Teknik Motor Samhälle Spel Popkultur Tjock 39 idag 43 igår Tipsa! Skaffa Feber+
Hetaste
Senaste
Hitta, jämför och betygsätt 323 elbilar BMW iX3 BMW iX3 Zeekr 7X Zeekr 7X Nissan Leaf Nissan Leaf Mercedes CLA Mercedes CLA Zeekr 7GT Zeekr 7GT Smart #5 Smart #5 Volvo ES90 Volvo ES90 Kia EV4 Kia EV4 Model Y Model Y Alla Heta Kalla Öppna i ny flik fredag 9 december 2022 fortsättning McLaren ska lägga mer fokus på kvalitet Det var därför modellen Artura dröjde I februari rullade McLaren ut den nya modellen Artura som är deras första laddhybrid. Två månader senare tillträdde Michael Leiters som vd och han vill att Artura ska vara en nystart för företaget. McLaren har länge haft kvalitetsproblem, trots att deras bilar kostar miljoner, och det här ska det bli slut på nu. Enligt Michael har McLaren även fast de har tillverkat bilar i över 30 år sett sig själva lite som en startup och inte haft några problem med att skicka ut bilar som inte har varit riktigt redo för det. Artura blev försenad och det var enligt den nya vdn på grund av att man ville säkerställa kvaliteten på den, och inte göra samma "misstag" som gjorts tidigare. Nu och framåt är det alltså fokus på att fixa problem innan bilarna levereras till kund, vilket ju kan kännas som en självklarhet. Det ska inte längre räcka med att ursäkta sig för eventuella fel med att bilen trots detta är snabb och rolig att köra, kvaliteten måste höjas också. Framtiden är elektrisk men enligt Michael är inte superbilar riktigt redo för bara el än. Han säger även att McLaren inte är helt främmande för en modell med motorn där fram, eller en SUV. Tumnagel
39.7°
0
torsdag 8 december 2022 Det här är Maseratis Formel E-bil Debuterar i januari För en knapp månad sedan skrev vi om förarna som skulle ratta Maseratis nya Formel E-bil. Nu får vi även reda på hur deras tävlingsredskap ser ut. Bilen som heter Tipo Folgore är Maseratis första helt eldrivna racerbil och med denna kommer man att tävla i det som kallas för Gen3. Effekten i bilen ligger på 476 hästar och vikten på 840 kilo. Racingdebuten sker på Autodromo Hermanos Rodriguez i Mexiko City den 14 januari nästa år. Totalt kommer 17 tävlingar att köras under 2023. Tumnagel
39.0°
0
Italien gillar inte förbudet mot nya förbränningsmotorer 2035 Tycker inte det är vettigt Nu vill Italien att EU stoppar förslaget på att försäljningen av nya bilar med förbränningsmotor ska förbjudas 2035. Landets transportminister Matteo Salvini säger att förslaget "makes no economic, environmental, or social sense". Enligt honom hjälper inte förslaget miljön och dessutom kommer tiotusentals arbetare att stå utan jobb när förbudet väl träder i kraft. Han vill heller inte att EU:s plan att införa Euro7-standarder 2025 ska genomföras då detta extra steg skulle göra att industrins omställning till elektrifiering skulle gå långsammare. Läs mer på länken nedan. Tumnagel
45.4°
0
Sono Motors har misslyckats Kanske satsar på solceller istället för bil 2016 skrev vi om Sono Motors första gången, och deras solcellsdrivna elbil. Turerna kring företaget och bilen har varit många sedan dess och återigen är pengarna slut. Man har misslyckats med att få in mer och skickade för några timmar sedan ut följande video där man berättar att det kanske inte blir någon bil, och att man kanske bara kommer kunna satsa på att tillverka och sälja solceller. Givetvis är det för att locka till sig ännu mer pengar man gör detta, men vad tycker ni - ska företaget bara inse att detta inte kommer gå eller förtjänar de ytterligare en chans? Tumnagel
30.5°
0
Första ID. Buzz Cargo i Sverige levererad Gick till Vattenfall ID. Buzz Cargo är transportbilsversionen av vanliga ID. Buzz. Nu har det allra första exemplaret i Sverige levererats och kund är energiföretaget Vattenfall. Bilen kommer att användas i Nyköping och under nästa år ska ytterligare 14 exemplar levereras till Vattenfall i Sverige. Erik Nolberger som är fordonschef på Vattenfall Services säger följande: "Att vi på Vattenfall får möjlighet att testa ID. Buzz Cargo i vår verksamhet, som ett av de första företagen i Sverige, ska bli intressant. Bilen gör det möjligt för oss att säkert kunna lasta material samt utrustning och samtidigt elektrifiera fler områden av vår verksamhet. Vattenfall jobbar för att möjliggöra ett fossilfritt liv inom en generation så elektrifiering är högst upp på agendan för mig som fordonschef på Vattenfall Services." Har ni sett några ID. Buzz på vägarna än? Tumnagel
50.1°
0
Apples bil "försenas" till 2026 Ska kosta under 100 000 dollar Den senaste svängen med rykten om Apples bilprojekt är att företaget nu satsar på att ha sin elbil färdig till senast 2026, man sägs även sikta på ett pris under 100 000 dollar, skriver Bloomberg. Apple ska tidigare planerat att bygga en bil likt Canoos, där passagerare kan sitta mittemot varandra ungefär som i en limousine. Bilen skulle dessutom inte ha några ratt eller pedaler. Nu ska man dock vara lite mer realistiska med en mer traditionell design med ett förarsäte, ratt och pedaler. Bilen sägs inte ha förmågan att köra sig själv, man den ska inkludera självkörande läge för motorvägar. Tidigare ska planen ha varit en prissättning på över 120 000 dollar, men nu ska alltså Apple sikta på ett snäppet mer överkomligt pris förhoppningsvis. Tumnagel
34.4°
0
IIHS visar krocktester med överlastade bilar Testar sin utrustning så att den pallar tunga elbilar IIHS som pysslar med krocktester av nya bilar har genomfört ett gäng tester med överlastade skrotbilar. Det börjar dyka upp många elbilar och vissa av dem väger betydligt mer än bilarna som testats tidigare, vilket gör att IIHS ville säkerställa att deras utrustning även pallar med dessa. De överlastade bilarna ska alltså representera en tung elbil. Det man främst ville testa var så att dragsystemet som sätter fart på bilen innan den dammar in i en barriär orkade med den extra vikten. Bilen behöver komma upp i strax över 60 km/h och det krävs ganska mycket kraft för att sätta fart på något som väger mycket då, i testerna lastade man på ordentligt och den tyngsta bilen vägde 4,3 ton. Snudd på samma som GMC Hummer EV alltså, som väger hela 4,1 ton. Som vi kan se klarade utrustningen testerna, men annars hade de ju aldrig delat med sig av den här videon. Tumnagel
