m
r
Vi har sett Star Wars: The Last Jedi
Luke Skywalker går och fiskar 
45.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Teslas nyöppnade servicecenter brann ikväll
Fick inte vara öppet ett dygn ens 
30.8°
+
Roger Åberg
0
Nu har FCC röstat mot nätneutraliteten
Här kan du läsa varför 
-11.0°
+
Roger Åberg
0
DJ Earworms United State Of Pop 2017
Årets pop samlad i en låt 
80kg
+
Bobby Green

Volkswagen Golf GTE

Den sportiga plug-in hybriden

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Volkswagen

Det har gått lite rykten fram och tillbaka ett tag nu om Volkswagen Golf GTE. En plug-in hybrid som hamnar mellan GTI och GTD och som ska vara ett sportigt alternativ där en elmotor hjälper till. Idag visar Volkswagen upp bilen, vilket alltså bekräftar de tidigare ryktena.

Under skalet sitter en TSI-fyra på 1.4 liter som ger 150 hästar. Till den kopplas en elmotor som har 100 hästar och den kombinerade effekten uppges vara 200 hästar (ja, det är tydligen så man räknar). Vridet ska ligga på 350 Nm. På bara el ska man kunna köra max 130 km/h och elen ska räcka för en färd på upp till fem mil. Den kombinerade räckvidden sägs vara hela 94 mil. Den blandade förbrukningen ska ligga på låga 0.18 liter per mil med utsläpp på bara 35 gram per kilometer. Laddar gör man via ett uttag under Volkswagen-märket i grillen.

Utseendemässigt blandar bilen element från den helt eldrivna e-Golf med Golf GTI vilket innebär lite fräckare kjolpaket, större fälgar och dubbla pipor där bak. På insidan får man i displayen en överblick på hur lång räckvidd man har och lite tips på hur man ska göra för att köra så snålt som möjligt.

Visa
Pressmeddelande
Världspremiär för laddhybriden Golf GTE

Nya Golf GTE kombinerar GTI-konceptets dynamik med eldrift
Golf GTE kan köras upp till 50 km i elläget och upp till 939 km i hybridläget
Världspremiär för nya Golf GTE – 10 huvudfakta:

1. Golf blir den första bilmodellen i världen som erbjuds med alla kommersiellt tillgängliga typer av drivlinor.

2. Nya Golf GTE kan köras utsläppsfritt men är också en långfärdsbil i hybridläget.

3. Golf GTE kan köras upp till 50 km i elläget. Total teoretisk räckvidden är 939 km.

4. Låg snittförbrukning (enligt NEDC-normen) på endast 1,5 l per 100 km, motsvarande CO?-utsläpp på 35 g/km.

5. 1,4 TSI Golf GTE levererar 150 hk (110 kW), elmotorn upp till 102 hk (75 kW).

6. Systemeffekten ligger på 204 hk (150 kW), det maximala vridmomentet på 350 Nm.

7. GTE är efter GT, GTI och GTD den fjärde GT-modellen i det svenska Golf-programmet.

8. Golf GTE har en topphastighet på 217 km/h och klarar accelerationen från 0 till 100 km/h på 7,6 sekunder.

9. Till standardutrustningen hör LED-strålkastare och radiosystemet ”Composition Media” med en 6,5"-display.

10. Golf GTE börjar rulla in hos återförsäljarna på de första marknaderna i höst.

Volkswagen är först ut bland världens alla biltillverkare med en modellserie som erbjuder kunderna alla f.n. kommersiellt tillgängliga drivlinor. Vid den internationella bilsalongen i Genève (4-16 mars) premiärvisar den tyska biltillverkaren den nya laddhybriden Golf GTE och rundar samtidigt av modellserien med en sjätte drivningstyp (bensin-, diesel-, bioetanol, fordonsgas-, el- och laddhybriddrivning).

Golf GTE har en genomsnittsförbrukning (enl. NEDC-cykeln för hybridbilar) på 1,5 l/100 km (motsvarande 35 g CO?/km) och en räckvidd i eldriftsläget på 50 km. Den totala räckvidden för Golf GTE, som har en effekt på 204 hk (150 kW), är 939 km. Golf GTE lanseras i Sverige i höst. Priset är ännu ej fastställt.

