m
r
Apple drar GeniusPay till Tingsrätten
Efter att man förlorat namnstrid hos PRV 
18.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Apple har köpt Shazam
För 400 miljoner dollar 
27.3°
+
Roger Åberg
0
Nardwuar snackar med Post Malone
Älskar Johnny Cash 
85kg
+
Bobby Green

Peugeot visar krallig version av nya 308

Med 270 hästar

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Peugeot

På bilmässan i Frankfurt kommer Peugeot bland annat att visa upp den här läckra konceptbilen, en svulstig och rejsig version av helt nya 308 kallad R Concept. Den sportiga looken vägs upp av det som finns under huven, en turbomatad fyra på 1.6 liter med 270 hästar och 330 Nm.

Bilen har försetts med ett komplett kjolpaket och det enda som är kvar från standardbilen är bakluckan och taket. Allt annat har modifierats på något vis och tillverkats i kolfiber. Bilen sitter 26 millimeter lägre mot marken och har en 30 millimeter ökad spårvidd fram. I hjulhusen sitter specialdesignade 19-tummare.

Motorn är en vidareutveckling av den som togs fram till modellen RCZ R och den skickar i sin tur kraften till framhjulen via en Torsen-differential och en sexpetad manuell låda.

I Peugeots monter kommer även 208 HYbrid FE Concept att stå uppställd. Det är en hybrid-version av 208 som endast ska släppa ut 49 gram per kilometer. Trots det ska den ändå orka ta sig till 100 km/h på åtta sekunder. Under skalet ska det sitta en uppdaterad version av den lilla trecylindriga VTi-motorn som kopplas till en automatlåda och en liten elmotor.

Idag är det samtidigt världspremiär för nya 308. Hela pressmeddelandet för den finns att läsa här nedan.

Visa
Pressmeddelande
Peugeot på bilsalongen i Frankfurt 2013: Peugeot 308 R Concept - radikalt sportbilskoncept från Peugeot Sport

Den okonstlade och slanka designen på nya Peugeot 308 förädlas i en raffinerad och förfinad konceptbil med extremt sportig framtoning. 308 R Concept har unika detaljer såsom tvåtonslackering i rött och svart, där själva övergången graderas av ränder.

De vassa köregenskaperna matchas av hög uteffekt i förhållande till motorvolymen, nästan 170 hk/liter. Den 4-cylindriga turbomatade 1,6-litersmotorn på 270 hästkrafter gör bilen blixtrande snabb samtidigt som koldioxidutsläppet är låga 145 g/km.

Med gemensam struktur och identitet från standardbilen 308 har Peugeots designteam tillsammans med ingenjörerna på Peugeot Sport tagit fram en bil som ska kittla alla sinnen.

Förr oss var det självklart att 308 R Concept fick behålla grunddragen från nya Peugeot 308. Båda är eleganta och sofistikerade medan 308 R Concept också visar hur extrem en serietillverkad bil kan byggas.

Thomas Rohm, ansvarig chefsdesigner för Peugeot 308 och 308 R Concept.

Utseendet är omedelbart och temperamentsfullt. Låg hållning, bred spårvidd, tuffa attribut skapar tillsammans med tvåtonslacken en unik karaktär. Endast taket och bagageluckan har behållits från standardbilen. Dörrarna, framskärmarna, karossidorna med tröskelpartierna, motorhuven samt stötfångarna är tillverkade av kolfiber.

Tre stora luftintag utgör det aggressiva frontpartiet som tillsammans med full-LED-strålkastarna ger ett utseende med mycket attityd. Den muskulösa känslan fortsätter via de kraftigt markerade hjulhusen till en markerad skuldra och karaktärslinjen till de bakre strålkastarna.

Jämfört med standardbilen är 308 R Concept 26 millimeter lägre och spårvidden har ökats fram med 30 millimeter. Den sportiga profilen accentueras ytterligare med specialdesignade 19-tumshjul och unika detaljer i rött eller mörk krom med blåaktig ton.

