Teknik
Motor
Samhälle
Spel
Popkultur
Tjock
2 idag
10 igår
Tipsa!
Skaffa Feber+
Utbildningsministern funderar på skoluniform
Kan det vara något?
32.2°
Annons från
Annons
LEGO släpper piratskeppet från Goonies – Dödskallegänget
Tufft
41.6°
Den här kameran tar äkta och verifierbara bilder
För folk som vill bevisa att det de fotograferat är äkta
43.0°
AI-övervakning på skola orsakade panik
AI:n trodde en Doritos-påse var ett vapen
22.3°
Snart kan du spela Halo på PlayStation
Halo: Campaign Evolved offentliggjort
43.9°
Mondelez ska börja göra AI-genererad reklam
Vill halvera kostnaderna
10.3°
Totem Automobili har byggt en ny Alfa GT-specialare
Med 70-talsfärger
45.1°
Mico är Microsofts moderna Clippy
Nu med AI
33.4°
Vill du kunna spela på ditt Lego Game Boy?
Två lösningar är på gång
42.3°
EA satsar på AI för framtidens spelutveckling
Ska effektivisera spelutvecklingen
18.3°
Ny Amiga-konsol presenterad
I fullstor storlek!
45.5°
Tesla lovar att visa ny omgång av Roadster i år
Och lovar att tillverkningen startar inom två år
23.9°
Danmark inför lag för att skydda mot deepfakes
Ger individer rätt till sitt utseende
61.3°
Ivan är årets polishund 2025
Har förhindrat mord
63.9°
Så mycket betalar YouTube musikindustrin
Nästan lika mycket som Spotify
42.1°
Skoda visar modern tolkning av klassikern 1000 MBX
Nu som futuristisk elbil
35.5°
Nike nya kläder ska kyla ned dig bättre
Designade för ett varmare klimat
103kg
Eldrivna Cayenne tar sig 60 mil på en laddning
Och laddar på 16 minuter
42.0°
Apple kan tvingas stänga av integritetsfunktion i EU
Orättvis funktion tycker annonsörer
9.2°
Socialdemokraterna föreslår totalförbud för sociala medier
Folk folk under 15 år
69.0°
Hitta, jämför och betygsätt 323 elbilar
BMW iX3
Zeekr 7X
Nissan Leaf
Mercedes CLA
Zeekr 7GT
Smart #5
Volvo ES90
Kia EV4
Model Y
Alla
Heta
Kalla
Öppna i ny flik
torsdag 8 februari 2024
fortsättning
Nu kan du bygga nya Porsche Taycan
Hur dyr blir "din"?
En sak som kan vara lite kul att roa sig med är att speca nya bilar på nätet. I vissa fall blir summorna helt orimliga när man packar på bilen saker men det kan vara underhållande ändå att sitta där och drömma sig bort - för några pengar finns ju inte såklart. Vissa har det dock och kryssar i alla val som finns och trycker på beställ. Det kan ju knappt en annan göra på burgar-restaurangen. Max en dipsås! Jag fick upp "min" bil i totalt 3.048.900 kronor (grundpris 2.440.000 kronor, tillval 608.900 kronor) och hur jag vill ha den ser ni här på bilderna. Jag klickade verkligen inte i alla tillval som finns.
37.7°
Quarkus P3 - ny sportbil från Frankrike
Ska delta i Pikes Peak
Quarkus är en fransk biltillverkare som drog igång i slutet av 2020. Nu får vi reda på att de kommer att ställa upp i årets Pikes Peak International Hill Climb och det med sportbilen P3. Den ska vara helt egenutvecklad och under skalet ska det finnas en hybrid-fyra med 296 hästar. Bilen väger bara in på 600 kilo så även om effekten inte är våldsam borde den här nog röra på sig rätt bra ändå. Man ser deltagandet i Pikes Peak som ett bra sätt att utveckla bilen på och där kunna testa alla komponenter. Racet går av stapeln i juni och bakom ratten kommer den franska racerföraren Bruce Jouanny att sitta. 2026 ska P3 börja tillverkas för gatan och bli tillgänglig för privatpersoner.
37.5°
Pagani teasar ny banbil
Låter bra
Pagani har en ny modell för bankörning på gång och här får vi en teaser på denna i form av en bil under ett skynke och ett trevligt litet klipp som låter oss höra hur den låter. Att den har en V12 råder det väl inga tvivel om.
37.0°
Det här är nya Mini Cooper med förbränningsmotor
Ser ut som elversionen
I september förra året rullade Mini ut den eldrivna versionen av nya Cooper och nu är det dags för den som har förbränningsmotor under huven. Bilen ser likadan ut som sitt elektriska syskon förutom grillen fram och den erbjuds som Cooper eller Cooper S. Oavsett vilken du väljer verkar det vara fyra på 2,0 liter som gäller. S har 204 hästar och 300 newtonmeter i vrid. Det är drivning på framhjulen som gäller och 0-100 km/h ska avklaras på 6,4 sekunder. Endast automatlåda erbjuds. Priset för en ny Cooper S börjar på 32.000 dollar. Tillverkningen ska dra igång nästa månad.
35.5°
Första exemplaren av Volvo EM90 tillverkade
Största och lyxigaste hittills
Jag diggar verkligen minibussar och en eldriven variant hade inte varit så dumt att ha faktiskt. Sen vet jag inte om Volvo EM90 är den rätta men den finns och nu har de allra första exemplaren rullat av bandet. Tillverkningen sker som väntat i Kina och det är på Geelys fabrik i Hangzhou Bay. Bilen baseras på SEA-plattformen och är i princip en Zeekr 009 i andra kläder. EM90 är Volvos allra största modell hittills och även den lyxigaste. På insidan får upp till sex personer plats och alla ska ha gott om plats och den senaste tekniken att leka med. Bilen driver på bakhjulen, har elmotor på 272 hästar, batteripack på 116 kWh och en räckvidd på 73 mil enligt den generösa CLTC-cykeln. EM90 är först och främst för den kinesiska marknaden och det är oklart om den kommer att säljas på några andra ställen. Prislappen börjar på motsvarande 1,2 miljoner kronor.
3.1°
Här stals det flest bilar förra året
Störst ökning i Blekinge
Siffror från Brottförebyggande rådet, Brå, visar att det anmäldes 7882 bilstölder förra året. Det är en minskning med 2,2 procent om man jämför med 2022. I 13 av landets län minskade stölderna i år, men i åtta län så ökade de. Den största ökningen skedde i Blekinge där 135 bilar stals vilket är 37 fler än förra året. Västernorrlands län är dock värst drabbat om man ser till invånarantal. Där stals det 98 bilar per 100.000 invånare och totalt anmäldes 238 bilstölder. Tittar man på kommunnivå är det Haparanda som sticker ut med 214 rapporterade stulna bilar. I andra änden av statistiken hittar vi Kalmar där "endast" 45 bilstölder anmäldes. All statistik hittas på länken nedan.
