m
Det första fantastiska andetaget efter en lungtransplantation
Donera mera! 
78.8°
+
Roger Åberg
0
Fully Charged kör den eldrivna Folkabussen
Som jag vill ha denna 
52.4°
+
Bobby Green
0
Teenage Engineering gör saker åt IKEA
Dubbelt svenskt! 
44.8°
+
Roger Åberg
0
Drake ger bort stålar och glädje
I nya videon 
121kg
+
Roger Åberg

Nya X-trail gör Nissans crossover-familj komplett

Den kantiga SUVen har blivit snygg crossover

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Nissan

När man tittar på första och andra generationens X-trail kan man undra om bilen är gjord av en gammal 740-älskare, de är galet kantiga. X-trail verkar dock ha älskats av sina brukare och frågan är om man lyckats fortsätta få dessa att älska X-trail när bilen nu byter skepnad.

Man har en tydlig strategi att hitta nya Nissan-ägare, generation ett och två av X-trail har sålt 1.7 miljoner exemplar vilket inte är så illa men nya modellen räknar man ska sälja 500 000 exemplar per år, den ska säljas i 190 länder och byggas i nio olika fabriker. Det är med andra ord ingen liten satsning.

Nissan har länge haft SUVar - dit man har klassat X-trail - men med Juke och Qashqai har man börjat bygga upp en liten familj med crossovers dit man nu vill placera X-trail. Rent ytligt fungerar det, X-trail och Qashqai är galet lika både på utsidan och insidan, skillnaden är egentligen bara storleken.

Qashqai har sålt bra i Sverige och speciellt den lite större Qashqai+2 har funnit svenskarnas hjärtan. Inte så mycket för att det finns två säten till utan snarare för att bagageutrymmet blev större. Nya Qashqai kommer inte att komma i en +2-version utan vill du ha en större version får du välja X-trail och på köpet får du en rätt mycket större bil.

På utsidan är nya X-trail nästan exakt lika stor som den gamla modellen, bredden och höjden är faktiskt exakt lika stora. Längden har ökat med 8 mm, men hjulbasen har ökat med 76 mm vilket är riktigt trevligt för de som sitter i baksätet. Jämfört med Qashqai är X-trail 266 mm längre, 100 mm högre och har 60 mm längre hjulbas. Så väljer man en X-trail istället får man en rejält mycket större bil, men Nissan har arbetat väldigt mycket på att få bilen att inte vara en traktor utan känslan när man kör X-trail är riktigt trevlig och inte skillnaden är inte speciellt stor mot Qashqai.



Nissan har alltid varit en besvikelse på insidan, hinkplasten i gamla X-trail var betydande. Lite detaljer är fortfarande kvar, den fejkade metallen på ratten är tex ingen höjdare, men i övrigt börjar det bli riktigt bra - speciellt om man väljer högsta utrustningsnivån Tekra.

Vilket för oss till priset. Nya X-trail kostar 244 900 kronor, vilket är hela 25 000 kronor billigare än gamla modellen. Det är riktigt bra, speciellt med tanke på att Kia Sorento börjar på 314 900 kronor och Hyundai Santa Fe börjar på 309 900 kronor. Både Sorento och Santa Fe levereras dock med starkare motorer:
Kia Sorento: 197 hästkrafter, 436 Nm, 0-100 km/h 9.7 sekunder, 0.61 l/mil blandad körning
Hyundai Santa Fe: 197 hästkrafter, 436 Nm, 0-100 km/h 9.4 sekunder, 5,6 l/mil blandad körning
Nissan X-trail: 130 hästkrafter, 320 Nm, 0-100 km/h 10.5 sekunder



Just nu finns dessutom bara den motorn till X-trail, en bensinare kommer under 2015. Om du inte använder dragkroken utan mest sysslar med "vanlig" körning vågar jag säga att den lilla motorn i X-trail duger gott och väl, vill du dra stora saker skulle jag ta mig en funderare.

På Qashqai har utrustningspaketet Tekna sålt mycket bra, och jag förstår varför. För ungefär 30 000 kronor (priset är inte fastställt ännu) får man en hel massa godis: bi-LED-strålkastare, läderklädsel, elstyrt förarsäte, parkeringssensorer fram och bak och 19" lättmetallfälgar, iKey -intelligent nyckelsystem med startknapp för motorn samt Frontkolissionsvarning & Autobroms, Filbytesvarning, Helljus-assistans och system för identifiering av vägskyltar. För runt 275 000 kronor får man alltså en riktigt välutrustad bil som inte skäms för sig.

Då har man i och för sig ännu inte betalat för automat och 4x4 - en trist sak är att kombinationen av dessa två inte går att beställa, vill du ha 4x4 får du helt enkelt peta i växlarna själv.



