Teknik Motor Samhälle Spel Popkultur Fritid Tjock Tester Dagens fråga Tipsa! Skaffa Feber+
Hetaste
Senaste
Ny iPhone-info på Telias hemsida! Inga priser dock Ny iPhone-info på Telias hemsida! Telia har uppdaterat sin iPhonesida på telia.se.Dom specar tre olika abonnemang med minuter och datatrafikinfo etcetera. Dock inga priser. Abonnemangen kallas lite fyndigt för iMini, iMidi och iMaxi. Det är svårt att säga hur bra abonnemangen är utan att ha sett priserna, men speciellt upphetsande känns det inte att det inte är fri data på något av dem. Inte helt oväntat så ingår fri surf på Telias surfzoner och Telia Homerun.Uppdaterat: Telia mailade just och bekräftade att de uppgifter som publicerats på telia.se stämmer och att man kommer att lämna mer information om pris inom några dagar. telia.se Mac, iPhone Tack till Frosse och alla andra som skickat in det här tipset!
37.0° 0
ons. 25 jun 2008, 18:30
153 kommentarer till artikeln
Spicey
Hehe, jag var inte först.

Tror priserna/siffrorna, de som finns, är mock-up-text/skisstext.
av Spicey, onsdag 25 juni 2008 kl 18:47
Spicey
Äh, det var inget ,-)

av Spicey, onsdag 25 juni 2008 kl 18:50
Carl Ericsson
Står iaf att man kan ha andra abonnemang till iPhonen. Dessa abb var ju patetiska.
av Carl Ericsson, onsdag 25 juni 2008 kl 18:56
Tobias™
men va fan!

Snålt med allt, nu måste priset vara bra
av Tobias™, onsdag 25 juni 2008 kl 18:57
jonathank
Jag skulle gärna ta iMini, men med mer data. Tele2s erbjudande med 39kr för 1gb skulle ju passa som handen i hansken tillsammans med den. Det känns ju lite väl att betala 200 för telias fastpris =/

av jonathank, onsdag 25 juni 2008 kl 18:57
Spiken
Spicey: Synd att du inte tog screenshots på de andra flikarna - funktioner och inspiration. De finns nämligen inte uppe just nu.
av Spiken, onsdag 25 juni 2008 kl 18:57
frosse
Haha, jag ringde Telia kundtjänst och det gick såhär ungefär:

- Hej, Jag vill veta lite iphone

- Hej, Vi vet inget!

- Okej, men er hemsida vet tydligen något. Som typ abonnemang och sånt :)

- VA?! Vart hitta du den? telia.se/iphone?!!!!

- Ja...?

- Oh my god, det fanns inte där imorse.

- Okej...

Sen fortlöpte samtalet om att dom inte hade nån info och att hon också ville ha telefonen. Jag skulle tydligen återkomma senare. Hon blev typ helt glad :D haha
av frosse, onsdag 25 juni 2008 kl 19:01
Spicey
Fanns inget på dom flikarna, vad jag vet.

Kommer inte alla abb. att vara med fri data? 100MB? Wot.
av Spicey, onsdag 25 juni 2008 kl 19:01
Spiken
100MB är ett skämt, tycker jag. Kommer användas upp första dagarna, sen åker man på att betala 9kr varje dag. Trist. Men, man kanske inte ska säga något innan man får se priserna! :)
av Spiken, onsdag 25 juni 2008 kl 19:03
Peter Rosdahl
Spicey> Jag ar lika fortvivlad som dig...jag kommer sallan klara mig pa 100 meg i manaden.. usch och fy for telia..
av Peter Rosdahl, onsdag 25 juni 2008 kl 19:04
Slowmove
som sagt mockup - fatta 100,100,100 - 250,250,250 - 1000,1000,1000....kommer inte va de abben !!!
av Slowmove, onsdag 25 juni 2008 kl 19:07
Spicey
Är inte alla Telias telefonkiosker surfzoner? ;-) Det ingår.

Man kan gå från kiosk till kiosk och surfa mm.
av Spicey, onsdag 25 juni 2008 kl 19:07
mope
Men vafan, ska man skratta eller gråta. Telia tappar bollen. 100 mb? Hade räknat med att alla abonnemang skulle ha fri surf men olika antal minuter. 100 mb är bara ett stort hån. Gud nu blev jag less!
av mope, onsdag 25 juni 2008 kl 19:08
frosse
Det står att man kan använda andra abonneman också. How about ett 99kronors abb + 199 kr mobilt bredband och sen betala lite för telefonen :) låter nice :D
av frosse, onsdag 25 juni 2008 kl 19:08
Netzach
100MB? Typ om man inte tänkt använda Safari om man inte har tillgång till Wifi?
av Netzach, onsdag 25 juni 2008 kl 19:10
superduperjacob
Håller med Slowmove om att siffrorna med största sannolikhet endast är platshållare, så vi får nog lugna ner oss lite.
av superduperjacob, onsdag 25 juni 2008 kl 19:11
Netzach
Lugna ner oss? Vet du inte var vi är?!? Det här är Internet min bäste herre!
av Netzach, onsdag 25 juni 2008 kl 19:13
Spiken
Här lugnar vi inte ner oss alls! :P Varför lägga upp platshållare på en publik sida i så fall? Ursh och fy! :P
av Spiken, onsdag 25 juni 2008 kl 19:15
AntonSilver
@frosse Precis, 99pix månaden för fri data och sedan välja mini/midi kan funka rätt bra, de flesta ställen man är på har oftast w-lan iof. Skit abonnemang!
av AntonSilver, onsdag 25 juni 2008 kl 19:15
CaptainTom
Jag ska gå och pinka på varenda telefonkiosk i stockholm om detta stämmer =)
av CaptainTom, onsdag 25 juni 2008 kl 19:18
CaptainTom
1000 min/månad = 16,6 timmar = 0,55 timmar taltid per dag. Vad är det?? Fast avgift ska det vara hela vägen med både tal och surf!
av CaptainTom, onsdag 25 juni 2008 kl 19:21
frosse
AntonSilver: Nej, deras flatrate data kostar 199 kr, sen kostar abonnemanget 99 kr.

