Teknik
Motor
Samhälle
Spel
Popkultur
Tjock
2 idag
38 igår
Tipsa!
Skaffa Feber+
Mondelez ska börja göra AI-genererad reklam
Vill halvera kostnaderna
19.5°
Annons från
Annons
Totem Automobili har byggt en ny Alfa GT-specialare
Med 70-talsfärger
42.1°
Vill du kunna spela på ditt Lego Game Boy?
Två lösningar är på gång
41.2°
EA satsar på AI för framtidens spelutveckling
Ska effektivisera spelutvecklingen
21.3°
Ny Amiga-konsol presenterad
I fullstor storlek!
44.5°
Tesla lovar att visa ny omgång av Roadster i år
Och lovar att tillverkningen startar inom två år
25.7°
Danmark inför lag för att skydda mot deepfakes
Ger individer rätt till sitt utseende
59.0°
Ivan är årets polishund 2025
Har förhindrat mord
62.6°
Så mycket betalar YouTube musikindustrin
Nästan lika mycket som Spotify
41.7°
Skoda visar modern tolkning av klassikern 1000 MBX
Nu som futuristisk elbil
35.8°
Nike nya kläder ska kyla ned dig bättre
Designade för ett varmare klimat
100kg
Eldrivna Cayenne tar sig 60 mil på en laddning
Och laddar på 16 minuter
41.7°
Apple kan tvingas stänga av integritetsfunktion i EU
Orättvis funktion tycker annonsörer
11.2°
Socialdemokraterna föreslår totalförbud för sociala medier
Folk folk under 15 år
66.5°
Vi har testat Dreame Z30 Ultra
En skaftdammsugare som visar hur smutsigt du egentligen har det
36.1°
Muf föreslår att de första kronorna i yrkeslivet blir skattefria
Det börjar osa valår
21.2°
Counter-Strike 2-uppdatering skapar ekonomiskt kaos
Ren galenskap detta
44.0°
Netflix ska visa Stranger Things-seriefinalen på bio
Samtidigt som det släpps på Netflix
42.3°
Mjällby vann Allsvenskan
Hur fan gick det till egentligen?
43.5°
Hitta, jämför och betygsätt 323 elbilar
BMW iX3
Zeekr 7X
Nissan Leaf
Mercedes CLA
Zeekr 7GT
Smart #5
Volvo ES90
Kia EV4
Model Y
Alla
Heta
Kalla
Öppna i ny flik
tisdag 5 mars 2024
fortsättning
Renault kommer använda förbränningsmotor många år till
Går inte att bara satsa på el
Många biltillverkare har satt upp stora mål om att bli helt eldrivna från vissa år och berättat att de kommer satsa allt på elektrifiering och samtidigt fasa ut förbränningsmotorn. En del har fått pudla nu eftersom elbilsefterfrågan har gått ner såpass och tvingats inse att den där gamla fossilen troligtvis måste hänga med i några år till innan det är dags att ställa om helt. Renault är en av tillverkarna som nu meddelar att de kommer använda förbränningsmotor många år till framöver. 2030 var tidigare tanken att de bara skulle sälja nya elbilar i Europa men detta mål är nu alltså väldigt flytande. Man ska också fokusera på mindre bilar, och inte större med högre marginal som det varit snack om tidigare. Förra veckan presenterades helt eldrivna 5 E-Tech Electric och det sägs att över 50.000 redan har förhandsbeställt modellen.
41.0°
Efterträdaren till McLaren P1 presenteras i år
Får ett nytt hybridsystem
McLarens modell P1 ska få en efterträdare och nu får vi reda på att denna ska presenteras i slutet av året. Ryktet säger att det handlar om en laddhybrid och inte helt oväntat kommer den att trumfa sin föregångare när det kommer till prestanda. Det lilla hybridsystemet som P1 hade ska vara vidareutvecklat och detta ska jobba tillsammans med en ny bensin-V8:a. Den sammanlagda effekten sägs ligga på över 1000 hästar. Modellen benämns internt som P18 och till skillnad från P1 och dess föregångare F1 kommer den nya bilen att få måsvingedörrar, och inte såna där "fjärilsdörrar".
39.7°
Har du koll på trafikreglerna?
Och vad böterna blir om du inte följer dessa?
Om man ska vara ute och köra på vägarna krävs ett körkort och för att få detta krävs det förutom ett körprov även att man har koll på vilka regler som gäller i trafiken. En ny undersökning visar att detta inte är fallet, och exempelvis visste bara sex av tio att man ska använda blinkers när man byter riktning. Gör du inte det riskerar du 500 kronor i böter. Samma bötesbelopp är det faktiskt även på om du inte har någon spolarvätska som du kan göra rent rutan med, vilket många heller inte hade koll på. Sen är det även väjningsplikt vid oövervakade övergångsställen om någon vill gå över. Gör man inte detta riskerar man 3000 kronor i böter. Hälften av de tillfrågade trodde heller inte att man kunde få böter för att man varvade motorn, men det kan man visst få och då handlar det om 1000 kronor. På frågan om det är böter på att ha lösa husdjur i bilen visste 28 procent inte och 23 procent svarade nej. Svaret är ja och boten är på 1500 kronor. Läs hela undersökningen på länken nedan.
44.2°
CEVT byter namn till Zeekr Technology Europe AB
Kommer lägga allt fokus på Zeekr
CEVT (China Euro Vehicle Technology) är ett företag från Geely som har pysslat med utveckling och design av framtida elbilar i Göteborg sedan 2013. Det är bland annat här som CMA-plattformen har vuxit fram. Nu byter de namn till Zeekr Technology Europe AB och ändrar fokus till att enbart ta fram nya bilmodeller åt Zeekr. Dessa designas då i Göteborg för att därefter tillverkas i Kina. "For over a decade, CEVT has been a shining business card for Geely and more recently for Zeekr. As the global automotive industry enters a new stage of intelligent electric mobility, Zeekr Technology Europe will continue its pivotal role as Zeekr’s overseas strategic R&D center. We are thrilled to embark on this new chapter within the Zeekr family. The change to Zeekr Tech EU underscores our commitment to driving innovation and continuing our digital evolution. Building upon our established legacy, we will leverage our expertise to propel the Zeekr brand forward and advance future mobility solutions."
35.5°
Fysiska knappar kommer krävas för full pott hos Euro NCAP
De distraherar minst
Alla vet att skärmarna har tagit över i nya bilar. De fysiska knapparna har fått flytta på sig och blivit ersatta av antingen pek-diton eller såna där jobbiga kapacitiva som burrar under fingret. Problemet med detta är att det tar fokus från själva körandet. Fysiska knappar är lättare att använda utan att behöva titta bort från vägen, och det är många som vill ha tillbaka dem. En del biltillverkare har fattat detta och börjat återinföra fysiska knappar men skärmarna tar fortfarande stor plats. Nu meddelar Euro NCAP att de kommer kräva vissa fysiska knappar i bilarna för att de ska få full pott 2026. En av dessa är varningsblinkersen som inte får aktiveras via någon skärm utan måste kunna tryckas igång och stängas av via en riktig knapp. Samma sak kommer gälla blinkers (hej Tesla), vindrutetorkare, tuta och möjligheten att ringa SOS. Matthew Avery från Euro NCAP säger följande: "The overuse of touchscreens is an industry-wide problem, with almost every vehicle-maker moving key controls onto central touchscreens, obliging drivers to take their eyes off the road and raising the risk of distraction crashes. New Euro NCAP tests due in 2026 will encourage manufacturers to use separate, physical controls for basic functions in an intuitive manner, limiting eyes-off-road time and therefore promoting safer driving."
