Teknik
Motor
Samhälle
Spel
Popkultur
Tjock
44 idag
43 igår
Tipsa!
Skaffa Feber+
iPhone 17 Pro är riktigt fet!
Orange is the new black
41.7°
Annons från
Annons
Här är den tunnaste iPhone någonsin
Säg hej till iPhone Air
38.8°
Här är AirPods Pro 3
Dubbelt så bra brusreducering!
52.5°
Avatrs nya koncept brädar många lyxlimpor
Är över 5,8 meter lång
33.9°
STIM lanserar AI-licens
Så att musiker ska kunna tjäna pengar på AI-musik
29.4°
Rabbit rullar ut rabbitOS 2
Too little too late?
33.7°
Mercedes nya elbil laddades med hela 1041 kW
Watt?!
45.0°
Teslas robot Optimus får ett ansiktslyft
Inför Optimus v3
35.2°
Ikväll är det dags för nya iPhone!
Apple drar igång presentationen klockan 19.00
39.9°
Rimac presenterar ny batteriteknik
Lanserar solid state-batteri 2027
44.1°
Kivra verkar fortsatt sugna på att ta betalt för sin tjänst
Vill ha betalt för att lagra meddelanden längre än 30 dagar?
-14.5°
Över 500 har ansökt om att byta kön efter att det blivit enklare
Ny könstillhörighetslag trädde i kraft i somras
12.4°
Snart blir det nationellt mobilförbud i grundskolan
Från och med skolstarten 2026
84.0°
Den öppna webben har mått bättre
Google: Den öppna webben är i snabb nedgång
30.4°
Ryobis första snöslunga i One+-systemet
Snart är snön här
114kg
Nintendo-moddare får betala stort skadestånd
För att ha sålt modd-grejer till Switch
25.3°
Nepal lyfter blockering av sociala medier
Efter att 19 personer dött i protester mot förbudet
43.3°
Plex hackat
Obehörig har kommit över kontouppgifter
24.9°
Skoda förhandsvisar eldriven Octavia-kombi
I form av konceptet Vision O
46.8°
Mads Mikkelsen blir monsterjägare i ny skräckfilm
Jobbar på grannsämjan i Dust Bunny
41.1°
John Oliver snackar universitet
Klockrent som vanligt
37.7°
Polestar presenterar 5
Går att beställa idag
56.2°
Toyota har stoppat en V8:a i GR Supra
Låter mumma
43.2°
Hitta, jämför och betygsätt 323 elbilar
BMW iX3
Zeekr 7X
Nissan Leaf
Mercedes CLA
Zeekr 7GT
Smart #5
Volvo ES90
Kia EV4
Model Y
Alla
Heta
Kalla
Öppna i ny flik
tisdag 2 september
fortsättning
Mercedes lägger ner EQE och EQE SUV
Presenterades så sent som 2021
2021 presenterade Mercedes elbilen EQE och ett år senare EQE SUV. Försäljningen har inte direkt gått strålande och nu sägs det att bägge modellerna kommer att fasas ut redan nästa år. Under första halvan i år såldes endast 2300 exemplar i USA vilket är en försämring med hela 74,5 procxent jämfört med samma period förra året. Någon gång under 2027 kommer EQE och EQE SUV att ersättas men exakt av vad återstår att se.
39.7°
Nytt sportigt och eldrivet koncept från Hyundai
Kommer lanseras som Ioniq 3
På bilmässan i München kommer Hyundai att visa upp den nya konceptbilen Ioniq Concept Three. Det är en försmak på kommande Ioniq 3 som sägs vara en sportig och ganska kompakt elbil. Proportionerna ser lite kul ut och baken avslutas med en skarp vinge. Designers hos Hyundai säger följande: "Designing the Concept Three was an opportunity for us to rethink the compact EV from the ground up. We defined the ‘Aero Hatch’ typology to craft a silhouette that captures a sense of flow and becomes a beautifully proportioned sculpture. The authenticity of the way we treated the steel fits perfectly. It just felt natural, making the Concept Three extremely pure, and hopefully it will bring a smile to your face."
38.3°
Här är priset på Suzukis elbil e Vitara
Går att få med fyrhjulsdrift
Det är dags för premiär av Suzukis nya elbil e Vitara och eftersom försäljningen nu drar igång i Sverige kan vi meddela hur priserna ser ut. Dessa börjar på 389.900 kronor kronor och köper du den får du versionen Base med framhjulsdrift, batteripack på 49 kWh och räckvidd på 34,4 mil. Det finns även en version man kallar för Select som går att få med framhjulsdrift eller fyrhjulsdrift. Den förstnämnda kostar från 419.900 kronor och den med fyrkrafs går loss på 459.900 kronor. Båda dessa har batteri på 61 kWh och de tar sig 42 respektive 39 mil på en laddning. Toppversionen heter Inclusive, har samma tekniska specar men den kostar istället 449.900 respektive 489.900 kronor. e Vitara går att privatleasa från 4995 kronor per månad. Läs mer om modellen på länken nedan.
38.1°
Nu börjar nya Renault 4 att säljas i Sverige
Så mycket kostar den
Nu drar Renault igång försäljningen av nya 4 E-Tech electric här i Sverige. Priserna är klara och du får bilen från 384.900 kronor. För den pengen får du versionen EV40 evolution med motor på 120 hästar och batteripack på 40 kWh som räcker upp till 30 mil på en laddning. Det här är modellen för dig som vill ha lite mer utrymme än nya 5:an men samtidigt ha något som osar lite retro. I nya 4:an kan man fälla både baksätet och framsätet vilket ska göra det enkelt att lasta långa föremål. Bilen mäter 4,14 meter på längden och placerar sig mellan Clio och Captur i storlek. Den baseras på elbilsplattformen AmpR Small och erbjuds i några olika versioner. Den som behöver mer effekt och längre räckvidd hoppar upp till EV52 techno som istället ger dig 150 hästar, batteripack på 52 kWh och 39 mil. Denna kostar istället från 434.900 kronor. Sen finns även EV52 iconic med ännu mer utrustning för 471.900 kronor. Modellen går att privatleasa från 3790 kronor per månad. Alla versioner har värmepump och V2L som standard. Man kan ladda med upp till 80 kW i den med minsta batteriet och upp till 100 kW i de andra. Tillverkningen sker i Frankrike. När de första exemplaren börjar rulla i Sverige är fortfarande oklart.
43.7°
Kan det här vara nya Porsche 911 Turbo?
Snart vet vi
Porsche har släppt följande teaserklipp nedan där man får se en bil köra iväg ackompanjerat av ljudet av en dammsugare. Detta tillsammans med en bil under ett skynke har fått internet att tro att nya 911 Turbo och Turbo S av generation 992.2 snart ska presenteras. Porsche ska visa något nytt på mässan i München och det skulle mycket väl kunna handla om just denna modell. Precis som GTS kommer nya Turbon att vara en hybrid och effekten lär nog hamna runt 650 hästar eller så. Premiären äger rum den 7 september klockan 15:00.
