Teknik Motor Samhälle Spel Popkultur Fritid Tjock Tester Dagens fråga Tipsa! Skaffa Feber+
Hetaste
Senaste
Hur fungerade din leverans från AppleStore? Vi fick ett brev Macfeber-läsaren Johan skickade ett aningen frustrerat mail till oss och tog upp ett ständigt aktuellt problem med leveranserna från AppleStore. Hur har era erfarenheter varit?"Beställde nyligen en iPod från apple store. Allt gick smidigt som man förväntar sig. En grej som inte är smidig är dock deras leveranser.
Tydligen skickar de saker med UPS.
UPS levererar bara på dagtid kl 08:00 - 17:00.
UPS ringer tydligen inte innan de kommer, de bara dyker upp.
UPS-kurirer har inte ens en telefon de kan ringa med.
Man kan inte heller bestämma en tid då UPS kan kommer förbi.
Vill man byta adress på sin leverans så att den går till jobbet istället så kan man inte göra det via UPS.
Man får istället ringa 0200 810 386 som ska gå till apple. Detta numret fungerar inte.
Då ringer man Apples support istället. De har ingen aning om vad som händer eller hur man byter adress.Imorgon kommer jag gå till jobbet som vanligt. UPS kommer någon gång under dagen besöka min lägenhet, men jag kommer inte vara där.
Det samma kommer hända på Måndag, varpå de inte kommer försöka några fler gånger.
Då får jag ta mina pinaler och åka till deras central som ligger långt utav bara *%¤¤"!#¤"#%" ut i ingenstans och försöka hämta min iPod där istället.
Gratis frakt, jo jag tackar ja.Hur smart är det av Apple att anlita en firm för leveranser till privatpersoner som bara levererar på dagtid?
Hur smart är det av Apple att förhindra UPS från att leverera till en annan adress?
Hur smart är det av Apple att lämna ett telefonnummer som inte används, till vilket man ska vända sig för att lösa problem av denna typen.
Det kan knappast vara första gången detta problemet uppstår.Jag mailar er för jag tror ingen på Apple bryr sig det minsta. Killen i supporten gjorde det inte i alla fall."
Mac, Mac, AppleStore,
38.0° 0 Peter Esse Peter Esse
tis. 21 okt 2008, 16:10
119 kommentarer till artikeln
Martin Gunnarsson
När man har genomlidit ovanstående elände en gång skickar man alltid till jobbet i fortsättningen. Förmodligen tycker Apple att det är bra service att leverera hela vägen till dörren, men för privatpersoner hade ett vanligt postpaket varit *mycket* bättre.
När jag har fått misslyckade leveranser tidigare har budet lämnat en lapp med ett telefonnummer man kan ringa för att boka en ny tid/adress, men jag är inte säker på att det var ett paket från Apple.
av Martin Gunnarsson, tisdag 21 oktober 2008 kl 16:26
AntonSilver
Detta har man varit med om väldiiiiigt många gånger, tyvärr. Jag har verkligen ingen lust att fira jul med någon från UPS. Nu nyligen fick jag beskedet; "din leverans har skickats tillbaka till lager" dvs. typ holland. Och det visade sig att UPS-killen GLÖMT min portkod och han hade ju som sagt ingen telefon heller så det hjälpte inte att jag var hemma hela dagen och väntade... herregud.
av AntonSilver, tisdag 21 oktober 2008 kl 16:31
Peekei
Har varit med om ovanstående hela tre gånger. Först med en leverans av två mycket åtråvärda MacBook Pro som verkade vara helt omöjliga att få tag på då jag missade UPS hela två gånger innan jag en tredje gång hann hem. Sedan har jag fått två (!) ersättningsbatterier till min MBP skickade till mig med samma leveransmetod. Jag tycker det suger. När jag härom veckan beställde lite iPhonefodral och en docka skickades det dock med vanliga hederliga Posten. Vet inte om det endast är större kollin de skickar med något av de amerikanska bolagen. Det känns i alla fall väldigt amerikanskt med den här sortens leverans och att UPS saknar mobiltelefon är för mig helt oförståeligt. Pax inte jobba på UPS i framtiden.

Jag är less på det i alla fall och väljer hellre att beställa min nästa dator från någon annan firma som levererar med ordentliga bolag.
av Peekei, tisdag 21 oktober 2008 kl 16:31
Dr. Blau
Don't get me started on UPS...
Jag har material nog till en hel roman om detta fantastiska företag.
Apple har ju använt andra firmor genom tiderna, t.ex. DHL och TNT.
Vill minnas att det var bättre då.

Det där med att byta leveransadress är ju dock en Apple-grej, för andra saker kan man ju ringa till UPS och fått adressen bytt (inte för att det direkt hjälper dem att leverera paketen, men ändå).
Så var det också på DHL/TNT-tiden. Faxa ID till Irland och sånt. Där får de ta sig i kragen.
av Dr. Blau, tisdag 21 oktober 2008 kl 16:32
Vandelay
Var ett tag sedan jag köpte något från apple på nätet. De gånger jag har handlat hos dem har det dock gått hur bra och smidigt som helst. Har fått grejer levererade till jobbet utan problem och då varit i fortlöpande telefonkontakt med budet. Har också fått grejer levererade hem till mig på kvällstid. Men det var som sagt ett bra tag sedan jag köpte något, kanske 2005/2006.
av Vandelay, tisdag 21 oktober 2008 kl 16:39
frosse
Finns det någon budfirma som levererar utanför arbetstidstiden? Ser inte det som något konstigt, ja menar, varför skall dom jobba obekväma tider för? Och självklart kan man inte stämma tid med budet eftersom dom kör ut fler paket på fler ställen, inte så att dom åker bara för din lilla ipod.
av frosse, tisdag 21 oktober 2008 kl 16:39
fredrik_b
Har bara beställt en gång ifrån Apple-store. Då funkade det fin fint. Beställde hem, den ringde när jag inte var där och gav mig ett nummer som jag kunde ringa hos ups för att ändra adressen till jobbet.

Riktigt smidigt. Synd att alla inte fått samma service.
av fredrik_b, tisdag 21 oktober 2008 kl 16:41
obb
Brukar också få köra ut till terminalen, i mitt fall till Sturup. En härlig eftermiddagstur...
av obb, tisdag 21 oktober 2008 kl 16:42
DanielGBG
"varför skall dom jobba obekväma tider för?"

Ja du... Kanske för att det är vad deras kunder vill ha. Om om inte fattar att det är skillnad på företagskunder och privatkunder skall dom inte jobba mot privatpersoner alls. Sen att Apple inte bryr sig om ifall produkterna levereras eller inte är ju ett annat problem..
av DanielGBG, tisdag 21 oktober 2008 kl 16:45
[DER LEIERMANN]
Det där låter väldigt bekant.

Köpte nyligen en MacBook Pro (inte den senaste generationen dock) och skulle få den levererad av UPS.

Jag fick besked om att datorn skulle levereras på en onsdag, vid min hemadress (Jag har förmånen att kunna jobba hemifrån). Inget UPS dök upp under dagen. Jag fick ett epost-meddelande på torsdagen, som i korta drag sa att datorn inte kunde levereras till mig under onsdagen pga. att UPS inte har min portkod, och om jag inte ringde ett visst telefonnummer snarast, så skulle datorn skickas tillbaka inom 5 dagar.

Nu är det så att jag bor i ett hus och har därför ingen portkod. Jag ringde dock telefonnumret direkt och pratade med Jaque från UPS. Han upprepade att datorn inte kunde levereras pga. att UPS-killen inte hade någon portkod. Jag upprepade då att jag bor i hus. Varpå Jaque frågade mig om det var svårt att hitta hem till mig.

