Kevin Smith donerar pengar från Miramax-filmer till välgörenhet
Women in Film får all framtida kosing 
42.6°
+
André Stray
0
Baby hör sin mamma för första gången
Gölligt! 
52.4°
+
Roger Åberg
0
Animerat på nakna kroppar
Avtryck som ger intryck 
77kg
+
Bobby Green

Volkswagen uppdaterar Scirocco

Nytt utseende och mer effekt

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Volkswagen

I år fyller "nya" Scirocco sex år och det firar Volkswagen idag med att presentera en lyft version av modellen som får nytt utseende och nya friska tag under huven.

Förutom de nya strålkastarna och baklamporna med led-teknik erbjuds modellen i fem nya färger - "Pure White", "Flash Red", "Urano Grey", "Ultra Violet" och "Pyramid Gold". Ett gäng nya fälgalternativ kompletterar utsidan. Insidan ska bjuda på bättre materialval, nya mätare för olja, laddtryck och kronometer, ratt med platt botten och ny design på mätarhuset.

Under locket finns det en rad olika fyrcylindriga bensinare och dieslar och gemensamt är att alla har uppdaterats på något vis, bland annat genom att bli upp till 19 % snålare. Fyra stycken går på bensin och effekten sträcker sig från 123 hästar i 1.4 till 276 hästar i 2.0 som sitter i Scirocco R som vi ser på bilderna. Dieslarna är bägge två på 2.0 liter och fås med antingen 148 eller 181 hästar. Till motorerna kopplas som standard en sexpetad manuell låda men automatlådan DSG finns till alla utom 1.4 TSI. Precis som tidigare är det endast framhjulsdrift som erbjuds.

Uppdaterade Scirocco har premiär på bilmässan i Genève nästa månad.

Visa
Pressmeddelande
Starkare, mer ekonomisk och sportigare: Världspremiär för nya Scirocco!

Starkare, men drar upp till 19 procent mindre bränsle
Nytt motorutbud
Ny styling både fram och bak – LED-baklyktor standard
Nya Scirocco och Scirocco R får svensk premiär i augusti

Världspremiär för nya Scirocco – åtta huvudfakta:

1. Nytt motorutbud med högre effekt men upp till 19 procent lägre förbrukning. Uppfyller som standard avgasnormen EU 6.

2. Med 2,0 TSI (180 hk/132 kW), förbrukar nya Scirocco endast 6,0 l/100 km.

3. Den nya generationen Scirocco och Scirocco R (280 hk/206 kW) gör debut samtidigt.

4. Ny design på front och bakparti – med nya halogen- och bi-xenon-strålkastare, LED-baklyktor och utfällbar VW-logo som handtag på bakluckan.

5. Modifierad interiör med extrainstrument som en hyllning till ursprungs-Sciroccon.

6. Nya tekniska finesser, som t.ex. Dynaudio Excite Sound System och parkeringshjälp.

7. Nya färger, material och lättmetallfälgar (17, 18 och 19 tum).

8. Marknadslansering i Sverige och övriga Europa med start i augusti 2014.

Det var för precis 40 år sedan, närmare bestämt på 1974 års upplaga av Geneva International Motor Show, som den första generationen Scirocco hade världspremiär.

Nu premiärvisar Volkswagen den senaste generationen av denna ikon som hittills sålts i mer än 1 miljon exemplar. Platsen är återigen den internationella bilsalongen i Genève.

Den nya versionen har vidareutvecklats både tekniskt och rent utseendemässigt. Ta t.ex. motorerna: de 6 direktinsprutade turbomotorerna (varav två lanseras i Sverige) hör till den senaste generationen i Volkswagens 4-cylindriga motorfamilj och uppfyller alla kraven i utsläppsnormen EU 6. Dessutom är de upp till 19% mer bränsleekonomiska. Som standard är 180 hk-versionen utrustad med start/stopp-system liksom med ett energiåtervinningssystem. I Sverige kommer nya Scirocco att erbjudas med två TSI-motorer på 180 hk respektive 280 hk (Scirocco R). Trots sin sänkta bränsleförbrukning, stoltserar alla motorerna med högre prestanda. Det största klivet i detta avseende tar Scirocco 2,0 TSI på 180 hk (132 kW) (tidigare 1,4 TSI på 160 hk (118 kW)) och 280 hk starka Scirocco R (tidigare 265 hk/195 kW).

Vassare utvändigt, fullmatad invändigt. Exteriören på Scirocco ”2014” karakteriseras bl.a. av de nydesignade front- och bakpartierna – fram med nya halogen- eller bi-xenon-strålkastare och bak med LED-lyktor. VW-märket bak kan fällas ut och fungerar nu som handtag till bakluckan. Invändigt hittar vi sportstolar och en läderklädd sportratt med multifunktion som standard, och sportbilen bjuder också på nya material och färger. Till de nya tekniska finesserna hör t.ex. Dynaudio Excite Sound System, som är speciellt utvecklat för Scirocco, och parkeringshjälpen ParkAssist. Nytt ombord är också de standardmonterade extrainstrumenten (laddtryck, kronometer, oljetemperatur) – en hyllning till ursprungsversionen av Scirocco.

