Teknik Motor Samhälle Spel Popkultur Fritid Tjock Tester Dagens fråga Tipsa! Skaffa Feber+
Hetaste
Senaste
Nya Porsche 911 GT2 är snabb. Mycket snabb. Sniffar CGT i rumpan runt ringen Nya Porsche 911 GT2 är snabb. Mycket snabb. Att nya 911 GT2 är rå visste vi sedan tidigare. Frågan är bara om någon trott att den i princip är lika snabb som Carrera GT runt ringen? I Porsches egna material så sägs 911 GT2 göra ringen på 7 minuter 32 sekunder. Det är samma tid som SportAuto kört med Carrera GT. Det är 23 sekunder snabbare än Ferrari F430, 18 sekunder snabbare än M3 CSL och hela 42 sekunder snabbare än SL 65 AMG. Bil, , Porsche, 911, GT2 Tack till Andreas via Zatzy.com
37.2° 0 James Hunt James Hunt
tis. 7 aug 2007, 09:34
15 kommentarer till artikeln
Ingsoc
Ypperligt sätt att presentera statistik för att få fram det man vill...
av Ingsoc, tisdag 07 augusti 2007 kl 15:51
Falcone
I sammanhanget kan nämnas att Walter kört CGT runt Ringen på 7:28 och att det såklart även är han som kört 997GT2 på 7:32.

ump: Tycker att presentationen är alldeles utmärkt. Y-axelns nedre notering bör vara någon sekund under 7:28 (vilket är rekordet för produktionsbilar).
av Falcone, tisdag 07 augusti 2007 kl 17:47
Wallis
ump: instämmer.

Men jag hatar alla sådana bildifieringar för att få resultatet att se ännu bättre ut än vad det egentligen är. Det finns ju bra mycket vettigare sätt att visa det på. Folk kommer ju missförstå diagrammet och tro att porschen är 6 gånger snabbare än AMG'n...
av Wallis, tisdag 07 augusti 2007 kl 17:57
TaDetLugnt
Det är såna här presentationer som när uttryck som:
"Det finns tre olika lögner: lögn, förbannad lögn och statistik."

Fy vilken patetisk presentation.
av TaDetLugnt, tisdag 07 augusti 2007 kl 19:49
Bjoernski
En bil som 911 GT2 ska inte behöva justerade axlar för att visa sin kompetens... tarvligt!
av Bjoernski, tisdag 07 augusti 2007 kl 21:16
Falcone
Missförstår man diagrammet måste man vara kvalificerat korkad.
av Falcone, tisdag 07 augusti 2007 kl 21:37
ConnyJonnySonny
Falcone: Det är en sak att förstå innehållet, men frågan är hur du (i värsta fall omedvetet) tolkar det. Sätt sekunder på Y-axeln med noll (0) i origo istället och jämför samma bilar så skulle inte GT2:an se lika enastående ut. Trots att den i mina ögon faktiskt är enastående med den tiden runt ringen.
av ConnyJonnySonny, onsdag 08 augusti 2007 kl 00:42
ConnyJonnySonny
Edit: Minuter ska det självklart vara på Y-axeln.
av ConnyJonnySonny, onsdag 08 augusti 2007 kl 00:44
Joel
Håller med Falcone. Det sättet att presentera resultat är ju supervanligt i alla möjliga sammanhang. Kolla ekonominyheterna, tidningsgrafik m.m.

Det är bara ett sätt att förtydliga skillnaden med jämförbara bilar. Varför ha ett fullskalediagram där skillnaden mellan en GT2 och en skåpbil knappt syns när det ssom syns i detta diagram ligger närmare den upplevda skillnaden?
av Joel, onsdag 08 augusti 2007 kl 12:15
Wallis
Jo, jag vet, det är vanligt. Men det rättfärdigar inte användandet.

I detta fallet hade jag älskat följande upplägg:
En bild snett över målrakan där Porschen ligger vad-kan-det-bli...10... (?) billängder före Ferrarin osv.
Om mina tider vs sträckor inte stämmer så kan ni ju bara zooma ut bilden lite.
av Wallis, onsdag 08 augusti 2007 kl 17:58
TaDetLugnt
Joel: Det här är inte ett sätt att förtydliga skillnaderna, det här är ett sätt att (mycket medvetet!) överdriva skillnaderna.

Och precis som du skriver är det väldigt vanligt. En klassiker, helt enkelt.
av TaDetLugnt, onsdag 08 augusti 2007 kl 18:05
Falcone
ConnyJonnySonny -> Att ha 0 som lägstavärde på Y-axeln är i detta sammanhang synnerligen olämpligt. Som Joel förklarar förtydligar detta skillnaderna på ett bättre sätt. Förövrigt är 0 minuter fullständigt irrelevant i detta sammanhang då det handlar om en varvtid, 0 kommer aldrig att vara aktuellt. Porsche har valt att placera lägstavärdet några sekunder under rekordet för produktionsbilar, en utmärkt utgångspunkt för att illustrera de relevanta skillnaderna.

Kollmar -> På vilket sätt överdriver det skillnaderna? Tiderna är ju utskrivna, vem som helst med "half a brain" förstår innebörden, och den resterande massan har sannolikt inte förstånd att inse vad ett varv runt Ringen innebär i vilket fall varför dessa inte heller bör bemödas hänsyn.
av Falcone, onsdag 08 augusti 2007 kl 18:17
TaDetLugnt
Falcone:
Visst är tiderna utskrivna och på det sättet är ingen lögn publicerad. Det var inte en sådan överdrift jag syftade på. Det handlar ju istället om att påverka vår subjektiva uppfattning av skillnaderna. De vill få oss att uppfatta skillnaden som större än vad den egentligen är.

Så det är vad jag menar med överdriften, att överdriva vår uppfattning om skillnaderna, inte om att ljuga om de verkliga siffrorna. Det här är ett relativt enkelt jedi mind trick.
av TaDetLugnt, onsdag 08 augusti 2007 kl 23:01
PreacherMan
Man ska utgå från 0 på y-axeln!
av PreacherMan, fredag 10 augusti 2007 kl 09:48
Falcone
PreacherMan -> Då du saknar argument lämnas ditt ställningstagande utan avseende. För att göra dig glad kan jag acceptera en bruten Y-axel.
av Falcone, söndag 12 augusti 2007 kl 09:05
Kommentera artikeln







+ Per månad 39 kr Betala löpande per månad. Ingen bindningstid. Starta prenumeration Per år 299 kr Enklast och billigast, bara 25 kronor i månaden. Betala löpande per år. Ingen bindningstid. Prova 14 dagar gratis innan du bestämmer dig. Starta gratis provperiod Engångsköp 349 kr Slipp återkommande betalningar, betala ett år i taget. Betala med kort eller Swish. Köp utan prenumeration