m

Nya X-trail gör Nissans crossover-familj komplett

Den kantiga SUVen har blivit snygg crossover

Bil / Nissan

När man tittar på första och andra generationens X-trail kan man undra om bilen är gjord av en gammal 740-älskare, de är galet kantiga. X-trail verkar dock ha älskats av sina brukare och frågan är om man lyckats fortsätta få dessa att älska X-trail när bilen nu byter skepnad.

Man har en tydlig strategi att hitta nya Nissan-ägare, generation ett och två av X-trail har sålt 1.7 miljoner exemplar vilket inte är så illa men nya modellen räknar man ska sälja 500 000 exemplar per år, den ska säljas i 190 länder och byggas i nio olika fabriker. Det är med andra ord ingen liten satsning.

Nissan har länge haft SUVar - dit man har klassat X-trail - men med Juke och Qashqai har man börjat bygga upp en liten familj med crossovers dit man nu vill placera X-trail. Rent ytligt fungerar det, X-trail och Qashqai är galet lika både på utsidan och insidan, skillnaden är egentligen bara storleken.

Qashqai har sålt bra i Sverige och speciellt den lite större Qashqai+2 har funnit svenskarnas hjärtan. Inte så mycket för att det finns två säten till utan snarare för att bagageutrymmet blev större. Nya Qashqai kommer inte att komma i en +2-version utan vill du ha en större version får du välja X-trail och på köpet får du en rätt mycket större bil.

På utsidan är nya X-trail nästan exakt lika stor som den gamla modellen, bredden och höjden är faktiskt exakt lika stora. Längden har ökat med 8 mm, men hjulbasen har ökat med 76 mm vilket är riktigt trevligt för de som sitter i baksätet. Jämfört med Qashqai är X-trail 266 mm längre, 100 mm högre och har 60 mm längre hjulbas. Så väljer man en X-trail istället får man en rejält mycket större bil, men Nissan har arbetat väldigt mycket på att få bilen att inte vara en traktor utan känslan när man kör X-trail är riktigt trevlig och inte skillnaden är inte speciellt stor mot Qashqai.

Nissan har alltid varit en besvikelse på insidan, hinkplasten i gamla X-trail var betydande. Lite detaljer är fortfarande kvar, den fejkade metallen på ratten är tex ingen höjdare, men i övrigt börjar det bli riktigt bra - speciellt om man väljer högsta utrustningsnivån Tekra.

Vilket för oss till priset. Nya X-trail kostar 244 900 kronor, vilket är hela 25 000 kronor billigare än gamla modellen. Det är riktigt bra, speciellt med tanke på att Kia Sorento börjar på 314 900 kronor och Hyundai Santa Fe börjar på 309 900 kronor. Både Sorento och Santa Fe levereras dock med starkare motorer:
Kia Sorento: 197 hästkrafter, 436 Nm, 0-100 km/h 9.7 sekunder, 0.61 l/mil blandad körning
Hyundai Santa Fe: 197 hästkrafter, 436 Nm, 0-100 km/h 9.4 sekunder, 5,6 l/mil blandad körning
Nissan X-trail: 130 hästkrafter, 320 Nm, 0-100 km/h 10.5 sekunder

Just nu finns dessutom bara den motorn till X-trail, en bensinare kommer under 2015. Om du inte använder dragkroken utan mest sysslar med "vanlig" körning vågar jag säga att den lilla motorn i X-trail duger gott och väl, vill du dra stora saker skulle jag ta mig en funderare.

På Qashqai har utrustningspaketet Tekna sålt mycket bra, och jag förstår varför. För ungefär 30 000 kronor (priset är inte fastställt ännu) får man en hel massa godis: bi-LED-strålkastare, läderklädsel, elstyrt förarsäte, parkeringssensorer fram och bak och 19" lättmetallfälgar, iKey -intelligent nyckelsystem med startknapp för motorn samt Frontkolissionsvarning & Autobroms, Filbytesvarning, Helljus-assistans och system för identifiering av vägskyltar. För runt 275 000 kronor får man alltså en riktigt välutrustad bil som inte skäms för sig.

Då har man i och för sig ännu inte betalat för automat och 4x4 - en trist sak är att kombinationen av dessa två inte går att beställa, vill du ha 4x4 får du helt enkelt peta i växlarna själv.

