Gravitationsvågor från kolliderande neutronstjärnor upptäckta
Första gången det sker 
43.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Microsoft har redan fixat KRACK på sina enheter
Uppdatera om du vill vara säker 
47.4°
+
André Stray
0
Repetition i musik
Därför gillar vi det 
90kg
+
Bobby Green

Volkswagen presenterar T-ROC

Hintar om vad som komma skall

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Volkswagen

Förra veckan fick vi se skisser på Volkswagens nya konceptsuv T-ROC och nu idag skickar de ut riktiga bilder på den tillsammans med lite information. Bilen som den ser ut idag kommer inte att byggas, men däremot ligger den till grund för vad som kommer i framtiden. Och den beskrivs som en Tiguan i Golf-format.

Under huven sitter en turbodieselmotor på 2.0 liter hämtad från Golf GTD och den ger 184 hästar och har ett vrid på 380 Nm. Motorn har tre olika körlägen - Street, Offroad och Snow. Till kraftpaketet kopplas en sjustegad dubbelkopplingslåda som i sin tur skickar effekten vidare till alla fyra hjulen och bränsleförbrukningen sägs ligga på 0.49 liter per mil. 0-100 km/h går på 6.9 sekunder och toppfarten anges till 210 km/h. Storleken på ekipaget är 4.17 meter på längden, 1.83 på bredden och 1.5 på höjden. Vikten ligger på 1 420 kilo.

Taket är uppdelat i två halvor så man kan när man vill, förslagsvis när det är fint väder, plocka av dessa delar och få lite cabkänsla. Fyra personer får plats på insidan och interiören ska ha en ruggad offroadkänsla.

Allt om T-ROC finns att läsa i pressmeddelandet nedan.

Visa
Pressmeddelande
Världspremiär för T-ROC – ger vink om ny SUV-modell från Volkswagen

Vid årets upplaga av den internationella bilsalongen i Genève (4-16 mars) visar Volkswagen ytterligare en konceptbil som ger en hint om märkets kommande SUV-utbud, nämligen T-ROC.

10 viktiga fakta vid världspremiären av T-ROC:

Frontens progressiva design visar på ett nytt grepp från Volkswagen när det gäller kompakt-SUV:ar.
Kameror används både fram och bak, i mörker uppbackade av LED-spotar.
Takhalvorna är avtagbara och kan stuvas undan i bagageutrymmet.
T-ROC drivs av en turbodiesel som levererar 184 hk och ett vridmoment på 380 Nm. Den är kopplad till en 7-växlad DSG-växellåda.
Bränsleförbrukningen för 2,0 TDI ligger på låga 4,9 l/100 km.
Konceptbilen är utrustad med den senaste versionen av den permanenta fyrhjulsdriften 4MOTION som har en Haldex 5-koppling.
T-ROC kan köras i tre olika drivlägen: ”Street”, ”Offroad” och ”Snow”.
Alla instrument och reglage till klimatanläggningen i T-ROC är digitala.
En medtagbar surfplatta fungerar som infotainmentdisplay.
10. T-ROC är baserad på den modulära MQB-plattformen (Modular Transverse Matrix). Bilen är 4 179 mm lång, 1 831 mm bred och 1 501 mm hög.

I sitt modellutbud har Volkswagen två av de mest sålda europeiska SUV:arna (Sport Utility Vehicle): Tiguan och Touareg. Nu kommer Tysklands största biltillverkare att kraftigt utvidga sitt sortiment med nya modeller i flera olika klasser. Med konceptbilarna CrossBlue och CrossBlue Coupé visade Volkswagen förra året hur en stor SUV för den amerikanska eller kinesiska marknaden skulle kunna se ut – utvecklingsarbetet av dessa fortgår. I mellansegmentet visade Volkswagen upp ett annat koncept 2012 – Cross Coupé, också den med tydliga kopplingar till serieproducerade modeller – som demonstrerade hur extremt bränslesnål en fyrhjuldriven SUV med TDI-laddhybriddrivning kan vara. En kompaktmodell i det lägre prissegmentet – Taigun – är under utarbetande, den senaste versionen av detta SUV-koncept presenterades i New Delhi nu i februari. Vid årets upplaga av den internationella bilsalongen i Genève (4-16 mars) följer nu ytterligare en bil som ger en hint om Volkswagens kommande SUV-utbud: nämligen ”T-ROC”. Ett SUV-koncept ett snäpp ner från Tiguan, i Golf-format, för mer än bara körning i stan.

