Teknik Motor Samhälle Spel Popkultur Fritid Tjock Tester Dagens fråga Tipsa! Skaffa Feber+
Hetaste
Senaste
AppleInsider synar Leopards Finder Findern det stora lyftet i Leopard AppleInsider synar Leopards Finder AppleInsider fortsätter titta närmare på Leopard såhär strax innan lansering. Tidigare har de tagit sig en titt på Preview och Dictionary.Finder i Leopard är en av de saker som får mig att längta mest till Leopard. Dagens Finder i Tiger känns gammal och tråkig jämfört med den nya Findern i Leopard, som inte bara har en mycket bättre iTunes-liknande vänstermeny, utan även Cover Flow och det nya Quick Look för att snabbt titta på dokument, bilder, filmer och alla möjliga filer. Den nya Findern i Leopard känns mycket mer genomtänkt än tidigare och jag tror att folk kommer gilla den mycket mer än tidigare Finders.
appleinsider.com Mac, Mjukvara, Mac OS X, Leopard Via Digg / Apple
37.2° 0 Emil Gustafsson Emil Gustafsson
tis. 9 okt 2007, 09:30
49 kommentarer till artikeln
kainen.se
Ge mig Äppe+X Äpple+V så är jag nöjd. Jobbigt att flytta filer med musen hela tiden för att dom skall flyttas och inte kopieras.
av kainen.se, tisdag 09 oktober 2007 kl 10:09
kainen.se
Ge mig Äpple+X och Äpple+V så är jag nöjd. Vill inte behöva använda musen till att FLYTTA filer...
av kainen.se, tisdag 09 oktober 2007 kl 10:10
kainen.se
Men bra att det laggar så mycket att jag hinner skriva om inlägget innan det första har hunnit komma upp.
av kainen.se, tisdag 09 oktober 2007 kl 10:11
pontusuggla
Det finns inga flikar i det nya Finder va? Det var typ det enda jag saknade...
av pontusuggla, tisdag 09 oktober 2007 kl 10:14
Nisse Bergman
Findern är ju faktiskt helt oanvändbar, det var det första som byttes ut när jag bytt från PC till Mac. Och ärligt talat förstår jag mig inte på Cover Flow, går oändligt mycket snabbare att hitta filer på det gamla hederliga sättet.

Filhanteraren Path Finder har allt man kan önska sig inklusive flikar (att göra en filhanterare idag utan flikar är väl lika ogenomtänkt som en webbläsare utan flikar?). Men till en början använde jag mig av Disk Order, sjukdom sedan DOS och Windows-tiden då det var Norton Commander och Total Commander som fick ersätta MS dåliga filhanterare.
av Nisse Bergman, tisdag 09 oktober 2007 kl 10:31
tjogin
Klippa-klistra filer är windows-tänk. Gör om, gör rätt. ;)
av tjogin, tisdag 09 oktober 2007 kl 10:50
Rutifus
Kommer det inte bli lite tråkigt och förvirrande om alla program ska se likadana ut till slut? Nya Finder och iTunes är ju väldigt lika varandra.
av Rutifus, tisdag 09 oktober 2007 kl 11:22
art
@Rutifus: håller med. trist.

Sedan kommed den nya findern vara oanvänbar om man skulle köra den på en klassisk gammal tv, som jag gör ibland.. Allt är för smått..
av art, tisdag 09 oktober 2007 kl 11:47
Think Adrian.
Coverflow + Quicklook är, faktiskt, fruktansvärt användbart om man ska hantera många filer.
av Think Adrian., tisdag 09 oktober 2007 kl 12:01
robbish
Allt beror väl på vilken typ av filer man letar efter. Jag går gärna genom mina 100 .psd skisser med cover flow. Det är väl inte att hitta filen som är det primära. det måste väl vara att man kan granska den så himla lätt. Det är skönt och naturligt med en visuell referens tycker jag. Jag själv minns mest i bilder i livet och bortsett från doft är väl det visuella intrycket det starkaste vad jag vet.
av robbish, tisdag 09 oktober 2007 kl 12:28
Spicey
Ja, med bilder hittar man snabbare - även bland 500 bilder/omslag osv!
av Spicey, tisdag 09 oktober 2007 kl 12:34
Roger Åberg
Nya Findern är det som jag är mest upphetsad för. Speciellt Quicklook som fungerar VÄLDIGT bra. Sjukt snabb, man dunkar bara ner space och så BOOM!. På riktigt. Your gonna love it.