39.0°
Volkswagen visar skisser på ny eldriven SUV
Kommer bli deras billigaste
Snart ska Volkswagen presentera ett nytt koncept och det handlar om den kompakta eldrivna suven ID.2X. När den väl börjar tillverkas ska den bli märkets billigaste i kategorin och den här får ses som en eldriven motsvarighet till modellen T-Cross. Den kommer att baseras på MEB Entry-plattformen som även delas med kommande ID.1Every och ID.2All. Kommer att byggas i fabriken i Spanien tillsammans med T-Cross och Taigo. Konceptet som ska vara nära produktion har sin premiär på bilmässan i München nästa vecka.
38.9°
Smart är snart tillbaka i miniformat
Teaser för #2
Nya Smart är något som är betydligt större än vad vi är vana vid från Smart. #1 och #3 är rätt stora, och #5 är stor på riktigt. Men som ni märker har man sparat #2 och #4. Tanken har hela tiden varit att man nog kan återkomma med två små bilar från Smart. Frågan var bara när. Nu har vi svaret: snart! Man har gjort ett internt projekt som man kallat för project: two vilket nu ska bli verklighet. Det handlar alltså om en liten citybil som är helt elektrisk och som har plats för två personer. Smart ägs idag av Geely och Mercedes och den nya #2 har designats av Mercedes. Tekniken lär dock komma från Geely, som på de andra bilarna. Den är framtagen för Europa men kommer att säljas globalt. Premiär är satt till slutet av 2026.
40.1°
måndag 1 september
Går det att göra BMW i7 fulare?
Japp!
BMW fortsätter att hålla på med sina konstiga konstbilar och den senaste i ledet är denna i7 med M-paket som den 83-årige koreanska konstnären Lee Kun-Yong har fördärvat förfinat. Enligt BMW var Lees mål att "reflect the precision and responsiveness inherent in the dialogue between driver and car, drawing parallels to his own artistic practice". Bilen kommer att ställas ut på BMW Lounge i Seoul tillsammans med 18 miniatyr-versioner av andra BMW art cars.
26.5°
En närmare titt på unika Lotec C1000
Byggd i ett exemplar åt en person med djupa fickor
I mitten av 90-talet ville en oljemagnat från Förenade Arabemiraten som inte hade det så skralt i kassan ha en bil ingen annan hade. Han gick då till Mercedes och bad dem bygga världens snabbaste bil. Tillsammans med Lotec började Mercedes att skissa på prototypen C1000. En superbil med dubbelturbomatad Mercedes-V8:a och som ni kanske har gissat står siffran i modellnamnet för effekten - 1000 hästar. Det ryktades att den teoretiska toppfarten på åket var hela 431 km/h. Men tillverkningen drog aldrig igång och bilen försvann. Nu har det unika bygget genomgått en full restaurering och är återigen ute på vägarna där den förmodligen förvirrar alla den stöter på. Petrolicious har gjort en video om bilen som ni kan se här och en artikel om den finns på länken nedan.
39.6°
Är detta den mest optimala beach buggyn?
Meyers Manx har gått ihop med Tuthill
Meyers Manx var de som skapade den allra första beach buggyn. Det var ett tag sedan, och sen en tid tillbaka erbjuder de en uppdaterad och modern version som går på el, men som har kvar det klassiska utseendet. Nu har de även tillsammans med Tuthill byggt en helt stollig modell som de kallar för LFG. Den har motorn i mitten, drivning på alla fyra hjulen och är anpassad för seriös offroad-körning. Top Gear har fått testa och så här såg det ut, och lät. Och nej - här finns ingen elmotor så långt ögat kan nå.
38.3°
Golf R ska fira 25 med Audi-femma
Trevligt!
2027 firar Volkswagens rappare version av Golf 25 år. För att fira det sägs det att man har något riktigt skojsigt på gång, och det ska handla om att modellen för första gången får Audis trevliga femcylindriga motor under huven. R:ens historia började med R32 år 2002 och då hade bilen VR6:a under huven, men 2012 fick modellen istället turbomatad fyra vilket det har varit sedan dess. Femman som är på 2,5 liter och med turbo bjuder på över 400 hästar men exakt vilken effekt den kommande Golfen kommer att få är fortfarande oklart. Det här blir även ett sätt att vinka av Golf R utan elektrifiering, för det här kommer att bli den sista. Bonusklipp nedan.
43.9°
Det här sägs vara Audis nya sportbil
Bild läckte ut
Tidigare idag skrev vi att Audi har en ny konceptbil på gång som ska vara åt det sportigare hållet och något som kanske placerar sig mellan modellen TT och R8. Nu verkar tillverkaren själv ha läckt ut en bild lite tidigare än tänkt, och det vi ser här sägs alltså vara den kommande bilen. Just nu bara i prototypform dock, och det är oklart om den kommer att gå från koncept till verklighet. Premiär ska det i alla fall vara på den kommande bilmässan i München.
33.9°
Det här är Leapmotors kommande modell
Ett alternativ till Volkswagen ID.3?
Stellantis kinesiska elbilspartner Leapmotor har en ny modell på gång och nu börjar man att teasa denna. Bilen som får ses som en utmanare till Volkswagen ID.3 heter Lafa 5 och är alltså en kompakt femdörrars hatchback. Det sägs att den baseras på samma grejer som crossovern B10. Premiär blir det på bilmässan IAA Mobility Show nästa vecka. Under augusti slog Leapmotor försäljningsrekord med 57.066 levererade bilar. Det är ökning med 88 procent jämfört med samma månad förra året.
35.8°
Både personbilar och bussar ökar
Siffror från augusti
Ny statistik från Mobility Sweden visar att nyregistreringar av personbilar och bussar ökade under augusti månad om man jämför med samma period förra året. Totalt reggades 20.168 nya personbilar under förra månaden vilket är en ökning med sex procent. Av dessa var antalet laddbara 59 procent - 34 procent av denna siffra var elbilar och 25,5 procent laddhybrider. Sex av tio bilar reggades av företag. När det kommer till bussar så registrerades 259 och av dessa var 32 procent helt eldrivna. All statistik hittas på länken nedan.
38.8°
Här är de svenska priserna på Kia EV5
Fyrhjulsdrift kommer först nästa år
För inte så länge sedan fick vi priserna på Kias modell EV4. Nu släpper man även vad EV5 kommer att kosta, och man säger att de första leveranserna ska ske i slutet av året. Man erbjuder till en början modellen i fyra olika utrustningsnivåer. Alla driver bara på framhjulen men nästa år kommer även en fyrhjulsdriven version att börja säljas. Billigast i gänget blir EV5 FWD Long range som kostar från 553.900 kronor. För pengarna får man batteripack på 81,4 kWh, räckvidd på upp till 53 mil, elmotor på 160 kW och en 0-100-tid på 8,4 sekunder. På dragkroken får man hänga upp till 1,2 ton. Man ska kunna ladda från 10-80 procent på 30 minuter och det finns V2L-teknik samtidigt som bilen är förberedd för V2H och V2G. EV5 Plus FWD Long Range kostar från 588.900 kronor, EV5 GT Line FWD Long Range från 622.900 kronor och till sist EV5 GT Line Panorama FWD Long Range för 634.900 kronor. Vad som skiljer dessa åt i utrustningsväg ser ni i bildspelet. Din nästa bil?
