Kakadua skäller på hundar
Voof! 
49.6°
+
Roger Åberg
0
Snubbe bygger egen Switch-klon
Emulerar flera system 
42.9°
+
Emmy Zettergren
0
Binging with Babish lär dig göra sås
Sås är bäst! 
90kg
+
Bobby Green

Värstingarnas värsting BMW S 1000 RR

Inga kompromisser

Visa inte Hoj-artiklar
Hoj / Sport

BMW menar allvar. För att bli skrämma livet ur sina japanska motståndare rullar tyskarna nu ut en missil av sällan skådat slag. Gatversionen av S 1000 RR ser ut som en skelögd skrevraket från 2040 och lär garanterat skrämma skiten ur de flesta. För med en vikt på 204 kilo och en effekt på 193 hästar är det här krutpaketet inget man muckar med i första taget.

Bland topplock, kåpor och cylindrar - som denna gång inte sticker ut likt kraschpuckar, finns mängder av smart elektronik. Bågen är utrustad med sport-ABS som har ett mycket avancerat antispinn-system inbyggt. Bilteknik i en motorcykel, det här är framtiden!

Den vätskekylda raka fyran har dubbla kamaxlar och 4-ventilsteknik. Spisen lämnar 193 hästkrafter vid 13 000 varv och ger ett maximalt vrid på 112 Nm vid 9 750. Det är möjligt att strypa effekten med en knapp märkt "Rain", och som ni kanske gissar är det här knappen man ska använda när det är lite fuktigt på backen. 150 hästar finns då tillgängliga och gasen stryps om bågen lutar mer än 38 grader, hightech! Torkar det upp och man känner sig fartsugen flippar man över till "Race" och släpper lös effekten igen. Tillhör man dem som gillar att fullgasväxla är detta möjligt om man pyntar 4 400 kronor extra för en quick shifter. Den bryter tändningen och gör det möjligt att skicka i nästa växel utan att behöva släppa fram rullen ett endaste dugg. När det är dags att krama bromshandtaget eller pedalen är det dubbla 320-millimeters skivor med 4-kolvsok som greppar framtill, och en singelskiva på 220 millimeter med enkolvsok bak. Bakslangen mäter 190/55-17 och sulan fram är på 120/70-17.

Den vassa designen som skriker se på mig är designad av ingen mindre än gotlänningen Ola Stenegärd. Han har valt att blanda assymetriska strålkastare fram med en baklampa som liknar något hämtat från ishotellet i Jukkasjärvi. I övrigt har hojen alla attribut som kännetecknar en äkta sporthoj. Skarp vinkel för föraren och en kaxig uppsyn som kräver respekt. Gälarna på sidorna påminner om en hammarhaj och visst ser den minst lika skräckinjagande ut som detta rovdjur.

Vill man ha nycklarna till en S 1000 RR och sin livs upplevelse får man räkna med att hosta upp 172 200 kronor. ABS är standard men vill du ha traction control får du lägga till 3 700 kronor.

Kakadua skäller på hundar
Voof! 
49.6°
+
Roger Åberg
0
Bygg ditt eget Nerf-gevär
För mindre än en hundring 
35.0°
+
Roger Åberg
0
Snubbe bygger egen Switch-klon
Emulerar flera system 
42.9°
+
Emmy Zettergren
0
Kylo Ren "kväver" snubbe på New York Comic Con
Snyggt skämt 
57.8°
+
Emmy Zettergren
0
Windows 10 Creators Update gör det svårare att fuska i spel
Microsoft smyger ut funktionen TruePlay 
49.4°
+
Emmy Zettergren
0
Seven-Eleven börjar med ellastbilar
Från Mitsubishi Fuso 
51.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
400 okända forntida monument hittade i Saudiarabien
Tusentals år gamla 
50.5°
+
Emmy Zettergren
0
Microsoft nu värt över 600 miljarder dollar igen
Som på den gamla goda tiden! 
49.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Vi har fått vår första artikel raderad från Googles sökindex
Därför skriver vi om den igen 
56.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
FAA vill ha förbud mot datorer i incheckat bagage på flyg
"No laptop for you!" 
28.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Polestar 1 kan kosta upp till 1,5 miljon kronor!
Ingen svensson-kärra det här inte 
22.3°
+
Roger Åberg
0
Järnhalten i sjöar ökar kraftigt i Europa
Binder miljögifter i vattnet 
30.8°
+
Emmy Zettergren
0