Teknik Motor Samhälle Spel Popkultur Fritid Tjock Tester Dagens fråga Tipsa! Skaffa Feber+
Hetaste
Senaste
Apple tar ställning för samkönat äktenskap Det är sällan Apple tar ståndpunkt i politiska frågor som rör andra ämnen än de som direkt påverkar företaget (teknik eller infrastruktur t.ex.) och oftast uttrycks dessa åsikter lite i skymundan, utanför mediabruset. Dagens politiska markering från Apple utgör ett ovanligt undantag.I Kalifornien pågår just nu en utdragen debatt kring "Proposition 8" – ett lagförslag som ämnar förbjuda två personer av samma kön att ingå äktenskap. Och idag gick Apple ut och meddelade att man inte bara officiellt fördömer lagförslaget utan att man också kommer att donera 100 000 dollar till den främsta motorganisationen, "No on 8":
Apple is publicly opposing Proposition 8 and making a donation of $100,000 to the No on 8 campaign. Apple was among the first California companies to offer equal rights and benefits to our employees’ same-sex partners, and we strongly believe that a person’s fundamental rights — including the right to marry — should not be affected by their sexual orientation. Apple views this as a civil rights issue, rather than just a political issue, and is therefore speaking out publicly against Proposition 8.
Tidigare har även Googles grundare Sergey Brin meddelat att hans företag går emot förslaget. Vi på MacFeber slår sista spiken i kistan för Proposition 8 och går även vi ut med vårt ogillande. Vi räknar således kallt med att Kalifornien betraktar ärendet som utagerat.
Mac, Mac
37.1° 0 Mårten Björk Mårten Björk
lör. 25 okt 2008, 02:34
61 kommentarer till artikeln
kiwi
"Betraktar ärendet som utagerat"... :)

Vi får väl se hur det går vid folkomröstningen. Det "roliga" är ju att lagen inte är särskilt gammal (bara några månader), så frågan är varför den skapades om den nu ändå skulle röstas om.
av kiwi, lördag 25 oktober 2008 kl 08:42
ColdButt
Fin-fint! :)
av ColdButt, lördag 25 oktober 2008 kl 09:41
black
jag bodde i L.A 2004 ca ett år. där blev jag och flickvän lite bekanta med arnolds personal assistent (inte samma betydelse som i sverige : ) ) som var öppet homosexuell och bodde med sin kille.
jag frågade en gång om arni hade problem med det men det hade han absolut inte.det var lite kul tyckte jag.
av black, lördag 25 oktober 2008 kl 10:32
Netzach
"jag frågade en gång om arni hade problem med det men det hade han absolut inte.det var lite kul tyckte jag."

Kul? Det är väl snarare vad man skall förvänta sig av en vuxen människa. Tyckte du att det var kul att Arnold behöver äta mat för att överleva också? ;-)

Off topic och inte personligt:
Har aldrig förstått det beteendemönstret; att folk ger varandra komplimanger så fort de bara inte beter sig som kompletta skitstövlar, istället för att spara komplimangerna tills dess att personerna faktiskt gör någonting aktivt positivt.

"Jasså du klarade av den mentala stressen av att gå estetprogrammet på gymnasiet? Grattis! Det är en enorm prestation! Man blir imponerad! Det är inte många som skulle klara av det!" :-P
av Netzach, lördag 25 oktober 2008 kl 10:39
BonneSwe
Vi kan ju börja med att städa upp hemma i Sverige och se till att inte kyrkorsamfunden får behålla vigselrätten. Samma lösning som i Frankrike hade varit det bästa!
av BonneSwe, lördag 25 oktober 2008 kl 10:46
jeez
Apple månar om sina kunder. Härligt att se!
av jeez, lördag 25 oktober 2008 kl 11:04
Pez
Jag visste att det där skulle komma förr eller senare av någon..
Mmm macanvändare är homosexuella, skitmoget jeez...
av Pez, lördag 25 oktober 2008 kl 11:39
emil
Det här är både fint av Apple och smart PR. Dessutom är det nog inget annat konkurrerande företag som kan/vågar göra samma sak, vilket så tydligt visar Apples särställning – de har råd att stöta sig med Gubbjävlel, Texas. De kämpar inte om kunder på samma sätt som andra tillverkare.