Om jag säger så här... jag bor vid ett stort jävla slott och det är väl skyltat ut hit. För jag bor ganska centralt i en villa, i ett villaområde, och det går trafik från Schenker dagligen hit.

Jag informerade Jaque om detta, varpå han sa att han lovar att datorn kommer att levereras imorgon, fredag.

På fredagen så fick jag ett till epost-meddelande från Apple som sa samma sak som det tidigare. Så jag fick ringa igen. Då fick jag beskedet att datorn visst kommer att levereras in 16.00 idag fredag, och att jag inte skulle bry mig om epost-meddelandet från Apple, eftersom det gällde deras leveransförsök under torsdagen.

Jag jobbad hemma under torsdagen också, och såg ingen UPS bil då heller.

Framåt 11 under fredagen så rullade en UPS bil in på min gata och stannade utanför mitt hus. Ingen kom ut ur bilen på säkert 5 minuter. Så jag tog på mig ytterkläder och gick ut. Helt plötsligt hoppar det ut en kille från bilen som säger "jaha, du är hemma!?".

På paketet för datorn som jag nu fick levererad så var det klistrat en vägbeskrivning som sa: "Lätt att hitta. Ligger vid Slottet".

Sammanfattning: UPS är inte bra.
av [DER LEIERMANN], tisdag 21 oktober 2008 kl 16:46
Mort
[DER LEIERMANN] : Eftersom jag inte bor vid slottet så kan jag inte säga att PREEEEECIIIIS det där hände mig, men det är bra nära.

Senaste gången så tog jag cykeln till deras center, långt åt h-e, efter att de misslyckats med att förstå min fyrasiffriga portkod 3 gånger. Väl där tog det ungefär en timme innan jag fick mitt paket.

Vilken del av service är det de har glömt bort?
av Mort, tisdag 21 oktober 2008 kl 16:50
outsideonline.se
Jag har tack och lova bara goda erfarenheter av kombon Apple + UPS, men det beror på att jag tampats med UPS innan. Beställde en iMac till farsgubben och angav jobbadressen. Via widgeten Delivery Status kunde jag sedan följa paketet och på leveransdagen såg jag till att vara på jobbet tills iMacen kom. Skickade iväg en kollega att hämta lunch :)

Att UPS-folket inte har mobil beror på att de testade det ett tag och då sprack schemat fullständigt. De hinner inte åka fram och tillbaka till folk som missat att vara på plats. Pest eller kolera ...
av outsideonline.se, tisdag 21 oktober 2008 kl 16:52
Daniel23
Håhå-jaja.

Jag fick ett samtal när min macbook skulle levereras, det var inte UPS utan TNT, men i alla fall. Svänga förbi jobbet gick inte, då måste jag vänta till måndag. Istället fick jag sätta mig på pendeln till Lapplands Väsby, åka buss en jävla bit och pulsa i snö över en åker för att komma till TNT. Sen tillbaka samma väg.

Jag undrar vad som är så farligt med att lämna paketet hos närmaste ICA som posten gör? Man kan ju inte förvänta sig att människor är hemma dagtid, ska min butler öppna eller hur tänker de?
av Daniel23, tisdag 21 oktober 2008 kl 17:00
FilzoRsthlm
Jag köpte en macbook + cinema ( gamla generationen ) som för övrigt nu är returerade för att de nya kom... Jag har bara fått leverans samt retur med TNT som funkat skitbra dessutom ändrade jag avhämtning för returadress typ 2 timmar innan de kom dom ringde osv... Men tydligen kör UPS med bullar =(
av FilzoRsthlm, tisdag 21 oktober 2008 kl 17:02
Miffi
usch hatar UPS skulle har fatt mitt paket idag men INGEN plingade pa! Ringde dem o fragade vad som hande da sa en av cheferna att UPS killen plingade pa flerar ganger osv osv, bullshit min hund e jatte kanslig mot ljud finns d nagon som bara ga forbi sa vet min hund o borja skalla... men nej inget alls, vantat pa dem heladan.

nu far jag vanta tills imorgon, aven dar kunde jag inte fa en specifik tid! riktigt kass service
av Miffi, tisdag 21 oktober 2008 kl 17:05
MTroedsson
Inte haft några problem alls, älskar att de sker direkt hemleverans.

Beställde min TC via Applestore, dan efter så stod det en UPS kille i brun skjorta och ville att jag skulle skriva under ett papper så jag kunde få min älskade TC.


av MTroedsson, tisdag 21 oktober 2008 kl 17:08
Maxiboy
Hörni det där håller jag med. Jag har bråkat med Apple o påpekat att man borde kunna beställa saker till posten också. Det finns de som arbetar utomlands eller som av andra anledningar inte har lust eller möjlighet att sitta o vänta på ett bud som skall komma o knacka på dörren. Idiotiskt onödigt och egentligen ingen service.
av Maxiboy, tisdag 21 oktober 2008 kl 17:08
[DER LEIERMANN]
Peter Esse: Det här ämnet kanske är något för iLove att skriva om...
av [DER LEIERMANN], tisdag 21 oktober 2008 kl 17:10
tttessan
precis samma problem som jag haft vid varenda beställning från apple store. Man inser precis när man klickat ok på ordern att man IGEN glömt att byta leveransadress, men då är det för sent.
av tttessan, tisdag 21 oktober 2008 kl 17:16
ColdButt
Låter som ett fall för programmet Plus med goda gamla Sverker! :)


av ColdButt, tisdag 21 oktober 2008 kl 17:17
johannes86
Varför köpa på AppleStore när det finns APR i nästan varje håla i dag? :)
av johannes86, tisdag 21 oktober 2008 kl 17:20
alan
När jag köpte min ipod för några år sen, tillsammans med docka och videoconnector så kom det hela i två paket. Ett paket med dockan och connectorn, och ett paket med ipoden. Båda hade samma leveransnummer, problemet vara bara att paket 1 av 2 kom bort på vägen. Tog ungefär två veckors telefonsamtal fram och tillbaka innan de insåg vad som faktiskt hade hänt ("Men du har ju skrivit på att du fått en leverans med det och det numret!!"), sen tog det bara ytterligare två veckor innan paketet kom...och senast UPS skulle leverera så stannade jag hemma från jobbet och väntade snällt på leveransen. Vid 16 dök det upp på deras webtracker att leveransen misslyckats då ingen varit hemma. Efter ett samtal till centralen visade det sig att paketet hamnat i fel bil och kunde inte levereras, felmeddelandet var bara nåt som de körde med som default (kunden har alltid fel).
av alan, tisdag 21 oktober 2008 kl 17:23
tttessan
apropå UPS, UPC anlitade dem när de skulle skicka en digitaltevebox till mig. de dök (som vanligt) bara upp hemma, och bemödade sig bara med att slötitta på namnen nere i porten. där fanns inte jag med än eftersom jag var nyinflyttad. som tur var kom min pojkvän hem till mig just då, & hann hindra UPS-killen från att åka därifrån. man kan ju tycka att en budfirma borde ha vanan att traska upp en våning eller två & kolla namnen på brevlådorna. ja herregud, vilka klåpare.
av tttessan, tisdag 21 oktober 2008 kl 17:25
Gustav!
det värsta med UPS är ju att de inte kan precisera mer än 9-17! HELT omöjligt att kunna ta emot någonsin, hade man iaf fått veta typ ett 2 timmars intervall kunde man kanske siktat på att vara hemma då iaf.
av Gustav!, tisdag 21 oktober 2008 kl 17:27
iMac
Exakt detta hände mej när jag beställde en Airport. Den kom hem till oss och som tur var fanns det någon hemma den dagen, när det sedan blev fel på den och den skulle skickas tillbaka så bestämdes en tid med UPS av min farsa. När UPS människa kom var det fel dag, dom hade fått två dagar att välja mellan (tis eller tors) men självklart så kommer hon på onsdagen för att hämta Airporten....! Den dagen råkade jag vara hemma och kunde lämna den till henne men vad är det för något företag som inte ens kan hålla rätt på dagarna?!
av iMac, tisdag 21 oktober 2008 kl 17:36
Admin
Även jag har upplevt liknande saker men de senaste besöken har gått helt fantastiskt!

