m
r
Vi har sett Star Wars: The Last Jedi
Luke Skywalker går och fiskar 
44.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
iMac Pro kommer att kosta från 56.995 kronor
Väljer man extra allt kostar den 148.790 kronor! 
27.4°
+
Roger Åberg
0
TV-team hittade Porsche 911 nummer 57
Har nu renoverats till toppskick 
45.6°
+
Roger Åberg
0
Snö kan vara rätt vackert ibland
Här i Amsterdam 
83kg
+
Bobby Green

Nya X-trail gör Nissans crossover-familj komplett

Den kantiga SUVen har blivit snygg crossover

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Nissan

När man tittar på första och andra generationens X-trail kan man undra om bilen är gjord av en gammal 740-älskare, de är galet kantiga. X-trail verkar dock ha älskats av sina brukare och frågan är om man lyckats fortsätta få dessa att älska X-trail när bilen nu byter skepnad.

Man har en tydlig strategi att hitta nya Nissan-ägare, generation ett och två av X-trail har sålt 1.7 miljoner exemplar vilket inte är så illa men nya modellen räknar man ska sälja 500 000 exemplar per år, den ska säljas i 190 länder och byggas i nio olika fabriker. Det är med andra ord ingen liten satsning.

Nissan har länge haft SUVar - dit man har klassat X-trail - men med Juke och Qashqai har man börjat bygga upp en liten familj med crossovers dit man nu vill placera X-trail. Rent ytligt fungerar det, X-trail och Qashqai är galet lika både på utsidan och insidan, skillnaden är egentligen bara storleken.

Qashqai har sålt bra i Sverige och speciellt den lite större Qashqai+2 har funnit svenskarnas hjärtan. Inte så mycket för att det finns två säten till utan snarare för att bagageutrymmet blev större. Nya Qashqai kommer inte att komma i en +2-version utan vill du ha en större version får du välja X-trail och på köpet får du en rätt mycket större bil.

På utsidan är nya X-trail nästan exakt lika stor som den gamla modellen, bredden och höjden är faktiskt exakt lika stora. Längden har ökat med 8 mm, men hjulbasen har ökat med 76 mm vilket är riktigt trevligt för de som sitter i baksätet. Jämfört med Qashqai är X-trail 266 mm längre, 100 mm högre och har 60 mm längre hjulbas. Så väljer man en X-trail istället får man en rejält mycket större bil, men Nissan har arbetat väldigt mycket på att få bilen att inte vara en traktor utan känslan när man kör X-trail är riktigt trevlig och inte skillnaden är inte speciellt stor mot Qashqai.



Nissan har alltid varit en besvikelse på insidan, hinkplasten i gamla X-trail var betydande. Lite detaljer är fortfarande kvar, den fejkade metallen på ratten är tex ingen höjdare, men i övrigt börjar det bli riktigt bra - speciellt om man väljer högsta utrustningsnivån Tekra.

Vilket för oss till priset. Nya X-trail kostar 244 900 kronor, vilket är hela 25 000 kronor billigare än gamla modellen. Det är riktigt bra, speciellt med tanke på att Kia Sorento börjar på 314 900 kronor och Hyundai Santa Fe börjar på 309 900 kronor. Både Sorento och Santa Fe levereras dock med starkare motorer:
Kia Sorento: 197 hästkrafter, 436 Nm, 0-100 km/h 9.7 sekunder, 0.61 l/mil blandad körning
Hyundai Santa Fe: 197 hästkrafter, 436 Nm, 0-100 km/h 9.4 sekunder, 5,6 l/mil blandad körning
Nissan X-trail: 130 hästkrafter, 320 Nm, 0-100 km/h 10.5 sekunder



Just nu finns dessutom bara den motorn till X-trail, en bensinare kommer under 2015. Om du inte använder dragkroken utan mest sysslar med "vanlig" körning vågar jag säga att den lilla motorn i X-trail duger gott och väl, vill du dra stora saker skulle jag ta mig en funderare.

På Qashqai har utrustningspaketet Tekna sålt mycket bra, och jag förstår varför. För ungefär 30 000 kronor (priset är inte fastställt ännu) får man en hel massa godis: bi-LED-strålkastare, läderklädsel, elstyrt förarsäte, parkeringssensorer fram och bak och 19" lättmetallfälgar, iKey -intelligent nyckelsystem med startknapp för motorn samt Frontkolissionsvarning & Autobroms, Filbytesvarning, Helljus-assistans och system för identifiering av vägskyltar. För runt 275 000 kronor får man alltså en riktigt välutrustad bil som inte skäms för sig.

Då har man i och för sig ännu inte betalat för automat och 4x4 - en trist sak är att kombinationen av dessa två inte går att beställa, vill du ha 4x4 får du helt enkelt peta i växlarna själv.



X-trail är en stor bil som så klart har sikte på familjen och om du är den där föräldern som får sitta i baksätet kommer du att gilla X-trail. Baksätet är rejält mycket högre än framsätet vilket gör att man ser otroligt bra och den där trista känslan att sitta bakom en vägg och glutta fram finns verkligen inte. Baksätet går att skjuta hela 260 mm fram och tillbaka så vill du kan du få rejält med benutrymme. Det är delat 40-20-40 så man kan dessutom skjuta fram ena delen av baksätet längst fram för att få in mycket skit i bagageutrymme och samtidigt sitta riktigt bra på en annan del. Att man kan ställa in ryggstödet i baksätet i åtta olika lägen är en skön bonus.

I bakluckan kan man packa i flera nivåer och här kan du stoppa in två extra säten om du vill. Trots att det här är en relativt stor bil så är dessa inget för vuxna utan här sitter barn bäst. Om man skjuter fram mittensätet maximalt får man i alla fall plats. Fraktar du dagligen runt sju personer hade jag nog kollat på en minibuss istället.

Vill man ha en rejält stor bil som klarar sig i skogen kan det här vara ett riktigt bra alternativ. Min gissning är att vi kommer att få se en hel del X-trails på svenska vägar. De första bilarna levereras i augusti.

Läs mer
iMac Pro kommer att kosta från 56.995 kronor
Väljer man extra allt kostar den 148.790 kronor! 
27.9°
+
Roger Åberg
0
TV-team hittade Porsche 911 nummer 57
Har nu renoverats till toppskick 
45.6°
+
Roger Åberg
0
Kina bygger upp enorm DNA-databas
Ska registrera alla i en hel region 
28.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Sverige en av lanseringsmarknaderna för Polestar 1
Showroom öppnar 2019 
48.1°
+
Bobby Green
0
Norge avkriminaliserar narkotikabruk
Ska satsa på vård istället 
77.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Spotify tycker att Apple missbrukar sin ställning med App Store
Tar för mycket pengar 
64.5°
+
Roger Åberg
0
iPhone X är den bästa telefonen just nu!
Trots dyr prislapp vinner den 
33.9°
+
Roger Åberg
0