Teknik Motor Samhälle Spel Popkultur Fritid Tjock Tester Dagens fråga Tipsa! Skaffa Feber+
Hetaste
Senaste
Koncept: iMac med multi-touch Koncept: iMac med multi-touch En kille vid namn Jacob Ross har byggt ihop en kopia på apple.com innehållandes några nya Apple-produkter som han gärna skulle vilja se i produktion.Framför allt vill han att Apple ska bygga en iMac med multi-touch och till detta ett OS X som använder multi-touch mer än dagens version av operativsystemet.Det hela är inte jättesnyggt med det är också gjort med glimten i ögat. Upphovsmannen passar också på att be om ursäkt till Apples chefsdesigner Jonathan Ive: "Jonathan Ive, My apologies – You'll do it so much better".Kul tanke och ganska ambitiöst gjort:
dogsolitude9.com Mac, , imac, koncept
37.3° 0 Mårten Björk Mårten Björk
sön. 29 jul 2007, 09:19
29 kommentarer till artikeln
mark
Inte alls tokigt. Glöm inte att scrubba genom filmen de gjorde i slow mo. Där ser man hur "muti touch" skulle fungera. Inte hek perfa men nice...
av mark, söndag 29 juli 2007 kl 09:55
Beatnutz
Jaaaa! En iMac som blir lika jobbig och ansträngande att använda som Wii-kontrollen. Min chef kommer att älska att hans anställda inte pallar photoshoppa i mer än en timme.
av Beatnutz, söndag 29 juli 2007 kl 10:32
euC
Bra för att vara 3 dagars jobb.
av euC, söndag 29 juli 2007 kl 10:52
Joachim Bengtsson
***Riktigt*** najs multitouchkoncept! Zooma in och ut, najs! Påminner om Seadragon: www.ted.com

Men som Beatnutz säger så tvivlar jag också på att en stående pekskärm skulle fungera i praktiken. MEN, det betyder inte att hela pekskärmskonceptet är kass -- jag tror *definitivt* på det, om skärmen är liggandes eller åtminstone rejält lutad, och om den klarar av att filtrera bort tryckningar av att man lutar händer och armar mot den.
av Joachim Bengtsson, söndag 29 juli 2007 kl 11:14
Frozenswede
Vad skönt det skall bli när multitouch-hypen dör. För vem tror på riktigt att man vill stå och vifta med armarna när det räcker att peta litet på en mus istället.

Det är tveksamt t o m på en mobil. Varför är det bättre att behöva hålla mobilen med två händer när man hittills bar har behövt en hand? Varför är det bättre att knipa med fingrarna, när man i flera år har kunnat zooma mera och med bättre precision med ett scrollhjul?

Jag älskar Apple, men dö multitouch-hype, dö!
av Frozenswede, söndag 29 juli 2007 kl 11:24
Mårten Björk
Jag skulle vilja ha både och. Datorn fungerar som vanligt med mus men att man kan gå in och röra med fingrarna om man vill.

Perfekt om man vill sortera något lite snabbt. Eller tänk och gå in jobba med fingrarna i photoshop..
av Mårten Björk, söndag 29 juli 2007 kl 11:36
pnilz
Det skulle bli ett fint pris på 24" imac multitouch :)
av pnilz, söndag 29 juli 2007 kl 12:01
Jr.
Snygg Depeche Mode-travesti, åtminstone. Uppskattas.
av Jr., söndag 29 juli 2007 kl 15:46
dv9074ea
Låter coolt men i verkligheten lär det inte vara genialt.
Man lär få kramp och skador av att sitta och surfa med fingrarna och armar i luften varje dag.
En bättre ide är en rektangulär multi-touch styrplatta där punkter i from av vita och någorlunda punkter dyker upp på skärmen när man sätter ner ett finger på plattan.
av dv9074ea, söndag 29 juli 2007 kl 15:59
Fv02
Jag förstår inte varför alla vill ha och tror på denna typen av touchscreen lösning.
Är personligen VÄLDIGT skeptisk.

1: Orkar vi verkligen sitta med armarna utstryckta mot en skärm hela arbetsdagarna istället för att vila dem på bordet framför tangentbord / mus?

2: Dagens program och deras gui måste anpassas extremt mycket för att kunna passa hantering med våra "klumpigare" fingrar. Idag är allt anpassat för finare instrument som wacom pennor & möss.
Kommer verkligen alla program skapare att göra nya versioner av photoshop, illustrator, musikprogram osv från grunden för att det ska passa våra fingrar?

Möjlig kompromiss:
Varför inte skapa ett "pro" tangentbord som egentligen är en touchscreen likt iphone med samma dimensioner som dagens tangentbord. Likt "lcd tangentbordet" från ryssland, men med möjlighet att helt kunna bestämma layouten och lägga paneler på denna ytan vid behov, t.ex. färghantering för bildbehandling, timelines för animering / musik osv.