Närvaro och temperament

Köregenskaperna i 308 R Concept utnyttjar det kompakta formatet, de korta överhängen och den låga vikten. Fördelarna med lättviktskonstruktionen utlovar nya sensationer bakom ratten. Den förarorienterade layouten Peugeot i-Cockpit gör att bilkörningen känns närmare och mer intuitiv. Den minimalistiska och rena interiördesignen förbättrar ergonomin samtidigt som föraren kan fokusera på körningen utan störningsmoment.

Peugeot Sport har utvecklat drivlinan som nyligen presenterades i nya sportcoupén Peugeot RCZ R. Ingenjörerna har lyckats nå 270 hästkrafter vid 6 000 varv/min ur bara 1,6 liter motorvolym, samtidigt som koldioxidutsläppet är låga 145 g/km.

Det maximala vridmomentet 330 newtonmeter finns tillgängligt mellan 1 900 och 5 500 varv/min. Kraften fördelas via en sexväxlad manuell växellåda till framhjulen via en Torsen-differential. Greppet, kraften, kurvtagningsförmågan och bromsverkan tillsammans den unika designen – 308 R Concept är en fingervisning av Peugeots expertis inom sportbilsutveckling.

--

Världspremiär för nya Peugeot 308 - nyskapande cockpit, innovativ och underhållande på vägen

I år är det den 65:e gången som den internationella bilutställningen hålls i Frankfurt och Peugeot fortsätter sin kraftfulla produktoffensiv. Det är världspremiär för märkets nya 308, som höjer ribban rejält på flera områden i lilla mellanklassen.

Nya Peugeot 308 är en djärvt och elegant utformad utmanare med rena linjer. Med den nya modulära plattformen EMP2 har bilen fått kompakta dimensioner och reducerad vikt med 140 kg jämfört med föregångaren.

Samtidigt är interiören rymligare och bagageutrymmet på hela 470 liter är bäst i klassen. Den förarorienterade och unika instrumenteringen i Peugeot i-Cockpit bidrar till en nära och intuitiv körupplevelse och föraren har flera aktiva säkerhetssystem till sin hjälp.

Peugeots förfinade motorteknik sätter nya referensramar för utsläppsnivåer, den snålaste motorn släpper ut 82 gram per kilometer.

Namnet består, men det handlar om en helt ny generation 308 som har alla egenskaper för att upprepa föregångarens succé genom att utmana toppskiktet i klassen.

Kompakt förnyare

Nya Peugeot 308 är en innovativ och kraftfullt designad bil. Effektiviteten går inte att ta miste på och utvecklingen har inspirerats av en virtuell viktreducerande process. Bilen ser lätt ut på vägen – och är lätt i verkligheten.

Yttermåtten är kompakta samtidigt som vikten har kunnat hållas så låg som möjligt. Kupéutrymmet och i synnerhet bagageutrymmet är rymliga nog att uppfylla högt ställda krav på komfort och användarvänlighet.

Välbalanserade proportioner visar upp en elegant helhet med ett särskilt kraftfullt uttryck.

Längden 4,25 meter gör Peugeot 308 till en av de smidigaste bilarna i klassen. Den är också lägre jämfört med föregångaren (1,46 m) och bredare (1,80 m). Samtidigt har de främre och bakre överhängen blivit kortare tack vare den nya plattformen EMP2 som tillåter att hjulen placeras längre ut i karosshörnen. Tillsammans med ökad spårvidd innebär det att bilen är rymligare än tidigare, effektivt paketerad för att rymma fem personer.

Bagageutrymmet har vuxit med imponerande 122 liter till totalt 470 liter, varav 35 liter finns under bagagerumsgolvet. Det placerar Peugeot 308 i topp vad gäller lastkapacitet. Fäller man baksätets ryggstöd växer utrymmet till 1 309 liter.

Halvkombins praktiska utformning utgörs av en låg lasttröskel och bred lastöppning som underlättar i- och urlastning av bagage.

Ren elegans

Fronten domineras av den eleganta krominfattade Peugeot-grillen. Nederdelen utgörs av ett stort luftintag som i sin tur ger ett dynamiskt intryck.