35.2°
Lamborghinis elbilar kommer ha över 1300 hästar
Lovar att bjuda på mycket körglädje
Lamborghinis vd Stephen Winkelmann har återigen pratat om tillverkarens kommande elbilar och han nämnde bland annat att de kommer få över 1300 hästar. Förutom höga effektsiffror lovar han även att bilarna kommer bjuda på mycket körglädje, trots att de är eldrivna. De ska också klara att accelerera hårt flera gånger på rad och ha grym toppfart, och bra räckvidd. "The fact of the numbers is important. For power output, we are talking about at least one megawatt. This is for sure. This is one of the pillars of measurement for the performance of tomorrow when it comes to full electric. But much more important than these facts and figures for Lamborghini is how you feel in the car. Performance is divided into two. One part is acceleration, top speed, lap time and braking behavior but this has to be translated into an emotional side and every customer who drives a Lamborghini acknowledges that there is this emotional part of a Lamborghini – and this has to be translated in electric cars." Lamborghinis första elbil blir crossovern Lanzador någon gång 2028, därefter ska eldrivna superbilar dyka upp.
38.5°
Rykte Tesla ska skära ner på personal
Vilka tjänster kan plockas bort?
Enligt rykten ska chefer hos Tesla ha ombetts att se över sin personal och se om det går att göra besparingar på olika håll. Det hela sägs dock inte vara något konstigt utan handlar mer om att man ska utvärdera vilka tjänster som behövs och vilka som inte behövs. Kan man plocka bort några "onödiga" kan man istället anställa där det verkligen behövs. Teslas personalstyrka har fördubblats sedan 2020 och siffran är nu uppe i 140.000 anställda.
39.2°
BMW iX2 är inte en vacker skapelse
Vad hände där bak?
BMW iX1 är en liten elsuv från BMW som jag tycker är lite frän. Tyvärr är den dyr, den börjar på 599.000 kronor och gör du den lite snyggare med större fälgar och ett paket så sticker det iväg lite. Men man har sålt över 1700 bilar, så det verkar inte vara ett hinder för köparna. Nu har iX1 fått ett syskon med coupe-suven iX2 som har fått lite sluttande tak och världens största rumpa. Lite fetare prislapp har den också fått jämfört med iX1, den börjar på 659.000 kronor, då med starkare drivning. Men vad är det med den där rumpan? Är det verkligen någon som vill ha den?
26.1°
Renaults nya kompakta crossover heter Symbioz
Så långt från konceptet man kan komma
2017 presenterade Renault den rätt så fräna eldrivna konceptbilen Symbioz. Nu har man snott det namnet till en produktionsbil som snart är här, men den är långt från konceptet. Istället handlar det om en kompakt crossover i C-segmentet med hybridmotor. Har premiär nu i vår och dessa bilder är det första vi får se av den. "Denna nya kompakta familjebil ville vi ge ett namn som uttrycker det nära bandet mellan en familj och deras bil. Namnet Symbioz illustrerar perfekt livet med vår bil, en plats där passagerarna är ett med sin bil och miljön runtomkring."
35.9°
Ford Mustang Mach-E sänks med 155.000 kronor
En direkt utmaning till konkurrenterna
I maj förra året skrev vi att Ford sänkt priset på den eldrivna modellen Mustang Mach-E. Nu sker det igen, men denna gång är det en ännu större sänkning än tidigare. Enligt tillverkaren är det här "en direkt utmaning till de bästsäljande konkurrenterna och en påminnelse att deras tid på topplistorna är hotad". Frånpriset börjar nu på 539.900 kronor och för den pengen får du versionen som kallas för RWD Standard Range. Denna har sänkts med 85.000 kronor. Nästa steg är RWD Long Range som sänkts med 115.000 kronor och som nu börjar på 599.900 kronor. Det ger den samma frånpris som AWD Standard Range som har oförändrat pris. AWD Long Range är den som har sänkts med 155.000 kronor och den börjar nu på 629.900 kronor. Toppversionen GT AWD Long Range kostar nu från 749.900 kronor vilket innebär att den har tappat 115.000 kronor i pris. John Hurtig som är vd för Ford Sverige säger: "Vi siktar på förstaplatsen, för oss finns inget annat och vi ska sätta de andra på plats. Vi har idag det starkaste erbjudandet på marknaden och läget är nu rätt att växla upp. Mustang är ett varumärke som alla känner till och har gjort sig känt för att erbjuda en ikonisk körupplevelse och Mach-E är inget undantag. Ford satte världen på hjul när vi demokratiserade bilägandet och nu kan vi göra detsamma med våra elektrifierade bilar."
52.2°
Vi har mest förtroende för Volvos elbilar
Enligt ny undersökning
Enligt en ny undersökning av Sifo på uppdrag av Kvdbil är elbilarna från Volvo Cars de som vi svenskar har mest förtroende för. I dagsläget erbjuds bara modellerna XC40 Recharge och C40 Recharge, men snart även EX30 och senare i år EX90. Det finns många spelare på elbilsmarknaden just nu men vi svenskar håller alltså fortfarande Volvo högt i denna kategori. Tätt efter ligger dock inte helt oväntat Tesla. På tredje plats hittar vi Volkswagen och sen var ställningen som ni ser i frågan här nedan. Det saknas en hel del märken alltså men det var så undersökningen såg ut. Ingen av de som deltog nämnde någon kinesisk biltillverkare.
38.1°
Mini Countryman verkar rätt användbar
Men är det en Mini?
En Mini ska ju vara liten, eller? De flesta håller nog mer om att en äkta Mini ska vara mini, men varumärket Mini är alldeles för bra för att inte göra fler modeller. En av dessa, som har sålt rätt bra, är Countryman. Nu har denna växt ytterligare och är dessutom endast eldriven. Bilen baseras på BMW iX1 men är billigare än BMW-varianten. Den långsammaste och med det mest snikutrustade paketet (som kallas Essential Trim, gissa om det bara är det viktigaste...) kostar 489.400 kronor. Countryman SE ALL4 kostar från 519.900 kronor med samma baspaket, då får man en snabbare bil med fyrhjulsdrift. Med typ det mesta valt hamnar man på runt 630.000 kronor. Countryman är bilen för de som gillar varumärket Mini men som behöver få plats med barn och saker. Den är säkert betydligt roligare att köra än den gamla varianten med bensin, och efter en snabb titt så verkar den faktiskt rätt praktisk och användbar. Men designen har jag svårt för, det håller inte ihop på något sätt. Vad tycker du?