Netz: Arnold är en konservativ politiker i USA och "borde" alltså vara emot samkönade äktenskap.

jeez: :D
av emil, lördag 25 oktober 2008 kl 11:44
Chush
vad är nästa grej? att apple bildar parti? då kan vi verkligen prata om fundamentalistiska mactalibaner :D

the road to world domination...

tja då får dem iaf den snyggaste partisymbolen...
av Chush, lördag 25 oktober 2008 kl 11:51
Kapris
Varför ska man bestämt gifta sig i en kyrka, ett ställe som vill se dem brinna i sitt påhittade helvette.
av Kapris, lördag 25 oktober 2008 kl 11:52
John Stalberg
Som det är nu sitter Kristdemokraterna och bromsar en i övrigt partimässigt enad riksdag angående könsneutralt giftermål. Ska inte två människor få gifta sig på grund av att en i riksdag och i regering minoritets vidskepelse säger att det är fel?

Nu år 2008 har typ världens mest sekulariserade land mytologin kristendom som mall och för dess anhängare i praktiken tilldelad vetorätt, gällande något av det viktigaste och mest privata som finns i livet för många människor.

Det innebär att vi inte har religionsfrihet här i landet eftersom frihet från kristendom inte råder! Det verkar dock röra på sig och det kommer vara ohållbart inom kort både tror och hoppas jag. Snart är det bara Knugen kvar som tvingas att vara kristen vilket är absurt men å andra sidan är det väl bara att söka annat jobb om det inte passar ;)

av John Stalberg, lördag 25 oktober 2008 kl 12:07
Kamelbulle
jeez hahahaha aa fan.
av Kamelbulle, lördag 25 oktober 2008 kl 12:27
martin1g
all teh lulz @ jeez ^^
av martin1g, lördag 25 oktober 2008 kl 12:33
jeez
John: Du är lite off där. Senast igår meddelades det att de övriga partierna kommer att köra över (kd) i denna fråga.
av jeez, lördag 25 oktober 2008 kl 12:45
herkules
Alla verkar ju vilja bli gay nu för tiden, why?
av herkules, lördag 25 oktober 2008 kl 13:15
Melvin
Netzach: Alla har inte lika höga förväntningar som dig antar jag. Hoppas du hittar något att berömma hos folk en dag ; )

herkules: Nej, du måste inte vara, men du måste ACCEPTERA. om du idag inte accepterar homosexualitet, veganism, asatro samt sälklubbning är du inte politiskt korrekt och därmed kommer du inte långt i samhället.
av Melvin, lördag 25 oktober 2008 kl 13:23
herkules
Melvin: Det du säger är att man ska falla för grupptrycket och inte ha en egen åsikt eller värderingar? :)
av herkules, lördag 25 oktober 2008 kl 13:46
poppeman
Hur ställer sig MacFeber i frågan om månggifte?
av poppeman, lördag 25 oktober 2008 kl 13:50
storabajskorven
Netzach: Har du gått estetprogrammet? Det har jag, och jag kan säga att det var mer mental stress att klara av det än att klara av att gå civilingenjörsprogrammet i teknisk fysik, vilket jag också gjort.
av storabajskorven, lördag 25 oktober 2008 kl 14:00
scarymary
Varför kan homosexualiteten inte bara "få vara"? Homosexuella är en minoritet som fortfarande av många anses vara berättigade diskriminering. Börjar du istället hacka på en invandrare blir det "äkta" diskriminering. Jag pratar inte bara om media, men även i skolan och i arbetslivet. Minoriteter som invandrare SKA man prata om och öka acceptansen, men många skyfflar fortfarande undan homosexualitet. "Bög" och "gay" används i förnedrande syfte. Oavsett Apples syfte med deras ställningstagande och donation sänder det ut positiva signaler.
av scarymary, lördag 25 oktober 2008 kl 14:48
Pez
herkules: Är du helt körd eller?
Är det att falla för grupptryck att acceptera och inte skilja på folk utefter vad de har för hudfärg, sexuell läggning eller religiös tro?
Vill alla bli homosexuella..?
Vet inte vilket århundrande du är född i när du tror att det är ett val..
Med tanke på att homosexuella likväl som andra grupper blir ju utsatta för kränkningar och förföljelse så vad tror du själv? Tror du att folk frivilligt vill utsätta sig för det?