På de högre utrustningsnivåerna sitter full-LED-strålkastare som standard, vilket Peugeot är först med i klassen. Varje strålkastare består av 31 LED-lampor och bidrar till ett ljus i klass med dagsljus samtidigt som de förbrukar hälften så mycket energi jämfört med konventionella halogenlampor.

Motorhuven är utgångspunkten för ett flertal horisontella och precisa linjer som karaktäriserar det moderna utseendet på 308. Skulderlinjen som förbinder de främre och bakre strålkastarna förlänger huven och midjan i en flytande och framåtsträvande rörelse. Sidans karaktärslinje börjar från bakljusen, markerar de muskulösa bakre hjulhusen och sträcker sig fram till framdörrens handtag.

Bakljusen är även de av LED-typ och rent utseendemässigt följer de ”kloformen” från Peugeot-modellernas gemensamma DNA.

Låg vikt – påkostade material

Peugeot 308 är den lättaste bilen i sin klass tack vare en viktreducering med 140 kg.

Den nya plattformen, som använder olika höghållfasthetsstål, kompositmaterial och aluminium, bidrar till hälften av minskningen.

Resterande 70 kg har sparats bort genom att varje komponent har designats och viktoptimerats på detaljnivå, alltid med bibehållen verkningsgrad och hållbarhet. Framskärmarna och motorhuven är av aluminium, något som vanligtvis återfinns på betydligt dyrare bilar.

Bagageluckan tillverkad av termoplast och är den enda i sitt slag i bilindustrin. Det är ett både lätt och styvt material och bidrar till att sänka vikten med tre kg.

Viktminskning tillsammans med god aerodynamik och lågt luftmotstånd (Cd-värde 0,28) är viktiga faktorer för att minska bilens miljöpåverkan. Teknisk noggrannhet in i minsta detalj bidrar till den höga kvalitetsnivå som kännetecknar nya 308.

Förfinad och tekniskt fokuserad interiör

Peugeot 308 har en interiör som sätter ny standard när det gäller ergonomi. ”i-Cockpit” står för en intuitiv förarmiljö för en så intensiv och nära körupplevelse som möjligt.

Allt är utformat för att sinnena ska matas med intryck på ett tydligt och informativt vis. Instrumenten är placerade i exakt rätt höjd, ovanför ratten, med hänsyn till att föraren ska kunna ta del av informationen utan att släppa blicken från vägen.

Genom att hastighetsmätaren och varvräknarens nålar roterar symmetriskt, medurs respektive moturs, är de lättare att läsa av. Antalet knappar och rattar har skalats ned till ett minimum för att förenkla användningen. En stor pekskärm är integrerad i toppen av mittkonsolen. Skärmen mäter 9,7 tum och samlar kommandon för olika funktioner som klimatanläggning, förarhjälpsystem, multimedia, navigation, Bluetooth-telefon, PEUGEOT Connect Apps och bilens konfiguration.

Den rena och luftiga förarmiljön bidrar till en lika originell som användarvänlig layout.

En utmärkande och genuin detalj är volymkontrollen som är omgärdad av en vit ljusrand, utformad likt en exklusiv hifi-produkt. Matta krompaneler på mittkonsolen och dörrsidorna förstärker intrycket av en sober och påkostad interiör. Via en rad utrustningsalternativ erbjuds kunden att personifiera sin bil enligt eget tycke och smak.

Klassledande köregenskaper och säkerhet

Körupplevelsen drar nytta av Peugeots kompetens i utvecklandet av den nya gemensamma PSA-plattformen EMP2. Viktminskningen bidrar till mer alerta vägegenskaper och förbättrar bilens manöverförmåga. Vändcirkeln begränsas till korta 10,4 meter.

Den lägre tyngdpunkten och karossens vridstyvhet bidrar liksom aerodynamiken till förbättrad stabilitet. Den precisa styrningen ger en exakt återkoppling till föraren i alla körförhållanden.

Hjulupphängningen är ny och består av McPherson-fjäderben med undre länkarmar (aluminium) fram och halvstel axel bak (ultrahöghållfasthetsstål). Peugeots erkända kompetens på området kör- och vägegenskaper garanterar att 308 är en mycket underhållande bil att köra, samtidigt trygg och bekväm att färdas i.