37.3°
onsdag 7 februari 2024
Ford Explorer är en maskerad Volkswagen
På gott och ont
Ford har ju sin Mustang Mach-E, men man kände att man också behövde en bil som kanske är lite mer europeisk. Så man gick till Volkswagen för att låna deras MEB-plattform, som även VW ID.4, Audi Q4, Cupra Tavascan och Skoda Enyaq bygger på. Av dessa tycker jag att Forden är vackrast, i alla fall på bild. Men i verkligheten tappar jag hoppet lite för Explorern. Utsidan är fortsatt fin, men insidan imponerar inte alls. Nu är det här en mässbil, men känslan inne i bilen är verkligen inte på topp. Varken på skärmarna eller på andra ställen. Mycket trist!
36.0°
Batteripacket i den här elbilen väger över 900 kilo
Rimligt
Yangwang är BYD:s lyxmärke och nu presenterar de sin andra modell efter monster-suven U8. Den nya som är en sedan heter U7 och den har väl ett typiskt kinesiskt bilutseende och det är inte heller här den utmärker sig, det är under skalet. Där finns nämligen ett LFP-batteripack på hela 135,5 kWh och bara det i sig självt väger 903 kilo. Rätt så mycket vikt att släpa runt på alltså, och vikten för hela ekipaget landar på 3095 kilo. Tur då att U7 har fyra elmotorer som tillsammans genererar 1287 hästar. Ryktet säger att toppfarten ska ligga på 270 km/h. Bilen ska ta sig upp till 80 mil enligt CLTC-cykeln.
20.3°
Ford lyfter Puma
Får mindre motor
Sommaren 2019 lanserade Ford helt nya Puma som gått från att vara en småbil till en liten crossover. Nu är det dags att släppa lös en facelift av bilen och så här ser den ut. Förutom lite uppdaterat utseende på utsidan får den en mer digital insida med en ny och större skärm och trådlös laddning av telefonen. Prestandaversionen ST får dock på käften eftersom man tidigare kunde få den med en 1,5-litersmotor och manuell växellåda nu bara kan få den med mildhybrid-symaskin på 1,0 liter och automatlåda. Sportigt värre. Senare i år kommer ett helt eldrivet alternativ av modellen och den kommer då att heta Puma Gen-E.
36.0°
2012 nya personliga regskyltar reggades förra året
Här finns hela listan
I den inlänkade artikeln nedan kan ni se vilka personliga regskyltar som stoppades förra året. En hel del nya godkändes dock, 2012 för att vara exakt och nu finns det faktiskt rekordmånga i landet - totalt 26.398. Det kostar 6200 kronor att ansöka om en personlig skylt och den gäller i tio år. Den måste innehålla mellan två och sju tecken och får inte likna en vanlig registreringsskylt i utförande och heller inte väcka anstöt och liknande. Ett urval av de nya som godkändes förra året var 4 GLASS, 700 HK, AFGHAN1, BORAS och EPADUNK. Resterande hittar ni här. Har du sett någon rolig skylt som du vill dela med dig av? Eller kanske haft en själv?
36.4°
Skoda visar skisser på nya Octavia
Har premiär den 14 februari
Efter en kort videosnutt förra veckan delar nu Skoda även med sig av skisser på nästa Octavia. Som vanligt är linjerna lite skarpare än de kommer bli i verkligheten och fälgarna mäter cirka 27 tum om man får tro dessa bilder. Men typ så här kommer i alla fall den fjärde generationen av modellen att se ut, och den röda är den vassare RS-versionen. Bilen har digital världspremiär den 14 februari.
41.5°
Chrysler teasar sin första elbil
Har premiär den 13 februari
Nästa år kommer Chrysler att släppa sin allra första elbil och 2028 kommer tillverkaren bara att erbjuda eldrivna bilar. Nu får vi en teaserbild som visar en ny modell som kommer att ha premiär den 13 februari. Det ska dock fortfarande bara handla om ett koncept, men är troligtvis något som förhandsvisar en framtida produktionsmodell. Ryktet säger att den nya bilen kommer få namnet Halcyon.
38.2°
Vi har känt på Audi Q8 e-tron Dakar Edition
Dyr, dum och dejlig!
Om man vinner Dakar-rallyt måste man få skryta om det. Såklart. Så därför skapade Audi den här rätt underliga, och väldigt dyra, skapelsen. För cirka 1,4 miljoner får du en bil med lite annorlunda look, riktigt feta sulor och takräcke. Det underliga är att det är en Q8 med rimlig kraft och styrka, inte SQ8 som har mer av allt. Man skulle kunna tänka sig att köper man det värsta så ska man få det värsta. Men det finns väl någon anledning till varför det är så. Det här är inte en bil för alla, tvärtom. Men jag tycker att det är roligt att de har gjort den. Lite synd är det att den inte har några specialare på insidan, där är den i princip en helt vanlig Q8 e-tron.
37.1°
Vi har kollat in nya BMW i5 Touring
Äntligen en eldriven kombi!
Vi svenskar har ju i år nu tjatat om en eldriven kombi och nu är den här. Det är BMW och deras 5-serie som kanske inte blir först ut, men som är en av de första riktiga kombis av lite större storlek som når marknaden på riktigt. Jag fick tjuvtitta på bilen under eCarExpo förra veckan och personligen tycker jag att den är riktigt, riktigt fet. Versionen vi fick se var i5 M60 xDrive så det är sannerligen ingen billig bil vi pratar om här. Snarare tvärtom. Instegsmodellen heter i5 eDrive40 Touring och kostar från 833.800 kronor. M60-versionen kostar från 1.275.800 kronor. Med lite klick i utrustningslistan är du lätt över 1,5 miljoner kronor. Det kommer att komma en xDrive-version av den "billigare" varianten lite senare.
46.6°
BMW 5-serie kombi nu även med eldrift
Det här i5 Touring
Nu drar BMW täcket av sjätte generationen 5-serie Touring och för första gången erbjuds den som helt eldriven i form av i5 Touring. Från start erbjuds i5 eDrive40 Touring som har en motor på bakaxeln som ger 230 kW/340 hästar. Sen finns även i5 M60 xDrive Touring som har en elmotor på vardera axel som tillsammans ger 442 kW/601 hästar. Båda har batteripack på 81,2 kWh och räckvidden anges till mellan 48,3-56 mil respektive 44,5-50,6 mil. Vid hemmaladdning gäller 11 kW eller 22 kW AC-laddning. Snabbladda går att göra med upp till 205 kW. Här kan du se våra egna bilder och en film på M60-versionen. Jämför man med föregångaren är nya Touring 9,7 centimeter längre, 3,2 centimeter bredare och 1,7 centimeter högre. Totalt mäter den 5,06 meter i längd, 1,9 i bredd och 1,51 på höjden. Hjulbasen ligger på 2,99 meter vilket är en ökning med två centimeter. I bagagerummet får man in 570 liter, upp till 1700 liter om man fäller baksätet. Dragkrok finns som tillval och där får man hänga upp till två ton. Modellen går att beställa idag och i5 eDrive40 kostar från 833.800 kronor medan i5 M60 xDrive gör att du måste lätta lädret med 1.275.200 kronor.
