Ingen iPhone till Sverige i år?
Under den telefonkonferens som Apple höll i samband med offentliggörandet av kvartalsrapporten meddelade man att iPhone kommer att nå några större Europeiska länder i slutet av året för att först nästa år komma till övriga europeiska länder samt Asien.Visst, dom sade inte utförligt att Sverige inte skulle få iPhone i år men mitt sjätte sinne säger mig att vi inte ligger på Apples topplista över de hetaste länderna i Europa. Skit!
Mac,
,
iPhone,
lansering
35.3°
0
Mårten Björk
tors. 26 jul 2007, 00:17
46 kommentarer till artikeln
NOOOZZ!!!!! Das world går under!!!!!11
(sarkastiskt)
av Blehemuth, torsdag 26 juli 2007 kl 00:52
Jag hade velat ha 3G i iPhonen - annars funkar ju inget..
Apple har väl inte bekräftat det så lösaktiga rykten funkar inte för mig.
av Mattias, torsdag 26 juli 2007 kl 01:10
ok om sverige ligger på topplista. Men även fast 1/3 av landet skulle köpa det så skulle dom fan tjäna mer på att lansera den ENBART i london med tanke på transport och leverans och massa andra konstnader. sverige är ett långt land men folk har alldeles för lite sex och för mycket karriär
av Smirra, torsdag 26 juli 2007 kl 01:55
missade ett inte* där
av Smirra, torsdag 26 juli 2007 kl 01:57
Norge är hett. Telenor finns i Norge, Sverige och Danmark. De har en egen ÅF-kedja i alla tre länderna. De indikationer jag har fått är att vi får telefonen hit till julhandeln.
Allt beror på hur många enheter som hinner tillverkas och hur snabbt Telenor anpassar sitt nät till iPhonen.
Så jag är fortfarande optimistisk.
av nisse, torsdag 26 juli 2007 kl 02:11
Om den säljs i Frankrike, England och Tyskland så är det bara att åka dit och köpa en. En tur/return biljett till London hamnar på strax under 500kr.
Förhoppningsvis har Apple löst alla telefonens brister innan den börjar säljas här i Europa.
av dv9074ea, torsdag 26 juli 2007 kl 02:15
En UK/FR/DE-iPhone borde väl vara låst till respektive operatör, dvs VodafoneUK eller T-mobile-DE? Blir lite dyrare att ringa isf.
av thepeter, torsdag 26 juli 2007 kl 02:20
*care*
av Kaviar!, torsdag 26 juli 2007 kl 02:59
Jag sade i en tidigare tråd att det inte blir någon iPhone i svedala förrän i januari. Men då kommer den å andra sidan med 3g och 5mp kamera. En vän som jobbar med utvecklingen av komponenter till iPhone har bekräftat detta. En inte allt för vild gissning är att det är 3 som kommer distribuera den i Sverige. Bäst 3g täckning och dessutom bland de bättre på 3g i Europa. Dock är jag lite tveksam på om Apple kommer vara så rigida på vilken operatör det blir i Europa. Kan bli flera olika beroende på land. UK är ju en egen marknad för Apple, separerad från resten av Europa på många sätt (Omsättning är historiskt lika stor som resten av Europa sammanräknat). Och i Finland får man inte sälja mobiler låsta till en operatör om jag förstått det rätt.
av twad, torsdag 26 juli 2007 kl 03:48
Om de nu inte sagt något om Sverige så är det väl inte bekräftat? Börja inte med Aftonbladet-style på rubrikerna, tack..
av Atari130XE, torsdag 26 juli 2007 kl 05:51
Apple jobbar med Apple Nordic. Så de ser på de nordiska länderna som en enhet.
3 har för mycket investerat i sin musikbutik att de inte vågar/vill ha in Apple. De vill med att telefoner skall klara MSN och det tror jag inte Apple är intresserade av. 3 vill med ha brandade telefoner och det tror jag inte hos Apple är intresserade av.
