Comic-con Det blir en andra Spawn-film
Som regisseras av antihjältens skapare 
43.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Jag har fått leva med en Audi R8 Spyder
Känslan av att äga en supersportbil 
44.9°
+
Roger Åberg
0
Tut i luren! Appetite for Destruction 30 år i dag!
Guns N' Roses debutplatta 
131kg
+
Bobby Green

Sweden Social Web Camp 2009

Nätfantaster åker på camp och snackar webb

Visa inte Webb-artiklar
Webb / Tjänster

Närmare 300 stycken webbintresserade svenskar samlades i helgen på ön Tjärö i Blekinge för att närvara på tillställningen Sweden Social Web Camp (SSWC).

SSWC startades av konsulten Thomas Wennström och var från början tänkt att bli en mindre sammankomst med 20 - 30 personer men intresset runt om i webb-sverige var tydligen så omfattande att man blev tio gånger så många till slut.

Febers utsände Oskar Kalmaru sammanfattar sina intryck från helgen under "Läs mer".

I helgen gick så äntligen Swedish Social Web Camp (SSWC) av stapeln på den lilla ön Tjärö i Blekinge skärgård. 386 bloggare, entreprenörer,
journalister, programmerare, marknadsförare och webbnördar samlades
för en "unconference" om sociala medier. Som sig bör på en
unconference var innehållet inte spikat mer än så. Ett hästjobb hade
gjorts av Tomas Wennström och Kristin Heinonen från podcasten
Whatsnext i att sätta ramarna, men vilka som skulle hålla i de nära
fyrtio 45-minuters sessions var lika okänt som vad dessa sessions
skulle innehålla.

Efter att ha angjort ön sent på fredagseftermiddagen i tilltagande
hällregn och installerat oss själva i tält eller vandrarhemsrum,
visade det sig att det knappast skulle bli några problem att fylla
dagarna: fortare än någon hann säga "webbstock" var hela lördagens
schema, och lite till, fyllt av utlovade presentationer och
diskussioner om allt från vad som händer med vår webbnärvaro efter
döden till cloud computing. Kvällen fortsatte sedan i intensivt
sporadiska samtal och tidvis discodancing i ".SE-ladan".

Väckta av öns lokala fårskock samlade den ditflyttade webbskocken ihop
sig på lördagsmorgonen och en dag smetfull av diskussioner,
föreläsningar, debatter och presentationer fyllde den numera
soldränkta ön. Tyvärr var det omöjligt att inte missa en massa, men
några av de sessions som jag själv besökte handlade om:

* sociala medier och valåret 2010: diskussionen mynnade ut i
konstaterandet att oavsett vem som vinner valet kommer det partiet ha
ansetts duktigast på sociala medier?
* visuella identiteter: Thomas Seo lärde oss om öppna och stängda
visuella identiteter och hur man kan och bör tänka kring detta på
webben.
* företagens närvaro i sociala medier: Brit Staxston ledde en
diskussion som kom till den ungefärliga slutsatsen att företagen måste
ges rätt förväntningar på sin närvaro på webben. Någon sa att Twitter
kan jämföras med en artists mellansnack på en konsert: det gäller att
skapa en kontext med sitt content.

Störst uppmärksamhet fick utan tvivel den session som hölls av Twingly
och där deras nästa tjänst Shinobi presenterades till publikens stora jubel.
Betasläppet är 1 oktober och 286 personer bokade snabbt in datumet i
sin kalender.

Kvällen fylldes av socialiserande runt lägerelden lyssnandes till
crowsourcade spökhistorier och mer häng i ladan till solen gick upp.
Fortfarande under viss chock över vad det egentligen var som hade hänt
och vad vi hade varit med om packades sovsäckarna ihop på
söndagsmorgonen och vi tuffade ut med båten från Tjärö. Lyckliga över
en helt fantastisk helg och med hopp om en repris igen nästa sommar.

*************

Vill du läsa ännu mer om SSWC så ta gärna en titt bland bloggar, Twitter, Bambuser och flickr.

Läs mer