43.9°
Porsche rullar ut nya Taycan
Starkare, snabbare och tar sig längre
Nu är det dags för en uppdatering av Porsches eldrivna Taycan att göra entré och även om det krävs ett skarpt öga för att se några skillnader utseendemässigt har det hänt desto mer under skalet. Turbo-versionerna ska dock sticka ut mer än de har gjort så att man enklare kan se vem som har spenderat mer pengar på sin bil. Modellen har blivit starkare, snabbare och kommer nu längre på en laddning än tidigare. Dessutom laddar den snabbare och stabilare. Man kan få Taycan som sedan, som Cross Turismo och som Sport Turismo. Oavsett variant erbjuds fyra olika drivlinor med bak- eller framhjulsdrift. Taycan Turbo S som är värst i gänget bjuder på upp till 700 kW/952 hästar och gör 0-100 km/h på bara 2,4 sekunder. Den som tar sig längst på en laddning kommer upp till 67,8 mil enligt WLTP. Man kan ladda med upp till 320 kW på 800 V DC-laddningsstationer. Batteriet Performance Battery Plus har en bruttokapacitet på 105 kWh vilket är en ökning från tidigare 93 kWh. Att ladda från 10-80 procent ska vid optimala förhållanden ta 18 minuter. De första exemplaren av bilen kommer till handlare nu under våren. Några priser har vi tyvärr inte fått än. Läs allt i pressmeddelandet nedan.
44.1°
tisdag 6 februari 2024
Renault Scenic är en familjebil med attityd
Vi har kollat in Alpine-versionen
Renault har ju rejält med erfarenhet när det kommer till elbilar, deras Zoe har ju funnits i hundra år typ och deras Megane är en riktigt trevlig bekantskap. Den var lite väl dyr för vad man får, men prissänktes nyligen. Behöver du en lite större bil så räcker inte Megane till, men det lär Scenic göra. Man kör på samma koncept kring tekniken, så det är Google som gäller på skärmarna och det är ju bra. Sen har man dragit till rejält med utrymmena. Baksätet är riktigt rymligt och bagaget är smått gigantiskt. Lasttröskeln är knepig, men man får plats med en herrans massa saker. Framförallt är höjden riktigt bra. Renault har också börjat använda deras varumärke Alpine som utrustningspaket. Man blir ju skeptisk av sånt, men Alpine-versionen som man hade med på eCarExpo tycker jag är riktigt snygg! Prislappen för Scenic börjar på 464.900 kronor och då får man ett batteri på 60 kWh och en motor med 160 hästar. För Alpine-versionen får du betala 574.900 kronor och då är batteriet på 87 kWh och motorn ger 220 hästar.
44.3°
Zeekr erbjuder 10 års gratis service
Och sänker priset på Zeekr X
Zeekr försöker slå sig in i Sverige, vilket nog är lite klurigt för ett nytt märke. Från Kina, även om det är de ritar den i Göteborg. Sedan tidigare har man erbjudit tio år med gratis uppkoppling och tio års garanti, som egentligen är fem + fem år, där man får de fem sista åren om man servar den hos Zeekr med deras serviceplan. Vilket just blev väldigt enkelt, för nu slänger de med tio år med gratis service också. Samtidigt sänker man priset på Zeekr X. Den billigaste modellen kostar nu 529.000 kronor (ner 11.000 kronor) vilket gör den en smula prisvärdare jämfört med Volvo EX30. Lyxvarianten kostar nu 579.000 kronor (ner 16.000 kronor) vilket gör att den också är billigare än motsvarande Volvo. Man behåller priset på Zeekr 001, men det är redan rätt bra. I alla fall om man jämför med syskonet Polestar 4. Mellanmodellen Performance AWD kostar 707.000 kronor, bygger man en Polestar 4 med samma utrustning så kostar den 908.500 kronor. Alltså mer än 200.000 kronor mer! Zeekr har förresten öppnat en designstudio i Shanghai, där Volvo också har en designstudio. Denna kommer att jobba tillsammans med den i Göteborg, men det här betyder att en Zeekr i framtiden inte nödvändigtvis är designad i Göteborg.
34.8°
Toyota Crown som cabriolet
Nissan Murano Crosscabriolet har fått en utmanare
Minns ni Nissan Murano Crosscabriolet från 2010? Inte? Bra. Om ni minns den - försök att glömma den. Det är en cabbad version av suven som är allt annat än fager. Och det var inte ens ett skämt från Nissan utan de byggde den faktiskt. Nu överraskar Toyota med något minst lika märkligt och det är en cab-version av modellen Crown. Fortfarande med fyra dörrar på plats och det verkar heller inte finnas något tak att fälla över kupén. Den här är dock bara byggd i ett enda exemplar och så kommer det att förbli. Det är Toyota som ligger bakom bygget och troligtvis var det här en kandidat till att köra sumo-brottare, men man valde cabben som baserades på modellen Century istället, något som vi har skrivit om tidigare. Crown-cabben visas tio minuter in i klippet här nedan.
35.3°
Sista Mini Clubman tillverkad
End of an era
Att Mini Clubman skulle tacka för sig har vi vetat om ett tag nu och nu är det allra sista exemplaret tillverkat på fabriken i Storbritannien. Modellen kommer framöver att ersättas av Aceman och Countryman. Folk vill helt enkelt ha eldrift och crossovers istället. Original-Clubman (habegär) hade sin premiär 1969 och totalt har över 1,1 miljoner exemplar tillverkats av modellen sedan dess.
35.3°
BYD:s jätte-suv kanske kommer till Europa
Bilen som kan flyta
I september förra året visade Yangwang, som är ett kinesiskt bilmärke under BYD, upp den stora suven U8. Den kan flyta på vattnet och är fullproppad med teknik. Under skalet finns en laddhybrid-drivlina bestående av en fyrcylindrig bensinmotor på två liter som i sin tur bara laddar batteripacket som är på 49 kWh. Elmotorerna som finns i varje hjul levererar tillsammans hela 1197 hästar. Allt detta väger som väntat en del och vågen stannar inte förrän den står på 3,4 ton. U8 säljs redan i Kina sedan en tid tillbaka och där kostar den motsvarande 1,6 miljoner kronor. Vad den kan tänkas kosta om och när den kommer åt vårt håll återstår att se.
