-
m

Med Volvos nya nyckel kan du begränsa bilens toppfart

Och nytt kamerasystem ska hålla koll på föraren

Bil / Volvo

Som ett led i sitt säkerhetstänk gick Volvo förra veckan ut och berättade att alla nya bilar de säljer nästa år kommer att ha en toppfart begränsad till 180 km/h. Nu presenterar man nästa nyhet på samma tema - Care Key. Från och med modellår 2021 kommer den här nyckeln att vara standard till alla Volvo-bilar och den gör att ägaren kan välja en toppfartsbegränsning för sig själv eller någon annan. Ska du exempelvis låna ut bilen till någon du vet är ganska gasglad kan du alltså begränsa hastigheten. Volvo föreslår även tonåringar med nytaget körkort. Exakt hur nyckeln är tänkt att fungera får vi dock inte reda på för tillfället.

En annan säkerhetslösning som Volvo också presenterar idag är att nästa generation av bilar som kommer byggas på plattformen SPA2 kommer att utrustas med kameror i kupén. Man gör detta för att på något vis få bukt med förare som kör onyktra eller på något annat vis låter sig distraheras bakom ratten. Förutom kameror ska det även finnas sensorer som övervakar den som kör. Dessa ska då kunna se till att bilens system ingriper om föraren inte gör som den ska, exempelvis om det finns risk för krock och det inte sker någon reaktion. Exakt hur många kameror och sensorer det handlar om och var dessa ska placeras är inte helt klart än.

Visa
Pressmeddelande
Volvo Cars introducerar Care Key som standard på alla bilar för säker bildelning

Volvo Cars presenterade i dag Care Key, som gör att Volvo-köpare kan välja en fartbegränsning för sig själva, sina familjemedlemmar eller vänner. Care Key kommer att ingå som standard på alla Volvo-bilar från och med modellår 2021.

Med Care Key kan Volvo-förare välja att lägga in en begränsning av bilens topphastighet innan bilen lånas ut till andra familjemedlemmar eller yngre och oerfarna förare, exempelvis tonåringar med nytaget körkort.

Lanseringen av Care Key följer på tillkännagivandet tidigare den här månaden om att Volvo Cars kommer att begränsa topphastigheten på alla sina bilar till 180 km/h från och med 2020, för att skicka en stark signal om farorna med körning i höga hastigheter.

Håkan Samuelsson, Volvo Cars koncernchef, sa tidigare den här månaden att företaget vill starta en diskussion om huruvida biltillverkare har rätt eller till och med en skyldighet att installera teknologi i bilarna som förändrar förarens beteende. Eftersom denna teknologi nu finns tillgänglig är detta en fråga som blir ännu viktigare.

Fartbegränsningen och Care Key ingår båda i detta initiativ och illustrerar hur biltillverkare aktivt kan ta ansvar i strävan efter att uppnå noll omkomna i trafiken genom att stödja ett bättre förarbeteende.

– Vi anser att biltillverkare har ett ansvar att hjälpa till att öka trafiksäkerheten. Fartbegränsningen som vi tillkännagav nyligen är i linje med det tänkesättet, och Care Key är ett annat exempel på detta. Många vill kunna dela sin bil med vänner och familjen, men är osäkra på hur de kan säkerställa att deras nära och kära är säkra på vägen. Care Key är en bra lösning på detta och ger extra sinnesro, säger Håkan Samuelsson.

Utöver de potentiella säkerhetsfördelarna kommer funktioner som fartbegränsning och Care Key sannolikt även att innebära ekonomiska fördelar för Volvo-förare. Företaget bjuder för närvarande in försäkringsbolag på flera marknader till samtal för att erbjuda förmånliga specialförsäkringar till Volvo-communityn när man använder dessa säkerhetsfunktioner.

Specifika erbjudanden och villkor är föremål för förhållandena på lokala marknader, men Volvo Cars förväntar sig att kunna tillkännage de första av flera avtal med nationella försäkringsbolag inom kort.

– Om vi kan uppmuntra och stödja ett bättre beteende med teknologi som hjälper förarna att undvika att hamna i trubbel, då bör det logiskt sett också ha en positiv inverkan på försäkringspremierna, säger Håkan Samuelsson.

---

Volvo Cars installerar kameror i kupén samt säkerhetslösningar för att hantera rattonykterhet och distraktion

Volvo Cars avslöjar idag ett nytt steg i sina ambitioner att eliminera dödsolyckor i företagets bilar genom att ta itu med problemen rattonykterhet och distraktion.

Förutom körning i höga hastigheter, som företaget hjälper till att motverka med begränsning av topphastigheten är rattonykterhet och distraktion två andra primära områden av intresse för trafiksäkerheten. Tillsammans utgör dessa tre områden de viktigaste "luckorna" mot Volvo Cars vision om en framtid med noll omkomna i trafiken och de kräver också att man fokuserar på mänskligt beteende i företagets säkerhetsarbete.

Siffror från NHTSA visar till exempel att rattonyktra förare var involverade i nästan 30 procent av alla som omkom i vägtrafiken i USA 2017.

Volvo Cars anser att rattonykterhet och distraktioner bör åtgärdas genom att man installerar kameror i bilarna tillsammans med andra sensorer som övervakar föraren och gör att bilens system kan ingripa om en berusad eller distraherad förare inte svarar på varningssignaler och riskerar att krocka, med allvarliga personskador eller dödsfall som följd.

