Professor om kravbreven som skickats ut till fildelare
"Betala inte. Du behöver inte ens svara på det" 
46.4°
+
Frode Wikesjö
0
Nu funkar Apple Pay i Sverige!
Än så länge bara med kort från Nordea och ST1 
43.8°
+
Roger Åberg
0
Resa genom hjärtat av ett döende landskap
Peak Performance om klimatförändringar 
80kg
+
Bobby Green

Volkswagen e-up! kostar från 266 500 kronor

Går nu att beställa

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Volkswagen

Nu börjar Volkswagen att sälja sin eldrivna version av lilla up!, e-up! Bilen som tar sig 16 mil på en laddning kommer att kosta från 266 500 kronor. Du som köper privat får då nyttja supermiljöpremien på 40 000 kronor och du får även fem års fri fordonsskatt. Tjänstebilsförare får 40 procent reducerat förmånsvärde beräknat på jämförbar bil med förbränningsmotor.

Elmotorn är på 82 hästar och 210 Nm. 0-100 km/h ska gå på 12.4 sekunder och toppfarten anges till 130 km/h. Batteriet som sitter under baksätet kan laddas upp till 80 procent på 30 minuter. Väljer man till laddningspaketet från Bosch på 230V/16A tar det sex timmar att ladda upp batteriet fullt. Själva laddningen går också att övervaka och styra via en app i telefonen.

e-up! lanseras vid månadskiftet november/december.

Visa
Pressmeddelande
Säljstart för Volkswagens nya elbil e-up!

Volkswagen skriver ett nytt kapitel inom mobilitet med sin första helt eldrivna, serietillverkade bil – nya e-up!. Den fyrsitsiga bilen erbjuder en räckvidd på 160 kilometer och är anpassad för vardagens utmaningar. e-up! är nu prissatt och beställningsbar på den svenska marknaden. Det rekommenderade cirkapriset är 266 500 kronor.

Med eldrift och fyra säten är e-up! insteget till ett nytt, innovativt bilkoncept. Det handlar om en bil för vardagsbruk i stadstrafik, samtidigt som den är idealisk för pendling eller som en innovativ andrabil. Den klarar sträckor på upp till 160 km och kan laddas upp till 80 procent av sin kapacitet på så kort tid som 30 minuter.

Världsmästare i energieffektivitet

e-up! förbrukar endast 11,7 kWh el per 100 km – vilket gör den till ny världsmästare i energieffektivitet. Om vi räknar med en genomsnittlig elkostnad på 1 krona/kWh, kostar det endast cirka 12 kronor att köra 100 km med e-up!.

Elmotorn utvecklar en effekt på 82 hk (60 kW) och levererar redan från start ett vridmoment på 210 Nm till drivningen på framaxeln. Från stillastående accelererar den upp i 100 km/h på 12,4 sekunder. Topphastigheten är 130 km/h.

Räckvidd speciellt anpassad för pendlare

Litium-jon-batteriet sitter integrerat under baksätet och påverkar inte utrymmet för passagerare och bagage. Det har en total kapacitet på 18,7 kWh, vilket betyder att e-up! klarar att köras i upp till 160 km (enligt den europeiska körcykeln NEDC) på en enda laddning.

I e-up! kan man välja mellan olika körlägen; ”Normal”, ”Eco” och ”Eco+”, vilket gör att man kan maximera sin körsträcka. Väljer man ett av de två mycket effektiva eco-lägena kan man köra längre. Fyra lika lättanvända bromsenergiåtervinningslägen (”D1”, ”D2”, ”D3” och ”B”) bidrar även till att maximera räckvidden.

160 km räckvidd räcker för de allra flesta. I Tyskland visar undersökningar utförda av den federala myndigheten för trafik, byggnation och stadsplanering att cirka 80 procent av alla bilförare i landet kör mindre än 50 km per dag.