37.9°
0
Här säljer Mercedes bara elbilar Ny återförsäljare i Japan Nu har Mercedes öppnat sin första återförsäljare som bara säljer elbilar och denna ligger i Yokohama, Japan. Här hittar man bara modeller från EQ-familjen och det finns plats för sju olika att ställa ut. Det finns tre CHAdeMO-laddare för bilarna och en plats där nya bilar kan levereras. Intresserade kan även provköra bilar på plats och för att locka folk har man dragit igång ett nytt hyrsystem där potentiella köpare kan låna och leva med bilen en tid innan de bestämmer sig. Förutom utställningsyta finns det även en verkstad med fem platser. Tumnagel
40.8°
0
Tesla ska börja med radar i sina bilar igen Det räckte inte med bara kameror Tesla har berättat för FCC att de ska börja använda en ny radar nästa månad, vilket nu får många att undra om deras bilar med paketet "Total självkörningsförmåga" faktiskt har den hårdvaran som krävs. Tesla har sedan 2016 hävdat att sina bilar har all hårdvara som krävs för självkörningsförmåga, men att det bara krävs bättre mjukvara. Det visar sig nu kanske att detta inte riktigt stämmer. Tesla har redan varit tvungna att uppgradera sin inbyggda dator och kameror i tidigare fordon, men man har fortfarande inte uppnått självkörande förmåga. Företagets Full Self-Driving (FSD)-programvara är fortfarande i beta och möjliggör inte helt autonom körning. Tesla tog bort radar i sina bilar förra året när det satsade på kamerasystemet "Tesla Vision", som skulle se vägen och omgivningen mer likt en människa jämfört med radar och andra sensorer. Tumnagel
47.7°
0
onsdag 7 december 2022 Nya bilder och video på BMW M2 med M Performance-delar Frode jublar För snart två månader sedan fick vi se helt nya BMW M2. En stund efter detta visade BMW vad man kunde göra med bilen om man gick loss i katalogen med M Performance-delar. Nu visar man upp detta igen på en orange bil, bland annat på film så att man får se grejerna i rörelse. Vad tycker ni om de extra delarna man kan smacka på? För kladdigt och bättre att låta bilen vara som den är original istället? Tumnagel
29.9°
0
CES 2023 Ram kommer visa eldriven pickup på CES Här får vi se den i lera I januari är det dags för CES-mässa igen och tillverkarna börjar dela med sig lite av vad som ska ställas ut. För biltillverkaren Rams del handlar det om en helt ny eldriven pickup - Ram Revolution. Den kommer först att visas som koncept för att därefter mynna ut i en produktionsversion någon gång 2024. I klippet nedan teasas modellen i form av en lermodell. Tumnagel
39.1°
0
Teaser för Alfa Romeo Giulia SWB Zagato Ska erbjudas med bara eldrift Karosserifirman Zagato är inga nybörjare när det kommer till att bygga om Alfa Romeo-modeller direkt, och snart kommer en ny specialare. Någon gång nästa år kommer Alfa Romeo Giulia SWB Zagato att avtäckas och det här är en första teaser för bilen. Det vi får se är en lång ledslinga som avslöjar att bilen får en helt ny bakdel eftersom detta inte liknar dagens Giulia på något vis. SWB i namnet innebär även att den kommer att få en kortare hjulbas, och det kanske betyder att bilen blir tvådörrars. En ny GTV då kanske, modellen som Alfa teasat själva men inte byggt än. Zagatos nya skapelse kommer att baseras på Giorgio-plattformen och det ryktas att den kommer erbjudas både med förbränningsmotor och som elbil. Den sistnämnda kanske då lånar drivlinan från Maserati GranTurismo Folgore. Tumnagel
37.9°
0
Alla Stellantis märken går som man vill Ihopslagningen verkar lyckad Förra året bildades fordonskoncernen Stellantis genom en sammanslagning av Groupe PSA och Fiat Chrysler Automobiles. Under namnet finns 14 olika bilmärken som tillsammans måste prestera för att överleva. Det verkar gå som man vill och nu säger chefen Carlos Tavares att alla presterar bra. Alla har fått som krav att inom tio år genomföra en framgångsrik affärsplan annars åker de ut, och det verkar ha eldat på folket bakom varje märke att visa vad de går för. Men de ligger efter när det kommer till elektrifieringen, vilket de vet om mycket väl. Så här säger Mark Stewart som är Stellantis North America chief operating officer i ett uttalande: "Can everything survive? Everybody’s got a fighting chance, and everybody is performing, which is great. Obviously we’ve had a lot of different names over the years, but we are a house of 14 brands and what’s incredible about bringing the brands together, it’s just that they’re highly differentiated brands. Everybody has a personality on the brand side, and to be able to fit in different parts of the market without clashing into each other, people are like, ‘Oh my gosh, how can you feed 14 children?’. We are later to the party, obviously, than everybody else. We’re about two years behind putting that into the marketplace compared to others. What is critical is that we come in with leadership." Tumnagel
40.1°
0
Fisker har börjat testa prototyper av Pear Nästa modell ut Efter modellen Ocean kommer Fisker att lansera den mindre och billigare eldrivna suven Pear. Nu har de första prototyperna av denna siktats på Los Angeles gator. Bilen kommer att tillverkas av Foxconn på General Motors gamla fabrik i Ohio och målet är 250.000 exemplar om året med start 2024. Fisker har sagt att Pear ska kosta från 29.900 dollar. Den kommer att erbjudas med bak eller fyrhjulsdrift och två olika batteripack - det största ska ge en räckvidd på 50 mil. Det kommer att finnas solpaneler på taket som ska ge lite extra ström. Visa detta inlägg på Instagram Ett inlägg delat av Fisker #1 Fan (@fiskerswhispers) Visa detta inlägg på Instagram Ett inlägg delat av Fisker #1 Fan (@fiskerswhispers) Tumnagel
39.6°
0
