m

Nya Volkswagen Golf R officiell

0-100 km/h på 4.9 sekunder

Bil / Volkswagen

Efter teaser-bilden imorse och ett par läckta pressbilder väljer Volkswagen att redan nu helt dra skynket av nya Golf R. Precis som vi sa tidigare bjuder den på 300 hästar och fyrhjulsdrift.

Motorn är samma som sitter i nya Audi S3, en 2-liters turbofyra som ger 300 hästar och ett vrid på 380 Nm. Den är 18 % snålare än föregångaren och skickar sin kraft till alla fyra hjulen via ett nytt 4MOTION-system med 5:e generationens Haldex-koppling. Bilen får även en ny progressiv styrning. Väljer man den snabba DSG-lådan avklaras sprinten 0-100 km/h på bara 4.9 sekunder. Med manuell låda tar det 5.3. Förbrukningen anges till 0.71 liter per mil och utsläppen till 165 gram (med start/stopp och energiåtervinning 0.69 och 159). Förra R:en drog 0.85 och släppte ut 199.

Bilen får ett nyutvecklat sportfjädringssystem där man bland annat kan klicka i ESC Sport och på så vis koppla ur den elektroniska stabiliseringskontrollen helt. Golf R ligger också två centimeter närmare backen jämfört med vanliga Golf, ytterligare en sak som bidrar till bättre köregenskaper. På tillvalslistan finns ett vidareutvecklat dynamiskt chassiregleringssystem (DCC) med ett Race-läge.

Utseendemässigt får den ett aggressivare kjolpaket än tuffingen GTI och fyra pipor där bak (precis som nya Audi S3) istället för två centralt placerade som det var förut. 18-tummare är standard.

Premiär blir det i Frankfurt och lansering i Sverige i slutet på året. Vad den kommer att kosta är oklart, den förra började på 333 000 kronor och med tanke på vad nya GTI kostar lär det bli ett par tusen till på det priset. Beställning kommer att gå att lägga i oktober och det är också då priset bestäms. Erbjuds i 2- och 4-dörrarsutförande.

Frågan är dock - väljer du den här eller Audin?

Visa
Pressmeddelande
Världspremiär för nya Volkswagen Golf R

Nya Golf R är effekthöjd till 300 hk samtidigt som bränsleförbrukningen har sänkts jämfört med föregångaren. Bilen gör debut med ny 4MOTION fyrhjulsdrift och ny progressiv styrning. I kombination med DSG-växellådan accelererar den nya TSI-motorn 0 till 100 km/h på kvicka 4,9 sekunder. Nya Golf R premiärvisas på bilsalongen i Frankfurt i september och lanseras i Sverige i slutet av året.

2013 är ett riktigt Golf-år. Nyligen lanserades prestandaversionerna Golf GTI och Golf GTD på den svenska marknaden och i september är det dags för den förväntade storsäljaren Golf Sportscombi. Inom kort lanseras också miljöklassade dieseln Golf TDI BlueMotion och senare i höst kommer ytterligare en miljöklassad Golf, nämligen gasdrivna TGI BlueMotion. Båda miljöklassade versionerna kommer i höst även som Sportscombi.

Men det tar inte stopp där, Volkswagen fortsätter sin Golf-offensiv med själva flaggskeppet i modellserien – nya Golf R. För drivningen av denna sportbil svarar en nyutvecklad 2,0-liters TSI-motor på 300 hk, alltså 30 hk starkare men samtidigt upp till 18 procent mer bränslesnål än motorn i den förra generationen. Det maximala vridmomentet är 380 Nm vid 1 800-5 500 varv/minut (förra generationen: 350 Nm).

Precis som de tre tidigare Golf R-modellerna, leder den nya generationen ner sin turbokraft i vägbanan via en permanent fyrhjulsdrift. I det här fallet handlar det om den senaste versionen av 4MOTION med en 5:e generationens Haldex-koppling.

För den dynamiska prestandan svarar ett nyutvecklat sportfjädringssystem (karosshöjden har sänkts med 20 mm), ett nytt progressivt styrsystem, liksom ”ESC Sport” – ett läge där den elektroniska stabiliseringskontrollen kan kopplas ur helt, exempelvis vid körning på bana.

Till tillvalsfinesserna hör ett vidareutvecklat dynamiskt chassiregleringssystem (DCC) med en körprofilsväljare som nu också har fått ett Race-läge.

