m
Det första fantastiska andetaget efter en lungtransplantation
Donera mera! 
82.6°
+
Roger Åberg
0
Opportunity firar 5000 mars-dygn på Mars
Tut i luren! 
41.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Coop har sagt upp avtalet med PostNord
Anledningen är Kina-paketen 
44.2°
+
Roger Åberg
0
En lite hårdare version av 24K Magic
Leo rockar loss 
82kg
+
Bobby Green

Nissan visar uppdaterade Juke Nismo RS

Mer krut och bättre köregenskaper

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Nissan

Igår skrev jag några rader om nya Nissan Juke och bredvid den i Genève står en hetare version - Juke Nismo RS. Bilen bjuder på mer effekt, bättre köregenskaper och den nya designen som för tankarna till modellen 370Z.

Chassiet har styvats upp, bromsarna har uppdaterats och motorn har trimmats ytterligare. Den sistnämnda ger nu 218 hästar mot tidigare 200 och vridet i den framhjulsdrivna versionen har ökat med 30 Nm till 280 Nm. Denna har även försetts med en mekanisk diffbroms. Den med fyrhjulsdrift behåller samma vrid men får paddlar bakom ratten till den åttastegade automatlådan. Bromsarna fram har uppgraderats från 296 till 320 millimeter och dämpare och fjädrar har ställts i ett hårdare läge. Interiören går alltid i svart med röda inslag. Stolarna ni ser på en av bilderna är extrautrustning.

När bilen släpps och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället.

Visa
Pressmeddelande
Extrem körglädje som standard i nya Nissan Juke Nismo RS

Pressmeddelande. Publicerad: 05.03.2014 kl. 11:14 - Nissan Nordic Europe Oy -Sverige

Nissans Nismo-serie utökas med en ännu häftigare version av den kompakta crossovern - Juke Nismo RS.

• Ökad effekt med 18hk till 218hk
• Vridmomentet ökar med 30Nm till 280Nm
• Köregenskaper och manövrering har förbättrats
• Högprestandabromsar och avstämt motorljud
• Mekanisk differentialbroms är standard på 2WD-modellerna
• Designnyheterna omfattar ny V-formad grill, RS-emblem och röda bromsok samt Recaro skålade stolar som tillval
• Sexväxlad manuell växellåda eller Paddle-växlad Xtronic med 8-växlat manuellt växelläge

Nissan Nismo fortsätter att växa med ännu en ny modell för den europeiska marknaden. Som flaggskeppet i den nya Juke-serien visas Nismo RS upp på Bilsalongen i Genève 2014, hack i häl bakom flaggskeppet Nissan GT-R Nismo.

Juke Nismo RS - en extrem version

Med mer kraft, styvare chassi, starkare bromsar och extra utrustning bygger nya Nissan Juke Nismo RS vidare på den redan befintliga och mycket populära Nissan Juke Nismo. Resultatet har blivit en extrem version av den kompakta crossovern, som är en storsäljare idag. Som alla Nismo-modeller har RS fått en design som är genomsyrad av motorsport, aerodynamik och teknik för att ge bilen prestanda och köregenskaper som en sportbil på racerbanan.

"Med Nissan Juke Nismo, som redan svarar för tre procent av alla sålda Juke i Europa, är det helt klart att entusiasterna längtar efter ännu mer prestanda. Juke Nismo RS ger detta och befäster Nismo som skaparen av prestanda för den digitala världen," säger Guillaume Cartier, Senior Vice President, Sales and Marketing för Nissan i Europa.

Trimmad motor för ökad effekt

Juke Nismo RS har en avancerad 1,6-liters DIG-T-motor. Motorn har trimmats för att öka effekten till 218 hk (160kW) från 200 hk (147kW) och vridmomentet i den tvåhjulsdrivna versionen med manuell växellåda har ökats från 250Nm upp till hela 280Nm. För att säkerställa att chassit klarar av att överföra det extra vridmomentet till vägen har 2WD-versionen också försetts med en mekanisk differentialbroms på de drivande framhjulen.

En differentialbroms krävs inte för de fyrhjulsdrivna versionerna, som har Torque Vectoring, Nissan Xtronic-växellåda, och ett vridmoment på 250Nm. Xtronic-modellerna har, nu som standard, rattmonterade paddlar för att styra det 8-växlade manuella växelläget.

Andra förbättringar, som hänger ihop med den ökade motoreffekten, är bland annat strategisk förstärkning av karossen för att öka vridstyvheten ytterligare och förstärkta bromsar för att öka hållbarhet vid upprepade hårda inbromsningar. De främre bromsskivornas storlek har ökat från 296 mm till 320 mm och de bakre bromsskivorna är ventilerade. Inställningen av fjädrar och stötdämpare har justerats på det styvare chassit.

Juke Nismo RS sticker ut med röda bromsok och diskret "RS"-märkning fram och bak. Inuti finns RS-loggon på varvräknaren och en tydlig dekorlinje i mocka pryder instrumentkåpan. Inuti bilen finns också en ovanlig designdetal - ett vattentryck som syns på växelspaken, paddlarna och instrumenten i mitten.

Som tillval på RS-versionen finns bland annat speciella skålade Recaro sportstolar, Xenon-strålkastare, Nissans Around View Monitor och Safety Shield, som bland annat omfattar dödvinkelvarnare, rörelsedetektor och filbytesvarnare som varnar föraren både med ljud- och ljussignal för att undvika risken för en kollision.

Juke Nismo RS finns i tre olika färger - White Pearl, Black Metallic och Silver Grey - men med en och samma interiör: en helsvart Nismo-kupé.