John Stalberg: Jag vill gå med i din klubb ;)

Vad är medelåldern här egentligen?
av Pez, lördag 25 oktober 2008 kl 14:49
stayloose
Bra Apple! Bra MacFeber!
av stayloose, lördag 25 oktober 2008 kl 17:19
Melvin
herkules: Det är precis vad jag menar, du kommer inte långt om du har avvikande åsikter på såna här saker. Jag vet inte om du snappade upp min inställning till det hela, men men.

Pez: Det skulle jag nästan kunna argumentera för att det är, iochmed att ingen gick ut med den här typen av 'acceptans' för 100 år sedan. Om det sedan är rätt eller fel är ju upp till dig, mig och alla andra.
av Melvin, lördag 25 oktober 2008 kl 17:27
Pez
Kan du specifiera dig så jag vet vilken del du menar?

av Pez, lördag 25 oktober 2008 kl 17:39
C-O
jag är lite nyfiken på vad det egentilgen är som gör andras privatliv, deras kärleks- och sexpreferenser, till en allmänfråga. du som bryr dig - har du verkligen inget bättre att lägga din energi på? om folk hade samma engagemang i korruptionsfrågor och det politiska spelet hade världen antagligen varit en bättre plats än den är idag.
av C-O, lördag 25 oktober 2008 kl 17:48
Iosef Dzjughasjvili
Synd att Apple tar ställning i en så pass motbjudande fråga.

Jag hoppas att lagförslaget går igenom.
av Iosef Dzjughasjvili, lördag 25 oktober 2008 kl 17:49
honto
Macfeber har vare sig hammare eller spikar i det här ärendet!
"Ni" kan tycka vad ni vill men ingen i Kalifornien bryr sig om det. Alltså ett menlöst påstående.
Självklart ställer sig Apple emot lagen då chefsdeignern är 200% homo.


av honto, lördag 25 oktober 2008 kl 17:50
Awner
Uhm, Honto... Inte för att Jonathan Ives sexualitet har något med Apple's beslut att göra, men han är faktiskt gift (med en kvinna) och har barn. Wikipedia är din vän ;)

Skitbra beslut av Apple! Att höra detta samma dag som de drog pengarna från kontot, gjorde kostnaden för min nya Macbook Pro lite lättare att svälja :P
av Awner, lördag 25 oktober 2008 kl 18:27
Karensmygirl
Om 2 av samma kön kommer att kunna gifta sig, så öppnar det dörren för mång gifte.
För om 2 kan, varför inte 3 eller 4.
Och isåfall om nu 3 eller 4 kan, varför inte 3 killar och 2 tjejer.
Och vem är då pappa?

Och när nu barriären ar bort tagen för vad giftemål är, som är en kristen institution, vad finns kvar för att hindra giftemål med djur.
Folk testamenterar bort miljoner till dom, tydligare mer nöjda med djur som gemål än människor. Det kommer.

Homosexuallitet är en aktivitet, inte en identitet.

Man har sex, Man är inte sex.
En tjuv stjäl, när han slutar att stjäla upphör han att vara en tjuv.
Han var inte född tjuv, behöver inte leva som tjuv heller.
av Karensmygirl, lördag 25 oktober 2008 kl 18:40
storabajskorven
Karensmygirl: Varför är giftermål en kristen institution? Folk gifter sig i hela världen, oavsett om de är kristna eller inte. Man gjorde det i Norden innan det blev kristnat (du kanske inte har läst Eddan).

Att tillåta folk att gifta sig med djur är en annan sak. Det är klart att man skulle kunna göra det, men djur och människor har inte samma rättigheter enligt lag. Det är till exempel inte tillåtet att föda upp människor för att slakta och äta dem, eller använda deras hudar till kläder. Inte ens homosexuella, om du nu trodde det.