- UPS: Hej är du hemma vid X? Ska lämna ett paket.
- Jag: Nej jag är inte hemma men kan du komma förbi en annan adress?
- UPS: Självklart var är du?
- Jag: Jag är på adress Y
- UPS: Är där om Z min

Så här ska det gå till!

av Admin, tisdag 21 oktober 2008 kl 17:39
snowdog
Samma problem här med alla leveranser.
Det var inte bättre med TNT heller tidigare.



av snowdog, tisdag 21 oktober 2008 kl 17:42
Niels
Shit, nu blir jag ju hur nervös som helst! Min förväntade leverans kommer att vara 30 okt - 7 nov. Den 1 november flyttar jag till annan adress, så om leverans inte sker den 30 oktober, så vill jag ha leverans till nya adressen. Jag kan fortfarande gå in och ändra leveransadress, men jag antar att det är omöjligt efter att grejerna har skickats från Apple? Så jag borde kanske ändra adress redan nu innan det blir för stora problem? [men i sådant fall kommer grejerna säkert att skickas tidigare än förväntat och så kommer de skickas till bostaden där jag inte bor än vilket kommer sluta med att jag måste åka ut till deras lager... Förresten, var ligger deras lager ifall man bor i Sthlm?]

Tacksam ifall ngn kan ge mig ett tips på hur jag ska göra.
av Niels, tisdag 21 oktober 2008 kl 17:44
vito
Ha ha.. har hänt mig med. djävla ups skulle leverera en neonode (med facit i hand var det iofs synd att den kom fram till slut) Men det var samma karusell.

"nä, det går inte att ringa budet?"
"Vadå, ni vet ju tamefan per satellit var mitt paket är?"
"ja, men han har ingen telefon."

Frosse: Är du helt overklig eller ironisk?
Ska krogen också ha öppet mellan 9-17 eller?
av vito, tisdag 21 oktober 2008 kl 17:46
Erik Jonsson
ups har en hyffsat ok tjänst där man kan justera sin adress och leveransstid. vet inte exakt vart den originerar men man blir forwardad till någon där när man mailar supporten om sina försändelser som bouncat för att man inte är inne på office hours osv.
av Erik Jonsson, tisdag 21 oktober 2008 kl 17:50
bct
Jag hade rejäla problem med UPS leverans av en iPod för något år sedan och fick göra de sedvanliga telefonsamtalen, som ni andra också beskrivit, sedan de tittat förbi utan att meddela det i förväg – så att man inte hade en chans att se till att vara hemma.

Det som kröp fram till slut efter att ha kommit till någon "2nd line sales support" hos Apple på Irland var att orsaken till att de bara kan specificera leveranstid mellan 9-17 är att Apple köper den absolut billigaste servicen hos UPS. UPS kan leverera inom ett betydligt snävare tidsintervall om kunden bara betalar för det.

Tills Apple Store på nätet ger mig en möjlighet att välja att betala en hundring extra för att kunna välja leverans till Posten eller inom ett par timmar en speciell dag så väljer jag att handla mina Appleprylar hos någon återförsäljare på stan då jag har förmånen att bo i en större stad.

Att handla hos Apple Store kräver att du har ett jobb som har en godsmottagning eller att du själv kan vara tillgänglig hela tiden för att ta emot paketet. Tror inte att alla har den förmånen, eller ens arbetar på en firma som tycker att det är okej med privata leveranser till jobbet.

Efter att ha beklagat mig i bekantskapskretsen visade det sig att jag inte var den enda som hade haft strul med kombinationen Apple och UPS – så även om jag rekommenderar alla mina vänner att köpa Apple-produkter, så varnar jag i samma stund för att använda sig av Apples egen försäljning på nätet, eftersom det bara leder till strul vid leveransen.
av bct, tisdag 21 oktober 2008 kl 17:54
MrBobbon
Låter tämligen bekant, beställde en macbook o lite grejer. Dagen innan leveran så ringde det en "lagom trevlig dam som var less på sitt jobb" och sa att jag skulle få en leverans till min hemadress dagen efter. Då frågade jag efter om dom kunde komma förbi mitt jobb i stället eftersom jag jobbar granne med Firman som skulle leverera det.Det är ifs en gräs plätt i mellan husen men ändå. Nej nej det gick absolut inte. så jag frågade om hon inte kunde ändra adressen bara men ikke det gick inte för då blir kör schemat fel. ok sa jag och frågade om jag inte bara kunde gå över dom 15 m till grann företaget och hämta ut min grejor när dom kommer. Nej det gick inte heller för det fungerade inte heller med körningen. "tjurigare kan man leta efter" Mycket riktigt så ringde det en kille dagen efter och sa att jag hade paket som ligger på terminalen som inte kunde lämnas för det var ingen hemma...... Då frågade jag om det gick bra att hämta dom på terminalen. Japp det var inga problem men Vi kan svänga in med dom om du vill........ säger killen..... Suck. Vad säger man kommunikations problem inom företaget.....
av MrBobbon, tisdag 21 oktober 2008 kl 17:54
Rohdin
När UPS har varit ute och man inte varit hemma så lämnar dem en sedel som säger nåågot i stil med" vi har varit här, kontakta oss på te" när man gör det så kan man avtala en tid med dem, eller så kan man kontakta dem innan det stadiet med hjälp av det tracking nummer man fått... byta adress går inte så länge dem har en pågående order, då måste produkten hela vägen tillbaka till start innan man kan byta adress...
av Rohdin, tisdag 21 oktober 2008 kl 18:06
Rohdin
Hehe läste inte alla andra kommentarer innan jag skrev xD
av Rohdin, tisdag 21 oktober 2008 kl 18:07
gabfal
Jag undrar när Apple ska förstå att världen är mer än bara USA...
av gabfal, tisdag 21 oktober 2008 kl 18:10
ppatrix
Hade med lite problem sist gång. Skulle reparera två ipod classics på samma gång, så UPS hade kommit och hämtat de. Några dagar efter får jag mail om att repareringen är klar och att UPS kommer att leverera de snart. Jag kollade när dem skulle komma fram, på UPS hemsida. Jag söker med det ID numret som Apple mailade mig. Men icke.. Så jag ringer UPS och frågar vad det är för nummer jag verkligen ska ha? Så säger dem att det inte är något nummer som står i mailen jag fick utan det är ett 13-siffrigt nummer som började på 1D något. Och jag frågar vart jag kan se den koden, så säger de att jag ska ringa Apple och fråga, så det gör jag. Dem ger mej koden, jag söker på UPS, och det står att iPodarna redan kommit fram till mej och jag skrivit på, och när hände det? Jo, två dagar innan jag skickade in de på reparation, wtf? Jo, så då ringer jag UPS och frågar vad som var på gång. Så sa dem att det som står stämmer, jag hade fått iPodarna och jag hade skrivit på, men då sa jag att mina iPods inte ens var inskickade på det datumet som det stod att jag tagit emot de. Då sa de att detta var fel nummer och att jag skulle vända mig till Apple. Ringer då till Apple och frågar om jag kunde få det RIKTIGA ID numret, då den andra var helt fel. Ja, då säger dem att de inte hittade något annat nummer, och då pallade jag inte mer. Och gissa vad Apple hade gjort utan att säga till mig? Jo, de hade levererat iPodsen till UPS som sedan levererade dem till ett företag som heter TNT(?).
Lite mer hjälp nästa gång, Apple. -.-
av ppatrix, tisdag 21 oktober 2008 kl 18:18
Maccer
johannes86 "Varför köpa på AppleStore när det finns APR i nästan varje håla i dag? :) ":

För att man bara kan få studentrabatt via Applestore?
För att man vill ha en build-to-order-konfiguration - fast det brukar väl gå att ordna via vissa återförsäljare också?