Telenor är det som flest i branschen talar om. De ökar sin marknadsandel i sverige och vill bli större. De har redan flera telefoner utan 3G så iPhonen kommer passa in även den ur första generationen. Sen är de mycket starka i norge och danmark. De har en utbyggd butikskedja med bra kompetens. Telenor är även villiga att anpassa sitt nät så iPhonen kan fungera fullt ut.
Vad som talar emot sverige är ett antal Apple ÅF som inte alls vill sälja mobiltelefoner. Precis samma Apple ÅF som helst vill slippa att sälja iPods för de inte gillar supportdelen. Så en uppryckning på det området krävs.
av nisse, torsdag 26 juli 2007 kl 07:50
nisse, intressant med Apple Nordic...men jag tror ändå att apple ser sverige som sverige och norge som norge, med tanke på att ingen operatör finns i varenda nordiskt land..
av wunderbaren, torsdag 26 juli 2007 kl 08:06
Håller med om rubriksättningen.
Om Apple har sagt "Ingen iPhone till Sverige i år", så är den korrekt. Annars ska den omedelbums tas bort.
Vad folk *tror* har ingenting med saken att göra.
av kiwi, torsdag 26 juli 2007 kl 08:11
Är det bara jag som tror att TeliaSonera kommer att ta hand om iPhone i Norden? De har ett bra nät (åtminstone i Sverige) och är inte så låsta som Tre när det gäller sin marknadsföringsstil. Dessutom är Telia ett stabilt företag, till skillnad från Tre (går de med vinst än?) och Telenor (svenska delen går fortfarande med förlust efter övertagandet av Vodafone).
av Emil.B, torsdag 26 juli 2007 kl 09:09
Dessutom är väl Telia de som satsat mest på Edge i Sverige?
av Emil.B, torsdag 26 juli 2007 kl 09:09
@EB. Telia vore ett bra val om de hade samma marknad utomlands som de har i sverige, vilket de inte har...så inte telia.
---
Personligen tycker jag det är bra att vi får vänta lite (januari 08) vilket ökar chansen att vi får 3G.
TRE har alldeles för customanpassade telefoner för att släppa in Apple.
Telenor är bra, de är indirekt kopplade till Vodafone och har ett ok 3G-nät.
Jag tippar Telenor.
av frosse, torsdag 26 juli 2007 kl 09:47
Lite tråkigt att man får vänta så pass länge när enheten bevisligen finns och fungerar väl redan i staterna.
Iphone intresserar mig väldigt mycket, fin design och ett enkelt gränssnitt och allt i samma enhet. GSM eller 3G betyder inte så jättemycket då jag spenderar mertiden framför datorn eller under Wi-fi nät. Det blir som någon skrev en biljett till London bara dom lyckas lösa operatörslåset. Och det är som apple säger deras bästa ipod "so-far" och det är nästan så man kan tänka sig ett köp bara för den skull.
Det spelar ingen roll vilken operatör det blir, man lär ju slutbetala sitt nuvarande abbonemang direkt ;) synd bara för Telias kunder då Telia inte erbjuder denna servicen.
av burrito, torsdag 26 juli 2007 kl 10:20
Gråt inte
av Val, torsdag 26 juli 2007 kl 10:29
Sverige väger, dock, tungt i den elektroniska marknaden - vi köper fler elektroniska produkter än många andra länder och borde därför vara ett mål för stora företag. Men icke då...
av Think Adrian., torsdag 26 juli 2007 kl 10:35
Det är mycket "tro", jag kan sätta mycket pengar på att det blir Telenor. Det talas ju redan om iPhone kickoff i oktober för ÅF när de skall börja utbildas.
Elisa är det bolaget jag har hört kommer få telefonen i Finland. Fast de kommer inte få det samtidigt som övriga norden iom att Telenor ror hem det hela.
TeliaSonnera har för starka band till både Nokia och SonyEricsson för att vilja satsa det som krävs ifrån Apples sida.