tisdag 6 december 2022 Det här är helt eldrivna Munro MK_1 Kostar från 49.995 pund Det brittiska företaget Munro har nu täckt av den helt eldrivna offroad-maskinen MK_1. Det är en kantig sak med robust utseende som har markfrigång på 48 centimeter och som kan vada i upp till 80 centimeter djupt vatten. Bilen kostar från 49.995 pund och man kan få den med antingen 220 kW/299 hästar eller 280 kW/381 hästar. Oavsett val så får man bara en motor som i sin tur skickar kraften till alla fyra hjulen. Man skippade en motor på varje axel just för att man ville fokusera på terrängegenskaperna. Motorn sitter i mitten för att ge optimal viktfördelning och på detta vis blir det även enklare att fördela effekten bättre. Elmotorn får sin kraft från ett batteripack på antingen 61 eller 82 kWh. Max räckvidd på en laddning ska ligga på 30 mil. 0-100 km/h går på 4,9 sekunder och toppfarten är begränsad till 129 km/h. På dragkroken får man hänga upp till 3,5 ton och på insidan får man lasta upp till ett ton. Tillverkningen är förväntad att dra igång i Skottland någon gång 2024. I början ska 250 exemplar om året bli till men detta ska i framtiden öka till 2500. Tumnagel
36.9°
0
Waze blir nu tillgänglig direkt i Android Automotive Renault är först ut med stöd Waze släpper nu för första gången en dedikerad app specifikt för bilars infotainmentsystem som använder Googles Android Automotive. Detta betyder att förare med bilar som får stöd för appen får tillgång till Waze realtidsdirigering, navigering och mer, utan att behöva ansluta någon smartphone. De första bilarna med appen blir Renaults nya Austral Hybrid och Renault Megane E-Tech. Reanults openR-system har också fler tjänster från Google inbyggt, exempelvis Google Maps, Google Assistant och Google Play. Renault blir den första biltillverkaren som rullar ut stöd för Waze i sina bilar, men det lär även komma till märken som Polestar och Volvo senare, då de också använder Android Automotive. Tumnagel
48.4°
0
Corolla visar upp Cross H2 Concept Har vätgasdriven förbränningsmotor Det vi ser här är Corolla Cross H2 och just benämningen H2 innebär att den går på vätgas. Men den har ingen bränslecell under skalet utan istället en förbränningsmotor som går på vätgas. Det här har tillverkaren sedan tidigare testat med en GR Yaris som vi också har skrivit om, men det tillhör inte vanligheterna i bilbranschen att man gör på det här viset. Toyota säger att motorn ska ha utvecklats vidare och att den nu har samma prestanda som en konventionell bensinmotor. Tillverkaren säger även att de är cirka 40 procent på vägen mot kommersialisering av produkter som den vi ser här. När tekniken kan hitta ut till oss vanliga dödliga återstår dock att se. Tumnagel
40.6°
0
Travis Pastrana busar loss i Gymkhana 2022 Hej vad det går! För några minuter sedan släpptes den senaste filmen i Gymkhana-serien och i den får vi se Travis Pastrana busa loss med en lite för effektstinn gammal Subaru-kombi. Tumnagel
39.2°
0
Borgward ansöker om konkurs Igen 1934 släppte den tyska biltillverkaren Borgward sin allra första modell. Under 50-talet var Borgward Europas största privata bilkoncern. På 60-talet hamnade man dock i en ekonomisk kris och 1961 tvingades man till konkurs. I början på januari 2014 köpte det kinesiska företaget Foton Motor Company upp Borgward genom ett dotterbolag och bestämde sig för att börja tillverka nya bilar under det klassiska namnet. Idag säljer man modellerna BX5, BX7 och BX7 TS som inte helt oväntat alla är suvar. Nu ansöker även det nya företaget om konkurs och man ska ha skulder på motsvarande över sju miljarder kronor. Man har helt enkelt inte lyckats locka till sig tillräckligt med kunder i framförallt Kina för att lyckas, så nu blev det så här. Tumnagel
36.4°
0
Nu kan du beställa bakhjulsdrivna Volvo XC40 Recharge Kostar från 636.000 kronor Nyligen fick vi reda på att Volvos eldrivna modeller XC40 och C40 Recharge byter ut framhjulsdrift mot bakhjulsdrift. Samtidigt sa man att de båda bilarna skulle bli snålare och de skulle komma längre på en laddning. Nu går de att köpa online och därmed har vi priserna. Om vi börjar med XC40 är Core instegsversionen men den går inte att få med bakhjulsdrift än så du måste välja Plus som kostar från 636.000 kronor. Då får du räckvidd på 45,9 mil. Det finns även ett större batteri som ger dig 51,4 mil och det ger ett prispåslag på 30.000 kronor. C40 har istället ett frånpris på 654.000 kronor. Den nya förbrukningen är 17,1 kWh/100 km mot tidigare 18,2 kWh för XC40 och 16,5 kWh/100 km för C40. Man kan snabbladda med upp till 200 kW. Tumnagel
38.2°
0
Mercedes rullar ut världens starkaste S-Klass Den här bjuder på 802 hästar och 1430 newtonmeter Med hjälp av lite F1-teknik har Mercedes lyckats trycka upp effekten i nyligen presenterade S63 E Performance ordentligt vilket gör den här till den starkaste S-Klassen hittills. Här har man inte (än) plockat bort fyra cylindrar utan det är fortfarande åtta och dubbelturbo som gäller. Motorvolymen är på 4,0 liter och maskinen ger precis som förra S63 612 hästar och 900 newtonmeter i vrid. Men här får man även en elmotor på bakaxeln. Den är på 190 hästar vilket alltså i sin tur trycker upp den totala effekten till 802 hästar och 1430 newtonmeter. Batteripacket är på 13,1 kWh och låter dig köra 3,3 mil på bara el. Bilen driver på alla fyra och tar sig från 0-100 km/h på raska 3,5 sekunder. Inte så pjåkigt för 2,5 ton lyxlimpa. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 250 km/h. Detta kan dock höjas till 290 km/h för en peng. Luftfjädring, eldrivna krängningshämmare, adaptiva stötdämpare, bakaxelstyrning, aktiva motorfästen och keramiska bromsar är standard. Någon S65:a med V12:a kommer inte att erbjudas men det kanske heller inte behövs med tanke på vad den här spottar ur sig. Vad man får betala framgår dock inte just nu. Läs allt om bilen på länken nedan. Tumnagel
39.5°
0