Sedan så är coverflow också riktigt användbart i vissa situationer.
av Roger Åberg, tisdag 09 oktober 2007 kl 13:13
Teddy C
Tycker inte Apple vart så innovativa i och med Leopardens Finderuppdatering, mer kaka på kaka nu.
av Teddy C, tisdag 09 oktober 2007 kl 14:27
Nisse Bergman
Hoppas förresten att det går att bläddra mellan alla bilder i en mapp utan att man behöver öppna varje fil i den nya findern. Är ju lite irriterande att man ska behöva ha extra program för en så basic sak. Tex när man vill ha fotovisning för mormor :P
av Nisse Bergman, tisdag 09 oktober 2007 kl 16:00
Fakepilot
Vad jag vill se är Flikar (Tabs), samt en grund ändring i hela OS X. Den gröna maximera knappen är totalt meningslös och irriterande. Jag får alltid förklara för nybörjare att jag också hatar det, men att allting annat är så bra så det gör inget. Skulle dom fixa in en riktig fullscreen, så skulle ett av mina sista argument mot OS X försvinna.
av Fakepilot, tisdag 09 oktober 2007 kl 16:50
pontusuggla
Nisse: Högerklicka > Bildspel. Funkar redan i 10.4.
av pontusuggla, tisdag 09 oktober 2007 kl 16:58
Teddy C
Fakepilot: du har inte fattat, optimera skulle jag vilja kalla den knappen - den formar fönstret efter innehållet. Varför ska man tex se en massa tomma kanter på en hemsida när man istället kan se skrivbordet där tex hårddiskar ligger och fickpinnar dyker upp!
av Teddy C, tisdag 09 oktober 2007 kl 17:33
Fakepilot
Teddy C: Jag har förstått funktionen. Den är kass. Om du provar den här i Safari på Feber, så formas den inte efter innehållet utan krymper istället så jag inte ser allt innehåll. Varför ett plus (+) tecken på "optimera knappen"?

Sen kan man svara på dessa enkla frågor. Hur ofta använder folk här "optimera knappen"? Hur ofta skulle folk här använda en fullscreen knapp?

Det finns ett script/plugin som gör att du kan gå fullscreen genom att klicka CMND+Enter. Fast bara på Cocoa applikationer. Man skulle köra det på den knappen istället. Se länk.

Jag hittar många fler tillfällen då jag vill att en sida ska ha 100% och så lite menyer som möjligt, än ett tillfälle då jag ska "optimera".
av Fakepilot, tisdag 09 oktober 2007 kl 17:53
bena
Fakepilot: Jag har mycket hellre en optimera knapp än en maximera...

Jag har nästan aldrig varit med om att jag har viljat ha min webbläsare över hela skärmen.

Använder däremot ofta den gröna knappen när jag kollar på bilder i safari. Och är bilden större än skärmen så täcker safari rutan hela skärmen.

men för det mesta så ställer jag in fönstret manuellt.


av bena, tisdag 09 oktober 2007 kl 18:24
bena
Fakepilot:

"Om du provar den här i Safari på Feber, så formas den inte efter innehållet utan krymper istället så jag inte ser allt innehåll."