66.2°
Första provkörningarna av BMW X2 M35i
Och eldrivna iX2
I höstas presenterade BMW nya X2 som nu även erbjuds som elbil i form av iX2. Nu har de första provkörningarna av denna och den sportigaste versionen M35i ägt rum och några av dessa kan ni spana in här.
32.2°
Rivian visar baken på R2
Kommer kosta som en Model Y
Om bara två dagar ska Rivian visa upp den nya modellen R2 men ytterligare några teasers hinns med, och denna gång är det en bit av rumpan vi får se. Och precis som med fronten som vi har fått se lite av tidigare så känner vi även igen baken då denna påminner om den som den större suven R1S har. Det har även läckt ut uppgifter som säger att bilen blir 4,7 meter lång, 1,9 meter bred och 1,7 meter hög. Bilen ska klara 0-100 km/h på strax över tre sekunder och komma 53 mil på en laddning. Priset ska börja på 47.500 dollar vilket är ungefär vad en motsvarande Tesla Model Y kostar i USA. Ytterligare en teaser kommer att släppas idag, och en imorgon innan det är dags för premiären på torsdag.
41.4°
måndag 4 mars 2024
Harry kör Porsche 911 Dakar
Undrar varför den är så dyr
Nu har Harry Metcalfe fått möjlighet att provköra Porsche 911 Dakar och eftersom Harry har massa mark har han tagit ut bilen på lite roligare underlag än bara asfalt. Han gillar bilen men undrar varför den är så dyr - från 2.480.000 kronor kostar den.
38.5°
En historielektion om Lamborghini LM002
Bisarr modell
1986 bestämde sig Lamborghini för att börja tillverka suven LM002 med V12:a under huven. En bisarr skapelse som vi får lära oss historien bakom i Hagertys senaste klipp.
41.0°
Karma visar upp elbilen Gyesera
En Revero som går på el
Karma Automotive hade en elbil på gång som hette GSe-6. Det var en version av modellen GS-6 men den blev aldrig verklighet. Nu presenteras dock Gyesera som är företagets första som bara går på el. Men det är inget revolutionerande vi snackar om direkt utan istället i princip bara en eldriven version av dagens Revero. Men alla karosspaneler förutom höfterna bak ska ha designats om. Under det fem meter långa skalet finns ett batteripack på 120 kWh som ska ge räckvidd på 40 mil. På bakaxeln finns en elmotor på 440 kW/598 hästar och 939 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på runt 2,4 sekunder och toppfarten ska ligga på 217 km/h. Insidan påminner om det vi har sett tidigare, ända tillbaka till Fisker Karma, och det som uppdaterats är en större infotainmentskärm och en annan ratt. Lansering kommer att ske i slutet av 2024 eller i början av nästa år. Prislappen kommer ligga på mellan 175.000 och 225.000 dollar. De kommande fyra eller fem åren räknar man med att 2000 exemplar av bilen ska bli till, och det kommer att ske på fabriken i Kalifornien. I slutet av 2025 väntas den sportigare elbilen Kaveya börja tillverkas.
40.1°
Hyundai uppdaterar Ioniq 5
Får större batteri och torkare på bakrutan
Nu skickar Hyundai ut en uppdatering av modellen Ioniq 5. Men bli inte förvånad om du inte ser någon skillnad direkt, för det handlar inte om några extrema förändringar. En grej som många troligtvis kommer uppskatta är dock att bakrutan nu fått sig en riktig torkararm. Utseendemässigt har den fått sig en annan stötfångare bak och skarpare veck utmed sidan. Takvingen har vuxit lite och mer aerodynamiska hjul sitter i hjulhusen. Det tillkommer även ett N Line-paket för den som vill ha lite sportigare utseende på sin bil. Insidan ska ha fått fler fysiska knappar och ratten har fått en ny design. Det ska även vara trevligare här då bilen ska ha fått bättre ljudisolering än tidigare. Batteripacket har vuxit från 77,4 kWh till 84 kWh men vad detta har gjort för räckvidden berättar man inte just nu. Denna låg tidigare på 48,1 mil. När den här uppdateringen når Sverige är oklart just nu. Läs om alla nyheterna på länken nedan.
44.7°
Vassare Porsche Taycan har premiär den 11 mars
"The most dynamic Taycan of all time"
På Instagram Stories har Porsche nu skickat ut en första teaser för en vassare version av elbilen Taycan. Där finns en länk som leder till ett videoklipp som går live klockan 14:00 den 11 mars, och det är alltså då bilen presenteras. Det här väntas bli toppversionen och ryktet säger att den kommer att heta Taycan Turbo GT. Som vi kan se får den en fast vinge på bakluckan och det sägs att den kommer att få över 1000 hästar.
40.5°
Nio vill att potentiella Tesla Model Y-köpare väntar
Alps första modell är nämligen bättre
Den som går och funderar på att köpa en Tesla Model Y bör vänta. Inte bara för att en uppdatering är på gång, kanske nästa år, utan för att Nio har något på gång som de säger är bättre. Det är via deras nya märke Alps och förutom att den första modellen ska vara bättre kommer den även att vara billigare än en Model Y lovar grundaren William Li. Därför uppmanar han i ett klipp nu folk som är sugna på en Model Y att vänta på Alps första bil istället. Vad den heter får vi inte reda på just nu men den ska gå under kodnamnet DOM. Det handlar om en crossover där man precis som hos Nio kommer kunna byta ut hela batteripacket när det är urladdat. Bilen ska också kunna laddas snabbt med sladd om man nu vill det. Den nya bilen väntas lanseras i oktober i år.
34.8°
IM Motors rullar ut Model 3-utmanaren L6
Elbil med solid state-batterier
IM Motors är ett bilmärke under kinesiska SAIC Motor som även äger MG. Nu har de presenterat den nya modellen L6 och det är en eldriven sedan som har siktet inställt på Tesla Model 3. Bilen som har 800-voltsarkitektur kommer till Europa i början av nästa år och dess solid state-batteripack ska bland annat ge räckvidd på upp till 100 mil enligt CLTC-cykeln och kunna laddas med upp till 396 kW. 0-100 km/h ska kunna avklaras på runt tre sekunder. Vid sidan av L6 ska även suven LS6 lanseras i Europa. Den har dubbla motorer på sammanlagt 776 hästar och ska klara 0-100 km/h på bara 3,48 sekunder. Något som är väldigt nödvändigt när man har en SUV. LS6 är prismässigt i samma liga som Tesla Model Y i Kina, och kommande L6 väntas kosta ungefär som Model 3. Vad priserna blir här i Europa återstår att se. Försäljningen i Kina drar igång nu i maj.
32.0°
Priset på drivmedel måste höjas för att klara klimatmålen
En del tror priset blir 40 kronor litern 2027
Det behövs mer inblandning av i biodrivmedel i bensin och diesel för att kunna klara klimatmålen. Något som i sin tur gör drivmedlet dyrare. Hur mycket priset kommer höjas är svårt att förutspå redan nu men enligt Åsa Håkansson som är miljöansvarig på branschorganisationen Drivkraft Sverige kan det bli jättedyrt från 2027. En del företrädare inom bränslebranschen tror att priset kan hamna på hela 40 kronor per liter 2027-2028. Vid årsskiftet sänktes reduktionsplikten vilket i sin tur gör att koldioxidutsläppen från transporter kommer att öka med 19 miljoner ton på tre år. Det gör då att Sverige missar både det svenska klimatmålet och EU:s mål till 2030. Läs mer och se inslag om det hela på länken nedan.
