Teknik
Motor
Samhälle
Spel
Popkultur
Tjock
42 idag
44 igår
Tipsa!
Skaffa Feber+
Dammsugarföretaget Dreame visar Chiron-kopia
Bugatti tycker nog att den suger
26.7°
Annons från
Annons
Varning för högt blodtryck kommer till äldre Apple Watch
Apple Watch Series 9 och Ultra 2
43.2°
Google Pixel säljer som smör i solsken
Dubblerar försäljningen
44.8°
iPhone 17 får ny minnessäkerhet
Ska stoppa spionprogram som Pegasus
46.8°
Spotify får äntligen lossless
Ingår i alla Spotify Premium-abonnemang
53.0°
Eldriven Mercedes kom 120 mil på en laddning
Körde från Stuttgart till Malmö
49.9°
Dags för glögg-nyheter
Från Blossa och Saturnus
128kg
Ferrari Testarossa är tillbaka!
Men det coolaste saknas
30.7°
Tidöpartierna vill sänka straffbarhetsåldern till 13 år
För att bekämpa allvarlig brottslighet bland ungdomar.
64.2°
Nu lanseras Lucids eldrivna SUV Gravity i Europa
Lastar mycket och kommer långt
42.4°
Amerikanska iPhone 17 Pro har två timmars längre batteritid
Endast eSIM sparar plats
28.1°
Volkswagen ID.4 blir ID.Tiguan nästa år
Stor uppdatering på gång
41.3°
Vi kollar in Apples alla nyheter!
iPhone Air, AirPods Pro 3 och det andra
35.2°
Apples Magsafe-batteri fungerar bara på iPhone Air
Kanske bara där det behövs?
21.1°
iPhone 17 Pro är riktigt fet!
Orange is the new black
41.7°
Här är den tunnaste iPhone någonsin
Säg hej till iPhone Air
34.7°
Nya iPhone 17 finns bara i en storlek
Hejdå Plus, hej 120 Hz
39.5°
Apple Watch Ultra får lite större skärm
Samt bättre batteritid och 5G
33.9°
Apple Watch Series 11 får bättre batteritid
Kan nu även varna om högt blodtryck
34.2°
Här är AirPods Pro 3
Dubbelt så bra brusreducering!
55.2°
Hitta, jämför och betygsätt 323 elbilar
BMW iX3
Zeekr 7X
Nissan Leaf
Mercedes CLA
Zeekr 7GT
Smart #5
Volvo ES90
Kia EV4
Model Y
Alla
Heta
Kalla
Öppna i ny flik
torsdag 26 juni
fortsättning
Fiats Grande Panda är full med Tetra Pak på insidan
Dryckeskartonger återanvänds i interiören
Fiats Grande Panda blir nu först ut i bilbranschen med att använda återvunnet material från använda dryckeskartonger. Dessa kommer från Tetra Pak och till varje bil har runt 140 kartonger återvunnits. När kartongerna går till återvinning så tar man först bort pappersfibrerna. Kvar blir tunna lager av plast och aluminium som kallas för polyAI. Detta har det italienska företaget Lapo Compound därefter förädlat till den plastliknande massan Lapolen Ecotek som sedan har använts när man tagit fram bilens instrumentbräda, mittkonsol och dörrpaneler. Läs mer på länken nedan.
47.4°
Nu kan du köpa McMurtry Spéirling i Norden
Wille jublar
McMurtry Spéirling är namnet på den galet snabba brittiska eldrivna "fläktbilen" som vi har skrivit om flera gånger tidigare. Den suger sig fast mot marken med hjälp av fläktar och man har tidigare visat att dessa har tillräckligt med kraft för att man ska kunna köra upp-och-ner med den. Under skalet finns elmotor på 1000 hästar och vikten för ekipaget stannar på 1000 kilo. Mängder av rekord har satts och den har bland annat satt bästa tiden på Goodwoods Hill Climb då den klockat 39,08 sekunder. Nu får vi reda på att My Garage som är en återförsäljare av lyxbilar i Danmark ska börja sälja bilen i Norden. I Storbritannien kostar den från 995.000 pund men vad prislappen kommer att bli häromkring återstår att se. Planen är att tillverka 100 exemplar och de första ska levereras någon gång under nästa år.
40.2°
Mercedes-AMG gjorde en Jaguar
Concept AMG GT XX liknar inget annat
I december förra året "chockade" Jaguar hela världen när de visade upp sitt nya eldrivna koncept. Bilen såg inte ut som något annat och den har verkligen ett utseende som man antingen älskar eller hatar. Mercedes-AMG verkar vilja göra samma grej för när de nu visar upp sin nya eldrivna superbil Concept AMG GT XX så är det verkligen något som inte ser ut som man kanske hade väntat sig. Och inte känns det så mycket Mercedes heller för den delen, eller vad tycker ni? Under skalet finns en ny drivlina som består av tre elmotorer och tillsammans ger dessa över 1000 kW (1360 hästar). Detta ska räcka för att ge bilen en toppfart på 359 km/h. Batteriet ska vara av NCMA-typ och ha en energidensitet på 300 Wh/kg. Den har knasiga saker som högtalare inbyggda i strålkastarna och dessa ska ge ifrån sig ett V8:a-liknande ljud när man kommer farande. Konceptet är en förhandsvisning av super-sedanen som ska visas upp i produktionsform nästa år. Om saker och ting kommer att förändras mycket från det vi ser här återstår att se. Läs allt om bilen på länken nedan.
40.3°
onsdag 25 juni
MG presenterar nya elbilar nästa månad
En verkar vara IM6 med annat namn
På Goodwood Festival of Speed den 10 juli ska MG visa upp två nya elbilar. Den ena är den vi ser teaserbild på här ovan. Det är en ny SUV som kanske skulle kunna utmana Tesla Model Y. Men som vi kan se är det inte något MG har hittat på själva, utan bara en IM6 från IM Motors som fått sig en annan logga. IM Motors ägs precis som MG av kinesiska SAIC Motor, så det kanske inte är så konstigt att man gör på det här viset, men knappast spännande. Den andra elbilen har vi inte fått någon teaserbild på än men det sägs handla om IM Motors L6 som också den ska ha fått sig en annan logga. Utöver dessa två bilar kommer MG även att plocka med sig Cyberster Black Edition som alltså är en nattsvart version av cabben med lambo-dörrar och konceptet Cyber X till eventet.
34.2°
Värmebölja gjorde väg till ett hopp
Toyota Airlines kommer in för landning
Det har varit ganska så varmt i den lilla orten Cape Girardeau som ligger i Missouri, upp mot 32 plusgrader. Värmeböljan var så intensiv att den på ett ställe lyfte vägbanan och därmed skapade ett hopp. Det hann inte en förare av en Toyota Corolla att se i tid så det blev en liten flygtur, vilket vi kan se i det här klippet. Precis innan ser man att vägen ger efter, släpper en fis och därefter reser sig. Svårt att hinna upptäcka och plötsligt var det för sent. Fenomenet är tydligen vanligare på betongvägar än på asfaltsvägar.
40.2°
BMW iM3 börjar tillverkas i mars 2027
Enligt nya uppgifter
Nu kommer mer skvaller om den kommande helt eldrivna M3:an som ryktas få namnet iM3. Nu sägs det att den ska börja tillverkas i mars 2027 och att produktionen ska pågå till oktober 2034. Bilen kan få över 700 hästar från fyra elmotorer. Bilen kommer även att få det nya naturliga alternativet till kolfiber som vi skrev om förra veckan, och det blir denna modell som blir först med det. Avtäckningen av iM3 borde ske någon gång under nästa år. Det kommer även vanliga versioner av nästa i3 och de sägs vara i3 20, 40, 40 xDrive, 50 och 50 xDrive. Tillverkningen av dessa ska dra igång i juli nästa år, och i mars 2027 ska även M60 xDrive börja tillverkas vid sidan om iM3.
