vd Elon Musk har genom åren gjort sig känd för att vara rätt rättfram när han uttrycker sig på Twitter. Nu har han kommenterat ett utspel Microsoft-grundaren Bill Gates har gjort angående framtiden för eldrivna lastbilar. Det var förra månaden som Gates i ett blogginlägg skrev att han inte var helt säker på att framtidens vägtransporter kommer att skötas av eldrivna lastbilar. Anledningen till det ansåg Gates bland annat var att batterierna som krävs för att driva lastbilarna både är stora och tunga. Gates skrev bland annat i sitt blogginlägg: "Even with big breakthroughs in battery technology, electric vehicles will probably never be a practical solution for things like 18-wheelers, cargo ships, and passenger jets. Electricity works when you need to cover short distances, but we need a different solution for heavy, long-haul vehicles." Detta verkar ha retat upp Musk som verkar anse att Gates är helt fel ute som synes i den inbäddad tweeten nedan. I sitt blogginlägg nämner Gates företag som GM, Ford, Rivian och Bollinger men utelämnar Tesla, kanske även det kan ha retat upp Musk. Musk sa även tidigare i år att han inte var imponerad av de diskussioner han haft med Bill Gates, en kommentar som kom kort efter att det blev känt att Gates köpt en eldriven Porsche Taycan vilket Musk kanske tog som en diss mot Tesla. Tumnagel
23.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volta Trucks presenterar eldrivna lastbilen Zero
Ska sköta leveranser i city

Idag har den eldrivna lastbilen Zero från den svenska startupen Volta Trucks premiär. 16-tonnaren är byggd från grunden som en elbil och är tänkt som ett miljövänligare alternativ för transporter och paket-leveranser i city. Företaget är grundat i Sverige och baserat i Stockholm, bilarna byggs dock i England. Räckvidden för Zero ligger på mellan 15 och 20 mil beroende på batteripack (160-200 kWh). Toppfarten är 90 km/h. Målet är att bli den säkraste tillverkaren av stora kommersiella fordon. Föraren sitter i mitten och lägre än i vanliga lastbilar. I kombination med de stora glasytorna ska detta göra att man ännu bättre kan upptäcka exempelvis gångtrafikanter. De första kommersiella exemplaren av Volta Zero kommer att rulla i Stockholm, London och Paris. Postnord och Bring blir först i Sverige att använda lastbilarna. En prototyp är under tillverkning just nu och den kommer ut på vägarna senare i år. Pilot-tester med kunder ska dra igång i början av nästa år. Tumnagel
47.6°
+
Bobby Green
0
Nästa sida