Teknik Motor Samhälle Spel Popkultur Fritid Tjock Tester Dagens fråga Tipsa! Skaffa Feber+
Hetaste
Senaste
Engadget: iPhone upplåst! Engadget: iPhone upplåst!
"It's high noon, Apple and AT&T -- we really hate to break it to you, but the jig is up. Last night the impossible was made possible: right in front of our very eyes we witnessed a full SIM unlock of our iPhone with a small piece of software. It's all over, guys."

Så inleds ett inlägg som Engadget just publicerade där man hävdar att iPhone nu – en gång för alla – är upplåst. Teknikbloggens redaktion har själva fått testa en helt ny lösning för att använda andra operatörer än AT&T och man är nu övertygade om att det rör sig om "the real deal".
Lösningen, som ser riktigt enkelt och snygg ut, ska överleva Apples uppgraderingar av iPhones OS X utan problem och den ska också fungera felfritt utanför USA.Det dröjer säkert någon dag innan hacket verkligen kan bekräftas, men nu känns det riktigt hoppfullt!
engadget.com Mac, iPhone,
37.0° 0 Mårten Björk Mårten Björk
fre. 24 aug 2007, 18:20
53 kommentarer till artikeln
daniel1210
Nu blir det snart till att shoppa! Hur löser man laddning på bästa sätt? I dator? Eller med 12V bilkontakt (adaptrad till 230V)?


av daniel1210, fredag 24 augusti 2007 kl 18:52
Matte
Vadå dem borde väl klara våran strömstyrka precis som en amerikansk ipod gör? Det är ju ganska ovanligt nuförtiden med produkter som inte klarar både och. Särskilt telefoner, man måste ju kunna ladda dom utomlands. Så det är nog bara att köpa en univeral plugg.
av Matte, fredag 24 augusti 2007 kl 18:57
dv9074ea
Wohoo. Jag gissar på att iPhone försälningen kommer att skjuta i höjden nu. Äntligen är telefon jäveln upplåst. Inte lika kul för AT&T dock som kommer att förlora på det här.
av dv9074ea, fredag 24 augusti 2007 kl 19:01
Slowmove
nja, tror det är ganska liten del som hackar i sin telefon, är ju bara vi "tekniknördar" säkert inte mer än några fåtal procent
av Slowmove, fredag 24 augusti 2007 kl 19:11
Smirra
Det ser ut som en olaglig tjänst som man är tvungen att KÖPA av det där "företaget".
av Smirra, fredag 24 augusti 2007 kl 19:21
dv9074ea
Smirra: Och?

Ner med kapitalismen säger jag. Det är löjligt att man ska behöva betala full pris för att sedan inte kunna välja vilken operatör man vill ringa med.
av dv9074ea, fredag 24 augusti 2007 kl 19:40
Ford Prefect
Smirra: På vilket sätt är den olaglig?
av Ford Prefect, fredag 24 augusti 2007 kl 19:49
Jr.
H.L. : Är väl bara att ge fan i att köpa?

Och "It's all over, guys"; känns inte som att Apple ansträngt sig speciellt mycket för att förhindra detta. Nördarna får förstås en chans att skina som de aldrig fick i grymma skolan, men Apple tjänar ändå pengar, så vem blåser vem?
av Jr., fredag 24 augusti 2007 kl 20:01
foyamoon
Videon såg onekligen fake ut.. ett antal klipp, killen i videon håller de båda 'iPhonsen' såväl som SIM-kortet väldigt konstigt :/
Men vad vet jag?
av foyamoon, fredag 24 augusti 2007 kl 20:26
foyamoon
Videon såg onekligen fake ut.. :/
av foyamoon, fredag 24 augusti 2007 kl 20:26
per
hl..kapitalism innebär väl iof att man ska få flera alternativ så man kan välja det som är mest kostnadseffektivt?
av per, fredag 24 augusti 2007 kl 20:31
anonym
Man köper alltså telefonen för 4000:- (eller vad den nu kostar) med abonnemang. Att köpa telefonen utan abonnemang skulle alltså säkert kosta 8-10 000:-. Med hacket låser man upp telefonen så att man slipper ha abonnemanget från AT&T. På detta sätt får man alltså telefonen utan abonnemang för 4000:-.