Jag litar på mina källor, de har haft rätt förr då det gäller Apple. :D
av nisse, torsdag 26 juli 2007 kl 10:43
Telenor/elisa/tdc verkar troligast i norden.
av wunderbaren, torsdag 26 juli 2007 kl 10:55
Äh, det gör det samma litegrann. Den kommer ändå inte ersätta min iPod med sina 8 GB.
Då går jag hellre runt med en liten Sony Ericsson och min tegelsten till iPod istället för två tegelstenar :).
Men så fort den får bra mycket större lagringskapacitet så kan den bli intressant.
av SwahiliBob, torsdag 26 juli 2007 kl 10:58
Vad är bekräftat om de inte har sagt det rakt ut?
av Redglittercoffin, torsdag 26 juli 2007 kl 11:06
Redglittercoffin... håller med...dom har sagt "major countries"... tydligen så kan "Apple Nordic" räknas som ett land men jag vet inte det...
av wunderbaren, torsdag 26 juli 2007 kl 11:36
Assa...nu far ni ta och skarpa er. Sverige ar ju ett plutteland jamnfort med resten av europa. Ok, vi har i genomsnitt nyare teknologi hemma an europa. Men an hur framat och moderna vi ar sa ar det bara en sak som raknas i slutandan...pengar. Apple kan lansera telefonen i London och na fler manniskor an hela sverige.
Sanningen svider :)
av sjohan, torsdag 26 juli 2007 kl 11:36
nisse -> Nu är det ju så att det är Apple som har hand om support på iPods och inte någon ÅF. Det är Apples som vill ha det så, inte ÅF:ar.
av Christopher Anderton, torsdag 26 juli 2007 kl 12:15
Fel rubrik. Om det inte ÄR bekräftat, skriv inte det då.
Kände faktiskt på en iPhone igår. En kompis som bor i LA hade med sig sin till Svedala. Kan säga att pek och skrollgrejen var grymt skön. Att nypa på skärmen var kul också. Kunde tyvärr inte testa webläsaren, men ipodfunktionen var slick. Tyvärr, tyckte jag den var lite stor, jämfört med min N95:a. Den innehåller ju visserligen mycket, men ändå lite stor.
kommer självklart inte kunna leva fullt ut förän jag skaffat en.
av Monken, torsdag 26 juli 2007 kl 12:44
KRRK! Fy fasen vad trist!
av Kumogakure, torsdag 26 juli 2007 kl 12:45
Ingen operatörsbindning tack. Det var länge sen man såg helbunda telefonmodeller i Europa, tack å lov!
av Teddy C, torsdag 26 juli 2007 kl 13:31
Anderton: Apple ÅF som är aukturiserade serviceställen är ju första instans att ta emot iPods som skall på service. Jag vet två större aktörer som just nu vill slippa ta emot iPods köpta på Onoff/siba etc.
Teddy C: Då måste jag göra dig missnöjd, för det blir med operatörsbindning enligt mina källor.
av nisse, torsdag 26 juli 2007 kl 14:03
Teddy C: Operatörsbindning kan i det här fallet vara nödvändigt eftersom vissa funktioner, som visual voice mail, kräver annorlunda tjänster.
av Redglittercoffin, torsdag 26 juli 2007 kl 15:08
Alexander Lindeskär
Det heter careface
:/
av baman, torsdag 26 juli 2007 kl 15:11
Undrar om folk överlever detta, eller om det är för svårt
av Koprofilisten, torsdag 26 juli 2007 kl 15:33
Gammalt skräp
Aldrig att jag köper G1 av iPhone om/när den kommer hit. Bättre då att vänta till G2, då även hypen lagt sig och leveranser går fortare.
Med G2 kommer nyare funktioner och lite bättre allt.
Jag tycker iPhone redan känns gammal och värdelös (inte egna ringsignaler, inga mms... Haaallååå!!!)
Nej, låt de som kan mobiltelefoner göra mobiler och de som kan datorer göra datorer.