40.5°
Polestar 4 knep första plats i Mille Miglia Green
Polestar 3 kom på femte och 2 på sjätte
Mille Miglia-rejset känner nog det flesta till, Mille Miglia Green är en avknoppning av detta och då tävlas det istället med fordon som har alternativa bränslen - typ el. I år ställde Polestar upp med modellerna 2, 3 och 4. Och den sistnämnda som var en 4 Long range Single motor knep förstaplatsen! Alla tre bilarna hade klätts i temat "Collezione Mille" som hyllar Italiens rejsingkultur. Polestar deltog i rejset för första gången 2019, då med modellen 1 som hamnade på en andraplats. Förra året vann man också med en Polestar 2 Long range Single motor.
43.9°
Nu har Cadillac levererat första Celestiq
Jänkarbil för Rolls Royce-pengar
Hösten 2022 presenterade Cadillac det eldrivna flaggskeppet Celestiq. En gigantisk lyxkärra med maffigt dollargrin och en något märklig bakdel. Nu, tre år senare, har det allra första exemplaret levererats till kund. Bilen kostar nästan Rolls Royce-pengar då den börjar på 350.000 dollar. För den slanten får man batteripack på 111 kWh, dubbla elmotorer som tillsammans genererar nästan 670 hästar, 0-100-tid på 3,8 sekunder och en räckvidd på upp till 48 mil. Den mäter 5,5 meter på längden vilket till och med brädar storebror Escalade. I hjulhusen sitter 23-tumsfälgar och dörrarna öppnas elektroniskt. Insidan domineras av en stor skärm på instrumentpanelen och man kan få upp till 42 högtalare.
32.4°
Koenigsegg rullar ut en hyllning till en häst
En Jesko med fullt fokus på bankörning
Nu presenterar Koenigsegg en ännu vassare version av Jesko. Denna kallar man för Sadair’s Spear och namnet kommer från tävlingshästen med samma namn. Det var den häst som Jesko von Koenigsegg (Christians pappa) red på sin sista tävling 1976. När Koenigsegg nu har byggt en Jesko där allt krut och fokus har lagt på att prestera så bra som möjligt på banan tyckte man att hästens namn passade bra på denna. Bilen har mer effekt, mindre vikt, uppgraderade bromsar och fjädring, bättre aerodynamik med bland annat en monstervinge där bak och en mer bananpassad interiör. Motorn är Koenigseggs egna dubbelturbomatade V8:a på 5,0 liter. På vanlig macksoppa ger den 1300 hästar vid 7800 varv och har ett varvstopp på 8500. Tankar man istället E85 får man ut 1625 hästar. Maxvridet anges till 1500 newtonmeter vid 5100 varv. Tjänstevikten anges till 1385 kilo och toppfarten till 360 km/h. Till motorn sitter den egenutvecklade niostegade LST-lådan. Skivorna är givetvis keramiska och fram mäter de 410 millimeter och har sexkolvsok medan det bak sitter skivor på 395 millimeter med fyrkolvsok. Men det är ingen strikt banracer - den får köras på gatan fortfarande och har kvar flera av bekvämligheterna man hittar i "vanliga" Jesko. Endast 30 exemplar kommer att bli till och alla såldes samtidigt som de visades upp på en privat visning. Någon prislapp har vi inte fått än. Läs allt om bilen på länken nedan.
51.1°
XC60 nu mest sålda Volvo-bilen någonsin
Har gått om 240
Nu går Volvos modell XC60 till historien som tillverkarens mest sålda bil någonsin. Denna titel har tidigare dominerats av klassikern 240 som såldes mellan 1974 och 1993 (totalt blev det 2.685.171 exemplar) men nu är det alltså den lilla suven som tar över stafettpinnen. XC60 debuterade 2008 och har sedan dess sålts i över 2,7 miljoner exemplar. Till en början blev den till i Europa men senare även i Kina som första globala Volvo-modellen tillverkad där. Idag byggs i Torslanda i Göteborg och i Chengdu i Kina. 2018 utsågs XC60 till World Car of the Year. Susanne Hägglund som är chef för Global Offer på Volvo Cars säger: "När jag växte upp i Sverige på 1980-talet var Volvo 240 den ikoniska familjebilen – du kunde se en på nästan varje uppfart. I dag har XC60 tagit över den positionen på två sätt. Inte bara som familjens favorit, utan också som vår storsäljare genom tiderna, vilket i sig är det ultimata beviset på en framgångsrik bil. Och nu, med de senaste uppdateringarna, blir det ännu bättre." Min farfar hade en gul 240 som var den första bil jag själv övningskörde med. Den blev sedermera vår bil och den hängde med i många år innan den såldes vidare - till en person som toksänkte den och tonade rutorna. Nu funderar min pensionerade föräldrar istället på en XC60 som nästa bil. Som det kan bli.
46.4°
Nu kan du beställa Kias minibuss för människor
Roligare alternativ till ID. Buzz?
PV5 är namnet på Kias eldrivna minibuss. I maj öppnade man upp försäljningen av den version som är avsedd för transport av varor och liknande, och nu är det dags för den som är tänkt att transportera massa människor. Den heter kort och gott PV5 Passenger och kanske kan vara ett lite roligare alternativ till ID. Buzz? Man lanserar den femsitsiga versionen först och nästa år kommer även en sjusitsig. Modellen förväntas komma till återförsäljare i höst och på prislappen står det 586.900 kronor. Det är några kronor mindre än ID. Buzz som Volkswagen vill ha 589.900 kronor för. För pengarna får man en bil som mäter 4,69 meter på längden, 1,89 på bredden, 1,95 på höjden och som har ett axelavstånd på 2,99 meter. Det finns skjutdörrar på bägge sidor och köper man Plus är dessa eldrivna. Se all fakta på Automatos. Med uppfällt baksäte sväljer bagagerummet 1320 liter, fäller man detta ryms hela 2300 liter, och om man fyller utrymmet upp till taket ska det gå in totalt 3615 liter. Föraren har ett instrumentkluster på en 7,5 tum stor skärm framför sig och i mitten på instrumentpanelen sitter ytterligare en skärm som istället mäter 12,9 tum. Operativsystemet är Android Automotive och det finns teknik som kamera med 360-vy och V2L standard. PV5 baseras på E-GMP.S-plattformen och den har ett batteripack på 71,2 kWh som ska ge räckvidd på 41 mil. Man ska kunna ladda från 10-80 procent på en halvtimme. Elmotorn är på 120 kW (163 hästar) och har ett vrid på 250 newtonmeter. På dragkroken får man hänga upp till 1,5 ton. Vad säger ni - denna eller ID. Buzz?
43.2°
Tyska biljättar samarbetar om öppen källkod
Kod först
Mjukvara har blivit väldigt viktigt i bilvärlden och det kodas hej vilt hos biltillverkarna runt om i världen, med olika nivåer på hur bra man lyckas. Nu tar den tyska bilindustrin ett nytt grepp för att slippa koda saker om och om igen på olika håll. Man vill helt enkelt dela med sig. Det var under AEK-kongressen som elva företag undertecknade ett Memorandum of Understanding i frågan. Målet är att skapa en plattform där ISO-certifierad kod kan delas öppet mellan tillverkare. Med från början är BMW, Mercedes och Volkswagen-gruppen men även Bosch och andra leverantörer är med. Men alla får ta del av resultatet och alla får bidra.