För personer som inte är i kategorierna ovan så finns ingen som helst poäng med att köpa grejer från Applestore.
av Maccer, tisdag 21 oktober 2008 kl 18:24
Carl Ericsson
Så allvarligt, skulle ni hellre vilja att är dator togs hand om posten? "Oj, vi tappade bort den strax utanför Gävle"

Har aldrig haft problem med UPS när de levererar saker från Apple. Vågar man plocka upp telefonen och ringa dem om man inte kan vara på adress x vid tiden y så är det inga problem.

Klagar ni på elbolaget när räkningen försvann med posten också eller?

Levererar Apple fortfarande replacement-hörlurar med UPS? Det kallar jag service iaf.

av Carl Ericsson, tisdag 21 oktober 2008 kl 18:34
Din mamma!
Besök närmaste apple åf istället!
av Din mamma!, tisdag 21 oktober 2008 kl 18:39
Martin Gunnarsson
Någon som kan säga lite mer säkert hur det är med leverans av anpassade datorer till APR?
av Martin Gunnarsson, tisdag 21 oktober 2008 kl 18:41
irrbloss
Helt värdelöst med sådana leveranser, har varit med om det två gånger. I övrigt har jag handlat produkten på plats i butik.
av irrbloss, tisdag 21 oktober 2008 kl 18:47
Martin Gunnarsson
Carl Ericsson: Ja, hundra gånger hellre ... minst! Jag har mycket stort förtroende för Posten, och de har utlämningsställen precis överallt i Sverige.
av Martin Gunnarsson, tisdag 21 oktober 2008 kl 18:47
Peter Esse
Martin Gunnarsson: Du kan bygga exakt samma datorer hos ÅF som hos AppleStore och dessutom har ÅF numera studentrabatt, 6%.
av Peter Esse, tisdag 21 oktober 2008 kl 18:48
Pantera
Ni får skilja på Apple och UPS. De är inte samma företag.. Apple beställer en tjänst av UPS. Om UPS inte sköter sig har det inget med Apple att göra.
av Pantera, tisdag 21 oktober 2008 kl 18:54
iSeb
(Min har inte med Apple att göra...)
Jag lider med dig. Kan bara konstatera att även FedEx kan strula till det riktigt rejält. Eller snarare Posten, som där jag bor ansvarar för att leverera FedEx leveranser.För vad som tog FedEx en helg att fixa till Sverige från Californien - satt posten på i tre dagar i min lilla byhåla till stad innan jag fick mitt KUVERT med papper... Allt beroende på att det levererades just på dagtid och att ingen försökte kontakta mig vid leveransen.

Hoppas på fler liknande historier för jag är övertygad om att det är ganska vanligt.

av iSeb, tisdag 21 oktober 2008 kl 18:55
C-O
hade samma problem, att ups bara levererade under arbetstid. dock hade min utkörare mobiltelefon, så vi dealade helt enkelt om att han släppte av prylarna på wtc eftersom hans rutt passerade det senare under dagen. thumbs up. visade leg, så var det bra med det.

apple:
åtgärd: erbjud kvällsleverans.
ups:
åtgärd: ge samtliga leverantörer en mobiltelefon.

att de två faktorerna inte är uppfyllda är inget annat än brist på god service.
av C-O, tisdag 21 oktober 2008 kl 18:58
Leonid
En dövstumblind kan ju räkna ut med arslet att det är helt åt helvete med UPS!
Beställde en iPod plus lite extrastuff till den, till en kostnad av ca 5000:-
Låg ute på jobb och jag visste att det skulle bli strul. Skrev en lapp på dörrren att lämna paketet till min hyresvärdinna (gammal tant, alltid hemma) Och jag hade gjort upp det med henne och det var okej.
Skrev även att om det skulle vara problem, så ring mig på min mobil.

Jag hade ett kollinummer som jag kollade då & då och såg sen att på tis em att det hade levererats. Men sen när jag kom hem fredag kväll så ser jag tre små paket utanför min ytterdörr. Killen hade bara ställt paketen på golvet i trappuppgången. IDIOT!
av Leonid, tisdag 21 oktober 2008 kl 19:00
haffah
Hur leveransen fungerade?

FÖRJÄVLIGT.

Min sambo beställde en macbook och på en torsdag efter skolan låg en lapp i lådan om att de varit där men att vi inte var hemma. De skulle återkomma dagen därpå efter kl. 13.00. När min sambo kom hem dagen därefter på fredagen vid halv tolv låg en lapp att de hade varit där och pga av att vi ej var hemma så skulle de återkomma på MÅNDAG! Sambon ringde kundtjänsten som sa att de inte visste något, hon blev kort sagt avsnäst. Hon ringde mig som blev halvt vansinnig (jag har noll tolerans för sådan inkompetens), så jag ringde och blev också avsnäst med att lastbilen var halvvägs tillbaka till Jönköping (bodde själv då i norrköpipng). Där tog mitt tålamod slut, skällde ut tjejen jag talade med så till den grad att hon lovade att förmå chauffören att vända och åka tillbaka.

Om man studerar, som vi då gjorde, kan man ju inte beställa till campus..

Från och med då blir det att köpa i butik, rabatten är inte värd risken att bli insyltad i hemleverans från UPS.
av haffah, tisdag 21 oktober 2008 kl 19:02
C-O
btw, man handlar ju helst från applestore eftersom studentrabatten, som är rätt åtråvärd, inte erbjuds i butikerna (åtminstone inte mina dåvarande lokala butiker).

en sak till. orsaken till att det några nämner, att ups hävdar att de försökt leverera när deras historier inte stämmer: antagligen får de mer betalt per extra leveransförsök.
av C-O, tisdag 21 oktober 2008 kl 19:03
Pantera
C-O. Det finns inget fraktbolag som skeppar worldwide som erbjuder kvällsleveranser... Alltså kan inte Appel erbjuda detta. Om de hade sitt lager i sverige skulle de kunna ha utleverans med posten kvällstid. Men det är såklart omöjligt för dom att hålla med lager i hela världen..
av Pantera, tisdag 21 oktober 2008 kl 19:04
Raaz
Håller med!
av Raaz, tisdag 21 oktober 2008 kl 19:08
Pantera
CO igen.

Nej de tar inte mer betalt för att åka ut igen. Mycket snicksnack här nu. Apple har avtal och vid varje leverans har man ett fast pris. Om UPS behöver 3 försök för att leverera så är det UPS problem, inte Apples.
av Pantera, tisdag 21 oktober 2008 kl 19:12
azin
Jag har haft problem med varje beställning jag gjort från Apple. Det är alltid något problem med antingen beställningen, leveransen eller budfirman. Spelar ingen roll om det är TNT, DHL eller UPS. Alla är ungefär lika dåliga
av azin, tisdag 21 oktober 2008 kl 19:15
Pantera
Azin: Skilj på Apple och fraktbolagen....
av Pantera, tisdag 21 oktober 2008 kl 19:21
RedUlf
Har bara haft problem en gång då det krånglade med att TNT ville hämta upp en Macbook Pro som var trasig då jag fick den, dom hör ju liksom inte av sig innan vilket är förbannat jobbigt. Var ju på jobbet och ville att dom skulle hämta den där men går ju fan inte få tag på vettigt folk.