Rykte Audi hoppar av Artemis-projektet Ny mjukvarustrategi på väg I somras tillträde Oliver Blume som ny vd för Volkswagengruppen efter Herbert Diess. Oliver har som uppgift att röra om lite i grytan och nu kommer nya rykten som säger att Audi kommer att hoppa av Artemis-projektet då man lägger om strategin. Projektet presenterades 2020 och tanken var att ny avancerad självkörande teknik skulle komma ur det. En ny dedikerad eldriven modell med mycket effektiv drivlina och självkörning i nivå 4 skulle lanseras 2024. Men förseningar vid Volkswagens Cariad-grupp som är de som ska utveckla mjukvaran verkar nu alltså leda till att just Artemis-projektet läggs ner. Det sägs att Oliver Blume kommer att presentera en ny mjukvarustrategi för styrelsen den 15 december. Rykten säger att det handlar om två nya plattformar - 1.1 och 1.2. Den förstnämnda ska vara för den stora massan medan 1.2 ska vara mer avancerad och dedikerad åt modeller från Audi och Porsche. Även om mjukvaran ska förändras sägs det att Artemis-bilarna ändå kommer att bli av. Porsche ska utveckla en ny plattform kallad SSP61 som ska lanseras 2026 och vara basen för en eldriven Panamera. Denna ska även Audis kommande modeller Landjet och Landyacht bygga på. Tumnagel
37.8°
0
måndag 5 december 2022 Så här är Maseratis första eldrivna modell Top Gear har kört GranTurismo Folgore I början på oktober presenterade Maserati nya GranTurismo. Det som gör den lite speciell är att den kommer att erbjudas med bara eldrift om man vill och då heter den GranTurismo Folgore. Top Gear har fått möjlighet att provköra ett exemplar och så här såg det ut. Lansering sker någon gång nästa år och det man får för sina 200.000 pund är bland annat tre elmotorer, räckvidd på 45 mil och 750 hästar. Tumnagel
40.2°
0
Mercedes EQT som campingbil Campa med elbil Det vi ser här är Concept EQT Marco Polo - en campingversion av Mercedes eldrivna modell EQT. EQT visades upp som koncept förra året och i april lanserades T-Klass och EQT är alltså en eldriven version av denna. Under skalet finns ett batteripack på 45 kWh, en elmotor på 122 hästar och räckvidden ska ligga på 28 mil. Campingversionen baseras på den långa versionen av modellen och den får popup-tak och lite smart inredning som ska göra livet ute på vägarna lite bekvämare. Produktionsversionen som inte lär skilja sig nämnvärt från det vi ser här väntas presenteras under andra halvan nästa år. Vanliga EQT kommer att börja på runt 49.000 euro så räkna med ett gäng lappar till för att bli ägare till en sån här. Tumnagel
42.8°
0
Sex nya modeller i Toyotas bZ-serie på väg Alla ska ha lanserats till 2026 Nu meddelar Toyota att de lovar att erbjuda sex nya elektrifierade modeller i bZ-serien i Europa till 2026. bZ Compact SUV Concept är den första som kommer gå från koncept till produktionsmodell och det är en helt eldriven bil. I samma veva visas den nya konceptbilen C-HR Prologue upp och den kommer så småningom att mynna ut i en ny C-HR. Väl här kommer den att erbjudas både som vanlig hybrid och som laddhybrid. Tumnagel
38.5°
0
Tillverkningen av BMW XM drar igång Även iX5 börjar byggas Nu har tillverkningen av BMW:s super-SUV XM dragit igång på fabriken i Spartanburg, South Carolina. Bilen kommer att byggas vid sidan av modellerna X5, X6 och X7 och som vi tidigare har nämnt är det här den första sedan superbilen M1 som M-divisionen tagit fram helt själva från grunden. XM erbjuds i två versioner - en "vanlig" och en som man kallar för Label Red. Den förstnämnda har dubbelturbomatad V8:a på 4,4 liter som tillsammans med en elmotor levererar hela 653 hästar. Label Red synar detta och höjer istället till 748 hästar. De första leveranserna kommer att ske nästa vår. Kostar från 1.821.000 kronor. En annan BMW som nu också har börjat snickras ihop är på andra sidan av galen-skalan. Det handlar om den vätgasdrivna modellen iX5 och den blir till i lite mindre skala på BMW:s Research and Innovation Centre i München. Här utgår man från en standard X5 som sedan får nytt golv så att man kan få plats med de två vätgastankarna. Bränsecellen tillverkar BMW själva och den stoppar man under huven där förbränningsmotorn brukar sitta. Elmotorn som driver bilen sitter inbyggd i bakaxeln. De första exemplaren av iX5 kommer att ingå i en testflotta där tekniken ska utvärderas, så det handlar inte om några kundbilar just nu. Tumnagel
25.5°
0
Hyundai snackar prestandadivisionen N Och teasar lite av Ioniq 5 N N i samband med Hyundai innebär bättre prestanda och sportigare framtoning. Detta ska även appliceras på elbilarna tillverkaren erbjuder och nu får vi en första glimt av Ioniq 5 N. Den swishar förbi en snabbis i slutet av videon vi ser här, fortfarande maskerad såklart. En full avtäckning borde ske i början av nästa år eller så. Det vi vet nu är att den kommer att få dubbla elmotorer, fyrhjulsdrift och troligtvis handlar det om samma grejer som sitter i Kia EV6 GT. Det skulle i så fall innebära runt 585 hästar. Tumnagel
38.6°
0
Top Gear kör Koenigsegg Jesko Absolut Hej vad det går! Förra vecka skrev vi att Top Gear hade utsett Koenigsegg Jesko Absolut till årets hyperbil. Nu har man skickat ut videon från när man provkörde bilen och så här ser den ut. Tumnagel
48.6°
0
lördag 3 december 2022 Häng med på en tur i Tesla Semi En 800 kilometer lång tur Här får man följa med på en liten åktur i Teslas eldrivna lastbil Semi. I detta snabbspolade klipp ska bilen köra dryga 80 mil på en laddning vilket ju är rätt bra. Som vi tidigare rapporterat så hoppas Tesla att kunna tillverka 100 exemplar innan året är slut och målet sedan är att producera 100 000 om året. Priset börjar på 150 000 dollar för den vanliga som tar sig 48 mil på en laddning och 180 000 dollar för Long Range-versionen, den som körs i klippet ovan, som ska klara 80 mil. Tumnagel
48.5°
0
Doug kollar in Renault Clio V6 En jävla bil helt enkelt En Renault Clio kan vara en otroligt tråkig bil men är man galen och stoppar in en V6:a i skuffen så blir det allt annat än tråkigt. Fas ett av den här bilen byggdes faktiskt av Tom Walkinshaw Racing i Uddevalla! Tumnagel
40.1°
0