Scirocco marknadslanseras i sommar. Volkswagen tillverkar den senaste versionen av Scirocco vid sin Portugal-fabrik utanför Lissabon. Sportbilen kommer först att lanseras i Europa, med start i mitten av augusti. Kort därefter påbörjas introduktionen på andra högvolymsmarknader som t.ex. Kina, Argentina, Turkiet, Australien, Ryssland och Sydkorea.

Svenska priser och utrustningsnivåer är ännu ej fastställda.

Scirocco utvändigt

Dynamisk design. Det är designen som bildar den visuella grunden för Scirocco – med sin silhuett som inte går att miste på. Med sitt karakteristiska bakparti, front och de attraktiva proportionerna visar denna coupé också rent utseendemässigt att det här handlar om en synnerligen pigg bil som erbjuder massor av körglädje. Precis som den första generationen av Scirocco, ses även den tredje serien av denna sportbil som en stilikon. Det här är ett gott skäl till att vara varlig när man vässar Sciroccos design för att utveckla dess karaktär ytterligare.

Ny front. Distinkta linjer, strålkastare som ger en ny karaktär och aerodynamiska ”blades” (smala, strömlinjeformade ”lameller”, som på Golf GTI) i stötfångarhörnen – tillsammans ger de fronten sin nya look. Genom att stötfångarytorna lackerats i karossfärgen istället för i svart, ser nya Scirocco också bredare ut, med tydligare konturer. Smala blades och en svart ram (öppen upptill) i stötfångaren, blir till en effektfull kontrast mot ljusa lacker. Luftintagen, både det övre och det stora i den undre delen av fronten, har fått behålla sin svarta färg. Förutom XL1 och Beetle, är Scirocco den enda Volkswagen där VW-märket sitter placerat på motorhuven. För att ge ett bättre skydd mot skador vid parkering, finns ParkPilot nu också för den främre stötfångaren.

Nya strålkastare. En hög nivå av belysningsdesign är ett av kännemärkena för alla Volkswagen-modeller. Denna upplysta ”signatur” visar sig extra intressant på nya Scirocco om man väljer de nya bi-xenon-strålkastarna: under xenon-modulen har konstruktörerna och formgivarna låtit infoga en smal, konvex LED-kontur som påminner om ett ögonlock och fungerar som varselljus. Blinkersen sitter placerade separat i stötfångarens ändar, med dimljus och varselljus som standard. De skiljs åt av blades. Tillsammans med den karossfärgade dekoren på det undre luftinsläppet får detta bilen att se bredare ut. Den nya designen ger också Scirocco intrycket av att ligga närmare vägbanan.

Nytt bakparti. Något som är typiskt för Volkswagens formspråk är att bilens bredd framhävs av horisontella designdetaljer, både fram och bak. På nya Scirocco förstärks denna effekt ytterligare av de helt nydesignade LED-baklyktorna och den likaledes nya bagageluckan. De trapetsformade baklyktorna med sina C-formade ljuskonturer flyter nu längre in i bagageluckan som i sin tur är försedd med en horisontell, ljusbrytande kant under bakrutan. Denna kraftfulla och precisa design matchas av en ny svart diffusor vilket får stötfångaren att verka sitta lägre och ger hela bilen plattare proportioner. Praktiskt: Som tidigare nämnts fälls VW-märket upp när man trycker på det och fungerar då som handtag för bagageluckan (som är skyddat mot smuts). Som standard är även skyltbelysningen av LED-typ.

Nya fälgar och färger. De nydesignade lättmetallfälgarna – 17" (”Shanghai”) och 18" (”Lisbon” och ”Salvador”) – drar blickarna till sig. Som standard rullar Scirocco fram på de 17" stora lättmetallfälgarna ”Long Beach” med 225 mm breda däck. Alternativt kan man beställa coupén – och även detta är en nyhet – med de legendariska lättmetallfälgarna ”Talladega” (18" eller 19"). Tidigare kunde man endast få dessa till Scirocco R. Dessutom är 5 av de totalt 13 färgerna nya: nämligen de 3 standardfärgerna ”Pure White”, ”Flash Red” och ”Urano Grey” liksom metalliclackerna ”Ultra Violet” och ”Pyramid Gold”.

Scirocco R utvändigt. På traditionellt sätt är det en fristående design och klädsel som karakteriserar seriens toppmodell – Scirocco R. Samma sak gäller stötfångarna fram och bak, som har en sportigare design, liksom fälgarna. Fram är det speciellt de tre stora, blankpolerade luftintagen, de standardmonterade bi-xenon-strålkastarna, LED-varselljusen och LED-blinkersen som drar blickarna till sig. På sidorna är backspeglarna försedda i matt krom. ”R”-stylade tröskelbreddare och svartlackerade bromsok, prydda med ”R”-logo, ger också effekt.