Att bilens system griper in kan till exempel vara att bilens hastighet begränsas, att assistanstjänsten Volvo on Call larmas och, som en sista åtgärd, att bilen aktivt bromsas och parkeras på en säker plats.

– När det kommer till säkerhet är vårt mål att undvika olyckor helt snarare än att begränsa effekterna när en olycka är nära förestående och oundviklig. I det här fallet kommer kamerorna att övervaka för att upptäcka beteenden som skulle kunna leda till allvarliga personskador eller dödsfall, säger Henrik Green, Senior Vice President, Research & Development på Volvo Cars.

Exempel på den typen av beteende inkluderar total avsaknad av rattrörelser under en längre tid, förare som har stängt ögonen eller som inte har blicken riktad mot vägen under en längre tid, liksom att bilen åker fram och tillbaka över körfältsmarkeringarna eller vid onormalt långsamma reaktionstider.

Ett förarövervakningssystem enligt beskrivningen ovan är en viktig faktor i att låta bilen aktivt fatta beslut för att hjälpa till att undvika olyckor som kan resultera i allvarliga personskador eller dödsfall.

– Det är många olyckor som orsakas av rattonyktra förare. Det finns de som tror att de fortfarande kan köra efter att de har tagit en drink, att det inte kommer att påverka deras körförmåga. Vi vill se till att människor inte utsätts för fara på grund av berusning, säger Trent Victor, professor i förarbeteende på Volvo Cars.

Införandet av kameror i alla Volvo-modeller kommer att börja med nästa generation av Volvos skalbara fordonsplattform SPA2 i början av 2020. Detaljer om det exakta antalet kameror och deras placering i kupén kommer att tillkännages vid ett senare tillfälle.

Dagens tillkännagivande bör ses tillsammans med företagets begränsning av topphastigheten till 180 km/h i alla sina bilar från och med modellår 2021, för att skicka en stark signal om farorna med körning i höga hastigheter.

Företaget vill starta en diskussion om huruvida biltillverkare har rätt eller till och med en skyldighet att installera teknologi i bilarna som förändrar deras förares beteende. Både fartbegränsningen och installationen av kameror i kupén illustrerar hur biltillverkare aktivt kan ta ansvar för målet att förverkliga nollvisionen i trafiken genom att stödja ett bättre förarbeteende.

Något annat som Volvo Cars presenterade i dag var Care Key, som gör att Volvo-förare kan ställa in en begränsning av bilens topphastighet på alla Volvo-bilar från och med modellår 2021, innan bilen lånas ut till andra.

Care Key, övervakningskamerorna, fartbegränsningen och de befintliga förarassistanssystemen har alla ett enda syfte: att främja säkrare körning.
Tumnagel
Greta Thunberg vinner en Webby
För bästa aktiviströrelse i sociala medier 
31.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Tumnagel
Plattformsboende utanför Thailand ser ut att förbli en dröm
Ocean Builders första kund jagas nu av polis och riskerar dödsstraff 
31.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Tumnagel
Förslag Färgen på regplåten avslöjar drivmedlet
För att höja säkerheten 
53.3°
+
Bobby Green
0
Tumnagel
7 av 10 föräldrar tror inte att deras barn ser på porr
Men 8 av 10 unga kollar 
43.5°
+
Roger Åberg
0
Tumnagel
Nu har McDonalds fimpat sina sugrör
Mindre plast i soporna 
45.5°
+
Wille Wilhelmsson
0
Tumnagel
Tesla ska starta taxitjänst med självkörande bilar nästa år
Där teslaägare kan tjäna pengar på sin bil 
44.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Tumnagel
Det här tåget drivs av solenergi
Tyst och miljövänligt i Australien 
50.0°
+
Roger Åberg
0
Tumnagel
Tesla visar upp Full Self Driving Chip
Chip för självkörande bilar finns redan installerat i nyare Teslor 
47.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Tumnagel
Jeremy Clarkson tycker till om nya Top Gear
Och har bantat! 
42.9°
+
Roger Åberg
0
Tumnagel
EU planerar att bygga upp enorm biometrisk databas
Så att de får lite bättre koll på oss 
17.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Tumnagel
Sri Lanka blockerar sociala medier
Efter terrorattackerna i landet 
32.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
Tumnagel
SpaceX Crew Dragon har exploderat
Kommer försena NASA:s bemannade rymdprogram ytterligare 
33.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Tumnagel
Är det så här nästa iPhone kommer att se ut?
Mer och mer lutar åt det 
20.8°
+
Roger Åberg
0
Tumnagel
En lite annorlunda skruvmejsel
Med ett hjul 
25.2°
+
Roger Åberg
0
Tumnagel
Se en Porsche 911 bli riktigt vacker
Tvättporr! 
43.1°
+
Roger Åberg
0
Tumnagel
Kattmassage
På ett piano 
49.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Tumnagel
Tut i luren - Nintendo Game Boy fyller 30 år idag!
Konsolen som startade mobilspelandet på allvar 
56.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Tumnagel
Frankrikes regering släpper egna chatappen Tchap
Så att de slipper använda WhatsApp, Telegram och annat 
53.4°
+
Wille Wilhelmsson
0