Om safari rutan är mindre så att innehåll på sidan hamnar utanför så anpassas den efter innehållet när du trycker på den gröna...... knappen
av bena, tisdag 09 oktober 2007 kl 18:27
Roger Åberg
Angående flikar: jag har också tänkt tanken men är inte så säker på att det behövs. Vänsterspalten fungerar som flikar men på ett intelligentare sätt eftersom de också är genvägar till det man verkligen behöver.
av Roger Åberg, tisdag 09 oktober 2007 kl 18:36
Nisse Bergman
Angående flikar tror jag man blir beroende av dem rätt snabbt. Hade aldrig kännt något behov av flikar i en webbläsare innan man provat det.

Samma sak gällde för filhanterare. När man väl har börjat använda flikar förstår man inte hur man orkade med allt pill innan. När man jobbar med stora mängder filer i komplexa mappstrukturer är det oumbärgeligt.

@pontusuggla: känner till den funktionen, men det är inte riktigt den jag är ute efter. Med den måste man markera de filer som ska hamna i i bildspelet.
av Nisse Bergman, tisdag 09 oktober 2007 kl 18:56
kainen.se
Man borde ju själv få välja i systeminställningar vad man vill + knappen skall göra. Ofta är det så att den inte alls optimerar fönstret efter innehåll, så det har slutat med att jag alltid ställer in fönstret manuellt. Skulle också hellre ha en maximera-knapp.
av kainen.se, tisdag 09 oktober 2007 kl 19:58
Jack Daniel
Fakepilot: Finns ett annat program som oxå gör jobbet. Dock är även detta endast för Cocoa applikationer. Stoplight heter det.

Skilladen är att du i detta kan maximera med den gröna knappen. Vet dock ej hur väl det fungerar. Har inte testat det.

av Jack Daniel, tisdag 09 oktober 2007 kl 21:37
pontusuggla
Vad är det för skillnad på vänsterspalten mot hur den är idag? Jag har sett att alla på nätverket dyker upp, men det gör dom ju när jag behöver och därmed klickar på Nätverk?

Jag försöker verkligen inte dissa, jag undrar...
av pontusuggla, tisdag 09 oktober 2007 kl 21:38
Netzach
Optimera har inte riktigt fungerat sedan OS9.
Maximera gör jag inte ens i Windows, då det är att bara använda halva multikörningen. Fullskärmsläge är till för människor som klarade sig innan "Multi Finder" kom.
av Netzach, tisdag 09 oktober 2007 kl 23:13
jonasn
En annan vettig sak är att samba nu funkar bra. Riktigt riktigt bra, inte buggigt som det var i 10.3 och 10.4.
av jonasn, tisdag 09 oktober 2007 kl 23:27
Kirtap
Nåt som jag saknar i Finder är att kunna markera flera filer och se hur stora de är tillsammans. I Windows står det längst ner i statusfältet direkt man har markerat. Kanon!

Edit: Att kunna trycka på Enter för att öppna filer/mappar vore inte helt fel heller.
av Kirtap, onsdag 10 oktober 2007 kl 06:54
GurraG
Kirtap: Markera filerna och tryck cmd-alt-i så ser du hur stora flera objekt är tillsammans och jag tycker cmd-o funkar utmärkt för att öppna filer.

Fakepilot & Teddy C: Jag håller med er båda, knappen är genial men sällan utnyttjad. Funkar inge' vidare i Safari och ens i Findern, men jag saknar den som fan när jag sitter i Photoshop på PC för att kunna anpassa fönstret till bilden, inte tvärt om. Sen har jag i och för sig aldrig gillat fullskärm, förstör skrivbordsmetaforen, men alla switchers saknar det så varför inte erbjuda både ock?!?
av GurraG, onsdag 10 oktober 2007 kl 10:10
GöranGreider
tryck cmd + o för att öppna
av GöranGreider, onsdag 10 oktober 2007 kl 10:11
Matti
Eller cmd + nedåtpil för att öppna. Båda funkar.
av Matti, onsdag 10 oktober 2007 kl 10:43
Riolux
Hej. Jag saknar också:

* klipp & klistra
* blädder mellan bilder utan externt program
* öppna med enter
* se storleken på flera objekt utan att öppna ett fönster

och detta har jag saknat sedan jag började med mac. Jätteenkla saker som skulle få fler windowsanvändare att känna sig hemma.