Dock när jag beställde en Griffin iMic var det en riktigt skön kille som kom, han ringde innan och undrade vart jag var, "Jo jag är på musikhögskolan här i Pite" "Jaha... Då kommer jag dit om 10 minuter"
Riktigt smidigt!!
av RedUlf, tisdag 21 oktober 2008 kl 19:21
danielhedman
aldrig haft något problem med ups eller de fraktbolag ups anlitat. Alltid fått samtal bortsett från 1 gång men de gottgjorda han från ups då han stannade kvar, hjälpte mig packa paketet med min gamla nätadapter medans jag testade den nya han kom med. Snabbt smidigt och enkelt :)
av danielhedman, tisdag 21 oktober 2008 kl 19:24
Nash
Tjabaa Peter.

Förstår ditt problem, JAG jobbar på UPS! ge mig ditt tracking nummer så fixar jag det eller mejla det till viper_power@hotmail.com och skicka ditt mobilnummer så fixar jag det åt dig ska inte va så svårt jag tycker det är SKITKORKAT att man inte kan byta adress eller lämna en fullmakt på dörren.

Mvh Nash på UPS!
av Nash, tisdag 21 oktober 2008 kl 19:27
Nash
Såg nu att jag kanske inte skulle sagt att jag jobbar på UPS... JÄVLAR vilket hat det är. Hahhaaa men jag förstår er. finns inget mer frustrerande än att komma till en kund, ingen är hemma, man ringer och kunden är på jobbet (för JAG ringer faktist från min EGNA mobil innan jag levererar) och kunden hinner inte hem så det blir ett "missat försök". 3strikes and your out! :S

Men för att underlätta framöver... skriv ALLTID jobb adressen, finns ALLTID nån på jobbet som kan skriva under på våran ENORMA mojäng och vill ni envisas med att skicka hem så skriv för GUDS skull ner portkoden på apples hemsida för föraren ser portkods dosan och kör därifrån om inte det står på paketet.

Har ni fler frågor så skriv till viper_power@hotmail.com så ska jag FÖRSÖKA lösa det åt er!

UPS....... *skakar på huvudet* Vi utövar taktiken "kontrollerat KAOS"
av Nash, tisdag 21 oktober 2008 kl 19:34
Steve
Jag blev glad när Apple bytt TNT mot UPS. Har alltid haft bra erfarenheter av dem. När jag hade problem med min PowerBook för några år sedan hade jag en del med dem att göra. De levererade snabbt och ringde alltid och bokade en tid med mig innan de körde ut.
Det var inga problem att åka till min arbetsplats istället för hemmet som var leveransadressen.

Igår fick jag en beställning från Apple. Leveranstiden var väldigt kort och återigen ringde UPS flera timmar innan de skulle leverera beställningen för att boka tid.


av Steve, tisdag 21 oktober 2008 kl 19:37
Christopher Anderton
Själv skulle jag vilja ha små lustiga dvärgar i smaragdkostymer som kommer med släde... Fast det kanske är för mycket begärt av Apple?
av Christopher Anderton, tisdag 21 oktober 2008 kl 19:39
jonasn
Jag har varit med om att beställda paket åker tillbaka hela vägen till Arlanda (ca.. 23 mil härifrån kanske?) två dagar i rad för att de inte klarar av att följa mina instruktioner.
av jonasn, tisdag 21 oktober 2008 kl 19:42
Anund
När jag ringde upp UPS efter att de varit hemma hos mig när jag inte var det så ville de ha en annan adress där de kunde lämna paketet. Problemet är bara att jag är på högskolan på dagtid, och har reception eller kontor där de kan lämna paket åt mig. SÅ jag fick vara hemma och vänta. Tio i fem ringer jag och frågar varför det dröjer så, då har de glömt bort mig! Dessutom var det för sent för att åka hem till mig den dagen, så det dröjde till dagen efter. Postpaket hade varit att föredra, nästa gång köper jag inte från Apple. UPS, ge chaufförerna en mobil!
av Anund, tisdag 21 oktober 2008 kl 20:22
tva
Det var tider när TNT hade leveranserna.
DHL funkade ju (men inte mer)
UPS är ju hur jäkla kass som helst (i GBG)
Men det är ju bra för retailfirmorna med UPS :-)
av tva, tisdag 21 oktober 2008 kl 20:24
Robbansson
Nu var det ju ett tag sen jag beställde från Apple Store, men sist det begav sig (när jag köpte en iPod Video strax efter den kom ut) så åkte leverantören med paketet till Posten när jag inte var hemma, så så värst jobbigt blev det inte, men det kanske var före UPS:s tid.
av Robbansson, tisdag 21 oktober 2008 kl 20:36
jonte
Varför beställa från en irländsk postorderfirma som alltid tar billigast möjliga frakt, när du kan få komma till en fin butik med personlig service för samma pris?

(Bor man i mindre städer förstår jag det mer, men annars...)
av jonte, tisdag 21 oktober 2008 kl 20:37
johannes86
Jag jobbar på MacSupport. Många här som inte verkar veta om att APR kan bygga exakt samma maskiner som AppleStore (Ofta till ett bätte pris och snabbare) + att alla APR erbjuder studentrabatt 6%.
av johannes86, tisdag 21 oktober 2008 kl 20:41
Lucius
När det gäller det här med att ändra adress är det ett väldigt känt exempel på att blåsa avsändare och transportör därför vill ofta transportören aka kurirföretaget UPS att man hör av sig till leverantören. Det är samma visa som fedex, TNT och DHL.

Ett problem som ofta uppstår är att chauffören/kuriren inte gillar att leverera till privatpersoner, vi är sällan hemma och vi tar lång tid. Jag har blivit blåst av TNT vid två tillfällen som påstod att jag inte var hemma fast jag var det och portkoden stod på adresslappen. När jag påpekade det när jag hämtade ut ipoden i Väsby, så försökte försökte de med alla undanflykter i den oranga boken...

Tre dagar från USA är ett skämt, UPS, Fedex och DHL har 1 dags service från USA. Skillnaden är priset. Fast det fraktpris vi får betala är lågt ofta är det ett sätt att höja sin marginal på produkten, t.ex Dustin, InWarehouse, Netonnet osv. De köper en frakt för c:a 20-30 SEK för ett kg och tar betalt 49:- av oss konsumenter.
av Lucius, tisdag 21 oktober 2008 kl 20:52
svanteh
Jo, hå hå ja ja.
Har slutat handla på Apple Store sedan UPS tog över leveranserna. Apple borde verkligen tänka om där. Köper på postorder från andra i stället eller tar mig till en butik.
av svanteh, tisdag 21 oktober 2008 kl 21:03
Kamelbulle
som skolelev har det inte varit några problem för mig.

men jag har tänkt på detta. min polare var med om samma problem också. riktigt kasst
av Kamelbulle, tisdag 21 oktober 2008 kl 21:17
T0mAzZ
Pantera: Nu är det att det faktiskt Apple som valt att samarbeta med UPS, och Apple är de som kan se till att förändra situationen.

I min mening är apple ansvariga för produkten tills jag har den i min hand. Jag bad inte om att få den levererad av UPS, utan apple valde UPS åt mig. (bummer)

Jag beställde en ipod den 9e september och väntar fortfarande på leverans! (Nya modellerna kom och jag trodde jag skulle leka redan veckan därpå)
När jag lade min beställning stod det "Leveranstid 7-10 dagar".
Har varit i kontakt med Apple supporten flera gånger men allt drar bara ut på tiden.

Är sjukt besviken och kommer inte handla från applestore igen.