Avtagbara takhalvor. Den konceptbil som premiärvisas i Genève bjuder på en ny design och interiör. Dessutom kan denna tvådörrarsbil kombinera fördelarna hos en fyrhjulsdriven SUV – som inte backar för utflykter på steniga offroad-vägar (”ROC”K) – med den ljusa, härliga sommarluft som en cabriolet kan erbjuda. Av denna anledning är takets mittsektion uppdelad i två halvor. Med ett par enkla handgrepp kan dessa tas av och stuvas undan i bagageutrymmet. Och undrar du var bokstaven “T” i T-ROC kommer ifrån, är denna en koppling till Volkswagens nomenklatur för dagens och morgondagens SUV:ar, som t.ex. Taigun, Tiguan och Touareg.

Street / Offroad / Snow. T-ROC, som drivs av en direktinsprutad turbodieselmotor på 184 hk, bjuder på tre körlägen: ”Street”, ”Offroad” och ”Snow”. Varje läge har sin egen inställning för fyrhjulsdriften 4MOTION, motorn, den 7-växlade DSG-växellådan, ABS-bromsarna liksom för förarhjälpsystemen Hill Start och Hill Descent. Föraren aktiverar lägena med ett intuitivt vridreglage som sitter placerat på växelspaken till DSG-lådan. Det aktuella läget visas i ett pop-up-fönster på den heldigitala instrumentinsatsen.

T-ROC – exteriören

Mått och vikt. T-ROC är 4 179 mm lång, 1 831 mm bred och 1 501 mm hög. Den är baserad på den modulära MQB-plattformen (Modular Transverse Matrix), och tack vare den lätta konstruktionen väger denna SUV endast 1 420 kg. En särpräglad detalj, som delvis också ligger bakom bilens proportioner, är de relativt korta överhängen (fram: 811 mm, bak: 772 mm) liksom spårvidderna på 1 578 mm (fram) och 1 564 mm (bak) som är relativt stora i förhållande till bilens bredd. Hjulbasen är 2 595 mm. Fram som bak rullar T-ROC fram på 19-tums aluminiumfälgar med däck av dimensionen 245/45.

Framsynt design. Volkswagens designteam, under ledning av Walter de Silva och Klaus Bischoff, har steg för steg utvecklat SUV-temat för T-ROC samtidigt som de behållit traditionella Volkswagen-gener. Detta är något man ser direkt när man betraktar fronten. Det som är mest iögonfallande här är den utpräglat 3-dimensionella kylargrillen med sina stora bikakeformade öppningar – ett både nytt och dominerande inslag i designen, hög och bred i mitten, avsmalnande ut mot sidorna.

Uppåt omges den av en svart, högblank dekorlist med knivskarp look, på sidorna flankeras den av de dubbla LED-strålkastarna och neråt avgränsas den av ett tvärstag i aluminiumoptik. Detta tvärstag, som smalnar av ut mot sidorna, är mer än bara en dekordetalj: i ändarna sitter LED-varselljusen och LED-blinkrarna placerade (när blinkern aktiveras, övergår varselljusets vita ljus i orange). Om endast varselljuset är på, tänds automatiskt en LED-ljuspunkt i mitten på var och en av de dubbla strålkastarna. För halvljuset svarar de yttre LED-strålkastarna. När helljuset slås på, tänds de intilliggande LED-strålkastarna.

En annan framträdande detalj är frontens undre del som har en design som nästan får den att se ut som om en spegel satts under kylargrillen, med konturerna avspeglade i det undre luftintaget. Den sida av stötfångaren som vetter mot vägen omges av ett robust skydd för underredet.

Multifunktionsspotar. En dominerande komponent i frontdesignen, mellan kylargrillen och det undre luftintaget, är en tvärgående dekordetalj som är lackerad i karossfärgen (”Blue-Splash Metallic”). Ute på sidorna i detta område sitter de stora, runda strålkastarmodulerna som till sin form påminner om de på legendariska Volkswagen Karmann Ghia Typ 34. Till skillnad från hur det var då, för fem årtionden sedan, kan den teknik som sitter bakom glasen på dagens modell så mycket mer än att bara alstra ljus. I mitten av var och en av de runda strålkastarna sitter en list med tre LED-lampor som svarar för dimljust. Ovanför denna ljuslist sitter en högeffekts-LED som blir till en svängbar spotlight. Under listen med tre LED-lampor har Volkswagen låtit integrera en rörlig kamera. När föraren aktiverat Offroad-läget, kan dessa spotar och kameror aktiveras. Högeffekts-LED-lamporna och kamerorna följer bilens styrvinkel, och bilderna av omgivningen överförs till en stor display (en medtagbar surfplatta) på mittkonsolen så att föraren kan upptäcka stenar och gropar framför bilen och styra runt dessa.