54.3°
Nya Jeep Cherokee visar baken
Kantig
Jeep fortsätter att smygvisa nya Cherokee innan premiären som sker i höst. Tidigare har vi fått se den nya nosen som är klassiskt kantig, nu är det dags att visa upp baken och samma tema gäller även där. Kisar man ordentligt med ögonen kanske det finns lite Land Rover Discovery-vibbar här bak. Den nya versionen baseras på STLA Large-plattformen som även delas med modellerna Wagoneer S och Recon EV. Tillverkningen kommer att dra igång senare i år. Jeeps vd Bob Broderdorf säger följande: "The all-new Jeep Cherokee headlines our efforts to deliver more product, innovation, choice and standard content to customers than ever before. Jeep Cherokee will boast competitive pricing that strikes at the core of the largest vehicle segment and sits perfectly between Jeep Compass and Jeep Grand Cherokee to bolster our winning mainstream lineup."
37.5°
tisdag 24 juni
BMW lanserar Legacy Edition av 540i
Men det var bättre förr
BMW 540i. Vilken kärra alltså. Raka och rena odödliga linjer. Kraftig V8:a under huven men ett diskret yttre för det är ju ingen M5, utan bara en sleeper som svarar bra när man vill men inte behöver skryta om det. Skulle gärna vilja ha en i garaget för glassiga söndagsturer. Ja, generation E34 såklart. Ni trodde väl inte att jag pratade om ögonsåret G60? Nä den får någon annan ta. Om om denna någon råkar bo i Kanada har BMW där nu släppt en specialversion som då ska föra tankarna till den man egentligen vill ha. Man kallar den för 540i xDrive Legacy Edition och visst har man fått till färgen ganska likt, men annars skiljer det mesta. Här är det istället turbomatad rak sexa under huven med mildhybrid-teknik, och fyrhjulsdrift då. Endast 151 exemplar kommer att bli till. Bonusklipp nedan.
35.1°
Motorvägen mellan Gävle och Helsingborg är klar
E4 genom Ljungby nu invigd
Nu är motorvägen mellan Kånna och Toftanäs färdigställd vilket innebär att du nu kan åka E4:an hela vägen (72 mil) mellan Gävle och Helsingborg. Detta ger en klar förbättring för trafiksäkerheten, tillgängligheten och framtidens transporter. Vägen sväljer mer, är mötesfri och har en höjd hastighetsgräns till 120 km/h. Det gör även att det blir färre omledningar genom samhällena Ljungby och Lagan vid trafikstörningar. Anna Wildt-Persson som är regional direktör på Trafikverket i Södra regionen säger: "E4 är avgörande för Sveriges och Europas transporter. Den binder samman våra största noder och möjliggör effektiv växling mellan väg, järnväg och sjöfart. Det här stärker hela transportsystemet – både nationellt och internationellt. Den nya motorvägen är ett stort steg för trafiksäkerheten och skapar samtidigt bättre förutsättningar för jobb, tillväxt och livskvalitet i regionen. Vi gör Sverige närmare – med tryggare och smidigare resor varje dag." 14.000 fordon, varav 30 procent tung trafik, rullar varje dag på sträckan Kånna och Toftanäs. Man firade den nya sträckan med lite invigning och avtäckning av en minnessten.
54.5°
Volvo EX60 har premiär i januari nästa år
Ska tillverkas i Torslanda
Vi vet att nästa helt eldrivna modell från Volvo är EX60 som då alltså får ses som en eldriven XC60 typ. Nu meddelar tillverkaren att denna kommer ha sin premiär i januari nästa år, och i samband med detta får vi två nya teaserbilder som visar lite av baklampan. "Nya och helt elektriska Volvo EX60 är en mellanstor SUV som är designad för att lära sig och bli bättre med tiden." EX60 kommer att tillverkas i Torslanda och blir den första eldrivna Volvon som byggs i Sverige. Den baseras på den nya plattformen SPA3 och man säger att den kommer ha förbättrad core computing-kapacitet.
55.6°
Mest kraftfulla Lamborghinin hittills på gång
Fenomeno visas i augusti
I april varumärkesregistrerade Lamborghini namnet Fenomeno. Nu får vi reda på att detta kommer att hamna på en bil som ska presenteras på årets Pebble Beach-event den 17 augusti. Fenomeno kommer att baseras på Revuelto och väntas bli den mest kraftfulla Lamborghinin hittills. Så förvänta er en bit över 1000 hästar alltså. Tillverkaren har redan visat upp bilen för några utvalda kunder och en av dessa säger att designen är inspirerad av en av Lamborghinis mest ikoniska modeller genom tiderna, och att den här bilen "kommer att förändra allting". Det sägs att endast 29 exemplar kommer att bli till.
38.6°
måndag 23 juni
Ny sportbil med klassiskt utseende på gång
Har sexcylindrig motorcykel-motor från BMW
Shoreline Bespoke är två barndomskompisar från Los Angeles som båda råkar vara ingenjörer och bilintresserade. Så de bestämde sig för att bygga en egen sportbil och nu börjar den att ta form på riktigt. Bilen som heter LM Coupé har en sexcylindrig motor från BMW:s motorcykelmodell K1600 placerad bakom sittbrunnen och på ramen som man tagit fram ska det sitta en kaross som bland annat hämtat lite inspiration från Porsches gamla racerbil 906. Målet är att hålla nere vikten så mycket det bara går och det snackas om under 650 kilo vilket låter galet lite. Motorn som är på 1,65 liter har ingen överladdning men ska ändå vara masserad och lämna 250 hästar. Den varvar dessutom till 10.000. Till maskinen ska det sitta en sekventiell växellåda. Den färdiga bilen ska ställas ut på Monterey Car Week i augusti och företaget hoppas kunna dra igång leveranser till kunder i slutet av 2026.
45.6°
Ford-chef: Få bryr sig om vad som sitter under huven
Kanske kommer outsourca motortillverkning till Kina
Det har hänt mycket på 30 år inom bilvärlden. En tydlig sak den senaste tiden är elbilarnas intågande. Först var det främmande och ganska exklusivt - nu erbjuder varenda biltillverkare elbilar och de börjar komma ner till rimliga prisnivåer. Och fokuset har flyttats ordentligt från vilken motor man har till hur långt man kommer på en laddning och hur snabbt man kan fylla på med nya mil igen. Ford-chefen John Lawler säger bland annat att konsumenter inte är längre är intresserade av vad som finns under huven på en bil, och att de prioriterar andra saker. Det kan göra att Ford i framtiden inte bygger sina motorer själva utan låter andra tillverkare göra det, och då är Kina ett hett alternativ då priserna är lägre och kapaciteten hög.
32.4°
Rykte R-version av Volkswagen ID.2 på väg
Med tre motorer och 400 hästar
Volkswagens lilla elbil ID.2 är inte här än, men redan börjar rykten kring vilka versioner som kommer erbjudas att spridas. Bland annat sägs det att en R-version är på väg vilket såklart låter lite spännande. Denna ska då ha inte mindre än tre motorer och sammanlagt 400 hästar vilket borde vara fullt tillräckligt i den här lilla krabaten. Motorerna ska dessutom vara monterade i hjulen vilket lär ge bättre innerutrymmen. Drivningen ska ske på alla fyra hjulen och för att få allt att lira ska man ha tagit hjälp av sin koncernkompis Rimac. För att runda av allt kommer bilen, om den lanseras, givetvis även att få fräsigare utseende i form av kjolpaket, fälgar och säkert även någon liten vinge. Vanliga ID.2 har premiär någon gång nästa år.