Nice :D
av frosse, onsdag 25 juni 2008 kl 19:23
Tomi
Vad gissar ni på att iMini kommer att kosta? 200 i månaden?
av Tomi, onsdag 25 juni 2008 kl 19:25
Johan B
Men vad gör de.. ? De skämmer ut sig. De stryper den stackars telefonen, fan jag visste att Telia skulle bli en flaskhals! Fattar inte vad framtida iPhone-användare vill ha.
av Johan B, onsdag 25 juni 2008 kl 19:25
CaptainTom
Johan.B ...måste vara roligt att ha monopol
av CaptainTom, onsdag 25 juni 2008 kl 19:30
AntonSilver
Jag har ingen aning, men jag tror inte det är en platshållare. (dumt ställe att skriva något 'så länge' när de vet att sidan är välbesökt) dessutom går abonnemangen 100,250,1000 ganska väl i linje med telias tidigare erbjudanden. Vad tror ni om vi ponerar att det blir typ 99kr/mån, 199kr/mån och 299kr/mån. Det låter väl ganska rimligt? Och en kostnad på telefonen som sträcker sig över 1800kr - 1kr? Låter som ett typiskt b*tchasstelia-erbjudande. Sen blir det väl förmodligen olika priser på 8 resp. 16 GB modeller så klart. Telia kanske inte alls var så bra iaf.
av AntonSilver, onsdag 25 juni 2008 kl 19:30
Tomi
AntonSilver:
Skulle faktiskt tro att det blir lite mera, kolla bara på Tysklands priser som börjar på 30€.
Jag kan även tillägga från säker källa att 8GB kommer att kosta 1400 i butik, troligen då med iMini
av Tomi, onsdag 25 juni 2008 kl 19:34
Spicey
Tänkte på en sak. Kan man komma upp i 1GB på ETT dygn, med en iPhone? Om man anstränger sig alltså.
av Spicey, onsdag 25 juni 2008 kl 19:37
Fredrik
Frågan är väl varför man uppdaterar en sida med spec utan att sätta ut priser? Helt meningslöst och ger bara intresserade ännu fler frågor.
av Fredrik, onsdag 25 juni 2008 kl 19:39
MadsAlexander.com
ändast abonnemang, jävla gamla skulder gör att jag inte kan få Iphone. ussh och bääää, men dom kanske finns på blocket efter en vecka


av MadsAlexander.com, onsdag 25 juni 2008 kl 19:42
CaptainTom
Märkligt också att man inte fått ett email om detta från Telia då man anmält sig...
av CaptainTom, onsdag 25 juni 2008 kl 19:43
Tomi
emailet om en uppdaterad sida kom för 2 minuter sedan...
av Tomi, onsdag 25 juni 2008 kl 19:53
simulacra
Och där kom mailet från telia, då är abonnemangen riktiga...

MadsAlexander: Om du betalar deposition på 3k (som återbetalas efter 2 år) så kan du få abb...
av simulacra, onsdag 25 juni 2008 kl 19:56
frosse
såg också detta.
av frosse, onsdag 25 juni 2008 kl 19:57
Spiken
Ojdå! Om man väljer att anmäla sitt intresse nu så får man lämna sitt mobilnummer också! När jag anmälde mig fick jag bara lämna epostadress. Nu kan jag inte lägga till mitt mobilnummer, för det står att mina uppgifter redan finns...
av Spiken, onsdag 25 juni 2008 kl 20:01
Kian
Detta sög ju...

Kan man använda sig av telias 3g mobilt bredband till iPhonen? Det kanske skulle vara ett alternativ....

av Kian, onsdag 25 juni 2008 kl 20:05
CaptainTom
Emailet var spiken i kistan. Det är det skräpet de tänker lura på folk! Buhu =(
av CaptainTom, onsdag 25 juni 2008 kl 20:06
frosse
Kian: Ja det kan man :)
av frosse, onsdag 25 juni 2008 kl 20:07
Ambassadeur
Först FRA-lagen, och nu detta! Jag klarar inte fler dåliga nyheter!!!
av Ambassadeur, onsdag 25 juni 2008 kl 20:07
Slowmove
men det står ju att man kan välja bland telias andra abonnemang också !
av Slowmove, onsdag 25 juni 2008 kl 20:10
martin1g
Så j***** snålt?
De kunde åtminstone haft ett super-ultra-lyx med obegränsad trafik som ligger på några hundra i månaden, bara för att inte stå och se riktigt lika dumma ut som de gör nu.

"iPhone, internet i din hand*"

*Gäller endast utanför Sverige
av martin1g, onsdag 25 juni 2008 kl 20:11
Yngve
De s.k. "Fria MB" gäller väl endast om man surfar på Telias mobila internetportal SurfPort? All annan sufning (Aftonbladet etc) utöver det måste man betala för, dock max 69kr/dygn.

Så är det nu iaf. Priset max 9kr/dygn handlar också bara om man håller sig till Telias mobila internetportal SurfPort sidor.
av Yngve, onsdag 25 juni 2008 kl 20:12
eway
Någon som har bra uppfattning av hur snabbt man surfar upp ex 100mb? inte insatt i det alls?

någon som har lite exempel eller förklaringar på det?
av eway, onsdag 25 juni 2008 kl 20:17
Spiken
Yngve, nej, hela nätet för 9kr/dygn, det är vad jag förstått i alla fall. Tidigare var det bara 9kr/dygn innom surfport, men nu ska det vara fritt fram.
av Spiken, onsdag 25 juni 2008 kl 20:22
Besten
Aftonbladet ligger på ca 2,2 MB med flash borträknat.

Samma size på Expressen.
av Besten, onsdag 25 juni 2008 kl 20:22
Kian
Känner mig besviken på detta.....
av Kian, onsdag 25 juni 2008 kl 20:22
Jezper
Fail! Jag vet i och för sig inte vad jag annars väntade mig från Telia. Det är anmärkningvärt att man utan att ens behöva ange priserna på de olika abbonemangen kan göra så fel.
av Jezper, onsdag 25 juni 2008 kl 20:24
Phindus
Kunde ju inte bli bättre! 199:- / mån och surfa obegränsat 3G + Homerun (både i mobil och på datorn), sedan 99:- / mån som man får ringa med!
av Phindus, onsdag 25 juni 2008 kl 20:24
BonneSwe
Jag kan fortfarande inte förstå att Apple gav Telia dealen.. I Sverige som är så uppkopplat skiter man väl i Telias hotspots... :(

Sjukt fel nivå i datatrafik, man skulle tro att det är satt av en fyrtiotalist från gamla statliga Televerket och satte godtyckliga gränser.
Vem fan är produktansvarig på Telia egentligen?"