Sidoprofilens design... Sidorna på bilen ger ett rent och kraftfullt intryck. Längst upp definieras konturen av det svarta, högglanspolerade taket som blir till en mörk linje i bilens silhuett och tillsammans med vindrutan, den stora takspoilern och bakrutan ger T-ROC en coupé-liknande sidoprofil. Under taklinjen löper en aluminiumlist som mynnar ut i C-stolparna och får bilen att verka lägre än sina faktiska 1 501 mm. Betraktade från sidan, ser C-stolparna ut som en störtbåge som placerats långt bak. Mellan denna skenbara störtbåge och vindrutans ram sitter de avtagbara takhalvorna. När de lyfts av och alla fyra sidorutorna är nerhissade, blir T-ROC en cabriolet, speciellt för de i framsätet.

...är ren och mycket exakt. Mittlinjen, under rutorna, går över i motorhuven och framskärmarna i höjd med A-stolparna vilket får huven att se extra långsträckt ut – ett intryck som förstärks ytterligare av vindrutans utpräglat tillbakadragna placering. I området under mittlinjen löper den s.k. karaktärslinjen. Denna ljusreflekterande profillinje, längs vilken även dörrhandtagen sitter placerade, löper mellan de atletiska hjulhusen fram och bak. De bakre hjulhusens övre radie övergår i en horisontell linje som slutligen mynnar ut i LED-baklyktorna. Det finns alltså ett syfte med varenda linje – något som är karakteristiskt för Volkswagens design. Något annat som fångar ögat då man betraktar bilen från sidan är ekrarna på de 19 tum stora lättmetallfälgarna vars inre ytor är lackerade i karossfärgen. De kromade trösklarna ger en sofistikerad look – de offroad-detaljer i ”Cool Granite”-färgad plast som skyddar karossen är robusta.

Design bak. C-stolparnas delar av bagageluckan är liksom takspoilern lackerade i svart och högglanspolerade. Under dessa har bakpartiet en utpräglat horisontell karaktär. LED-baklyktorna har fått en 3-dimensionell utformning. På sidorna blir de till en ingående del av bakskärmarna, och in mot mitten utgör de en del av bagageluckan. Precis som varselljusens LED-lister fram, innehåller även baklyktorna aluminiumdetaljer som ser ut att sväva fritt. De delar av baklyktorna som vetter mot bagageluckan är också de tillverkade i aluminium.

Kameror även bak. Fram går kylargrillens yttre konturer igen i det undre luftintaget. Bak är det bagageluckans linjer som ser ut att avspeglas i den yta där nummerplåten sitter. Stora runda detaljer sitter också integrerade i de svarta högglanspolerade dekorpanelerna på vänster och höger sida om denna yta. Precis som i fronten, sitter 3 LED-lampor integrerade i dessa komponenter. Här svarar de för backljuset. Högeffekts-LED-lampan ovanför dessa har rollen som dimbakljus. Under de 3 LED-lamporna sitter en kamera som används för att fånga området bakom T-ROC på bild. Bilderna från denna backkamera visas också de på surfplattan på mittkonsolen. Under de runda belysnings- och kameramodulerna, ut mot sidorna, sitter avgasrören (i matt aluminium med en ram av kolfiber) som är integrerade i stötfångaren och den bakre hasplåten med fyra aluminiumkomponenter.

T-ROC – interiören

Skapad för äventyr. T-ROC är en 4-sitsig bil med ett helt nytt interiörkoncept.. Alla ingående detaljer är konstruerade så att deras funktion ska matcha T-ROC:s offroad-karaktär. De är robusta, har halkfria ytor och är designade för att kunna användas på resande fot – som t.ex. pekskärmen på mittkonsolen som utformats som en surfplatta, eller den HD-kamera som sitter integrerad vid backspegeln – både i och utanför T-ROC.

Blått och antracit dominerande färger. Instrumentpanelen har en låg profil och en horisontell layout. En central detalj här är en reglageinsats (”dashpad”) lackerad i ”Blue-Splash Metallic”. Volkswagen använder sig av lackerade interiörer även i sin serietillverkning, som t.ex. i livsstilsmodellerna up! och Beetle. På T-ROC går också dekorlisterna på dörrarna, dekorpanelen på mittkonsolen och de vingformade dekordetaljerna på den läderklädda ratten i samma färg som karossen. Övriga ytor i kupén – med undantag av sätena – går i antracit (”Adamantium Dark”). De fyra läderklädda sätena har en färgsättning som går från blått till antracit.

Digitala instrument. Reglagen, mätarna och klimatanläggningens styrfunktioner är alla digitala i T-ROC. I linje med detta används en 12,3” färgdisplay som kombiinstrument. Beroende på körläge – ”Street”, ”Offroad” eller ”Snow” – visar denna färger och information som är anpassade efter den aktuella situationen. I läget ”Offroad” går t.ex. hastighetsmätaren till 80 istället för till 260 km/h. Dessa interaktioner presenteras med flytande övergångar och tydliga animeringar – informationen visualiseras med en helt ny och unik typ av digitalt formspråk.