39.9°
Dodge börjar fokusera på fossilversionen av nya Charger
Den eldrivna säljer inte
Som vi har skrivit tidigare så har inte den helt eldrivna versionen av nya Dodge Charger blivit så populär som man hade hoppats på. Vem vill inte ha en muskelbil som låter som en symaskin? Dodge har redan plockat bort instegsversionen R/T från utbudet och erbjuder för tillfället bara en version. Man kan dock få modellen med förbränningsmotor om man vill. Visst, det är ingen mullrande V8:a det handlar om, men ändå en mycket potent dubbelturbomatad rak sexa. Stellantis har därför nu tagit beslutet att fokusera mer på tillverkningen av denna istället eftersom den säljer, och för att de av naturliga skäl inte vill ha massa eldrivna ståendes på lager. Under tredje kvartalet kommer produktionen av coupén och den med fyra dörrar att rampas upp och från och med idag kommer man dra igång tvåskiftsarbete igen. Det går även rykten om att modellen framöver skulle kunna få V8:a, men det återstår att se.
37.8°
Starkaste Golfen bjuder på 325 hästar
Volkswagen presenterar GTI Edition 50
För ett tag sedan fick vi se den brumma runt Nürburgring och där sätta rekord som den snabbaste serietillverkade Volkswagen-modellen hittills. Nu väljer tillverkaren att officiellt presentera den här ännu vassare versionen av Golf som man har valt att döpa till GTI Edition 50. Som vi tidigare har berättat så firar denna att det nästa år är 50 år sedan Golf GTI lanserades. Det som gör att den särskiljer sig från övriga Golfar är ett omgjort DCC-sportchassi, en finjusterad differentialspärr fram och en sänkning på 15 millimeter. Man har även skrämt upp den turboladdade bensinfyran på 2,0 liter till 325 hästar och 420 newtonmeter i vrid. Precis som för alla GTI-versioner så sker drivningen bara på framhjulen. Den som vill ha ännu mer prestanda kan köpa till ett GTI-Performance-paket som bland annat ger Performance-chassi, smidda 19-tumsfälgar, Bridgestone Potenza Race semi-slick-däck och ett avgassystem i titan från Akrapovic. Fem lackalternativ erbjuds och dessa är vit, Moonstone grey, Grenadilla black metallic, Dark Moss green metallic och Tornado red som vi ser här. Tillverkningen drar igång i Wolfsburg i slutet av året och de första leveranserna ska ske i början av nästa år. När bilen kommer börja säljas och vad den då kostar framgår inte just nu.
40.0°
Snart kan du ladda bilen en gång i månaden
Praktiskt i framtiden
Vad sägs om att ladda bilen en gång i månaden? Om ens det? Varje år kör vi svenskar 6,5 miljarder mil. Det är en del det. Utslaget på alla bilar som finns registrerade, vilket är 7,26 miljoner, så körs varje bil cirka 94 mil per månad. Men alla registrerade bilar rullar ju inte lika långt, så det är betydligt intressantare att titta på moderna bilar som laddhybrider, elbilar eller moderna dieselbilar. Då hamnar vi i runda slängar på knappt 1500 mil per år, eller 125 mil i månaden. Nästa stora steg för elbilar är så kallade solid state-batterier. Mycket arbete har lagts ner och det är många som har saker på gång, snart. Nu har det börjat gå rykten om att BYD har fått ner tekniken i en av deras nuvarande modeller, Seal. BYD förnekar att det rullar en Seal med solid state, men har tidigare sagt att man kommer att ha demobilar runt 2027-2029 och att det ska vara i produktion 2030. Då kan vi räkna med att räckvidden på dessa bilar ligger på runt 150 mil och laddningen av ett fullt batteri ska ligga på 12 minuter. Ett solid state-batteri är ett batteri där den flytande elektrolyten som finns i traditionella litiumjonbatterier har ersatts med ett fast material – oftast en keramisk eller polymerbaserad elektrolyt. Den fasta elektrolyten gör batteriet både säkrare och mer kompakt, eftersom den minskar risken för brand och möjliggör tätare packning av celler. Det ger i sin tur högre energitäthet, vilket innebär längre räckvidd och kortare laddtider. Källa: ChatGPT. Om ett batteri har en räckvidd på 150 mil betyder det, teoretiskt, att du bara behöver ladda en gång i månaden. Det hade gjort behovet av en laddstolpe i varje hörn onödig, framförallt eftersom laddningen av dessa batterier är supersnabb. Nästa steg har Huawei visat upp med ett patent där ett liknande batteri ger en räckvidd på 300 mil och kan laddas på fem minuter. Denna teknik är fortfarande långt ifrån klar och finns än så länge bara i labb. Men det börjar verkligen hända saker. Om fem år kommer du alltså att kunna köpa en bil med en räckvidd på en bra bit över 100 mil. Men frågan är om man behöver det. Tillverkarna kommer nog att låta oss välja, antingen ett större och dyrare batteri med otrolig räckvidd, eller ett mindre, lättare och billigare som ger normal räckvidd. Klart är att räckviddsångesten för alltid kommer att vara död om några år.
54.7°
Koenigsegg har något i görningen
På onsdag får vi reda på vad det är
Koenigsegg har börjat att teasa något som de ska presentera nu på onsdag. Exakt vad det rör sig om är lite oklart men det kan handla om en specialversion av modellen Jesko som ska vara ännu mer anpassad för bankörning. Teaserklippen visar kolfiberdetaljer och luftintag men inte så mycket mer än så.
42.7°
Så mycket kostar Hyundai Ioniq 9
Mindre än väntat
I november förra året rullade Hyundai ut den stora eldrivna suven Ioniq 9. Nu drar försäljningen av denna igång här i Sverige och därmed har vi fått priserna. Det börjar på 759.900 kronor och för den slanten får man en över fem meter lång bil, bakhjulsdrift, batteripack på 110,3 kWh, 60 mils räckvidd och plats för sju personer. Jämför alla varianter av Ioniq 9 på Automatos! Du kan även få modellen med sex platser om du hellre vill ha det. Använder du bara två av raderna får du in 908 liter i bagagerummet, använder du tre rader är det 338 liter som gäller. Fäller du både andra och tredje raden sväljer utrymmet upp till 2419 liter. Vill man ha drivning på alla fyra hjulen får man istället langa upp 839.900 kronor för versionen som heter AWD Advanced. Tarvar man mer lyx finns AWD Calligraphy Line som ger dig allt Advanced har plus nappaläder, mockaklätt innertak, unika 21-tumsfälgar, möjlighet till sex säten med antingen vridbara stolar eller vilosäten på andra raden och hellackerade yttertrösklar. Denna kostar istället 874.900 kronor. Den sistnämnda går även att få i ett Performance-utförande som då ger dig 435 hästar och en 0-100-tid på 5,2 sekunder. Performance kostar 20.000 kronor extra. På tillvalslistan finns bland annat Panorama-soltak för 12.900 kronor extra, matt lack för 15.900 kronor och digitala backspeglar för 11.900 kronor. Läs allt om modellen i pressmeddelandet nedan. Lansering sker den 9 september.
38.6°
Nu har Teslas robottaxis börjat köra i Texas
I liten skala
Under gårdagen drog Tesla igång sin "Robotaxi"-tjänst i Austin, Texas, där ett gäng Tesla Model Y började transportera inbjudna kunder runt om i staden. Exakt hur många bilar som finns i Teslas taxiflotta i Austin är oklart, men The Verge skriver att det rör sig om 10-20 stycken. Tjänsten är inte publikt tillgänglig än så länge då det initialt bara kommer att vara inbjudna kunder som får möjlighet att åka med tjänsten. Under åkturen finns det än så länge en Tesla-anställd med i bilens passagerarsäte. I vissa fall rapporteras det även att det funnits följebilar till de självkörande taxibilarna. Varje färd kostar 4,20 dollar och tjänsten är igång mellan 06:00-12:00. Det är bara möjligt att åka i ett område som beskrivs som relativt trafiksäkert i Austin och där motorvägar och komplexa korsningar undviks. När Tesla planerar att släppa tjänsten publikt finns det än så länge inga uppgifter om.
