m
r
Vi har sett Star Wars: The Last Jedi
Luke Skywalker går och fiskar 
44.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Norge avkriminaliserar narkotikabruk
Ska satsa på vård istället 
52.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Spotify tycker att Apple missbrukar sin ställning med App Store
Tar för mycket pengar 
48.5°
+
Roger Åberg
0
Ny musikvideo från MGMT
Till låten When You Die 
80kg
+
Bobby Green

Volkswagen up! kommer som laddhybrid

Världsrekordsnål

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Volkswagen

Det snackades om en hybridversion av up! tidigare i år men då låg den ungefär ett och ett halvt år fram i tiden. Nu har det bara gått ett halvår och Volkswagen presenterar den färdiga produkten - twin up! Förbrukningen uppges till bara 0.11 liter per mil vilket gör att den här sätter nytt förbrukningsvärldsrekord för fyrsitsiga bilar.

Under skalet sitter en tvåcylindrig dieselmotor som parats ihop med en elmotor. Till detta sitter en sjustegad DSG-låda, och viss teknik är som jag tidigare har nämnt hämtad från modellen XL1. Dieseln är på 0.8 liter och den ger 48 hästar. Elmotorn har samma effekt så tillsammans genereras 96 hästar och ett vrid på 215 Nm. All drivning sker på framhjulen. Litiumjonbatteriet har man placerat bakom baksätet tillsammans med bränsletanken som rymmer 33 liter. Tjänstevikten anges till 1 205 kilo.

På bara el ska man kunna köra fem mil innan det är dags att ladda batteriet igen. Bilen gör i detta läge 0-60 km/h på 8.8 sekunder och toppar 125 km/h. I hybridläget gör bilen 0-100 km/h på 15.7 sekunder och toppar 140.

Allt om bilen, förutom priset och när den levereras, finns i pressmeddelandet.

Visa
Pressmeddelande
Volkswagen twin up! – nytt laddhybridkoncept

Med sin bränsleförbrukning på endast 1,1 l/100 km sätter twin up! nytt världsrekord för fyrsitsiga bilar
Innovativ citybil med laddhybridsystem från banbrytande XL1
twin up! kan köras 50 km på eldrift, helt utan utsläpp
Världspremiär på bilsalongen i Tokyo
Tidigare i år presenterade Volkswagen världens mest bränslesnåla, serietillverkade bil i form av XL1 – en tvåsitsig laddhybrid-diesel som endast förbrukar 0,9 l/100 km. Monocoquen och påbyggnadsdelarna på XL1 är tillverkade i kolfiberarmerad plast. Denna innovativa och banbrytande bil från Volkswagen håller för närvarande på att tillverkas i en begränsad upplaga.

Nu använder Volkswagen sig av de erfarenheter man skaffade sig vid utvecklingen av denna teknik till nya konceptbilen twin up! – en laddhybridversion av den framgångsrika citybilen up!. Denna fyrsitsiga bil har vissa gemensamma drag med XL1 när det gäller drivsystemet – bland annat dieselmotorn, elmotorn och DSG-växellådan med sina dubbla kopplingar.

Twin up! premiärvisas vid bilsalongen i Tokyo som går av stapeln 22 november till 1 december.

Kompakt hybridsystem. Eftersom alla nya bilar från Volkswagen är konstruerade för att kunna utrustas med såväl alternativa som konventionella drivsystem, var det enkelt att förse twin up! med det kompakta laddhybridsystemet. Den enda modifieringen man gjorde av den serietillverkade versionen var att förlänga det korta överhänget fram med 30 mm.

Drivaggregatet i twin up! sitter monterad fram och har en systemeffekt på 75 hk (55 kW). Den består av en 0,8-liters TDI-motor på 48 hk (35 kW), en elmotor på 48 hk (35 kW), en 7-stegad DSG-växellåda (DQ200E) och drivningselektroniken. Motorrummet i twin up! är helt inneslutet och det är ordning och reda. Exempelvis har alla elkomponenter blå färg.

Bakom baksätet finns litiumjonbatteriet (energikapacitet: 8,6 kWh), elsystemets 12-voltsbatteri och en bränsletank som rymmer 33 liter.

Maximal effektivitet. Bakom bilens imponerande effektivitetsvärden döljer sig en kombination av mycket goda aerodynamiska egenskaper, låg tjänstevikt (1 205 kg) trots batterisystemet, drivningskomponenter med låg vikt liksom däck med lågt rullmotstånd.