38.3°
Tillverkningen av Volvo V90 läggs ner denna månad
Ingen ersättare i sikte
Volvos framtid har inga kombi-modeller i sig, i alla fall inte som det ser ut nu. Därför kommer V90 att läggas ner, och det kommer att ske den här månaden. V60 kommer dock att erbjudas tills vidare, men någon ny V90 går alltså inte att beställa längre utan det är bara bilar som redan finns på lager som gäller om man vill ha tag på en ny. Istället kommer som väntat suvarna att ta över, även om nyligen lanserade ES90 är en sedan. Nya XC70 har dock förvandlats till en SUV.
9.1°
Kia ger Stonic elbils-utseende
Så att även fossilen passar in
Sommaren 2017 rullade Kia ut modellen Stonic. Den fick sig en liten uppdatering 2020 men nu kommer en facelift som tar den in i Kias elbils-utseende - trots att Stonic inte är en elbil. De slimmade DRL-listerna i nosen återfinns här och även baktill känns modellen nu som en EV1 eller liknande. Men under huven är det alltså fossilmotor som gäller och det handlar om en turbomatad bensinare på 1,0 liter som även erbjuds som mildhybrid. Förutom utsidan så har man även uppdaterat insidan med ny instrumentbräda och en ny ratt samtidigt som man har stoppat in lite mer teknik. De nya lackalternativen Adventurous Green och Yacht Blue har tillkommit. Några prisuppgifter eller snack om när lansering sker har vi tyvärr inte fått än.
39.4°
Modern tolkning av Skoda Felicia Fun
Men det viktigaste glömdes bort
Skoda bygger bra bilar nu för tiden men de är kanske inte världens roligaste? Annat var det förr, då var det kul på riktigt. Eller det var i alla fall syftet med Felicia Fun som var något så bisarrt som en pickup där baksätet var ute i det fria på flaket. De som satt där kunde alltså typ åka nercabbat och det hela är en väldigt märklig skapelse. Men kul är den! Detta vill nu Skoda spinna vidare på genom ett futuristiskt koncept med samma tema. Designat har interiördesignern Julien Petitseigneur gjort och utseendet följer tillverkarens senaste designspråk. Men Julien verkar ha glömt det allra viktigaste med Felicia Fun - baksätet som man kunde fälla ut på flaket! Det lyser med sin frånvaro här vilket därför gör att konceptet bara blir ännu en spejsad pickis bland många andra. Synd. Felicia Fun tillverkades mellan 1997 och 2000 och totalt blev 4216 exemplar till. Man kunde bara få den i gult.
36.4°
Ny konceptbil från Audi på väg
Sägs vara något mellan TT och R8
I slutet på mars började det gå ett rykte som att Audi skulle lansera en ny TT med bara eldrift. På bilmässan i München som drar igång den 9 september ska man visa upp ett nytt koncept, och det kan handla om just denna bil. Teaserfesten har dragit igång och det verkar handla om en modell som kommer att placera sig mellan TT och R8, och som sägs baseras på kommande eldrivna Porsche 718.
39.4°
fredag 29 augusti
Udda fordon kan trampas till 120 km/h
Frågan är varför
Cixi Vigoz kallas för ett aktivt fordon där man trampar för att driva fordonen framåt. Men tramporna är inte fysiskt kopplade till vägen utan är egentligen bara ett aktivt sätt att gasa och bromsa. För till sin hjälp har man ett batteri på 22 kW och elmotorer. Hur mycket hjälp man vill ha kan man bestämma och tar man mycket hjälp och trampar på så kan man komma upp i 120 km/h. Men så snabbt får inte en cykel köra, vilket gör att den här måste köras på vägen och är registrerad som bil, eller lätt mc beroende på land. Det finns ju en del udda eldrivna fordon med trampor, men grejen med dem är ju att de just är klassade som cykel och då får köras där cyklar får köras. Det här är ju en bil ur det hänseendet, som måste registeras, parkeras på bilplats och skattas för. Hur som helst så får två personer och 50 kg packning plats i fordonen. Det ska finnas trevliga saker som AC i bilen. Man planerar att börja sälja det 2030 på prenumeration, eller någon form av leasing.
37.0°
Dreame ska göra supersportbil
Japp, de som gör dammsugare
Enligt kinesiska källor har Dreame gett sig in i bilbranschen. Man har publicerat en första bild på vad som ska vara en konkurrent till BYD:s elbilsmonster och Bugatti. Enligt nättidningen Iyiou ska Dreame redan ha ett team på 1000 personer som jobbar med bilar. De personerna ska komma dels från techsektorn men också från traditionell bilindustri. Den stora grejen med den påstådda bilen ska vara en egenutvecklad motor. Men supersportbilen ska ha ett AI-system som lär sig förarens körvanor och annat för att anpassa bilen efter det. Överlag verkar det som att man satsat mycket på tekniken i bilen. Bilen väntas komma 2027 och det rapporteras att man har tagit ett stort antal bilrelaterade patent. Min gissning är att, om detta stämmer, så kommer man att släppa supersportbilen som ett bevis på vad man kan göra och sedan släppa mer folkliga bilar. Men om allt detta stämmer får vi se vart det lider.
34.5°
Polestar kör tävling med GeoGuessr
Vinn Polestar-upplevelse
Idag börjar GeoGuessr World Championship Finals i Köpenhamn och Hugo Holmryd Malmborg är med. Han var förresten med i Morgonpasset häromdagen om man vill höra honom prata lite. Polestar passar nu på att göra en liten specialare med GeoGuessr där man kan spela spelet i Polestar-miljö. Eller man får lite bonus med en backspegel, så att man kan kolla åt två håll samtidigt. På deras specialversion får man tio olika "frågor" och är man bäst av alla som kör Polestar-varianten så vinner man en unik upplevelse där man får åka till Göteborg och bland annat köra Polestar-bilar på bana tillsammans med en racerförare. Jag fick 38.370 poäng, vad får ni?
40.8°
Porsche Macan får digitala nycklar och spel i bilen
Blir också bättre på att parkera själv
Porsches helt elektriska Macan kommer få en rad nya assistanssystem och digitala funktioner med den nya årsmodellen i slutet av året. Bland annat har parkeringsassistanssystemen uppgraderats betydligt med en "transparent motorhuv" som ger en virtuell vy av marken framför bilen. Något Porsche kallar "tränad parkering" kan lära sig hur du parkerar och automatisera dina personliga parkeringsrutiner, och "backningsassistent" kan automatiskt backa bilen upp till 50 meter längs en tidigare körd sträcka. Bilen får även stöd för Porsche Digital Key, som låter ägare använda sin iPhone, Apple Watch eller Android-telefon som bilnyckel, och nyckeln kan delas digitalt med andra. Underhållningssystemet i bilen utökas med fler spel i App Center, som kan spelas på mittskärmen eller den valbara passagerarskärmen. Röstassistenten i bilen får också någon sorts AI-integration och kan nu förstå mer komplexa frågor. Sist men inte minst har den maximala dragvikten för de fyrhjulsdrivna modellerna höjts med 500 kg till 2500 kg, vilket är en uppgradering som även kan aktiveras i efterhand på redan levererade bilar.