GTI, GTD, GTE. Namnet Golf GTE ligger i linje med redan etablerade GTI och GTD – två sportiga bilikoner i Golf-serien. GT är en förkortning för Gran Tourismo och en synonym för sportighet. 1976 var den första GTI:n själva originalet i denna klass; i dag är den världens mest framgångsrika kompakta sportbil. Bokstaven ”I” i beteckningen GTI står för bränsleinsprutning, då som nu. 1982 kompletterade ”GTD” för första gången GT-konceptet med dieselinsprutning – en andra GT-bestseller hade sett dagens ljus. De senaste versionerna av de båda Golf-sportbilarna – GTI och GTD – lanserades 2013. Nu, 2014, har Volkswagen applicerat GT-filosofins kompakta sportighet på en tredje modell – Golf GTE.

Det bästa av två världar. Nya Golf GTE drivs av två motorer: en 150 hk (110 kW) stark turbomatad och direktinsprutad bensinmotor (1.4 TSI) och en elmotor på 102 hk (75 kW). Tillsammans levererar dessa båda motorer en systemeffekt på 204 hk (150 kW). När elmotorn används som enda drivkälla kan Golf GTE komma upp i 130 km/h. När den fulla kraften från TSI-motorn används, spurtar GTE upp från 0 till 100 km/h på 7,6 sekunder och topphastigheten för denna Volkswagen ligger på 217 km/h. Men de siffrorna är endast av sekundär betydelse. Viktigare är den överlägsna elasticitet som Golf GTE erbjuder tack vare sitt maximala systemvridmoment på 350 Nm – ett vridmoment som får Golf GTE att sticka ut rejält från samtliga konkurrerande laddhybrider i klassen.

Utsläppsfri långfärdsbil. Trots sin effekt och sitt vridmoment är Golf GTE en av världens mest effektiva bilar.

Om man oftast kör kortare sträckor till vardags, kan man köra utsläppsfritt i elläget – i dagar, veckor och månader. När man kommer hem på kvällen, laddar man helt enkelt batteriet från ett vanligt hushållsuttag i ca. 3,5 timmar (tills det är fulladdat), så är allt klart igen. Om man ”tankar” batteriet i en laddbox (i garaget eller i hemmet) eller på en allmän laddningsstation, räcker ca. 2,5 timmar för att ladda batteriet fullt. Tack vare de intelligenta reglermöjligheterna för Golf GTE kan föraren också vid längre resor se till så att det endast är den utsläppsfria elmotorn som används på slutmålet om detta t.ex. är en stad. Det här betyder att Golf GTE är en dynamisk och extremt ekonomisk allroundbil för långa resor, och samtidigt en utsläppsfri bil.

Med Golf GTE kan Volkswagen erbjuda alla de drivsystem som är kommersiellt tillgängliga i nuläget till Golffamiljen. Volkswagens konstruktörer har skapat de förutsättningar som krävs för att högvolymsmodeller, som Golf, ska kunna förses med alla typer av drivning. Golf-modeller med bensin-, diesel-, bioetanol, fordonsgas, el- och hybrid-drivningar kommer att tillverkas vid Volkswagens fabriker – vilket gör att företaget kan erbjuda en Golf som är skräddarsydd på ett optimalt sätt för varje kunds individuella krav. Utvecklingsarbetet fortgår kontinuerligt och på sikt kan även andra drivsystem vara aktuella, t.ex en bränslecellsdriven Golf.