Att haxxa till sig en mobil för 4000:- som bör ha kostat 10 000:- är väl inget annat än stöld? Eller har jag missuppfattat något?
av anonym, fredag 24 augusti 2007 kl 20:58
ench
H.L vet inte vad han snackar om. men hur tror ni det går med garantin och sont om man köper en.?
av ench, fredag 24 augusti 2007 kl 21:03
anonym
Feber trollade bort min utläggning! :(

Sammanfattat var det i alla fall: Att köpa en mobil för 4000kr med abonnemang som bör ha kostat kanske 10 000kr utan abonnemang, och sedan ta bort abonnemanget gör en upplåsning i detta fallet till stöld. Någon har betalat de där 6000 kronorna som telefonen skulle ha kostat utöver vad den kostar idag. Inte är det ni..
av anonym, fredag 24 augusti 2007 kl 21:03
emil
du är inte min morsa.

av emil, fredag 24 augusti 2007 kl 21:25
Muppo
anonym, man får enligt lag göra vad man vill med sin egna produkt, modifiera programvara osv. Bara man inte säljer vidare.
av Muppo, fredag 24 augusti 2007 kl 21:31
Muppo
anonym, man får enligt lag göra vad man vill med sin egna produkt, modifiera programvara osv. Bara man inte säljer vidare.
av Muppo, fredag 24 augusti 2007 kl 21:34
moq
anonym: herregud, det händer väl dagligen, folk som köper dyra telefoner här i Sverige bundna till ett abbonnemang, sen går man och låser upp telefonen och säljer den. Snabba pengar! Men abbonnemanget får du ju fortfarande pynta för.
av moq, fredag 24 augusti 2007 kl 21:40
Converge
nisselasse: ta och läs artikeln innan du postar nästa gång. Det nämns gång på gång att det som omnämns här är en mjukvaru-lösning.
av Converge, fredag 24 augusti 2007 kl 21:43
storabajskorven
per: Du blandar ihop kapitalism och marknadsekonomi. Kapitalism/socialism är en fråga om vem som äger företagen, inte hur många alternativ man har att välja på. Det är väl inte relevant här i och för sig, men det är ju bra att veta.
av storabajskorven, fredag 24 augusti 2007 kl 21:57
storabajskorven
Hmm... funkar det inte att skriva här nu?
av storabajskorven, fredag 24 augusti 2007 kl 21:58
anonym
moq: Nja, i detta fallet verkar det väl som att man inte behöver abonnemanget? Man binder sig inte till AT&T när man köper telefonen. Man binder sig till AT&T när man kopplar in datorn i itunes. I alla svenska abonnemang binder man sig i affären, och kan därigenom inte komma förbi att betala abonnemangsavgiften i 1-2 år framöver. I iPhones fall köper man en telefon till ett abonnemangspris och skiter sedan i att betala avgiften. Det är en stor mycket skillnad.
av anonym, fredag 24 augusti 2007 kl 22:16
storabajskorven
Jo, det gör det. OK...

anonym: Det funkar så att företagen räknar med att tillräckligt många inte kan/orkar fixa sin telefon så att den går att använda på ett normalt sätt. Om folk börjar låsa upp sina telefoner, så kommer det naturligtvis inte löna sig att ha den här typen av dealar, och då slutar de med dem. Att det skulle vara stöld eller omoraliskt är ju bara trams.

Och nej, ingen har betalat de där pengarna. Som sagt, om inte den här typen av dealar fanns, skulle det pris som maximerar vinsten för den som säljer telefonen vara högre. Kanske 10000 kronor, som du säger. Kanske nåt annat. Men man stjäl inte pengar av någon när man låser upp sin telefon.
av storabajskorven, fredag 24 augusti 2007 kl 22:29
Boris A
ZoN: Helt irrelevant. Detta är en mjukvarulösning, det svenskarna apade efter var en hårdvarulösning.

