Teknik Motor Samhälle Spel Popkultur Fritid Tjock Tester Dagens fråga Tipsa! Skaffa Feber+
Hetaste
Senaste
3G iPhone i tillverkning? 3G iPhone i tillverkning? Folk tror att om de ringer Apples tekniska support ska de få svar på när iPhonen kommer till Sverige eller när en 3G version av telefonen skall släppas. Tyvärr så vet de inte mer än oss dödliga, eftersom Apple verkligen håller hårt på all information tills timmen då det släpps.Dock lyckas information läcka ut ibland, trots att man håller hårt i tyglarna. Times Online skriver att Apple har beställt 200 000 3G iPhones av sin asiatiska tillverkare som ska levereras i slutet av maj. Produktionen kommer sedan öka i juni och ligga mellan 500 000 - 2 milj i veckan. Vilket kan tyckas näst intill perfekt för en presentation på WWDC av denna nya generationen.Times skriver också att iPhonen kan komma att tillverkas som en flip- telefon då du har en större skärm och ett fysiskt tangenbord som du drar fram på telefonen. business.timesonline.co.uk Mac, iPhone, iPhone 3G WWDC, Via Times Online
36.9° 0 Carolina Sundell Carolina Sundell
sön. 20 apr 2008, 23:40
56 kommentarer till artikeln
Nash
Neeeeeeeeeej! Inte Flip!
av Nash, söndag 20 april 2008 kl 23:47
Carl Ericsson
Flipp blir flopp.
av Carl Ericsson, söndag 20 april 2008 kl 23:52
Mr. Apple
Håller med. Då köper jag hellre en 2g-lur.
av Mr. Apple, söndag 20 april 2008 kl 23:59
tistel
allså flip-telefon finns inte på kartan, inte en chans att det är sant. Steve har från början snackat om hur iPhonen inte ska ha något tangentbord för att det ska gå att utveckla den utan att ha några fysiska hinder som dom inte kan ändra på.

tror dom har blandat ihop iPhone och HTC på Times...
av tistel, måndag 21 april 2008 kl 00:07
danielhedman
kommer aldrig hända.
av danielhedman, måndag 21 april 2008 kl 00:14
iCrap
Nej inte nu. Men jag tror på en nano modell med flip någon gång i framtiden. Många tjejer älskar sina flippfloppar så...
av iCrap, måndag 21 april 2008 kl 00:19
Jon C
är det någon som på allvar tror att apple kommer släppa en iphone med fysiskt tangentbord? TROR INTE DET VA
av Jon C, måndag 21 april 2008 kl 00:44
Spionas
Är inte flip när man viker telefonen..? Detta låter väl som en slide. Slide är lite mer 2000 än flip. Men vem bryr sig, för det kommer ju inte hända att dom bygger en sådan telefon ändå. Eller gör dom....? Ahaa...spännande va?
av Spionas, måndag 21 april 2008 kl 01:27
dezent
det händer ju att apple ger falska upplysningar till olika delar av företaget för att klura ut vart läckor kommer från, det kanske är en sådan ? vem vet.. jag har en ipod touch just nu och jag tycker att tangentbordet på den är tokigt bra att skriva på, tillsamans med terminalen är den perfekt för ssh och annat.. och det är inget man orkar med på ett halvkass tangentbord som qwerty-tangentbordet på min SE p1i.
av dezent, måndag 21 april 2008 kl 04:01
Brother
"allså flip-telefon finns inte på kartan"
... orka
av Brother, måndag 21 april 2008 kl 06:09
jonasn
GAH! Ingen jävla fjortisflip.
av jonasn, måndag 21 april 2008 kl 07:38
AntonSilver
flip? Fysiskt tangentbord? aldrig.
av AntonSilver, måndag 21 april 2008 kl 07:59
David L
Tror att det är större chans att det blir en telefon med hologram-gui (sånt sci-fi 3d OS, på riktigt) än att det kommer en med fysiskt tangentbord
av David L, måndag 21 april 2008 kl 08:11
kiwi
Rättelse: Produktionen i juni kommer inte att ligga mellan 500.000 och 2.000.000 i veckan. Den beräknas ligga på 2 miljoner totalt under juni - eller just 500.000 i veckan den månaden.