Flexibel laddning

Uttaget för laddning sitter gömt bakom ”tankluckan” och är av typen Combined Charging System (CCS/Combo2), vilket är den föreslagna standarden för laddning inom EU för alla bilmärken senast 2017. Det stöder både DC- och AC-laddning så att föraren enkelt kan ladda sin bil på de flesta laddstationer – oavsett vilken typ av laddning som erbjuds.

De snabbaste CCS-laddningsstationerna (likström) kortar ner den tid det tar att ladda upp batteriet i e-up! från helt tomt till 80 procent fullt till endast cirka en halvtimme.

Via en app i sin smartphone eller läsplatta, kan man enkelt styra laddningens start och stopp samt se när bilen beräknas vara fulladdad. Man kan också förklimatisera (värma/kyla) bilen genom appen, så att den fulladdade bilen har önskad kupétemperatur vid start.

Volkswagens återförsäljare erbjuder ett laddningspaket (230V/16A) från Bosch. Då ingår även en installation hemma hos kunden. Med den kan e-up! laddas från tomt batteri till fullt på cirka sex timmar. Annars kan man ladda med en vanlig sladd för ett 230-volts uttag. Effekten bestäms via en dosa på sladden. Denna sladd samt en laddkabel för publik laddning (Typ 2/Mode 3) ingår när man köper en e-up!.

Typiskt Volkswagen

Denna utsläppsfria bil är fortsatt lika praktisk i vardagen – den har fyra dörrar och är försedd med generöst med utrustning. Till standardutrustningen hör bland annat ett laserbaserat City Emergency Brake-system där bilen automatiskt bromsar för andra trafikanter i hastigheter upp till 30 km/h. Annan standardutrustning är automatisk klimatkontroll med parkeringsvärmare/-ventilation, radio/navigationssystem, eluppvärmd vindruta och LED-varselljus.

En utmärkande designdetalj i nya e-up! är den rundade layouten på LED-strålkastarna i stötfångaren. Utöver detta har fronten, trösklarna och underredet optimerats aerodynamiskt. e-up! känns också igen på sina blanka 15-tums aluminiumfälgar, Volkswagen-emblem med blå bakgrund och ett e-up!-emblem i bakpartiet.

I bilens interiör återfinns ljusgrå säten med blå sömmar. Specialläder och kromdetaljer har använts för att skapa ett tydligt uttryck som passar hela konceptet kring en färdigutvecklad urban elbil.

Fördelar med elbil

Den stora fördelen med att köra elbil är att det i princip inte släpps ut någon koldioxid alls i naturen, förutsatt att man laddar bilen med förnybar el. Dessutom blir driftskostnaderna låga.

Om vi räknar med en genomsnittlig elkostnad på 1 krona/kWh, kostar det endast cirka 12 kronor att köra 100 km med e-up!.

Förutom det får privatpersoner fem års fri fordonsskatt och en supermiljöpremie på 40 000 kronor. Tjänstebilsförare får 40 procent reducerat förmånsvärde beräknat på jämförbar bil med förbränningsmotor.

Den svenska marknaden

e-up! lanseras på den svenska marknaden vid månadsskiftet november/december men är redan nu prissatt och beställningsbar hos Volkswagen-återförsäljarna. e-up! säljs komplett, inklusive batteri, till det rekommenderade cirkapriset 266 500 kronor (exklusive supermiljöbilspremie).

Om kunden trots allt skulle råka ut för ett tomt batteri behöver bilen bärgas. Volkswagen i Sverige erbjuder kunden två fria bilbärgningar de två första åren. Batteriet har åtta års garanti.

Genom ett unikt samarbetsavtal med vindkraftsbolaget O2 lanseras e-up! och Volkswagen-koncernens kommande elbilar på den svenska marknaden med en helt ny typ av elavtal kring vindandelar. Elavtalet heter ”Volkswagen Blue Power” och innebär vindandelar i ett svenskt vindkraftverk och är en förutsättning för att få egenproducerad förnybar el till självkostnadspris. Mer information om detta finns i den bifogade pressreleasen.