Att tillåta människor att gifta sig med någon av samma kön har däremot att göra med om lagen ska göra skillnad på homosexuella och heterosexuella förhållanden (obs, inte homosexuella och heterosexuella människor, eftersom du nu verkar tycka att man inte är det ena eller andra). Du kanske tycker det, och då kan du rösta på KD och hoppas att de får majoritet i riksdagen.
av storabajskorven, lördag 25 oktober 2008 kl 18:51
Threepwood
Giftermål mellan djur och människa? Hur skulle ett djur kunna fatta ett sånt beslut? Vad har det med två vuxna människors relation att göra? Suck, dessa smygnassar...så övertydligt obildade och samtidigt så bergsäkra på hur naturen fungerar.
av Threepwood, lördag 25 oktober 2008 kl 19:12
storabajskorven
En sak till: OM det nu hade varit de kristna som uppfunnit äktenskapet (vilket det förstås inte är), så innebär ju inte det att inte vem som vill ska kunna få gifta sig. Bara för att nazisterna uppfann Volkswagen, så kan ju inte nazisterna få bestämma att inte judar, kommunister och bögar ska få köra den. En sådan lag skulle vara odemokratisk. Däremot kan man i en demokrati förbjuda folk att låta sina djur köra.
av storabajskorven, lördag 25 oktober 2008 kl 19:30
ReQuaker
Gay is Okay.. As long as they don't associate me into their sexual matters.
av ReQuaker, lördag 25 oktober 2008 kl 19:40
kendoka
>storabajskorven
>...klara av att gå civilingenjörsprogrammet i teknisk fysik,
>vilket jag också gjort.

Eller hur...
Macfebers roligaste kommentar. Någonsin.

av kendoka, lördag 25 oktober 2008 kl 19:48
storabajskorven
kendoka: OK, det kanske är larvigt att jämföra svårighetsgrader och grader av psykisk stress på olika utbildningar, men det var också min poäng. Netzach anspelade på något slags allmän uppfattning om att det skulle vara jämförelsevis lätt att läsa estetiskt på gymnasiet, och eftersom jag dessutom har erfarenhet av något som skiljer sig så mycket från estetprogrammet, så ville jag bara visa på att han är fördomsfull.
av storabajskorven, lördag 25 oktober 2008 kl 20:09
Arru
Intressant att se trollens beteende här...hellre framstå som homofob än missa en chans att dissa Apple.
av Arru, lördag 25 oktober 2008 kl 20:19
herkules
Pez: Har du någonsin tänkt på att homosexuella kanske inte längre är en minoritet, de har mer makt och inverkan än du tror, i alla fall i Sverige. Det finns folk som föds i eller med "fel" kön och läggning, det är inte de jag syftar på. Nu för tiden blir folk homosexuella eller bisexuella, att vara bisexuell är det "nya". Jag är helt emot förföljelse, misshandel eller liknande. Att man inte stödjer en läggning eller åsikt är inte samma sak som att förfölja eller misshandla någon. Homosexuella är extremt duktiga på att marknadsföra sig, jag vet ingen annan grupp eller "minoritet" som har lyckats med det.

Karensmygirl: Jag håller med dig, man måste se det hela i ett större perspektiv, vilket inte många klarar av att göra. Många tar samma åsikt som andra har utan att själva funderat över vad det exakt innebär och varför andra skulle kunna ha en annan åsikt.

Att kalla någon homofob är ett dåligt argument utan något vidare djup.

Melvin: Jo, nu snappade jag upp det :)


av herkules, lördag 25 oktober 2008 kl 21:03
storabajskorven
herkules: Varför bryr du dig om ifall människor "blir" homosexuella (hur vanligt det nu är). Om folk provar att ligga med människor av samma kön, varför har du en åsikt om det? De kommer att antingen tycka det var trevligt, och i så fall eventuellt fortsätta med det, eller så kommer de inte tycka om det, och då slutar de nog.

Jag frågar inte för att argumentera med dig, utan för att jag verkligen vill förstå varför det är viktigt för en del vad andra människor har för sexuella preferenser, oavsett om de nu "är födda" med det, eller "blir" homosexuella pga av att bögarna är så "bra på att marknadsföra sig". Så försök att svara så ärligt som möjligt, så kanske du kan upplysa mig lite grann!

Förresten, vad menar du med att "inte stödja en läggning"? Att inte stödja en åsikt brukar vara detsamma som att inte dela den. Menar du att du själv är heterosexuell? Det är ganska vanligt i så fall.

av storabajskorven, lördag 25 oktober 2008 kl 21:41
Pez
C-O: Spot on...

honto: Men då kan vi ju lika gärna sluta diskutera datorer och allt eftersom att Apple inte spejar på macfeber efter vad vi tycker är bra och dåligt med produkterna som finns och vad vi skulle vilja se i framtiden...
av Pez, lördag 25 oktober 2008 kl 21:59
KvDread
Jag blir så less... sluta trolla och gör nåt aktivt av era jävla åsikter... *suck*