Och nej, någon Qwerty-iPhone kommer vi inte att få se. Jag äter upp min virtuella hatt om så är fallet.
av kiwi, måndag 21 april 2008 kl 08:17
colorred
rykteshungriga mac-bloggare hugger på allt.
av colorred, måndag 21 april 2008 kl 09:38
Krypto
colorred: Det är så många som längtar efter en 3G iPhone. Dessutom är det ju många som tror att iPhone inte lanserats här på grund av 2G-tekniken...
av Krypto, måndag 21 april 2008 kl 09:58
Cure
Det hade varit kul att se vad som händer om Apple släpper en iPhone med fysiskt tangentbord. Kommer alla mac:are vända kappan efter vinden och börja hylla riktiga tangentbord med äkta fysisk feedback?

av Cure, måndag 21 april 2008 kl 12:22
jeez
Flip eller inte, 3G-versionen måste låta bli att koppla ned samtal konstant. Den måste tillåta att man kan skicka saker via Bluetooth. Den måste klara att sända och ta emot MMS. Den måste ha mottagning i en vanlig hiss. Den måste ha en högtalare som är tillräckligt kraftig för att man ska höra ringsignalen. Den måste tillåta att man vill ha en egen SMS-signal. Den måste ha en version av Safari som inte krashar dagligen. Osv.

Dagens iPhone är skräp.
av jeez, måndag 21 april 2008 kl 12:49
MTroedsson
varför skulle apple förstöra dagens design med att börja använda sig av ett fysiskt tangentbord?

jeez: varför skulle de lägga till de funktionerna? du har inte tänkt på att anledningen till varför man inte kan skicka saker är bland annat för de skickar med iTunes så ifall du vill köpa en låt eller film så gör du det lätt! att tillåta skicka saker genom Bluetooth, är nästan samma sak som att tillåta olaglig fildelning!

Sluta basha på iPhonen!
av MTroedsson, måndag 21 april 2008 kl 13:02
Joonas
haha! Mac-logik: Bluetooth = Olaglig fildelning.
av Joonas, måndag 21 april 2008 kl 13:05
jeez
Har du tänkt på att man faktiskt kan skicka annat än copyright-skyddade musikfiler via Bluetooth? Nä, trodde inte det.

Sluta basha på iPhonen? Sluta läsa mina inlägg!
av jeez, måndag 21 april 2008 kl 13:05
MTroedsson
klart att man kan skicka andra saker än copyright-skyddade musikfiler. men bara för inte du hade tänkt göra det så finns det väl andra som skulle kunna göra det! någonstans så måste man kompromissa och tråkigt att vissa ska behöva lida.

men iPhonen har andra medium som är lämpade för att kunna skicka såna filer men folk ville inte se de utan klaga på iPhonen för den inte har de gamla vanliga funktionerna, killar det heter utveckling och det är det som apple håller på med!

syftade inte bara på dig då, typ alla som är anti-iphonen!
av MTroedsson, måndag 21 april 2008 kl 13:13
denlille
jeez och maacxd: skärp, blir förvånad över hur många sådana här inlägg blir så mycket "antingen/eller". det är bara teknik vi snackar om i slutändan ...

bluetooth är ngt jag gärna ser mer av, jag använder det dagligen i jobb och hemma för att skicka filer och material fram och tillbaka. inte alltid man har tillgång till andra "enheter" för att kunna hantera det. att knyta ihop bluetooth med illegal fildelning på det sättet du gör är smudd på skrämmande trångsynt i min värld.

MMS är en skön grej helt enkelt, klart man kan använda wifi:n och skicka på det sättet om man vill, men om iphonen nu har en kamera, varför inte tillåta mms. vad är det för fel med det? själv önskar jag en bättre kamera på den.

och maacxd, sluta ... jag tror inte folk här är anti-iphone, de ser bara större potential för produkten. själv har jag bara hunnit testa iphonen i en vecka men stördes aldrig av att systemet kraschade (kanske din iphone det är fel på jeez?). visst, mottagningen var väl inte alltid det bästa i hissar men hur ofta är man i en sådan egentligen? :)å andra sidan är det tryggt att veta att det faktiskt funkar när det väl händer ngt.

så ... väx upp o inse att kritik inte bara är ngt negativt. herregud, min 3 åriga kusin reagerar inte ens lika hårt när folk säger att hennes favoritgosedjur är ful o otymplig :D ...
av denlille, måndag 21 april 2008 kl 13:40
MTroedsson
denlille: skön parallell att med tre åringen!

nee, men att folk ska klaga på att de inte finns och kallar det en skit telefon bara för den sakna MMS och Bluetooth liksom det är löjligt. om du kollar en som använder en ohackad iPhone i USA har han/hon hela tiden tillgång till internet genom AT&T och då fungerar mail funktionen lika bra som MMS, varför ska apple ta hänsyn till de som hackar deras telefoner?