/t0

av T0mAzZ, tisdag 21 oktober 2008 kl 21:32
rasmus b
Om man byter ut "Apple" mot "Dell" och "UPS" mot "Schenker" så stämmer historien också. FedEx är det enda jag stött på som inte hatar sina privatkunder.
av rasmus b, tisdag 21 oktober 2008 kl 21:57
Phillip
Lite sent ute, men det är Microsoft och Vistas fel.
av Phillip, tisdag 21 oktober 2008 kl 22:01
J.Olander
Samma sak med DHL, ringde till och med deras support och gav både min portkod samt telefonnummer, men de ringer oftast aldrig. Som tur var hade jag vid senaste beställning lyckats få en budkille som ville leverera varan och ringde. Detta var dock once in a life time.

Med Apple-grejer har jag alltid haft tur, av någon anledning har jag alltid varit sjuk och de har alltid överraskat mig vid 8 eller 9 på morgonen.
av J.Olander, tisdag 21 oktober 2008 kl 22:07
stefpet
Bra påminnelse. Var precis inne och ändrade leveransadress på kommande MacBook Pro till jobbet istället för hem.

Beställde en iPod Nano för en månad sen (senaste gen), den levererade de till dörren och lät sambon ta emot. Inga problem där inte med underskrifter och annat.
av stefpet, tisdag 21 oktober 2008 kl 22:14
120R
johannes86:

Ang studentrabatten, jag vet inte var jag fått det ifrån men jag har alltid trott att rabatten har legat på 10% via applestore, eller har det alltid varit 6%, dvs är det samma rabatt i PRS som via Applestore?

Vore trevligt att få svar på det så jag bara kan gå till vår PRS här i Örebro istället för att uppleva allt ovan ;)
av 120R, tisdag 21 oktober 2008 kl 22:38
Emil.B
Pantera: Varför skulle vi som konsumenter skilja på Apple och fraktföretagen som Apple anlitar? Det är inte så att vi kan välja hur Apple ska leverera vår beställlning, utan vi är utlämnade till UPS. Vi är konsumenter till Apple. Om de i sin tur hyr in en firma som levererar produkten så är det Apple som har en affärsuppgörelse med dem, inte vi konsumenter. Alltså är det Apple som vi ska rikta kritik mot om leveranserna av deras produkter systematiskt är undermåliga.
av Emil.B, tisdag 21 oktober 2008 kl 22:42
Robbansson
120R:
Vad jag vet har man 10% rabatt via mecenat/csn-kortet och 6% via Apple Stores studentrabatt. Vet dock inte hur mecenat skickar datorerna, men det kanske någon annan kan svara på,
av Robbansson, tisdag 21 oktober 2008 kl 22:47
Leonid
Fattar inte, tror UPS att alla är hemma under arbetstid? (vanlig svensson 07:00 till 17->1800) Och nu kritik till applestore: VARFÖR kan man inte välja leveranssätt? Att skicka ett paket på posten är ju ta mig fan det absolut vanligaste som finns i postväg. Och nu med postens nerskärningar så är det ju bara att ta avin och knalla till närmsta mack/pressbyrå/ATG ombud och hämta ut skiten.

Minns när jag beställde uppdatering till Logic 7 (till 7.2)
Tror ni inte på fan att det ringer en snubbe på dörren (ren slump att man är hemma) och ska leverera en D V D - SKIVA?!?!?!?!
Herregud! x-(
av Leonid, tisdag 21 oktober 2008 kl 22:48
johannes86
120R: Stämmer att du får 10% om du har mecenat/csn-kort. Då loggar man in på en speciell "Apple Store" via mecenats hemsida. Alltså samma leveranssätt. Detta verkar va någon speciell deal dom förhandlat fram med Apple. Loggar man in på AppleStore Utbildning är det 6% som gäller, detsamma gäller i alla APR butiker, vissa (inklusive MacSupport) har dock tagit det ett steg längre och ger 6% på samtliga produkter som köps tillsammans med datorn, även om dessa inte är Apple-produkter. Så i slutändan blir det nog ungefär samma rabatt på webb och i butik.
av johannes86, tisdag 21 oktober 2008 kl 23:01
madax
Ja, UPS...
av madax, tisdag 21 oktober 2008 kl 23:10
glaskross
Jag fick min MacBook Pro levererad med TNT när jag beställde denna i mars tidigare i år. Chauffören ringde mig så jag kunde öppna ytterdörren som man behöver kodbricka för att öppna. Inga problem alltså.

Ett par veckor senare beställde jag en Time Capsule. Denna levererades av UPS. Samma problem som alla ni andra. Ingen telefon, ingen bestämd tidpunkt. Dock löste det sig till slut efter samtal med UPS. Det visade sig att just denna chaufför hade en privat mobiltelefon han kunde använda ibland om han hade lust! Allvarligt talat UPS.
av glaskross, tisdag 21 oktober 2008 kl 23:10
ThomasS
Exakt detta har hänt mig flera gånger när jag beställt varor från Apple och det har varit TUR när jag varit hemma och tagit emot leveransen och jag har också fått åka till UPS för att hämta produkt!!!

HELT värdelöst.

Nu skall jag beställa en ny MacBook Pro och jag kommer sannolikt att behöva gå igenom detta skumma förfarande igen.
av ThomasS, tisdag 21 oktober 2008 kl 23:20
Tiny
Erik Jonsson:
"ups har en hyffsat ok tjänst där man kan justera sin adress och leveransstid. vet inte exakt vart den originerar men man blir forwardad till någon där när man mailar supporten om sina försändelser som bouncat för att man inte är inne på office hours osv."

"originerar"
"forwardad"
"bouncat"
"office hours"

Vad är det för fel på:

"härstammar ifrån" (om det verkligen är originerar du menar)
"vidarebefodrad"
"studsat"
"kontorstid"
av Tiny, tisdag 21 oktober 2008 kl 23:39
minimamman
det här är fan roligare än time out ellrparlamentet och till-och-med bättre än björn gustavsson. Nu har steve ballmer och Gates någonting att klaga på om apple

//erik
av minimamman, tisdag 21 oktober 2008 kl 23:50
svannte
Varje gång jag handlat via Apple Store har leveransen alltid fungerat perfekt. Och alla gånger så har Postens Åkeri skött leveransen. Nu vet jag inte om dom gör det över hela Sverige, men i Karlskrona är det som ser till att det funkar. Och förhoppningsvis så gäller det fortfarande.

av svannte, onsdag 22 oktober 2008 kl 00:36
glaskross
Kan inte Macfeber skicka den här sidan till Apple och be om en kommentar?

av glaskross, onsdag 22 oktober 2008 kl 01:07
Joakim
Hade sinnesjuka problem med UPS i somras. Det gällde dock en större leverans från American Apparel, men är ungefär som problemet som beskrivs. Dessutom när jag fick deras slip om moms och grejer så stod det ingen email, telefonnummer eller något man kunde kontakta dom på.

I alla fall. Jag köper numera mina Apple-produkter direkt från en firma som är ganska liten. De har inga billigare priser än Apple Store men man får personlig service och det kommer ihåg en. Ett exempel är att garantin på min Mac Book Pro hade gått ut med 3 månader och hela skärmen hade gått sönder pga en hård stöt. De fixade ändå så den gick igenom på garantin. Jag skulle bara betala 600 kr i frakt tur och retur med budbil (de har in business 15 mil härifrån men är ofta i Oslo). Detta skulle egentligen kostat mig över 5000 kr med arbete + utbyte av ny skärm. Fakturan för budbil fram och tillbaka har jag dessutom inte sett röken av.

