Saftig bot
22 km/h för fort - 1,3 miljoner i böter
Foto: Photodeus @ flickr
I vårt grannland regleras som bekant ens böter efter årsinkomst och här är nått i hästväg.Industrimannen Jari Bär körde 82 km/h på en 60-sträcka och det resulterade i ett bötesbelopp på hela 112 000 euro.Extra surt blir det när man ser att en hastighet av 80 km/h på samma vägparti hade resulterat i en ordningsbot på 115 euro. Ajaj.
Bil,
Nyheter,
finland,
fortkörning,
böter
Via
Expressen
37.6°
0
Erik Svensson
tors. 5 mar 2009, 17:55
24 kommentarer till artikeln
Tycker Sverige ska ha likadant!! De ska svida lika mycke för alla.
av DuckHunter, torsdag 05 mars 2009 kl 18:30
håller med...
av Ovibos, torsdag 05 mars 2009 kl 18:42
Jag tycker allt skall vara progressivt prissatt!! En liter mjölk borde kosta runt 450 kronor för den gode Jari!
av TheBill, torsdag 05 mars 2009 kl 18:44
Haha ja TheBill det ska inte löna sig att anstränga sig...
av Andyreas, torsdag 05 mars 2009 kl 18:47
Shiiiiieeeeeeet. Det är ju löjligt, bara ett sätt för staten att dra in pengar.
av John P, torsdag 05 mars 2009 kl 19:05
Hur bra som helst, tycker också vi ska inför något liknande.
- John P
Det finns en anledning till att man har fartbegränsningar... och att man då har böter för att reglera lagbrott...
Tycker precis som DuckHunter, "De ska svida lika mycke för alla"
av kartongen, torsdag 05 mars 2009 kl 19:20
Men man kan väl ändå inte bara samla på sig fortkörningsböter. Får man inte körkortet indraget om man har fått tillräckligt många inom en tidsperiod, eller något i den stilen?
av John P, torsdag 05 mars 2009 kl 19:35
Hastighets begränsningar är till för oerfarna förare och söndagsbilister!
av iMac, torsdag 05 mars 2009 kl 21:11
Någon gräns borde det ändå finnas, oberoende hur mycket man förtjänar.
I Finland kan en person som dömts för misshandel slippa undan mycket billigare....nog är det något som är fel i det finska bötes systemet. Böter borde inte räknas ut enbart på lön och överhastighet, även omständigheterna borde tas i beaktande.
Ett verkligt exempel:
En person körde 100 km på en 80 väg, vägen var tom, föraren hade god sikt och vägen var i gott skick. Ingen i fara förutom föraren själv. Föraren märkte inte polisen, fick böter på 1000 euro.
Samma dag fick en person som dömts för grov misshandel, böter på 500 euro.
av Boynq85, torsdag 05 mars 2009 kl 21:51
"Boynq85"
Kunde inte sagt bättre själv! håller verkligen med. Tycker också att det är ett fult sätt för staten att dra in pengar på. hellre läsa i tidningen att nån fick böta 1,3 miljoner i grov misshandel och våldtäck och sånt.
20 km över gränsen har väl alla ändå kännt på nån gång eller? ibland kan man till och med tro att man kör i 50 när man kör i 60 om man tänker på nått annat lixom.
Och för ni som tänker (nej vadå jag kör alltid lägre än gränsen eller precis på gränsen) bor förmodligen i centrala sthlm där jag kan förstå att det till och med är svårt att överstiga gränsen.
Jag ser verkligen fram emot att läsa i tidningen när ni får böter när ni kör för fort med eran hög gravida fru till förlossningen! eller om ni ennu värre håller hastigheten :S
av robban3, torsdag 05 mars 2009 kl 23:21
"Boynq85"
Kunde inte sagt bättre själv! håller verkligen med. Tycker också att det är ett fult sätt för staten att dra in pengar på. hellre läsa i tidningen att nån fick böta 1,3 miljoner i grov misshandel och våldtäck och sånt.
20 km över gränsen har väl alla ändå kännt på nån gång eller? ibland kan man till och med tro att man kör i 50 när man kör i 60 om man tänker på nått annat lixom.
Och för ni som tänker (nej vadå jag kör alltid lägre än gränsen eller precis på gränsen) bor förmodligen i centrala sthlm där jag kan förstå att det till och med är svårt att överstiga gränsen.
Jag ser verkligen fram emot att läsa i tidningen när ni får böter när ni kör för fort med eran hög gravida fru till förlossningen! eller om ni ennu värre håller hastigheten :S
av robban3, torsdag 05 mars 2009 kl 23:21
Nej, det är inte svårt att överskrida hastighetsbegränsningarna i centrala Stockholm. Dock lite knepigare på morgonen när alla bönder försöker ta sig in hit. =)
Boynq85 -
"föraren märkte inte polisen" - han hade alltså inte tillräcklig uppsikt, och därför förtjänade han boten.
av boyscout, fredag 06 mars 2009 kl 00:01
Klart att det måste finnas gränser. Om man saknar gränser åt båda håll urholkas förtroendet för lagstiftningen. Hur ska man motivera att den gode Jari betalar 1.3 miljoner för samma brott som en nolltaxerare går ifrån utan kostnad?