32.6°
Skoda Superb som liten pickup
Ska fungera som support-fordon för cykeltävlingar
Det vi ser här är Skoda L&K 130 som är en specialbyggd Superb som är tänkt att fungera som ett supportfordon under cykeltävlingar. Precis som Subarus knasiga Baja från förr så har den ett litet pickup-flak där bak och som om inte det vore nog så har höger bakdörr byggts om till skjutdörr. Totalt finns det plats för tre cyklar och på insidan finns massa smarta förvaringslösningar, en stor kylbox för vattenflaskor och två extra skärmar som visar data från cyklingen. Bilen är byggd av studenter vid Skoda Academy som la totalt 2000 timmar på bygget. Den kommer att visas upp under årets Tour de France som anordnas mellan den 5-27 juli.
41.9°
fredag 20 juni
Fem elbilar under 300.000 kronor!
Har du en favorit?
I veckan fick vi ytterligare en elbil som, helt ny, kostar under 300.000 kronor. Det betyder att det numera finns fem stycken modeller under 300.000 kronor, även om två av dessa bilar (MG5 och Fiat 500e) har kampanjpriser. Officiellt iallafall, kampanjerna har varit långa och jag blir förvånad om det ordinarie priset någonsin återkommer. De tre modeller som har ett ordinarie pris under 300.000 kronor är Citroën ë-C3, Hyundai Inster och JAC EX30X. Jämför de fem på Automatos! Mest prisvärd i gänget är MG5 eftersom du får en fullstor bil, det är ju en liten kombi. De andra har mindre bagageutrymmen på runt 300 liter, förutom Fiaten som bara har 185 liter. Min favorit i gänget är helt klart Hyundai Inster, faktiskt en fantastisk liten bil. 68 bilar har sålts av den modellen, vilket är ungefär lika många som Citroën har sålt, de har sålt 62 bilar. Värre är det för Fiat som bara har sålt sju stycken 500e under året. MG vinner lätt i antal sålda, man har fått iväg 181 bilar. Med tanke på att det har sålts 39.000 elbilar i Sverige i år är dessa siffror rätt usla, tillsammans står de fem modellerna för mindre än en procent av försäljningen. Det är alltså inte bilar som svensken springer för att köpa, trots priset. Problemet är nog att 300.000 kronor må vara "billigt" för att vara elbil, men det är fortfarande mycket pengar för en så här liten bil. Har man den pengen väljer nog de flesta att köpa något som är lätt begagnat men större och med bättre utrustning.
35.9°
Tesla överger nästan sin udda ratt
Var yoke ett joke?
Jag är generellt sätt positiv till nya saker och gillar att moderna rattar oftast inte längre är helt runda, för mig får de gärna vara platta både uppe och nere. Tesla uppdaterade Model S och Model X 2021 och tillsammans med en ny interiör så kom det även en ny ratt som man kallade för yoke. Ratten var kontroversiell på flera sätt. Dels för att den inte alls har någon överdel men också för att man slängt ut blinkersspakarna och satt dessa kontroller på ratten. Det blev inte vidare populärt. Tesla tänkte nog att ratten fungerar utmärkt när man har steer-by-wire och inte behöver snurra så mycket på ratten, men till och med ratten i Cybertruck har fått en överdel. Den bilen har steer-by-wire, en teknik som gör att man inte behöver vrida så mycket på ratten i lägre farter för att svänga mycket. Vilket gör att ratten sällan är upp-och-ner. Men Model S och X hade inte och har inte steer-by-wire, så man låg lite före i tanken. Nu verkar det vara slut på yoke-ratten, för när Tesla nyligen uppdaterade Model S och X en smula så försvann ratten som alternativ. I Sverige har vi inte fått uppdateringen ännu och man kan fortfarande välja yoke-ratten om man nu vill det. En lite rolig sak är förresten att Tesla konfigurator nu konstaterar att ratt är inkluderad. Tack för det! Uppdatering Yoke-ratten finns fortfarande att välja till Plaid-versionen! Det hade vi missat tyvärr.
46.8°
torsdag 19 juni
Abbey Road flyttar in i Volvo och Polestar
De med fet stereo från Bowers & Wilkins
Volvo EX90 och Polestar 3 har många saker gemensamt. En riktigt, riktigt bra sådan är stereon från Bowers & Wilkins som är bland det bästa jag har hört. Nu har Bowers & Wilkins tillsammans med Abbey Road Studios fixat ett nytt ljudläge för just dessa. Väljer man det ljudläget så får man lyssna på musiken som att man lyssnade på den hos Abbey Road med deras utrustning. Eller det har varit målet. Fem olika lägen finns, intimate, open, energised, expansive och Producer. I det senare kan man med olika kontroller själv styra hur det ska låta, men fortfarande med Abbey Road som bas. Uppdateringen kommer till bilarna med senaste mjukvaran.
42.3°
McLarens före detta designchef har ritat P1 Evo
Tavarish stora projekt
För två år sedan köpte YouTubern Tavarish en rejält vattenskadad McLaren P1. Ett större projekt än han hade väntat sig visade det sig och planerna ritades om lite. Han skulle inte återställa bilen till originalskick utan istället fick han för sig att bygga det McLaren inte hade gjort själva - en P1 Evo. Nu får vi reda på hur den färdiga bilen kommer att se ut, och det är McLarens före detta designchef Frank Stephenson som har ritat den. Det är också han som var med och tog fram P1 när det väl begav sig. Målet är att bilen ska vara klar för att kunna testas på vägarna någon gång nästa år. Vad tycker ni om designen?
40.8°
Lanzantes första egna superbil snart här
Ny teaser för tresitsiga 95-59
I år är det 30 år sedan Lanzante vann 24-timmars på Le Mans med McLaren F1 GTR. För att fira detta har de en ordentlig specialare på gång och den ska ha fått namnet 95-59. Bilen kommer ha plats för tre med föraren i mitten och de här två teaserbilderna visar lite vad som komma skall. Den kommer att baseras på en McLaren-plattform men få helt eget utseende, och mängder av kolfiber. Designat ska Paul Howse som tidigare jobbat på McLaren gjort. Endast 59 exemplar kommer att bli till. Premiären äger rum på Goodwood Festival of Speed den 10 juli.
37.2°
Kia slår ihop sina appar
Fyra appar blir en
Kia gör väldigt trevliga bilar, men på mjukvaran är man lite på efterkälken när resten av tillverkarna börjar visa framfötterna. Nu tar man ett kliv framåt och slår ihop Kia Connect, Kia Charge, MyKia och Kia Owner’s Manual till en och samma app. Appen heter helt enkelt Kia App och ska göra livet lite enklare för Kia-ägare. När man loggar in ska data från de andra apparna flyttas till den nya appen. De gamla apparna kommer att fasas ut under de närmsta månaderna så kör du Kia är det läge att ladda ner den nya. Om du har laddat ner appen, berätta gärna bland kommentarerna hur den är.
46.4°
Här är produktionsversionen av Volkswagens robottaxi
Nu igång i Hamburg
Nu presenterar Volkswagen och MOIA produktionsversionen av robottaxin som baseras på ID. Buzz. Den här har tillägget AD som står för autonomous driving och 35 exemplar har nu börjat köra runt på vägarna i Hamburg. Bilarna är självkörande i nivå 4 vilket innebär att de kan köra helt själva inom ett begränsat område. Det finns dock fortfarande en säkerhetschaufför bakom ratten som kan ta över om det skulle behövas. Från nästa år är planen att chauffören ska bort och att bilen bara ska transportera kunder. Den eldrivna bussen är utrustad med 13 kameror, fem radar-sensorer, nio Lidar-enheter och mjukvaran som sköter allt kommer från Mobileye. Innanför skjutdörren finns plats för upp till fyra passagerare och bagage. Läs mer om tjänsten på länken nedan.