24.1°
Omoda E5 lanseras i Sverige i sommar
En kinesisk elbil till
Omoda är ytterligare en kinesisk biltillverkare och nu i sommar kommer de att lansera sin eldrivna modell E5 här i Sverige. Det är på klassiskt manér en kompakt crossover och med denna vill man locka till sig unga människor som ska köpa sina allra första elbil. Sjukt unikt alltså. Priset i Europa sägs bli runt 35.000 euro så det blir väl typ 600.000 kronor här i Sverige. För pengarna får man batteripack på 64 kWh som ska ge räckvidd på upp till 45 mil. Elmotorn är på 204 hästar och den driver framhjulen.
19.3°
Elbilstillverkaren Arrival ansöker om konkurs
Fick aldrig ut några skåpbilar på marknaden
Vi har skrivit om den elbilstillverkaren Arrival flertalet gånger och nu är det dags igen - fast denna gång handlar det om att företaget har ansökt om konkurs. De hade skåpbilar, bussar och även en personbil på gång men verkligheten ville annorlunda, och nu kastar man in handduken. Företaget har två fabriker i Oxfordshire och 170 anställda. Förra året halverades personalstyrkan och i slutet av förra månaden handelsstoppades företaget på börsen. Konkursförvaltare är EY.
33.8°
Vi har kollat in Teslas lilla fyrhjuling
Det här är Tesla Cyberquad
Tesla brukar ju inte göra reklam, men de ställde ut på årets eCarExpo. Deras vanliga modeller fanns där, men tyvärr ingen Cybertruck. Men deras lilla fyrhjuling för barn fanns på plats och den var överraskande cool!
32.1°
Trailer för Sand Job
The Grand Tour drar ut i öknen
Det blir inte så många fler avsnitt av The Grand Tour, Jeremy har sagt att han inte orkar mer. Men lite mer och nästa heter Sand Job och har premiär den 16 februari. I Sand Job så följer man i Dakar-rallyts fotspår, men har inte några bilar med gigantiska däck utan sportbilar.
47.9°
I juli blir det krav på svart låda i nya bilar
Spelar in händelseförloppet vid en olycka
Från och med juli månad 2024 måste alla nya bilar som registreras inom EU vara utrustade med EDR (Event Data Recorder). Denna manick fungerar typ som en svart låda på flygplan och registrerar och lagrar data vid en eventuell olycka. Kravet gäller personbilar som kan transportera upp till nio personer med förare och fordon avsedda för godstransport som inte överstiger 3,5 ton. Från och med juli 2026 kommer kravet även att gälla fordon av klasserna M2, M3, N2 och N3. Datan som lagras är allt från hur fort bilen kör, om den har bromsat, om den lutar och status på bilens olika säkerhetssystem. Allt kan sedan avläsas genom bilens OBD-port så att man kan granska förloppet i efterhand. Bonusklipp nedan.
58.7°
Audi lanserar sin mest extrema RS 6 hittills
Inspirerad av IMSA GTO
Audi 90 quattro IMSA GTO från 1989 är en legendarisk tävlingsbil. Med inspiration från denna och konceptet RS 6 GTO som visades 2020 presenterar Audi nu RS 6 Avant GT. Det här är tillverkarens mest extrema RS 6 hittills och den kommer bara att släppas i 660 exemplar. Den får en ny front och bak med kolfiberdetaljer, annan huv i kolfiber, en ny takvinge och speciella 22-tumsfälgar. Utsidan smyckas med klistermärken som ska föra tankarna till den gamla rejsbilen. På insidan finns bland annat nya skalstolar fram. Både chassit och diffen bak ska vara specialinställda för den här GT-versionen. V8:an med dubbla turbo bjuder på 630 hästar och 850 newtonmeter i vrid - upp 30 hästar och 50 newtonmeter jämfört med vanliga RS 6. 0-100 km/h ska gå på 3,3 sekunder och toppfarten ligger på 305 km/h. Bromsarna är keramiska. Lansering sker under andra kvartalet i år. Bilen kommer att säljas här men bara i Heritage-versionen som ni ser på bilderna. Svenskt pris är 2.186.900 kronor.
46.9°
Så här sägs nya Fiat Panda se ut
Patentritningar läcker ut
I år fyller Fiat 125 år och tillverkaren kommer bland annat att fira detta med en ny Panda. Bilen som växer lite i storlek kommer att baseras på Stellantis plattform Smart Car och den kommer att dela mycket med sin kusin Citroën e-C3. För första gången kommer den att erbjudas med bara eldrift men versioner med mildhybrid-drivlinor ska också komma. Det sägs att premiären är förlagd till den 11 juli och nu har patentritningar som visar hur bilen kommer att se ut läckt. Dessa är dock från 2021 men sägs vara the real deal. Inte lika gullig som konceptet som visades upp för fem år sedan, nu ser den mest ut som alla andra bilar - eller vad tycker ni? När nya Panda väl lanseras väntas prislappen hamna runt 20.000 till 25.000 euro.
37.5°
måndag 5 februari 2024
Cupra Tavascan är familjebil för discot
Åk från dagis till klubben
Cupra kör vidare på sitt spår och släpper bilar som är, i brist på annat ord, otroligt poppiga. Det är bronsfärgat här och där och det är en rätt unik look. Med deras Tavascan, som är bolagets modell i samma storlek som ID.4, får man nu en bil som passar familjen. Samtidigt tar man i från tårna och gör en inredning som verkligen sticker ut. En del detaljer, som dörrarna med inlägg som lyser, är rätt fint men mittkonsolen är extremt plastig.
40.5°
Första exemplaret av Koenigsegg Jesko Absolut levererat
Toppfartstest kan ske senare i år
Jesko Absolut kommer att bli Koenigseggs snabbaste modell någonsin, när de väl har testat vad denna går för i toppfart kommer de inte att bygga något som går snabbare. Nu har de allra första exemplaret levererats till en kund i Schweiz och i samma veva får vi reda på att ett toppfartstest med modellen kan ske någon gång senare i år. Först måste man bara hittat en lämplig sträcka att göra det på, det räcker liksom inte med en tom Biltema-parkering för att lyckas med något sånt här. Den potentiella toppfarten är nämligen över 500 km/h. Under skalet på bilen finns en dubbelturbomatad V8:a på 5,0 liter som ger 1625 hästar om man tankar E85. Till paketet kopplas den niostegade LST-lådan. Bonus-Jesko här. Visa detta inlägg på Instagram Ett inlägg delat av Carage Luzern (@carageluzern)
56.9°
Efterfrågan på elbilar sjunker i Tyskland
Försäljningen väntas gå ner 14 procent i år
Jan Burgard som är chef för fordonskonsulten Beryll säger att efterfrågan på elfordon i Tyskland inte ser så bra ut i år. Elbilsmarknaden i det högre segmentet är nästan mättad och det finns för få bilar i det lägre med pris runt 25.000 euro. I december drog regeringen i landet in subventioner för elbilar och man räknar med att försäljningen kommer sjunka med 14 procent i år. En av de största orsakerna till den dystra utvecklingen sägs vara ladd-infrastrukturen i landet. Hösten 2022 sades det att motsvarande över 70 miljarder kronor skulle investeras för att Tyskland skulle nå en miljon laddstationer 2030. I september förra året fanns totalt 105.000 stationer och för att kunna nå målet måste man öka takten trefaldigt. I november förra året var en miljon bilar i Tyskland eldrivna vilket är två procent av hela landets flotta.