I övrigt, wtg Apple. Visa att man tar ställning är strongt.
av KvDread, lördag 25 oktober 2008 kl 23:01
scarymary
Jag tänkte att jag skulle orka svara, men såg alla rent utsagt dumma svar så jag struntar i det. Dock finns det en sak jag vill påpeka, och jag tror inte alla tänker på det, inte ens de som säger sig acceptera homosexualitet. Argumentet "folks kärleks- och sexpreferenser bör vara privata" fungerar inte. Visserligen behöver man inte prata om sex, men när det gäller kärlek blir det svårare. Vill man inte basunera ut att man är gay så behöver man inte, men det finns många tillfällen då det är svårt att hålla tyst om sin sexuella läggning. Sådana tillfällen är exempelvis prat i personalrummet i skolan, när man berättar för sina elever vad man har gjort under sommaren, på fikarasterna på jobbet, när man berättar vad man gjort under helgen osv. Helt vanliga samtalsämnen som en heterosexuell inte ens behöver fundera på. Man behöver inte frukta/vara nervös för andras reaktioner när man som kvinna pratar om sin flickvän. Och det ska man inte heller behöva.
av scarymary, söndag 26 oktober 2008 kl 01:53
honto
Pez:
Nej, det är inte samma sak.




av honto, söndag 26 oktober 2008 kl 03:23
black
Netzach
"Kul? Det är väl snarare vad man skall förvänta sig av en vuxen människa. Tyckte du att det var kul att Arnold behöver äta mat för att överleva också? ;-) "

jag är inte lika oförstörd som du och utgår ej automatiskt från att en republikansk guvernör känd från machofilmer och kroppsbyggning skulle vara så ok med det.jag blev glatt överraskad.Det var mina fördomar som sprack.
av black, söndag 26 oktober 2008 kl 08:53
black
honto..

"Macfeber har vare sig hammare eller spikar i det här ärendet!
"Ni" kan tycka vad ni vill men ingen i Kalifornien bryr sig om det. Alltså ett menlöst påstående.
Självklart ställer sig Apple emot lagen då chefsdeignern är 200% homo."

det är ett säkert tecken på Asperger eller ålder under 4 år om man inte förstår humor.sök hjälp eller kom igen när du fyllt 10.

av black, söndag 26 oktober 2008 kl 08:58
honto
black:
Nej, du, men ett säkert tecken på mytomani att påstå att du hade någon som helst kunskap om Governators åsikter.
av honto, söndag 26 oktober 2008 kl 09:08
Ohoy
Jag förstår inte riktigt hur folk tänker när de säger att sexualiteten är ett val.
Jag menar vem hade valt att vara homo isåfall?
Vem skulle aktivt välja att hamna utanför en social acceptans bara för att? Eller ja varför inte det otroligt latjo att bli mobbad i skolan. Det vill ju alla, eller ha svårare att få vissa jobb, det vill man också.
För att inte tala om att man då också skulle ha sex med män, som man isåfall inte tänder på.
Något som för mig som hetero känns som en väldigt avtändande tanke.
Kan någon som tror att det är ett val snälla förklara varför någon skulle välja att vara homo?
Det är bara så otroligt dumt och ologiskt att tänka så.
av Ohoy, söndag 26 oktober 2008 kl 10:34
Pez
Ja det försökte jag också få fram men det verkar inte gå in hos vissa..
av Pez, söndag 26 oktober 2008 kl 10:59
honto
Ohoy:
Det är också ett bra sätt att argumentera på att säga att någon tänker "otroligt dumt och ologiskt...". Det gör ju inte debatten mer öppen direkt för som du uttrycker dig så finns det bara ETT sätt att tänka. Sen kan vi ju tycka vad vi vill om påståendet att nån skulle välja att bli homo/bi.
av honto, söndag 26 oktober 2008 kl 13:00
black
honto.

du är ju knäpp på riktigt....
av black, söndag 26 oktober 2008 kl 13:06
honto
black:
Så uttrycker sig människor som inte klarar av att argumentera.

mina2cent:
Håller med dig. Antar att Apple ser sig som ett "livsstilsföretag" och därmed väljer att ta ställning. Dessutom anses Apple vara ett progressivt företag och att vara pro-gay anses väl rätt modernt?
Jag tycker dock alltid det blir fel när kändisar och företag ska blanda sig i politik. Ett bra exempel är Bono, den gamle jokern...