8.2°
EU går vidare med förslaget på 4,25 ton på B-körkort
Men bara för eldrivna fordon
Eldrivna transportbilar är ju bra men problemet är att deras tunga batteripack gör att lastkapaciteten sjunker eftersom förarnas körkort inte tillåter högre än 3,5 ton i totalvikt. Ett förslag om att ändra totalvikten till 4,25 ton istället har varit på tal för att även de med B-körkort ska få köra transportbilarna. Nu har Europaparlamentet valt att gå vidare med förslaget. Om det går igenom kan det alltså bli så att företag och andra organisationer kan ansöka om undantag från körkortslagen, när det handlar om eldrivna transportfordon. Ett formellt beslut kring detta kommer att tas i juni.
47.7°
Nissan kanske investerar i Fisker
Kan vara räddningen för elbilstillverkaren
Nu sägs det att Nissan kommer att investera i elbilstillverkaren Fisker och ett avtal kan bli klart nu i mars. Ryktet säger att investeringen är på över 400 miljoner dollar och att pengarna bland annat ska gå till att göra verklighet av Fiskers pickup Alaska. En modell som Nissan då också ska kunna ta del av. Förra veckan presenterade Fisker preliminära siffror för kvartalet och de var inte roliga. 15 procent av arbetsstyrkan kommer att få gå som ett resultat av detta. Fisker berättade i samma veva att de behövde hitta extern finansiering för att klara sig framöver. De sa att de var i samtal med en potentiell investerare och denna sägs alltså vara Nissan. Under förra året tillverkades 10.193 exemplar av modellen Ocean och 4929 av dessa levererades.
38.5°
fredag 1 mars 2024
Nissan Skyline R34 GT-R kostar massa pengar
Är den värd priset?
Nissan Skyline R34 GT-R är en riktigt frän bil och dess popularitet tog väl fart ordentligt i och med Fast & Furious-filmerna. När något blir poppis tenderar det även att skjuta iväg i pris, och det har sannerligen GT-R av denna generation gjort. Så, är den värd 150.000 pund? Mike från Drivetribe provkör ett exemplar för att ta reda på det.
37.9°
Nu kan du beställa nya Volkswagen Tiguan som laddhybrid
Kommer tolv mil på bara el
Från och med idag kan du lägga en beställning på nya Volkswagen Tiguan som laddhybrid. När den presenterades sa man att den skulle klara upp till tio mil på bara el, men den siffran är nu istället justerad till tolv mil vilket ju är lite trevligt. Batteripacket har en nettokapacitet på 19,7 kWh. Elmotorn samsas med en bensinfyra på 150 hästar. Har du full tank och fullt batteri ska du kunna ta dig upp till 90 mil totalt. Batteriet går att ladda med upp till 11 kW hemma och upp till 50 kW på laddstation. Du kan få Tiguan eHybrid med antigen 204 eller 272 hästar och frånpriset ligger på 514.900 kronor. För den slanten får du utrustningsnivån Lite, nästa steg heter Edition och kostar från 517.200 kronor. Det finns även en Elegance-version för 574.900 kronor. För den som behöver mer effekt börjar prislappen på 629.900 kronor och här är det utrustningsnivån R-Line som gäller istället. Läs alla nyheter kring modellen på länken nedan.
36.8°
BMW visar i5 som kan ändra färg
Tekniken har nu blivit ännu vassare
I början av 2022 visade BMW upp en iX som kunde ändra färg vilket var rätt så fränt. Den kunde "bara" visa svart, grått och vitt men nu har man tagit det hela ett steg längre. Stella Clarke som är ingenjör hos BMW är fascinerad över tekniken och vad man kan göra med E Ink och det var det som fick henne och hennes team att ta fram i5 Flow Nostokana. Den hyllar den sydafrikanska konstnären Esther Mahlangus konstbil från 1991 som var en 525i men kan alltså skifta färg, mönster och även skriva ut text. Resultatet blir ett konstprojekt som kan förändras över tid, eller hela tiden om man skulle vilja. Det hela är möjligt tack vare inte mindre än 1349 individuella ark med E Ink-film som alla är laserskurna och som kan kontrolleras individuellt. Bilen står just nu utställd hos Frieze i Los Angeles.
40.3°
Dagens Fiat Panda får leva några år till
Genom specialversionen Pandina
Det är en ny helt eldriven Panda på väg från Fiat. Den visas upp någon gång i år men vi vet redan hur den kommer att se ut tack vare läckta patentritningar. Dagens Panda kommer dock att få leva kvar fram till 2027 och för att hålla liv i den presenteras nu specialversionen Pandina. Den beskrivs som den mest teknologiska och säkraste Pandan någonsin. Den får bland annat autobroms, filhållningsassistent, kollisionsvarningssystem, Drowsy Driver Detection och skyltigenkänning som standard. Utseendemässigt handlar det om gula backspegelkåpor, små panda-ansikten på hjulen, ny ratt, vit instrumentpanel och nya stolar. Man kan även få bilen i den nya lacken Positano Yellow. Olivier Francois som vd för Fiat och Global Chief Marketing Officer på Stellantis säger följande om nyheten: "Nya Fiat Pandina är en hyllning till det kärleksförhållande italienarna har till Panda. Faktum är att "Pandina" faktiskt är smeknamnet som människor i detta land alltid har gett bilen. Jag är stolt över att presentera denna specialserie på den dag när jag också kan meddela att Panda kommer att fortsätta att produceras i Pomigliano dx27Arco åtminstone fram till år 2027. Kärlekshistorien mellan Panda och Italien kommer att fortsätta i flera år till, tack vare de nya investeringarna som har gjort den till den mest teknologiska och säkraste någonsin. Jag har också en annan anledning att fira Panda idag: faktum är att vi har beslutat att öka produktionen med 20% för att möta kundens efterfrågan i Italien och Europa. Panda fortsätter att vara marknadsledare i detta land och segmentledare i Europa: och den är också den enda hybriden i A-segmetet inom koncernen."" Den här versionen kommer inte till Sverige.
38.1°
Nästa Dacia Sandero kommer som elbil
James May jublar
Dacia har inte varit lika snabba med att hoppa på elbilståget som andra tillverkare och har tidigare sagt att de gör det när det behövs och världen är mogen för det. De har modellen Spring i utbudet sedan 2021 men annars har alla modeller fortfarande förbränningsmotor. Nu får vi dock reda på att nästa Sandero, som lanseras 2027, kommer att erbjudas som elbil vid sidan av förbränningsmotoralternativ. Den nya modellen kommer att få leva vidare fram till 2035 då EU har som krav att bara nya bilar utan utsläpp får säljas. Bonusklipp nedan.
40.7°
Deadline för klimatbonus om en månad
Bilen måste ställas på senast den sista mars
I slutet av 2022 bestämde regeringen att klimatbonusen skulle avskaffas. Denna betalas ut till den som köpt en bil med mycket låga eller inga utsläpp av koldioxid. Bilar som har beställts senast den 8 november 2022 är berättigade att få klimatbonus. Beslutet gjorde att mängder av bilar beställdes och leveranstiderna blev långa. Köparen får sin bonus tidigast sex månader efter att bilen tagits i trafik för första gången. Den 1 april 2024 slutar klimatbonusen att gälla, därför måste bilen ställas på senast den 31 mars för att man ska få sin bonus. Man måste även skicka in den blankett som Transportstyrelsen tidigare har skickat ut. Här styrker man att bilen är beställd senast den 8 november 2022 tillsammans med lite annan information. Blanketten måste också hinna fram till Transportstyrelsen innan månaden är slut.
