Ny version av doftljuset som luktar som en ny Mac
Om man inte kan få nog av det 
28.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Google Calendar har fått nytt utseende
På webben 
44.4°
+
Roger Åberg
0
De här prylarna måste du ha för att laga mat
Alltså, måste 
80kg
+
Roger Åberg

Volkswagen Polo får litet lyft

Nytt utseende och nya motorer

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Volkswagen

Fem år efter lanseringen av den senaste generationen Polo visar idag Volkswagen upp en faceliftad version. Lite nya designförändringar bjuds det på, samtidigt som bilen får nya snålare motorer och mer teknik under skalet.

Nytt är att den lilla bilen nu erbjuds med lyxigheter som automatisk broms vid risk för kollision (standard), adaptiv farthållare och stötdämpare som kan ställas in elektroniskt. Motormässigt är det Polo TDI BlueMotion som blir snålast med sin blandade förbrukning på 0.32 liter per mil. På insidan hittas numera även samma infotainmentsystem som i storasyskonet Golf.

Premiär blir det på Genève och leveranserna drar igång i juli. Allt om uppdaterade Polo kan du läsa om i pressmeddelandet nedan.

Visa
Pressmeddelande
Nya Polo gör debut med snålare motorer och ny teknik

I vår är det premiär för en uppdaterad Polo. De nya motorerna är upp till 21 procent bränsleeffektivare, och de nya infotainment- och säkerhetssystemen sätter ny standard i klassen.

Med 14 miljoner exemplar är Volkswagen Polo en av världens mest sålda bilar. Kunderna har sedan 1975 uppskattat bilens kompakta mått, design och goda bränsleekonomi. Den senaste generationen av Polo, den femte i ordningen, lanserades 2009 och utsågs till Årets Bil i Europa 2010. I vår är det dags för en uppdatering med ännu snålare motorer, ny teknik och ett ”ansiktslyft”. Framför allt tar infotainment- och säkerhetssystemen ett stort kliv framåt. Polo kommer att visas på bilsalongen i Genève i mars.

Nytt motorprogram
Polo får ett uppdaterat motorprogam med tre- och fyrcylindriga motorer. Samtliga versioner klarar nu utsläppskraven enligt EU6 och har start-/stop-system som standard. Bränsleekonomin har förbättrats med upp till 21 procent. Exempelvis har den dieseldrivna versionen Polo TDI BlueMotion en bränsleförbrukning på 3,2 l/100 km (82 g/km CO2), vilket gör den till en av marknadens mest bränsleeffektiva bilar. Polo TSI BlueMotion, som blir den första bensindrivna Volkswagen-modellen med beteckningen BlueMotion, förbrukar endast 4,1 l/100 km (94 g CO2/km).

På den globala marknaden kommer Polo i ett flertal olika bensin- och dieselversioner – dessutom i specialversioner som GTI, BlueGT, Cross och BlueMotion. Det svenska modellprogrammet är ännu inte fastställt.

Bekvämt och säkert
Polo kommer sätta en ny standard i klassen vad gäller utbud av funktioner som ökar komforten och säkerheten. Bland annat är den utrustad med en ny elektromekanisk servostyrning som förbättrar styregenskaperna.

Polo får dubbla runda strålkastare med H7-teknik och blir en av de första bilarna i klassen att erbjudas med LED-strålkastare (från och med hösten).

För första gången i Polo erbjuder Volkswagen det nya elektroniskt styrda chassit ”Sport Select” (tillval). När föraren trycker på ”Sport”-knappen på mittkonsolen aktiveras en styvare inställning på stötdämparna som ger bilen sportigare egenskaper.

Dessutom kommer en rad säkerhetssystem från Golf att erbjudas i Polo, exempelvis multikollisionsbromsen (bromsar automatiskt ner bilen om en kollision skulle inträffa), trötthetsvarnaren, backkameran, den adaptiva farthållaren ACC samt Front Assist (den del av farthållaren som bevakar området närmast bilen med radar) inklusive nödbromsen City Emergency Brake. I hastigheter upp till 30 km/h bromsar systemet ner bilen till stillastående om det upptäcker ett stillastående eller rörligt objekt i bilens färdriktning. Beroende på bilens hastighet och den aktuella situationen, kan systemet förhindra eller minska effekten av en kollision.

Ny generation infotainmentsystem
Polo får också den nya generationens radio- och navigationssystem med pekskärmar, som idag erbjuds i Golf. Systemen har en display med närhetssensor där fler detaljer i menyn visas när handen närmar sig skärmen.

Beroende på version finns funktioner som Bluetooth audio streaming, möjlighet att zooma navigationskartan med två fingrar (på samma sätt som med en smartphone) samt ett gränssnitt mellan mobiltelefonen och bilens yttre antenn. Alla fyra radio- och navigationssystemen kan utrustas med digital radiomottagning (DAB +).

Välkänd design ytterligare förfinad
Den sofistikerade designen, med sina rena och tidlösa linjer, har förfinats ytterligare. Formgivarna har utvecklat detaljer i designen fram och bak, exempelvis strålkastarna och bakljusen. Ett flertal nya lacker kommer också att erbjudas.

Uppdaterad interiör
Interiören har uppdaterats med ny mittkonsol och nya instrument. Den nya treekrade ratten har hämtats från Golf. I mitten av mittkonsolen finns den 5 till 8 tum stora infotainment-pekskärmen med menyknappar och rattar.

Svensk premiär i vår
Det svenska motorprogrammet, utrustningsnivåer och priser är ännu inte fastställda. Den svenska premiären sker i slutet av maj och förförsäljningen beräknas starta vid månadsskiftet april/maj.

Fakta nya Polo

Assistans- och säkerhetssystem som erbjuds

Adaptiv farthållare (ACC)
Front Assist med City Emergency Brake
Elektronisk stabilitetskontroll (ESC)
Antispinnreglering (ASR)
Bromsassistent
Trötthetsvarnare
Multikollisionsbroms
Parkeringssensorer
Backkamera
Ställbart chassi (Sport Select)

Mått:

Längd – 3 972 mm
Bredd – 1 682 mm (exklusive backspeglarna)
Höjd – 1 453 mm

Drivsystem:

Framhjulsdrift

Växellådor:

Manuell, 5- eller 6-växlad
DSG, 7-växlad (tillval)

Motorer vid lansering på Europamarknaden:

Diesel

1,4 TDI BlueMotion 75 hk
1,4 TDI 90 hk
1,4 TDI 105 hk
Bensin

1,0 MPI 60 hk
1,0 MPI 75 hk
1,2 TSI 90 hk
1,2 TSI 110 hk
Infotainmentsystem:

“Composition Touch” radio (5 tum)
“Composition Colour” CD/radio (5 tum)
“Composition Media” CD/radio (6,5 tum)
“Discover Media” CD/radio/navigation (6,5 tum)