38.2°
Det här är Tesla Model Y Performance
Snabbare till dagis
Som väntat fick vi så en Performance-version av nya Model Y idag. Den nya versionen har rätt feta fälgar på 21 tum, röda bromsok och en performance-logo på bakluckan. Men det är såklart prestandan som är intressant. Elmotorer som levererar 460 hästar gör att Tesla Model Y Performance gör 0-100 km/h på 3,5 sekunder. Topphastigheten ligger på 250 km/h. Trots det är förbrukningen på 16,2 kWh/100 km och räckvidden på 58 mil. Rätt bra ändå. Performance-modellen får även en större skärm på insidan, 16 tum istället för 15,4 tum som det är i de andra modellerna. Den har dessutom högre upplösning, Tesla berättar inte exakta pixlarna, bara att de är 80 procent fler på den här skärmen. Prislappen ligger på 719.900 kronor, alltså 70.000 kronor mer än för long range med fyrhjulsdrift som gör 0-100 km/h på 4,8 sekunder. Leveranserna ska börja i september.
29.2°
torsdag 28 augusti
Så lyckades Mercedes med rekordkörningen
Jorden runt på en vecka
I måndags berättade vi om Mercedes-AMGs rekordkörning där man körde jorden runt på en dryg vecka och 5479 km på ett dygn. Men hur lyckades man med det? Bilarna snittade på en hastighet runt 300 km/h, och då dras det ström oavsett hur man vrider och vänder på det. Det är ju knappast eco-driving med tre motorer som levererar 1000 kW. Därför byggdes en speciell laddhub på Nardo-banan som levererade upp till 950 kW. Bilarna laddade dessutom med ett extremt högt snitt, hela 850 kW. För att få i så mycket ström byggde man om teknik från lastbilsladdning men som levererades via en kyld CCS-kabel. Varje laddstopp tog ungefär fyra minuter. Varmt blir det också. För att lösa det har man byggt en central kylhub Central Coolant Hub (CCH) som hjälper till att kyla både batteri och motor. Man har även en passiv kylplatta under bilen. Förarna hade även på sig en specialbyggd hjälm med AR-skärm. Den skärmen visade hastighet och laddning, men även optimal körbana.
42.4°
Volvo XC70 kommer till Europa!
Så här ser den ut på insidan
När Volvo berättade att man skulle släppa en ny version av Volvo XC70 i våras var informationen rätt så knapphändig. Framförallt var det klart att den här modellen bara skulle komma till Kina. Sedan dess har man visat upp bilen i Kina, men så mycket mer har vi inte fått veta. Men nu är den presenterad på riktigt, av Håkan Samuelsson i Kina. Under presentationen berättade han att bilen är helt utvecklad i Kina, något han var väldigt stolt över. Nu släpper Volvo en massa bilder på bilen och äntligen får vi se inredningen på riktigt. Och det ser bra ut tycker jag. Skärmarna, en framför föraren och en i mitten, är kanske inte så kreativt placerade, men annars ser det bra ut. Skärmen framför föraren är på 12,3 tum och den i mitten på 15,4 tum. De i baksätet får förresten också en skärm. Men framförallt står det nu klart att bilen kommer till Europa i ett senare skede. Exakt när är dock inte klart. Bilen bygger på SMA-plattformen och är inte en ren elbil. Istället är det en eldriven bil med räckviddsförlängare i form av en bensinmotor. På ren el kommer bilen 20 mil enligt den kinesiska CLTC-standarden. Den ska ladda snabbt, 0-80 procent ska gå på 23 minuter. Fyller du tanken till bredden får du 120 mils räckvidd med el och bensin. Bilen kommer förresten med V2L, så att man kan ladda andra saker med bilen.
33.7°
Tesla lanserar Cybertruck på ny marknad
Dags att se om Sydkorea är sugna på Teslas pickup
Tesla meddelade igår lite oväntat att man kommer att börja sälja sin pickup Cybertruck på den sydkoreanska marknaden i morgon, den 29 augusti. Lanseringen av Cybertruck i Sydkorea kommer efter att Tesla tidigare meddelat att Cybertruck senare i år även kommer till Saudiarabien, Qatar och Förenade Arabemiraten. Cybertruckarna som nu säljs i Sydkorea kommer att kosta från 145 miljoner won, vilket motsvarar nästan en miljon svenska kronor. Leveranserna av de Cybertruckar som beställs i Sydkorea från och med i morgon och fram till den 4 september är planerade att levereras i slutet av det här året. Cybertruck har inte varit någon större försäljningsframgång i Nordamerika än så länge. Huruvida de kommande lanseringarna av pickupen på den internationella marknaden kan leda till att Tesla uppnår sina försäljningsmål för Cybertruck återstår att se.
17.4°
onsdag 27 augusti
Tesla kommer att visa något på fredag
Model Y Performance?
Tesla i Europa har gått ut med en tweet där de berättar att något är på gång. Hade det varit Teslas huvudkonto så skulle jag nog ha hoppats på lite uppdateringar om Roadster, men nu känns det närmare med en Model Y Performance. Vi har saknat en performance-version av Model Y sedan den nya generationen presenterades. Prestandan blir nog jämförbar med den på Model 3 Performance. Det betyder i sånt fall en effekt på 461 kW, ett vrid på 741 Nm och en topphastighet runt 260 km/h. 0-100 km/h lär gå lite långsammare, men någonstans strax över tre sekunder får vi nog räkna med.
23.6°
Det här är nya VW T-Roc
En helt färsk generation
T-Roc har varit en storsäljare för Volkswagen sedan den kom 2017. I Sverige har det kanske inte varit en supersuccé, man har sålt 26.000 bilar på nästan åtta år, men i världen har man sålt totalt två miljoner bilar. Nu kommer generation två och det är en rejäl uppdatering. Fronten kan man ha åsikter om med det gigantiska gapet, men rumpan tycker jag är riktigt stilig. Inredningen har fått sig ett rejält lyft och en stor skärm på 13 tum. Bilen har blivit större, 12 centimeter längre. Det gör att man sitter betydligt bättre i baksätet om vi får tro Volkswagen. Bagaget har också blivit större, 30 liter extra till 475 liter. Den sluttande bakrutan gör dock att man inte får in så höga saker. Bilen är byggd på plattformen MQB evo, precis som Tiguan och Tayron. Här i Sverige får vi först se en mildhybrid på 1,5 liter som levererar 150 hästar. Efter det kommer en helt ny hybrid och en fyrhjulsdriven version med en mildhybrid på 2 liter. Två versioner kommer att komma när det gäller utrustning. Dels R-Line som är den gula bilen på bilderna, och dels Life som är den röda. Säljstart är satt till mitten av september, då kommer även priserna.