I det utsläppsfria eldriftsläget har twin up! en räckvidd på 50 km. Mätt enligt NEDC (New European Driving Cycle) – den nya europeiska standarden när det gäller körcykeln för tester och jämförelser mellan laddhybridbilar – har twin up! en så låg bränsleförbrukning som 1,1 l/100 km, vilket motsvarar ett CO2-utsläpp på endast 27 g/km.

Körglad smidig. Laddhybrid-konceptet visar tydligt att bränsleeffektivitet och körglädje visst går att kombinera. I det utsläppsfria eldriftsläget accelererar twin up! från 0 till 60 km/h på endast 8,8 sekunder, och när så behövs kan den ta sig igenom världens storstäder på ett lika smidigt som tyst sätt. I eldriftsläget har konceptbilen en topphastighet på 125 km/h.

Och lika kul är det att köra i hybridläget. Här levereras ett vridmoment på hela 215 Nm – ett högt värde för en liten bil. När man lämnat stan bakom sig kan twin up! accelerera upp från 0 till 100 km/h på 15,7 sekunder och topphastigheten i hybridläget ligger på 140 km/h.

Laddhybridkonceptet mer i detalj

2-cylindrig TDI-motor. TDI-motorn utvecklar 48 hk ur en cylindervolym på endast 0,8 liter. Denna 2-cylindriga TDI är baserad på en 4-cylindrig 1,6-liters dieselmotor med common rail-insprutning. 0,8-liters TDI har ett cylinderavstånd på 88 mm; cylinderdiametern är 81,0 mm och slaglängden 80,5 mm.

Förutom en sänkning av cylindervolymen har även annat gjorts för att sänka bränsleförbrukningen som exempelvis den speciella utformningen av kolvfördjupningarna, användande av flerpunktsinsprutning (multipoint) och riktningsstyrning av de enskilda insprutningarna.

En balansaxel säkerställer att motorn har jämn gång. För att sänka utsläppen används även återcirkulering av avgaserna, en oxidationskatalysator och ett dieselpartikelfilter.

Hybridmodul. Mellan TDI-motorn och den 7-stegade DSG-växellådan sitter en hybridmodul bestående av en elmotor och en koppling. Den här modulen har integrerats i DSG-huset på den plats där svänghjulet vanligtvis sitter. Elmotorn får sin ström från det externa litiumjonbatteriet som i sin tur kan laddas av TDI-motorn (energikapacitet: 8,6 kWh).

Drivningselektroniken, som arbetar med en spänning på 308 Volt, hanterar det dubbelriktade flödet av högspänningsenergi mellan batteriet och elmotorn och omvandlar likström till växelström.

Samspel mellan driftslägena. Som redan nämnts kan elmotorn på egen hand svara för drivning av bilen under en sträcka på upp till 50 km. Topphastigheten är då 125 km/h. I eldriftsläget kopplas TDI-motorn bort från drivlinan och stängs av. Kopplingen på växellådssidan är fortsatt anbringad, och den 7-stegade DSG:n inkopplad. Förutsatt att batteriet har tillräckligt med laddning kan föraren med en enkel tryckning på e-lägesknappen välja när och var twin up! ska drivas helt på elektricitet.

När det så är dags att starta den 2-cylindriga motorn igen, är detta lika enkelt. Genom en knapptryckning kan TDI-motorn startas under färd. Hela processen sker helt ryckfritt och obemärkt för föraren.

Energi- och drivningsstyrning. När twin up! bromsar, fungerar elmotorn som en generator så att bromsenergin omvandlas till elektricitet som i sin tur laddar batteriet. Andra metoder som används för att förbättra bränsleeffektiviteten ytterligare är styrningen av hur DSG:n växlar och att TDI-motorn används optimalt så att överskottsenergi kan matas till batteriet.

Motorstyrningen reglerar hela tiden det övergripande energi- och drivningshanteringssystemet baserat på hur föraren kör. Gaspedalens läge, motorns belastning, energitillförseln och mixen av rörelseenergi och elenergi hör till de parametrar som matas in i detta styrsystem för att drivsystemet alltid ska använda den optimala typen av drivkraft.

Färg & klädsel

Unik karossfärg, ljus interiör. Den konceptbil som Volkswagen nu premiärvisar i Tokyo är lackerad i den exklusiva lacken Sparkling White som, tack vare de blå ”glasflingor” som blandats i, har ett mönster som hela tiden skiftar. Beroende på det infallande ljusets vinkel, framträder detta mönster speciellt intensivt vid karossens kanter. Färgsättningen i den ljusa, trivsamma kupén domineras av nyansen ”Ceramic” som matchas av reflexband på de sportiga, läder/tyg-klädda sätenas mittsektion.

