Godtycklighet bakom AppStore-urval
Inga onödiga program på AppStore tack!
"Hello Developer,We've reviewed your application Pull My Finger. We have determined that this application is of limited utility to the broad iPhone and iPod touch user community, and will not be published to the App Store.It may be very appropriate to share with friends and family, and we recommend you review the Ad Hoc method on the Distribution tab of the iPhone Developer Portal for details on distributing this application among a small group of people of your choosing.Regards,Victor Wang Worldwide Developer Relations Apple, Inc."Limited utility alltså, det räcker med andra ord att ett program inte är tillräckligt användbart för den stora massan för att det inte skall få publiceras på AppStore. Extra roligt/tragiskt är detta då nummer ett på AppStore US och nummer två på AppStore Sverige är Koi Pond som gör absolut... ingenting.Nu får Apple ta och snyta sig för annars lär utvecklingen rikta in sig till de telefoner som är jailbreakade igen.
Mac,
iPhone,
AppStore,
Hybris
36.4°
0
Peter Esse
fre. 5 sep 2008, 12:06
36 kommentarer till artikeln
Håller med. Dels är 95% redan idag skit och dels så är det väl upp till mig, och inte Victor Wang, att avgöra vad jag vill ha på min telefon?
av jeez, fredag 05 september 2008 kl 12:34
Jag tycker det är bra av apple att styra vad som skall upp på appstore eller inte.
Det här programmet verkade ju inte så där jätteskoj och jag vill gärna att programmen på appstore skall vara av hög kvalitet
av Gurkpinnen, fredag 05 september 2008 kl 12:42
Koi Pond ligger etta på försäljningen, och det är ett program där man plaskar i vatten me fiskar i. Nödvändigt? Kanske inte... men t.om jag har köpt det för 7kr :)
av salad, fredag 05 september 2008 kl 12:48
Welcome to the world. Det är äppels marknadsstrategi från början; Kontroll.
av borkbork, fredag 05 september 2008 kl 12:48
Jag vill ha pull my finger!!
av Josef, fredag 05 september 2008 kl 12:50
Jag älskar nästan allt Apple gör. Men de har en del monopolistiska tendenser som är sjukt obehagliga. Detta är definitivt ett exempel på det.
av Bosse Bus, fredag 05 september 2008 kl 13:10
"wang" - tihi
av Phillip, fredag 05 september 2008 kl 13:21
Helt rätt, det borde göra sig av med 75% av de nuvarande appsen också.
av ola, fredag 05 september 2008 kl 13:23
Det är väl inte konstigare att AppStore gör ett urval av vilka produkter de vill sälja än att ICA på hörnet gör det.
Problemet är att det inte finns något annat officiellt sätt (utan jailbreak) att få in applikationer. Om jag vill installera ett skumt program på egen risk så bör jag få göra det, precis som på min Mac eller PC.
av Stoneage, fredag 05 september 2008 kl 13:46
Duhh.
Han utvecklade ett skitprogram - och fick ett artigt "nej tack" från Apple - och blev upprörd (!).
Lika lite självdistans som vissa Idol-deltagare som inte får sin guldbiljett.
Givetvis *måste* Apple (liksom alla andra som har en affär, IRL eller online) göra en avvägning av vad dom ska sälja och inte.
Vore lika fel att kräva att iTunes skulle sälja alla låtar som någon skickar in till dem...
PS. Om någon ska "snyta sig" så är det Esse.
Han borde lära sig att läsa mellan raderna:
"We have determined that this application is of limited utility to the broad iPhone and iPod touch user community"
- betyder helt enkelt:
"Your application is utter crap - and we do not want it nowhere near our appstore"
("Koi Pond" är för övrigt en riktig höjdare)
av kendoka, fredag 05 september 2008 kl 13:54
kendoka: Även om humorn i programmet är låg, så verkar det väldigt seriöst gjort. Grafiken var snygg och det fungerade fint, vad jag såg.
Jag skulle hellre ha det installerat än skitprogrammet Koi Pond. Det var ju roligt att man kunde flytta bladen...
av jeez, fredag 05 september 2008 kl 14:10
Det går inte att jämföra Koi Pond med Pull My Finger.
Koi Pond (2.0) är precis vad Apple vill se på sin kära iPhone, snyggt, stilrent, billig, fina animationer efter fingrarna på vattenytan och enkelt att skapa en trend på (det fungerar tydligen då den ligger på topplistor).
Detta är också en app du inte ännu kan hitta på andra enheter (ännu) medans Pull My Finger bara är löjligt, fult, 90 tal, gjort av stillbilder, utnyttjar inte nått av iPhonens "flashiga" funktioner och helt enkelt är typisk PC (no offense PC användare, jag kör trots allt windows också, ibland ;) )
av Nevisoul, fredag 05 september 2008 kl 15:03
Jojo, som svar på många kommentarer så säger jag bara: "I'm rich"...