36.3°
Äldre bilar är livsfarliga
Se skillnaden mellan gammal och ny Golf
Idag är vi vana vid bilar som har en herrans massa säkerhetssystem, airbags och annat. Det mesta av detta finns där på grund av lagar och regler, men hur stor skillnad gör egentligen all teknik i fysisk och digital form? Dekra har tagit en gammal Golf II, alltså den andra generationen som lanserades 1983, och kraschat den. Resultatet är förödande. I en frontalkrock i 50 km/h trycks hela fronten in i föraren och passagerarens knän och de hade troligen dött på sekunden. Nedan kan ni först se kraschen med en Golf II och under den finns en film med Golf IV till Golf VIII (den nuvarande generationen). Rätt snabbt blir det bättre, idag hade man troligen kunnat gå ut mer eller mindre oskadad ur en krock som i den äldre Golfen hade dödat dig. Men det är inte bara passiv säkerhet som deformationszoner och airbags som gör skillnad. Idag "missar" vi ju en hel del krascher med de aktiva systemen, som nödbroms eller hinder att köra över linjer. Dagens bilar har även bättre bromssträckor, bättre lysen och en massa annat som är trevligt om man inte vill krocka.
45.9°
Peugeot uppdaterar 308 och 308 SW
Har plats för söt hund
Peugeot mellanstora 308 har nu fått sig en ansiktslyftning, både den vanliga 308 och 308 SW, som alltså är kombin. Det är framförallt fronten som har fått en ny stil. Borta är det stora huggen på sidan, istället för vi en behagligare front med streck längst hela fronten. Man erbjuder fyra olika drivlinor med denna. Diesel, bensinhybrid, laddhybrid och helt eldriven. Den eldrivna versionen får lite längre räckvidd som nu mäter 450 kilometer, men det mesta annat är sig likt. Det är fortfarande 100 kW laddning, och motorn levererar 115 kW. Nytt är stöd för Plug & Charge och V2L. Laddhybriden har en ekmotor på 125 hästar och en bensinare på 150 hästar, tillsammans ger de 195 hästar. På bara el kommer laddhybriden 85 kilometer.
39.3°
tisdag 26 augusti
Nu har sista Nissan GT-R tillverkats
Tack för allt!
Sagan om Nissan GT-R är över 50 år nu. Den senaste delen stavas R35 och blev 18 år lång. Men nu är det slut, efter 48.000 tillverkade bilar i Tochigi, Japan. Nissan GT-R blev snabbt ett unikum i bilvärlden. Jag har fått köra den en gång på bana och det är en magisk bil. Så precis, exakt och underbar. Japansk kontroll när det är som bäst. Att Nissan GT-R även, typ, går att använda som en vanlig bil för familjen gör ju också sitt till. För mig var det länge drömmen att kunna ha en sådan som familjebil. Den eller en Maserati Quattroporte. Sagan för R35 började 2001 när Nissan visade upp det första konceptet. 2007 visade man upp den produktionsklara bilen och man öppnade då också orderböckerna. Redan året efter började man vinna på banan med bilen, man vann sju av nio starter i GT500. 2009 släppte man Spec V i Japan och 2010 presenterades en lite uppdaterad motor. 2011 kom banpaketet och 2013 GT-R Nismo och motorn blev ännu starkare, nu 600 hästar. 2015 firade man 45-årsjubileum av GT-R som modell och 2016 kom den största uppdateringen av bilen sedan lanseringen. VR38-motorn har förresten hela tiden byggts av en liten grupp på nio mekaniker och varje motor har totalt tagit sex timmar att bygga för hand.
48.1°
BYD superelbil når 472 km/h!
Spöar Rimac Nevera hårt
BYD har ett lyxbilsmärke som heter Yangwang och en av deras bilar är sportbilen U9. I november lyckades man jaga upp bilen i 391 km/h, men det var tydligen inte tillräckligt. Nu har man gjort en ny version som man kallar för Yangwang U9 Track Edition och det aset har 3020 hästar eller 2220 kW. Bilen har fyra elmotorer som levererar 555 kW styck. Det var den tyska föraren Marc Basseng som körde bilen på Automotive Testing Papenburg. Som ni ser i videon nedan så tar han det lugnt i kurvan innan han drar på när rakan kommer. Han stannar vid 472 km/h för att vägen håller på att ta slut, det verkar som att det går att accelerera lite till. Med rekordet blir man den snabbaste elbilen i världen och snor den äran från Rimac Nevera. Snabbaste produktionsbilen är fortfarande Bugatti Chiron Super Sport 300+ som kommit upp i 490 km/h.
37.9°
Koenigsegg Gemera anpassas för banan
Med nya F10-paketet
Det har varit sportbilsfest i Monterey och där visade Koenigsegg upp en guldfärgad version av Gemera. Den såg lite speciell ut och nu vet vi varför. Den redan feta Gemeran har fått ett tilläggspaket som heter F10. Exakt vad man gjort är lite oklart, förutom de uppenbara skillnaderna som en vinge på rumpan som är ställbar. Koenigsegg säger bara att paketet ger extra downforce och bättre aerodynamik. När du inte rullar på banan kan du få Gemeran med en rätt läcker takbox... Koenigsegg Gemera har med HV8-paketet totalt 2300 hästar. 1500 av dem kommer från V8:an och 800 kommer från elmotorn. 0-100 km/h går på 1,9 sekunder och toppfarten ligger på 400 km/h.
43.3°
Audi Q3 nu även som sportback
Framåtlutat...
I juni presenterade Audi nya Q3, en bil som ni tummade ner då. Framförallt verkade ni tycka att den var ful både fram och bak. Nu kommer den som sportback, alltså med sluttande tak, och frågan är om ni gillar den bättre. Det man får om man köper sportbacken är lite mindre bagage och lägre tak, i övrigt är det mesta detsamma.
23.6°
måndag 25 augusti
Cupras koncept kommer heta Tindaya
Döpt efter vulkan
I början av september kommer vi att få se ett nytt koncept från Cupra. Det ska visa lite framtid för märket när det gäller deras design, så ändå lite intressant även om det inte kommer att vara en bil som blir verklighet. Nu får vi både se en glimt av bilen och namnet på den. Den kommer att heta Tindaya, vilket inte är slang för att tindra utan namnet på en vulkan på Fuerteventura. Mer kommer vi att få reda på den 8 september.
38.2°
Mercedes elbil körde 5479 km på ett dygn
Körde jorden runt på en dryg vecka
Det har dykt upp en ny form av rekord där elbilstillverkare försöker köra så långt de kan på bana under ett dygn. Tidigare i år lyckades Xiaomi köra 3944 km under ett dygn med en Xiaomi YU7 Max, vilket slogs av Xpeng nyligen när de körde 3961 km med en P7. Nu har Mercedes slagit detta med dunder och brak. D tog sin koncept AMG GT XX och lyckades köra den 5479 kilometer på bara 24 timmar. Oftast låg man och hade en snittfart på 300 km/h. Det är imponerande dels för att det går fort när man kör i 300 km/h (duh!) men också för att förbrukningen drar iväg när man kör fort. Men Mercan laddar snabbt, man har legat på runt 850 kW när bilarna varit inne för laddning. Så man har snabbt fyllt på batteriet och kört ut på banan igen. Man slog hela 25 stycken långdistansrekord under den dryga vecka man höll på. Förutom att köra 5479 km på ett dygn så lyckades man köra jorden runt, alltså 40.075 km, på sju dagar, 13 timmar, 24 minuter och 7 sekunder. Med den hastigheten hade man alltså teoretiskt kunna ta sig till andra sidan jorden på knappt fyra dagar. Några av de andra rekorden man slog var 200 mil på 8 timmar och 40 minuter och 1000 mil på ett dygn, 20 timmar och 10 minuter.