Två av Volkswagens speciella blå färgtoner används för temat ”e-mobility” respektive ”Think Blue.” och bildar grund för många olika detaljer i designen. Exempelvis ramas sätena in av blå linjer i form av dubbla passpoaler som förstärker de ergonomiska konturerna hela vägen upp till de integrerade nackskydden.

På den ljusa multifunktionsratten och klädseln på växelspaken, sätter dekorsömmar i dessa blå nyanser sin speciella prägel på interiören. Utvändigt går de dubbla blå ränderna igen i dekorlinjer strax ovanför trösklarna.

Nytt användargränssnitt

Digitala instrument. Reglage, mätare och displayer har fått en ny design i twin up!, och användarreglagen, statusdisplayen och klimatanläggningens funktioner är alla helt digitala. Tillsammans ger de ett enhetligt intryck och skapar en futuristisk atmosfär med sin detaljerade och tydliga grafik i blå och vita nyanser på reglage och displayer.

Instrumentinsatsen i twin up! är speciellt konstruerad för att erbjuda en kombination av precisa instrument och en unik, digital och stilfull design. Instrumentinsatsens utseende och information varierar beroende på det valda driftsläget (hybrid- eller eldriftsläge). Till det som ändras då man byter driftsläge hör att visarnålar, skalor och den belysning som ramar in instrumentinsatsen växlar från vitt (i hybridläget) till blått (i eldriftsläget).

Anpassningsbar startsida. De olika menyerna kan plockas fram på det centralt placerade infotainmentsystemet, och man väljer dem via knappar på displayens sida eller direkt på pekskärmen. Infotainmentsystemets startsida kan anpassas efter de egna önskemålen genom att man väljer menyposter som ”Contacts”, “Sideway app” (andra inställbara kategorier för intressanta ställen (POI) längs färdvägen), ”Energy efficiency”, ”Weather”, ”Air quality” eller ”Climate control”.

Digitala reglage till klimatsystemet. För första gången i en Volkswagen visas alla klimatfunktioner digitalt i twin up!. Detta innovativa koncept bygger på en helt ny visningsprincip som systematiskt utnyttjar de möjligheter som ”AMOLED” (Active Matrix Organic LED) -displayer erbjuder.

All styrning av klimatsystemet sköts via den centralt placerade pekskärmen. En ny funktion gör det möjligt att också justera temperaturinställningarna för olika kroppszoner.
Norge avkriminaliserar narkotikabruk
Ska satsa på vård istället 
53.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Spotify tycker att Apple missbrukar sin ställning med App Store
Tar för mycket pengar 
48.7°
+
Roger Åberg
0
Nu får vi jobba längre innan pensionen
66 är det nya 65 tydligen 
30.9°
+
Roger Åberg
0
Det är inte alltid lätt att komma in på PSN
Den ultimata utmaningen? 
42.0°
+
Roger Åberg
0
16-åring kommer in på Harvard
Blir tokigt glad! 
44.4°
+
Roger Åberg
0
Ajit Pai försöker lugna oss med bisarr video
Ok? 
10.1°
+
Roger Åberg
0
Woody Harrelson kan hoppa på Venom-filmen
Börjar bli rätt stjärnspäckat 
44.4°
+
André Stray
0
Nästa år får Minis modeller den nya loggan
Tog bara tre år 
32.9°
+
Bobby Green
0
Bio.se samlar Sveriges oberoende biografer
Om man vill ha ett alternativ till SF 
63.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
En ordentlig trailer för Annihilation
Ny film från skaparen av Ex Machina 
48.6°
+
André Stray
0
Lightroom snyggar till foton med AI
Autojustering av bilder blir bättre 
42.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
På fredag kommer nytt The Grand Tour-avsnitt
Här är trailern 
42.8°
+
Bobby Green
0
NSFW!
AI fixar in kändisar i porrfilmer
Är det här framtiden? 
48.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Glad lucia!
Önskar vi på redaktionen! 
43.4°
+
Roger Åberg
0
Mr Robot får en fjärde säsong
Säsongsavslutningen sänds i natt 
41.2°
+
André Stray
0
iPhone X är den bästa telefonen just nu!
Trots dyr prislapp vinner den 
34.3°
+
Roger Åberg