så du menar på att du inte ser parallellen? jag tror inte apple har gjort så bara för att jävlas utan de finns helt klart ett syfte med det. sen skulle jag mycket gärna se en trådlös förbindelse mellan dator och iPhone och slippa alla trådar. men det är något som framtiden kommer att visa!



av MTroedsson, måndag 21 april 2008 kl 13:54
BlackSmp
För att ge sig in i debatten så tycker jag att det vore mycket naturligt med att kunna använda BT fullt ut på en iPhone. Trots allt (:) så är Apple implementation av BT så mycket bättre än det mesta som jag har fått till på en PC. Det fungerar ju och det är intressant om jag har en bättre koppling mellan min MBP och SE w880i än mellan MBP och iPhone

Jag kan inte se att det är löjligt att klaga på att man saknar exvis MMS. Trots allt så kanske jag vill kunna utbyta meddelanden med andra som inte har en iPhone.
av BlackSmp, måndag 21 april 2008 kl 14:16
danielhedman
jävlar vilket daltande. Apple's vision är väl som vanligt att "alla" kommer äga en och som de verkar få abb's att bli obegränsade för ett fast pris så vem behöver funktionerna i de utopiat? :) (:
av danielhedman, måndag 21 april 2008 kl 14:23
MTroedsson
BlackSmp: jaa, men mail funktioner kommer säkert att finnas i alla mobiler i framtiden och på så sätt kommer man kunna utbyta bilder, ljud och text på ett enkelt sätt. apple är bara den första mobiltillverkaren som har tagit bort MMS och ersatt det med en mail funktion istället som klara av allt det som MMS gör. vissa har svårt att accepterar det!
av MTroedsson, måndag 21 april 2008 kl 14:28
oteck
Gud att du lägger så mycket tid på att försvara en telefonmodell.
av oteck, måndag 21 april 2008 kl 14:44
MTroedsson
folk lägger ner lika mycket med tid för att basha ner på den så någon måste försvara den.
av MTroedsson, måndag 21 april 2008 kl 14:58
denlille
nja ... parallelen (om det är BT=illegal fildelning du menar) är förstås grundad i ngt, men jag vet inte om är så generell som du verkar påstå. BT är bra och effektivt, underlättar mitt jobb en hel del så det är min åsikt att den skulle gagna iphonen. men som du säger, framtiden får utvisa :) man kan hoppas iaf

och ja ... som daniel säger, hade vi alla haft iphones så kanske inte de funktionerna hade behövts, men nu är det knappast så och det kommer nog dröja :)

sen att alla skulle ha svårt att acceptera det ... nope. vissa anser väl bara att mms:andet är enklare. simple as that.
av denlille, måndag 21 april 2008 kl 15:16
MTroedsson
denlille: jag vet inte vilken mobil du har men med min förra SE så kunde jag skicka alla mina låtar jag hade på mobilen genom BT till andra mobiler. om jag inte är helt fel på definitionerna så skulle man kunna använda de till illegal fildelning. bara så du vet att grundar det i något!
av MTroedsson, måndag 21 april 2008 kl 15:25
denlille
ja jag skrev ju att du säkert har det grundat i ngt :) men jag har, främst genom mitt jobb, ett större användningsområde av BT än enbart utbyta låtar. sen kan man väl även spärra tillgång till bt genom att få telefonen att alltid fråga om man vill föra över/ta emot? såvida du inte hackar så är det väl lite svårt att "ofrivilligt" dela ut låtar? :) vad vet jag ... i min värld verkar det som om man då måste gå runt o verkligen försöka sprida ut till folk
av denlille, måndag 21 april 2008 kl 15:30
jeez
denlille: Båda mina iPhones har lidit av krashande Safari och det är inte bara jag som har det problemet.

Det är ju lysande att MaacxD insinuerar att alla andra telefontillverkare bidrar till illegal fildelning när de tillåter att man skickar filer via BT.

Jag tror att det är av ren stress att få ut en telefon som det saknas så pass mycket i iPhone.
Att Apple sen inte kan erkänna att något är fel, är bara som det brukar vara.