Gillar annars gui lösningen han skapat iochmed filmerna, en lösning som skulle kunna fungera rätt mysigt, synd bakgrunden va plottrig, vore dessutom sjysst om även den levde en aning och var animerad när man sidoscrollar.
av Fv02, söndag 29 juli 2007 kl 16:04
Redglittercoffin
Jag tror att de flesta anhängare av touchscreens på datorer gillar det för att det för tufft (och finns med i futuristiska filmer). Jag har svårt att tro att någon faktiskt har funderat igenom hur det faktiskt fungerar som arbetsredskap. I specifikations-önsketänkandets värld finns det sällan några hänsyn till ergonomi eller realistisk design.
av Redglittercoffin, söndag 29 juli 2007 kl 16:47
Redglittercoffin
Jag tror att de flesta anhängare av touchscreens på datorer gillar det för att det för tufft (och finns med i futuristiska filmer). Jag har svårt att tro att någon faktiskt har funderat igenom hur det faktiskt fungerar som arbetsredskap. I specifikations-önsketänkandets värld finns det sällan några hänsyn till ergonomi eller realistisk design.
av Redglittercoffin, söndag 29 juli 2007 kl 16:47
ag_the_king
Jag har dom senaste dagarna blivit förälskad i idéen om en laptop där tangentbordet skulle vara en multitouchscreen. Möjligheterna vore oändliga :). Kravet på extern hårdvara skulle minska vid musik/video produktion då allt kan anpassas via mjukvaran.

Det bästa är väll ändå att man inte behöver ändra användarens beteende så mycket förutom att man inte får någon fysisk respons som med vanliga knappar. Men då det är större slagyta på ett vanligt tangentbord och man fortfarande skulle kunna använda liknande tangentbordsteknik som i iphonen så skulle nog inte träffsäkerheten lida för dom flesta.
av ag_the_king, söndag 29 juli 2007 kl 17:07
DMR
ag_the_king: men tänk på hur mycket du vilar fingrar och händer mot tangentbordet. utan att faktiskt skriva. prova lyfta händern helt från tangentbordet. myycket jobbigare. och sedan bör det bli läskigt svårt att skriva utan att kunna känna tangenterna ... om man inte vill sitta och titta på tangentbordet hela tiden dvs ...
av DMR, söndag 29 juli 2007 kl 17:50
ag_the_king
DMR: Fingrarna vilar extremt lätt på tangentbordet och bör inte vara något större bekymmer om man helt enkelt gör att det krävs lite mer kraft för att det ska registreras. Resten av handen som vilar vilar på ett så stort område så att man beroende på vilken multitouchteknik man använder antagligen kan räkna ut att det inte är ett finger av den enkla anledningen att fingrar inte är sådär stora. Sedan så vilar inte dom exakt på tangentbordet. I alla fall inte för mig utan dom vilar nedaför skrivbordet. Så om man helt enkelt har ett dött område där i mjukvaran så ser inte jag några problem.

Att skriva utan att känna tangenterna skrev jag om i mitt förra inlägg. Man skulle nog kunna lära in sig en ganska bra träffsäkerhet även utan att känna knapparna och om man lägger till tekniken som finns i iphonens tangentbort i det så tror jag det inte skulle bli en sån stor förlust.
av ag_the_king, söndag 29 juli 2007 kl 18:19
Frozenswede
ag: Jag tror att du underskattar vikten av taktil feedback. Själva nedtryckningen som ett kvitto på att bokstaven är registrerad.

Ett exempel är när styrspaken till F16 (har jag för mig, orkar inte googla) utvecklades och man konstruerade en helt fast spak som bara registrerade kraften som piloten anlade . Det blev helt omöjligt att flyga med den.

Som DMR och RGC säger: Det ser tufft ut, men är opraktiskt.
av Frozenswede, söndag 29 juli 2007 kl 19:43
ag_the_king
Frozenswede: Jag tror inte att ett multitouch tangentbord skulle vara lika bra och härligt att skriva på som ett vanligt men med träning så skulle det fungera tillräckligt bra för dom flesta och jag har använt touchscreen mobil med fingrarna och att tappa på en skärm räcker gott och väl.

Det jag är mest sugen över är som sagt inte själva tangentbordet som man kan ha med en multitouchscreen utan allt annat som man kan göra. Omvandla laptopen och sitt mp3 arkiv till en dj station endast genom mjukvara och alla knappar läggs ut på ett bra sätt och möjlighet för att scratcha m.m. Eller samma sak för videoredigering. Spola fram och tillbaka genom att snurra på ett ipod liknande hjul och fara igenom videon genom att föra fingret över timelinen. Det fantastiska med datorer och vad det gör för kulturen är att möjlighet att skapa högkvallitativ ljud, bild och mjukvaror finns för alla som har en dator. Sedan måste man köpa hårdvara med speciella kontroller för att göra det så bra som möjligt. Midi-klaviaturer, mixerbord m.m.