Ingen iPhone för mig (yeah right...)
av Ted, torsdag 26 juli 2007 kl 23:23
Ted: Ja låt utveckligen dö! Finns ju redan stora mobiltillverkare som häver ur sig skit som håller i 1 år och som saknar innovation helt. Kan det inte bara få vara så?
Ringsignaler är djävulens påfund och jag skulle bara vara glad om mina öron fick vila någon minut utan att folk sitter och spelar upp den senaste ringsignalen de lagt in på sin telefon.
Menar jag att iPhone inte har några brister? Nej inte alls. Vill jag ha en? Ja, helst igår.
av Jack Daniel, fredag 27 juli 2007 kl 00:39
TED: MMS? Kan det bli mer 1900-tal? :D
E-Mail är ju det som gäller i nallen. EOD.
av nisse, fredag 27 juli 2007 kl 01:39
bara att hoppas på att nån lyckas låsa upp luren så spelar det ju ingen roll vilken operatör den kommer till. och visual voice mail.. hur många använder mobil svar idag egentligen? :-)
av slpr, fredag 27 juli 2007 kl 08:58
och förresten ang. rubriken.. vilken jälva aftonbladetjournalistik!
av slpr, fredag 27 juli 2007 kl 08:58
huldah: I Sverige är det nog som sagt väldigt få men funktionen känns väldigt anpassad till USA (nähä?) där de fortfarande nog kör rätt hårt på telefonsvarare hemma i sina hushåll. Klarar mig fin fint utan den. Men än så länge är det EDGE som gäller och då måste man ju iaf ha ett abonnemang som klarar det fint här hemma. Och ja rubriken var inte alls bra. Men den är ändrad nu ser jag.
av Jack Daniel, fredag 27 juli 2007 kl 13:13
Jack Daniel: såg att den var ändrad nu också.
Om det nu inte kommer någon ny version av iphone, dvs med 3g, så borde väl Telia vara det enda alternativet för apple i sverige. För det är väl endast Telia som bygger ut edge?
av slpr, fredag 27 juli 2007 kl 13:43
huldah: Det är ju ingen jätteinvestering att starta upp EDGE delen i basstationerna för Telenor. Att dra hem iPhone affären är värd så mycket mer. Telia måste ju även de fixa sitt EDGE så det blir fart i det, så oberoende vilken operatör som tar tag i det hela så måste de nyinvestera i sina nät.
Telenor har med högre rating internationellt än Teliasonera.
av nisse, fredag 27 juli 2007 kl 18:19
Telenor köper upp TeliaSonera och blir största aktören i norden. Sedan ror dom hem iPhone-affären. hoppas jag iaf...
av Stange, fredag 27 juli 2007 kl 20:50
Den nya VDn i Teliasonera ...(tillsatt i dag) vad jag vet har ett finger med i A&TT
samt har suttit i ledningsgrupper för all möjlig telecom i eu + telia har Edge ..
så nog lär dom ro hem IPhööönen när
3G uppdateringen är klar..
att hoppas i alla fall
av Trisen, lördag 28 juli 2007 kl 00:21
Nisse: TeliaSonera är riktigt stora i eruopa, Dom äger, eller är delägare i, flera operatörer runt om i europa!
av slpr, lördag 28 juli 2007 kl 08:57
btw, Telia har 210kbit edge idag
av slpr, lördag 28 juli 2007 kl 08:58
Sweden
Finland
Norway
Denmark
Estonia
Latvia
Lithuania
Spain
Turkey
Russia
av slpr, lördag 28 juli 2007 kl 09:03
Kommentera artikeln
+
Per månad
39 kr
Betala löpande per månad. Ingen bindningstid.
Starta prenumeration
Per år
299 kr
Enklast och billigast, bara 25 kronor i månaden. Betala löpande per år. Ingen bindningstid.
Prova 14 dagar gratis innan du bestämmer dig.
Starta gratis provperiod
Engångsköp
349 kr
Slipp återkommande betalningar, betala ett år i taget. Betala med kort eller Swish.
Köp utan prenumeration