->TheBill böterna är inte progressiva, de är linjärt relaterade till inkomst.
av Ian B., fredag 06 mars 2009 kl 00:07
-> boyscout
Aldrig råkat ut för poliser som gömt sig när de lasrar? Passerade en sådan på väg hem från norska rallyt, stod placerad bakom en busskur med bara halva huvudet och lasern synlig. Så vitt jag vet får de inte göra så, någon som vet hur det är?
av Ian B., fredag 06 mars 2009 kl 00:10
Jag tycker detta är, som flera sagt, tagit bortom vad som kan anses vara rimligt.. Tanken att alla skall drabbas lika hårt är väl bra i sig. Men relationen blir fel..
av TheBill, fredag 06 mars 2009 kl 00:20
...detta är helt sjukt... Brott ska straffas lika oavsett vem som gör det... däremot kan man ha ett ökande bötestal om man t.ex. begår samma brott om och om igen under en tidsperiod... Att få betala 1,3 miljoner att köra 22 km/h för fort är bara absurt... var väl nån hockeyspelare som åkte på en liknande bot för ett tag sen?
av ---justin---, fredag 06 mars 2009 kl 02:03
Säg att allt ska svida lika mycket för alla och det istället handlar om fängelsestraff. Då borde ju i så fall en höginkomsttagare vars fängelsevistelse ekonomiskt och i vissa fall levnadsmässigt sett slår hårdare än en A-lagares generera en avsevärt kortare vistelse bakom lås och bom om rätt ska vara rätt? Förmodligen lär det generera minst lika mycket gnäll från samma personer som tycker det är rätt att höginkomsttagaren betalar skyhöga böter.
av Tjeburasjka, fredag 06 mars 2009 kl 10:10
Ni som tror de gör så här för att dra in pengar låter som de som tycker att direktören för Vägverket borde få mindre i lön och att pengarna som blev över kunde gå till att bygga vägar - synd bara att de pengarna inte räcker till mer än två meter ny väg eller så.
Visst är det bra att inte rika personer kan ha råd att bryta mot lagen. TheBills snack om mjölkpriser är dock snurrigt (om det inte är på skoj då) - Det handlar inte om lagbrott vid mjölkdisken liksom...
av Tiny, lördag 07 mars 2009 kl 21:35
Tycker den finska lagen är på rätt väg. Den går tydligen överstyr ibland, som denna gång. Klart att en snubbe som tjänar flera miljoner om året, inte bryr sig om han får en bot på ett par tusenlappar. Om en deltidsarbetande ensamförälder får samma bot blir straffet hårdare för denne.
Att jämföra fängelse-straff håller inte. Frihetsberövande och ekonomiskt straff är inte jämförbart på det sättet.
Man ska ju komma ihåg att det handlar om ett STRAFF. Inte en avgift, där man tänker att det ska kosta samma även om man är rik.
av superkonna, tisdag 10 mars 2009 kl 15:43
I Sverige borde vi istället avskaffa hastighetsbegränsningarna utanför tätorter. Jag tänker inte alls på hastighetsbegränsningen (eller risken att bli haffad av snuten) men jag kör i vilket fall inte fortare än 110 på en tom 70-väg, eller fortare än 130 på en tom 90-väg.
av jungleland, torsdag 28 maj 2009 kl 17:13
Klart det ska svida lika mycket för alla. Jag menar, det är ett straff det handlar om. Sen personligen tycker jag att det är helt vansinnigt att man kan skaffa sig såna fördelar i samhället...
av Herish, torsdag 28 maj 2009 kl 20:15
iMac: Oerfarna förare och södagsbilister kommer alltid att finnas på vägarna, så det är bl.a. därför vi har hastighetsbegränsningar.
NB: Hastighetsbegränsningar är ett ord.
av LS400, torsdag 28 maj 2009 kl 22:18
Tjänar man mycket pengar har man oftast kämpat för att göra detta, att det ska kosta mer då att åka fast är ju som att gå mot ett styre som säger att alla ska tjäna lika mkt pengar oavsett vad de jobbar med och vilken utbildning de har.
Jari har säkert gjort sig förtjänt av att ha råd att köra för fort, man får helt enkelt kämpa för det man vill ha!
av iCar, torsdag 28 maj 2009 kl 22:34
Man kanske skulle kunna reglera skulden med en bild på en spindel som om man har hög inkomst förmodligen är värd jättemycket?
av MiniMannen, fredag 29 maj 2009 kl 09:36
Kommentera artikeln
+
Per månad
39 kr
Betala löpande per månad. Ingen bindningstid.
Starta prenumeration
Per år
299 kr
Enklast och billigast, bara 25 kronor i månaden. Betala löpande per år. Ingen bindningstid.
Prova 14 dagar gratis innan du bestämmer dig.
Starta gratis provperiod
Engångsköp
349 kr
Slipp återkommande betalningar, betala ett år i taget. Betala med kort eller Swish.
Köp utan prenumeration