47.7°
Bentley visar bil med tonad lack
Tar 56 timmar att lacka
Kan du inte bestämma dig? Då är det dags att köpa en Bentley. De har nämligen börjat erbjuda en lack som de kallar för Ombre och som görs av deras avdelning för specialfordon, Mulliner. Första bilen ut är denna Continental GT Speed som först har lackats i två olika färger, en fram och en bak. Sedan har två lackerare från Bentley fixat till toningen för hand, något som tog 56 timmar. Bentley kommer att erbjuda tekniken i tre olika färgkombinationer. Förutom att lacken är unik levereras bilarna med färgade fälgar, en färg fram och en färg bak. Även inredningen är speciell och har en färg på framsätena och en annan på baksätena.
44.6°
Rally-VM på gång att säljas
Red Bull vill inte vara med längre
Rally-VM styrs av FIA, men de kommersiella rättigheterna har sedan 2013 ägts av Red Bull Media House och KW25. Nu verkar man ha tröttnat lite på VM-cirkusen, för nu vill man sälja rättigheterna innan kontraktet går ut, vilket det gör om sju år. Prislapp: runt 6 miljarder kronor. Det har varit snack om detta en stund, men nu är det officiellt att ny partner ska hittas. Enligt rykten ska ett gäng från Saudiarabien, men även svenska riskkapitalbolaget EQT, vara intresserade. FIA säger att sändningarna från rally-VM ska locka 1,3 miljarder tv-tittare och fyra miljoner åskådare.
34.1°
Waymo börjar köra i New York City
Självkörande bilar kommer till Manhattan
Waymo, Alphabets taxitjänst för självkörande bilar, har nu fått tillstånd att i ett pilottest börja testa sin tjänst och tillhörande fordon i New York City. Waymo blir det första företaget någonsin som fått tillstånd för att testa en taxitjänst med självkörande bilar i New York City. Initialt kommer Waymo att testa åtta stycken fortond som kommer att rulla på Manhattan och den södra delen av Brooklyn. Under testet kommer dock Waymo att vara tvungna att ha säkerhetschaufförer i sina bilar. När Waymo siktar på en eventuell lansering av sin tjänst i New York City finns det än så länge inga uppgifter om. Sedan tidigare rullar Waymos bilar på gatorna i San Francisco, Phoenix, Los Angeles, Austin och Atlanta. De städer som verkar stå på tur för Waymos framtida expansionsplaner inkluderar Miami, Washington D.C, Dallas, Philadelphia, Las Vegas, Boston, Nashville, New Orleans, Orlando, Houston och San Diego.
41.4°
Så ser Volvos nya gränssnitt ut
Kommer till 2,5 miljoner bilar
Har du en Volvo med Android Automotive? Det finns ett stort antal bilar där ute som har detta och nu kommer det ett nytt gränssnitt till dessa. Christoffer Gullin har testat gränssnittet i nya Volvo EX40. I den finns även lite ny hårdvara som gör att gränssnittet blir kvickare, äldre bilar kommer av naturliga skäl inte att få ny hårdvara så räkna inte med att gränssnittet på din äldre Volvo magiskt ska bli snabbare. Gränssnittet kommer som uppdatering till EX40, men även till bland andra EC40, V60 och V90. Man behåller förresten den mindre skärmen i nya EX40, vilket är lite synd.
38.5°
fredag 22 augusti
Tesla verkar skippa Grok i sina kinesiska modeller
Kan istället få AI från DeepSeek och ByteDance
Tesla verkar vända sig till kinesiska leverantörer när det gäller att förse de fordon man säljer i Kina med AI-funktionalitet. I USA har Tesla förlitat sig på AI:n Grok som utvecklats av xAI, AI-företaget som grundats av Teslas VD Elon Musk. Nyhetsbyrån Bloomberg rapporterar att Tesla vänt sig till TikToks ägare ByteDance för att utveckla en röstassistent för att styra temperatur, navigation och underhållning i Teslas kinesiska bilar, medan DeepSeek skulle förse bilen med annan AI-funktionalitet. DeepSeek används redan idag för AI-funktioner i bilar från flera av Teslas kinesiska konkurrenter, till exempel Geely och BYD. Det kan nämnas att Teslas bilar i Europa varken har Grok eller någon liknande AI-driven chatbot installerad.
29.0°
Fossilbilar förbjuds i del av Köpenhamn
Endast elbilar tillåtna i Vesterbro
Stockholm försökte skapa en zon där bara eldrivna bilar fick köra, men det gick åt pipsvängen. Nu försöker Köpenhamn göra samma sak när Köpenhamns stadsfullmäktige igår klubbade att Indre Vesterbro ska bli en zon där bara elbilar får köra. Eller reglerna säger att det bara är bilar med noll utsläpp som får köra där. De nya reglerna ska börja gälla för personbilar 2027 och för yrkestrafik 2028. Om du är boende i området undantas du dock, har du en fossilbil så kan du köra vidare ett tag till. Även vissa andra fordon som insatsfordon och taxibilar är undantagna. Indre Vesterbro är ett av fyra områden inne i Köpenhamn som man har planer på att göra utsläppsfria. Inget av områdena har en genomfartsväg genom sig, så de nya reglerna hindrar inte fossilbilar att köra genom stan, bara in i själva området Vesterbro.
44.3°
Elbilsägare kör längre än fossilägare
Räckviddsnjutning
Det där med räckviddsångest var verkligen en riktig sak för några år sedan. Idag är räckvidden längre, det går snabbare att ladda och snabba laddare finns både här och där. Nu visar det sig att elbilsägare kör längre sträckor med sina bilar än de som har hybrid- eller fossilbilar. Det är Zaptec som har bett Sifo göra undersökningen. Man har kommit fram till att de med elbil kör i snitt 2087 mil per år, vilket är betydligt mer än de med laddhybrider (1746 mil) och fossilbilar (1680 mil). Att det är just Zaptec som gör undersökningen är lite passande eftersom jag tror att just hemmaladdning är något som gör långkörare glada. Om du har långt till jobbet eller kör långa sträckor är det ju väldigt trevligt att kunna ladda billigt hemma och starta med full "tank" istället för att bli deprimerad på en bensinmack. Laddhybrider är dessutom sällan bra för längre sträckor, när batteriet är tomt är de sällan speciellt snåla.
39.3°
torsdag 21 augusti
En riktigt smurfig liten bil
Det här är Livian Smurf
Geely har sin Panda Mini och nu släpper systermärket Livian en liten pluttig bil som inte bara ser smurfig ut utan också heter Smurf. På riktigt. Det är också en riktig bil, rent tekniskt. Alltså inte någon mopedbil eller liknande, även om storleken och prestandan kanske inte riktigt är vad vi förväntar oss av en bil idag. Den är 310 cm lång (kort?), 155,8 cm bred och 161 cm hög. Hjulbasen är 201,5 cm. Fälgarna är på 14 tum. Den väger bara 815 kg vilket är tur, för motorn är på 30 kW. Det ska räcka för en toppfart på 100 km/h. Oklart om det är med vinden bakifrån eller inte. Batteriet är på 17 kWh och räckvidden ska vara på 20 mil, men det är enligt den generösa kinesiska standarden. Låter det lite fattigt? Prislappen ligger på 36.000 yuan, vilket med dagens växelkurs betyder 50.000 kronor. Nu hade den kostat betydligt mer om den skeppades hit, men ändå ett riktmärke.