av honto, söndag 26 oktober 2008 kl 13:42
C-O
scarymary: känner igen den nervositeten. har insett att om någon reagerar starkt eller skulle ha invändningar kring vem jag dejtade i helgen eller att personen som ska träffa mina föräldrar har samma kön som mig fungerar retorisk tystnad alternativt ett enkelt 'ursäkta' bäst. har den personen ett problem så är det helt sonika hans eller hennes (konstigt nog alltid män som reagerat så för mig) problem. vad gäller elever, om det är barn, så har jag ingen erfarenhet alls. minns hur grundlöst råa tonerna var om vissa lärare på grundskolan, baserat på nonsens som färgval på kläder eller glasögon... man får väl lära (och se till att främja en svensk skola som lär) kidsen att inte döma människor, vilket ju är lite lättare sagt än gjort. :)

det är sorgligt med allt anonymt skitsnack om människors sexualitet här och var i samhället, det drabbar alla smygLBGTQ-folk som kämpar med sina känslor på grund av något så infantilt som grupptryck.
av C-O, söndag 26 oktober 2008 kl 14:03
herkules
De som är för homo/bi, har ni ens några bra argument än "ologiskt, homofob, djurriket gör så eller omodernt"? Jag tror inte att jag har hört någon kunna argumentera för det på ett vettigt och vuxet sätt, de flesta har väldigt lösa grunder. Varför ska homosexuella envisas så mycket om kyrkan, när ni ändå säger att ni inte tror på gud eller helvetet, varför bli upprörd om något som verkar nonsens?

Jag tror inte att hela Apple stödjer kampanjen bara för att VD'n gör det.

av herkules, söndag 26 oktober 2008 kl 14:31
Artic Fox
Är det därför som gamla apple symbolen var regnbågsfärgad?
av Artic Fox, söndag 26 oktober 2008 kl 14:44
Priebe Ideal
Det är helt otroligt hur förbannad man blir när man ser alla dessa rent sagt idiotiska "argument" för att alla de som är homosexuella/bisexuella inte ska få gifta sig i kyrkan.

För det första är absolut inte alla heteropar som gifter sig i kyrkan troende kristna och seriöst tror på himelen, Giftemålet är för många bara en bekräftelse på kärlek mellan två personer. Så att anklaga homosexuella för att inte få gifta sig för att vi ändå inte tror på gud/himlen och helvetet är ett tomt argument.

Sen har giftemål inte enbart med religion längre att göra. Om du inte är gift har du mycket mycket svårare att adoptera, om din partner blir intagen på akuten räknas inte en homosexuell partner som släkting eller relaterad till den sjuka/skadade. Du måste vara gift för att få tillträda att följa med in/visitera den sjuka/skadade. Och alla ni som anser att partnerskap är samma sak som giftemål börja inte argumentera emot mina åsikter innan ni är pålästa om partnerskap och har jämfört de rättigheterna med äktenskap. Även om det var samma rättigheter som äktenskap varför ska man då särklassa på homosexuella och inte ha samma namn för båda då de betyder samma sak?
Om erat argument för att skilja mellan äktenskap och partnerskap är att man ska bibehålla det som står i bibeln, att äktenskap bara är mellan man och kvinna samt att homosexualitet är en synd att utföra så leder det mig till den största och sista punkten.

Den bibel vi har här i Sverige, Den bibel de som bor i Usa har, Den bibel Fred Phelps har och alla biblar runt om i hela världen har är ÖVERSÄTTNINGAR av den första skrivna bibeln som alla andras baserats på.
av Priebe Ideal, söndag 26 oktober 2008 kl 15:42
Priebe Ideal
Fortsättning:

Den första bibeln som någonsin gjordes är skriven på hieroglyfiska, demonic samt grekiska. Så om era argument baseras på den svenska översättningen eller någon annan översättning så får ni ta och tänka om. I den första bibeln nämns det ingenting om att homosexualitet är en "abomination" eller synd som det står i den svenska bibeln. Det är en usel översättning av den mer korrekta betydelsen annorlunda som då är skriven i en positiv mening´i den ursprungliga bibeln.

Den förklaringen att det nu finns så myket hat emot homosexuella i den kristna religionen är att de som översatta den första bibeln helt enkelt var homofober själva och översatte bibeln med en negativ syn på homosexualitet.