35.8°
Populära elbilar är inte billiga att försäkra
Tesla kostar mest
Teknikens Värld har grävt lite i det här med försäkringspremier och tittat på vad de mest populära elbilarna kostar. Det hela visar att ingen är billig att försäkra, men att Tesla sticker ut. Både när det kommer till själva premien men även när det gäller självrisken. Drar man i de olika variablerna hoppar priset runt kraftigt. Köper man en Tesla Model 3 från 2020 kostar Teslas märkesförsäkring hos Trygg-Hansa hela 31.500 kronor om året. Den påhittade kunden är äldre och då brukar det inte bli så svettigt. Men det blir det i detta fall, och än värre om personen är ung. Samma försäkring hade då för en person i Stockholm kostat hela 82.788 kronor per år. Enligt Trygg-Hansa är de höga priserna eftersom det kostar mer att laga en ny bil, men det är ju ingen vettig förklaring. Istället handlar det om batteripacket, den högre vikten och effekten. Elbilar är inte mer olycksdrabbade än andra men de är dyrare att laga. Nya bilar halvförsäkras de första tre åren. En ny Tesla Model Y kostar halvförsäkrad 11.253 kronor hos Folksam om man är så kallad lågriskkund. Tittar man på självrisken sticker Tesla också ut. När det kommer till vagnskadegaranti brukar denna ligga på runt 3000 kronor. För en Tesla är den istället 13.750 kronor. Denna sänks dock med 5000 kronor om man tecknar Trygg-Hansa och Teslas gemensamma märkesförsäkring. Audi Q4, BMW i4 och Polestar 2 AWD är inte heller billiga att försäkra. Den sistnämnda med tre år på nacken kostar 19.759 kronor om året att helförsäkra hos Folksam. Läs mer om det hela på länken nedan. Vad har du för bil/bilar, vilken försäkringstyp har du och vad betalar du? Berätta gärna i kommentarerna.
20.4°
Lyssna på Bugattis nya hybrid-V16
Nya modellen presenteras i juni
Vi vet sedan tidigare att Bugatti kommer att visa en ny modell med en ny motor i sommar. Nu får vi reda på att det blir i juni och i samma veva får vi ett smakprov på den nya spisen. Och den har fortfarande 16 cylindrar men denna gång är det i ett V och inte ett W. Nytt är även att motorn blir hybridiserad. Mer än så får vi inte reda på för tillfället. Rykten säger att maskinen är på 8,3 liter och att Cosworth är de som har byggt den. Den sägs få tre elmotorer och den totala effekten ska ligga på 1800 hästar. Varvstoppet ska ligga på 9000.
41.0°
Zeekr uppdaterar 001
Laddar riktigt snabbt
Nu rullar Zeekr ut en uppdaterad version av modellen 001 i Kina. Den har blivit lite sportigare utseendemässigt och det mesta nyheterna finns under skalet. Motorerna bjuder nu på upp till 580 kW/788 hästar, 0-100 km/h går på 3,3 sekunder och på en laddning ska man enligt CLTC-cykeln komma 75 mil. Men det mest intressanta är att bilen nu får 800-voltssystem och man kan få den med ett LFP-batteri på 95 kWh som man ska kunna tanka från 10-80 procent på bara 11,5 minuter. Det finns även ett NMC-batteripack på 100 kWh och detta laddar istället 10-80 procent på 15 minuter. Andra nyheter är dubbelriktad laddning och V2V-teknik. Man ska kunna ladda en annan elbil med upp till 60 kW. Modellen får även Lidar-sensor på taket och en uppdaterad interiör med nytt instrumentkluster och ny ratt. De första uppdaterade bilarna börjar levereras i Kina idag. Den här är först och främst utvecklad för den kinesiska marknaden så det är oklart om nyheterna kommer komma åt vårt håll.
44.6°
torsdag 29 februari 2024
Italien vill att Tesla ska börja tillverka bilar i landet
Har även pratat med tre kinesiska biltillverkare
Italien vill att biltillverkningen ska öka i landet och är nu på jakt efter märken som kan tänka sig att smälla upp fabriker där. Enligt uppgift ska man vara i samtal med Tesla och tre olika kinesiska biltillverkare. Man ska tydligen tidigare ha varit i kontakt med BYD men de valde istället Ungern, och har inga planer just nu på ytterligare en fabrik i Europa. Regeringen vill att den årliga produktionen ska öka till 1,3 miljoner fordon. För tillfället är den största koncernen som tillverkar bilar i Italien Stellantis och förra året kom de upp i 750.000 tillverkade fordon. De har som mål att öka detta till en miljon, men den italienska regeringen tycker alltså inte att detta är tillräckligt.
38.9°
Maserati presenterar nya GranCabrio
Först ut i vasst Trofeo-utförande
Tanken var att Maserati skulle presentera nya GranCabrio förra året men så blev det aldrig, men nu är den här. Det här är alltså den taklösa varianten av GranTurismo och först ut är modellen i Trofeo-utförande med förbränningsmotor, men den kommer även med eldrift längre fram. Under huven sitter här den dubbelturbomatade Nettuno-V6:an på 3,0 liter och den ger 550 hästar och 650 newtonmeter i vrid. Drivningen sker på bakhjulen och kraften hittar dit via en åttastegad automatlåda. Cabben adderar 100 kilo vikt totalt vilket gör att det blir lite långsammare från 0-100 km/h men det går ändå på 3,6 sekunder. Toppfarten ligger på 316 km/h. Taket fälls på 14 sekunder och det går att göra i hastigheter upp till 50 km/h. Vi får tyvärr inga bilder med det uppe men det handlar i alla fall om ett i tyg som går att få i fem olika färger. Nackvärme för personerna i framsätet är standard och denna går att ställa in i tre olika lägen. Något pris för bilen har inte annonserats än, inte heller när marknadslanseringen är. Den eldrivna versionen, som då får tilläggsnamnet Folgore, väntas få samma grejer som i GranTurismo. Bland annat samma effekt - 761 hästar.
39.7°
Maybachs knasiga SUV-koncept nerlagt
Ingen gråter
2018 visades konceptbilen Vision Mercedes-Maybach Ultimate Luxury upp. En orgie i lyx men utseendet lämnade en hel del att önska, och jag själv tycker att det hela mest ser ut som en glorifierad version av Farmor Ankas bil. Målet var att konceptet skulle mynna ut i en produktionsversion nästa år och den skulle då bara säljas i Kina. Nu får vi reda på att projektet är nerlagt och det gör väl egentligen inte så mycket, eller vad tycker ni? Konceptet som mäter 5,2 meter i längd har fyra elmotorer under skalet och en sammanlagd effekt på 760 hästar. Batteripacket på 80 kWh lovar räckvidd på 55 mil.
41.4°
Utsläppen för vägtrafiken oförändrade
Väntas öka i år
Färsk statistik från Trafikverket visar att utsläppen av växthusgaser från vägtrafiken i princip är oförändrade om man jämför 2023 med 2022. Det dök upp fler elektrifierade fordon på vägarna under förra året vilket drar ner sifforna men samtidigt ökade trafiken som då jämnade ut dessa. Andelen biodrivmedel och el bland fordonen på vägarna ligger på 31 procent. Den 1 januari i år sänktes reduktionsplikten för bensin och diesel från 7,8 procent respektive 30,5 procent till sex procent för både bensin och diesel. Detta gör att utsläppen kommer öka under året.
