m

SAS släpper Europas snabbaste wifi på flyget

Vi har testat om man kan surfa anständigt i luften

Internet / Feature

Wifi på flyget har funnits ett tag nu men det har knappats fungerat på riktigt. Man har möjligen kunnat skicka lite mail eller läsa Twitter-uppdateringar (helst utan bilder) men annars har det inte fungerat på riktigt. Nu lanserar SAS vad de kallar för Europas snabbaste Wifi i luften och man lovar upp till 12 Mbit per passagerare. Det låter ju fantastiskt, men hur fungerar det egentligen? Jag begav mig till Köpenhamn för att göra den bisarra flygningen Köpenhamn - Köpenhamn och för att testa hur det fungerar.

För att logga in går man till en webbadress. Av någon anledning skickas man inte dit automatiskt men det lär väl lösa sig i framtiden. Om du använder 1.1.1.1 eller 8.8.8.8 som DNS får du ta bort det, annars kommer du ingenstans. Inte så oväntat kanske men bra att veta.

Man loggar in med antingen sitt bokningsnummer eller sitt Eurobonusnummer. Tjänsten kommer att vara gratis för de som flyger i SAS Plus och som är Eurobonus Guld eller Diamant-medlemmar. Annars får du betala 49 kronor per flygning.

Som vanligt när det är sparsam tillgång med uppkoppling fungerar det bättre på mobilen eller paddan än på datorn. Datorn har ju en förmåga att göra fler saker med uppkopplingen än det som råkar ligga längst fram, mobilen är mer gör-en-sak-i-taget. När jag kör Bredbandskollen på datorn får jag runt 4 Mbit ner och 0,5 Mbit upp. På mobilen får jag faktiskt 12 Mbit ner och runt 1 Mbit upp, vilket är precis den siffra som SAS och leverantören säger att varje passagerare kan komma upp i. Ett Youtube-klipp på ungefär en minut tog dryga 10 minuter att ladda upp, vilket ju är cirka 1 Mbit.

Som ni ser på filmerna är det knappast supersnabbt innan det kommer igång och det är inget att använda för att spela på. När det väl börjar rulla är det dock helt ok och tittar man på 480p-material behöver man inte vänta speciellt länge. Vill man kolla på 720p-material eller ännu hellre 1080p får man vänta ett tag innan det rullar igång men min spaning är att det känns stabilt så man behöver inte vänta på att det ligger och buffrar då och då. Ljud behöver man inte vänta på alls, så vill du lyssna på Spotify eller podcasts är det bara att köra.

En bra sak är att det fungerar även innan man har kommit upp i luften. När du sätter dig i flygstolen kan du alltså logga in, sätta på flygplansläge och på så sätt aldrig vara utan internet. Du kan ju inte sitta med laptopen uppe under start och landning, men annars är det lugnt.

SAS kommer att rulla ut detta på 40 plan inom kort. Man sjösätter två plan om dagen just nu och innan maj är slut är de där 40 planen i luften. Till 2020 kommer man att ha 83 plan i luften med den här teknologin.

Just nu är det bara kort och mellandistansflygningar som kommer att ha detta, det vill säga Europaflygningar. Långdistans får vänta. Exakt vilken lösning man kommer att använda där är inte klart ännu.

Man använder Viasat som leverantör, som inte är samma bolag som vi är vana med heter Viasat här hemma i Sverige. Bolaget har fem satelliter i drift som rullar på 80 Gbit per sekund. Två till är på gång och de kommer att kunna fläska ut 1000 Gbit per sekund. Varje passagerare har som sagt upp till 12 Mbit att leka med. Eller varje device har 12 Mbit att leka med. Jag frågade hur mycket kapacitet som varje plan har och det lite kryptiska svaret var att flygplanet får så mycket bandbredd som det behöver. Om det är 160 personer på ett plan och alla använder en device fullt ut så blir det ju en del bandbredd.

Man har gjort ett live-test nyligen, med vanliga passagerare, där man bad 45 personer på ett flyg strömma valfri sak samtidigt, vilket gick alldeles utmärkt. Verkligheten är ju att alla passagerare inte kommer att sitta och köra max hela resan så magkänslan är att det kommer att hålla. Men det är satellituppkoppling och det kommer alltid att ha sina begränsningar. Det är en bit till rymden.

Det ska som sagt fungera över hela Europa. Två blinda fläckar finns - Biscayabukten och Nordsjön, men annars säger man sig ha bra täckning. Tjänsten finns som sagt live i detta nu på ett antal plan och fler kommer varje dag.

Om Sveriges trafiksäkerhet
Bloomberg snackar 
46.6°
+
Bobby Green
0
Synskadade F1-entusiasten Charaf får åka med i Formel 1-bil
Lökhackarvarning 
45.1°
+
Bobby Green
0
Självkörande bil körde mot rött under demonstration
Direkt obra 
32.5°
+
Bobby Green
0
Nu kan du hantera din data som finns hos Apple
Enklare att få ut information om dig själv 
41.9°
+
Roger Åberg
0
Netflix gör Michael Bay-film med Ryan Reynolds
Six Underground kan bli Netflix största filmsatsning någonsin 
41.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
SP38 - ny specialare från Ferrari
En 488 GTB med nytt utseende 
47.3°
+
Bobby Green
0
Nyinspelning av 70-talsklassikern Papillon
Se första trailern 
41.5°
+
Bobby Green
0
Nu kan du tysta tjattriga instagrammare
Utan att behöva avfölja dem 
41.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Han designade Volvo P1800
Intervju med Pelle Pettersson 
41.9°
+
Roger Åberg
0
EU:s utfrågning av Mark Zuckerberg var rätt värdelös
Facebooks VD svarade på det han ville svara på 
20.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Retrospelsmässan arrangeras i Göteborg i helgen
Mässan för alla spelnostalgiker 
41.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
BadLipReading tolkar det kungliga bröllopet
Lite morgontrams 
44.2°
+
André Stray
0
Xiaomi kommer presentera Xiaomi Mi 8 nästa vecka
Har fingeravtrycksläsare i skärmen 
46.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
USA vill börja ta betalt för information från Landsat-satelliterna
Har varit öppet och gratis de senaste tio åren 
23.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Sverige har sagt upp avtalet med vetenskapsförlaget Elsevier
Förlaget anses vara dåliga på öppen tillgång 
50.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Hitta rabattkortet och få gratis kläder resten av livet
Ge dig ut på skattjakt! 
43.9°
+
Bobby Green
0
Helsingfors Universitet ger gratis onlineutbildning i AI
Lär dig vad artificiell intelligens är 
47.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Avalanche öppnar studio i Malmö
Ännu en svensk spelutvecklare har fått upp ögonen för staden 
49.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Sveriges enda Lexus LFA är nu servad
Tekniker flygs in från Tyskland 
45.8°
+
Bobby Green
0
Läcka Google Pixel 3 kan bli bara skärm
Bild läckt i Android P 
48.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Consumer Reports rekommenderar inte Tesla Model 3
Har hittat stora brister 
43.0°
+
Bobby Green
0
Den här reklamen ska sitta där i 12 år
Långt projekt... 
55.3°
+
Roger Åberg
0
Boeings vikbara flygplansvingar godkända i USA
Gör att flygplanet får plats på fler flygplatser 
42.1°
+
Wille Wilhelmsson
0
Nu lanserar vi Feber Premium(beta)!
Slipp reklam, tjäna karma, få oändlig scroll 
53.6°
+
Roger Åberg