Hur sjutton kom det igenom då?
av BlackSmp, fredag 05 september 2008 kl 15:04
Det är väl bara bra att någon med koll styr upp det hela så inte marknaden översvämmas av skit. Helt rätt tänkt! Tänk vad underbart om det vore om tex. musikindustrin tillämpade kvalitetskontroll..
av Atari130XE, fredag 05 september 2008 kl 15:27
Det verkar som om Apple har skärpt kollen som programmen går igenom innan de släpps på Appstore. Vilket jag tycker är bra. Faktiskt så skulle jag nog vilja att de rensade upp lite bland de nuvarande programmen också då det är en hel del som är rent skräp.
Ett system som Appstore kräver verkligen kvalitékontroll särskilt då den övriga mobilmarknaden är översvämmad av dyra skräpprogram, vilket människor har vant sig vid.
av Daniel, fredag 05 september 2008 kl 15:35
BlackSmp: Se mitt tidigare inlägg......
------
Detta är också en app du inte ännu kan hitta på andra enheter (ännu)
------
Program som I Am Rich får ju folk att prata om iPhonen mer än det redan pratas om den så det var ju ett lyckat val att släppa igenom denna app, tror inte Pull My Finger skulle ge samma effekt.
Det är precis paranteser (om jag får kalla Mr Wang för parantes) som dessa som gör att Apple har koll på vad som finns och vilka val vi har (på gott och ont) och det är i sin tur en skillnad mellan Mac och PC.
av Nevisoul, fredag 05 september 2008 kl 16:58
Atari130XE:
"Tänk vad underbart om det vore om tex. musikindustrin tillämpade kvalitetskontroll.. "
Vad du egentligen skriver är
"Tänk vad underbart om det vore om tex. musikindustrin bara sålde sånt _jag gillar_"
Smaken är som baken och det du gillar kanske andra tycker är lika roligt som en skrumplever uppkörd i din mumindal.
av apa, fredag 05 september 2008 kl 17:10
SERENITY NOW! SERENITY NOW!
av ola, fredag 05 september 2008 kl 17:12
Jag håller med många här, bra att de sorterar ut några program ivf, idag är ju en stor procent av de som finns tillgängliga näst intill värdelösa, och då menar jag inte bara att de kan vara gratis. En kanske bättre lösning vore att ha två huvudkategorier på applikationer, en del som har kontrollerats och Apple tycke håller en viss nivå och så en med andra som är godkända enligt hur de kodats men som man inte anser håller samma kvalité.
apa: Nej, det var inte det Atari130XE skrev, det stod inget alls om smak.
av Henkis, fredag 05 september 2008 kl 17:23
Kanske skulle förbjuda folk att ladda hem ikonpaket ifrån internet, samt spel, och förbjuda folk att chatta då dessa egentligen också är helt meningslösa och bara till för att underhålla, om vi inte förbjuder det kanske folk slutar surfa på internet och börjar använda BBS:er i stället.
Det är varken Esses eller Apples ensak om jag vill plaska med fiskar i en damm för 7:-
av prehn, fredag 05 september 2008 kl 17:31
Va? Är detta en limited app? hmm...tycker nästan den gör mer än "I'm rich"
av AntonSilver, fredag 05 september 2008 kl 17:32
AntonSilver: Må hända, men det plockade också bort den appen.
av ola, fredag 05 september 2008 kl 18:05
I egenskap av att själv vara utvecklare så säger jag good riddens. Ju fler skräpprogram desto svårare är det att hitta de bra programmen.
Om det sen innebär att utvecklingen av värdelösa apps som spelar fisljud flyttar till jailbreakade telefoner, desto bättre!
av DrRotmos, fredag 05 september 2008 kl 19:30
Något att tänka på:
Alla program (även de som är gratis) på appstore har genomgått Apple-tester och koll så att inte koden är skadlig eller alltför sunkig.
Detta (+ behov av bandvidd etc.) innebär alltså att Apple i många fall har utgifter och inga intäkter för applikationerna (förutom goodwill). Då är det väl för h-vete upp till dem vilka program de sållar ut.
Hoppas de sållar hårt i fortsättningen, det börjar redan vara svårt att välja. Jag har redan 10 st japanska språk-/teckenkurser i min iPhone.
Ligger på en egen "japansk" sida, tillsammans med Stones (spelet Go) och Koi Pond, i telefonen = ordning och reda (en ordning som dock app-uppdateringar fuckar upp, irriterande). Att man inte kan döpa om apps är åxå trist, har fyra som heter "Japanese", varav tre har japanska flaggan som symbol...
av kendoka, fredag 05 september 2008 kl 20:01
Prehn, jag tror du missuppfattar min intention :) Det är precis det jag menar.
av Peter Esse, fredag 05 september 2008 kl 20:19
Jag håller med Gurkpinnen längst upp med att Apple store och Apple i allmänhet har ALL rätt till kontroll över vad som skall "gå igenom" deras appstore (och div. återförsäljare). Både vad gäller hårdvara som mjukvara men.....att de stryper/limiterar så simpla saker som Bluetooth (som inte kan användas utan headset!) etc. är fullkomligt absurt. Antingen lägger de in saker i systemet som SKALL fungera eller avstår från att lägga in dem.