Förövrigt så är ju möjligheten att maximera ett fönster önskvärd just eftersom man inte kan klippa och klistra filer. (Det är lättare att släppa filer i ett maximerat fönster som ligger under det aktuella).
av Riolux, onsdag 10 oktober 2007 kl 11:48
Fakepilot
Jack Daniel: Tack för tipset. Stoplight funkade. Man kan i Systeminställningar ställa om så att "+" knappen maximerar fönstret istället för att "optimera". Funkar dock endast på Cocoa program, men det är OK.

Det löste även en annan sak som switchare stört sig på. När man stänger det sista fönstret till ett program, så stängs programmet. Jag har inte stört mig på detta, det har däremot min pappa och min bror som precis skaffat sig Macbooks. Så jag är nöjd, familjen har mindre att klaga på.


av Fakepilot, onsdag 10 oktober 2007 kl 12:19
Kirtap
GurraG: Tack för tipset om cmd+alt+i.

GöranGreider och Matti: Jag vet. Stör mig dock lite på att man måste använda två tangenter till det. Något som sitter kvar från Windows antar jag.

Riolux: Ska vi bilda en klubb?
av Kirtap, onsdag 10 oktober 2007 kl 12:43
Voj:D
Så för att windowsanvändarna ska känna sig mer hemma bör man alltså göra om MacOS X så att det mer påminner om Windows... Var det inte pga att windows var på ett visst sätt som Ni flydde från det i första taget?

Fakepilot: Vad är det för program du pratar om som stängs ned när man stängt det sista fönstret?
av Voj:D, onsdag 10 oktober 2007 kl 14:38
kainen.se
Voj:D Bara för att man har bytt till OSX så betyder inte det att det faktiskt finns vissa småsaker som är bättre upplagt i win än i OSX. (inte många dock ;))
av kainen.se, onsdag 10 oktober 2007 kl 14:50
Riolux
@Voj:D
Ja de enkla grejerna som är intuitiva och de som är bättre i Windows än hos OSX: det är grejerna som är SÄMRE i windows än i OSX som har fått oss att byta.
av Riolux, onsdag 10 oktober 2007 kl 15:10
Netzach
"Vad är det för program du pratar om som stängs ned när man stängt det sista fönstret?"

Systeminställningar och iPhoto avslutas när man stänger sista fönstret.

Angående detta så finns det faktiskt riktlinjer för vilken typ av program som skall avslutas och inte avslutas när man stänger sista fönstret. Kan ha att göra med ifall ett fönster representerar ett dokument eller inte (tex i Textredgeraren representerar ett fönster ett dokument och inte programmet i sig) eller om det finns ytterligare funktionalitet än det som visas i fönstret (tex Mail och iCal visar information med ikonen i Docken), men jag är inte helt hundra på att jag minns rätt så ta mitt minne med en nypa salt. ;-)
av Netzach, onsdag 10 oktober 2007 kl 15:16
Netzach
Angående att använda Enter för att öppna filer och program.

När man navigerar filsystemet så har man ena handen på Command, och den andra på piltangenterna. När man vill gå djupare i katalogstrukturen trycker man command+ner, när man vill gå upp ett steg trycker man command+upp, och när man vill vandra i finderns historik så trycker man command+vänster för att backa och command+höger för att gå fram ett steg i historiken.

Om man gör som det är tänkt så går det tom snabbare att använda command+ner för att öppna än att flytta på handen(nå väl, kortare förflyttningssträcka iaf) och trycka på return/enter.
av Netzach, onsdag 10 oktober 2007 kl 15:19
Riolux
Jag gissar att fakepilot menar att hans far och bror störde sig på att programmet låg öppet trots att inga fönster var öppna, tvärt om alltså. Eller?
av Riolux, onsdag 10 oktober 2007 kl 15:21
Netzach
Jo, ett program behöver ju nödvändigtvis inte syssla med dokumentredigering, utan kan ha funktionalitet som gör det önskvärt att ha det igång utan att man för dens skull skall behöva minimera fönstret eller gömma programmet bara för att man inte vill se det just nu.