/Ättiksur
av BonneSwe, onsdag 25 juni 2008 kl 20:27
Josef
Gnäll!! Det står ju klart och tydligt att det funkar med andra abb och fri surf? Varför skall iPhones abb vara billigare än andra telefoner? För min del blir det företag rörlig + fri surf.
av Josef, onsdag 25 juni 2008 kl 20:29
raevenlock
Jag kan lätt tänka mig betala 600-700kr månaden och typ 1000kr för telefonen om det innebär fast pris på telefoni och data!
Annars kan dom f*n dra.. Då behåller jag min 1g Iphone.
av raevenlock, onsdag 25 juni 2008 kl 20:31
Jezper
Josef: Ja men då kunde de skippat dessa tre specialabb för iPhonen som de faktiskt tagit fram. De är helt missanpassade till prylen i fråga.
av Jezper, onsdag 25 juni 2008 kl 20:34
baman
Jag förstår ingenting...
Vad innebär 100 fria mb? är det per månad, dag?
Vad menas med 20kr/mb, dock max 9kr/dygn?
Får man bara surfa på telias hemsida? :E


av baman, onsdag 25 juni 2008 kl 20:35
Jezper
Jag skulle vilja veta hur mycket data gps:en drar när den plockar kartor on the fly.
av Jezper, onsdag 25 juni 2008 kl 20:37
MadsAlexander.com
tror jag köper en touch istället, surfar på wifi och behåller min andra telefon.
av MadsAlexander.com, onsdag 25 juni 2008 kl 20:41
batman
Och så var vi åter där igen...

Alla på feber tror att ALLA användare är lika avancerade som oss. När skall folk här börja förstå att Telia riktar sig till "vanligt" folk, där vi faktiskt inte hör hemma. Jag håller med om att abonnemangen är skit, men tänk om du inte alls vet mycket om surf och liknande och inte vill satsa 500 spänn på ett flatrate - är det inte vettigt att även dessa typer av människor (som vi såklart föraktar) får ta del av abonnemang som faktiskt kan passa dem.

Och för alla som gnäller, skaffa t.ex. 199:- + fri surf, så klart. Förmodligen därför de smetat in "Du kan använda iPhone med andra abonnemang från Telia men då rekommenderar vi att du tecknar Prisavtal Fastpris. "

Och vad innebär detta:

"Prisavtal Fastpris (inkluderar Telias surfzoner)
Med prisavtalet Fastpris kan du känna dig helt trygg. Har du behov av att ofta surfa på internet både med mobiltelefonen och med din PC med mobilen som modem är detta prisavtalet för dig. För 199kr/månad får du surfa obegränsat inom Sverige."

Sen bakar du ihop det med t.ex. Mobilt 199:- där du får ringa för hela månadsbelopp.

Och så har precis 90% av alla som gnäller fått sin lösning på problemet.

Jag håller med om att det är synd att de inte flashar lite mer med ett abonnemang som passar oss avancerade användare, men var lite medmänskliga och förstå att det finns andra otekniska människor som också kommer skaffa iPhone.
av batman, onsdag 25 juni 2008 kl 20:45
Josef
Jezper: Jo sant.. onödigt
av Josef, onsdag 25 juni 2008 kl 20:47
Jezper
batman: Ja, för iPhonen kommer sälja stort bland Svensson. Det är ju vi som är den huvudsakliga målgruppen av iPhonen (även om Apple gärna kränger den till varenda människa).
av Jezper, onsdag 25 juni 2008 kl 20:48
Jckssn
Visst man ska inte ropa hej före man får se priser, men det var förbaskat dåliga limits.
Största abbonemanget ska klart ha fri surf!
"Alla tre är utformade för att iPhone ska komma till sin rätt och ge dig maximal användarglädje."
Prrft!

Som det ser ut i dagsläget blir det att köra på Telia till vänner 69kr/månad + fri surf 199kr/månad.
Undrar bara vad priset på nallen blir då, hade varit oerhört skönt med under 3000kr för nallen och sen 258kr/månad utan bindningstid. I wish...

Men största frågan kvarstår ändå!
Vit eller svart...
av Jckssn, onsdag 25 juni 2008 kl 20:48
Kian
Frågan är om man måste betala ett fullt pris för iPhone om man väljer något annat abonnemang.
av Kian, onsdag 25 juni 2008 kl 20:51
danielhedman
ugh ska man skratta eller gråta? det där ser inte ut som en bra början med tanke på telias efterblivna sätt att se på abonnemang =(
av danielhedman, onsdag 25 juni 2008 kl 20:57
Ambassadeur
Jag ber till gud att det kommer nått sätt att låsa upp den på snabbt, som det ser ut nu så har jag ingen lust att lämna Tre för Telia.
av Ambassadeur, onsdag 25 juni 2008 kl 21:07
EddieCrouger
Håller med... jag vill inte lämna Tre (företagsabbonemang). Billigaste abbonemanget och upplåsning gäller!
av EddieCrouger, onsdag 25 juni 2008 kl 21:16
Jezper
Jag fortsätter gärna på mitt Tele2... 19 öre/min till alla nät. 0,19/sms samt fri trafik för 99:-.
av Jezper, onsdag 25 juni 2008 kl 21:24
tva
Bingo som tom innehåller fri surfport för tillfället och surfport (månad) innehåller ju homerun.
Ska bli kul att se vad telefonen kostar med det abonnemanget :-)
Bingo 18 brukar ju ha bra rabatt på telefonerna…

Känns klockren (men jag har väl missat något :-( )
av tva, onsdag 25 juni 2008 kl 21:27
DagensBrus
Telia kan lugnt begära det pris/vilkor de vill ha. Stor efterfråga och monopol..
av DagensBrus, onsdag 25 juni 2008 kl 21:28
C-O
frågan är väl snarast vad den kostar utan bindning till något abbonemang?
av C-O, onsdag 25 juni 2008 kl 21:29
tva
Bingo som tom innehåller fri surfport för tillfället och surfport (månad) innehåller ju homerun.
Ska bli kul att se vad telefonen kostar med det abonnemanget :-)
Bingo 18 brukar ju ha bra rabatt på telefonerna…

Känns klockren (men jag har väl missat något :-( )
av tva, onsdag 25 juni 2008 kl 21:32
batman
Jezper: Mycket troligt att du har rätt.. Men vi vet inte vad Telia och Apple resonerar om. Därför måste man kanske som återförsäljare rikta sig till en bredare publik? Som att Gröna Lund bara skulle ha monster-berg-och-dalbanor, då skulle jag jämnt gå - men inte tusan lockar det alla människor.