Med manuell växellåda tar accelerationen från 0 till 100 km/h endast 5,3 sekunder för nya Golf R (förra generationen: 5,7 sekunder). Med dubbelkopplingslådan DSG klarar denna sportbil av samma spurt ännu snabbare – på 4,9 sekunder. Topphastigheten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Trots sin pigga prestanda och de extra 30 hästkrafterna, har förbrukningen för Golf R sänkts från 8,5 till 7,1 liter bensin/100 km jämfört med förra generationen. Även CO?-utsläppen har sänkts: från 199 till 165 g/km.

Ännu bränslesnålare är en Golf R som är utrustad med stopp/start-system och energiåtervinning i kombination med en 6-stegad DSG (tillval). I den här konfigurationen ligger bränsleförbrukningen vid blandad körning på endast 6,9 l/100 km (159 g CO2/km). Bränslebesparingen jämfört med den förra generationen med DSG (8,4 l/100 km) uppgår till 1,5 l/100 km, vilket alltså motsvarar en förbättring med 18 procent.

Nya Golf R är utrustad med en lång rad speciellt anpassade och exklusiva detaljer. Utöver de specialdesignade stötfångarna, trösklarna och 18"-lättmetallfälgarna, skvallrar detaljer som de standardmonterade bi-xenon-strålkastarna med sina nydesignade LED-varselljus (i dubbel U-design), de mörkröda LED-baklysena och de dubbla avgasrören med sina fyra kromade ändrör om vilken imponerande sportbil Golf R är.

Med sportstolar klädda i en kombination av Alcantara/tyg, läderklädd sportläderratt med 3-ekersdesign, orienteringsbelysning, automatisk klimatreglering och ett radio/CD-system med pekskärm, visar Golf R även invändigt att den är flaggskeppet i modellutbudet.

Denna den kraftfullaste och bränslesnålaste Golf R-modellen hittills lanseras i Sverige i slutet av året, både i 2- och 4-dörrarsutförande. Den blir beställningsbar preliminärt under oktober då också priset fastställs.
Det här är nya Volvo S60!
Första Volvon som tillverkas i USA 
47.3°
+
Bobby Green
0
Nu kan du beställa Nokia 8110
Banantelefonen i ny version 
42.7°
+
Roger Åberg
0
Snubbe kör båt över grusväg
Alla sätt är bra utom de dåliga 
41.9°
+
Bobby Green
0
Utvecklare får egna profilsidor på Steam
Få en bättre överblick över spelkatalog 
42.5°
+
André Stray
0
Instagram verkar släppa IGTV idag
Dags att slå hårt mot Youtube? 
33.6°
+
André Stray
0
Star Trek: Discovery-skaparen jobbar på fyra Star Trek-serier
Picard kan återvända! 
43.7°
+
André Stray
0
EU-utskott röstade ja till skärpt nätupphovsrätt
Omröstning i EU-parlamentet sker i september 
-29.1°
+
André Stray
0
Nu finns ett första ramverk för självkörande bilar i EU
Tomas Eneroth har styrt upp 
46.2°
+
Roger Åberg
0
Porsche köper in sig i Rimac
Intressant! 
46.2°
+
Roger Åberg
0
Så här ska man bete sig i naturen
Allemansrätten rockar! 
44.4°
+
Roger Åberg
0
Japanska fans städar efter sig
Även Senegal-fans har stil 
67.1°
+
Roger Åberg
0
Snart kan du köra frågesport live på Facebook
Som vi har längtat? 
32.2°
+
Roger Åberg
0
Nästan 300 dansscener i ett klipp
Det svänger! 
41.8°
+
Roger Åberg
0
Amazon kritiseras av aktieägare för AI-systemet Rekognition
Vill inte att Amazon ska pyssla med övervakning 
41.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Före detta CIA-anställd åtalas för läcka till WikiLeaks
Ska ha läckt Vault 7-dokumenten 
30.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Uber testar lägre priser
För de som kan tänka sig att vänta lite 
44.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Amazon köpte Amazon.se för 6 miljoner kronor
Enmansföretag verkar ha gjort en bra deal 
55.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Google släpper egen podcast-app för Android
På tiden! 
44.3°
+
André Stray
0
Islands målvakt har regisserat reklamfilm för Coca-Cola
Stiligt! 
48.8°
+
Roger Åberg
0