Laddhybridsystemet i Golf GTE

Drivkomponenter. Nya Golf GTE drivs av en 150 hk (110 kW) stark turboladdad och direktinsprutad bensinmotor (1,4 TSI) och en elmotor på 102 hk (75 kW). Tillsammans levererar de båda motorerna en systemeffekt på 204 hk (150 kW). Elmotorn får sin ström från ett högvoltsbatteri av litiumjontyp. Kapaciteten för det vätskekylda batteriet är 8,8 kWh. Batteriet laddas via ett uttag som sitter placerat bakom VW-märket i kylargrillen. Batteriet väger 120 kg, och Golf GTE totalt 1 524 kg. Växellådstypen som Volkswagen använder här är en 6-stegad DSG-växellåda med 3 kopplingar, speciellt framtagen för hybridbilar. Volkswagen har integrerat elmotorn i växellådshuset. Till drivkomponenterna hör också kraftelektroniken (som omvandlar batteriets likström till växelström för elmotorn) och en laddare. En elektromekanisk bromsservo och en eldriven luftkonditioneringskompressor säkerställer att broms- och luftkonditioneringssystemen fungerar på ett optimalt och energieffektivt sätt, även i ”e”-läget, då Golf GTE endast drivs av sin elmotor.

Blir elbil med en knapptryckning. Golf GTE kan köras i olika drivlägen som alla har intuitiva beteckningar. Med en enkel knapptryckning kan föraren t.ex. växla över till e-läget för att köra utsläppsfritt med sin Golf GTE. I elläget kan GTE nå en topphastighet på 130 km/h och räckvidden i detta ”e”-läge är cirka 50 km (vid fulladdat batteri och beroende på utomhustemperatur och körstil). Föraren kan också använda GTE-knappen för att växla över till ett läge döpt efter bilen – GTE-läget – som lockar fram en utpräglat sportig sida hos denna nya Golf.

Golf GTE – design och finesser

Teknik och design i full harmoni. Golf GTE innehåller ett banbrytande, miljöfokuserat och samtidigt sportigt laddhybridsystem. Allt kombineras med en fjädring som både erbjuder sportiga vägegenskaper och åkkomfort på hög nivå. Detta dynamiska teknikpaket har integrerats i en bil som imponerar med sin högklassiga design och sina intuitiva reglage.

Exteriör. Volkswagens chefsdesigner Klaus Bischoff och hans team har åstadkommit en look som kombinerar kännetecknen för GTI och e-Golf till en unik identitet som det inte går att ta miste på. Klaus Bischoff förklarar skillnaderna:

- Att Golf GTE har eldrift ombord åskådliggörs av LED-varselljusens uttalade C-form. Övriga detaljer i frontens design har anknytning till GTI.

Rött blir blått. På de ställen som domineras av rött i GTI, används istället blått i GTE. Volkswagens chefsdesigner fortsätter:

- En horisontell list i grillen löper vidare till strålkastarna och ger på så sätt bilen en ännu sportigare framtoning i linje med Volkswagens elbilskoncept.

Precis som e-Golf, kommer Golf GTE att vara utrustad med dubbla LED-strålkastare som standard. Också blinkers och parkeringsljus är av LED-typ. LED-lampor svarar även för skyltbelysningen. Andra paralleller till GTI och GTD är dekorpanelerna på trösklarna liksom takkantspoilern med sina sidosektioner. De aerodynamiska 16”- (standard), 17”- och 18”-lättmetallfälgarna är specialdesignade för GTE.

Interiör. Precis som exteriören, uppvisar den sportiga interiören i Golf GTE ett tydligt släktskap till de andra två medlemmarna i GT-familjen. Men precis som på utsidan, har de röda detaljerna nu blivit blå även i kupén.

Klaus Bischoff:

- Volkswagens blå elbilsfärg skapar attraktiva kontraster på sätesklädseln, dekorsömmarna och i materialmönstren. Också den blåfärgade orienteringsbelysningen i kupén överbryggar visuellt till e-mobilitetens värld.

Nyansen på de ljusblå dekorsömmarna på läderratten, mattornas kantsöm, sätesklädseln och på växelspaksdamasken matchar, precis som de blå dekordetaljerna på växelspaksknoppen, de utvändiga detaljerna på Golf GTE.