25.4°
Rykte Kombiversion av MG4 ersätter MG5
Ska släppas i år
När MG4 lanserades här i Sverige kändes kombin MG5 rätt så utdaterad. Nu kommer rykten som säger att en kombi-version av MG4 är på väg, och att den då ersätter dagens MG5. Försäljningen ska dra igång i år så om nu denna modell är på gång borde den visas upp om inte för lång tid. MG5 är egentligen en Roewe Ei5 med uppdaterat utseende och nya emblem, och det är en modell som lanserades i Kina redan 2017 så en hel del har hänt sedan dess. MG4 är betydligt mer modern och full med teknik, något som dock verkar spöka en hel del för kunder.
38.1°
WRC slutar med hybrider från nästa år
Ska göra bilarna lättare och mindre komplicerade
Så sent som 2022 började man köra med laddhybrider i World Rally Championship. Jättebra tyckte man initialt, men från och med nästa år kommer dessa grejer att rivas ut igen. Anledningen är för att få ner vikten och göra bilarna mindre komplicerade. Istället ska man köra på hållbara bränslen. El är inte uteslutet helt från WRC utan när det är möjligt i framtiden så kommer man presentera en helt eldriven kategori.
46.0°
Toyota dumpar priset på Mirai med 40.000 dollar
Suget efter vätgasbilar är sådär just nu
Vätgas funkar bra som drivmedel och det är lite snällare mot vår jord än många övriga. Problemet är att användandet liksom aldrig har tagit fart så det finns typ ingenstans man kan tanka. Då spelar det ingen roll hur bra bilen och tekniken är. Toyota tror dock stenhårt på grejerna och hoppas väl att de ska ta fart framöver, men än så länge är det stiltje på marknaden och det gör nu att priset på modellen Mirai sänks med hela 40.000 dollar. Det gör att bilen nu hamnar i samma prisklass som en Corolla, men frågan är om det räcker för att locka till sig kunder? För tillfället säljs den också endast i Kalifornien så marknaden är fortfarande väldigt liten. Köper du bilen och hittar en station att tanka på så kan du i alla fall se fram emot tankning till ett värde av 15.000 dollar för det ingår nämligen också i priset.
40.8°
Aston Martin skjuter fram elbil till 2026
Lägger även ner Lagonda-märket
Tanken var att Aston Martin skulle lansera sin allra första elbil nästa år, men nu meddelar styrelseordföranden Lawrence Stroll att detta istället har skjutits fram till 2026. Anledningen är för att suget efter elbilar i prisklassen Aston Martin ligger helt enkelt inte finns där just nu, folk vill fortfarande ha förbränningsmotorer och laddhybrider i denna kategori. De vill även att en sportbil både ska låta och lukta. Därför kommer Aston Martin att lansera laddhybrider innan helt eldrivna modeller. Den första elektrifierade modellen släpps senare i år och det är Valhalla som får en mittmonterad hybrid-V8:a från Mercedes-AMG. Annat nytt på Aston-fronten handlar om Lagonda. Tanken var att det klassiska märket skulle återupplivas som en konkurrent till Bentley där lyx skulle stå i fokus. Det är dock nu klart att detta inte kommer att ske och att planerna är lagda på hyllan.
38.3°
onsdag 28 februari 2024
Lamborghini varumärkesskyddar namnet Huracán STJ
Spännande
Det verkar som att Lamborghini inte riktigt är redo att släppa taget om Huracán än, så en specialversion till kanske kommer att klämmas ut. Detta efter att man upptäckt en patentansökning på namnet Huracán STJ som lämnades in igår. Dessa tre bokstäver står troligen för Super Trofeo Jota. Storebror Aventador finns sedan tidigare som SVJ och där står det för Super Veloce Jota. Huracán STJ skulle kunna vara en ännu vassare version än redan vassa Performante, STO och Tecnica.
37.9°
Buick har ny slogan
"Exceptional by design"
Hur lockar man nya unga pengastinna kunder till sitt varumärke som mest förknippats med gamla gubbar under många år? Man skickar ut en fräsig slogan såklart! Det tror i alla fall Buick (eller Bjuck som man säger på gubbska) och numera har de sloganen "Exceptional by design". Det här är första uppfräschningen sedan 2008 och Molly Peck som är chief marketing officer hos Buick säger följande: "It’s time for us to tell consumers exactly what we stand for, and to tell them in a way that’s very fresh and exciting, signaling that something big is happening at Buick." Buick har för tillfället fyra olika suvar i sitt utbud.
35.2°
Polestar lånar 950 miljoner dollar
Från tolv internationella banker
Som vi tidigare har skrivit behöver Polestar pengar. Massa pengar. 1,3 miljarder dollar enligt Håkan Samuelsson som numera är styrelseordförande för Polestar. Nu är det klart att tillverkaren lånar nästan hela summan - 950 miljoner dollar. Pengarna kommer från tolv olika internationella banker och lånet kommer i formen av en treårig lånefacilitet. Pengarna ska hjälpa till så att man klarar volymmålet för nästa år och når en tvåsiffrig bruttovinstmarginal. Imorgon skulle delårsrapporten publiceras men man har skjutit på detta, tills när är dock oklart.
33.9°
Många verkstäder drabbas av Tesla-strejken
Några har tappat 70 procent av sin omsättning
IF Metalls strejk mot Tesla har nu pågått i fyra månader. Det hela påverkar såklart mycket på olika håll. Enligt Transportföretagen är verkstäder som inte får laga Tesla-bilar på grund av strejken några som drabbas hårt, och vissa har tappat upp till 70 procent av sin omsättning. Runt 80 verkstäder är påverkade av strejken och runt tio ska ha tappat hälften av sin tidigare omsättning. Verkstäderna har rätt till viss konfliktersättning från Svenskt Näringslivs konfliktfond. Läs mer på länken nedan.
25.7°
Nu börjar uppdaterade Volkswagen Golf att säljas
Kombin kostar från 341.900 kronor
För en månad sedan rullade Volkswagen ut en uppdaterad version av modellen Golf och nu börjar den att säljas här i Sverige - både som hatchback och som kombi. Den förstnämnda kostar från 329.900 kronor medan kombin blir din för 341.900 kronor. Båda instegspriserna är lägre än de föregångarna hade och för dessa slantar får man mildhybriden 1,5 eTSI med sjustegad dubbelkopplingslåda och utrustningsnivån Life. Fler versioner kommer under året, bland annat Golf GTI Clubsport, Golf R och Golf Sportscombi R. Preliminära säljstarter: Golf Life 1,5 eTSI 150 hk DSG (mildhybrid) – nu beställningsbar Golf R-Line 1,5 eTSI 150 hk DSG (mildhybrid) – våren 2024 Golf R-Line 1,5 TSI 150 hk manuell (bensin) – våren 2024 Golf Style 1,5 TSI eHybrid 204 hk DSG (laddhybrid) – senvåren 2024 Golf GTE 1,5 TSI 272 hk DSG (laddhybrid) – senvåren 2024 Golf GTI 2,0 TSI 265 hk, DSG (bensin) – våren 2024 Golf GTI Clubsport (bensin) – sommaren 2024 Golf R 4MOTION (bensin) – sommaren 2024 Golf Sportscombi Life 1,5 eTSI 150 hk DSG (mildhybrid) – nu beställningsbar Golf Sportscombi R-Line 1,5 eTSI 150 hk DSG (mildhybrid) – våren 2024 Golf Sportscombi R-Line 1,5 TSI 150 hk manuell (bensin) – våren 2024 Golf Sportscombi R 4MOTION (bensin) – sommaren 2024 Läs om alla nyheter i pressmeddelandet på länken nedan.
