m
Mitsubishi hoppas att deras kameror ska ersätta backspeglar
Spegellös framtid på gång 
41.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Google har AI som kan hitta hjärtsjukdomar
Genom att studera en patients öga 
46.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Är folk från Kanada verkligen så trevliga?
Stereotyper från 70 stycken olika länder 
82kg
+
Bobby Green

Nya Volkswagen Golf R officiell

0-100 km/h på 4.9 sekunder

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Volkswagen

Efter teaser-bilden imorse och ett par läckta pressbilder väljer Volkswagen att redan nu helt dra skynket av nya Golf R. Precis som vi sa tidigare bjuder den på 300 hästar och fyrhjulsdrift.

Motorn är samma som sitter i nya Audi S3, en 2-liters turbofyra som ger 300 hästar och ett vrid på 380 Nm. Den är 18 % snålare än föregångaren och skickar sin kraft till alla fyra hjulen via ett nytt 4MOTION-system med 5:e generationens Haldex-koppling. Bilen får även en ny progressiv styrning. Väljer man den snabba DSG-lådan avklaras sprinten 0-100 km/h på bara 4.9 sekunder. Med manuell låda tar det 5.3. Förbrukningen anges till 0.71 liter per mil och utsläppen till 165 gram (med start/stopp och energiåtervinning 0.69 och 159). Förra R:en drog 0.85 och släppte ut 199.

Bilen får ett nyutvecklat sportfjädringssystem där man bland annat kan klicka i ESC Sport och på så vis koppla ur den elektroniska stabiliseringskontrollen helt. Golf R ligger också två centimeter närmare backen jämfört med vanliga Golf, ytterligare en sak som bidrar till bättre köregenskaper. På tillvalslistan finns ett vidareutvecklat dynamiskt chassiregleringssystem (DCC) med ett Race-läge.

Utseendemässigt får den ett aggressivare kjolpaket än tuffingen GTI och fyra pipor där bak (precis som nya Audi S3) istället för två centralt placerade som det var förut. 18-tummare är standard.

Premiär blir det i Frankfurt och lansering i Sverige i slutet på året. Vad den kommer att kosta är oklart, den förra började på 333 000 kronor och med tanke på vad nya GTI kostar lär det bli ett par tusen till på det priset. Beställning kommer att gå att lägga i oktober och det är också då priset bestäms. Erbjuds i 2- och 4-dörrarsutförande.

Frågan är dock - väljer du den här eller Audin?

Visa
Pressmeddelande
Världspremiär för nya Volkswagen Golf R

Nya Golf R är effekthöjd till 300 hk samtidigt som bränsleförbrukningen har sänkts jämfört med föregångaren. Bilen gör debut med ny 4MOTION fyrhjulsdrift och ny progressiv styrning. I kombination med DSG-växellådan accelererar den nya TSI-motorn 0 till 100 km/h på kvicka 4,9 sekunder. Nya Golf R premiärvisas på bilsalongen i Frankfurt i september och lanseras i Sverige i slutet av året.

2013 är ett riktigt Golf-år. Nyligen lanserades prestandaversionerna Golf GTI och Golf GTD på den svenska marknaden och i september är det dags för den förväntade storsäljaren Golf Sportscombi. Inom kort lanseras också miljöklassade dieseln Golf TDI BlueMotion och senare i höst kommer ytterligare en miljöklassad Golf, nämligen gasdrivna TGI BlueMotion. Båda miljöklassade versionerna kommer i höst även som Sportscombi.

Men det tar inte stopp där, Volkswagen fortsätter sin Golf-offensiv med själva flaggskeppet i modellserien – nya Golf R. För drivningen av denna sportbil svarar en nyutvecklad 2,0-liters TSI-motor på 300 hk, alltså 30 hk starkare men samtidigt upp till 18 procent mer bränslesnål än motorn i den förra generationen. Det maximala vridmomentet är 380 Nm vid 1 800-5 500 varv/minut (förra generationen: 350 Nm).

Precis som de tre tidigare Golf R-modellerna, leder den nya generationen ner sin turbokraft i vägbanan via en permanent fyrhjulsdrift. I det här fallet handlar det om den senaste versionen av 4MOTION med en 5:e generationens Haldex-koppling.

För den dynamiska prestandan svarar ett nyutvecklat sportfjädringssystem (karosshöjden har sänkts med 20 mm), ett nytt progressivt styrsystem, liksom ”ESC Sport” – ett läge där den elektroniska stabiliseringskontrollen kan kopplas ur helt, exempelvis vid körning på bana.