40.1°
Det kommer en ny Audi RS 6 med V8:a
Kommer säljas vid sidan om den eldrivna
I början av 2023 skrev vi att Audi verkade planera en helt eldriven RS 6 och förra året pratades det om att bilen skulle få över 800 hästar. Nu får vi reda på att Audi vid sidan om denna även kommer lansera den potenta prestandamodellen med klassisk V8:a. Denna kommer dock att elektrifieras och som väntat kommer nästa generation av RS 6 att bli den kraftfullaste hittills. Den helt eldrivna kommer att baseras på PPE (Premium Platform Electric)-plattformen medan den med förbränningsmotor kommer ha PPC (Premium Platform Combustion)-plattformen som grund. V8:an väntas vara en uppdaterad version av den Porsche-utvecklade maskinen på 4,0 liter med dubbla turbo. För att kunna möta de striktare Euro 7-kraven kombineras bensinen med elektroner och ett laddhybridsystem. Elmotorn väntas hamna i växellådan. När de nya RS-bilarna kan tänkas dyka upp är fortfarande oklart. Bonusklipp nedan.
42.8°
Enklare att ta körkort med ADHD och autism
Transportstyrelsen vill ta bort de medicinska kraven
Idag behöver man läkarintyg för att få ett körkortstillstånd om man har diagnosticerad ADHD eller autism. Detta gör att vården belastas med en hel del extra arbete. Regeringen gav därför i uppdrag till Transportstyrelsen att utreda om detta kunde förändras. Transportstyrelsen har kommit fram till att de särskilda medicinska kraven inte behövs. Den största anledningen till detta är att drygt 99 procent av de med diagnos som vill ta körkort godkänns. – Förslaget innebär att personer med dessa diagnoser inte längre behöver lämna in läkarintyg med anledning av detta vid ansökan om körkortstillstånd. Det blir med andra ord enklare för en stor grupp människor, säger Josefin Hallenberg, utredare på Transportstyrelsen. Förslaget går nu ut på remiss.
41.5°
Lada tillbaka med ny SUV
En modern uppföljare till Niva
1977 lanserade biltillverkaren Lada bilen Niva och det är väl också den modellen som är mest känd för oss. Sen dess har den släppts i några olika versioner men i princip inte förändrats någonting. Nu presenteras en lite modernare bil som kanske kan ses som en uppföljare till Niva och den heter Azimut. Detta blir den första helt nya suven från Lada samtidigt som den delar teknik med Ladas mindre modell Vesta. På insidan finns ett digitalt instrumentkluster och en pekskärm på tio tum. Systemet som används kommer från Ryssland och heter Navio. Vidare finns trådlös laddning för mobilen och 360-kamera. Under huven kan man välja mellan en bensinare på 1,6 liter eller 1,8 liter som ger 120 respektive 132 hästar. Dessa paras med antingen en sexpetad manuell låda eller en CVT-låda. En turbomotor med 150 hästar och automatlåda ska komma senare. Drivningen lär enbart ske på framhjulen. Tillverkningen kommer att dra igång någon gång under nästa år vid Avtovaz fabrik som ligger i Togliatti i Ryssland. Prislappen väntas börja på mellan 32.000 och 38.000 dollar.
22.5°
Nu börjar Smart #5 att säljas i Sverige
Fem olika versioner erbjuds
I våras fick vi reda på vad eldrivna Smart #5 skulle kosta och i maj var Roger iväg och provkörde modellen. Nu börjar den att säljas här i Sverige och det här blir tillverkarens tredje i Europa på tre år. #5 är deras första SUV i mellanstorlek och den har batteripack på 100 kWh, tar sig upp till 59 mil på en laddning och kan ladda med 400 kW. Jämför alla varianter av Smart #5 på Automatos! Här är versionerna som erbjuds: #5 Pro: Från 566.800 kronor (går att privatleasa för 6.195 kronor per månad) #5 Pro+: Från 616.800 kronor (går att privatleasa för 6.595 kronor per månad) #5 Pulse: Från 661.800 kronor (går att privatleasa för 7.195 kronor per månad) #5 Premium: Från 661.800 kronor (går att privatleasa för 7.195 kronor per månad) #5 Brabus: Från 716.800 kronor (går att privatleasa för 7.895 kronor per månad) Du hittar konfiguratorn till modellen här.
35.0°
onsdag 18 juni
Alla kinesiska bilar som säljs i Storbritannien testade
Top Gear betygsätter
Top Gear bestämde sig för att samla alla (nästan alla i alla fall) kinesiska bilar som för tillfället säljs i Storbritannien och se hur bra eller dåliga de faktiskt är.
34.8°
Det här är McLarens nya Le Mans-racer
Och du kan få köra den
McLaren kommer att återvända till Le Mans och ska vara med och tävla i 24-timmars där 2027. Som arbetsredskap har de den här nya LMDh-bilen som nu visas upp. Bilen byggs tillsammans med United Autosports helt enligt LMDh:s reglemente. Under skalet finns en V6:a med dubbla turbo som McLaren har utvecklat i samarbete med Dallara. Till den kopplas en elmotor och drivningen sker bara på bakhjulen. Den sammanlagda effekten är 680 hästar. Genom Project: Endurance-programmet kommer det även bli möjligt för några särskilt utvalda med djupa fickor att få köra bilen på racerbana. En begränsad upplaga med kundbilar kommer att tas fram och med i paketet kommer även körträning från proffs, hjälp från pit crew och allt annat som behövs när man ska rejsa på den här nivån. Vad man får betala för kalaset framgår dock inte, men det är troligtvis en ganska salt slant.
38.5°
Gordon Murray ska presentera två nya modeller i sommar
Snart är alla T.50 tillverkade
Gordon Murrays bilbolag GMA har sålt slut alla modeller de erbjuder och nästa månad kommer den allra sista T.50 att tillverkas. Då har man snickrat ihop 100 exemplar och det är dags att blicka framåt. Den 15 augusti under Monterey Car Week kommer man att presentera inte mindre än två nya modeller från Special Vehicles-divisionen och det man säger om dessa för tillfället är att den ena är specialbeställd av en kund och att båda kommer "embrace the ethos of lightweight design and engineering art".
38.1°
Ferraris andra elbil framflyttad
Med minst två år
Ferraris första helt eldrivna modell ska heta Elettrica och det är inte helt oväntat en SUV. Tanken var att den skulle presenteras i år, men nu är det till våren som gäller istället. Ferrari har ytterligare en elbil på gång, men nu försenas även denna - med minst två år. Och det är inte för att det är strul i maskineriet någonstans, utan helt enkelt för att kundefterfrågan inte finns där. De som har såpass mycket pengar att de kan köpa en ny Ferrari vill inte att den ska gå på el, och därför vore det ju dumt att Ferrari lägger krutet där. Den andra elbilen är därför framflyttad till 2028 men det kan också bli senare om marknaden inte ändrar sig. Denna blir ingen SUV utan mer traditionell Ferrari med eldrift istället för frustande bensinmotor.
37.2°
Nu börjar eldrivna JAC E30X att säljas i Sverige
Blir din för 299.900 kronor
I december 2022 skrev vi att modeller från den kinesiska tillverkaren JAC skulle börja säljas i Sverige och ni blev såklart överlyckliga. Nu kan vi glatt meddela att ännu en gör entré och det är i form av lilla eldrivna E30X. Modellen ser ut som en kopia av den kinesiska elbilen Ora, har ett Volvo-namn och för detta får du betala från 299.900 kronor. Jämför all fakta på Automatos! För pengarna får du en bil som mäter strax över fyra meter på längden och som erbjuds med LFP-batteripack på antingen 41 eller 51,5 kWh. Det större ska ge räckvidd på upp till 37 mil, du kan ladda med upp till 70 kW och det finns V2L-teknik. Elmotorn är på 136 hästar och driver framhjulen, toppfarten anges till 150 km/h. På insidan hittar vi bland annat en pekskärm på 12,8 tum, trådlös Apple CarPlay och Android Auto, panoramaglastak, ventilerade säten och mugghållare med både kyla och värme. Vibrerar det i köptarmen?