34.9°
Det blir troligtvis 16-årsgräns på epa-traktor
Och hastigheten höjs till 45 km/h
Det har nu varit parlamentsomröstning kring en uppdatering av EU:s körkortsregler. En av frågorna är bland annat att åldersgränsen för att få köra epa-traktor ska höjas från 15 till 16 år. Ett förslag som har fått mycket motstånd, men detta har inte räckt och troligtvis blir det så att åldern höjs i framtiden. Det kommer även tillkomma ett tuffare körkortsprov och hastighetsgränsen väntas höjas från dagens 30 till 45 km/h. När de nya reglerna kan träda i kraft är fortfarande oklart.
73.5°
Honda rullar ut vätgasdriven laddhybrid
Första i sitt slag
Stora tillverkare som Toyota och Honda hade väl kanske inte helt fel i att lugna sig lite med elbilsboomen som nu verkar ha lagt sig lite. De tror fortfarande stenhårt på hybrider och vätgas och detta är något som Honda har kombinerat i sin nya SUV CR-V e:FCEV. Det är en laddhybrid men under skalet finns förutom en elmotor och ett batteripack en vätgasdriven bränslecell. Det här ska vara den första i sitt slag och det hela kanske inte är så dumt ändå? Batteripacket är på 17,7 kWh och man ska kunna köra på bara el i upp till 4,7 mil. I vätgastankarna ryms det totalt 4,3 kilo och den sammanlagda räckvidden med fullt batteri och tankar ska ligga på 47 mil. Det finns dubbelriktad laddning så du kan använda batteripacket för att ladda andra saker eller driva olika elprylar. Tillverkningen sker i Ohio och senare i år kommer bilen att bli tillgänglig att leasa i Kalifornien. Det sägs även att modellen kommer erbjudas i Japan. Några priser har vi inte fått än tyvärr.
41.1°
Teslas färdiga version av Roadster visas i år
Ska börja levereras nästa år
Vi har lärt oss att Tesla och det här med förseningar har blivit synonymt. Men den som väntar på något gott väntar alltid för länge som det heter. Det har nu gått hela sju (!) år sedan Tesla visade upp Roadster generation två men ännu har den snabba sportbilen inte sett dagens ljus. Andra grejer har fått prio vilket kanske inte är så konstigt. Men, i år ska det tydligen ske. Elon Musk berättar att den färdiga produkten kommer att visas upp i slutet av året, och att leveranserna ska dra igång någon gång nästa år. Det som kommer ska vara något i hästväg, och Elon är osäker på om den ens kan benämnas som en bil längre. Man ska bland annat kunna köpa till ett SpaceX-paket som består av tio små raketer placerade runt bilen. Dessa ska kunna hjälpa till med både bromsning och kurvtagning men ökar inte helt oväntat toppfarten och accelerationen. 0-100 km/h ska kunna avklaras på runt en sekund vilket låter helt sjukt.
39.6°
Första teasern för eldrivna Dodge Charger
"The smoke will clear"
Premiären av nya Dodge Charger börjar närma sig och den 5 mars faller täcket. Nu har den första av tre teasers inför detta släppts och troligtvis är det den helt eldrivna versionen som lanseras först. Bilen kommer att erbjudas med förbränningsmotorer också men fokus initialt kommer vara på el. Det verkar även bara som att nya Charger kommer som coupé med två dörrar. Avtäckningen kommer att sändas live på länken nedan.
37.2°
tisdag 27 februari 2024
Totem Automobili visar ny restomoddad Giulia
Fri från eldrift
Vi har skrivit om italienska Totem Automobilis restomoddade Alfor tidigare och nu har de släppt ytterligare en version. Den här kallas för GTAmodificata och det är en orgie i kolfiber. Alla karossdelar är i det ädla materialet och allt är numera även byggt kring en monocoque i kolfiber. Precis som den tidigare bilen som visats handlar det om en specialbyggd gammal Giulia men här finns ingen eldrift, utan istället sitter det en dubbelturbomatad V6:a på 3,2 liter under locket. Den ger hela 810 hästar och har 730 newtonmeter i vrid. Varvstoppet ligger på 8500 och ett avgassystem i titan ser till att det låter som det ska. Till maskinen sitter det en sekventiell växellåda som driver bakhjulen. 0-100 km/h avklaras på 2,6 sekunder och toppfarten ska ligga på över 300 km/h. Bilens vikt stannar på 1095 kilo. På tekniksidan finns bland annat elservo och justerbar ABS. Några bilder från insidan får vi inte just nu men där ska det i alla fall finnas kolfiberstolar klädda med läder och racingbälten från Sabelt. För kalaset får man hosta upp 1,1 miljoner euro. Endast fem exemplar kommer att bli till så skynda er att lägga en beställning.
41.5°
Pininfarina visar koncept med vätgasdriven turbo-V6:a
Ska ha räckvidd på 55 mil
Pininfarina hänger också på bilmässan i Genève och dit har de bland annat tagit med sig den nya konceptbilen Enigma GT. Den ska ge en förhandstitt över hur framtiden kan komma att se ut, men det är ingen elbil för det. Istället sitter det en turbomatad V6:a på 2,5 liter under skalet, dock går denna på vätgas. Det finns också en elmotor som hjälper till med framdrivningen och ser till att bilen blir fyrhjulsdriven. Effekten i förbränningsmotorn anges till 442 hästar medan elmotorn som driver framhjulen är på 272 hästar. Batteripacket är på tio kWh och vätgastanken rymmer nio kilo. Är bägge dessa fulla ska man få en total räckvidd på 55 mil. 0-100 km/h ska gå på under fyra sekunder och toppfarten är begränsad till 250 km/h. Designstudien mäter 4,58 meter på längden och den har en hjulbas på 2,88 meter. På insidan finns det plats för fyra om än i ett 2+2-utförande. Nästa år firar Pininfarina 95 år och då ska en vidareutvecklad version av Enigma GT visas upp, men om den någonsin kommer att bli verklighet återstår att se.
37.5°
Mer om eldrivna superbilen YangWang U9
Blev betydligt dyrare än väntat
För lite drygt ett år sedan fick vi se BYD:s eldrivna superbil YangWang U9 för första gången. I helgen som var hade den premiär i Kina och då presenterades fler siffror, och de visar bland annat att prislappen gått upp med nästan 100.000 dollar. Det snackades tidigare om ett frånpris på 137.000 dollar men det är nu istället 233.000 dollar som gäller. För slantarna får man ett ganska futuristiskt utseende på utsidan och en relativt återhållsam insida. Under skalet sitter ett BYD Blade-batteripack på 80 kWh som ska ge CLTC-räckvidd på upp till 46 mil. Man ska kunna snabbladda med upp till 500 kW. Batteriet väger in på 465 kilo och hela bilen på 2475 kilo. Det finns en elmotor vid varje hjul och den sammanlagda effekten anges till 960 kW/1305 hästar. Vridet ligger på 1680 newtonmeter och det roliga ska vara slut först vid 306 km/h. 0-100 km/h går på 2,3 sekunder. Bilen är utrustad med det egenutvecklade fjädringssystemet Disus-X som man säger ska hålla den platt mot marken vid kraftig kurvtagning. Bonusar är att man kan köra på tre hjul, göra "tank turn" och få bilen att dansa runt på stället, även hoppa om andan faller på. Lanseras i Kina nu och det är oklart om den kommer att erbjudas på fler platser i världen.