Kanske även ett försök att locka folk, då det talats om dyra abonnemang (även om man nu inte vet priserna).

Men visst jag skulle också vilja se en motsvarighet till Tele2 (även om jag aldrig skulle skaffa dem - sämsta operatören jag varit med om) eller tre. Men tiden får utvisa - förhoppningsvis ljusnar det desto närmre vi kommer.
av batman, onsdag 25 juni 2008 kl 21:32
irrbloss
Telefonen säljs ju endast med abonnemang, iaf hos Felia, enligt deras hemsida.
av irrbloss, onsdag 25 juni 2008 kl 21:35
Touchstone
Enligt deras snillen som skrivit hemsidan så är månadskostnaden detsamma som priset på telefonen. Månadskostnad=x, telefonpris=x, x=x => Månadskostnad = telefonpris
av Touchstone, onsdag 25 juni 2008 kl 21:48
kendoka
Hmm.
Fattar jag rätt så är det väl bara att ta iMini-abonnemanget och sedan axla straffavgiften på 9kr/dag.
Då har man ju fejk-flatrate (vad gäller surfning) för max 250:-/månad (vilket känns bättre än en äkta flatrate, PrisavtalFastpris, för 199:-).
av kendoka, onsdag 25 juni 2008 kl 21:48
Johan B
Touchstone, tänkte skriva det jag också :) Schysst om månadskostnaden för t.ex. iMini blir 150:- = nice med en iPhone för 150 spänn! etc, etc
av Johan B, onsdag 25 juni 2008 kl 21:56
Killen
Kan man ta fastprisabonnemang för surf utan att köpa något abonnemang att ringa med? Är endast intresserad av Internet.
av Killen, onsdag 25 juni 2008 kl 21:57
BlackSmp
I princip så kan du det... eller rättare sagt, i fastprisabbonemanget för surf så kan du även använda telefonen för att skicka sms och att ringa med, men då är inte priserna speciellt aktraktiva för den delen.

--jalle
av BlackSmp, onsdag 25 juni 2008 kl 22:13
Spicey
Jag citerar:

Jag tycker att Telia ska kalla de nya abonnemangen för Telia fåntratt och skicka med en tratt på köpet .

/Pain

Men man får se vad det kostar sedan...

Nu är det tillfälligt avbrott, fotbollen...
av Spicey, onsdag 25 juni 2008 kl 22:17
Andyreas
ingen fri datatrafik gör mig orolig. Vittnar nästan om att telia är ute och snurrar. Vi får väl se vad abonnemangen hamnar på. 1995 för luren och sen 495, 595 och 695 tror jag.
av Andyreas, onsdag 25 juni 2008 kl 22:19
sim
telia kan nu officielt slänga sig i väggen.
Vill de undvika detta faktum får de släppa ett "frisurf" abb.
eller ett sk. flatrate.
av sim, onsdag 25 juni 2008 kl 22:28
BlackSmp
Men kan ni inte läsa??? "Du kan använda iPhone med andra abonnemang från Telia " Det är ju bara att koppla till de flatrate/frisurf abbonemang som redan finns...
av BlackSmp, onsdag 25 juni 2008 kl 22:48
henka
Jag kanske är trött och dum men hur går det här ihop: "Trafik utöver den som ingår i abonnemangen kostar 20 kr/MB - dock med maxtaxa på 9 kr/dygn." Hur kan priset per extra MB överskrida maxtaxan? Gäller taxan inte datatrafik?
av henka, onsdag 25 juni 2008 kl 22:53
ShrimpCracker
henka; "Hur kan priset per extra MB överskrida maxtaxan? Gäller taxan inte datatrafik?" -det undrar jag med. Ska bli intressant att se vad en iphone med flatrate-ab. kostar/månad.
av ShrimpCracker, onsdag 25 juni 2008 kl 23:07
alx
borde väl komma upp några upplåsta 3g-iPhones på blocket så snart dom är släppta med, eller hur?

av alx, onsdag 25 juni 2008 kl 23:10
Jezper
Det kostar 20kr per extra Mb över det som ingår med ett tak på 9 kr per dygn. Eller vad är det som inte förstås?
av Jezper, onsdag 25 juni 2008 kl 23:18
dajli
henka: Det menas att om du surfar för 0,25 MB en dag så kostar det "bara" 5 kronor den dagen, inte maxpriset 9kr/dag.


av dajli, onsdag 25 juni 2008 kl 23:18
Ciofey
Hur har Telia tänkt vad gäller Apples appstore?

Applikationer man köper via appstore på sin iPhone kan laddas ner över telefonnätet om de är upp till 5 Gb stora. Så vi är väl alla helt överens om att ovanstående abonnemang i praktiken inte tillåter användaren att köpa applikationer från Apples butik om de inte laddas ner över wifi eller dator. Eller?

Undrar om Apple känner till det? Apple kanske vill att iPhone-ägare ska kunna köpa program från Apples butik även utan wifi eller dator? Hur tänker Telia här?

För att klargöra: jag tänker på ovanstående abonnemang, inga andra, och 1000Mb är ca 1Gb, dvs en (1) liten nerladdad applikation (och det lär finnas många gratisapplikationer man vill testa). Det förbrukar man lätt på en förmiddag.

Lätt.

av Ciofey, onsdag 25 juni 2008 kl 23:22
Jezper
Gränsen är inte 5GB, den är 10MB :)

Jag är däremot nyfiken på dessa "små" engigsprogram du talar om. Vad kan de tänkas vara?