fredag 2 december 2022 På sladd med en Bugatti Chiron Pur Sport "Drifting the C" Att Bugatti Chiron är snabb rakt fram vet vi, men det är inte så ofta vi får se superbilen åka på sladd. Här har tillverkaren själv tagit ut en Chiron Pur Sport för att visa lite vad den kan göra om man slänger ut baken lite. Tumnagel
37.9°
0
Volkswagen teasar uppdaterad ID.3 Har premiär i vår Volkswagen säger att de har lyssnat på sina kunder och att de kommer att implementera många av deras förslag i en uppdaterad version av elbilen ID.3. Man har även haft hållbarhet i fokus och den nya interiören ska inte innehålla något material av animaliskt ursprung. Bilen kommer också få tolv tum stor infotainmentskärm, uttagbart lastgolv och mittkonsol med två mugghållare som standard. Det här är de första skisserna på den uppdaterade versionen som får ganska så diskreta förändringar utseendemässigt. "Nya" ID.3 kommer att ha premiär i vår. Tumnagel
39.5°
0
Vätgasdriven Toyota Hilux på väg Prototyputveckling drar igång nästa år I början av nästa år kommer Toyota att dra igång prototyputvecklingen av en vätgasdriven Toyota Hilux med bränslecellteknologi. Tillverkningen kommer att ske på Toyotas fabrik i brittiska Burnaston och man kommer att få finansiellt utvecklingsstöd av Storbritanniens regering genom Advanced Propulsion Center. Syftet med APC är att stödja utvecklingsprojekt som bidrar till nollemissioner inom fordonsindustrin. Efter de första prototyperna är målet att tillverka produktionsversioner för folket i små serier. Man kommer att utgå från andra generationen av Toyotas bränslecellskomponenter vilket innebär samma grejer som sitter i dagens Mirai. Tumnagel
42.0°
0
Nismo ska lansera egen sportbil Får troligtvis hybrid-drivlina När Nissan vill bygga något kul har de Nismo till hjälp som är deras avdelning för lite körgladare maskiner. Nu berättar Takao Katagiri som är vd för Nissan Nismo att en ny sportbil under Nismos märke är under utveckling. Det sägs att den kommer att få en hybrid-drivlina och den ska säljas i Japan, Europa, Storbritannien och USA. Det här kommer då att bli Nissans enda sportbil i Europa eftersom GT-R inte säljs längre och eftersom nya Nissan Z inte säljs här. När den nya bilen kan tänkas dyka upp återstår att se. Tumnagel
40.3°
0
Tesla Cybertruck kommer att ladda med 1000 kW Det går snabbt att ladda i framtiden Under presentationen av Semi pratade Tesla lite om deras nya laddningsteknik. Semi har ett 1000V-system och laddar med 1000 kW, eller 1MW, vilket är passande för ett så stort fordon med så mycket batteri. Men man kommer att ta det systemet vidare och sätta in det i Cybertruck, vilket är lite galet faktiskt. Man kommer att börja uppgradera sina superchargers så att de får stöd för detta och Cybertruck är inte ens verklighet ännu, men inom en framtid som inte är allt för långt borta kan man, teoretiskt klämma in en hel dags körning i en elbil på minuter. Som referens så laddar de flesta elbilar i dag runt 100-150 kW, de som har snabbladdning runt 250 kW. Det här är alltså fyra gånger den kapaciteten. En Kia EV6 som har "dagens" snabbladdning laddar 10-80 procent på 18 minuter. Med rätt laddare kommer man alltså, i teorin, att kunna klämma in lika mycket ström på fem minuter i en Cybertruck. Är det kö till toaletten hinner man inte ens kissa under den tiden. Man har utvecklat en ny kabel för detta som ska vara lika tjock som en vanlig kabel. Kabeln har vätskekylning. Man börjar prata om detta 47 minuter in i klippet ovan. Tumnagel
51.4°
0
Ford har nu tillverkat 150.000 Mustang Mach-E Två år tog det För två år sedan lanserade Ford den helt eldrivna suven Mach-E och nu har biltillverkaren lyckats snickra ihop 150.000 exemplar. Målet är dock att tillverka 270.000 om året och i slutet av 2023 hoppas Ford att de tillverkar 600.000 elbilar totalt varje år. 2026 ska istället den siffran ha stigit till två miljoner. Mach-E säljs just nu i 37 olika länder och de senaste att läggas till på listan är Argentina, Brasilien och Nya Zeeland. I mitten av förra året började den skeppas ut i vårt land och idag rullar det runt 3500 exemplar här. Tumnagel
41.5°
0
torsdag 1 december 2022 Intervju med Teslas chefsdesigner Hans favorit-Tesla får han inte prata om än Sedan 2008 har Franz von Holzhausen varit chefsdesigner hos Tesla. Här får vi se en intervju med honom som CNBC gjort på Peterson Automotive Museum i Los Angeles där det precis har öppnats en Tesla-utställning. Innan Franz kom till Tesla jobbade han med design hos Mazda, General Motors och Volkswagen. I intervjun berättar han bland annat hur det är att ha Elon Musk som chef och vilken hans favorit-Tesla är - och det är en modell som inte har visats upp än. Bonusklipp nedan. Tumnagel
35.5°
0
Zero EV och Jaunt Motors blir Fellten Motors Elkonverterar klassiska bilar Klassiskt skal men modernt och eldrivet undertill, låter det bekant? Det finns mängder med företag som pysslar med detta och nu får vi reda på att Zero EV och Jaunt Motors slår sina påsar ihop och blir Fellten Motors. Tillsammans ska de erbjuda "bolt-in-kits" till gamla klassiker som Porsche 911, gamla Mini och Land Rover Defender. Målet är att erbjuda kit som inte gör någon åverkan på bilen, som kan plockas ut igen om man vill ha tillbaka förbränningsmotorn och som inte påverkar bilens ursprungliga karaktär negativt på något vis. Man vill att bilen ska kännas som den gjorde tidigare, och den enda skillnaden ska vara att man tankar med sladd och inte med bensin längre. Visst, något motorljud har man ju inte heller längre, men i exempelvis en Defender lär ju inte det vara något man kommer sakna. Nästa år kommer Fellten att presentera mer ingående kring till vilka bilar de kommer erbjuda elkonverteringskit, och vad detta kommer att kosta. Tumnagel
39.2°
0