God ergonomi är första ledet i fordonssäkerhet. Den intuitiva placeringen av instrument och reglage i nya 308 har utvecklats för att föraren ska kunna ha god kontroll övar alla skeenden och funktioner. Den lilla ratten och de högt placerade instrumenten minskar den tid som krävs för att få information och den 9,7 tum stora pekskärmen innehåller ännu mer information för att minimera antalet knappar i kupén.

Farthållare och fartbegränsare är standard på alla versioner, liksom antisladdsystem (ESP) som inkluderar antispinnfunktion (ASR), stabilitetskontroll (CDS), nödbromsassistans (EBA) och elektronisk bromskraftsfördelning (EBD). Karosstrukturen är uppbyggd för optimal deformation i händelse av en kollision. Den deformerbara karosstrukturen har en främre ”krockbåge” av aluminium som tar upp krockkrafter effektivt. De åkande skyddas av sex krockkuddar totalt, två främre, två på sidorna och två gardiner. Den främre passagerarkrockkudden är urkopplingsbar och de bakre ytterplatserna är utrustade med Isofix-fästen.

Exempel på utrustning som erbjuds i nya 308 är keyless - nyckellöst system, 220 Volts uttag i armstödet fram, DENoN HiFi – ljussystem i toppklass, parkeringsassistans i flera olika situationer, dödavinkeln övervakning, backkamera mm.

För säkrast möjliga körning finns Förarassistanspaketet som är standard på Allure-nivå. Det innehåller tre system som använder sig av en frontmonterad radar:

* Adaptiv farthållare med fartbegränsare och köassistent. Systemet motorbromsar till fordonet framför för att hålla den valda hastigheten. Aktivt från 40 km/h.

* Kollisionsvarnare - varnar föraren visuellt och med ljud – för att föraren ska börja bromsa farten beroende på avstånd till hindret framför.

* Autobroms - aktiverar bromsverkan för att varna ouppmärksamma förare att förhindra en kollision eller minska konsekvenserna av den. Bilen bromsas in med 20 km/h i taget. Föraren måste bromsa fordonet till helt stillastående.

* Upp till sex olika farter kan förprogrammeras i den 9,7 tum stora multifunktionsdisplayen (även standard på Active-nivå).

Komplett motorutbud med rekordlågt CO2

Nya Peugeot 308 är ledande i sitt segment vad gäller motorteknik genom att framgångsrikt kombinera miljöeffektivitet med körglädje. Genom att utnyttja lättviktsutförandet (tjänstevikt från 1 280 kg), den aerodynamiska designen och det breda urvalet av moderna och effektiva motorer kan bränsleförbrukningen hållas på låga nivåer.

Fem motoralternativ kommer att erbjudas på den svenska marknaden, tre bensinare och två dieslar. Nya 308 utrustas med den senaste generationens motorer från lanseringen:

3-cylindrig bensin, bensinturbomotorer (1,6 Turbo vann utmärkelsen Årets Motor 2013) och e-HDi-diesel med Stop&Start system.

· 1,2 liter VTi 60 kW/82 hk 114 g/km CO2 – 5-växlad manuell växellåda

· 1,6 liter Turbo 92 kW/125 hk* 129*g/km CO2 – 6-växlad manuell växellåda

· 1,6 liter Turbo 115 kW/156 hk 129*g/km CO2 – 6-växlad manuell växellåda

· 1,6 liter HDi 68 kW/92 hk 95*g/km CO2 – 5-växlad manuell växellåda

· 1,6 liter e-HDi 85 kW/115 hk 95*g/km CO2 – 6-växlad manuell växellåda

*med lättrullande däck

En nyhet är att bensinmotorn på 1,6-liter nu har försetts med lättrycksturbo vilket höjer effekten i motorn från 120 till 125 hästkrafter. En sexväxlad manuell växellåda ersätter den femväxlade.

Till våren lanseras fler bensin- och dieselmotoralternativ. Däribland två högteknologiska BlueHDi-versioner med rekordlåg bränsleförbrukning, från 3,1 l/100 km och ett koldioxidutsläpp på 82 g/km. BlueHDi med Selective Catalytic Reduction, SCR, och partikelfiltret FAP bidrar till att radikalt reducera kväveoxider (NOxx) och luftburna partiklar.