30.6°
Jeep presenterar Avenger 4Xe
Hybrid med drivning på alla fyra
Nyligen började Jeep sälja Avenger E-Hybrid här i Sverige, vid sidan om den helt eldrivna versionen. Nu presenteras ytterligare en version och det är Avenger 4Xe. Till skillnad från Avenger E-Hybrid som bara driver på framhjulen så driver Avenger 4Xe på alla fyra. Det är dock fortfarande bara en mildhybrid det handlar om så inget man kan ladda med sladd. Under huven fram sitter en fyrcylindrig bensinmotor på 136 hästar som kopplas till två elmotorer på vardera 21 kW, den ena av dessa sitter på framaxeln medan den andra sitter på bakaxeln. Det finns även en mindre elmotor inbyggd i den sexstegade dubbelkopplingslådan, och man ska kunna köra på bara el i låga hastigheter. I slutet av året kommer orderböckerna för den här versionen att öppna. Något pris har vi dock inte fått ännu.
39.1°
Peugeot börjar teasa sjusitsiga elsuven E-5008
Har premiär nästa månad
Peugeot har en ny elbil på gång och den heter E-5008. Det är en SUV med plats för upp till sju personer och nu börjar teaserkampanjen. Det första vi får se av bilen är insidan och där finns bland annat den senaste versionen av Panoramic i-Cockpit som består av en panoramaskärm på totalt 21 tum som visar både instrumenten och infotainmentsystemet. Den nya modellen baseras på STLA Medium-plattformen precis som lillebror E-3008 gör, men här har den förlängts för att få plats med stolsrad till. Officiell premiär äger rum i mars.
39.3°
Här kommer STCC i Göteborg att köras
Blir vid sidan av Ullevi
Nu berättar organisatörerna var elektriska STCC-racet kommer att gå i Göteborg mellan den 8-9 juni i år och det blir vid sidan av Ullevi. Där ska en Head 2 Head-bana byggas upp och den blir 625 meter lång. Här kommer två förare att tävla åt gången i ett Race of Champions-liknande upplägg. Först testpass, sen kval, kvartsfinal, semifinal och final. I år blir första gången sedan 2014 som STCC tävlar i Göteborg. Micke Bern som är vd för STCC säger: "Vi har hittat en perfekt plats för vår comeback mitt i epicentrum av Göteborg ihop med Göteborg & Co och Got Event där vi kommer att kunna bjuda på elektrifierad racing på högsta nivå i ett helt nytt och explosivt format. Vår expansion till städerna är en nyckeldel i vår hållbara nysatsning där vi kommer att kunna ta STCC till en publik som vanligtvis inte har möjlighet att se våra tävlingar. Göteborg är en stad med starkt sportintresse där STCC har tävlat framgångsrikt tidigare och vi ser fram emot att nystarta vår tradition här." Biljetterna till eventet i Göteborg släpps nästa vecka.
42.4°
Tillverkningen av Polestar 3 är igång
Första Polestar-modellen som blir till på två kontinenter
Nu har tillverkningen av Polestars modell 3 dragit igång i Chengdu, Kina. I mitten av året planerar man även att dra igång tillverkningen av bilen i South Carolina, USA. Det här blir då den första Polestar-modellen som blir till på två kontinenter. Vdn Thomas Ingenlath säger följande: "Den här fantastiska bilen tar ett betydande steg framåt i och med produktionsstarten, som är en viktig milstolpe på vår resa mot att bli ett trebilsbolag i år. Vi har också uppnått lanseringsredo status vid fabriken i Ridgeville, South Carolina, och är på god väg mot våra planer att börja tillverka Polestar 3 i USA." Beställer man en Polestar 3 nu ska man få den i oktober eller november i år. Priset börjar på 970.000 kronor.
40.6°
Snart blir det enklare att betala på laddstationer
Nya regler från april
Visst är det kul att vid en laddstation fippla med olika appar där man typ behöver ange namn och födelsedatum på katten som bodde granne med en på landet när man var barn? När man väl har tagit sig genom registreringen så funkar inte lösenordet man vill ha för det måste innehålla hieroglyfer och blindskrift. Snart blir det slut med den här skiten, och man behöver istället bara dra eller blippa sitt betalkort för att kunna tanka sin elbil. Precis som det borde varit på alla ställen från början alltså. Från och med den 13 april i år börjar det hela gälla och då måste alla nyinstallerade publika laddstationer kunna ta emot betalkort som alternativ. Det ska inte finnas krav på vare sig app, registrering eller förskottsbetalning för att det ska fungera. Från den 1 januari 2027 kommer detta dessutom att gälla alla befintliga laddstationer oavsett när de installerades. Bra va?
94.0°
McLaren presenterar Artura som cabriolet
Får en del förbättringar som även kommer till coupén
Det är nu tre år sedan McLaren rullade ut modellen Artura - deras första laddhybrid. Denna har V6:a istället för V8:a och en elmotor. Nu presenteras Artura Spider som alltså är den cabbade versionen av bilen där man kan fälla bort en liten bit av taket om man vill. Bilen är förbättrad på flera punkter och samma behandling kommer även till coupén. Det handlar bland annat om ny fjädring och lite mer effekt. Motorn som är på 3,0 liter ger tillsammans med elmotorn nu 700 hästar och vridet anges till 720 newtonmeter. Elmotorn är inbyggd i den åttastegade dubbelkopplingslådan som driver bakhjulen. Man ska kunna köra på bara el i upp till 3,3 mil. Bilen väger in på 1457 kilo torr vilket innebär att den har ett vikt/effektförhållande på 480 hästar per ton. 0-100 km/h går på runt tre sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 330 km/h. Innanför hjulen sitter keramiska bromsskivor och aluminiumok. Den nya funktionen Spinning Wheel Pull-Away låter dig göra en fet burnout om du trycker plattan i mattan vid stillastående, fränt när man vill stila lite extra. Motorljudet ska även ha blivit fylligare tack vare ett nytt avgassystem. På prislappen står det 284.200 euro. Coupén får man för 258.300 euro. De första leveranserna ska ske i mitten av året.
38.7°
Så mycket dyrare har Volvo EX40 och EC40 blivit
Cash money
För att göra det lite mindre förvirrande bytte Volvo nyligen namn på XC40 och C40 Recharge till EX40 och EC40. Den nya elbilen EX30 är ju här nu och EX90 är på väg så därför skippar man Recharge och sätter ett E framför de modeller som är helt eldrivna, vilket känns ganska logiskt. Men det var inte bara ett namnbyte som skedde, det blev även en prishöjning. Och ingen liten sådan heller. På pappret kanske det inte ser så blodigt ut till en början. Tidigare kostade insteget Core 581.000 kronor för XC40 och 599.000 kronor för C40. Här är priserna nu 607.000 respektive 625.000 kronor. En ökning med 26.000 kronor för varje modell vilket inte är så enormt ändå. Men, nyss kunde man på kampanj få Core med det stora batteriet och Klimat- och Driver Assist-paket för 559.900 respektive 577.900 kronor. Ska du ha samma grejer nu när det istället står EX40 och EC40 på bakstammen får du betala 657.800 respektive 682.700 kronor. Den sistnämnda är alltså 104.800 kronor dyrare än tidigare. Aj. EX30 kostar från 429.000 kronor.