39.1°
onsdag 20 augusti
2000 hästar och manuell låda
Hennessey visar specialmodell
Idag är det inte ovanligt att rätt vanliga bilar har 1000 hästar, men 2000 är lite ovanligt. Speciellt från en bil som inte har en massa fusk med el. Hennessey Venom F5 har en riktigt tjock V8:a på 6,6 liter och dubbla turbos som ger 2031 hästar. Nu har man gjort en specialare av denna som har en klassisk manuell låda. Man lär få jobba med dragläget för att få till snygga växlingar. Modellen kallas för Venom F5 LF där LF står för Louis Florey och bilen byggs bara i ett exemplar, i alla fall som den ser ut här med denna färg, bakvinge etcetera.
37.3°
Så mycket kommer Kia EV4 att kosta
Börjar säljas nu
Kia fortsätter att fylla ut sitt elbilssortiment och nu börjar man sälja sin EV4. Två varianter kommer, halvkombin som tillverkas i Europa, och en fastback-version som tillverkas i Korea (och som syns på bilderna). Den tidigare väntas bli storsäljaren här. Halvkombin kommer med två batterier, ett på 58,3 och ett på 81,4 kWh. Vill man ha lite mer utrustning får man välja till Plus- eller GT-line-paketen, men det går bara på det stora batteriet. Fastbacken finns bara med det stora batteriet och bara i Plus respektive GT Line. Priserna börjar på 476.900 kronor för halvkombin med det lilla batteriet. 541.400 kronor står det på prislappen för det stora batteriet. Sedan får man lägga till 32.000 kronor för Plus och 50.500 kronor för GT Line. Fastback-versionen börjar på 594.900 kronor, då med Plus-paketet. GT Line kostar 50.000 kronor mer. Alla modeller har börjat säljas idag. Första leveranserna kommer under fjärde kvartalet i år.
26.1°
Opel gör koncept för Gran Turismo
Vill sporta till sig
Opel verkar verkligen vilja föryngra sig. Det senaste steget i det stavas Opel Corsa GSE Vision Gran Turismo. Det är som namnet skvallrar om ett koncept som kommer att hitta in i spelet Gran Turismo, men det ska också bli ett fysiskt koncept som man kommer att visa upp på mobilitetsmässan i München. Bilen har två elektriska motorer, en på varje axel. De levererar 350 kW styck och totalt 588 kW. 0-100 km/h ska ta två sekunder. Det klarar man av eftersom vikten ska ligga på 1170 kilo. Bra jobbat!
38.5°
Tesla säljer nu blinkersspakar som extra tillbehör
På min tid ingick sånt
Med uppdaterade Model 3 valde Tesla att inte inkludera någon fysisk blinkersspak, istället fick förare trycka på knappar på ratten för att blinka. Inte helt oväntat var inte alla helt nöjda med den förändringen, vilket nu har lett till att Tesla har börjat sälja en fysisk blinkersspak som ett eftermonterat tillbehör till Model 3 – dock endast i Kina än så länge. Kitet ska kosta 2499 yuan, eller cirka 3300 kronor. Det återstår att se om Tesla så småningom kommer att erbjuda spaken på andra marknader och vad den då kan komma att kosta.
-3.0°
tisdag 19 augusti
Det här är typ en Batmobile
I indisk form
Det har funnits en del Batmobiles i filmer och ett antal privata byggen runt om i världen. Men nu kommer den första officiella Batman-bilen. Om den tillfredsställer Batman-fansen är dock oklart. Det är tillverkaren Mahindra som nu gjort en specialversion av deras suv BE 6, full med Batman-saker. Förutom en massa loggor överallt är det en rätt ordinär bil som levererar 282 hästar och har ett batteripack på 79 kWh. – Batman is more than a pop-culture icon — he represents innovation, resilience, and an unyielding drive to push boundaries. This collaboration brings that spirit to the road in a bold, electric way. With this limited-edition range, fans in India can now experience the thrill of Batman every time they drive. It’s a collector’s statement on wheels, säger Vikram Sharma från Warner. Man kommer att tillverka 300 exemplar.
33.0°
En Lamborghini Diablo att drömma om
Eccentrica släpper ny version av sin restomod
Eccentrica tar Lamborghini Diablos och gör dem moderna. Jag mötte en på gatan i Milano en gång och det är en otrolig bil. Nu visar man upp en ännu otroligare version som man kallar för Titano. Den här är lite argare och lite extremare och passar dig som vill rasta bilen på banan. Du behöver ha en Diablo till att börja med, och sedan lär du få slanta 1,4 miljoner dollar till Eccentrica för fixandet. Då får du en uppgraderad version av V12:an på 5,7 liter som har en ommappad ECU. I den här versionen varvar den mer och ger bättre respons. Som vanligt har man en sexväxlad manuell låda att bråka med. Titano har en kaross helt i kolfiber, fast vinge och nya fälgar. 19 bilar kommer att bli till.
49.0°
Gordon Murray har gjort en ny McLaren F1 GTR
Typ...
Gordon Murray är kanske mest känd som skaparen av McLaren F1. Nu för tiden driver han Gordon Murray Automotive där han sänker två bilar, T.50 och T.33. Nu har han startat en ny business som en avdelning av den andra bilfirman som han kallar för Gordon Murray Special Vehicles (GMSV). Där ska man göra unika bilar som säljs i extrem liten upplaga. Först ut är Le Mans GTR och S1 LM. Le Mans GTR är en bil för banan, men som är laglig att köra på gatan. Det är den blåa här under. Basen är en T.50 och motorn är V12:an på fyra liter som varvar upp till 12.000 varv och som är kopplad till en manuell låda. Men borta är fläkten från T.50 och man har istället en stor vinge. 24 stycken kommer att göras, en för varje timme av Le Mans. Men intressantare är kanske S1 LM. Det här är en homage till McLaren F1 GTR och man kommer att bygga fem exemplar. Det bisarra är att alla fem kommer att landa i garaget hos samma köpare. Någon med knäppt mycket pengar alltså. Basen är T.50 och T.50 S men motorn har justerats av Cosworth. V12:an är nu på 4,3 liter och levererar över 700 hästar. Motorn har fått en 18-karats guldfolie för lite extra värmeskydd.