– Målgruppen för elbilar växer sig allt större och vi har sannolikt sett början på ett paradigmskifte. Volkswagen ”laddar” nu elbilssegmentet med en bil som är praktisk i vardagen samtidigt som den bjuder på innovativ teknik och en dynamisk körupplevelse. Föraren känner snabbt igen sig och så när som på att det normala motorljudet saknas, så fungerar den som en konventionell bil. Detta är styrkorna hos e-up! och kommande elbilar från Volkswagen, säger Sten Forsberg, chef Volkswagen Sverige.

– Miljöbilar i sin renaste form borde givetvis vara möjliga att köra helt fossilfritt och så är ju fallet med en elbil som e-up!, fortsätter Forsberg.

Fakta e-up!

Motor

Effekt elmotor: 82 hk (60 kW)

Max vridmoment: 210 Nm vid 2 800 v/min

Acceleration: 12,4 s (0-100 km/h)

Toppfart: 130 km/h

Energiförbrukning: 11,7 kWh per 100 km

CO2-utsläpp: 0 g/km

Driv-/-styrsystem

Drivning: Framhjulsdrift

Växellåda: 1-växlad

Batterityp: Litium-jon

Styrsystem: Elektromekanisk styrning

Bagageutrymme

Volym: 250 liter (uppfällt säte), 923 (nedfällt säte)

Utrymme: 63,2 cm (uppfällt säte), 125,9 (nedfällt säte)

Mått/vikter

Axelavstånd: 2 421 mm

Spårvidd fram/bak: 1 428/1 424 mm

Tankvolym: Nominell kapacitet, 18,7 kWh, 50 Ah

Totalvikt: 1 500 kg

Tjänstevikt: 1 214 kg

Övrigt

Bromsar: Skivor fram (ventilerade), trummor bak

Däck: 165/65 R15

Fälgar: 5 J x 15

Miljöbil: Ja

Garanti, batteri: 8 år

Pris: 266 500 kronor
Professor om kravbreven som skickats ut till fildelare
"Betala inte. Du behöver inte ens svara på det" 
46.5°
+
Frode Wikesjö
0
Nu funkar Apple Pay i Sverige!
Än så länge bara med kort från Nordea och ST1 
43.9°
+
Roger Åberg
0
Sköldzonen blir dödligare i Battlegrounds
PlayerUnknown's Battlegrounds då 
42.6°
+
Frode Wikesjö
0
Kina och Frankrike ska övervaka klimatförändringar
Ny satellit ska hålla koll på havet och stormar 
43.9°
+
Emmy Zettergren
0
Lampa börjar åska när politiker twittrar
Helt briljant! 
42.3°
+
Emmy Zettergren
0
Nytt världsrekord (igen) i Super Mario Bros.
Nu vann Darbian över fisken 
43.8°
+
Emmy Zettergren
0
Uppdaterad Snart Nu kan man spela Xbox-spel på Xbox One
Dessa 13 spel i alla fall 
44.2°
+
Frode Wikesjö
0
Project Loon flyger nu över Puerto Rico
Förser ön med LTE 
47.7°
+
Frode Wikesjö
0
Vilken kopp blir fylld först?
Här kommer lite måndagsknepigheter 
20.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Ägare av onlineaffär blev stämd för stulen bild
Tycker fotografen är illvillig  
29.9°
+
Emmy Zettergren
0
Skapa miljövänliga städer i Cities: Skylines
Ny expansion ute nu 
42.8°
+
Emmy Zettergren
0
LG uppdaterar TV-apparater med Dolby TrueHD-stöd
Årets OLED får äntligen okomprimerat ljud 
41.4°
+
André Stray
0
Snygg straffspark
Ge aldrig upp hoppet! 
60.7°
+
Frode Wikesjö
0
Regeringen föreslår höjd pensionsålder
Snart kan man få jobba tills man är 69! 
21.9°
+
Roger Åberg
0
Star Trek: Discovery får en andra säsong
Officiellt den här gången 
54.5°
+
André Stray
0