Svenskt modellprogram

Nya Peugeot 308 erbjuds i tre olika utrustningsnivåer; Access, Active och Allure.

Urval av standardutrustningen i de olika versionerna

Access: Kromad grill, färganpassad kaross, LED-bakljus, LED-halvljus, elfönsterhissar fram, elinställbara och eluppvärmda sidobackspeglar, höjdjusterbar förarstol, lastöglor och bagagenät i bagageutrymme, yttertemperaturmätare, färddator, farthållare med fartbegränsare, AC, Stereo med CD/USB/Bluetooth, insynsskydd, däcktryckssensorer mm.

Active utöver Access: Peugeot i-Cockpit, pianolack i centerkonsol, kromade interiördetaljer, justerbar läderklädd sportratt med multifunktionsknappar, växelspaksknopp i aluminium, 9,7 tums digital multifunktionsskärm (pekskärm) med styrning av bilens inställningar och förarhjälpmedel, Bluetooth för telefon- och musikstreaming, radio, USB & AUX ingång, 6 högtalare, elhissar runt om, justerbart mittarmstöd med förvaring, kromad list runt LED-halvljus, färganpassade handtag och backspegelskåpor, dimljus, strålkastarspolning, ljudisolerande vindruta, automatiskt avbländbar backspegel, regn- och ljussensor, Hill Assist (ej 1,2), kylt handskfack, 16 tums aluminiumfälgar, parkeringsradar bak, tvåzons klimatanläggning (ACC) mm.

Allure utöver Active: Full LED-strålkastare, Keyless – nyckellöst system, parkeringsradar fram och bak, elektrisk parkeringsbroms, förarassistanspaket, kromade lister runt sidofönstren, instegslist i krom, kromade ribbor i grill, dimljus med kurvfunktion, el-infällbara sidospeglar, regnsensor, komfortstolar, 220 voltsuttag i kupé mm.

Tillverkning i Sochaux

Fabriken i Sochaux, Peugeots vagga och mest moderniserade tillverkningslina, kommer att tillverka nya Peugeot 308.

Nya 308 har världspremiär på Frankfurt Motor Show i september och försäljningsstarten börjar under hösten med start i Europa. Sverigepremiären äger rum den 7 november.
Apple drar GeniusPay till Tingsrätten
Efter att man förlorat namnstrid hos PRV 
18.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Apple har köpt Shazam
För 400 miljoner dollar 
27.3°
+
Roger Åberg
0
Ny keylogger hittad i laptops från HP
460 olika modeller påverkas 
23.3°
+
André Stray
0
Engineering Explained pratar om Volvos Power Pulse-teknik
Så tar den bort turbolagget 
42.0°
+
Bobby Green
0
Totalt mobilförbud i franska skolor
Förbjuds även på raster 
72.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Youtube till Xbox One S och X får stöd för 4K och 60fps
Strömma ultrahögupplöst 
43.4°
+
André Stray
0
Polisen har rensat bort 1250 målvaktsbilar i Malmö
Bra jobbat! 
91.3°
+
Roger Åberg
0
Nu kan car.info även visa krockade svenska bilar
Bra sak att veta innan köp 
48.4°
+
Bobby Green
0
The Boring Co. har sålt 30 000 stycken kepsar
Kommer börja sälja eldkastare när de sålt 50 000 
42.8°
+
Bobby Green
0
Playerunknown ber om ursäkt för kameltå
Kommer fixas inom kort 
34.9°
+
André Stray
0
Saudiarabien kommer att tillåta biografer i landet
Har varit förbjudna i 35 år 
49.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Facebook Messenger Instant Games firar ett år
Introducerar livestreaming, chatt och fler spel 
34.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Lauren Schmidt Hissrich blir showrunner för The Witcher
Har tidigare jobbat med Daredevil och Defenders 
42.2°
+
André Stray
0
iPhone X är den bästa telefonen just nu!
Trots dyr prislapp vinner den 
34.6°
+
Roger Åberg
0