See the difference?
av Boris A, lördag 25 augusti 2007 kl 00:57
Chabbelito
Snabbare än bb5 :(
av Chabbelito, lördag 25 augusti 2007 kl 01:23
Matte
Någon med koll på läget..

Kan jag köpa en iPhone i L.A. utan abonemang för typ 4 papp och sen nu då på något sätt låsa upp den så den funkar med mitt nuvarande telenor abonemang?

Kan man knalla rakt in och köpa den i en apple butik i L.A. eller behöver man vara amerikansk medborgare?

Ni som vet får gärna berätta. Jag drar dit i nästa vecka.
av Matte, lördag 25 augusti 2007 kl 01:29
q-biq
Hur funkar det med svenskt språk på en iPhone som är köpt i Usa? Samt ÅÄÖ på tangentbordet?
av q-biq, lördag 25 augusti 2007 kl 01:46
marnaq
Matte: Ja, man behöver vara amerikansk medborgare för att köpa elektronik i USA...................................

q-biq: Räkna inte med det.
av marnaq, lördag 25 augusti 2007 kl 02:22
dv9074ea
Matte: Att köpa en iPhone från apple store är inget annorlunda från att köpa en mp3 spelare på bestbuy. Det är bara gå in, betala och gå ut.
av dv9074ea, lördag 25 augusti 2007 kl 04:34
DiscoBoy
Ang videon hos engadget:

Jag gissar att han inte är intresserad av att lämna ut sitt mobiltelnr, samt sitt simkorts-nr. Därför håler han allt så konstigt.

av DiscoBoy, lördag 25 augusti 2007 kl 05:55
GeneralSchnabelkäse
Folk verkar glömma att en del av funktionerna i iPhone bygger på att providern har implementerat saker i sitt nätverk, annars fungerar det inte. Exempelvis selektiv voicemail. Alltså fungerar detta, än så länge, endast hos AT&T.
av GeneralSchnabelkäse, lördag 25 augusti 2007 kl 09:04
Spectral
Ja, och ingen annan operatör har det heller, så de som får en iPhone i år i t.ex. Tyskland, Stor Br., och Frankrike kommer inte få det även fast de använder den på det traditionella sättet.
av Spectral, lördag 25 augusti 2007 kl 09:17
niqlas
Selektiv voicemail? Vet inte hur det exakt fungerar, men tre har så att du kan då röstmeddelandet som ett mail till din 3mail, där varje mobilsvar blir ett nytt mail. Och tre mail i tremobiler fungerar rätt smidigt. Verkar vara någon liknande lösning som AT&T och iphone. Rätta mig om jag har fel. Upptäckte just denna funktion, rätt användbar faktiskt, att ett mail med svaret dimper ner så fort någon lämnat ett.
av niqlas, lördag 25 augusti 2007 kl 10:46
Jack Daniel
Spectral: Naturligtvis kommer alla funktioner i iPhone fungera när den officiellt kommer till Europa. Något annat vore ju ytterst suspekt.