32.5°
BMW visar naturligare alternativ till kolfiber
Kommer från linfrön
Mängder av biltillverkare använder sig av kolfiber. Det håller bra och väger lite, och ser fränt ut om man inte lackar över det. Det är dock inte världens snällaste material mot miljön alla gånger och BMW vill göra något åt saken. BMW började tillverka kolfiberdelar själva för mer än 15 år sedan och nu har de tillsammans med det schweiziska företaget Bcomp tagit fram ett alternativ som ska vara minst lika bra när det kommer till hållbarhet men ha betydligt mindre utsläpp. Materialet som man demonsterar på de här bilderna liknar kolfiber i strukturen men är istället utvunnet av linfrön. Enligt BMW ska detta minska utsläppen med 40 procent. Första skarpa testerna blir på BMW M4 GT4 som kommer köra 24-timmarsloppet på Nürburgring som drar igång imorgon. Läs mer på länken nedan.
55.0°
Audi kommer inte bara erbjuda elbilar från 2033
Slutdatumet för förbränningsmotorer upprivet
Audi har tidigare sagt att de bara skulle lansera nya eldrivna modeller från 2026 och från 2033 skulle de bara ha helt eldrivna bilar i utbudet. Nu blir det dock andra bullar och inte alls på detta vis. Man slopar helt enkelt det man har sagt tidigare och säger att slutdatumet för bensin- och dieseldrivna bilar inte längre gäller. Istället ska man följa hur marknaden utvecklar sig och anpassa sig till vad folk vill ha. Ett helt nytt utbud av förbränningsmotorer och laddhybrider är på väg och så kanske det ser ut tio år framöver.
40.1°
Den här Corvetten utmanar hyperbilarna
ZR1X bjuder på 1267 hästar
Förra sommaren presenterade Chevrolet nya Corvette ZR1. Ett jänkarjärn med superbilsprestanda som vid de första testerna i år visar sig vara mycket potent och något som både matchar och brädar betydligt dyrare konkurrenter när det kommer till varvtider och liknande. Men vi visste sedan tidigare att en ännu värre Corvette var på väg. Den har gått under arbetsnamnet Zora men när den nu presenteras visar det sig att den istället får namnet ZR1X. Och av någon konstig anledning ser den tamare ut än ZR1, men skenet bedrar. Här har man kombinerat det bästa från ZR1 med elektrifierade Corvette E-Ray och skapat något som faktiskt kan utmana hyperbilarna på marknaden. Grundreceptet är samma som hos ZR1 vilket innebär en dubbelturbomatad flat-plane-V8:a på 5,5 liter som placerats bakom sittbrunnen. Denna ger 1079 hästar och 1123 newtonmeter i vrid och driver precis som tidigare bara bakhjulen. Förbränningsmotorn är kopplad till en elmotor på 188 hästar som sitter på framaxeln och tillsammans ger dessa alltså bilen fyrhjulsdrift och totalt 1267 hästar. Paketet gör att man ska kunna klippa 0-100 km/h på runt två sekunder, kvartsmilen på under nio sekunder och elmotorn hjälper till upp till 257 km/h innan den kopplas från. Man kan låta bara den främre motorn driva för att hålla nere ljudnivån och då ska man kunna köra på bara el i upp till åtta kilometer i hastigheter upp till 72 km/h. Mest till för att man ska kunna lämna huset utan att väcka hela grannskapet typ. För att få stopp på grejerna sitter det tiokolvsok fram och sexkolvsok bak med 419 millimeter stora bromsskivor. Någon prislapp har vi inte än men det snackas om från runt 250.000 dollar. Tillverkningen ska dra igång senare i år.
38.1°
tisdag 17 juni
Taycan Turbo GT smular rekord på Road Atlanta
Nästan lika snabb som en 911 GT3 RS
Porsche har varit på racerbanan Road Atlanta med potenta Taycan Turbo GT utrustad med Weissach-paketet och där såg de till att sätta tiden 1:27.15. Tillverkaren har tidigare varit och kört på banan med Taycan Turbo S som som bäst satt tiden 1:33.88. Det innebär att GT är hela 6,73 sekunder snabbare än den på sträckan, och nästan lika snabb som en 911 GT3 RS som klockat 1:26.24. Rekordet för serietillverkad bil på banan har Chevrolet Corvette ZR1 som tidigare i år klockade 1:22.80.
38.7°
AMG teasar något
Inspirerad av Vision One-Eleven
2023 visade Mercedes upp det fräna konceptet Vision One-Eleven. Snart kommer en ny bil från AMG som inspirerats av denna att visas upp, och här har vi första teaserbilderna. Även denna är orange och det ser ut som att den saknar bakruta. Det ska handla om en elbil av något slag och det går lite rykten om att det här kan handla om den potenta super-sedanen C592 som det har jobbats med länge nu. Det kan även röra sig om en helt ny superbil som kan konkurrera med exempelvis Porsche Mission X. När skynket faller vet vi inte för tillfället men det ska i alla fall ske ganska så snart säger man.
37.0°
Rivian berättar mer om R2
Så gör man den billigare och bättre
Rivian började sin elbilsresa med pickupen R1T och därefter kom suven R1S. Båda kostar dock en rejäl slant, och de är ganska komplicerade att tillverka. Men det som komma skall tror tillverkaren starkt på. Härnäst på tur är den mindre suven R2, och den ska vara både billigare att bygga, billigare ut till kund och bättre på alla sätt och vis. Kan man bara få snurr på produktionen kan detta bli en riktig guldgruva för företaget. I det här klippet får vi reda på lite mer kring hur man har tänkt med R2. De första leveranserna ska ske under nästa år och USA är första marknaden som får ta del av den här, och prislappen ska ligga runt 45.000 dollar. Den ska även säljas i Sverige från och med 2027 men där har vi inte fått någon prisindikation än.
40.9°
Nissan presenterar tredje generationen Leaf
Är nu en crossover
Nu rullar Nissan ut en tredje generation av den eldrivna modellen Leaf och precis som allt annat som presenteras har även denna förvandlats till en crossover. Utseendet är helt nytt och även fast fronten kanske liknar det mesta som finns där ute tycker jag det är kul att man spexat till baken lite. Antagligen ett drag som man antingen älskar eller hatar, men här ser det i alla fall inte ut som hos alla andra. Det här är Nissan mest aerodynamiska modell hittills och den har ett luftmotståndsvärde på 0.25. Man kommer kunna få bilen med antingen 52 eller 75 kWh. Det första ska ge räckvidd på upp till 43,6 mil medan det större batteripacket inte ska ta slut förrän efter 60 mil. Väljer man det lilla batteriet får man elmotor på 176 hästar och 345 newtonmeter, det större paras istället med 218 hästar och 355 newtonmeter i vrid. Man ska kunna ladda batteriet med upp till 150 kW och det finns V2L där man kan få ut upp till 3,6 kW. Bilen är även förberedd för V2G. Tillverkningen kommer att ske i Sunderland, Storbritannien. I höst kommer man öppna upp för beställningar och under nästa vår ska de första kunderna få sina exemplar. Någon prislapp har vi inte fått än tyvärr. Läs allt om nya Leaf på länken.