Du verkar helt ha blandat ihop begreppen och storlekarna...
av Jezper, onsdag 25 juni 2008 kl 23:24
Hansen
Usch och fy för riktigt usla abonnemang. Jag har förstått det som att man endast får använda "telefonens webbläsare" för att 9 kr/dag skall gälla. Därmed blir det nog ruskigt dyrt om man laddar hem lite låtar, åker till Ödeshög och dessutom GoggleMaps:ar lite... Tror det får bli Fri Trafik. Men jag är fan inte nöjd. Som någon sa längre upp: "Först FRA och nu det här.."
av Hansen, onsdag 25 juni 2008 kl 23:30
Kimpie
@ Ciofey
Det finns en 10-MB gräns vid nedladdning med över telefonnätet, 3g osv.

av Kimpie, onsdag 25 juni 2008 kl 23:36
jeez
Hansen: Ja precis. Google Maps, Mail, Appstore och annat går utanför maxgränsen 9kr/dag.
av jeez, onsdag 25 juni 2008 kl 23:48
martin1g
@ BlackSmp, frosse, tva, mfl...
Problemet med att välja ett annat abonnemang är att priset för telefonen antagligen kommer vara fullpris (drygt 5000kr borde det väll bli?). Jag är medveten om att de flesta köpa-mobilen-med-abonnemanget nuförtiden i princip bara är en avbetalningsplan + ordinarie månadsavgift, men man kunde hoppats på något bättre abonnemang iaf.
Dessutom, eftersom det är Telia, så lär priserna hamna på något liknande det Andyreas gissade på...
Vill man ha en iPhone blir det väll att köpa olåst från Nederländerna eller liknande och köra det billigaste fri-surf man kan hitta.
av martin1g, torsdag 26 juni 2008 kl 01:02
ZerOne
martin1g> Daywalker, du ska inte ha någon iphone säger jag, du har datorer nog och en väl fungerande mobil, sluta nu att umgås med appledräggen och återgå till dina fulhaxx till datorer!
av ZerOne, torsdag 26 juni 2008 kl 01:12
Sådärja
Observera att det kostar max 270kr i månaden för datatrafik (max 9 kr per dag). Så med andra ord kan ju ni som använder mer än 1000mb i månaden räkna med abonnemangspriset plus 270kr. Så, i princip fastpris men med möjlighet till lägre pris :)
av Sådärja, torsdag 26 juni 2008 kl 01:49
Netzach
Men är inte Telia så fula så att de max 9kr/dygn enbart gäller om man surfar via deras usla surfportal? Typ ladda ner deras reklam och läser deras urval av nyheter osv...
av Netzach, torsdag 26 juni 2008 kl 06:07
frosse
Läser på macrumors.com att brittiska O2 har släppt sina officiella priser på pay2go (kontantkort):

8GB - £299.99 (3567 SEK)
16GB - 359.99 (4280 SEK)

Självklart är den låst till O2 men det är ju bara att låsa upp den :)

Följer man länken på macrumors så kommer man till deras iphonesida, där hittar jag inget om några priser så dem kanske släpptes av misstag.

Anyway, blir det inte billigare här så köper ber man nån i england köpa den.
av frosse, torsdag 26 juni 2008 kl 06:59
Martin Gunnarsson
Jag tror inte det. Det var så i början, men sedan utökade de det till hela webben.
av Martin Gunnarsson, torsdag 26 juni 2008 kl 07:23
omi^^
Jag blir så trött. Det här var riktigt ruggigt dåliga abbonemang. Telias fastpris för mobilt internet är inte nåt vidare heller. En månadsavgift på 199kr/mån ser ju uthärdligt ut, tills man ser att de cappar hastigheten till 30kbit om man överstiger 5GB/mån. Vilket jag tycker är lite med tanke på App store o.s.v.

De har även ett pristak inom sverige på 399kr/mån (så de tar alltså extra betalt OCH cappar en?!). :(
av omi^^, torsdag 26 juni 2008 kl 08:03
danielhedman
löjligt detta, återstår väl att se hur bashade telia blir
av danielhedman, torsdag 26 juni 2008 kl 08:12
mope
Det är ganska löjligt att de skriver:

"Du kan använda iPhone med andra abonnemang från Telia men då rekommenderar vi att du tecknar Prisavtal Fastpris. Eftersom iPhone ansluter till internet kan det annars bli högre kostnader för datatrafik än du räknat med"

Om man kör med de abbonemang som är avsedda för iPhone så borde det också kunna bli ganska saftiga kostnader utöver vad man räknat med eftersom varje mb över 100mb utanför webbläsaren kostar 20kr/mb. Om man använder mail, google maps, app store mycket borde det kunna dra iväg.

Om det inte är så att 9kr/dag gäller all trafik via iPhone och inte bara via webbläsare som gäller övriga abonnemang hos Telia.
av mope, torsdag 26 juni 2008 kl 08:27
omi^^
"* OBS! Maxtaxan på 9kr/dygn gäller för datatrafiken när du surfar via telefonens inbyggda webbläsare inom Sverige t.ex. på Telias mobila portal Surfport under förutsättning att du har Telias inställningar för datatrafik. Telias inställningar får du enklast genom att skicka SMS till 4466 med texten ”surf” eller om du går in på ”inställningar/kom igång” här på telia.se. För den övriga trafiken (avses t.ex. datatrafik via mobilens program för e-post, trafik via PC med mobilen som modem och trafik via applikationer i mobiltelefonen) gäller maxtaxa på 69kr/dygn. Maxtaxan gäller om du har prisavtalet Rörlig avgift."

Direkt från Telias sida.
av omi^^, torsdag 26 juni 2008 kl 08:30
Mrks
sådärja: Problemet uppstår då om man vill använda telefonen som 3g-modem till datorn, då tillkommer istället en månadsavgift på 2139kr/månad om man surfar för mer än 3 megabyte per dag.