Och självklart är detta inte fake om Engadget själv står och visar att det fungerar. Möjligen har de i så fall blivit förd bakom ljuset genom att de fått ett hårdvaru-hackat SIM-kort av dessa snubbar. Men att de skulle stå och hitta på själv är ju helt befängt, de skulle knappast förstöra allt de byggt upp genom att ljuga om detta.
av Jack Daniel, lördag 25 augusti 2007 kl 11:14
kn3pp
Nu finns det .. med största sannolikhet 2 mjukvarulösningar som HELT ska låsa upp telefonen ...
av kn3pp, lördag 25 augusti 2007 kl 11:19
kn3pp
Det verkar som att 2st mjukvarulösningar har sett dagens ljus dessutom... :D
av kn3pp, lördag 25 augusti 2007 kl 11:21
kn3pp
det verkar som 2 lösningar för mjukvarulösningar har sett dagens ljus dessutom :D
av kn3pp, lördag 25 augusti 2007 kl 11:22
Private Pecker
Någon som vet om det finns svenska menyer eller vart det går att reda på om det finns svenska menyer om man köper den från USA?
av Private Pecker, lördag 25 augusti 2007 kl 13:02
Private Pecker
Alternativt om ni tror att det kommer att gå att uppdatera den med svenskt språk senare!!??
av Private Pecker, lördag 25 augusti 2007 kl 13:25
Private Pecker
Alternativt om det går att uppdatera den senare med svenskt språk?
av Private Pecker, lördag 25 augusti 2007 kl 13:28
Smirra
Vafan, jag menar bara att när man gör något sådant så är man jävligt omoralisk av att man ska behöva betala liksom vafan.
av Smirra, lördag 25 augusti 2007 kl 14:18
Kapris
Apple lär ju knappast klaga, nu blir telefonen mer intressant för alla!
av Kapris, lördag 25 augusti 2007 kl 17:54
Matte
Eftersom hela grejen med deras nya sms system bygger på att den skall känna igen ord och uppdatera ord osv medan man skriver. Felsöka mm.. så är det väl inte så bra med en amerikansk variant? Jag antar att sms:andet blir något jobbigt då. Eller kommer den gå att uppgradera till svenskt språk?!?

Någon som har en upplåst iPhone här som kan berätta lite om upplevelsen?
av Matte, lördag 25 augusti 2007 kl 20:20
James Hunt
Ställer mig samma fråga som q-biq. Hur löser man svenskt tangentbord? Och som matte skriver svensk "t9"? Känns som två rätt viktiga punkter för mig, annars är hade jag förmodligen redan köpt en nu...
av James Hunt, söndag 26 augusti 2007 kl 09:30
James Hunt
...och jag vet inte om "virtual keyboards" är lösningen?
av James Hunt, söndag 26 augusti 2007 kl 09:34
barbapappa
För att få Norska tecken gör man på detta vis: mac1.no
av barbapappa, söndag 26 augusti 2007 kl 17:47
James Hunt
Intressant. Klart en lösning man kan leva med. Värre då med t9-lösningen antar jag. Går den smarta ordlistan att stänga av?
av James Hunt, söndag 26 augusti 2007 kl 19:44
Private Pecker
Jag har läst nånstans att man fortfarande måste betala månadsavgiften från AT&T även om man låser upp telefonen och ringer med en annan operatör...det låter inte så najs
av Private Pecker, måndag 27 augusti 2007 kl 11:54
Krocken
pecker, hur skulle man kunna göra det om man köper telefonen utan abonemang? dom vet inte vem du är? det är ju inte som att dom fakturerar dig via din internet räkning..?
av Krocken, måndag 27 augusti 2007 kl 20:22
Private Pecker
Jag kanske läste fel...
av Private Pecker, tisdag 28 augusti 2007 kl 00:15
Apstefan
Alltid lika härligt att läsa att man måste hacka Apples produkter för att de ska fungera som annan motsvarande hårdvara. T ex måste man hacka iPoden för att kopiera filer från den.
av Apstefan, tisdag 28 augusti 2007 kl 11:50
oskar_brorson
Det är ju inte sant, den övervägande största nackdelen men luren är nu borta! Jag antar att feber kommer posta så snart någon har en fungerande lur i Sverige, med svenskt operatör. Fy fan jag kna inte vänta!
av oskar_brorson, tisdag 28 augusti 2007 kl 12:28
oskar_brorson
Gärna ett videoklipp som går igen pros/cons
av oskar_brorson, tisdag 28 augusti 2007 kl 12:39
Kommentera artikeln







+ Per månad 39 kr Betala löpande per månad. Ingen bindningstid. Starta prenumeration Per år 299 kr Enklast och billigast, bara 25 kronor i månaden. Betala löpande per år. Ingen bindningstid. Prova 14 dagar gratis innan du bestämmer dig. Starta gratis provperiod Engångsköp 349 kr Slipp återkommande betalningar, betala ett år i taget. Betala med kort eller Swish. Köp utan prenumeration