Mail i telefonen har funnits många år. Det är inget Apple har uppfunnit. Men hur många känner du egentligen som använder mail i telefonen, istället för MMS? Nej, just det.
av jeez, måndag 21 april 2008 kl 17:44
Carl Ericsson
Mail är gratis och kan skicka betydligt större bilder än MMS. MMS är en krånglig tjänst som faller på avsaknaden av en standard som efterföljs av alla.
av Carl Ericsson, måndag 21 april 2008 kl 19:25
MTroedsson
jeez: jag menade inte att den var lika stor som fildelningen över internet, men jag nämnde att den existerade! man måste väl börjar någonstans eller du förespråkar illegal fildelning?

vilken stress snackar du om då? pressen från andra mobiltillverkare? de har ju alla försökt göra så kallade iPhone dödare! men alla misslyckats "bigtime". nee, MMS kom inte med just för att efterfrågan inte finns och att mail kommer som en ersättare!

ni kallade mig trångsynt, undra vilka det är som inte vill se förändringar på mobilmarknaden?
av MTroedsson, måndag 21 april 2008 kl 19:35
Carl Ericsson
<--
av Carl Ericsson, måndag 21 april 2008 kl 19:37
Krull
Det vi ser i iPhone är något som Apple har gjort många gånger, ta bort en viss grunka ett par år före alla andra. iMac utan diskett. Air utan optisk läsare. IPhone utan MMS. Alla yrkesverksamma använder väl ändå mail i telefonen nuförtiden? Något som skulle vara riktigt nice om dom fixade är att den synkar trådlöst om "moderdatorn" är i närheten och har wifi igång.

Bluetooth kan jag hålla med om att det är lite trist att dom har låst. Vette tusan vad jag skulle använda det till, men ändå...
av Krull, måndag 21 april 2008 kl 20:13
jeez
Att det inte går att resonera med Steve Jobs fluffers. Märkligt.
av jeez, måndag 21 april 2008 kl 20:25
steelth
@Krull.
Nu är det väl inte så att MMS är förlegat och utrymmeskrävande på samma sätt som floppy och optisk läsare? Att slopa MMS är inte nytänkande på något sätt utan bara onödigt begränsande. Men vill man se det som något stort och häftigt nytänkade så varsågod.
av steelth, måndag 21 april 2008 kl 21:21
wehooo
maacxd, du menar på allvar att blåtand är lättare att fildela med än mail? jösses?
av wehooo, måndag 21 april 2008 kl 22:44
Arru
Hehe...verkar som de flesta här på macfeber är smartare än Times' fantasilösa skribenter. Av alla möjliga designförändringar är ju fysiskt tangentbord och flip de mest bakåtsträvande och minst sannolika. När ska nån "förutspå" Windows-kompatibilitet också?
av Arru, tisdag 22 april 2008 kl 12:22
MTroedsson
wehooo: äger du en iphone? annars kommer du aldrig förstå vad jag pratar om! för du kan inte jämföra iphone och en dator.
av MTroedsson, tisdag 22 april 2008 kl 16:49
Krull
steelth: Jag håller med om att det inte direkt är utrymmeskrävande. Men förlegat är det ju faktiskt, mail är bättre på alla sätt och vis om man nu vill skicka bilder eller vad tusan som helst. När push kommer till iphone hänger även SMS-funktionen löst, ser inte riktigt fördelen med varken den eller MMS.

Och det snabbaste sättet att få pöbeln att förstå att de ska använda det ena är helt enkelt att ta bort det andra, dvs MMS-funktionen.
av Krull, tisdag 22 april 2008 kl 19:07
jeez
Hur ofta mailar du från telefonen?
Nej just det.
Hur ofta får du MMS?
Ja just det.

Låt mig välja vad jag vill använda. Jag har en egen hjärna, till skillnad från Steves fluffers.
av jeez, tisdag 22 april 2008 kl 20:30
MTroedsson
jeez: du kan inte ta givet att folk inte maila ifrån sin telefon!
kan säga dig den enda gången jag fick MMS, var jobbiga reklammeddelande ifrån telia och när de olika operatörerna hade gratis MMS för alla sina kunder.

säger inte att du ska sluta använda MMS, men det jag säger är att det kommer att försvinna och han du smutskastar var modig nog och skita i MMS och satsa på mail, som kunder till AT&T (och ägare av en iPhone) kan använda var de en befinner sig och skicka hur många de vill utan att betala dyra trafikkostnader som tillkommer med MMS.

som vissa har väldigt svårt att fatta så ska alla som ha en iPhone var kunder till AT&T, då telefonen är bunden till de redan från den dag du köper den, sen att du har valt att hacka den för att kunna använda den i Sverige och säga att Steve var dum att ta bort MMS. Du är bara dum för alla de funktioner som finns i MMS är mycket bättre med mail och mycket billigare!


av MTroedsson, tisdag 22 april 2008 kl 21:03
jeez
MaacxD:

Jag smutskastar ingen.