34.3°
Vägräcken pallar inte tunga elbilar
Forskare vill att de uppdateras
Det finns många elbilar på marknaden just nu och de har alla en sak gemensamt - de är tunga. Det gör bland annat att energin när dessa kraschar blir väldigt stor. Såpass stor att vägräcken inte pallar att fånga upp bilarna, och då faller syftet med dem. Det är forskare vid University of Nebraska-Lincoln som testat att köra en Rivian R1T (vikt 3,1 ton) in i ett vägräcke i 96 km/h och det hade inte en chans mot den tunga pickupen. Man testade även en Tesla Model 3 från 2018 och den lyfte istället på räcket och gled under det, så även här gjorde inte räcket sitt jobb. Forskarna vill därför att man tar upp den här frågan och ser allvaret i att vägräckena måste uppdateras för att klara av de nya elbilarna på våra vägar. Läs mer på länken nedan.
29.6°
Rivian R2 presenteras den 7 mars
Nu bekräftat
Nu bekräftar Rivian att de kommer dra täcket av den nya modellen R2 den 7 mars. Det här är en mindre SUV än dagens R1S och inte helt oväntat något som även kommer att bli billigare än den. Troligtvis kommer bilen att få ett pris mellan 40.000 till 60.000 dollar och enligt Rivian är det här en modell som man kommer att kunna tillverka i mycket större volymer än R1S och R1T. Dock kommer den inte att lanseras förrän någon gång nästa år, fabriken i Georgia där den ska bli till är nämligen inte färdigbyggd än. R2 väntas visas på ett event som hålls i Laguna Beach, Kalifornien.
42.2°
Håkan Samuelsson pratar om Polestars framtid
Behöver 1,3 miljarder dollar
Håkan Samuelsson var mellan oktober 2012 till mars 2022 vd för Volvo Cars. Nu är han istället styrelseordförande för Polestar och han var också på elbilsmässan eCarExpo i helgen. Alrik från Auto Motor & Sport bytte några ord med honom och det pratades om elbilsmarknaden i stort och om den kris som Polestar befinner sig i just nu. Företaget ska nu finansiera sig själva och de behöver 1,3 miljarder dollar för att ro grejerna i land.
34.5°
Tre gånger högre parkeringsavgift för stora bilar
Nytt beslut i Paris
Det har hållits en lokal folkomröstning i Paris gällande stora bilar och att dessa borde betala mer i parkeringsavgift än mindre bilar. 55 procent av de som röstade svarade ja vilket nu kommer innebära att om du har en bil som väger över 1,6 ton (2 ton om du kör elbil) så är kostnaden för en timmes parkering i centrala Paris 18 euro. Det är tre gånger mer än vad det kostar i vanliga fall. Inte helt oväntat väcker beslutet känslor och en del tycker att det är galet med stora bilar i en trång stad medan andra tycker att man ska få köra vilken bil man vill, och inte bli straffad på det här viset. Bonusklipp nedan.
48.4°
Nya Dodge Charger har premiär den 5 mars
"Nästa generation av muskelbilar"
Dodges helt eldrivna Charger är runt hörnet och nu sägs det att att bilen kommer att ha sin premiär den 5 mars. Den här beskrivs som nästa generation av muskelbilar och som vi tidigare har berättat så kan den låta som en trots att den bara går på el. Tre olika effektnivåer kommer att erbjudas och den värsta ska vara snabbare än en Hellcat på alla fronter. Nya Chargern baseras på elbilsplattformen STLA Large men denna ska även fungera till hybrider och vanliga förbränningsmotorer, och rykten säger att modellen även kommer att erbjudas med den raka Hurricane-sexan.
39.3°
Mini Cooper har kapats av Spindelmannen
Det här kunde ha varit så bra...
Jag älskar Mini, vem gör inte det? De har ju släppt världens finaste bil alla kategorier. De lyckades också göra en nystart av varumärket i början av 2000-talet. Nu är senaste versionen av Cooper här och jag har svårt för den. Anledningen? Att det ser ut som att vara ett samarbete med Spindelmannen. Kolla in videon för att se mer om detta och den nya inredningen!
37.9°
Uppdaterade Porsche Taycan kommer 58 mil på en laddning
Har testat verklig räckvidd i USA
Om bara några dagar kommer Porsche att presentera en uppdaterad version av den eldrivna modellen Taycan. Nu berättar tillverkaren att man har mätt verklig räckvidd med bilen och den tog sig då 58,7 mil på en laddning. Man har kört förseriebilar mellan Los Angeles och San Diego på Interstate Highway 405 och 5. Bilarna som testades hade det större batteriet Performance Battery Plus. Laddningen ägde rum på Electrify America Charger i Torrance/Los Angeles och där nådde man över 300 kW när man laddade. Avtäckningen kan ske nu på onsdag. Läs mer på länken nedan.
47.0°
Datum klart för nytt The Grand Tour-avsnitt
Även för Clarkson's Farm säsong 3
Nu får vi reda på att nästa The Grand Tour-avsnitt heter Sand Job och detta kommer att sändas den 16 februari. I avsnittet kommer vi att få hänga med gubbarna när de försöker sig på lite Dakar-rally fast med billiga modifierade sportbilar istället. "Jeremy Clarkson, Richard Hammond and James May reunite in the remote African country of Mauritania, following in the footsteps of the legendary Paris-Dakar rally. Instead of bespoke Dakar racers, the boys must complete their journey in cheap modified sports cars. Their journey begins with the world’s longest train and sees them tackle the killer Sahara and perilous river crossings whilst protecting their precious fuel bowser from exploding. Battling scorching temperatures and unforgiving sand terrain, filming this special was a true test for both the presenters and their cars." Det allra sista Grand Tour-avsnittet kommer att sändas någon gång senare i år, men vad det kommer att handla om vet vi tyvärr inte än. Det har även spelats in en tredje säsong av Clarksonx27s Farm och den kommer att ha premiär den 3 maj.