När jag sen skulle köpa min iMac så köpte jag från dom också. Jag sa att jag skulle köpa till 4 GB RAM, fast inte från dom för jag kunde få RAM som var dubbelt så billigt. De förstod ju självklart att jag inte ville köpa det genom Apple. Då sa de: Vi köper dom till dig och lägger på det på fakturan och monterar in det i maskinen så får du den leverad med 4 GB RAM direkt. Då vet vi att vi har monterat in allt och vi vet att det har gått rätt till. Inte mig emot. Det kallar jag riktigt bra service, så det kan löna sig att vara en lojal kund och få bättre och personlig service. Numera när jag vet hur bra det funkar med de här killarna så har jag inte heller något emot att ev. betala lite överpris för allting funkar så himla smooth hela tiden.
av Joakim, onsdag 22 oktober 2008 kl 06:34
bigmac
Om ni inte är nöjda med apple store, så skit i att handla där. Köp era prylar från Macoteket och slipp huvudvärken. Enkelt.

Case fuccin closed.
av bigmac, onsdag 22 oktober 2008 kl 06:48
Pantera
Emil.B
Om du vet ett bättre alternativ som levererar kvällstid från tex nederländerna så tycker jag du ska ringa Apple omgående.
av Pantera, onsdag 22 oktober 2008 kl 07:19
BlackLodge
Det finns en APR-kedja som ger mycket bättre service och oftast ett minst lika billigt pris som Apple. Använd er av deras tjänster istället för Apple Store så är era problem ur världen. Ni får personlig service av personal som tar ansvar för sin försäljning.
av BlackLodge, onsdag 22 oktober 2008 kl 08:05
asdfgh
Första gången jag beställde var det TNT som levererade. Som tur var var jag hemma sjuk då och kunde ta emot dem. De andra två gångerna valde jag leverans till jobbet och då kvitterade vår receptionist paketen när jag var på lunch. Hur smidigt som helst faktiskt.
av asdfgh, onsdag 22 oktober 2008 kl 08:28
Bobby Bulgur
Verkar uppenbarligen vara ett stort problem. Kolla hur många inlägg!!! Hur som helst jag hör också till dom som haft problem. Fast jag skeppade till mitt företag. Bara för att dom inte riktigt hitade det så fick jag åka ut och hämta det på deras "bas"! Helt värdelösa!!!!!!
av Bobby Bulgur, onsdag 22 oktober 2008 kl 08:47
Cidden
Orkar inte läsa igenom alla kommentarer men jag kan bara instämma i originalinlägget. UPS suger och jag förstår inte hur Apple kan välja dom. Min iMac höll på att skickas tillbaka till Apple pga detta strul men jag lyckades tjata till mig att kuriren skulle ringa (från sin privattelefon) när han var på väg.

Såhär struligt var det inte förr vad jag minns. Och då använde de TNT.
av Cidden, onsdag 22 oktober 2008 kl 09:20
andreash
Jag ändrade precis leveransadressen på min order via Apple Store på nätet utan problem? Det är nog som sagt säkrast att ange en adress där man är på dagtid.
av andreash, onsdag 22 oktober 2008 kl 09:39
egoBen
Det borde stå tydligt när man beställer att leveransadressen bör vara sitt jobb eller där man befinner sig dagtid.
av egoBen, onsdag 22 oktober 2008 kl 09:44
Johan L
Jag har inte haft samma problem, eller så är jag mer förlåtande.

Första gången de levererade min MacBook Air var jag inte hemma (dagpendlar till Stockholm, går hemifrån 06, hemma runt 20). De lämnar en lapp i min brevlåda som jag fyller i mina föräldrars adress på och tejpar på dörren. På torsdagen är de förbi och hämtar lappen, men kan inte leverera till den nya adressen, en dryg kilometer bort, förrän dagen efter (pressat schema antar jag). På torsdag eftermiddag ser jag det nya leveransdatumet på webben och ringer UPS och ber dem skicka den till jobbet istället, 20 mil bort.

När jag kommer till jobbet strax innan nio på fredagsmorgonen är paketen redan levererade och kvitterade av vakten. Smidigt!
av Johan L, onsdag 22 oktober 2008 kl 09:51
honto
frosse:
Du skojar, eller hur?

Jag kan berätta hur det fungerade med bud i Japan:
Första gången pajade datorn. Jag åkte till Apple Store i Ginza och lämnade in den. "Den är klar om några dagar. Vill du hämta upp den eller ha den skickad?" Jaa, skicka gärna hem den! Efter en dag kom den lagade datorn med bud.

Nästa gång beställde jag en MacBook från Apples japanska webshop.
Två dagar senare anlände den till mig. Klockan 21.00.

Självklart är det så att det är skillnad på svensk och japansk service och att Apple som lök på laxen anlitat ett kass bolag som inte har nån känsla för kundservice.
För överigt så brukar de alltid fråga när du vill ha produkter leverade: Morgon, middag eller kväll. Inga problem.
av honto, onsdag 22 oktober 2008 kl 09:52
MacGyver
UPS är väldigt smidig om man anger korrekt adress där man befinner sig dagtid.

Hittar inte UPS till den korrekta adressen brukar de vanligtvis
ringa en signal till det kontaktnummer man har anget i sin beställning.

Är det så att man har missat UPS leverandes kommer de lämna en lapp på ytterdörren, där det står att man får kontakta dem och beställa en ny tid.

Är det så att man skickar in sin iPod på reparation el ska få någon produkt utbytt så kan man vända sig till den här sidan där man kan hålla kolla på var leveransen befinner sig hela tiden(efter att ha samtalat med supporten kommer man få ett nummer att skriva in tillsammans med produktens serienummer)
support.apple.com/repairstatus

www.ups.se - samma sak här, men här behöver du ett "tracking nummer" för att se leveransen

av MacGyver, onsdag 22 oktober 2008 kl 10:25
Ted
Jag har handlat via AppleStore många gånger, aldrig något problem. En gång satte jag hemma som adress - och visst då fick man hålla sig hemma. De kom under förmiddagen, och väntan var lång :)
Men det gick bra...

Annars sätter jag alltid jobbet som leveransadress numera, det funkar kanon. Då ringer dom från receptionen när budet kommit så är det bara att hämta där nere, behöver inte ens prata med tnt eller ups...

Jag föredrar AppleStore för att det är "direkt från Apple, från fabrik", känns roligare på nåt sätt. Dessutom är det säkert att man får nya grejor, vilket INTE alltid är fallet med APR-butiker... ibland har jag fått nåt slarvigt nerpackat demo-skräp... Ibland är kartongen skadad...
Kartongen är viktig för mig när det är Apple-prylar, och beställer man från AppleStore får man en skyddande brun ytterkartong och det är inte en skråma på kartongen inuti!
Händer aldrig på APR-butiker!
av Ted, onsdag 22 oktober 2008 kl 10:27
Emil.B
Pantera: Rekommenderat brev/paket eller liknande, förutsatt att posten har ett utlämningsställe med kvällsöppet på din ort. Schenker har även utlämning i många tobaksaffärer nu för tiden.