Med ett en multitouchscreen så man det mesta fixas via mjukvara och genom det sprida möjligheterna ännu mer. Om man nu inte bryr sig om att det är dyrt så är det platssparande. Man behöver inte bära med sig massor av utrustning utan bara en liten laptop och fortfarande kunna göra saker som krävde extra hårdvara förr.
av ag_the_king, söndag 29 juli 2007 kl 20:18
Fv02
När det gäller fysisk feedback är detta ju såklart ett problem.
Ett touch-tangentbord kan inte vara så skönt om man skall skriva längre texter.

En sak jag tycker man borde göra med .t.ex. iphone är att skapa en liten snärtig rekyl med hjälp av den integrerade vibratorn när man trycker ner en knapp eller en tangent på skärmen.
Precis som fjärren till wii när man för över markören på en knapp, fungerar gallant där (ni som testat wii vet vad jag pratar om)
av Fv02, söndag 29 juli 2007 kl 22:48
Frozenswede
ag_the_king:
Alltså, det du pratar om nu har ju ganska litet med just MULTItouch att göra. Det är ju vanlig touchscreenteknik du pratar om, och DET har ju funnits i evigheter.

Kolla på hur populära tablet-PC:arna blev. Geez.

Jag upprepar: de två saker jag har sett multitouch användas till hittills är,
1. Olika fyllespel (kratta, lavalampa), vilka verkar vara underhållande i sisådär 15 sekunder.
2. Zooma och snurra bilder. Vem behöver sätta snurr på sina bilder? Och finns det någon som ärligt tycker att det verkar lättare att zooma en bild genom att vifta med båda händerna än att snurra på musens scrollhjul eller dra i en list?

Allvarligt!
av Frozenswede, måndag 30 juli 2007 kl 12:07
ag_the_king
Frozenswede: Mutlitouch är ju helt enkelt en touchscreen teknik som kan hantera flera inputs. En vanlig touchscreen kan inte hantera ett skrivbord som man vanligtvis använder det för att man ofta har flera fingrar på tangentbordet samtidigt. Det har varit det största problemet med touch-tangentbord som det här projektortangetbordet att man bara kan trycka en tangent åt gången.

Sedan så gör det ännu större skillnad på alternativa saker man kan göra med multitouchskärmen som vid videoredigering eller alla andra exempel som jag har listat upp.

Fv02: Jag håller med om att ett touch-tangentbord är ett steg ner från ett riktigt fast jag tror inte förlusten är så stor utan det handlar nog mest om vana.
av ag_the_king, måndag 30 juli 2007 kl 14:55
Frozenswede
ag: Försöker du förklara för mig vad multitouch är? :-D

1) De förslag du kommer med är lösbara med sedan länge använda tryckkänsliga skärmar, men det har inte slagit. Varför?

2) De få tillämpningar av multitouch som visats har varit, inte ett utan flera, steg tillbaka i användarvänlighet, effektivitet och ergonomi.

Hence, lägg ner hypen. ;-)
av Frozenswede, måndag 30 juli 2007 kl 17:24
Frozenswede
ag: Försöker du förklara för mig vad multitouch är? :-D

1) De förslag du kommer med är lösbara med sedan länge använda tryckkänsliga skärmar, men det har inte slagit. Varför?

2) De få tillämpningar av multitouch som visats har varit, inte ett utan flera, steg tillbaka i användarvänlighet, effektivitet och ergonomi.

Hence, lägg ner hypen. ;-)
av Frozenswede, måndag 30 juli 2007 kl 17:25
ag_the_king
Fan.. Skrev ett jättelångt inlägg och sedan står det att kommentaren måste fyllas i. Poängen var att nej det går inte med enkel touchscreen.

Och ja du har rätt i att ofta så är inte multitouch den effektivaste lösningen och man bör inte använda det i en företagsmiljö. Men det handlar om en balans mellan användarvänlighet och effektivitet. För ofta är det effektivare att använda kommandon och skita i gui. Fast det är knappast användarvänligt. I vissa fall som i hemmet och vid kreativt skapande så kan dock användarvänligheten betyda mycket och där kan nog multitouch få fäste. Så bara för att det jag pratar om inte alls har någon användning för dig så betyder det inte att alla tycker så.
av ag_the_king, måndag 30 juli 2007 kl 18:33
Frozenswede
Gör det inte? Då är min snart åtta år gamla touchscreen inte enkel. Det gick jättebra att sätta alla tio fingrar på den. Den registrerade alla och räknade ut medelvärdet eftersom den bara hade en pekare. Tryckte man till hårdare så räknade den det som ett klick där. Således gick det utmärkt att ha fingrarna vilandes på skärmtangentbordet och skriva. det som inte fungerade var att ha fingersättning eftersom man inte kände några tangenter. Man kände heller inte när en nedtryckning registrerades, så att skriva på mjukvarutangentbordet blev ett ineffektivt pickande.