Juke Nismo RS har en aerodynamisk design med låga stötfångare fram och bak, breda sidovingar och tröskelkjolar samt en mörk kromad V-formad grill samt bakluckespoiler för bättre luftströmmar. Med erfarenheter från racerbanan har aerodynamiken utvecklats och förbättrats så att bilen pressas ner fram och bak utan att luftmotståndet ökar.

Jukes djärva utseende

De yttre designdetaljerna, som är typiska för Nismo, är bland annat röda backspegelkåpor och ett rött streck som sträcker sig runt bilen. Bilen har också fått nya LED-ljus, som lyser dagtid, och som är placerade vid de lägre luftintagen framtill samt häftiga 18-tum lättmetallfälgar som framhäver nya Jukes djärva utseende.

Nismo-finishen fortsätter inne i bilen med ratt, pedaler och växelspak för sportig körning och speciell finish av instrument och dörrinredning. Nismo sportstolar, med röda mockadetaljer och röda stickningar, ger bra stöd och komfort i kurvorna.

Juke Nismo RS har naturligtvis också fått ett antal andra förbättringar, som gäller alla modeller inom nya Juke-serien. De mest påtagliga yttre förändringarna är bland annat helt nydesignade övre lampor, justerade "bumerangformade" lampor bak och yttre backspeglar med LED-blinkers.

Större lastkapacitet

Trots att Juke Nismo är en bil för sportig körning är den även mycket praktisk. 2WD-versionen har till exempel fått 40 procent större lastkapacitet tack vare ny utformning av bagageutrymmet. Lastutrymmet är flexibelt eftersom golvet kan ställas in i två lägen och baksätet kan fällas ner så att man får en helt plan lastyta.

"Nya Juke Nismo RS lever verkligen upp till Nismos värderingar och ger direkt en känsla av prestanda i en design av premiumkvalitét, som hämtat inspiration från våra erfarenheter inom motorsporten. Resultatet är attraherande, spännande och tillgängligt," säger Guillaume Cartier, Senior Vice President, Sales and Marketing för Nissan i Europa.

Ytterligare information om Juke Nismo RS kommer under året.
Opportunity firar 5000 mars-dygn på Mars
Tut i luren! 
41.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Coop har sagt upp avtalet med PostNord
Anledningen är Kina-paketen 
44.3°
+
Roger Åberg
0
Kommer bättre hälsa betyda fler människor?
Bill Gates svarar 
44.4°
+
Roger Åberg
0
Fully Charged kör den eldrivna Folkabussen
Som jag vill ha denna 
61.8°
+
Bobby Green
0
Teenage Engineering gör saker åt IKEA
Dubbelt svenskt! 
48.5°
+
Roger Åberg
0
Wired tar en titt på konstgjort kött
Framtidens grej? 
53.4°
+
André Stray
0
Drönare orsakade eventuellt en helikopter-krasch
Amerikanska myndigheter ska undersöka orsaken 
31.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Apple har problem med anställda som går in i väggen
Bokstavligt talat  
51.6°
+
André Stray
0
Porsche kan nu 3D-printa svårfunna delar
Till modellerna 959, 964 och 365 
58.1°
+
Bobby Green
0
En första titt på Cobra Kai
Karate Kid 34 år senare 
44.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
3 Billboards outside Grenfell, London
Offer för brandkatastrof hämtar inspiration från film 
49.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nokia kan lägga ner wearablesavdelningen
Withingssatsningen verkar ha gått sådär 
31.5°
+
André Stray
0
FRA vill byta ut myndigheters säkerhetschefer
Anser att det krävs en generation med koll på det digitala 
77.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
AsapScience snackar vaccination
Om argument anti-vaxxers brukar ha 
44.0°
+
André Stray
0
Mercedes visar produktionsklar elbil i Genève
Snart premiär för suven EQC 
42.8°
+
Bobby Green
0
Betatest för multiplayerdelen i Stardew Valley kommer i vår
Äntligen! 
41.0°
+
André Stray
0
Underlägg till din HomePod
Slipp få fula märken 
20.8°
+
Bobby Green
0
Skoda hann före Tesla till Mars
Och det fanns baguetter där! 
55.1°
+
Bobby Green
0
Säsongsavslutning för The Grand Tour
Det blev en specialare 
43.9°
+
Bobby Green
0
Regeringen föreslår hårdare straff mot piratkopiering
Upp till sex års fängelse 
-57.3°
+
André Stray
0
Så här ser baken ut på Volvo V60
En närmare titt 
49.4°
+
Roger Åberg
0
Rykte Dyson har tre stycken elbilar på gång
Investerar mycket i ny batteriteknik 
42.1°
+
Bobby Green
0
Gör gamla Bang & Olufsen-högtalare trådlösa
Eller vilken gammal högtalare som helst faktiskt 
51.8°
+
Roger Åberg
0
Vad händer om du kastar smällare i bensin?
The King of Random leker 
24.6°
+
Bobby Green
0
PostNords avgift blir minst 75 kronor + moms
Tas ut från 1 mars 
18.2°
+
Roger Åberg
0
Google Assistant till Sverige under 2018!
Äntligen! 
61.7°
+
Roger Åberg
0
Arnold klar för Kung Fury-filmen!
Nämen! 
76.7°
+
Roger Åberg
0
Historien om hur iFixit blev den inofficiella guiden
Intressant reportage 
46.5°
+
Roger Åberg
0
Rallybil kraschar och fylls med snö
Men det är bara att köra vidare! 
53.9°
+
Roger Åberg
0
Windows 10 Pro får ett Ultimate Performance-läge
Om man verkligen vill ha ut all kraft från sin dator 
55.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Det här är årets första Formel 1-bil
Komplett med halo över sittbrunnen 
47.4°
+
Bobby Green
0
Krama varandra i kommentarsfältet!
Vanligt, hederligt hyfs regerar 
102.2°
+
Roger Åberg
0