Golf GTE – speciella instrument och displayer

Pekskärm. Alla Volkswagen Golf är utrustade med en pekskärm. I fallet Golf GTE handlar det om en högupplöst 6,5”-skärm som hör till det standardmonterade radiosystemet ”Composition Media”. Radio/navigationssystemet ”Discover Pro” finns som tillval. Båda innehåller många extrafunktioner i GTE. Hit hör t.ex. en räckviddsmonitor, en energiflödesmätare, nollutsläppsstatistik, ”e-manager” och, i kombination med navigationssystemet (tillval), ”räckvidd 360°”. Dessutom kan alla Golf GTE-ägare utan kostnad ladda ner appen ”Volkswagen Car-Net e-Remote” till sin smartphone och använda denna för att styra olika funktioner och för att plocka fram information från bilen. Översikt över radio- och radio/navigationssystemens extrafunktioner:

Räckviddsmonitor: Visar den aktuella räckvidden för GTE vid eldrift, samt potentiell ytterligare räckvidd om alla tilläggsförbrukare stängs av.

Energiflödesmätare: Visar kraftflödet vid acceleration (blå pilar) och vid inbromsning eller energiåtervinning (gröna pilar) i form av animerad grafik.

e-manager: Kan programmeras med upp till tre avfärds- och laddningstidpunkter – Golf GTE säkerställer inställd kupétemperatur och laddningskapacitet vid den angivna tidpunkten. Parallellt med detta kan luftkonditioneringen aktiveras för att kyla/värma kupén då bilen laddas. Luftkonditioneringen inverkar därför inte på batteriladdningsprocessen vilket gör att räckvidden förlängs.

Räckvidd 360°: Den aktuella räckviddsradien i e-läge visas 360° runt om på den lokala kartan. Det inre området visar aktionsradien för en tur-och-retur-resa, det yttre området markerar räckvidden vid enkelresa. Laddningsstationer kan visas och läggas in som etappmål i färdvägen.

Car-Net e-Remote. Med hjälp av appen ”Volkswagen Car-Net e-Remote” kan flera av dessa inställningar göras och information inhämtas via en smartphone eller via Car-Net-portalen på Internet. Appen gör det möjligt att programmera avfärdstid, luftkonditionering, laddning av batteriet samt att hämta information om bilen och dess aktuella status.

Power-mätare centralt instrument. Power-mätaren kompletterar varvräknaren till vänster och visar även om energi tillförs högspänningsbatteriet (energiåtervinning) eller tas från detta. På power-mätaren kan föraren alltså se hur mycket systemenergi som förbrukas för tillfället eller hur mycket energi som återvinns. Hastighetsmätaren sitter som vanligt till höger. Den färgdisplay (”Färddator Plus”) som sitter placerad mellan power-mätaren och hastighetsmätaren visar hela tiden räckvidden vid eldrift liksom det aktuella driftsläget. Den undre delen av multifunktionsdisplayen visas i ett separat LED-fält – efter att motorn startats – tillsammans med ordet ”READY” som visar att elmotorn är klar att tas i drift.
Teslas nyöppnade servicecenter brann ikväll
Fick inte vara öppet ett dygn ens 
31.0°
+
Roger Åberg
0
Nu har FCC röstat mot nätneutraliteten
Här kan du läsa varför 
-10.4°
+
Roger Åberg
0
Maserati verkar återvända till Formel 1
Ytterligare en comeback 
43.2°
+
Bobby Green
0
ICAs näthandel över miljarden
Kommer att starta centrallager i Stockholm 
41.2°
+
Roger Åberg
0
Sally Ride blir frimärke
Första amerikanskan i rymden 
43.3°
+
Roger Åberg
0
Sverige bäst i klassen på miljö
USA, Australien och diktaturer sämst 
48.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Studiebidraget höjs
Riksdagen röstade ja till regeringens förslag 
48.7°
+
Bobby Green
0
Bitcoin har nu spridit sig till modebranschen
Köp en julig bitcoin-tröja 
27.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nytt servicecenter för Tesla i Malmö
Öppnar i dag 
45.2°
+
Bobby Green
0
Sexistisk reklam förbjuds i Stockholms kollektivtrafik
Är väl ingen dum idé 
44.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Snart kan man få maten levererad direkt till kylen
Matföretag och låsföretag börjar samarbeta 
33.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
iMac Pro kommer att kosta från 56.995 kronor
Väljer man extra allt kostar den 148.790 kronor! 
5.8°
+
Roger Åberg
0
iPhone X är den bästa telefonen just nu!
Trots dyr prislapp vinner den 
33.1°
+
Roger Åberg
0