Vad jag kan förstå av telias hemsida så tillåter Prisavtal fastpris enbart 386k/s nedströms?
Kan man teckna sig för deras mobila bredband och använda simkortet i sin telefon istället?
av Mrks, torsdag 26 juni 2008 kl 08:40
iamanders
Är det bara jag eller ser Telias iPhone-sida skit ut? Jag menar "x kr"? Kunde inte någon duktig person från Telia ritat en liten fin ikon eller nåt där det nu står x, y och z? Även texten känns väldigt b tycker jag. Men det kanske bara är jag..
av iamanders, torsdag 26 juni 2008 kl 08:40
frosse
Mrks, ja du kan använda telias mobila bredband som kostar 199 kr/månad.
av frosse, torsdag 26 juni 2008 kl 08:58
jato
Suck vad värdelöst. Det där lär man ju äta upp hur fort somhelst bara man kollar på lite youtubefilmer... Snåla jävla telia.
Får köpa telefonen på egen hand och hoppas på att 3 eller någon annan klämmer till med ett bättre abb.
av jato, torsdag 26 juni 2008 kl 09:02
martin1g
ZerOne. Hehe, din lille lurare ;) Men visst, du har rätt, jag är inte särksilt lockad av iPhone 3G. Den är lika stor som, och tillochmed lite tjockare än, sin föregångare. Priset lär dessutom bli rätt högt genom Telia. Ne, jag är otroligt nöjd med min olåsta w890i med 39kr/mån tele2/comviq studentabonnemang.
Det enda som verkligen lockar med iPhonen är utvecklingsmiljön, skulle vara sjukt nice att testa på Cocoa Touch-APIt etc som ligger bakom programmen.
av martin1g, torsdag 26 juni 2008 kl 09:11
frosse
Martin1g: Om du känner att du gillar gränssnittet men tycker att det är mycket pengar och samtidigt har en bra telefon så är min iPod Touch 16GB till salu. Då slipper du telefonen och får istället en ipod :D

Kontaka mig om du är intresserad:
frosse@gmail.com
av frosse, torsdag 26 juni 2008 kl 09:27
dakai
frosse: även på deras mobila bredband är det en begränsning "Telia förbehåller sig rätten att begränsa överföringshastighet till 30 kbit/s om användandet överstiger 5 GB/månad." Plus att man betalar extra för sms
av dakai, torsdag 26 juni 2008 kl 09:37
Spicey
Tänk efter, hur skulle det kännas att vakna upp och tänka; "Jahapps, idag är jag Telia-kund". Känns sådär.
av Spicey, torsdag 26 juni 2008 kl 10:17
moq
Roligt om ingen köper en iPhone till följd av det här och Apple tycker marknaden är för dålig här och bestämmer sig för att vi kan gott kan vänta ett tag innan den kommer till Sverige när nästa iPhone kommer.
av moq, torsdag 26 juni 2008 kl 11:11
enohPi
hela grejen med denna lur försvinner ju nu i tomma intet tack vare telia. jag undrar om detta är vad apple tänkte sig när de fixade kontraktet...
av enohPi, torsdag 26 juni 2008 kl 11:18
Spicey
Jag tror att problemet med Telia är att dom är Telia.
av Spicey, torsdag 26 juni 2008 kl 11:37
dajli
jag tror detta är helt rätt gjort. De som vill ha en iPhone mest för ipod-delen och GUI och knappt surfar alls behöver inte heller betala för dyr flat-rate, men är samtidigt skyddade mot skyhöga data-kostnader pga maxgränsen 9kr/dygn, som ju man i fallet iPhone får anta gäller ALL typ av datatrafik. Jag tror de säljer fler iphones såhär än med bara flat-rate och dyrare fast avgift. Och apple är nog mest mån om att alla funktioner fungerar som tänkt, och att ingen kan få galet hög data-räkning vilket skulle ge dålig publicitet. Jag trodde verkligen telia skulle ha bara abonnemang med flatrate, men detta är nog smartare!
av dajli, torsdag 26 juni 2008 kl 11:38
Nirc
Jag har Telias abonnemang 99kr + 199kr fri datatrafik. På senaste fakturan kom jag upp i 429MB, det är runt 500MB som jag brukar ligga på. Jag har ett webgalleri på Mac.com som jag skickar upp bilder till från foton som jag tagit med iPhonen samt att jag surfar, youtubar och automatisk hämtning av mail var 15:e minut m.m.

Efter att ha sett prisplanen Telia kommer att använda sig av så blir det nog att man köper telefonen för fullt pris och sedan använder samma abonnemang som tidigare.

Jag undrar om det går att få visual voicemail utan att man tecknar ett av de nya “iPhoneavtalen”, och vad det kommer att kosta?
av Nirc, torsdag 26 juni 2008 kl 11:42
batman
Skulle bara vilja ha ett svar varför folk inte kan tänka sig att inte välja t.ex. Mobil 199 (ring för hela månadsbelopp) + Fri surf (upp till 4-5 gb).

Då har du 398:- i månaden.

Varje abonnemang som Telia säljer ger en viss kick, i denna kicken kan man sedan välja en förhöjd månadsavgift. Säg att du tar 499:- i månaden med dessa två abonnemang, då har du även en förhöjd avgift på 100:-. Tar du detta i 24 månader har du en ungefärlig rabatt på 2500:-. Plus eventuella andra kickar som abonnemanget ger.

Fullständig övertygad om att detta fungerar även på iPhone, då deras upplägg fungerar på lika sätt vid köp av telefon, modem, dator eller egentligen vad som helst.

Summan av kardemumman ger egentligen ett abonnemang på 499:- som jag tror de flesta av oss skulle önska, allt att ringa/smsa för plus fri surf. Lägg till ytterligare 99:- så har du 3000 fria sms per månad.

Skulle det inte gå att lägga upp på detta sätt så får de nog ännu mer besvikna kunder, annars tror jag på det alternativet för mig. Känns vettigt.

Tycker det som var mest intressant i denna nyhet de lämnat är ändå att det går att teckna till andra abonnemang. Bevisar bara att de själva förstår att dessa tre abonnemang är optimalt för alla - utan vill erbjuda valmöjlighet. Ovanligt utav Telia.
av batman, torsdag 26 juni 2008 kl 11:44
andreasw
Vill bara uppmärksamma alla om att samtliga abonnemang nu kostar lika mycket! Det blir iMaxi för min del!
av andreasw, torsdag 26 juni 2008 kl 12:23
frosse
Jag kommer inte byta till Telia iaf. Vill inte binda mig i tusen år.