44.1°
Det här är längre och större Tesla Model YL
Plats för sex personer
Rykten om en längre och större Tesla Model Y med plats för sex började simma runt på internet för ett tag sedan. Nu är den här, och första landet att få den är Kina. Namnet är Tesla Model YL och det handlar alltså om en modell som är längre och högre. Längden har ökat från 4797 till 4976 mm, alltså plus 179 mm. Höjden har ökats från 1624 till 1668 mm, alltså en ökning med 44 mm. Tesla Model Y överst, Model YL under Eftersom bilen är större rent fysiskt så lär denna vara mer anpassad för riktiga människor på tredje raden, den version som tidigare har funnits av Model Y med tre rader hade mest plats för barn på tredje raden. Större bil ger större bagageutrymme. Totala lastutrymmet, inklusive frunk och upp till tak i bakluckan, är nu 401 liter större än vanliga Model Y med andra och tredje raden fällda. Totalt kan man få in 2539 liter, men det är alltså upp till taket och så räknar vi inte i Europa. Prestandamässigt gör bilen 0-100 km/h på 4,5 sekunder och räckvidden är jämförbar med long range-versionen med fyrhjulsdrift. Prislappen ligger i Kina på 339.000 yuan, 25.500 yuan mer än long range-versionen med fyrhjulsdrift. Räkna alltså med ett pris på runt 700.000 kronor här i Sverige när den väl kommer hit.
40.1°
måndag 18 augusti
Porsche hyllar trimningsundret ANDIAL
50-årsfirande
Andial är kanske inte så känt för oss på den här sidan Atlanten, men gillar man Porsche och är amerikan så vet man vad ANDIAL är. Det startades av ArNold Wagner, DIeter Inzenhofer och ALwin Springer och byggde om 935 och 962 för amerikansk racing, bland annat Daytona. Andial grundades 1975, vilket för de som är snabba på att räkna betyder att det är dags att fira 50 år. Porsche har därför gjort en Andial-version av 911 GT3 som har samma ränder som 935-L hade. Förutom ränderna så får man en speciell nyckel, väskor och bilmattor. Man har även gjort ett samarbete med Puma där man skapat lite sköna kläder.
39.1°
MG ska släppa modell med semi-solid-state-batteri
Blir först på marknaden med det
Det ser ut som om MG planerar att snart släppa en version av sin MG4-modell som kommer att använda sig av ett semi-solid-state-batteri istället för de litiumjonbatterier som vanligtvis driver elbilar. Det skulle bli den första sådana kommersiellt tillgängliga modellen på marknaden i så fall. Uppgifterna framgår i dokumentation som MG skickat i en rapport till Kinas Ministry of Industry and Information Technology (MIIT). Enligt uppgifterna kommer batterierna i MG4 Anxin Edition tillverkas av Suzhou QingTao Power Technology, ett företag som precis som MG ägs av SAIC, Kinas största statliga bilföretag. Fördelar med semi-solid-state-batterier, och solid-state-batterier, inkluderar ökad säkerhet, bättre prestanda i kyla och hög energitäthet. Det finns inga uppgifter om vilken prestanda MG4 Anxin Edition kommer att få. Carnews China skriver att modellen kan komma att presenteras officiellt i september och börja säljas redan vid årets slut.
42.5°
söndag 17 augusti
Volkswagen har tillverkat 1,5 miljoner ID-bilar
Men är det slut på ID-familjen nu?
2020 kom så äntligen Volkswagens första "riktiga" elbil. Jag säger riktiga, för man hade ju faktiskt e-Golf och e-Up långt innan ID-serien, de kom 2014 respektive 2013. Men ID-bilarna var byggda på en ny plattform med namnet MEB och var byggda som elbilar från grunden. ID.3 var först ut. 2020 kom startskottet och många hade åsikter om designen. Men det var väldigt lovande på många sätt och vis. Nu kanske elbilarna skulle bli lite vettigare.
42.8°
Är det här nästa Lexus LFA?
Nytt koncept visar kommande designspråk
På tillställningen The Quail under Monterey Car Week visade Lexus häromdagen upp Lexus Sport Concept. Det är möjligen detta som är nästa LFA. Om det blir det eller inte är lite oklart, men klart är att det här är den nya riktningen för design från Lexus. Vad tycker ni, snyggt och stilrent eller lite trist?
52.6°
Det här är världens fetaste Lamborghini
29 kommer att säljas
Lamborghinis avdelningsföreståndare för specialare levererar nu Fenomeno, en variant på Revuelto som är den snabbaste från märket. Med en V12 på 6,5 liter tillsammans med tre elmotorer gör denna 0-100 km/h på 2,4 sekunder. Bilen må bygga på Revuelto men härstammar på sätt och vis från Reventón. – When we presented the Reventón in 2007, our goal was to create a truly superlative super sports car that represented the ultimate expression of what Lamborghini stood for. This new few-off carries forward the same philosophy of distinction and innovation that is a fundamental part of our DNA, säger märkets vd Stephan Winkelmann. Bilen toppar 350 km/h och vikt/kraft-ration är på 1,64 kg per hästkraft. Helt ok. Prislappen lär vara bonkers. Ryktet säger 35 miljoner spänn.
40.7°
Det tredje och fetaste Corvette-konceptet
En fet, en fetare
Corvette-gänget fortsätter att spotta ur sig koncept och det senaste kallas för CX och CX.R Vision Gran Turismo. Ni som har varit med ett tag vet att det senare av dessa två kommer att dyka upp i spelet Gran Turismo. Koncepten visades upp på The Quail under Monterey Car Week. CX är helt eldriven, har fyra elmotorer och levererar 2000 hästar. CX.R är främst för banan och har "bara" tre elmotorer, två fram och en bak. Dessa får dock sällskap av en V8. Bara V8:an ska ge 900 hästar och toppar på 15.000 varv.
39.7°
fredag 15 augusti
Jag har blivit kär i en gul Renault
GUL BIL!
Jag har i 20 år kört en blå Mini Cooper S Cab. Den är kass på många sätt, men den är väldigt rolig att köra och gör mig glad. Den gör också andra glada, den är både gullig och sportig på något sätt. Vilket tilltalar de flesta. Den syns, men ingen kan bli provocerad. Perfekt kombination, i alla fall för mig. På senare år har Mini tappat det när det gäller designen och jag tycker inte att någon av de tre modeller som säljs nu är fullträffar. Vilket jag tycker är väldigt synd. Det verkar inte bara vara jag som tycker det, för varken Cooper eller Aceman säljer så bra. In från höger kommer då Renault och släpper en gul småbil som säljer bra i Sverige. Jag har nu kört den i några dagar och jag är golvad. Den är vettig, gul, rolig att köra och framförallt gör den mig och andra glada. Den är gullig och sportig på samma gång, har en massa detaljer som är roliga och man blir glad. Det är viktigt att bli glad. På en parkering vid ett köpcentrum idag hittade jag en kompis, en annan gul Renault 5. I ett hav av vita och gråa (och en röd) bilar lös denna geting på långt håll. Jag var såklart tvungen att parkera precis bredvid kompisen. Senare möttes vi i en korsning, och hälsade såklart. Lycka. Jag återkommer senare med ett längre utlåtande, men ville bara säga att jag för första gången på länge har blivit lite kär i en bil som jag provkör. Det var bara det. Trevlig helg!
63.7°
Nästa sida
+
Per månad
39 kr
Betala löpande per månad. Ingen bindningstid .
Starta prenumeration
Per år
299 kr
Enklast och billigast, bara 25 kronor i månaden. Betala löpande per år. Ingen bindningstid .
Prova 14 dagar gratis innan du bestämmer dig.
Starta gratis provperiod
Engångsköp
349 kr
Slipp återkommande betalningar, betala ett år i taget. Betala med kort eller Swish.
Köp utan prenumeration