Anpassningsbar infotainmentskärm. Som pekskärm till infotainmentsystemet används en surfplatta. Den sitter säkert på plats i instrumentpanelen, de övre två tredjedelarna sticker upp. Multitouch-displayen (reagerar på gester med fingrarna) kan användaren anpassa efter eget önskemål. Precis som på instrumentinsatsen framför föraren, ändras de färger och den information som visas på surfplattan alltefter det aktuella körläget. I läget ”Offroad” visar surfplattan också bilderna från kamerorna. Den HD-kamera som sitter monterad i backspegelfästet kan dessutom styras från surfplattan och användas för att videofilma såväl området utanför bilen som inuti kupén.

Digitalt klimatsystem. Reglagen till klimatanläggningen i T-ROC är digitala. Här används en mycket ljusstark och högupplöst AMOLED-display (Active Matrix Organic LED). Klimatsystemets funktioner styrs via denna pekskärm. AMOLED-displayen sitter integrerad i mittkonsolen. En avancerad detalj här är den kroppsrelaterade styrlogik som gör att användaren individuellt kan ställa in ”upplevd temperatur” – det vill säga inte bara luftströmmens temperatur – för olika delar av kroppen. Klimatanläggningen reglerar sedan automatiskt temperaturen, fläkten och luftfördelningen efter dessa inställningar. Något som också visar på känslan för detaljer är mittkonsolpanelen vars design med integrerade band påminner om en motocrosshjälm.

Teknik – drivsystemet i T-ROC

Kraftfullt och effektivt. T-ROC drivs av en vridmomentstark och bränslesnål turbodiesel – närmare bestämt 184 hk starka 2,0 TDI, alltså samma motor som används i sportiga Golf GTD. Denna mycket avancerade dieselmotor ger konceptbilen en topphastighet på 210 km/h, en acceleration från 0 till 100 km/h på snabba 6,9 sekunder och ett mäktigt vridmoment till de båda drivaxlarna (380 Nm från 1 750 v/min). Bränsleförbrukningen ligger på låga 4,9 l/100 km vid blandad körning, (motsvarande CO?-utsläpp på 129 g/km). Motorkraften förs vidare till fyrhjulsdrivningen 4MOTION via en 7-växlad DSG-växellåda med dubbla kopplingar.

4MOTION fyrhjulsdrift. I normalläget överför fyrhjulsdrivningen 4MOTION, som är försedd med den senaste generationens Haldex-koppling, så gott som hela motorkraften till framaxeln. Det här gör drivningen mycket bränslesnål. Men även i denna situation är 4MOTION-systemet en permanent fyrhjulsdrivning eftersom mer kraft leds till bakaxeln så fort det märker att framhjulen börjar att slira eller om sensorerna i T-ROC känner av att tväraccelerationen ökar. 4MOTION använder sig av förkontrollerande strategier beroende på det aktuella körläget. Via Haldex-kopplingen kopplar detta system variabelt in bakaxeln på bråkdelar av en sekund.

”Street” / ”Offroad” / ”Snow”. T-ROC erbjuder föraren tre olika körlägen: ”Street”, ”Offroad” och ”Snow”. Olika parametrar för chassi, motor/växellåda och förarhjälpsystemen Hill Start och Hill Descent ändras beroende på valt körläge. Föraren aktiverar önskat läge via ett intuitivt vridreglage som sitter placerat på växelspaken till DSG-lådan. Det aktuella läget visas i ett pop-up-fönster på den digitala instrumentinsatsen.

”Street”. Standarläget är ”Street”. I detta läge leder fyrhjulsdriften motorkraft till bakaxeln om greppet eller tväraccelerationen gör det nödvändigt.

”Offroad”. I läget ”Offroad” kan terrängkörningen optimeras med en enkel knapptryckning. Detta läge ställer in kraftfördelningen mellan fram- och bakaxeln på 50:50 och aktiverar ett helt nätverk av förarhjälpsystem. Till dessa system hör Hill Descent Assist, Hill Start Assist, ett system för en mer lyhörd gaspedal, förval av växlar med DSG samt ABSplus. Det senare använder en annan pulsfrekvens på löst underlag vilket bidrar till att korta bromssträckan – t.ex. på gruskullar. I Offroad-läget kan man också aktivera kamerorna fram och bak.

”Snow”. När man tar bilen till skidbacken, erbjuder läget ”Snow” en reell säkerhetsmässig fördel. Precis som i Offroad-läget kopplas fördelningen av drivkraften här automatiskt om till 50:50 fram/bak. Även ABSplus-systemet kopplas in. Samtidigt modifieras mappningen för motorn och växellådan för det mycket låga greppet på snö.