50.7°
Vi har känt på Polestar 4!
Fullt fokus framåt
Polestar har inte haft det lätt på senaste tiden. För vd Thomas Ingenlath har den senaste veckan nog varit extra kämpig. I torsdags gick Volvo ut och sa att man skulle sälja aktierna i Polestar - och Volvos aktie stack iväg som en raket på börsen. Kan inte ha känts bra att bli dissad av sina gamla vänner. Trots att han borde ha miljoner saker att göra var Thomas på plats på eCarExpo i Stockholm i fredags. Anledningen var Europapremiären av Polestar 4, märkets kanske viktigaste bil någonsin. Ni behöver nog se videon för att riktigt förstå en del saker i texten nedan...
47.0°
lördag 3 februari 2024
Vi har kollat in eCarExpo!
14 nyheter har premiär i helgen
Det börjar bli en vana nu med eCarExpo, nu i helgen är det dags för årets upplaga på Friends Arena, det finns även en variant i Göteborg och en i Köpenhamn. Jag hängde där igår och har lite klipp på gång om några av alla de nyheter som hade premiär. Men först kommer en genomgång av mässan. Ni får bland annat se Polestar 4, Hyundai Ioniq 5 N, MG Cyberster, Ford Explorer, Lotus Emeya, Renault Scenic och Cupra Tavascan. Reportage om några av dessa kommer senare! Mässan pågår förresten även i morgon.
45.2°
fredag 2 februari 2024
Hyundai och Iveco ska utveckla transportbil för Europa
Eldriven såklart
Hyundai och Iveco har sedan tidigare ett samarbete när det kommer till vätgasdrivna transportbilar. Nu har de även bestämt sig för att tillsammans utveckla en eldriven transportbil för Europa. Bilen kommer att tillverkas av Hyundai och baseras på deras globala eLCV-plattform. Plattformen är speciellt framtagen för bilar i klasserna 2,5 till 3,5 ton. Premiär blir det på IIA Transportation-mässan i Tyskland i september.
40.2°
Lancia visar upp nya Ypsilon
Kan fås med eldrift eller som mildhybrid
Efter en del teasers och en läcka har Lancia nu dragit täcket av helt nya Ypsilon. Förutom en annan design erbjuds modellen nu för första gången med eldrift. Först ut är specialversionen Ypsilon Limited Edition Cassina som endast kommer att bli till i 1906 exemplar. Därefter kommer en vanlig el-version att lanseras och även mildhybrider med förbränningsmotor. Elversionen känns ju som den mest intressanta men man berättar inte mer än att den ska ta sig 40 mil på en laddning. Det här är ju en syskonbil med eldrivna Peugeot 208 och Opel Corsa så säkerligen är det samma grejer under skalet som gäller. Det skulle i så fall innebära batteripack på 54 kWh. På insidan vill man bjuda på en ombonad känsla och mycket fokus ska ha lagts på att få det att likna ett italienskt vardagsrum. Det är också detta som Cassina som är ett möbelföretag från Italien har hjälpt till med. Sätena är klädda i sammet och cirkeln på mittkonsolen ska påminna om ett litet kaffebord. Den här modellen är också den första som har Lancias infotainmentsystem SALA (Sound Air Light Augmentation). En ordentlig presentation kommer att ske den 14 februari. Då blir bilen även beställningsbar och priset annonseras.
40.4°
Finalisterna i World Car Of The Year 2024
Vinner Volvo EX30?
Nu får vi reda på vilka bilar som är finalister i årets upplaga av World Car of the Year, World Car Design of the Year, World Electric Vehicle, World Luxury Car, World Performance Car och slutligen World Urban Car. Bland kategorierna hittar vi bilar som BYD Seal, Kia EV9, Toyota Prius, Subaru Crosstrek, Mazda CX-90 och Volvo EX30. För att få vara med och tävla måste tillverkaren minst producera 10.000 exemplar om året och prislappen måste vara under lyxbilsnivå. Modellerna måste även finnas tillgängliga på minst två stora marknader på minst två kontinenter mellan den 1 januari 2023 och 30 mars 2024. Vinnarna kommer att annonseras under New York Auto Show den 27 mars.
37.4°
Nu kan du beställa nya Ford Mustang
Kostar från 665.900 kronor
I september 2022 rullade Ford ut nya Mustang. Nu går den att beställa här i Sverige och du får ett exemplar av muskelbilen för 665.900 kronor. Det här är sjunde generationen och än så länge är det V8:a på 5,0 liter under huven som gäller. Den bjuder på 453 hästar och 540 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på 4,4 sekunder. Till motorn kopplas en sexpetad manuell låda och drivningen sker på bakhjulen. Det finns även en tiostegad automatlåda och vill man ha en sådan läggs det på 34.000 kronor på prislappen. Förutom uppdaterat utseende ska styrningen vara vassare och chassiet bättre än tidigare. Vill du ha cab kostar den istället från 709.900 kronor. Även den lite vassare Dark Horse erbjuds här i Sverige och den får man betala 795.900 kronor för.
43.0°
Lotus eldrivna sportbil får inte batteriet i golvet
Kommer bli låg och ha bra köregenskaper
Nästa år kommer Lotus att visa upp sin nya helt eldrivna sportbil. Den går än så länge under kodnamnet Type 135 och tanken är att denna kommer ersätta dagens Emira. De första leveranserna ska dra igång någon gång 2027 så det är ju en stund kvar. Den nya bilen kommer att baseras på samma plattform (LEVA - Lightweight Electric Vehicle Architecture) som nästa generation Alpine A110 som även den kommer vara helt eldriven. Till skillnad från de flesta andra elbilar kommer dock inte batteripacket finnas i golvet här, utan troligtvis precis bakom sittbrunnen. Det kommer bland annat göra att man kan få bilen lika låg som en traditionell sportbil med mittmotor samtidigt som man kan leka lite mer med viktfördelningen och köregenskaperna. Lotus hoppas kunna sälja mellan 10.000 och 15.000 exemplar av Type 135 varje år. Målsättningen för Emira är mellan 5000 och 6000 så det är ett rejält steg uppåt.
40.2°
Priset klart för eldrivna Renault Scenic
Från 464.900 kronor
I september förra året presenterade Renault eldrivna Scenic E-tech. Från och med idag går den att beställa här i Sverige och på prislappen står det från 464.900 kronor. För den slanten får man versionen som kallas för Evolution och den har elmotor på 170 hästar och batteripack på 60 kWh som ska räcka i upp till 42 mil. Det finns även en version kallad Techno (untz untz) med 220 hästar och ett större batteripack på 87 kWh som ska ge räckvidd på 62 mil och den får man om man slänger upp 549.900 kronor. Batteripacken klarar 130 respektive 150 kW snabbladdning. I bagagerummet får man in 545 liter och upp till 1670 om man fäller baksätet. På dragkroken får man hänga upp till 1,1 ton. De första leveranserna ska ske någon gång nu i vår.