Tillverkningen av Lightyear 0 har dragit igång På fabriken i Finland Vi har skrivit om det nederländska företaget Lightyear och deras solcellsprydda elbil flera gånger. I somras presenterades produktionsversionen som fått namnet Lightyear 0, och nu har tillverkningen av denna dragit igång hos finska Valmet. På bilen finns totalt runt fem kvadratmeter solceller och vid goda förhållanden ska dessa kunna ge runt en mils extra räckvidd i timmen. Under skalet finns ett batteripack på 61,2 kWh och detta ska ge en räckvidd på 62,5 mil enligt WLTP. Bra räckvidd för ett såpas litet batteri och detta kommer från den hala karossen, det väldigt låga luftmotståndet och dess fyra effektiva elmotorer som är placerade i vardera hjul. Bilen väger in på 1575 kilo och den rullar på speciellt framtagna smala däck som Bridgestone utvecklat. Prislappen för en 0:a börjar på 250.000 euro. Nästa modell, Lightyear 2, kommer att ha ett mer rimligt pris och är planerad att lanseras någon gång 2025. Tumnagel
43.2°
0
Rykte Varumärket Corvette ska breddas SUV och fyrdörrars coupé på väg Ett rykte kring Corvette har nu börjat florera och det är att varumärket ska knoppas av och breddas. En SUV (oj, vilken överraskning!) ska vara på väg, precis som en fyrdörrars coupé-modell. Båda bilarna ska alltså ha Corvette-vingarna som logga och bli något annat än tvådörrars-sportbilen vi känner till idag. Källan säger: "The aim is not to beat Taycan and Cayenne at their own game but to create three American legends capable of breaking new ground by making the essence of Corvette scalable. To do so, that essence must at all times be in a state of progressive flux. Corvette is not just a brand. It’s a constantly evolving system paired with a dramatically different user experience." Ryktena säger även att Chevrolet ska ha kommit långt i utvecklingsarbetet kring de nya modellerna. Som vanligt får man ta allt sånt här med en nypa salt men framtiden får utvisa om det finns någon sanning i det som sägs. Tumnagel
26.0°
0
Pravaig Defy - ny eldriven SUV från Indien Ska kosta under 50.000 dollar Pravaig är ett elbilsbolag från Indien som grundades 2011, men de har inga modeller ute på marknaden än. Detta vill man ändra på med den nya suven Defy. 18 miljoner dollar har investerats i framtagandet av denna och ytterligare 30 miljoner dollar ska kastas in under de kommande fem månaderna. Målet är att bilen ska börja tillverkas under kvartal två nästa år och man siktar på ett frånpris på strax under 50.000 dollar. För pengarna ska man få en fem meter lång premium-SUV med fyrhjulsdrift och dubbla motorer som tillsammans ger 407 hästar. 0-100 km/h ska gå på 4,9 sekunder och toppfarten anges till 210 km/h. Batteripacket är på 90 kWh och det ska ge en räckvidd på 50 mil. 0-80 procent ska kunna laddas upp på 30 minuter med en snabbladdare. De första leveranserna ska om allt går vägen ske i april nästa år. Tumnagel
31.6°
0
Självkörande parkering i Nivå 4 nu godkänt i Tyskland Mercedes första tillverkaren som får till detta Mercedes har nu som första biltillverkare fått tillåtelse att släppa lös självkörning i nivå 4 i Tyskland. Det handlar dock bara om P6-garaget på Stuttgarts flygplats för nu, men ändå. Här kan man alltså stanna sin bil, hoppa ut och sedan låta den parkera sig själv medan man tar sig till gaten eller liknande. Om man har en S-Klass eller EQS byggd efter juli 2022 utrustad med Intelligent Park Pilot2 vill säga. Man använder sin smarta telefon, väljer en plats i appen och låter sedan bilen köra dit av sig själv. När man kommer tillbaka kan man välja att bilen hämtar en på en utvald plats. Mercedes och Bosch har hållit på med detta i garaget sedan 2019 men det är först nu de har fått godkänt när det kommer till att privatpersoner kan använda sig av tjänsten. Tumnagel
47.8°
0
onsdag 30 november 2022 Nissan Ariya i älgtestet Gick lysande Här får vi se när Nissans nya elbil Ariya tar sig genom det älgtest som km77 brukar köra med nya bilar. Vid första försöket och med ingångshastigheten 77 km/h understyrde bilen en aning och klippte en kona, men vid andra försöket gick det utan bekymmer. Tumnagel
39.1°
0
En titt på Travis Pastranas Gymkhana-kombi En Subaru GL med nästan 900 hästar Här har vi ytterligare en kombi, men denna är långt från en eldriven Opel. Det här är Travis Pastranas leksak för Gymkhana och det är en Subaru GL som Hoonigan har byggt. Den har nästan 900 hästar och är så långt från original man kan komma. Bilen gjorde sin publika debut på Goodwood Festival of Speed tidigare i år och här får vi reda på lite mer om den. Bonusklipp nedan. Tumnagel
39.4°
0
Xiaomis mål: Sälja tio miljoner elbilar om året Måste för att få vara med och leka Det kinesiska teknikföretaget Xiaomi tillverkar mängder av olika prylar och för ett år sedan stod det klart att de även ska ge sig in i bilbranschen. Xiaomi Automobile grundades med 1,39 miljarder dollar i finansiering och företaget har en tydlig och ambitiös plan. Elbilar är det som ska tillverkas och det framtida målet är att bli en storspelare som säljer tio miljoner exemplar om året. Det är enligt grundaren Lei Jun den enda chansen för dem att klara sig i branschen. Han är övertygad om att världens fem största biltillverkare i framtiden kommer att stå för över 80 procent av marknaden när elbilarna verkligen tar fäste. För att Xiaomi ska lyckas måste de alltså vara en av dessa fem, och då måste de kunna leverera volym. I september var Xiaomi klara med sin första elbilsprototyp som de planerar att lansera 2024. De största biltillverkarna i dagsläget är Toyota och Volkswagengruppen som båda två säljer kring tio miljoner bilar om året. Men elbilar är ju som ni säkert redan vet inte så stor del av detta, än. Ix27m convinced that the worldx27s top 5 brands will hold more than 80% of the market share when the EV industry reaches maturity. In other words, the only way for us to succeed is to be one of the top 5 and ship more than 10 million cars annually. The competition will be brutal.— Lei Jun (@leijun) October 19, 2022 Tumnagel
29.9°
0