Men det är viktigt att mjukvaruutvecklarna anpassar sina program så att de beter sig korrekt.
av Netzach, onsdag 10 oktober 2007 kl 15:25
Amnell
Jag håller med dem som vill ha ctrl-c/x och ctrl-v i findern. Det är helt enkelt inte smidigt att sitta och dra upp två fönster för att flytta en nedrans fil.
Det blir helt enkelt för många steg.
Hitta filen, öppna ny finder, navigera till målmappen, klicka för att få fokus på första finderfönstret, dra filen till andra finderfönstret för att sedan stänga något eller båda finderfönstren.
Det blir väl i runda slängar 6 moment. Jämfört med klipp ut/klistra in-metoden som lägger sig runt 4 (smidiga moment även).
av Amnell, onsdag 10 oktober 2007 kl 15:28
Teddy C
Efter allt jävla tjöt att inte optimera funkar något vidare, testade på en hel uppsjö av sidor nu, 90% blev jättebra, resterande 10% var sidor där reklambanners är felinlagda. Kanske gör skillnad att jag kör Safari 3 Beta, testa den!
av Teddy C, onsdag 10 oktober 2007 kl 15:34
Tiny
Netzach,
Kan man inte får räkna sig som lite multitaskande i alla fall om man har flera program igång samtidigt och behärskar tangentkombinationen Alt + Tab? Bara lite?
av Tiny, onsdag 10 oktober 2007 kl 15:40
Netzach
Och den rent praktiska skillnaden mellan att avsluta ett program och starta nästa i jämförelse med att växla maximerade fönster? Färre moment på kortare tid? Visst, men det är fortfarande bara en informationskanal i taget som når användaren, och det är ju som sagt parallelliseringen av informationskanaler som är den stora fördelen med multitasking, inte att man bara lite snabbare kan byta informationskanal.

Att se vad för skit man har i en mapp, samtidigt som man programmerar ett PHP-dokument som skall göra sig användning av filerna i mappen, att se vilka kontakter som är online i Adium och samtidigt ha API-beskrivningen för den funktion man skall använda. Definitivt en normalt antal informationskanaler för en normal användare (4st), och att växla manuellt mellan dessa informationskanaler är mindre än optimalt.
av Netzach, onsdag 10 oktober 2007 kl 16:19
Fakepilot
Voj:D: Programmet heter Stoplight.
av Fakepilot, onsdag 10 oktober 2007 kl 18:00
aladdin
Saknar definitivt möjligheten att kunna maximera. Jag saknar ibland möjligheten att maximera ytterligare ett steg och få bort menyraden, docken och allt annat. Mycket användbart när man jobbar grafiskt och/eller helt enkelt vill få bort alla störande saker runt omkring. Nån som vet om det går att lösa på nåt sätt?


av aladdin, onsdag 10 oktober 2007 kl 18:57
Netzach
aladdin: Att maximera (med eller utan menyrad) går att göra i Photoshop, och förmodligen fler av Adobes produkter.
av Netzach, onsdag 10 oktober 2007 kl 19:39
aladdin
Jo precis, Adobes produkter har det stödet, och även en del av Autodesks. Var ute efter om det fanns nåt stöd i OSX lite mer generellt.

Tack ändå!
av aladdin, onsdag 10 oktober 2007 kl 20:26
Kommentera artikeln







+ Per månad 39 kr Betala löpande per månad. Ingen bindningstid. Starta prenumeration Per år 299 kr Enklast och billigast, bara 25 kronor i månaden. Betala löpande per år. Ingen bindningstid. Prova 14 dagar gratis innan du bestämmer dig. Starta gratis provperiod Engångsköp 349 kr Slipp återkommande betalningar, betala ett år i taget. Betala med kort eller Swish. Köp utan prenumeration