Det är inget nytt med balansen mellan användarvänlighet och effektivitet. Men nu var ju mitt argument att det är BÅDE MINDRE effektivt och MINDRE användarvänligt.

Det handlar inte om att det du talar om inte har något användningsområde för mig, delar av det har det definitivt. Det handlar om att jag inte tror att det är intressanta lösningar på grund av de uppenbara och ofrånkomliga nackdelarna.
av Frozenswede, måndag 30 juli 2007 kl 21:25
ag_the_king
Om du har en touchscreen som kan känna av flera punkter så är det ju en multi-touchscreen. Som jag har fattat inte är vanliga i produkter. Sedan brukar dom skärmarna inte ha en hård glas/plastyta vilket gör skillnad i känslan.

Nu skriver jag inte med riktig fingersättning så jag vet inte hur stor skillnad det gör men jag känner ungefär vars jag ska trycka fingrarna för vilken bokstav utan att tänka, känna eller titta. Har man en hård yta så att man också känner att man tapar till så kan jag inte riktigt se dom stora problemen.

Sedan är det ju inte mindre användarvänligt att skala bilder som man gör i multitouch eller att ersätta musrörelser mot en penna på en skärm eller ett finger på ett ipodhjul, Det är mycket enklare och mer logiskt än att hålla på med en mus och peka och klicka sig fram. Och den förlusten är extra tydlig vid kreativt skapande som annars är enkelt för oss människor fast genom datorn måste man nu lära sig ett program som om det vore ett andra språk innan man kan skapa bra genom det.

Jag tror inte att nackdelarna är så negativa och speciellt att dom inte kan lösas. Kan man lära sig skriva snabbt genom fingersättning så kan man lära sig skriva hyffsat bra på ett touchscreen tangentbord.
av ag_the_king, måndag 30 juli 2007 kl 23:35
Johnny Total
Jag kan inget om datorer, men en virituell handske så det inte blev märken alt. fingeravtryck o.d. på skärmen. Sen är det bara att rocka loss. Mer tech som jag inte vet hur jag ska använda. Jag vill ha den och luren nu !
av Johnny Total, tisdag 31 juli 2007 kl 02:46
Frozenswede
ag: Det här blir nog mitt sista svar till dig.
Du hehöver inte ha korrekt fingersättning för att ha fördel av att känna om fingret ligger på en tangen eller mellan två tangenter. Att känna att man nuddar en yta är inte svårt, men att känna skillnaden i styrka för att det skall bli ett registrerat nedslag är supersvårt. Taktil feedback är extremt viktigt för oss. Du verkar överhuvud taget inte förstå de här två grundläggande frågorna så det känns rätt lönlöst att ännu en gång försöka förklara det för dig.

Vad gäller multitouch. Det "stora" är att kunna hantera tiotals muspekare samtidigt, inte den tekniska bedriften att registrera mer än en input åt gången.

Du tror på multitouch, jag gör det inte. Mitt argument är att jag tror att det är en begränsad marknad för folk som vill betala överpris för möjligheten att sitta med trasiga axlar, smetig skärm och en otymplig zoomfunktion.

Om två år får vi se vem som hade rätt. Ha det bra.
av Frozenswede, tisdag 31 juli 2007 kl 09:42
Frozenswede
Cool (?) Kille: Poängen med multitouch är just de multipla nedtryckningarna. Så att ni (och alla andra) redan har touchdisplayer är inte speciellt nytt.

Det är inte direkt applefans som hypear multitouch, även om Apple blev först med att lansera en produkt. Googla på multitouch så kan du titta på TED-videon och alla Microsofts utvecklings- och konceptvideos kring mutitouch.

Sedan är du välkommen tillbaka att tala om din trånsinthet. ;-)
av Frozenswede, torsdag 02 augusti 2007 kl 01:23
ag_the_king
Frozenswede:
Jag förstår dina argument mot multi-touch men jag håller inte med i dess betydelse. Precis som du inte håller med om den positiva betydelse som det jag vill ha :)


av ag_the_king, fredag 03 augusti 2007 kl 00:26
Kommentera artikeln







+ Per månad 39 kr Betala löpande per månad. Ingen bindningstid. Starta prenumeration Per år 299 kr Enklast och billigast, bara 25 kronor i månaden. Betala löpande per år. Ingen bindningstid. Prova 14 dagar gratis innan du bestämmer dig. Starta gratis provperiod Engångsköp 349 kr Slipp återkommande betalningar, betala ett år i taget. Betala med kort eller Swish. Köp utan prenumeration