Bak hör de kromade ändrören (på v resp. h sida) och den större takkantspoilern fortfarande till kännetecknen för ”R”-modellen medan de stora luftutsläppen i stötfångaren hör till nyheterna. Även de standardmonterade 18"-fälgarna på Scirocco R har fått ny design. De går under beteckningen ”Cadiz” och kan som alternativ även beställas som 19".

Scirocco invändigt

Extrainstrument en hyllning till ursprungs-Sciroccon. Invändigt har nya Scirocco vidareutvecklats på flera områden. Ett exempel är den optimerade dekoren på instrumentpanelen som visuellt strömlinjeformar denna med en horisontell kant och fångar ögat. Luftutsläppspanelerna och mittpanelen i aluminiumoptik ligger nu i plan med instrumentpanelen och betonar på så sätt den höga kvalitén i kupén.

Precis som modeller som t.ex. Golf GTI, stoltserar Scirocco nu med en ny instrumentinsats med tub-look. Instrumenten har fått ny design och en inramning i aluminiumoptik. Rattens design är också den hämtad från Golf GTI. Dessutom sitter det som standard tre extrainstrument monterade ovanför mittkonsolen: ett för laddtrycket, ett för oljetemperaturen samt en kronometer. De är alla en hyllning till den första generationen Scirocco som, beroende på version, var försedd med två extrainstrument placerade längre ner på mittkonsolen. Naturligtvis är nya Scirocco som standard också utrustad med finesser som t.ex. luftkonditionering, Hill Hold, elektriska fönsterhissar och sportstolar.

Sportiga dekordetaljer, material och färger. Ett nytt förvaringsfack, som kan stängas med en jalusi, har placerats vid handbromsen. Det är ingen slump att den nya dekoren ”Checkered Black” på mittpanelen har visuella kopplingar till Golf GTI. Sist, men inte minst, har sätena fått ny design och nya material. Till nyheterna hör ”Matthew” (en skotskrutig tygklädsel med titansvarta sittytor), Alcantara-varianten ”Greg” som kan fås i kulörerna ”Ceramique”, ”Deep Mocca” och ”Titanium Black”, liksom Vienna-läder i färgerna ”Ceramique”, ”Sioux” och ”Black in carbon style”. En annan nyhet är den ljusa klädseln ”Ceramique” – för instrumentpanelens undre del, dörrpanelerna och mittkonsolen – som man kan välja istället för ”black”.

Scirocco R invändigt. Precis som exteriören på Scirocco R är det Volkswagen R GmbH som satt sin prägel på bilen även invändigt. Till de individualiserade detaljerna hör sätesklädseln ”Race”, som pryds av en ”R”-logo och kristallgrå dekorsömmar, det svarta innertaket, dekorinläggen ”Carbon Race”, dekor i högblank pianosvart lack ”Piano Black” (på radions front, den läderklädda multifunktionssportratten och dörrhandtagen) samt pedaler i rostfritt stål. De speciella ”R”-visarnålarna är traditionsenligt blå och instegslisterna av aluminium har dekorerats med en ”R”-logo.

Motorerna till Scirocco

Upp till 19% mer bränslesnåla. 2014 års modell av Scirocco kommer att utrustas med avancerad teknik för Volkswagens 4-cylindriga motorer. Både de redan fulländade och de nya, turboladdade och direktinsprutade motorerna uppfyller de strikta kraven i utsläppsnormen EU 6 och är upp till 19% mer bränslesnåla. Trots sin sänkta bränsleförbrukning, erbjuder alla motorerna högre prestanda. Som standard är alla nya Scirocco med 180 hk-motorn också utrustade med ett start/stopp-system samt med energiåtervinning. Dessutom kan båda de modellversioner av Scirocco som lanseras i Sverige som tillval utrustas med en DSG-växellåda med dubbla kopplingar.

Toppeffekten för de bensindrivna motorerna ligger på 180 och 280 hk. Prestandaspannet för de två TSI-motorerna (med turbomatning och direktinsprutning) som lanseras i Sverige sträcker sig från 180 till 280 hk. Den 180 hk starka 2,0 TSI är ny i utbudet och ersätter 1,4 TSI på 160 hk (118 kW). Den nya motorn utvecklar 20 hk extra och erbjuder en bränslebesparing på ca 0,6 liter per 100 km jämfört med 160 hk-versionen.

Två TSI-motorer. Här nedan finns en sammanställning över de olika motorerna med värden för prestanda, effektökning och bränsleförbrukning (med 6-växlad manuell växellåda):

2,0 TSI: 132 kW / 180 hk (+20 hk); 6,0 l/100 km / 139 g CO?/km.
2,0 TSI: 206 kW / 280 hk (+15 hk); 8,0 l/100 km / 187g CO?/km.