Ne, ja kommer köpa den utomlands för fullt pris och låsa upp till Telenor.
av frosse, torsdag 26 juni 2008 kl 12:23
BlackSmp
dajli: Vettig kommentar:)
av BlackSmp, torsdag 26 juni 2008 kl 12:36
vision
om jag har telenor fastpris 3G uppkopplingen till datorn, går det på något lätt sätt fixa så man kan surfa med det på iphonen då?
av vision, torsdag 26 juni 2008 kl 12:49
Mattsson311
hmm...nu har dom tagit bort texten " førhandsbokning är ej möjlig" eller nått..kanske e nått positivt? :)
av Mattsson311, torsdag 26 juni 2008 kl 13:02
dajli
BlackSmp: Kul höra du tycker det lät vettigt! :) Kom fram till det hela efter lite funderande och hoppades nån skulle tycka det lät vettigt. Själv kommer jag få baka på kostnaden med "flatrate", men det kändes som en vettig förklaring till varför telia gör såhär iaf. Din kommentar gjorde det iaf värt mödan att plita ner kommentaren här på gamla iphonen på tåget till norrland... :)
av dajli, torsdag 26 juni 2008 kl 13:20
GöranGreider
Har alla verkligen glömt att det finns wifi i telefonen? Och att den väljer wifi före 3G? Och att både homerun och surfzon ingår i alla abben?

För mig gör det stor skillnad, täckning på wifi: hemma, på jobbet, på de flesta ställen i stan där man sitter still är det full täckning på wifi.

Bor man i sthlm gbg eller malmö kommer man i princip aldrig behöva använda 3G utan kommer ha wifi täckning som inte kostar en spänn.

Läs under asterisken på länken
av GöranGreider, torsdag 26 juni 2008 kl 13:31
BlackSmp
Dajli: Du är på väg åt rätt håll (sitter själv i Luleå). Som min kompis sa (vi följer ryktesfloran) "varför tänkte vi inte på det där"

Alla är inte lika nerdiga som jag som redan idag använder min 880 flitigt för att läsa mail oavbrutet.

Själv siktar jag på flatratedata och det känns skönt att se att mina tidigare spekulationer verkar stämma i (dvs: friheten i abbonemangsformer). Det är bara att titta på hur Telia brukar göra med olika high-end telefoner och vad de brukar erbjuda.

Nu planera jag bara för köandet. Vilken Teliabutik i närområdet är lämpligast? Den i Luleå ligger i en galleria med tre olika ingångar, vilket inte är bra:)
av BlackSmp, torsdag 26 juni 2008 kl 13:37
SebP
DÄR FICK NI ERA DÅRAR SOM VILLE HA TELIA!!!

Hade ALDRIG hänt med telenor..ALDRIG!
av SebP, torsdag 26 juni 2008 kl 14:44
simulacra
GöranGreider: Fel, jag har telia homerun som jag använder men min touch, det är ett härke eftersom homreun kräver portalinloggning, alltså måste DU aktivt kolla efter deras zoner genom telefonen och sedan aktivt logga in med telias krånliga lösenord som du inte får välja själv.
Jag rör mig även väldigt ofta i sthlm city och inte fan är det mkt wlan nog att använda det bekvämt, och abslout inte på ett sömlöst sätt...
av simulacra, torsdag 26 juni 2008 kl 15:48
Nandro83
Men kära nån människor, är iPhone så jävla viktigt för er?
av Nandro83, torsdag 26 juni 2008 kl 16:00
Josef
Egentligen borde man inte ha en telefon öht. Det är inte nyttigt att vara uppkopplad hela tiden. Datorn kan dom också ta. Flytta ut i skogen, slippa det jävla Internethelvetet.
av Josef, torsdag 26 juni 2008 kl 16:12
BlackSmp
simulacra: det går att lösa. Jag använder devicescape och slipper det där problemet. Fungerar ypperligt på min Touch och MBP
av BlackSmp, torsdag 26 juni 2008 kl 16:18
greatkingrat
Jag tror inte det är så lätt att komma upp i 1000 MB på en månad vid normal användning, man laddar ju inte direkt hem stora filmer hela dagarna. Jag tror att iMaxi är ett bra abonnemang, men vi får se vad det kostar, skiljer det inte så mycket så väljer jag nog samma lösning som Nirc med fri datatrafik för att vara på den säkra sidan.
av greatkingrat, torsdag 26 juni 2008 kl 17:00
BeeBad
Jag tror och hoppas att Telia gör detta för att känna potentiella kunder på pulsen. Varför skulle man gå ut med uppgifter på sin officiella sida och sätta X för pris.

Jo, nu ser de hur kritiken formar sig och kan agera därefter.

Hoppas jag. :)
av BeeBad, torsdag 26 juni 2008 kl 17:22
moq
word Josef :(
av moq, torsdag 26 juni 2008 kl 17:37
CaptainTom
Såg just denna. Kommer från en nyhetssida i Australien...


3 MOBILE has launched an internet campaign encouraging their customers to "tell the powers that be at Apple" that they want an iPhone on the network.

Hela artikeln:
www.news.com.au

av CaptainTom, torsdag 26 juni 2008 kl 18:18
slpr
angående maxtaxan..

som det funkar med abonnemangsformerna idag, kan skilja med de nya iphone-abonnemangen..


all trafik via proxyn, 010.254.254.254 är under maxtaxan, dvs max 9kr/dygn. detta gör då att om man kör med inbyggda mailklienter eller tex opera mini så ligger man på 20kr/mb och alltså inte under maxtaxan. detta gäller också för prisavtal surfport där man för 99kr/dygn surfar fritt via proxyn, läs webbläsaren.

detta kan ju då som sagt skilja med dom nya abonnemangen, man kanske kör mot en annan kopplingspunkt (APN). eller så är det helt enkelt reglerat av abonnemangsformen.

vill man ha ett bättre pris lägger man till prisavtal fastpris för 199kr/månad, men då har man en begränsning på 5gb/månad. vill man helt skippa maxtaxor och begränsningar så får man köra med ett företagsabonnemang och fastpris för företag. då har man inte begränsningen men då kostar avtalet 199kr exkl moms, runt 250kr inkl moms..


och vill man inte ha något av dessa abonnemang så kör man helt enkelt vilket annat abonnemang man vill med ett prisavtal!
av slpr, torsdag 26 juni 2008 kl 20:01
telecomworker
I Danmark lottar de ut(!) chansen att köpa en iPhone första dagen. Det är väl om något aningen udda för Telias del?