Jag klagar nästan aldrig på Apple utan gillar deras grundvärderingar och framtidsplaner men nu har de gått för långt med div. låsningar.
Antingen eller är min åsikt!
av ColdButt, fredag 05 september 2008 kl 20:31
Vad jag vill tillägga är att jag inte förstår varför de gjort så. De flesta mobiltelefoner har bluetooth (tex) och slår man på den funkar det...som det skall. Om det står i beskrivning utav en vara att en sak finns bör de göra det RIKTIGT klart (helst med röd font) att bibehör måst till för $ för att man skall kunna bruka det hela?!
Det kan liknas med att sälja en Palm som kräver pekpinne och påsättningsknapp men att de saknas i paketet när man köper den.
Har jag rätt eller fel?
av ColdButt, fredag 05 september 2008 kl 20:39
Det bisarra är att det är Pull my finger-app:en som får mig att verkligen vilja köpa en iPhone.
av Fuchse, fredag 05 september 2008 kl 21:36
"Godtycklighet bakom appstore-val"... Det säger väl sig självt att om de ska välja vad de anser vara "god kvalitet" så blir det godtyckligt. Det är vissa människors åsikter som styr det. Alternativet är att man sätter upp ett slags definition på vad "god kvalitet" är, och det är ju förstås omöjligt.
Min poäng: vissa personer tycker nog att "Pull my finger" är tillräckligt bra för appstore. Det är inget fel i det, men om de inte jobbar på appstore, så är det inte deras åsikt som avgör om det ska finnas där eller inte.
av storabajskorven, fredag 05 september 2008 kl 22:17
Det största felet ligger i att Apple ger en ganska dålig beskrivning på varför appen blev blockad. Ge utvecklarna klara riktlinjer på vad som gör ett program användbart nog att platsa i iTunes.
av wehooo, fredag 05 september 2008 kl 23:20
kendoka :
det bisarra ligger väl i att ingen har bett Apple att göra detta...fick folk bestämma själva så skulle de väl helst vilja installera program som de ville utan att tvingas gå genom AppStore.
ska Apple tvinga folk att gå via deras kanaler borde de i alla fall ha vett att låta alla program som inte är direkt skadliga att gå igenom.
av Pastor Zakilowski, lördag 06 september 2008 kl 00:01
Tack Esse, blev riktigt orolig där
av prehn, lördag 06 september 2008 kl 01:08
Tack Esse, blev riktigt orolig där
av prehn, lördag 06 september 2008 kl 01:09
Pastor Zakilowski:
Är du seriös?
Menar du att iPhone-användare skulle vilja slippa appstore och dess kvalitetskontroll - det är ju en av iPhones största fördelar.
"vett att låta alla program som inte är direkt skadliga att gå igenom. "
Ja, alla som tar fram ett spel till XBOX som inte är skadligt får det givetvis distribuerat via Live, utan krav på kvalitet etc.
Eller inte.
av kendoka, lördag 06 september 2008 kl 21:09
Men är ni allvarliga? Finns det någon plattform som någonsin utvecklats till det bättre av enväldigt avgörande av vad som skall släppas? Det finns ingen anledning alls att tacka för sk "kvalitetskontroller", vad som är den ena användarens skräp är den andres guld. Har nu Apple valt att begränsa iPhonens utbud av programvara till Appstore så får de också stå sitt kast och tillhandahålla skiten som produceras på sina servrar, allt annat vore att idiotförklara sina kunder.
av Dirren, söndag 07 september 2008 kl 02:25
kendoka:
Ja, givetvis är jag seriös. (är du?)
Jag antar att det hela i grund och botten är en kamp mellan två olika synsätt; mellan de som ser det som en fördel att andra bestämmer åt dem vad som är bra och de som ser en fördel i att själva avgöra vad som är bra.
Du får väl skatta dig lycklig över att Apple har valt din väg :)
(sen har jag väl aldrig hävdat att vem som helst kan få sina spel distribuerade via Xbox LIVE? jag har väl överhuvudtaget inte ens nämnt Xbox? vi diskuterar väl Apples iPhone här?)
av Pastor Zakilowski, söndag 07 september 2008 kl 21:46
Kommentera artikeln
+
Per månad
39 kr
Betala löpande per månad. Ingen bindningstid.
Starta prenumeration
Per år
299 kr
Enklast och billigast, bara 25 kronor i månaden. Betala löpande per år. Ingen bindningstid.
Prova 14 dagar gratis innan du bestämmer dig.
Starta gratis provperiod
Engångsköp
349 kr
Slipp återkommande betalningar, betala ett år i taget. Betala med kort eller Swish.
Köp utan prenumeration