Till tillvalsfinesserna hör ett vidareutvecklat dynamiskt chassiregleringssystem (DCC) med en körprofilsväljare som nu också har fått ett Race-läge.

Med manuell växellåda tar accelerationen från 0 till 100 km/h endast 5,3 sekunder för nya Golf R (förra generationen: 5,7 sekunder). Med dubbelkopplingslådan DSG klarar denna sportbil av samma spurt ännu snabbare – på 4,9 sekunder. Topphastigheten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Trots sin pigga prestanda och de extra 30 hästkrafterna, har förbrukningen för Golf R sänkts från 8,5 till 7,1 liter bensin/100 km jämfört med förra generationen. Även CO?-utsläppen har sänkts: från 199 till 165 g/km.

Ännu bränslesnålare är en Golf R som är utrustad med stopp/start-system och energiåtervinning i kombination med en 6-stegad DSG (tillval). I den här konfigurationen ligger bränsleförbrukningen vid blandad körning på endast 6,9 l/100 km (159 g CO2/km). Bränslebesparingen jämfört med den förra generationen med DSG (8,4 l/100 km) uppgår till 1,5 l/100 km, vilket alltså motsvarar en förbättring med 18 procent.

Nya Golf R är utrustad med en lång rad speciellt anpassade och exklusiva detaljer. Utöver de specialdesignade stötfångarna, trösklarna och 18"-lättmetallfälgarna, skvallrar detaljer som de standardmonterade bi-xenon-strålkastarna med sina nydesignade LED-varselljus (i dubbel U-design), de mörkröda LED-baklysena och de dubbla avgasrören med sina fyra kromade ändrör om vilken imponerande sportbil Golf R är.

Med sportstolar klädda i en kombination av Alcantara/tyg, läderklädd sportläderratt med 3-ekersdesign, orienteringsbelysning, automatisk klimatreglering och ett radio/CD-system med pekskärm, visar Golf R även invändigt att den är flaggskeppet i modellutbudet.

Denna den kraftfullaste och bränslesnålaste Golf R-modellen hittills lanseras i Sverige i slutet av året, både i 2- och 4-dörrarsutförande. Den blir beställningsbar preliminärt under oktober då också priset fastställs.
Mitsubishi hoppas att deras kameror ska ersätta backspeglar
Spegellös framtid på gång 
41.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Google har AI som kan hitta hjärtsjukdomar
Genom att studera en patients öga 
46.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Här är Marcus Ericssons nya tjänstebil
Alfa Romeo Sauber C37 
51.1°
+
Bobby Green
0
Tesla Model S sålde bättre än premiumtyskarna i Europa
Slog för första gången Audi, BMW och Mercedes 
53.6°
+
Bobby Green
0
Så tillverkas Paintball-kulor
Intressant 
44.7°
+
Bobby Green
0
Spotify kanske jobbar på egen smart högtalare
Enligt nya jobbannonser 
42.1°
+
André Stray
0
Tjej torkar trosor på flygplan
Passagerarna vet inte riktigt vad de ska säga 
42.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Samsung visar upp rekordstor SSD
30TB i litet format 
47.6°
+
André Stray
0
Ferrari 488 Pista läcker ut
Läcker? 
44.8°
+
Bobby Green
0
Bad News försöker lära oss om Fake News
Webbaserat spel kanske gör dig lite mera källkritisk 
43.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Renault Zoe får kraftigare elmotor
Har hela 16 (!) hästar mer 
43.8°
+
Bobby Green
0
Indien vill också bygga hyperloop-bana
Virgin Hyperloop One ska bygga testbana där 
43.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Gameplayteaser för Biomutant
Ser fortfarande riktigt intressant ut 
43.9°
+
André Stray
0
Reality Check är en app mot rasism
När man bedöms efter sitt utseende 
21.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Rykte Fusk-mjukvara hittad i Mercedes dieselmodeller
Here we go again 
3.9°
+
Bobby Green
0
fail0verflow fixar in Linux på Nintendo Switch
Spelkonsolen är nu officiellt hackbar 
41.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Steven Seagal har nu en egen kryptovaluta
Blir ambassadör för Bitcoiin2Gen 
15.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Clas Ohlson vill göra dina eluttag smarta
För en rimlig peng 
45.9°
+
Roger Åberg
0
Regeringen vill ha estetiska ämnen på gymnasieprogram
Vill göra dessa obligatoriska 
22.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Koenigsegg kan tänka sig att göra en elbil
Men kunderna vill ha riktigt motorljud 
51.6°
+
Bobby Green
0
Krama varandra i kommentarsfältet!
Vanligt, hederligt hyfs regerar 
103.2°
+
Roger Åberg
0