Varför antar du att jag har köpt min iPhone i USA? Du vet att man kan köpa obundna iPhones i Europa? Dessa behöver man inte hacka.

Steve (Apple) har inte tagit bort MMS. Han (de) har bara inte lyckats implementera funktionen.

Om någon mailar mig en bild så blir jag ruinerad, om jag inte väljer att betala Telia 199 kr per månad för fri trafik.

Jag är inte dum. Är du?

Mail är inte standard i telefoner ännu och jag tvivlar på att det någonsin blir det, med alla spam-problem vi har idag. Förmodligen kommer det något fungerande system, men tills dess vill jag kunna se vad mina vänner skickar mig.

Varför tycker du inte att jag ska få välja själv?
av jeez, tisdag 22 april 2008 kl 22:21
MTroedsson
jeez: du smutskastar iPhonen och Steve Jobs!
my bad, jag köpte min där tänkte inte riktigt på de som finns i europa! men vem är villig att betala ett överpris för en sak som man själv kan låsa upp helt gratis?

tror verkligen inte så är fallet, om man kollar hur apple har marknadsfört iPhonen så vill de att man ska ha ett abonnemang som hela tiden har tillgång till internet för om de inte skulle velat ha de så hade iPhonen redan funnits i Sverige.

om jag ska vara helt ärlig så verkar det som du är lite dum, för du köper en iPhone till överpris för att det inte ska vara bunden till någon operatör sen i efterhand så klagar du på funktioner som du visste eller hade kunnat kolla upp innan du köpte den. alltså skulle jag köpt en så dyr telefon så skulle jag ha all fakta innan jag köpte den och inte göra det på impuls!


av MTroedsson, tisdag 22 april 2008 kl 23:05
jeez
Men jisses, människa. Har du någonsin ägt en pryl som du varit 100% nöjd med?
Jag kan inte hitta en enda telefon på marknaden som fungerar precis som jag vill, därför köper jag iPhone. Dessutom är jag inne på min andra.

Hur är det med tappade samtal då? Tycker du att även det är en smart grej som hör framtiden till?

Sen har du inte svarat på min enkla fråga; varför tycker du inte att jag ska få välja själv om jag vill använda MMS eller mail?
av jeez, tisdag 22 april 2008 kl 23:42
oykkh
hej,, hittade denna video!! ang flip iphone 3g


www.youtube.com
av oykkh, onsdag 23 april 2008 kl 00:20
MTroedsson
men det problemen var ju inte kända, vi har du diskuterat saker som du visste den saknade när du köpte den! du visste att det inte fast en MMS funktion men ändå valde du att köpa den, ändå har du valt att klaga på att det inte finns någon MMS funktion!

men då får du ju välja mellan att använda en iPhone eller en vanlig mobiltelefon svårare än så är det inte!
av MTroedsson, onsdag 23 april 2008 kl 00:31
oykkh
vad tror ni?? blir det en flip modell?? titta på videon,, den är inte snygg direkt
av oykkh, onsdag 23 april 2008 kl 10:00
oteck
FaagxD, lägg ner.
av oteck, onsdag 23 april 2008 kl 13:08
MTroedsson
oteck: varför det? ska inte jag få försvara iPhonen hur mycket jag vill! folk ska få snacka så mycket skit om den men ingen får hylla den? det helt fel!

moget och kalla mig faagxD! visar vilken nivå du ligger!
av MTroedsson, onsdag 23 april 2008 kl 13:51
MTroedsson
på!
av MTroedsson, onsdag 23 april 2008 kl 13:51
jeez
Du ger Apple fanbois ett nytt ansikte och det är inte vackert. Påminner lite om min avatar, faktiskt.
av jeez, onsdag 23 april 2008 kl 15:11
MTroedsson
roligt att det finns folk som gillar apples hårdvaror, men hatar dess mjukvaror! medvetna om det så köper de ändå produkterna och ta varje chans de får att klaga på de funktioner som saknas eller inte funkar som de vill att de ska göra!

där snackar vi om en riktigt fult ansikte!
av MTroedsson, onsdag 23 april 2008 kl 16:08
Kommentera artikeln







+ Per månad 39 kr Betala löpande per månad. Ingen bindningstid. Starta prenumeration Per år 299 kr Enklast och billigast, bara 25 kronor i månaden. Betala löpande per år. Ingen bindningstid. Prova 14 dagar gratis innan du bestämmer dig. Starta gratis provperiod Engångsköp 349 kr Slipp återkommande betalningar, betala ett år i taget. Betala med kort eller Swish. Köp utan prenumeration