35.8°
Tesla får inte testa självkörande bilar i huvudstaden
Stockholm stad säger nej
Tesla har börjat testa självkörande bilar skarpt ute på vägarna i bland annat Paris, Amsterdam och Rom. Tillverkaren har även ansökt om att få göra det i Sverige och närmare bestämt i Stockholm. Men nu meddelar Stockholms stad att det blir nej på ansökan och som anledning till detta säger man att man "har fullt upp med andra pågående innovationstester". Eftersom Teslas test även är det första i sitt slag medför det risker för både infrastruktur och tredje säger Stockholms stad.
57.8°
Geelys huvudägare Li Shufu investerar stort i Polestar
Går in med 200 miljoner dollar
Nu meddelar Polestar att de har fått en investering på 200 miljoner dollar och pengarna kommer från den befintliga investeraren PSD Investment Limited. Det är ett bolag som kontrolleras av Li Shufu som är grundare av och ordförande för Geely Holding Group. PSD köper 190 476 190 nyemitterade amerikanska depåaktier av klass A. Pengarna kommer väl till pass då Polestar har flera stora lån som måste lösas i år.
43.9°
Honda kommer snart presentera ny elbil
Uppföljare till modellen e?
Om några veckor är det dags för Goodwood Festival of Speed och på eventet kommer Honda att visa upp den nya elbilen Super EV Concept. Bilden här är en försmak av vad som är på väg och det här kanske kan bli en uppföljare till modellen e som presenterades 2019. Bilen kommer att köras på banan och det är inte omöjligt att den snart kan börja tillverkas och säljas. Man lovar att den kompakta modellen ska vara kul att köra och smidig i stan. Förutom denna kommer man på eventet bland annat att ställa ut en prototyp av den eldrivna suven 0, nya Prelude och de eldrivna tvåhjulingarna EV Fun och EV Urban.
40.2°
Tesla med FSD körde över barndockor igen
Den här gången vid en skolbuss
Organisationen The Dawn Project har ännu en gång testat hur Teslas körassistent "Full Self-Driving" (FSD) klarar av att hantera situationer som kan uppstå i trafiken. Den här gången har man testat hur en Tesla med FSD agerar när ett barn springer ut i trafiken för att hinna med en skolbuss. Testet, som ni kan kolla in delar av i klippet här nedanför, genomfördes åtta gånger och samtliga gånger körde Teslan över de dockor som snabbt skickades ut framför bilen. Huruvida en mänsklig chaufför hade hunnit stanna för barndockorna kan antagligen diskuteras. En mänsklig chaufför hade dock antagligen sänkt hastigheten innan den passerade skolbussen. The Dawn Project har tidigare genomfört liknande tester där Tesla-bilar med FSD kört över barndockor. Organisationen kan dock inte anses vara helt neutral då den startats av Dan O’Dowd, en Tesla-kritiker som även driver företaget Green Hills Software som säljer mjukvara till andra bilföretag.
26.4°
Nya Audi Q3 känns mer vuxen
Här är tredje generationen
Nu är det dags för den tredje generationen av Audis modell Q3 att presenteras. Man säger att denna sätter en ny standard för segmentet och att den har flera innovativa funktioner. Till en början erbjuds bilen med mildhybrid-teknik men senare kommer en laddhybrid som kan ta sig tolv mil på el att lanseras. Denna kommer bjuda på 272 hästar och har ett batteripack på 25,7 kWh som kan laddas med upp till 50 kW. I bagagen ryms 488 liter och upp till 1386 om man fäller baksätet. På dragkroken får man hänga upp till 2,1 ton. Lansering sker i oktober men bilen börjar säljas nu och på prislappen står det 487.800 kronor. Läs allt om nya Q3 på länken nedan.
32.9°
måndag 16 juni
HWA ska bygga en helt egen superbil
Ska konkurrera med Aston Martin Valkyrie
Vi har skrivit om den tyska bilbyggaren HWA ett par gånger tidigare. Efter en del specialbyggen känner de sig nu tillräckligt varma i kläderna för att ta fram en helt egen superbil från grunden och upp. Man lovar att det ska bli något i hästväg och en bil som ska kunna konkurrera med superkärran Valkyrie från Aston Martin. Man säger även att bilen inte kommer att elektrifieras på något vis utan det blir rå förbränningsmotor för hela slanten. Något mer kring det som ska komma får vi tyvärr reda på nu, men spännande är det helt klart. Läs mer på länken nedan.
38.8°
Lucid ger sina bilar stöd för Android Auto
Två år efter CarPlay
Nu har den amerikanska lyxtillverkaren Lucid rullat ut en uppdatering till sina bilar som ger stöd för uppkoppling med Android Auto. Biltillverkaren var sen med stöd för Apples CarPlay, som lades till under 2023. Android Auto kommer till modellen Lucid Air genom en OTA-uppdatering med version Lucid OS 2.7.0. Lösningen fungerar både trådlöst och via USB. Kommer de två andra amerikanska elbilstilverkarna Tesla och Rivian att hoppa på tåget och införa stöd för Apples CarPlay och Android Auto? Antagligen inte.
39.1°
Minns ni Volkswagen Polo som cabriolet?
Jag gör det inte
2007 visade Volkswagen upp modellen Polo som cabriolet. Det handlade dock bara om ett koncept, och det blev aldrig något som gick i produktion. Nu när Polo fyller 50 år väljer tillverkaren att återigen lyfta upp konceptet - en bil som jag själv inte ens minns. Kommer ni ihåg den? Och tycker ni att Volkswagen borde ha byggt den?
39.8°
Mitsubishi lanserar batteribyte för bilar och lastbilar
I Japan
För två år sedan meddelade Mitsubishi att de skulle börja samarbeta med batteribytarföretaget Ample. Då handlade det om batteribyten i lastbilar. Nu lanseras tjänsten i Tokyo och nytt är att även personbilar ska kunna byta sina batteripack här. Lastbilen som det hela initialt fungerar på är Mitsubishi Fuso, men vilka personbilsmodeller det gäller framgår inte just nu. Det ska i alla fall röra sig om 150 Fuso till en början och det ska finnas 14 stationer utspridda över Tokyo. Här ska man på fem minuter kunna byta ut hela batteripacket mot ett fulladdat. Läs mer på länken nedan.
39.6°
Eldrivna Opel Grandland nu med fyrhjulsdrift
Hurra?
Förra våren rullade Opel ut suven Grandland med eldrift. Den drev dock bara på framhjulen, men nu blir det ändring på det i och med introduktionen av den här fyrhjulsdrivna versionen. Då får man en elmotor på vardera axel och sammanlagt 325 hästar och 509 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på 6,1 sekunder och batteripacket som är på 73 kWh ska räcka i upp till 50 mil. Fyra körlägen finns - Normal Mode, 4WD Mode, Sport Mode och Eco Mode. Opels vd Florian Huettl säger följande: "Our top-of-the-range Grandland SUV is a milestone for Opel, a milestone that is proving extremely popular since we opened the order books last October. Customers already have a choice of battery-electric drive, plug-in hybrid and hybrid with 48-volt technology. We are now offering even more choice with the Grandland Electric AWD and thus ensuring that our customers can enjoy maximum efficiency and safety in diverse weather and road conditions, combined with plenty of driving fun." När försäljningen drar igång och vad det kommer att stå på prislappen då vet vi inte än.
38.5°
Nästa sida
+
Per månad
39 kr
Betala löpande per månad. Ingen bindningstid .
Starta prenumeration
Per år
299 kr
Enklast och billigast, bara 25 kronor i månaden. Betala löpande per år. Ingen bindningstid .
Prova 14 dagar gratis innan du bestämmer dig.
Starta gratis provperiod
Engångsköp
349 kr
Slipp återkommande betalningar, betala ett år i taget. Betala med kort eller Swish.
Köp utan prenumeration