Priserna lär inte börja på 200:-...

iPhone 3G ser Telia som en kassako.
av telecomworker, torsdag 26 juni 2008 kl 20:21
Touchstone
Killen som uppdaterar prisrutan är roligast! Först var månadsavgiften detsamma som telefonpriset (x för bägge på mini, y på midi, z på maxi) sen uppdaterades sidan så alla priser överallt var samma (både månadsavgift och telefonpris var x på alla abbonemangsformer. Nu ligger telefonpriset på månadsavgiften*månadsavgiften på alla abbonemang. (månadsavgift=x, telefonpris=xx, xx=x^2, => telefonpris=månadsavgift^2. Nördhumorn är på topp! :)
av Touchstone, torsdag 26 juni 2008 kl 20:29
Spectre
Märkligt att det blev sånt snack om hur många MB som ingår.
Innan iPhone 3G presenterades så var det tydligen HELT onödigt med 3G och att Wifi var det enda alternativet att surfa mobilt.
av Spectre, torsdag 26 juni 2008 kl 21:25
lingon
blir det inte dyrare att köpa telefonen ju högre abbonemang man tar? jag antar att iMaxi är det dyraste abbonemanget med månadskostnad z, då är ju z dyrare än x... borde det inte vara billigare att köpa telefonen med dyraste abbonemanget? konstigt
av lingon, torsdag 26 juni 2008 kl 21:37
Touchstone
Spectre: Bevisa att majoriteten här tyckte det var "HELT onödigt med 3G".
av Touchstone, torsdag 26 juni 2008 kl 22:44
Jezper
lingon: eller så kostar telefonen lika mycket oavsett abb och sedan olika priser beroende på abb.
av Jezper, torsdag 26 juni 2008 kl 22:50
Virre Vojj
SebP -> Nej precis, för 6:- minuten alla vardagar mellan 06:00-19:00 på kontantkort är ju skitbra pris -_-
av Virre Vojj, torsdag 26 juni 2008 kl 23:03
DiscoBoy
Bara jag som undrar var "iEfti" abonnemanget tog vägen?

av DiscoBoy, fredag 27 juni 2008 kl 10:27
Ciofey
@Jezper, @Kimpie

Helt rätt. Ingen aning var jag fick de stora talen från. 2Gb är maxstorlek på en iPhone-applikation överhuvudtaget. Fast min sifferfylla åt sidan, 1Gb/mån är inte nog för någon som rör på sig och tankar youtube och gratisapps. Jag tror en genomsnitlig tonåring kommer att slå i taket ganska fort.

Så kanske väljer jag iMini + 199:- fast. Samtidigt har fransoserna har släppt priser för olåsta telefoner. Kan vara läge att avvakta tills alfaköparna har bloggat hur olika abonnemang funkar.

av Ciofey, fredag 27 juni 2008 kl 10:41
JohnF
Såhär skriver Aftonbladet i en artikel:

"Telias Iphone-abonnemang liknar det upplägg som operatören T-mobile lanserat i Tyskland och Österrike. Där ligger månadsavgiften för det saftigaste abonnemanget, xl, på 89 euro (cirka 840 kronor) i 24 månader. Då ingår lika många fria samtalsminuter som i Telias maxi-abonnemang.
Telefonen säljs av T-mobile till detta abonnemang för 1 euro (9,50 kr) för 8 GB-versionen och 19,95 euro (knappt 200 kr) för 16 GB. Totalkostaden under bindningstiden blir då drygt 20 000 kronor.
För de mindre abonnemangen ligger månadsavgiften hos T-mobile på 69 euro (650 kronor) med 200 fria minuter och 49 euro (460 kronor) med 100 fria minuter. Telefonen kostar då upp till 1 400 kr extra.
Peter Pettersson tror på liknande prisbild även här i Sverige:
– Det blir i alla fall knappast billigare. Tyskland har exempelvis en mycket lägre moms än Sverige."

Så förvänta er inte några billiga priser från Telia.
av JohnF, fredag 27 juni 2008 kl 11:20
superduperjacob
Nu ligger priserna uppe!
av superduperjacob, fredag 27 juni 2008 kl 11:20
Tomi
yes, priserna är ute som sagt! inte helt oväntade priser, men iMaxi är SJUKT dyr, helt galet! Även priserna på själva iphonen är för höga
av Tomi, fredag 27 juni 2008 kl 11:29
Ambassadeur
Priserna ligger uppe! HELT GALET SJUKT DYRT! Jävla pisstelia!
av Ambassadeur, fredag 27 juni 2008 kl 11:30
C-O
nu finns priserna:
av C-O, fredag 27 juni 2008 kl 11:31
superduperjacob
iMini för mig, tack. är glad att jag varken ringer mycket eller skickar många sms
av superduperjacob, fredag 27 juni 2008 kl 11:35
ShrimpCracker
Jag är helt förbluffad över prissättningen, 859 kr/månad utan fri datatrafik? Hur tänker Telia?
av ShrimpCracker, fredag 27 juni 2008 kl 11:36
superduperjacob
"Vi återkommer inom kort med prisinformation för befintliga Telia-kunder för iPhone 3G."
Hmmm, undrar vad detta innebär ...
av superduperjacob, fredag 27 juni 2008 kl 11:37
Rillepille
Fyfan va dyrt! 299:- är fan smärtgränsen
av Rillepille, fredag 27 juni 2008 kl 11:39
AntonSilver
free flatrate 199kr+859kr/mån +mobilkostnad för maxi! Billigt!
av AntonSilver, fredag 27 juni 2008 kl 11:45
Jaeger
Billigt!
av Jaeger, fredag 27 juni 2008 kl 11:45
dow
Räcker inte iMini + free flatrate? Dvs 299+199 = 498 kr/mån för 100 min/fri nättrafik.

Förutsatt att man inte ringer väldigt mkt dvs.
av dow, fredag 27 juni 2008 kl 12:18
Amnell
Heeelt jävla stört, hur fan tänker idioterna på telia.....
av Amnell, fredag 27 juni 2008 kl 12:43
Kommentera artikeln







+ Per månad 39 kr Betala löpande per månad. Ingen bindningstid. Starta prenumeration Per år 299 kr Enklast och billigast, bara 25 kronor i månaden. Betala löpande per år. Ingen bindningstid. Prova 14 dagar gratis innan du bestämmer dig. Starta gratis provperiod Engångsköp 349 kr Slipp återkommande betalningar, betala ett år i taget. Betala med kort eller Swish. Köp utan prenumeration