Transportstyrelsen förtydligar regler för cruising Och studentflak Nu meddelar Transportstyrelsen att de har förtydligat reglerna gällande hur man får åka i bilkorteger och på studentflak. Detta har man gjort för att det ska bli enklare att bedöma vad som är ok och inte ok i trafiken. Om vi börjar med cruising så blir kravet att detta måste vara anordnat. Det är tillåtet att köra personbilar med fler passagerare kortare sträckor i en anordnad kortege, uppvisning eller motsvarande. Det måste finnas sittplats för alla i bilen, man får inte sitta på bilen. Hastigheten får även max vara 20 km/h. När det kommer till studentflak får detta endast ske i direkt samband med arrangemang som skolavslutningar, karnevaler eller liknande. Följer man detta är det tillåtet att åka på ett flak även om fordonet inte är godkänt för persontransporter. De nya reglerna börjar gälla den 1 januari 2023. Läs mer på länken nedan. Tumnagel
51.9°
0
Lamborghini presenterar Huracán Sterrato på riktigt Endast 1499 blir till Efter att först ha visat några bilder presenterar nu Lamborghini den upphöjda Huracán-versionen Sterrato ordentligt. Det vi redan vet är att den här är anpassad för offroad-körning även om den såklart inte är i samma liga som en Range Rover Defender eller liknande. Men lite bättre markfrigång än vad en superbil brukar ha, grova däck, plast runt hjulhusen och en snorkel att andas med finns i alla fall. Bilen sitter 44 millimeter högre än en vanlig Huracán och undersidan har klätts med aluminium för att palla lite tuffare tag. Trösklarna är även förstärkta och däcken är punkteringsfria Bridgestone Dueler AT002. Med dessa kan man göra i upp till åtta mil i 80 km/h utan att de behöver ha någon luft i sig. Man får ett nytt körläge kallat Rally och detta ska man ha mest fördel av om man kör där det är dåligt grepp. Motorn som är samma icke överladdade V10:a på 5,2 liter som alltid bjuder på 610 hästar och 565 newtonmeter i vrid. Toppfarten är elektroniskt begränsad till 260 km/h, den vassaste Huracán toppar 322. Bilen väger in på 1470 kilo. Tillverkningen ska dra igång i februari nästa år men vad det står på prislappen berättas inte nu. Tumnagel
39.7°
0
Nu finns det fyra miljoner elbilar i Europa Första miljonen tog åtta år Nu har antalet elbilar passerat fyra miljoner exemplar i Europa. Det tog åtta år att nå en miljon men sedan dess har det rasslat på ordentligt som ni säkert redan vet. De första bilarna kom från Tesla, BMW och Nissan men i dagsläget finns väldigt många olika märken att välja mellan. I år räknar analysföretaget Schmidt Automotive Research med att 1,45 miljoner elbilar kommer att säljas i Europa. I Kina väntas samma siffra istället bli fyra miljoner. Läs mer på länken nedan. Tumnagel
39.9°
0
Top Gear utser Koenigsegg Jesko till Hypercar of the year Välförtjänt 2010 vann Koenigsegg Agera Top Gears utmärkelse Hypercar of the year. Historien upprepar sig för i år går den till ingen mindre än Koenigseggs nya fräsiga modell Jesko. Domarna menar att bilen förtjänar detta då den bjuder på en mäktig design och för att den har flera innovationer och intressanta lösningar under skalet. Och givetvis för att den har sjuk prestanda. Så här säger Christian von Koenigsegg om priset: "Wex27re so excited to receive this award, wex27ve really put our heart and souls into making the Jesko stand out as a hypercar and amazingly enough, the Jesko received the award on my father Jeskox27s birthday, who the car is also named after. The stars were aligned." Alla vinnare i de olika kategorierna kan ni läsa om här. Tumnagel
54.2°
0
Ny elkombi på marknaden - Opel Astra Sports Tourer Electric Kommer 41 mil på en laddning Nu rullas den senaste generationen av Opel Astra ut med bara eldrift och får då tilläggsnamnet Electric. Den erbjuds både som vanlig femdörrars och som kombi - säkerligen något som glädjer svenskarna som älskar sina kombi-modeller. Motorn ger 115 kW/156 hästar och har ett vrid på 270 newtonmeter. Toppfarten ligger på 170 km/h, batteripacket är på 54 kWh och på en laddning ska man kunna ta sig upp till 41,6 mil. Man kan snabbladda med upp till 100 kW. I kombin går det in 516 liter i bagaget med baksätet uppfällt, 1533 liter om man fäller detta. Beställningsmöjlighet öppnar till våren men vad det då kommer att stå på prislappen är tyvärr oklart för tillfället. Tumnagel
55.2°
0
Nu kan du inte beställa en Ferrari Purosangue längre Super-suven är slutsåld två år framåt I september presenterade Ferrari sin nya modell Purosangue. En super-suv som de inte benämner som SUV men som kanske ändå är det, eller? Oavsett har den lockat extremt mycket intresse och även om vem som helst inte får köpa den har Ferrari nu valt att sluta ta emot fler beställningar. Bilen är nämligen slutsåld två år framåt och tillverkaren vill hålla den relativt exklusiv för nu. Ferrari vill endast att 20 procent av den totala försäljningen ska vara Purosangue vilket skulle innebära mellan 2200 och 3000 exemplar om året framöver. Frånpriset ligger på 313.120 pund och för pengarna får man bland annat en V12:a på 6,5 liter utan överladdning som lämnar hela 725 hästar. När Ferrari presenterade att bilen skulle få just V12-motor "exploderade" tydligen förhandsbeställningarna för folk förstod att det här skulle bli något alldeles speciellt. Grattis Ferrari men samtidigt lite trist eftersom jag precis skulle skicka in en beställning. Tumnagel
38.4°
0
tisdag 29 november 2022 Vi har kollat in Ioniq 6 Vad tycker du om den? I dag dök Ioniq 6 upp i Stockholm och det är verkligen en unik bil. Man kallar det för en streamliner och inspiration kommer från Saab 92. Publiken är sedan-köparna och de finns inte riktigt i Sverige, men kanske är den här tillräckligt unik för att hitta köpare ändå? Ioniq 6 kommer precis som femman med två storlekar av batteriet, 53 och 77,4 kWh. Det stora batteriet går att få med 4WD. Räckvidden är på 614 som mest, men bara om man kör med 18-tumsfälgar. Kör man på 20 tum så minskar räckvidden betydligt ner till 545 km. I bagaget får man plats med 401 liter och i trunken 45 liter om man har RWD och 14,5 liter om man har 4WD. Bilen kommer hit sen vår / tidig sommar och något svenskt pris är inte officiellt ännu. Glenn som dyker upp i min video var också på plats. Hans video har en lite annan vinkel så den får ni också... Tumnagel