13.8°
måndag 26 februari 2024
Så bra är Volvo EX30
Bra hårdvara, kass mjukvara
Nya Volvo EX30 har tidigare testats av journalister i Barcelona. Men nu har pressbilen kommit till Sverige och här är det kallt. Glenn har testat bilen för Aftonbladet och under hans test så la skärmen i mitten av i en och en halv timme. Det är dåligt, speciellt eftersom det är den enda skärmen och du då inte vet varken hastighet eller laddning. På tal om skärmen så har Volvo lagt in en funktion som håller koll på att dina ögon är på vägen. Problemet är att skärmen är i mitten och tittar man på den så verkar man få varning om att man ska hålla koll på vägen... Mjukvaran i bilen verkar inte bara vara buggig utan också vara lite knepig, tillsammans med att kontrollerna på ratten är sisådär. Det verkar vara lite knepigt att hitta vissa funktioner. Baksätet är som vi redan vet litet, jag tycker att det är riktigt synd att Volvo inte gjorde den här bilen lite, lite längre. Två saker som saknas i baksätet är armstöd i mitten och mugghållare. Kanske inte hela världen. Men bilen ska vara rolig att köra och är ju väldigt söt! Priset börjar på 429.000 kronor, men om du väljer den versionen får du lite utrustning och en bil som kommer 34 mil på pappret. På vintern troligen under 30 mil. Vill du få lite mer utrustning och längre räckvidd (475 kilometer på pappret) så blir det dyrare. Bilen som Wayke (ovan) och Glenn (länken nedan) har testat kostar 595.000 kronor och då får man inte ens fyrhjulsdrift. Det är rätt svettigt för en citybil.
19.5°
Breil gör Abarth-specialare
Klocka som passar bilen
Om du har, eller drömmer om, en Fiat Abarth 500e så finns det nu en klocka som passar finfint till dig och bilen. Det är Breil som har gjort en specialare som kommer att tillverkas i 999 exemplar. Klockan är i stål och är titanfärgad, med neongröna detaljer. På insidan hittar vi ett Seiko NH70-urverk. En udda detalj är att det finns en QR-kod på armbandet och läser man av den så får man höra hur en Abarth 500e låter.
63kg
Kimera bygger bilen som Lancia aldrig gjorde
En Evo37 med fyrhjulsdrift
Efter 037 var tanken att Lancia skulle lansera en vidareutveckling - 038. Den skulle med sin fyrhjulsdrift och mer effekt kunna hänga av Audi Quattro S1 men det blev aldrig så, och istället tog Lancia Delta S4 över fanan. Men någon 038 blev det alltså inte, så Kimera Automobili som tidigare presenterat hyllningar till 037 bestämde sig för att ta saken i egna händer och därför har vi här Kimera Evo38. Den här är inte helt oväntat en vidareutveckling av Evo37 men 38:an driver istället på alla fyra samtidigt som 2,1-litersmotorn har fått större turbo, vassare chassi och elektrohydraulisk diff som man kan styra från kupén. Dämparna är nu även elektroniskt justerbara och det finns ett lyftsystem för nosen. Effekten anges till 600 hästar och den sexpetade växellådan har tätare steg än tidigare. Längre fram ska man kunna få en sekventiell växellåda om man vill. Aluminium och titan håller nere vikten på bilen och vågen stannar på 1100 kilo. Endast 38 exemplar kommer att bli till men vad man får betala framgår inte. 037 kostade från 480.000 euro och den här lär inte bli billigare.
48.9°
Mercedes första Mythos-modell släpps nästa år
Blir ännu lyxigare än Maybach
Om du tyckte att Maybach var höjden av lyx ska du bara vänta tills Mercedes har rullat ut Mythos. Det är en ny serie som ska vara ännu lyxigare, och den första modellen som baseras på SL ska presenteras någon gång nästa år. Det hela är en förlängning av dagens Manufaktur-program där du kan speca din bil precis som du vill ha den. Mythos är liksom grädden på moset och något för samlaren som redan har allt, och som har djupa fickor. Det är också bara speciellt utvalda som kommer att få möjlighet att köpa dessa bilar.
37.0°
Porsche ska ta beslut om Mission X i år
Blir den eldrivna superbilen till eller inte?
Förra året visade Porsche upp den feta eldrivna superbilen Mission X. Den hade framgångsdörrar som öppnas uppåt, frän styling och som mål att leverera ett effekt/viktförhållande på 1:1. Konceptet togs mycket väl emot och det har gjort att Porsche funderar på om den ska få bli verklighet. Nu får vi reda på att de kommer att ta beslut om modellen i år, och det kan faktiskt bli att den får grönt ljus. Om så blir fallet så kan den här bli den snabbaste gatlegala modellen runt Nürburgrings nordslinga.
39.7°
Microlino Lite - ny version av eldrivna mikrobilen
Denna får 14-åringar i Europa köra
Nu presenteras en ny version av Microlino på bilmässan i Genève. Den här har tillägget Lite och är anpassad så att man i Europa kan få köra den redan från 14 år. På vissa ställen får man faktiskt det och Lite får väl ses som en konkurrent till Citroëns Ami och Opel Rocks-e som är av samma mopedbils-koncept. Här är toppfarten bara 45 km/h och på en laddning ska man komma strax över tio mil. Effekten i elmotorn är tolv hästar och batteriet är på 5,5 kWh. Det finns även ett större batteri på 11 kWh som istället ger dig runt 18 mils räckvidd. Det finns två färger att välja mellan - Venice Blue eller Berlin Anthracite. Soltak är standard och det går in 230 liter i bagagerummet. Något pris om man vill köpa "bilen" rakt av finns inte än men man kan leasa den för 169 dollar i månaden i fyra år om man betalar 25 procent i deposition. Vad den summan är på säger man dock inte heller just nu. Försäljningen drar igång någon gång nu i vår.
40.2°
Inga fler Hyundai N med förbränningsmotor i Europa
Nu är det bara fokus på de eldrivna
Fokuset för Hyundais prestandaavdelning N har den senaste tiden varit på elbilen Ioniq 5 N. Och där kommer det även att ligga i framtiden, i alla fall i Europa. Nu får vi reda på att i20 N och i30 N som båda bara har förbränningsmotor kommer att sluta säljas här och istället läggs krutet på de eldrivna N-versionerna. i30 N lanserades 2017 och lillebror i20 N kom 2021. När nya generationen av Kona lanserades var det också utan en N-version som föregångaren hade, och så kommer det att förbli. Elantra N har inte sålts i Europa. En N-version av Ioniq 6 är på gång och det snackas även om att en mindre eldriven N-modell är på gång någon gång efter 2025.
36.1°
Nästa sida
+
Per månad
39 kr
Betala löpande per månad. Ingen bindningstid .
Starta prenumeration
Per år
299 kr
Enklast och billigast, bara 25 kronor i månaden. Betala löpande per år. Ingen bindningstid .
Prova 14 dagar gratis innan du bestämmer dig.
Starta gratis provperiod
Engångsköp
349 kr
Slipp återkommande betalningar, betala ett år i taget. Betala med kort eller Swish.
Köp utan prenumeration