X-trail är en stor bil som så klart har sikte på familjen och om du är den där föräldern som får sitta i baksätet kommer du att gilla X-trail. Baksätet är rejält mycket högre än framsätet vilket gör att man ser otroligt bra och den där trista känslan att sitta bakom en vägg och glutta fram finns verkligen inte. Baksätet går att skjuta hela 260 mm fram och tillbaka så vill du kan du få rejält med benutrymme. Det är delat 40-20-40 så man kan dessutom skjuta fram ena delen av baksätet längst fram för att få in mycket skit i bagageutrymme och samtidigt sitta riktigt bra på en annan del. Att man kan ställa in ryggstödet i baksätet i åtta olika lägen är en skön bonus.

I bakluckan kan man packa i flera nivåer och här kan du stoppa in två extra säten om du vill. Trots att det här är en relativt stor bil så är dessa inget för vuxna utan här sitter barn bäst. Om man skjuter fram mittensätet maximalt får man i alla fall plats. Fraktar du dagligen runt sju personer hade jag nog kollat på en minibuss istället.

Vill man ha en rejält stor bil som klarar sig i skogen kan det här vara ett riktigt bra alternativ. Min gissning är att vi kommer att få se en hel del X-trails på svenska vägar. De första bilarna levereras i augusti.

Läs mer
Youtube börjar med betalt medlemsskap
Går i Twitchs fotspår 
23.9°
+
André Stray
0
Nintendo hyllar cross-play i ny reklamfilm
Det är roligare att göra saker tillsammans! 
45.9°
+
André Stray
0
Ozark återvänder 31 augusti
Andra säsongen är snart här! 
57.4°
+
André Stray
0
Gorillan Koko har dött
Vila i frid! 
13.5°
+
Roger Åberg
0
Adam Savage hänger med Onewheel
Bygger egen elbräda 
41.1°
+
André Stray
0
Första recensionerna av Audi Q8 är här
Bör Mercedes GLE Coupé och BMW X6 oroa sig? 
30.6°
+
Bobby Green
0
Trailer för Welcome to Marwen
Steve Carell leker med dockor 
44.9°
+
André Stray
0
Google fixar bättre kontohantering i Android
På tiden! 
41.5°
+
André Stray
0
USA:s regering ogillar Googles samarbete med Huawei
Anses vara risk mot nationell säkerhet 
22.5°
+
André Stray
0
Bose släpper lurar du ska sova med
Byssan lull... 
48.5°
+
Roger Åberg
0
Fox godkänner Disneys bud på 71,3 miljarder dollar
Disney kommer äga nästan hela Marvel-universumet 
31.9°
+
André Stray
0
Audi och Hyundai ska samarbeta kring bränslecellsteknik
Vill snabba på utvecklingen 
49.2°
+
Bobby Green
0
Cyklister får köra på körbana även om det finns cykelbana
Men vad i hela fridens namn? 
30.6°
+
Bobby Green
0
Ny Teenage Mutant Ninja Turtles på ingång
Turtle Power! 
33.1°
+
André Stray
0
Steams sommarrea bara några timmar bort
Bara att börja tänja plånboken 
42.5°
+
André Stray
0
Star Wars-spinoffer har lagts på is
Efter Solo-floppen 
45.9°
+
André Stray
0
Dålig läppläsning av herrarna Trump och Jong-Un
Känns rimligt att det var det här som sades 
47.4°
+
Roger Åberg
0
En närmre genomgång av Volvo S60
Denna gång utan svengelska 
43.5°
+
Roger Åberg
0
Virvelringar som kolliderar
Vackert och tidsödande 
50.4°
+
Roger Åberg
0
Videofrossa: Nya Volvo S60
Se den på vägen, syna den och se den i fabriken 
44.5°
+
Roger Åberg
0
Lite gameplay från Mutant Year Zero: Road to Eden
Ser bra ut! 
43.6°
+
André Stray
0
Det här är nya Volvo S60!
Första Volvon som tillverkas i USA 
55.7°
+
Bobby Green
0
Matt Damon kommer att spela Carroll Shelby
Ny film om Fords Ferrari-fight på gång 
43.3°
+
Bobby Green
0
Nu kan du beställa Nokia 8110
Banantelefonen i ny version 
51.7°
+
Roger Åberg
0