41.4°
0
En Toyota Crown i wellpapp Parkera ej i regn Toyota och YouTubern DanCreator slog sina påsar ihop och här får vi se när en Toyota Crown blir till i wellpapp, i full skala. Hur lång tid detta tog att få till framgår inte men det lär ha tagit mer än en eftermiddag. Bonusklipp nedan. Tumnagel
37.6°
0
Historien om bränsleinsprutning Intressant 1968 lanserade Volkswagen modellen 1600 med elektronisk bränsleinsprutning och den blev då den första massproducerade personbilen som hade detta. Mekanisk insprutning hade funnits på Mercedes och Peugeots bilar sedan 1963 men den elektroniska tog det hela ett steg till. Det var Bosch som började med bränsleinsprutning och det användes redan under andra världskriget på stridsflygplanet Messerschmitt Bf 109. I klippet här ovan får vi lära oss historien om tekniken. Tumnagel
40.1°
0
En av världens snabbaste elbilar kommer till eCarExpo Nio plockar med sig EP9 Nu på fredag öppnar eCarExpo i Göteborg och där kommer man att kunna titta på elbilar. Nu får vi reda på att en riktigt snabb rackare kommer att ställas ut och det är Nios superbil EP9. Den har bara tillverkats i 16 exemplar och har kört Nürburgrings nordslinga på 6:45,90 vilket gör den till en av världens snabbaste elbilar. Under skalet finns fyra elmotorer på tillsammans 1360 hästar och 1480 newtonmeter i vrid. Bilen gör 0-200 km/h på 7,1 sekunder och kan toppa 313 km/h. Tumnagel
38.4°
0
De Tomaso dundrar ut hyperbilen P900 Endast för bankörning dock Va kul! En ny hyperbil med monsterprestanda, precis vad världen behöver. Det vi ser här är De Tomaso P900 men man får bara köra den på bana tyvärr, så det här är inget du kommer få se parkerat utanför din lokala mataffär. 18 exemplar blir till och varje kostar tre miljoner dollar. För pengarna får man en vidareutveckling av modellen P72 där allting har skruvats upp ytterligare. Bakom sittbrunnen sitter en V12:a utan överladdning som ger 900 hästar. Vill man ha sin bil snabbare levererad då V12:an kommer dröja ett tag kan man istället få den med V10:a från Formel 1-bilen Benetton B197. Kraften skickas till bakaxeln via en sekventiell växellåda. Torrvikten på bilen landar på 900 kilo. P900 kommer att ha sin publika premiär nästa sommar. Det finns fortfarande några exemplar att norpa så ge er själva en hård hjulklapp vettja. Tumnagel
34.7°
0
Audi presenterar nya Performance-versioner RS 6 Avant och RS 7 Sportback blir ännu vassare Audi RS 6 Avant och RS 7 Sportback är allt annat än slöa men mycket vill alltid ha mer. Nu presenteras nya Performance-versioner av modellerna och dessa får ännu mer prestanda och är proppade med mer lyx än tidigare. Den dubbelturbomatade V8:an på 4,0 liter ger här 630 hästar (upp 30 hästar) och 850 newtonmeter (upp 50 newtonmeter) i vrid. 0-100 km/h ska gå på 3,4 sekunder vilket är 0,2 sekunder snabbare än tidigare. Förändringarna ligger i större turbos och ett ökat laddtryck från 2,4 till 2,6 bar. Den åttastegade växellådan bjuder på snabbare växlingar och bilen har fått en mekanisk mittdifferential som fördelar kraften till bakaxeln 40:60. Man har även minskat på isoleringen mellan motorrummet och kupén för att kunna höra ännu mer motorljud, samtidigt som detta drag sparar åtta kilo i vikt. Tjänstevikten landar på 2065 kilo för 7:an, 2090 för 6:an. Bilarna går att beställa från den 8 december och för RS 6 Avant Performance får man hosta upp 1.275.700 kronor, för RS 7 Sportback Performance 1.346.700 kronor. Läs allt om nyheterna på länken nedan. Tumnagel
40.3°
0
Tesla Model 3 ska få ännu mer minimalistisk interiör Facelift på gång När man hoppar in i en Tesla Model 3 för första gången slås man av hur lite prylar det finns. En stor skärm i mitten bara och inte så mycket annat. Man inser dock ganska snabbt att man inte behöver så mycket och efter någon minuts körning saknar man inget direkt. Nu är en facelift av modellen på gång och det sägs att den kommer att bli ännu mer avskalad interiört än dagens 3:a. Undra vad det innebär? Ingen skärm och ingen ratt kanske? Även utsidan ska få sig en uppdatering och drivlinan ska optimeras och få förbättrad prestanda. Arbetet går enligt uppgift under namnet Highland och det hela ska vara klart nästa höst, det är också då tillverkningen av den uppdaterade versionen ska dra igång i Shanghai. Tumnagel
27.1°
0
måndag 28 november 2022 Chris Harris kör Ferrari 296 GTB Är hybrid-superbilar framtiden? Nu har Chris Harris fått ratta Ferraris nya hybrid-modell 296 GTB och så här såg det ut. Tumnagel
36.7°
0
Lancia presenterar ny logga och nytt designspråk Men inga konceptbilar Idag höll Lancia precis som utlovat eventet Lancia Design Day och där skulle vi få se tre nya konceptbilar, trodde vi. Så blev det inte utan istället visades en ny logga upp. Man presenterade även skulpturen Pu+Ra Zero och berättade lite om det nya designspråket Pu+Ra Design som man kommer köra efter i framtiden. Namnet är en kombination av pure och radical och det är alltså detta vi kan förvänta oss att Lancias kommande modeller ska anamma. Tillverkaren beskriver sin framtida stil som "Progressive Classic" och bilarna ska kombinera både framtid med dåtid. Insidorna på bilarna ska man ta fram tillsammans med den italienska möbeltillverkaren Cassina och här ska det finnas referenser till de gamla modellerna Gamma, Thema och Flavia. När ett riktigt bilkoncept som förhandsvisar Lancias framtid kan tänkas visas upp är oklart. Tumnagel
37.8°
0
Nästa sida + Per månad 39 kr Betala löpande per månad. Ingen bindningstid. Starta prenumeration Per år 299 kr Enklast och billigast, bara 25 kronor i månaden. Betala löpande per år. Ingen bindningstid. Prova 14 dagar gratis innan du bestämmer dig. Starta gratis provperiod Engångsköp 349 kr Slipp återkommande betalningar, betala ett år i taget. Betala med kort eller Swish. Köp utan prenumeration