46.1°
Elon Musk vill flytta Tesla till Texas
Efter juridiskt nederlag i Delaware
Efter att en domare i den amerikanska delstaten Delaware häromdagen beslutade att ogiltigförklara Elon Musks enorma kompensationspaket från Tesla ser det ut som om Musk vill flytta företagets juridiska hemvist. I en omröstning på X frågade Musk sina följare om de ansåg att Tesla borde flytta sin juridiska hemvist till Texas, något som majoriteten av de som svarade i omröstningen ansåg att företaget borde göra. Efter resultatet skrev Musk att Tesla skulle arrangera en omröstning bland sina aktieägare om att flytta Teslas juridiska hemstat till Texas. Anledningen till att Tesla, och många andra företag, är skrivna i Delaware beror på att delstaten har väldigt fördelaktiga skatteregler. Även Texas har förmånliga skatter och regler för företag. Huruvida Teslas aktieägare, om de genomför en omröstning om att flytta företaget, föredrar Texas framför Delaware återstår att se. I videoklippet ovan snackar Yahoo Finance lite mer om Musks senaste utspel och ger oss även en liten inblick i vilka krav Delaware, Texas och Nevada ställer på företag som har sin juridiska hemvist i delstaterna.
31.9°
Ersättaren till Bugatti Chiron visas i sommar
Kommer vara "kraftigt" elektrifierad
Det sista exemplaret av Chiron tillverkades för ett tag sedan och när specialversionerna Mistral och Bolide är klara är det dags för nästa steg från Bugatti - elektrifiering. Modellen som kommer ersätta Chiron sägs bli "kraftigt" elektrifierad så troligtvis handlar det om någon laddhybrid-lösning med Rimac-teknik i sig. Bilen ska visas upp för allmänheten nu i sommar men de första leveranserna väntas inte ske förrän någon gång 2026. Den ska också bli ännu mer exklusiv i antal än Chiron och Veyron som blev till i 500 respektive 450 exemplar. Vad den nya superbilen kommer få för förbränningsmotor är fortfarande oklart men det har gått rykten om en ny V16-maskin utvecklad av Cosworth men även att Lamborghinis senaste V12:a från Revuelto kan få hitta ner i motorrummet. En del säger även V8:a från Volkswagen-gruppen men det känns ju helt fel att stoppa en såpass "liten" motor i en Bugatti. Det är i alla fall klart att det inte blir någon W16 i bilen då denna maskin inte tillverkas längre.
38.2°
Det här är sista Jimny med förbränningsmotor
Nu tillgänglig i Sverige
Nu är det möjligt att köpa specialversionen Rhino Edition av Suzukis sköna modell Jimny här i Sverige. Det här blir också den sista som kommer erbjudas med förbränningsmotor innan det är dags för en helt eldriven ersättare. Versionen säljs i en begränsad upplaga och det som skiljer är bland annat en annan grill som ska påminna om dåtiden, större däck från BF Goodrich, vindavvisare runt sidorutorna, tonade bakrutor och Rhino-emblem. Blir din för 299.900 kronor.
45.1°
torsdag 1 februari 2024
Lewis Hamilton lämnar Mercedes
Går till Ferrari
Efter en del rykten är det nu klart – Lewis Hamilton lämnar Mercedes efter 11 år. Stallet han nu går till blir Ferrari, men det blir först nästa år som han kan gå över dit. – I have had an amazing 11 years with this team and Ix27m so proud of what we have achieved together. Mercedes has been part of my life since I was 13 years old. Itx27s a place where I have grown up, so making the decision to leave was one of the hardest decisions I have ever had to make. But the time is right for me to take this step and Ix27m excited to be taking on a new challenge, säger Lewis i ett uttalande. I will be forever grateful for the incredible support of my Mercedes family, especially Toto for his friendship and leadership and I want to finish on a high together. I am 100% committed to delivering the best performance I can this season and making my last year with the Silver Arrows, one to remember. På tal om Toto så har han också uttalat sig. – In terms of a team-driver pairing, our relationship with Lewis has become the most successful the sport has seen, and thatx27s something we can look back on with pride. Lewis will always be an important part of Mercedes motorsport history. However, we knew our partnership would come to a natural end at some point, and that day has now come. We accept Lewisx27s decision to seek a fresh challenge, and our opportunities for the future are exciting to contemplate. But for now, we still have one season to go, and we are focused on going racing to deliver a strong 2024. Vad tror ni om det här då?
52.9°
Retro-version av Citroën Ami
Har klassiska enekrade ratten
Den italienska designern Massimo Biancone har nu presenterat en specialversion av Citroëns lilla elbil Ami. Den kallar han för Charleston By Biancone och den hyllar klassikern 2CV Charleston som kom på 80-talet. Man har försökt att efterlikna lacken så gott det går och även om det inte blev klockrent kanske så är ratten på insidan det. Den har nämligen precis som originalet bara en eker, vilket ser lite kul ut. Klädseln på dörrsidorna och stolarna har man också fått till bra. Målet är att ta fram 150 exemplar av den här specialaren men vad man får betala framgår inte. 32 ska redan vara beställda.
40.8°
Mercedes visar att eldrivna G-Klass klarar terräng
Måste vara lika kapabel som sina syskon
En Mercedes G-Klass ska inte bara kunna felparkera på lyxiga gator och gasa som attans mellan rödljus i London, den måste även klara av terräng på ett sätt som "vanliga" suvar inte gör. Och det spelar ingen roll om G-Klassen i fråga är eldriven, även denna ska kunna köra över stockar och stenar. För att visa att kommande EQG är minst lika kapabel som sina syskon har man tagit ut en prototyp på skogstur tillsammans med en G280 GE från 80-talet och en G300 GE från 90-talet. När den nya bilen ska presenteras är fortfarande oklart, men det borde inte vara så långt borta nu.
39.1°
Nästa sida
+
Per månad
39 kr
Betala löpande per månad. Ingen bindningstid .
Starta prenumeration
Per år
299 kr
Enklast och billigast, bara 25 kronor i månaden. Betala löpande per år. Ingen bindningstid .
Prova 14 dagar gratis innan du bestämmer dig.
Starta gratis provperiod
Engångsköp
349 kr
Slipp återkommande betalningar, betala ett år i taget. Betala med kort eller Swish.
Köp utan prenumeration