X-trail är en stor bil som så klart har sikte på familjen och om du är den där föräldern som får sitta i baksätet kommer du att gilla X-trail. Baksätet är rejält mycket högre än framsätet vilket gör att man ser otroligt bra och den där trista känslan att sitta bakom en vägg och glutta fram finns verkligen inte. Baksätet går att skjuta hela 260 mm fram och tillbaka så vill du kan du få rejält med benutrymme. Det är delat 40-20-40 så man kan dessutom skjuta fram ena delen av baksätet längst fram för att få in mycket skit i bagageutrymme och samtidigt sitta riktigt bra på en annan del. Att man kan ställa in ryggstödet i baksätet i åtta olika lägen är en skön bonus.

I bakluckan kan man packa i flera nivåer och här kan du stoppa in två extra säten om du vill. Trots att det här är en relativt stor bil så är dessa inget för vuxna utan här sitter barn bäst. Om man skjuter fram mittensätet maximalt får man i alla fall plats. Fraktar du dagligen runt sju personer hade jag nog kollat på en minibuss istället.

Vill man ha en rejält stor bil som klarar sig i skogen kan det här vara ett riktigt bra alternativ. Min gissning är att vi kommer att få se en hel del X-trails på svenska vägar. De första bilarna levereras i augusti.

Läs mer
Fully Charged kör den eldrivna Folkabussen
Som jag vill ha denna 
52.4°
+
Bobby Green
0
Teenage Engineering gör saker åt IKEA
Dubbelt svenskt! 
44.8°
+
Roger Åberg
0
Wired tar en titt på konstgjort kött
Framtidens grej? 
48.9°
+
André Stray
0
Apple har problem med anställda som går in i väggen
Bokstavligt talat  
49.2°
+
André Stray
0
Porsche kan nu 3D-printa svårfunna delar
Till modellerna 959, 964 och 365 
54.2°
+
Bobby Green
0
En första titt på Cobra Kai
Karate Kid 34 år senare 
42.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
3 Billboards outside Grenfell, London
Offer för brandkatastrof hämtar inspiration från film 
47.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nokia kan lägga ner wearablesavdelningen
Withingssatsningen verkar ha gått sådär 
33.5°
+
André Stray
0
FRA vill byta ut myndigheters säkerhetschefer
Anser att det krävs en generation med koll på det digitala 
73.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
AsapScience snackar vaccination
Om argument anti-vaxxers brukar ha 
43.1°
+
André Stray
0
Mercedes visar produktionsklar elbil i Genève
Snart premiär för suven EQC 
42.2°
+
Bobby Green
0
Underlägg till din HomePod
Slipp få fula märken 
21.6°
+
Bobby Green
0
Skoda hann före Tesla till Mars
Och det fanns baguetter där! 
54.3°
+
Bobby Green
0
Säsongsavslutning för The Grand Tour
Det blev en specialare 
42.9°
+
Bobby Green
0
Regeringen föreslår hårdare straff mot piratkopiering
Upp till sex års fängelse 
-50.7°
+
André Stray
0
Så här ser baken ut på Volvo V60
En närmare titt 
48.3°
+
Roger Åberg
0
Rykte Dyson har tre stycken elbilar på gång
Investerar mycket i ny batteriteknik 
41.5°
+
Bobby Green
0
Gör gamla Bang & Olufsen-högtalare trådlösa
Eller vilken gammal högtalare som helst faktiskt 
51.1°
+
Roger Åberg
0
Vad händer om du kastar smällare i bensin?
The King of Random leker 
25.2°
+
Bobby Green
0
PostNords avgift blir minst 75 kronor + moms
Tas ut från 1 mars 
19.1°
+
Roger Åberg
0
Google Assistant till Sverige under 2018!
Äntligen! 
60.9°
+
Roger Åberg
0
Arnold klar för Kung Fury-filmen!
Nämen! 
74.5°
+
Roger Åberg
0
Historien om hur iFixit blev den inofficiella guiden
Intressant reportage 
46.1°
+
Roger Åberg
0
Rallybil kraschar och fylls med snö
Men det är bara att köra vidare! 
52.9°
+
Roger Åberg
0
Windows 10 Pro får ett Ultimate Performance-läge
Om man verkligen vill ha ut all kraft från sin dator 
55.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Det här är årets första Formel 1-bil
Komplett med halo över sittbrunnen 
47.0°
+
Bobby Green
0
Elak bugg kan få appar att krascha på iOS och macOS
Aktiveras av ett enda tecken 
30.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Skottland vill förbjuda sugrör i plast
Vill ha ett slut på engångsprodukter i plast 
93.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Specifikationer för nya Toyota Supra läcker ut
Gör 0-100 km/h på 3,8 sekunder 
42.0°
+
Bobby Green
0
Krama varandra i kommentarsfältet!
Vanligt, hederligt hyfs regerar 
101.9°
+
Roger Åberg