Men det var inte det som var min poäng, utan att det är Apple som vi som konsumenter ska anklaga om deras leveranser har systematiska problem. Skjut inte budbäraren, utan den som valt vem som ska bli budbärare. Det finns alltid sätt att lösa problem på, även om de kan vara kostsamma. I det här fallet handlar det nog mest om att Apple vill slippa specialdesigna leveransmetoderna för olika länder.
av Emil.B, onsdag 22 oktober 2008 kl 11:41
Fredrik
johannes86: jag beställer på apple store just därför att det in gått att välja dator som jag vill ha den hos en apple premium reseller. och har det gått så har inte butiken kunnat möta upp samma pris. då känns det meningslöst att handla i en butik och bättre att beställa på apple store och få paketet hemlevererat.
av Fredrik, onsdag 22 oktober 2008 kl 12:22
RGD
Fick åka och hämta min macbook då ups varit hos mig två gånger och när jag inte varit hemma. Riktigt segt.
av RGD, onsdag 22 oktober 2008 kl 12:26
Fredrik
jonte: för att butikerna på stan inte tycks erbjuda samma valfrihet som apple. beställde en imac 24" i våras. valde det lilla trådlösa bluetooth-tangentbordet på apple store för +250 kr istället för det vanliga. det verkar var en omöjlighet för en butik då de inte vet vad de ska göra av det vanliga tangentbordet som blir över. apple wireless mighty mouse + 146 kr. Samma sak här. Valde också 750 Gb istället för 500 Gb för +800 kr, men det kunde inte butiken på stan matcha prismässigt eftersom de skulle lägga på nån jävla installationsavgift.
av Fredrik, onsdag 22 oktober 2008 kl 12:29
Fredrik
Ni som beställer från apple store med UPS, har ni ingen koll på var ert paket befinner sig? det är ju inte alltför svårt att ha koll på när paketet har status "out for delivery".. UPS levererar också oftast till företag på förmiddagar och privatpersoner från lunch och fram till 16, iaf i Sthlm. Däremot är det kasst att de inte slår en signal om de inte kommer in i porten eller ingen öppar dörren osv.
av Fredrik, onsdag 22 oktober 2008 kl 12:32
oskar
gäller att beställa till jobbet. annars e man körd.
går ju annars att köpa från tex dustinhome som kan leverera på "vanligt" sätt.
av oskar, onsdag 22 oktober 2008 kl 12:50
Josef
Det är därför man kan går till macforum och handlar grejerna.. :)
Och är det nåt som krånglar så är det bara gå tillbaks med grejerna.
Orka skicka.
av Josef, onsdag 22 oktober 2008 kl 13:15
goofen
Jag vet precis vad ni pratar om. Jag har aldrig lyckats få en leverans jag beställt från apple som levererats av UPS att nå mig. Trots telefonsamtal till UPS med tider jag är hemma då jag tagit ledigt från jobbet. Inte ens då har de lyckats leverera. De har ringt en gång på fel dörr o sen åkt.

Enda utvägen om jag beställer från Apple är att ringa till UPS huvudkontor o be dem inte leverera utan behålla paketet på godsterminalen och åka ut dit själv och hämta. I mitt fall (Göteborg) så är det ute i Hisings-kärra. UPS är den absolut sämsta speditör av gods jag någonsin stött på.
av goofen, onsdag 22 oktober 2008 kl 13:25
phille
Varför skriver många: detta har MAN gått igenom, när MAN handlar på Applestore.. det heter JAG! Sorry.. men det behövdes sägas!
av phille, onsdag 22 oktober 2008 kl 14:24
blinkande jesus
Jag beställde en ipod classic när den lanserades för nästan ett år sen och då ringde han som körde den upp mig och frågade om jag var hemma, nej sa jag så kom han förbi min arbetsplats med den istället.. så ah..
av blinkande jesus, onsdag 22 oktober 2008 kl 14:56
Bosse Bus
Vadå... har ninte hemhjälp som tar emot ups-grejer?
av Bosse Bus, onsdag 22 oktober 2008 kl 15:33
petter-
Vada, om man koper dator i butik, kan man inte valja mellan tex 2gig och 4gig i ram?!?

Och nar jag sager butik sa menar jag den pa Regent Street i London
av petter-, onsdag 22 oktober 2008 kl 16:38
[DER LEIERMANN]
phille, för att annars så har inte du något att bidraga med i debatten.
av [DER LEIERMANN], onsdag 22 oktober 2008 kl 16:58
petter-
Mjaha, eftersom ingen svarade pa min fraga sa stack jag ner till mac-butiken pa regent street och kopte 13" macintoshen. Man kan valja att fa 4gig ram istallet for 2gig och de satter in det direkt.

Fast nu eftersom manga fragade efter det skulle det ta nagra timmar sa jag struntade i det.


av petter-, onsdag 22 oktober 2008 kl 22:00
q88
Pallar inte läsa alla kommentarer men jag har haft samma problem men löst det. Har man fraktnumret (står på orderstatusen på apple) kan man ringa till UPS och ändra adress. Har gjort det flera gånger och funkar fint.

Men ja, systemet är sämst!
av q88, onsdag 22 oktober 2008 kl 22:27
attre
Gör en deal med ok macken som delar ut dina postpaket att ta emot från ups. Erbjud dem en peng för besväret och skriv adressen som Poste Restante "ok mackens adress".
av attre, torsdag 23 oktober 2008 kl 01:07
alekks
petter-
tydligen har du turen att ha en apple butik som är en _apple_ butik, inte någon annan kedja som står som apple återförsäljare som till exempel Office Store här i Gävle.

I och med att din butik gör förändringar i datorn utan att det förändrar garantin, det är vad jag grundar mitt ovanstående påstående på.

Jag har inte läst alla kommentarer, är för sliten för det för tillfället. Men hos återförsäljarna, som jag förstått det, så kan man bara köpa "grund konfigurationerna". Antagligen för att inte förstöra garantin, så därför beställer butikerna från apples lager vid avikelser i konfiguration. Beställde en ny macbook i onsdags, d.v.s. dagen efter keynoten, gick in och snackade med dem idag. De gav till svar att de väntar på att "kvoten" skall bli full så att lasten skeppas iväg till Sverige. Han uppskattade det till 1 - 1½ vecka ytterligare.

Bara att bita ihop och se glad ut. Jag får den tydligen inte snabbare även om jag beställer direkt från hemsidan (enligt butiken)...
av alekks, torsdag 23 oktober 2008 kl 06:56
puggelito
UPS är helt värdelösa för leveranser till privatpersoner. Punkt. Att de sen inte förstår hur man använder mobiltelefoner är en annan historia.

Även om det är så att man kan ändra adress (till arbetsplats eller något annat), så är det ju helt oväsentligt. Om jag som privatperson beställer exempelvis en iMac 24" för HEMLEVERANS, så vill jag för fan inte ha den levererad till min arbetsplats, för att sen släpa den på bussen/tåget/cykeln hem till min lägenhet.

De flesta privatpersoner är inte hemma under kontorstid och därför borde Apple anlita en budfirma som kan leverera utanför dessa tider, till exempel Posten AB.
av puggelito, torsdag 23 oktober 2008 kl 11:34
Ryuujin
Nån borde maila länk till den här artikeln till Tim Joernsen på UPS. Pallar inte gräva fram hans mailadress, men det borde inte vara så svårt.

(Tim Joernsen är chef för UPS i Sverige)
av Ryuujin, torsdag 23 oktober 2008 kl 19:49
morten
bestilte 1 stk 13" 2.0GHz macbook og en 24": 3,06GHz Imac den 27 november i år, fikk dem begge på døren den 5 des, altså i går.

Dom ble inte shippad føre den 30 da Imacen "ships within 3 days"

I Norge er det Posten som har avtale med leverans av Apple, och dersom man inte er hemme når dom kommer på døren, kan man bara hente ut dom på sitt lokala post kontor, samma dag.
Nogot for Apple i Sverige ser det ut som...
av morten, lördag 06 december 2008 kl 19:19
Kommentera artikeln







+ Per månad 39 kr Betala löpande per månad. Ingen bindningstid. Starta prenumeration Per år 299 kr Enklast och billigast, bara 25 kronor i månaden. Betala löpande per år. Ingen bindningstid. Prova 14 dagar gratis innan du bestämmer dig. Starta gratis provperiod Engångsköp 349 kr Slipp återkommande betalningar, betala ett år i taget. Betala med kort eller Swish. Köp utan prenumeration