Så jag ber alla er som själva placerar in sig i gruppen "kristna" homofober att tänka om eller läsa den Första bibeln och försöka hitta nya argument emot homosexuella som faktiskt stämmer. Om ni inte orkar det så kan jag redan nu berätta att ni inte kommer hitta ett enda argument emot homosexualitet där.

Kram på er alla!

PS: hat/kärleksbrev kan skickas till den bifogade länken
av Priebe Ideal, söndag 26 oktober 2008 kl 15:43
poppeman
Priebe Ideal -> Det du säger är inte sant. Fråga vilken kunnig exeget som helst så kommer de läxa upp dig. Ge gärna ett exempel på en sådan översättning där det slagit slint och blivit mera åt det homonedlåtande hållet?

Jag kan ge exempel där det slagit slint åt andra hållet som t.ex när svenska kyrkan gick i Prideparaden med banderollen "Störst av allt är kärleken"...Ordet Agape som det står orginaltexterna har inget med någon lustfyllt eller sexuell attraktion...utan det handlar om den utgivande kärleken. I detta fall så hade väl svenska kyrkan på ett säkert medvetet sätt utnyttjat det svenska "fattiga" språket för att få till ett pro-homo budskap.
Grekiskan hade många ord för kärlek med helt olika betydelser t.ex hade det stått Eros så hade det varit en annan sak..
av poppeman, söndag 26 oktober 2008 kl 18:47
Ohoy
honto:
Jag har inte sagt att det bara finns ett sätt att tänka.
Däremot som med allt finns det logiska och ologiska, smarta och dumma, ogenomtänkta och genomtänkta sätt att tänka.
Så om du vill bemöta min poäng så svara istället på min fråga, och bevisa för mig att du har en mer genomtänkt åsikt.
Förklara och få mig att förstå varför någon skulle välja att bli homo om det var ett val.
Annars framstår din åsikt tyvärr bara som dum och ologisk.



av Ohoy, söndag 26 oktober 2008 kl 19:34
ReQuaker
Kan vi inte ta den frågan om gaypar ska få skaffa barn eller ej också medan vi ändå håller på? Två Pappor / Två Mammor.

Är ju så otroligt intressant detta. Kanske om man, när de kommer, ska få gifta sig med "aliens" eller ej?

Ska det bli lag på att klippa gräsmattan?

Är teknik ondskefullt?

//
Btw.. Jag skulle aldrig läsa berättelseboken, full i dynga, aka "Bibeln" om jag så blev tvingad..
av ReQuaker, söndag 26 oktober 2008 kl 23:37
honto
Ohoy:
Må så vara.










av honto, måndag 27 oktober 2008 kl 00:34
honto
Förresten... Politikfeber behövs! Fortfarande.
Tror det skulle bli en succé. Ett ställe där folk kunde få diskutera av sig lite.
av honto, måndag 27 oktober 2008 kl 00:36
Ohoy
honto
Nå? du vill inte svara på frågan?
Du är inte av åsikten att det är ett val eller?

Sen är det ju rätt lustigt att du påstår att jag säger att man bara får tänka på ett sätt med tanke på att om man är av åsikten att det är ett val så försöker man bestämma över andras känslor och natur.
Har du någonsin stött på en homosexuell människa som själv påstår att det är ett val?
Vill man veta om det är ett val är det egentligen inte svårare än att fråga de homosexuella.
Men nej nej, konservativa tyckare vet ju bättre än de homosexuella själva gör.
Eller hur?

Det är ungefär lika argumenterbart som att jag skulle vara av åsikten att du är bög.
Jo men jag tycker det, då måste du va det.
Jag behöver inte fråga dig, jag vet ju bättre än du själv gör hur din sexualitet fungerar.
Eller hur?

Ser du min poäng?
Ser du varför det är ologiskt och dumt?

av Ohoy, måndag 27 oktober 2008 kl 03:26
Kommentera artikeln







+ Per månad 39 kr Betala löpande per månad. Ingen bindningstid. Starta prenumeration Per år 299 kr Enklast och billigast, bara 25 kronor i månaden. Betala löpande per år. Ingen bindningstid. Prova 14 dagar gratis innan du bestämmer dig. Starta gratis provperiod Engångsköp 349 kr Slipp återkommande betalningar, betala ett år i taget. Betala med kort eller Swish. Köp utan prenumeration